- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
oké leuk, meld je als het zover is? je maakt me nieuwschierig,
welke vooropleiding heb je gedaan dan. en heb je daar dan nog geen groeter opdrachten gedaan/want volgens mij de filmacademie bestaat ook uit veel kleine opdrachten. of zie ik dat nou helemaal verkeerd? ik ben gisteren nuet geweest.
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
haha, ik ben ook zo iemand
ik ben 15, ben ook proberen te gaan maar trein zat niet echt mee. baalde als een stekker want had me er de hele week op verheugd. m'n vader trouwens ook. maar ja. volgend jaar weer een kans..
In januari is ook nog een open dag.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
ja weet ik. ik bedoelde ook het volgende kalenderjaar. maar toch bedankt. ben jij dit jaar nog geweest/
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
ja weet ik. ik bedoelde ook het volgende kalenderjaar. maar toch bedankt. ben jij dit jaar nog geweest/
Nee, dat niet. haha.
Ook voor jou misschien nog leuk: http://www.filmmaken.nl/filmacademie.php
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
heb die site al wel een bekeken. heb het boek ook. super handig. maar toch bedankt
decicco
-
- 2856 messages
- 1143 votes
Is er misschien ook een opleiding binnen het MBO dat te maken heeft met film/televisie?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Er zijn enkele grafische lycea en/of mediacolleges die er aan doen. Bijvoorbeeld [url=http://www.ma-web.nl/opleidingen/creatieve-beroepen/animatieaudiovisueel-vormgever.html]Ma[/url.
decicco
-
- 2856 messages
- 1143 votes
Bedankt voor de site, ik zag ook dat je er een opleiding kunt volgen tot acteur. Eigenlijk vind ik dit ook wel leuk maar ik hou niet zo van het in elkaar zetten van een film maar meer met scenario's werken etc. Of gewoon film-expert worden. Misschien daar enkele vooropleidingen voor te vinden voordat je verder studeert aan de filmacademie?
eglagrodion
-
- 6 messages
- 0 votes
Ik ben momenteel bezig met mijn materiaal te maken voor mijn toelating.
Ik vroeg me dus af of jullie enige tips hadden voro het aanmeldings formulier, materiaal en gesprekken? het betreft hier om de richting regie docu.
oh en morgen naar de open dag. ben zeer benieuwt.
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Ik ben momenteel bezig met mijn materiaal te maken voor mijn toelating.
Ik vroeg me dus af of jullie enige tips hadden voro het aanmeldings formulier, materiaal en gesprekken? het betreft hier om de richting regie docu.
oh en morgen naar de open dag. ben zeer benieuwt.
Allereerst, laat je aanmelding door iemand nakijken. Denk aan spelfouten! (benieuwD)
Laat zien wat jou zo uniek en creatief maakt.
Veel plezier op de open dag morgen.
eglagrodion
-
- 6 messages
- 0 votes
bedankt 
spelfouten controleren is bij mij ind een must. ( ben ook van mening dat nerdelandse taal afgeschaft moet worden, is toch een taal die in de top 5 staat van moeilijkste talen)
ja bedankt. hoop dat ik nog veel kan meepikken, om zo snel aan de slag te kunnen gaan om mijn portfolio op te bouwen.
mijn concept voor een kleine docu is dat ik een verslaafde ( heroine/coke) paar dagen ga volgen. deze verslaafde is al ongeveer 45 jaar verslaafd, dus afkicken is onmogelijk.
ik ga het filmen in mijn perspectief en wil grauwe en realistische beelden hebben.
in de montage zal ik korte maar krachtige dagelijkse routine laten zien, waarbij duidelijk te zien is dat we met een "normaal"mens te maken hebben die alleen veel geleden heeft door zijn vroegere keuzes en de omgeving waar in hij opgroeide ( die ook zijn latere keuzes beinvloedde) weinig spraak toelaten, en veel met ambient en omgevings geluid de sfeer laten bepalen.
enige echte spraak die ik toelaat zullen gesprekken zijn met "vrienden"en familie, mits het betreft over zaken die zei belangrijk achten als verslaafde zijnde of hoe zei zich erbij voelen.
