- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Door films alleen op Regio 1 uit te brengen is inderdaad een heel goed argument om je uiterste best te doen deze bij de eindgebruiker te brengen.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
en als een Pathé dan vervolgens beslist om 'm niet te programmeren, betekent dat dan dat de eindgebruiker hem maar moet downloaden
Men gaat zichzelf bedienen op iets wat er gewoon hoort te zijn. Het is een wel héél ouderwetse gedachtegang dat je maar conform de keuzes van de grotere partijen moet gedragen. Dat ze ''hun best doen'' is ook iets waar je dus geen reet aan hebt, he... Over gekke redeneringen gesproken, Prudh 
'Fuck' de mensen die geen steentje bijdragen (en dus stelen), maar ook zéker de partijen die blijven hangen in oude gewoontes en systemen (zoals OH al zegt). Distributie is niet met z'n tijd meegegaan. Eigen schuld, dikke...
Nogmaals, het is (met name door Netflix) bewezen dat mensen graag willen betalen voor films - maar dan wel in een modern jasje.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Bij muziek is het ondertussen zo dat je bijna elk album wel ergens in z'n volledigheid gratis kan previewen (Spotify, bandcamp, ...), bij een bakker is eigenlijk enkel het eerste brood dat je er koopt een gok. De volgende 365 hebben min of meer dezelfde smaak.
Dat is inderdaad waar. Vind dat heel goede initiatieven, ben een groot fan van Bandcamp. Betaal er met liefde meer voor muziek dan de vraagprijs, mits ik het goed vind. Is ook waar Halcyon op aanstuurde. Voor grote liefhebbers een uitkomst.
Ik hoop dat je hierin gelijk hebt, maar in de praktijk valt dat dus nogal eens tegen. Netflix is wel een mooie stap naar hoe het zou moeten zijn.
Dit is te gemakkelijk gedacht. Niet elke partij kan ineens functioneren als een Netflix, en Netflix kan niet de hele markt bedienen. En vanaf het moment dat Turbo Kid op iTunes stond (vóór de dvd-release), was hij te downloaden en voerde hij zelfs de torrent-charts aan. Dus hij zeurt nogal terecht, vind ik.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Men gaat zichzelf bedienen op iets wat er gewoon hoort te zijn.
Hoezo 'hoort het er te zijn'? Men eigent iets zich toe waarvan ze vinden dat ze er recht op hebben.
De tijd gaat sneller dan waar distributie zich op kan aanpassen. Alsof elke traditionele distributeur van de ene op de andere dag het roer kan omgooien. Netflix heeft echt pas nét zijn eerste bioscooprelease uitgebracht, tegelijkertijd met hun VOD-release. Er gebeurt enorm veel in distributieland. Veel films zijn eerder via iTunes of (de Amerikaanse) Netflix te bekijken dan dat ze in de bioscoop draaien. En jezelf films toe-eigenen omdat je vindt dat de zaken niet snel genoeg gaan dwingt een distributeur inderdaad om nog sneller aan te passen aan de huidige wereld, maar het kost de hele filmindustrie (de hele keten) in ieder geval bakken met geld.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12844 votes
De tijd gaat sneller dan waar distributie zich op kan aanpassen.
Het is met dit argument dat ik altijd wat problemen heb. Ik begrijp dan je van vandaag op morgen niet iets kan omkeren, maar kom op ... we zijn nu 20 jaar verder. Vanuit de filmwereld blijven ze nog steeds vasthouden aan hun oude idealen. Nú pas gaan ze eens kijken voor bijv. Europa-overschrijdende echten. Nu pas heb je een bedrijf als Netflix dat zich land per land moet zien te redden. Da's toch voor hun eigen rekening. Beetje zoals je nu ziet met die taxi-mannetjes. En zich maar verzetten tegen Uber. En binnen 5 jaar janken maar janken dat "ze niet kunnen volgen" en whatnot. De consument is er niet om industrieën in stand te houden, de consument is er om geserviced te worden.
Trouwens, elke schakel is ook gewoon blijven doorgaan in dat systeem, onder het mom van "alleen kunnen we toch niks veranderen". Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe het kan dat de film al te downloaden was vooraleer er een iTunes release was?
