• 178.171 movies
  • 12.220 shows
  • 33.993 seasons
  • 647.240 actors
  • 9.374.277 votes
Profile

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

Nu die heffing maar snel er van af halen ja, al vrees ik dat Onderhond wel eens gelijk kan hebben..

Pitakaas

• 2962 messages
  • 246 votes

Ze zullen die thuiskopieheffing wel in stand houden onder het mom van geleden schade door thuiskopiën: exact waarom de heffing is opgericht...

Thuiskopieheffing wordt wel eens onterecht gezien als een soort 'downloadcompensatieheffing'.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Ach, en de filmindustrie leidt niet eens onder de downloaders...integendeel. Hypocriete onzin! Lekker meer downloaden met z'n alle Die Kuik is sowieso het engste mannetje in Nederland. Die mogen ze deporteren..

john mcclane 2

• 3489 messages
  • 6576 votes

In De Site > Algemeen > schuldig pindakazen:

er is momenteel veel mogelijk,om nieuwe films te kijken,'via je provider als kpn en upc on demand .

maar natuurlijk ook HBO od,en netflix ,en zelfs youtube.

Dit lijkt in mijn ogen een eerlijke manier,om films te kijken.die ik ook veelvuldig gebruik.

maar het feit dat alleen in mijn stad al vier videotheken zijn gesloten zegt heel veel.en de reden waarom is geen mysterie.

de verleiding om een torrent boer te bezoeken is groot.

is dat iets om je "schuldig"over te voelen?

hoe zien jullie dat?

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Ik weet niet hoe het momenteel in Belgie en Nederland zit, maar in Duitsland wordt met alle middelen op kleine downloaders gejaagd. Ik ontving onlangs een maning van een advocatenkantoor in opdracht van 20th Century Fox voor het ter beschikking stellen (downloaden is niet per se strafbaar, terug aanbieden echter wel) van de film Grand Budapest Hotel op Bittorrent, en dat voor welgeteld 5 minuten - resultaat: 'minnelijke' schikking van 815 euro oftewel rechtzaak. Geen monsterboetes van duizenden euro dus, maar van deze maningen worden er wel wekelijks honderden verstuurd hier. Ik geef het maar even mee!

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Oei. En dat moet je dus wel betalen, neem ik aan? Of heeft zo'n rechtszaak kans van slagen?

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Freud wrote:

Iresultaat: 'minnelijke' schikking van 815 euro oftewel rechtzaak.

Is dat bedrag nog ergens op gebaseerd of gespecificeerd?

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Een rechtzaak heeft weinig kans van slagen, en is vooral een dure zaak omdat dat snel een procedureslag dreigt te worden. Het bedrag is tamelijk lukraak vond ik, bestaat uit 600 euro schadevergoeding en de rest onkostenvergoeding. Maar het is redelijk laag in vergelijking met gelijkaardige recente gevallen die ik op internet vond, waar toch snel tot 5000 euro gegaan wordt.

Kondoro

• 11521 messages
  • 2862 votes

Nederlandse overheid wil Denemarken (Volgens mij) en Engeland achterna gaan. Wanneer iemand met een Nederlands IP-Adres downloaden, een waarschuwing krijgt. Hoe en wat weet ik niet, maar was laatst nog even op het Nieuws... Bevestiging van dit heb ik ook nog niet kunnen vinden....

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

Filmindustrie wil brieven sturen aan illegale downloaders | nu.nl/tech | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl

Zie laatste deel. Probleem is altijd wel met dit soort stukjes dat ze het over downloaden hebben maar niet over uploaden. Waar ik begrijp Freud vooral voor bestraft is. Brein wil dat dan weliswaar niet doen, maar dit is dus de productie maatschappij zelf. Kan dus ook gewoon hier gebeuren lijkt me. Maar nog geen geluiden gehoord.

Onderhond

• 87595 messages
  • 12844 votes

"We verwijzen u naar de volgende legale alternatieven."