Ik ben van mening dat ik hiermee wel wat punten kan scoren door te laten zien dat ik durf met "outcast"te werken en hopelijk juist medelijden optewekken inplaats van verachting jegens deze personen ( of soort mensen)
Of zeggen jullie dat ik mijn idee moet her overwegen?
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Beste Egladrodion,
Ik weet natuurlijk niets van jouw kwaliteiten, maar qua onderwerp klinkt je verhaal erg goed.
Je moet wel uitkijken clichés te vermijden. Jouw thema is niet uniek.
Echter, laat dat je niet in de weg staan! Super dat je hoofdpersonage mee wil werken!
Hoe staat het met de productie? Heb je al apparatuur? Crew?
Je meld wel wat punten te kunnen 'scoren'. Verlies niet uit het oog dat het jouw film is. Richt je film niet speciaal aan de toelatingscommissie! Het is jouw verhaal, dus maak ook een film die jij zelf mooi vind.
eglagrodion
-
- 6 messages
- 0 votes
nee, uniek is tegenwoordig al zo moeilijk. bijna alles is gedaan.
maar wat ik doe is wel iets wat je in je begin jaren niet zomaar doet.
productie zal in de komende weken op gang gezet worden, en datum geprikt worden om met de hoofdpersonage een dag mee telopen.
apparatuur kan ik van mijn huidige shool lenen, als is het neit het beste. maar is goed genoeg:) ( ie dvx100 sony) en crew is ook helemaal al geregelt. dit zullen voornamelijk wat vrienden zijn en mijn broertje. ( die ook richtin gfilm wilt gaan later)
absoluut. dit thema is ook zeer persoonlijk. maar ik wil natuurlijk ook maximaal eruit halen wat mogelijk is, omz o ook grootste kans te hebben om uberhaupt aangenomen te worden..
mpou verder was de open dag zeer leerzaam, en heb nog een 1ste jaars gesproken die ik van stage kende en die heeft me ook nog wat goeie tips gegeven voor het invullen van het inschrijf formulier.
natuurlijk ook naar wat filsm gekeken en geanalyseert om zo te zien wat ik mischien ook kan gaan toepassen in mijn teolatings film.
ik bljf de film "liefde, dood en luchtgitaar"zeer mooi vinden. laatst op tv gezien, en nu weer op de academie.
nou ik ben in iedergeval klaar gestoomt om aan de slag te gaan 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ik persoonlijk heb geen minachting jegens verslaafden en ik denk niet dat een verslaafde het fijn vindt als mensen door jou film medelijden met hem krijgen. Ben wel benieuwd waarom iemand die al zo lang verslaafd is, nooit de ruggengraat of wil heeft gehad om er met hulp van af te kicken.
Dus bewuste keuze om er mee door te gaan of gewoon geen toekomst in zijn leven te zien waardoor het hem allemaal gewoon niks meer uitmaakt.
Laat het verder niet te veel op requiem for a dream lijken he qua beeld en omgevingsgeluiden die je van plan bent te gaan gebruiken. Misschien wordt het dan te veel als afkijken beschouwd.
Verder gewoon je ding doen en bij je mening blijven. Een film die je maakt om toegelaten te worden uitleggen is veel moeilijker en geeft een naarder onderbuikgevoel dan 100% achter je idee staan en dat uitleggen. Niet te veel concessies willen doen.
Succes!
the big lebowski
-
- 227 messages
- 2503 votes
Verder gewoon je ding doen en bij je mening blijven. Een film die je maakt om toegelaten te worden uitleggen is veel moeilijker en geeft een naarder onderbuikgevoel dan 100% achter je idee staan en dat uitleggen. Niet te veel concessies willen doen.