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Het is met dit argument dat ik altijd wat problemen heb. Ik begrijp dan je van vandaag op morgen niet iets kan omkeren, maar kom op ... we zijn nu 20 jaar verder.
Ik ook. Ik download ook steeds minder maar waarom? Dat illegaal downloaden is al jaren aan de gaan. Dat hadden ze kunnen zien aankomen dat dit steeds meer werd.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Het valt spelers in een industrie ook absoluut te verwijten dat er uit luiheid of gemakzucht weinig aan innovatie is gedaan, maar dat dit vervolgens leidt tot grootschalige diefstal, is het andere uiteinde. De eindgebruiker claimt een product dat (nog) niet van hem is onder het mom van 'eigen schuld, dan moet je mij maar beter bedienen'. Uber is een wat manke vergelijking, want hier wordt niets ontvreemd. Er wordt alleen minder afgenomen bij de officiële taxidiensten die te traag waren met innoveren. Het zijn andere mensen die aan de dienst verdienen, waar er in de filmindustrie ineens een pak minder verdiend wordt.
En Turbo Kid was pas te downloaden ná de iTunes-release (en vanwege die iTunes-release). Veel moderner had de film niet uitgebracht kunnen worden door de producent: meteen na de grote festivals op VOD, ver voordat hij ook op Blu-ray uitkomt. Het resultaat daarvan was niettemin: massale diefstal.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Toen deze discussie enige tijd geleden begon heb ik meteen al gezegd dat het diefstal is en dat ik het niet goed praat.
Het andere uiterste is dat mensen die zich fel uitspreken of dat illegaal downloaden maar iedere dag goed moeten nadenken bij (de herkomst) wat ze bijvoorbeeld eten en drinken. Wat een diefstal alleen daar.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12844 votes
Het probleem met iTunes is natuurlijk dat het maar één service is. Ik heb er nog nooit wat gekocht, zal het waarschijnlijk ook nooit doen. Leuk voor mensen die zich in het Apple-universum genesteld hebben, maar dat blijft gewoon een beperkte release. Zelfde geldt natuurlijk ook voor een Netflix. Bij muziek zie je dan ook dat een album op verschillende platformen tegelijkertijd uitkomt (en dat vele van de platformen ook redelijk stand-alone zijn, geen buy-in in een heel ecosysteem).
Dat het uiteindelijk uitgemond is in "grootschalige diefstal" hebben ze toch écht aan zichzelf te wijten. Ze hebben mensen 10-15 jaar lang laten doen en zelf dat hele sfeertje gecreëerd, het enige waarin ze dan nog geld hebben gestolen is het shamen en beboeten van een aantal voorbeeldcases. Tja ... misschien hadden ze dat advocaten- en lobbygeld wel beter kunnen besteden? En dan worden ze uiteindelijk nog bijgestaan door een externe speler (Netflix), niet eens een eigen initiatief.
Kijk, ik betaal graag voor de dingen die ik goed vind, zelfs al is het eigenlijk teveel (Japans DVDtje - niet eens Blu - is toch al snel 30EUR), maar op service kan ik na 15 jaar downloaden als consument niet meer inboeten.
Trouwens, ook wat festivals betreft ... problematisch. Je krijgt een hoop buzz als je film goed is, bij het eerste het beste geurtje van een download hang je.
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Je hebt allemaal gelijk wat betreft het hopeloos achter lopen van de logge industrie (al is het argument van shamen en voorbeeldcases vooral aan studio's en Brein-achtige organisaties voorbehouden), maar dat een industrie geld investeert in de bescherming van intellectueel eigendom is geen vreemde reactie. Zelfs al betekent dit dat ze het geld niet meer kunnen investeren in innovatie. En gebrek aan beschikbaarheid van een film maakt klakkeloos downloaden niet goed. Dat de industrie illegaal downloaden aan zichzelf heeft te danken is kort door de bocht. Dat ze niet snel genoeg (kunnen) innoveren praat toch niet goed dat de consument dan maar met hun product aan de haal gaat? Ik zeg niet dat ik het fenomeen niet begrijp, ik snap alleen niet dat mensen het met zulke argumenten goed proberen te praten.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12844 votes
Het is eerder een realiteit dan "goed proberen praten" denk ik. Volgens mij voelen de meeste mensen wel dat "het niet klopt" wanneer ze zomaar een film downloaden. Maar aangezien zulke discussies toch vaak erg zwart/wit verlopen wordt er geargumenteerd vanuit het "ik heb een punt" kamp.