Dat zal me benieuwen

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Zo'n brief had ik ook graag eerst gehad, in plaats van meteen de rekening...

Ter verduidelijking: in Duitsland wordt inderdaad het beschikbaar stellen van een film voor andere downloaders bestraft - maar aangezien de kern van het torrent-systeem is dat je de film die je downloadt, tegelijkertijd ook aanbiedt aan anderen, maakt dat in de praktijk weinig verschil. In de brief die ik kreeg maakten ze daarvan dat ik de film 'ongelimiteerd, wereldwijd en illegaal' had aangeboden, iets wat de filmindustrie 'ernstige schade' toegebracht zou hebben.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Freud, jij hoeft toch niet naar de rechter? Het is de eiser die, als je niet betaalt, aannemelijk moet maken dat jij 'ongelimiteerd, wereldwijd en illegaal' een film hebt aangeboden en dat ze daardoor 600 euro schade hebben ondervonden (ze moeten ook bewijzen dat de schade werkelijk 600 euro bedraagt), en de rechter zal zich dan over dat bewijs buigen. Het is aan de eiser om te beslissen of hij je voor de rechter sleept als je niet betaalt (waarschijnlijk zullen eerst agressieve incassobureau's worden ingezet).

Geen idee hoe de rechtspraak in Duitsland is, maar zo'n brief doet me meteen denken aan malafide incassobureau's die met veel bedreigingen en zo komen om mensen uit angst maar te laten betalen. Misschien is er rechtsbijstand die je kan helpen? Zijn er al rechtzaken gevoerd?

Nog een algemene opmerking v.w.b. Nederland: hoe zit het dan verder met de privacy? Mag je internetprovider zomaar je naam en adresgegevens uitwisselen, of is die dan strafbaar bezig? En hoe komen ze dan aan het IP-adres, hebben ze zelf de film illegaal aangeboden en ben je daarop ingegaan, of hebben zij van jou illegaal de film volledig gedownload? Is "de consument wijzen op het gedrag" voldoende reden om je persoonsgegevens op te vragen en daarmee je privacy te schenden? In Nederland zitten volgens mij nog genoeg juridische haken en ogen aan zo'n brief.

Confusie

• 667 messages
  • 0 votes

Mochten ze mij zoeken, ik ben gewoon thuis.

jarno1975 (moderator series)

• 10971 messages
  • 2791 votes

Momenteel begint Popcorn time erg populair te worden. Een soort van illegale netflix, alleen met veel meer content, waarbij je een torrent streamt.

Inmiddels blijken er al 1,3 miljoen Nederlandse gebruikers te zijn, en groeit het nog dagelijks.

Brein zegt er het volgende over:

Desondanks geeft Stichting Brein aan dat er niet veel gedaan kan worden tegen Popcorn Time, omdat de aanbieders zich niet in Nederland bevinden. Volgens de stichting zijn er wel andere partijen bezig met de bestrijding van Popcorn Time. Individuele gebruikers wil Brein niet aanpakken.

Bron

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Uiteindelijk vind ik het ook niet raar dat mensen blijven downloaden ondanks de vele mogelijkheden dat het internet biedt om het op legale manier aan te schaffen of te bekijken. Zeker als je naar minder bekende of minder populaire films zoekt aan een betaalbare prijs heb je weinig aan de reguliere services. En ik twijfel er aan of Netflix aan die vraag zal voorzien. Ik beland steeds vaker bij Amazon.co.uk tenzij de prijs ook daar te hoog is.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8281 votes

Onderhond wrote:

"We verwijzen u naar de volgende legale alternatieven."

Dat zal me benieuwen

Ja, als ze me eens naar een legaal alternatief met subs voor Tenshi no Tamago of een aantal films van Sabu kunnen verwijzen???