Exact!
Eglagrodion, als je verder nog tips wilt, post het vooral. Alleen maar leuk. 
Sterkte!
eglagrodion
-
- 6 messages
- 0 votes
medelijden was ook beetje verkeert woord ervoor :S
medeleven eigenlijk komt meer overeen, alhoewel het ook redelijk denegrerend is.
nou je vraag kan ik zo wie zo beantwoorden.
iemand die 45 jaar verslaafd is en het in het verledn al enkele keren heeft geprobeert om afte kicken kan je eigenlijk niet meer vragen om als nog te gaan afkicken.
maar ind, de kijker weer dit niet en ik zal je vraag zeker proberen mee te nemen, en eens zien of ik dat verhaal dus er ook in kan verwerken zonder de rest te verstoren 
het is gezonder voor de desbetreffende persoon om dan gewoon zin dagelijkse, goed afgeweegde dosis te gebruken dan te gaan afkicken. het afkicken zal waarschijnlijk meer schade doen dan nog de jaren die erop volgen nog te gebruiken.
hmm denk neit dat he top requiem for a dream zal lijken. dit is niet in eerste instantie een documentaire, en heeft daar door ook nie techt het "own point of view"aspect erin. waarin de presentator ook de camera is en de kijker laat zien wat hij ziet.
en het is ook heel erg voor me zelf. ik heb zelf enige ervaringen met drugs en verslafing.
ik ken de desbetreffende persoon ook een beetje, en weet dus ook een beetje wat voor shots ik kan verwachten en of ik die wel of niet wil gaan gebruiken 
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
klinkt allemaal leuk en goed hoor.
maar zul je hem niet wat meerdere dagen met hem mee moeten lopen? krijg je dan niet een beter overzicht van z'n sitauatie?
eglagrodion
-
- 6 messages
- 0 votes
zeg ik toch ook? dat ik paar dagen met hem zal mee lopen.
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Zijn er nog mensen die zich gaan aanmelden voor een filmopleiding (met toelating)?
Ik ga zelf voor Script bij de Filmacademie.
En ik heb er zin in.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Nee, maar als ik mijn studie-leven opnieuw had mogen doen was ik zeker zo'n soort opleiding gaan doen. Lijkt me erg leuk!
Ben wel met een eigen script begonnen, maar ik heb het zo druk met mijn werk en andere studie dat ik elke keer maar een klein stukje erbij schrijf. Maar goed, dan wordt het misschien juist nog beter, omdat je dan elke keer weer een idee of ander plot te binnen schiet en de film nog alle kanten uit kan.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
zeg ik toch ook? dat ik paar dagen met hem zal mee lopen.
Op de filmacademie wordt bij de lessen documentaire zelfs aangeraden om eerst eens zonder camera mee te lopen (als je hier tijd voor hebt). Zo kan hij (en zijn omgeving) eerst aan je wennen. Wie weet krijg je dan later veel intiemere beelden. Bovendien is het prettig om je af te vragen wat exact het punt is dat je wil maken. Wat wil je nou precies, in één zin zeggen?
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
gewoon even nieuwschierigheid... hoe wist je dat. heb je er heel toevallig zelf op gezeten of op een opendag gehoord ofzo. dit zijn teminste tips waar je echt iets aan hebt!
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Ik zou heel graag naar de film-academie gaan, na mijn HAVO-diploma te hebben behaald. Alleen ben ik mij wel erg bewust van de beperking toelatingen en weet ik dat ''willen'' niet genoeg is.
Ik heb allereerst niet eens een goede keuze in welke richting ik zou willen: ik kan het beste scripts schrijven en monteren. Maar mijn levensdoel is toch uiteindelijk ''ooit'' in mijn leven een film te regisseren. Dus dan komt de keuze: doe je iets wat je graag wilt, of wat je goed kan?