Anderzijds, en laten we eerlijk zijn, voelt een consument zich doorgaans ook wel uitgebuit. Het is moeilijk om medeleven te tonen met multinationals die er vooral op uit zijn om geld uit je zakken te slaan, liefst zoveel mogelijk en keer op keer opnieuw. Langs alle kanten krijg je allerlei soort rommel door je strot geduwd, dat koop je als consument deels al door een "don't care" houding.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8281 votes
Het valt spelers in een industrie ook absoluut te verwijten dat er uit luiheid of gemakzucht weinig aan innovatie is gedaan, maar dat dit vervolgens leidt tot grootschalige diefstal, is het andere uiteinde. De eindgebruiker claimt een product dat (nog) niet van hem is onder het mom van 'eigen schuld, dan moet je mij maar beter bedienen'. .... waar er in de filmindustrie ineens een pak minder verdiend wordt.
Van de filmindustrie weet ik het niet zeker, maar in de muziekindustrie heeft men jarenlang gewoon véél te hoge marges willen hebben. Dat is prima, maar als je woekermarges rekent en je klant komt daarachter, dan stijgt je populariteit niet.
Stel ik vind na jarenlang onderzoek uit dat 1 gram keukenzout per liter water een fantastische oplossing is om vroegtijdige kaalheid bij mannen tegen te gaan. Dan kan ik het patenteren (dus ik heb de rechten). Geweldige uitvinding, ik stop het in een flesje met wat parfum en ga het voor 25 euro per liter verkopen.
Heel veel kalende mannen blij en ik verdien zo'n 24 euro op elke liter. Sommige mannen zijn echter allergisch voor parfum, maar ik weiger speciaal voor hen een parfumvrije variant te maken. Sommige mannen gebruiken slechts 100 ml per jaar, maar ik blijf het alleen literflessen verkopen. Wel ga ik mijn lotion in tientallen verschillende soorten flessen verkopen, groen, rode, gele, vierkante, ronde....
Voor de Amerikaanse markt verkoop ik mijn lotion in flessen voor 80 euro met een dop die je alleen eraf kan krijgen met een speciaal aan te schaffen doppenverwijderaar, zodat de Amerikaanse kalende mannen niet flessen zomaar hier kunnen kopen!
Een aantal kalende mannen kan echter nadenken en rekenen en gaat naar zee om daar emmers water te bottelen en gebruikt dat op hun hoofd. Ze vertellen het aan de andere kalende mannen en - rara- die hebben geen medelijden met mij?
Schandalig! Ik heb de rechten! Ik ga klagen bij de regering. Zij moeten voorkomen dat kalende mannen zomaar naar zee kunnen gaan om water af te tappen, anders dien ik een schadeclaim in.
Stelen mag niet en ben ik met je eens dat voor het downloaden veel oneigenlijke argumenten worden gebruikt (deze hierboven is dat uiteindelijk ook!). Maar dat de consument weinig medeogen heeft met 'de industrie' heeft ze toch echt wel aan zichzelf te danken.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Het is toch al meer een debat deze discussie. Zodra het wettelijke verboden wordt om te downloaden dan zal ik het niet meer doen en een heleboel mensen zullen dat niet doen.
Als je dan vervolgens als tegenprestatie niet al die oude films in het publiek domein gooit. Betekent dat meteen het einde voor veel van die films. Netflix doe ik niet, mijn speler regiovrij maken doe ik ook niet (want dat laatste is ook al tegen de regels).
Niemand hoeft hier op deze site meer te schrijven zoiets als, geen stemmen bij deze film? waarom kijken jullie deze film niet?
en haal ze maar van de site. Want nul stemmen blijft gewoon nul stemmen. .