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Het enige wat de maatschappijen hiermee bereiken is dat Popcorn Time nog populairder gaat worden. Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar dankzij de gratis reclame door de partij die er vanaf wil ga ik het wel proberen.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Nu de jacht op de downloaders zelf van start lijkt te zijn gegaan (zie onder andere het bericht van Freud) vraag ik me eigenlijk af in welke mate ze dit gaan doen. Het logische lijkt me dat er eerst geconcentreerd gaat worden op het downloaden van recente films met veel seeders en leechers, maar zou dit nadien worden doorgetrokken naar de wat speciale gevallen?

Neem nu Baggerman met zijn Tenshi no Tamago. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit soort kleine vissen in de nabije toekomst bestraft zullen worden. Hiermee verdwijnt wel het 'iedereen gelijk voor de wet' principe en dat gaat dan ook weer op een hele hoop protest stuitten. Of dit eindigt weer met een enorme sisser, dat kan ook natuurlijk

Goto

• 1736 messages
  • 0 votes

In het geval van Freud lijkt het te gaan om een filmmaatschappij die een advocatenbureau op downloaders afstuurt. Het lijkt mij dan ook dat de kans veel kleiner is als het om een obscure film gaat. Die filmmaatschappijen hebben waarschijnlijk ook niet eens het geld of de middelen om daar achter aan te gaan. Het zal in Nederland dus waarschijnlijk vooral om Nederlandse films en grote bioscoop hits gaan.

madmax1

• 2216 messages
  • 711 votes

Iso-hunt neemt de oudere Piraten-Bay tijdelijk over.

Vanaf 20-12 weer volledig in de lucht.

Jellesteeg

• 517 messages
  • 208 votes

Bij Overigen > Televisie > Welke series kijk jij?:

Even iets heel anders, maar niet onbelangrijk:

Hoor net het volgende op 3FM: ''In Duitsland staan boetes op het downloaden. Rond de 1000 euro per film en rond de 500 euro per aflevering van een TV-serie.''

Ik download haast alles. Hoop dan ook niet dat dit hier zal gaan gebeuren. Wat jullie, downloaden jullie ook haast alles? Begrijp me overigens niet verkeerd: ik snap het uitdelen van de boetes, er moeten alleen meer (goedkopere) alternatieven komen. Als ik zie hoe duur een HBO-abonnement is tegenover het aanbod, is dat echt belachelijk. Zou het dan alleen doen voor Game of Thrones en True Detective. Tevens het uitzenden van The Walking Dead op FOX is niet te doen met al die reclame. Netflix overigens doet het beter en beter met oa Better Call Saul, Daredevil dat vandaag online is gegaan en natuurlijk House of Cards.

606

• 23876 messages
  • 12263 votes

Ik vind dat ze alleen boetes moeten uitschrijven voor mensen die het verspreiden via verkoop.

Wat ik doe is puur privé voor mezelf.

Raffael77

• 1891 messages
  • 0 votes

Het downloaden is naar de klote gegaan doordat het mainstream werd. Ik download via payserver en dat was altijd goed. Tien jaar geleden waren ze ondergronds totdat nsb's FTD erbij lapte terwijl ze niet eens content aanboden. Torrents zitten vol met virussen en andere zooi zoals incomplete rar bestanden. Is uiteindelijk heel groot geworden maar minder betrouwbaar.

De reden toen voor mij was niet het gratis zijn maar aanbod. Films die al maanden op Bluray zijn komen hier pas in de bios.

Ik ben net als velen voor één systeem waarbij ze alle series aanbieden en/of films aanbieden. Graag alleen in HD MKV bestanden voor beste resultaat.

Beetje side info

Er zijn de laatste paar jaar al verschillende Internationale onderzoeken gedaan en aangetoond dat downloaden geen gevolgen heeft voor grote artiesten zowel in de film en muziek wereld. Echter willen de grote bazen van labels en andere maatschappijen alles opstrijken.