Daarnaast heb ik niet veel verstand van de zaken, met licht en geluid en camera's enz. Ik film met mijn Sony Handycam, doe wat licht aan, maar verder gaat het niet. Weet iemand of je over deze dingen al proffesionele techniek voor moet hebben? Zo ja, then I'm screwed.
Ik verdiep me wel veel in films kijken, ik werk op mijn tijd de toplijsten af. Iets wat ook filmkennis verbeterd! Ik doe ook mee aan wedstrijden en probeer zoveel mogelijk te schrijven, te filmen en te bedenken.
Door deze redenen zit ik wel erg te twijfelen. Moet ik een vooropleiding doen? Moet ik mijn kans wagen? enz. Ik ben er nog niet over uit, maar film is hoe-dan-ook mijn toekomst.
jorisje
-
- 269 messages
- 3 votes
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Nog niet, ik doe a.s zaterdag mee met een filmwedstrijd. Daarna zet ik hem wel op youtube
Bedankt in ieder geval, als mensen meer weten: zou ik het graag willen horen! Ik ga ook maar even kijken voor dat boek, lijkt me leuk om erover te lezen!
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Ik zou heel graag naar de film-academie gaan, na mijn HAVO-diploma te hebben behaald. Alleen ben ik mij wel erg bewust van de beperking toelatingen en weet ik dat ''willen'' niet genoeg is.
Ik heb allereerst niet eens een goede keuze in welke richting ik zou willen: ik kan het beste scripts schrijven en monteren. Maar mijn levensdoel is toch uiteindelijk ''ooit'' in mijn leven een film te regisseren. Dus dan komt de keuze: doe je iets wat je graag wilt, of wat je goed kan?
Daarnaast heb ik niet veel verstand van de zaken, met licht en geluid en camera's enz. Ik film met mijn Sony Handycam, doe wat licht aan, maar verder gaat het niet. Weet iemand of je over deze dingen al proffesionele techniek voor moet hebben? Zo ja, then I'm screwed.
Ik verdiep me wel veel in films kijken, ik werk op mijn tijd de toplijsten af. Iets wat ook filmkennis verbeterd! Ik doe ook mee aan wedstrijden en probeer zoveel mogelijk te schrijven, te filmen en te bedenken.
Door deze redenen zit ik wel erg te twijfelen. Moet ik een vooropleiding doen? Moet ik mijn kans wagen? enz. Ik ben er nog niet over uit, maar film is hoe-dan-ook mijn toekomst.
Ik denk dat (met of zonder vooropleiding) je er uiteindelijk in ieder geval voor moet gaan. Ikzelf kijk ook ontzettend veel films, en probeer me filmkennis te verbeteren en wil uiteindelijk ook gaan regisseren (en zelfs nog me eigen scripts erbij schrijven), dus mijn kansen liggen ook niet al te hoog, maar ik weet dat als ik hem niet ga grijpen ik het op me oude dag nog kut zal vinden 
Jessen0wnt
-
- 3199 messages
- 2582 votes
Helemaal waar! Je hoeft opzich geen papiertje te hebben om een film te regiseren, je kan morgen beginnen als je zou willen. Maarja, je werk ervan maken is gewoon een ultieme droom. Ik ga het sowieso proberen =)
DonOswaldo
-
- 6430 messages
- 1931 votes
Ik zou inderdaad morgen al kunnen beginnen, maar je hebt wel een budget nodig..
of in ieder geval cast en crew..
filmfan17
-
- 285 messages
- 12 votes
Budget heb je niet echt nodig
zolang je een camera en tape hebt kom je er wel. Je kan altijd proberen bij theaterclubjes aan te bellen voor acteurs. Een cameraman en iemand voor geluid is ook altijd wel fijn. Mijn ervaring is ook dat als je (de goede?) mensen uitlegt dat je wat van plan bent te maken ze enthousiast reageren en vrijwillig willen helpen.