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Het siert je hoor, deze insteek, en thx voor je toelichting. Downloaden als vooronderzoek kan heel stimulerend werken. Mijn vraag blijft echter: hoeveel mensen doen het op deze manier? En hoeveel mensen maken het onderscheid tussen kopen of downloaden niet, of praten downloaden goed door te zeggen 'ik was er anders toch niet heen geweest', 'ik vond de film slecht dus ik ben blij dat ik er geen geld aan heb uitgegeven', 'de film is niet bij mij in de buurt te zien dus ik kan hem alleen maar downloaden', 'ik moet zoveel films kijken, die hobby zou veel te duur zijn als ik alles moet kopen', etc?
In dit specifieke geval heeft de film zijn release en productie echt niet mee, dus ik kan me voorstellen dat de fans 'm dan zo snel mogelijk willen zien. Maar als je vervolgens een post als deze leest, van een onafhankelijke filmproducent, dan denk ik echt: waarom zou je je eigen hobby zo om zeep helpen (antwoord: omdat er toch wel films gemaakt blijven worden die het kijken waard zijn, dus fuck de mensen die het door downloaden niet redden) Turbo Kid (2015)
Ik heb ook een tijdje die insteek gehad (vooronderzoek), maar ik werd gewoon beroerd van de omslachtigheid van het hele download gebeuren en van de inferieure kwaliteit, audio- en videofiel (is dit een woord?) dat ik ben.
Ik ben gewoon veel specifieker geworden met aankopen en zie verwaarloosbare films wel op Netflix. Ik hoef niet elke nieuwe release te zien om m maar gezien te hebben, en dat laatste is nou juist het probleem bij veel mensen tegenwoordig. Omdat er gedownload kan worden haalt men alles wat nieuw is maar binnen om te kunnen zeggen dat ze het gezien hebben en het bioscooppubliek voor zijn. Ik ben van mening dat de filmindustrie op die mensen heel veel geld misloopt en dat is schat ik toch wel 60-70% van het filmpubliek. Het is niet voor niets dat winkels als FRS verdwijnen, want de mainstream geeft nou eenmaal geen geld uit aan film en muziek. Netflix heeft dit een beetje doen verbeteren, maar Netflix Nederland loopt wel erg ver achter op Netflix USA wat aanbod betreft en begint nu ook alweer abonnees te verliezen.
Conclusie is dat ik hoop dat downloaden voor eens en voor altijd bij wet verboden wordt en dat services als Netflix beter worden gemaakt en dat fysieke media vooral blijft bestaan voor liefhebbers, want die zijn er gelukkig nog genoeg.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12844 votes
Je ziet al van ver aankomen dat wanneer men downloaden écht de kiem insmoort, men fuck all interesse heeft om Netflix verder te ondersteunen vanuit de filmindustrie. Die hopen nog altijd te kunnen vervallen in het oude model.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Plaats je na maanden afwezigheid op MM nog eens een bericht, krijg je dit weer.
Fortune
-
- 4316 messages
- 2772 votes
Nou boehoe hoor Halcyon! Ik weet niet wat je bedoeld met 'dit' maar ik verwijder mijn bericht wel want heb helemaal geen zin in een discussie over downloaden...
Prudh
-
- 3124 messages
- 1874 votes
Anderzijds, en laten we eerlijk zijn, voelt een consument zich doorgaans ook wel uitgebuit. Het is moeilijk om medeleven te tonen met multinationals die er vooral op uit zijn om geld uit je zakken te slaan, liefst zoveel mogelijk en keer op keer opnieuw. Langs alle kanten krijg je allerlei soort rommel door je strot geduwd, dat koop je als consument deels al door een "don't care" houding.
Daarom zwengel ik de discussie ook aan bij een film als The Green Inferno en Turbo Kid, in plaats van bij Paranormal Activity 14. Zulke films worden schaamteloos uitgekakt. Zo'n downloadattitude is ook prima verklaarbaar vanuit dat oogpunt, maar de realiteit is dat originaliteit (in ieder geval in het westen) door zulk downloadgedrag wordt verdrukt door meuk waaraan hoe dan ook wel geld verdiend wordt. Dat een Green Inferno hier überhaupt nog uitkomt is iets waar fans blij om zouden moeten zijn, daar hebben mensen echt hun best voor gedaan. In plaats daarvan wordt er gezeikt over dat hij niet in de bios op de hoek draait en dat je hem daarom maar mag downloaden. Tja...
