- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
Sol-
-
- 216 messages
- 87 votes
Komende week is daar een open dag voor. Ik ga er kijken.
Maar SAE lijkt mij erg commercieel qua organisatie. Veel geld betalen voor weinig lesuren. Over de inhoud weet ik nog niets. Behalve wat in de brochure staat dan.
Als het lukt ga ik denk ik voor Open Studio.
Ben een beetje klaar met de kunstacademies.
gotti
-
- 14075 messages
- 5888 votes
Open Studio is lang niet zo interessant dan een Filmacademie of HKU, als je films wilt maken natuurlijk. Maar ik denk dat wanneer je graag bedrijfsfilms wil gaan maken je op een HKU nog beter af bent.
Videoboer werk maken kan iedereen natuurlijk, daar heb je eigenlijk geen Open Studio voor nodig...
Hoe vaak heb je al toelating gedaan op de film/kunst-academie?
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Of Open Studio interessant is, hangt van je ervaringsniveau af.
Ik heb daar ooit een leuke cursus gevolgd, waar ik ontzettend veel geleerd heb.
Ze komen hun beloftes redelijk na. Echter, ook hier geldt 'het is vooral wat je er zelf van maakt'.
Als ik nu echter achteraf terugkijk, zou ik het nooit meer de moeite waard vinden.
Ik heb al eerder over de genoemde cursus gehoord, maar ken niemand die hem gevolgd heeft.
Besef wel waar je aan begint Sol-, je zegt klaar te zijn met het Neerlands Kunstonderwijs,
binnen een kunstacademie wordt je creativiteit enorm gestimuleerd, bij Open Studio zal dat allemaal uit jezelf moeten komen.
Wie weet heb je geluk en tref je inspirerende en gemotiveerde leraren en mede-cursisten, maar Open Studio blijft een surrogaat.
Besef ook, dit is geen erkend opleidingsinstituut. Dus geen financiering van de staat, geen OV; officieel ben je werkloos.
njinwezen
-
- 23 messages
- 0 votes
Hallo MM lezers,
Ik ga dit jaar naar Open Studio om het oriëntatiejaar te gaan volgen. Zijn er nog meer mensen die het oriëntatiejaar gaan doen of hebben gedaan? Zelf ben ik al bezig met wat scripts en van 1 script weet ik al dat ik er een toelatingsfilm van ga maken. Ik hoop dat ik met de hulp van Open Studio een goede kans maak om op de filmacademie of de HKU terecht te kunnen komen. Uiteindelijk ligt het natuurlijk bij jezelf en ik ben ook bereid om er helemaal voor te gaan... GO GLENN!!!
Sol-
-
- 216 messages
- 87 votes
Besef ook, dit is geen erkend opleidingsinstituut. Dus geen financiering van de staat, geen OV; officieel ben je werkloos.
Hoe vaak heb je al toelating gedaan op de film/kunst-academie?
Het is vooral financieel gezien ook een totaal onrealistische optie gebleken, maar eigenlijk wist ik dat al. Toch blijf je hopen.
In anderhalf jaar tijd drie kunstacademies gehad. De een vond mij te oud (27) , de ander wilde mij toelaten in het tweede jaar met de verplichting een contract te ondertekenen (op elk moment gedwongen verwijdering bij niet aansluiten visie) en de derde... ik weet het niet.
Toch vind ik mijzelf creatief, heb ik er plezier van en wil ik graag verder. Maar op de een of ander manier lukt het maar niet om op zo'n academie toegelaten te worden. Ook zonder dat er voor mij onrealistische eisen gesteld worden.
Ondertussen liep er nog een aanmelding Journalistiek (Utrecht) en Media Design. (iets bredere opleiding) Beiden voor toegelaten en gekozen voor Media Design. 
njinwezen
-
- 23 messages
- 0 votes
Je kunt wel creatief zijn, maar ik denk dat je jezelf ook goed moet kunnen presenteren voor de commissieleden. Nu weet ik totaal niet of jij dat wel of niet kan natuurlijk, maar als ik naar een toelatingsgesprek zou moeten komen, dan zou ik eens goed voor de spiegel staan en met m'n gebaren oefenen. Als je goed overkomt dan hebben de commissieleden denk ik ook een beter beeld van je. Maar goed ik zit hier zomaar even een tip in het wilde weg te gooien, terwijl ik zelf nog nooit heb meegedaan met zo'n toelating. Daarom ga ik voor Open Studio om mijn kansen groter te maken... en ik denk dat je ook een beetje geluk moet hebben, want er zijn altijd wel weer van die wezens die misschien wel net zo creatief zijn als jijzelf... jah wat moet je dan
?
In ieder geval veel succes met je opleiding Media Design (dat ga je nu toch doen?)
jib
-
- 1 messages
- 0 votes
Ik ben opzoek naar de boekenlijst voor de filmacademie, richting camera/licht.
Iemand die me daar aan kan helpen of een duw in de juiste richting kan geven?
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Ik ben opzoek naar de boekenlijst voor de filmacademie, richting camera/licht.
Iemand die me daar aan kan helpen of een duw in de juiste richting kan geven?