Brein en Buma werken niet voor de artiesten maar voor de grote bazen.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Ik zou dit artikel even goed lezen Jellesteeg, want er is wel degelijk reden om je zorgen te maken, ook bijvoorbeeld voor die Duitse bedrijven.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Haha, lachen. Ik lees hier dus. Ik steel eigendom van anderen maar het zou bespottelijk zijn als ik daarvoor gestraft wordt. Moet toch kunnen.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Vindt iemand dat hierboven met zo'n vaste overtuiging? Ik zie het niet staan.

Ik vind het persoonlijk niet bespottelijk dat er gestraft wordt, maar ik vind het ook niet bespottelijk om het wel te doen (pindakazen). Ik koop veel (na het gepindakaast te hebben) alsnog wanneer het in goede kwaliteit in Nederland komt, maar soms is het niet zo makkelijk (column tweede pagina). Ik gun artiesten graag hun geld en zodra ik die mogelijkheid heb doe ik het vaak alsnog (ook al heb ik het in full HD met DTS op de computer staan). Gisteren Don Hertzfeldts World of Tomorrow met plezier betaald, terwijl ik hem al op de PC heb staan. Maar het betalen op Vimeo via credit card en PayPal was even een drama. Dan kies ik toch voor de twee klikken van KG. bovendien kun je hem alleen huren, ik wil hem kópen. Kan dus gewoon niet. Pindakazen dus.

Dat ze bestraffen is allerminst bespottelijk, maar dat het gedaan wordt in het kader van het archaïsche verdien- en aanbodmodel van de filmindustrie verbaast me allerminst. Ik heb Netflix, Mubi, extra zenderpakketten van TV en 2 Spotify premium abonnementen. En ik vind het alsnog behoorlijk karig wat film en serie aanbod betreft, met name voor de meest recente en nog meer voor de (arthouse) klassiekers en cultfilms. Zou probleemloos 40 euro p/maand neertellen voor een all you can eat model dat ook daadwerkelijk bijna alles heeft, maar zolang het door copyright issues zo'n enorm gefragmentariseerde bende is, schaam ik me er inderdaad niet zo erg voor dat ik me naast al die legale wegen bedien van andere manieren.

Is het legaal? nee. Kan ik het naar mezelf verantwoorden als in alle variabelen in het geheel betrek? You bet your ass I can

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Vraag me af hoe ik 606's post anders moet interpreteren.

Begrijp me niet verkeerd ik download ook, maar vind dat downloaders wel meer verantwoordelijkheid mogen dragen. Alsof het zo gek is dat je gestraft wordt voor het overtreden van de wet.

John Milton

• 24226 messages
  • 13390 votes

Te kort berichtje voor mij om goed te kunnen interpreteren, met die twee zinnetjes kan hij van alles bedoelen

Maar zeker ook hoe jij het interpreteerde! En wat die verantwoordelijkheid betreft, dat ben ik met je eens. Soms slaat het door naar 'ik heb er recht op en het hoort toch gratis te zijn?'. De nieuwe generatie twintigers (even teveel over een kam) is opgegroeid met breedband Internet, een keur aan torrentsites en YouTube filmpjes die je uitleggen hoe dat allemaal werkt. Vijftienjarige John Milton moest de hele zaterdag bij de appie -achter de kaas werken voor één recente Film op VHS. f39,95... Duurt even als je 4 piek per uur verdient. Kun je nagaan hoe ik losging als Blokker van die stapels films had liggen voor 5 gulden. Tassen vol. Makes me sound ancient (*krakerige stem*: 'in mijn tijd....'), maar dat was wel andere koek dan alles wat je maar wil kijken binnen handbereik. Opgroeien op Texel met een klein videotheekje betekende tot mijn 18e weinig exotisch filmaanbod. Vandaar de tripjes naar Fame in Amsterdam af en toe, alsof je de hemel binnenliep.

Ik vind niet dat het gratis hoort te zijn en ik betaal er met plezier voor. Maar als het niet beschikbaar wordt gemaakt of Veel Te Moeilijk dan laat ik me de Kunst der Kunsten daar niet door ontzeggen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.