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12844 votes
Maar dan verwacht je toch al best veel van de consument? Dan moet hij zelf al op onderzoek uit om het verschil te maken tussen film die met liefde en veel moeite uitgebracht worden en films die met goede studio backing hun centjes wel zullen verdienen.
Van Paranormal Activity weet ik dat de nieuwe wel zal uitkomen in de bioscoop, in die optiek is dat zelfs een reden om hem nog niet te downloaden, zelfs al is hij beschikbaar inline. Van The Green Inferno heb ik nog niks gehoord, geen idee of hij ook in België komt. Da's jammer voor Roth.
En eerlijk gezegd, da's ook mijn zorg niet echt. Dat is dan die "don't care" houding waar ik over sprak. Je kan aan de ene kant een consument niet volledig proberen uitkleden, om dan te verwachten dat hij zelf maar de hele tijd weloverworgen keuzes gaat maken/de moeite neemt om uit te zoeken wat die weloverwogen keuzes zijn.
Ik ben al lang gestopt met actief films te volgen, omdat dat toch alleen maar leidt tot frustraties. Ik kijk naar huidige beschikbaarheid en als ik het uiteindelijk toch een goede film vind dan koop ik hem wel (voor zover mogelijk natuurlijk, ook dat is nog steeds geen evidentie).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik lig er ook helemaal niet wakker van. Wordt downloaden verboden. Dan download ik niet meer. Wil de filmindustrie mij beletten om die oude film van vroeger nog eens te zien. Dan kijk ik hem toch niet. Gaat mijn harde schijf kapot en ben ik mijn dowloads kwijt. Dan heb ik de films die ik graag kijk toch ook op dvd. Vliegt dat vervolgens ook in fik. Nou ja, vroeg of laat moet ik er toch afscheid van nemen. 
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Wordt downloaden verboden. Dan download ik niet meer.

Of topic: 
*iemand die weet of je uit kunt schakelen dat het indrukken van de backspace toets wanneer je cursor niet in tekstvak blijkt te staan, resulteert in 'terug naar vorige scherm' van je browser?*
mezelf helemaal verloren in een keurig in meerdere alinea's onderbouwde, buitengewoon welbespraakte verhandeling over al het voorgaande en mijn uiteraard enórm interessante gedachten daarover... -hee die smiley staat verkeerd- plaatst cursor (dacht hij)... Backspace... RAAAH!
poef. weg.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Donderdag al. Dit artikel is iets duidelijker Alles wat u moet weten over het downloadverbod | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Zwolle84
-
- 8022 messages
- 0 votes
Ik ken het gevoel, broeder. Sinds mijn drama typ ik elke reactie van meer dan één alinea in mail en plak ik het daarna in het veld. Ooit zul je deze woorden kunnen waarderen. 
Insignificance
-
- 3220 messages
- 5588 votes
*iemand die weet of je uit kunt schakelen dat het indrukken van de backspace toets wanneer je cursor niet in tekstvak blijkt te staan, resulteert in 'terug naar vorige scherm' van je browser?*
How to Disable Backspace as Back Button in Chrome and Firefox - laptopmag.com
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Of de gewoonte aanleren om alt + pijltje naar links te gebruiken als je naar de vorige pagina wilt 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
O jee. Wat is het verschil tussen Illegaal downloaden nu echt illegaal|Digitaal| Telegraaf.nl en de uitspraak nu.
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
thanks people. Gewoontes veranderen is lastig voor een JM, Metalfist 
John Milton
-
- 24225 messages
- 13388 votes
Brein sluit schadeclaims individuele gebruikers Popcorn Time niet uit.
Ik gebruik het zelf niet, maar een hoop mensen wel. Wel weer kenmerkende zin uit het artikel:
Das meer dan een alarmerende ontwikkeling, beste Tim, dat is een bedrijf dat inspringt op een klantvraag en zijn populariteit daardoor enorm ziet groeien. Ja het is illegaal, maar dat is volgens mij niet de belangrijkste les uit dit verhaal. Waarom is het zo populair? Gemak. Hello, McFly... Anybody home?
Ik ben benieuwd wat dit voor de individuele gebruiker in gaat houden. Ik houd het in ieder geval nauwlettend in de gaten