Is er al iemand die hier iets van weet? Ik ben ook wel benieuwd 
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Ik heb nog geen boekenlijst gezien, we zullen veel met readers werken en we hebben vorige week het boek A History of Narrative Film van David A. Cook ontvangen. Je betaald gewoon een bepaald bedrag en krijgt op school de boeken,
Encore
-
- 2 messages
- 1 votes
Weet iemand of hier elder op dit fora al mensen zijn aangenomen op fictie regie? Zoja, wat voor vragen ze allemaal stellen etc?
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Weet iemand of hier elder op dit fora al mensen zijn aangenomen op fictie regie? Zoja, wat voor vragen ze allemaal stellen etc?
Dit is in hele grove lijnen wat er aan bod komt: http://www.filmmaken.nl/filmacademie.php
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Dit is in hele grove lijnen wat er aan bod komt: http://www.filmmaken.nl/filmacademie.php
Zijn dat de vragen in grote lijnen? Dan zit'ie in de pocket. Ik vind het mee vallen..
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Zijn dat de vragen in grote lijnen? Dan zit'ie in de pocket. Ik vind het mee vallen..
Dan zit'ie in de pocket? Dat lijkt me wel heel sterk.
Als je de pagina goed leest, zie je het volgende;
De vraag "hoe kom ik op de filmacademie" is natuurlijk makkelijk te beantwoorden: met talent. Maar talent is niet alles. Iemand die in potentie een groot, getalenteerd violist is, komt ook niet op het conservatorium als hij nooit les heeft gehad. Films maken is voor een groot deel ambacht, die je enigszins moet beheersen voor je wordt toegelaten. Hier vind je enige tips.
Besef, het is geen checklist.
Maargoed, probeer het vooral! laat je door mij niet ontmoedigen.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ik wil alleen zeggen dat ik het qua vragen erg mee vind vallen. Ik had totaal andere vragen verwacht.
Verder doe ik op het moment een film opleiding (zit nu in mijn laatste jaar), dus ik ben benieuwd en ga zeker mijn best doen om aangenomen te worden..
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Dat is dan hartstikke mooi.
ergens in november hebben ze een opendag dacht ik.
Welke opleiding doe je nu dan, als ik vragen mag?
Succes.
Encore
-
- 2 messages
- 1 votes
Op de open dag regie/fictie even bekijken!
Maar het schijnt dus dat je echt 1 film MOET inleveren + 2 scripts? En eventueel foto's en allerlei creatieve dingetjes mag insturen?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
En niet heel onbelangrijk is dat je nadenkt over wat je meestuurt en waarom.
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
En oppassen met editors beledigen...
? Die opmerking vraagt op uitleg?
augurkje
-
- 33 messages
- 0 votes
Je kunt wel creatief zijn, maar ik denk dat je jezelf ook goed moet kunnen presenteren voor de commissieleden.
Die leden hebben sowieso geen verstand van films, aangezien Nederland nou niet echt bekend staat om zijn films of filmmakers.
augurkje
-
- 33 messages
- 0 votes
Zouden ze niet eens durven.
Ik doe een andere opleiding, maar film academy lijkt me wel leuker. Alleen hoor je nooit wat van de studenten die afgestudeerd hebben, tenzij ze een vader/moeder/opa/oma/etc hebben die in de filmbusiness zitten.
Tjah, vriendjespolitiek leeft overal.
gotti
-
- 14075 messages
- 5888 votes
In 1763 maakte m'n bet-achter-groot-oom een film met de stiefovergrootmoeder van Frans Weisz. Dus ja, je hebt gelijk...
gotti
-
- 14075 messages
- 5888 votes
? Die opmerking vraagt op uitleg?
Ik dek me alvast in voor wat nog komen gaat.
njinwezen
-
- 23 messages
- 0 votes
op zaterdag 7 november is er een open dag. Dan kan ik eindelijk zien hoe de filmacademie eruit ziet van binnen en hoe de docenten en studenten zijn. Ik heb er echt zin in. Toelating doen lijkt me ook heerlijk zenuwslopend als ik al die reacties hier lees
.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
In 1763 maakte m'n bet-achter-groot-oom een film met de stiefovergrootmoeder van Frans Weisz. Dus ja, je hebt gelijk...
Klopt, mijn overgrootoma heeft nog geprostitueerd voor Fons Rademakers. Als die niet goed onder de lakens was geweest hadden ze me nooit toegelaten.
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Die leden hebben sowieso geen verstand van films, aangezien Nederland nou niet echt bekend staat om zijn films of filmmakers.
Hier klinkt enige frustratie in door... Haha.
Feit blijft natuurlijk wel dat een leerling nooit beter kan worden dan zijn leraar, want overtreft leerling zijn meester, dan is deze niet meer in staat de leerling juist te beoordelen.
érgens, érgens heb je gelijk augurkje. 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Dat is nou juist helemaal geen feit.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Die leden hebben sowieso geen verstand van films
Leuk dus, die barpraat, maar een beetje dichter bij de feiten is constructiever.
"Leuker dan iets anders" komt op mij niet als een sterke motivatie over. Als je niet per se films wil maken, begin er dan maar niet aan.