- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Sasja
-
- 1338 messages
- 120 votes
aha op die manier, ja dat is helemaal waar, je moet idd wel weten waar je naar moet kijken om de juiste versie van een film te zien. bedankt voor de uitleg
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
wat ik nog het meest onbegrijpelijk vind is dat ze vol op megaupload duiken. Alsof het ook maar iets uitmaakt als dat uit de lucht gaat, voor megaupload nog 10 anderen. Zelfde verhaal voor the pirate bay. Wat een verspilling van tijd, geld etc om je met zulke symbolische flauwekul bezig te houden. En ook al krijg je alle upload- en torrentsites uit de lucht, nog geen uur later is er wel een alternatief bij wijze van spreken. Onvoorstelbaar dit soort symptoombestrijding.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Het is inderdaad de schijn omhoog houden dat ze er wat tegen doen.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Omdat illegaal downloaden nog steeds een hoop onzekerheden met zich meebrengt. Niet-optimale kwaliteit, ontbrekende subs, lange wachttijden, slechte zoekfunctionaliteiten. De kenner weet zich daar wel mee te redden en kan makkelijk het kaf van het koren scheiden, maar net die kenner komt grotendeels overeen met de mensen die op fora als deze zitten.
Het gaat om service, daar willen mensen maar al te graag nog voor betalen. Anders zouden de meeste restaurants ook al lang hun deuren gesloten hebben.
Het is uit concurrentieoogpunt wat mij betreft onbegrijpelijk dat je een euro of 5 betaalt om een film digitaal te bekijken op je televisie. Ik wil ook best wat betalen voor een film, maar meer dan de helft van een bioscoopkaartje (=een stuk betere kwaliteit dan een bufferstream) lijkt me totaal niet aantrekkelijk genoeg om dit tot een succes te maken. Een euro of twee, wat mensen waarschijnlijk wel de moeite waard vinden om 2 knoppen in te drukken in plaats van een halfuurtje bezig te zijn met downloaden, ondertiteling zoeken etc. 5 euro vind ik een heel ander verhaal.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3282 votes
Njah, het sucked dat je hier geen stukken tekst meer mag kopieren, maar even een link naar een artikel dan. Lees vooral de voorlaatste paragraaf:
“Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem.”
En Gabe kan het weten want Steam is al jaren succesvol en groeit nog steeds. En dat ligt inderdaad aan de service: games downloaden tegen (vaak) goede prijzen, handige cloud-diensten en gemakkelijk communiceren met mede-gamers.
De gamesindustrie kan het wel, dan moeten de films- en muziekdinosaurussen met al hun centen toch ook wel een fatsoenlijke dienst op kunnen zetten?
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12846 votes
De muziekwereld is het initiatief al kwijt aan Apple. De filmwereld deels aan Netflix, in iets mindere mate aan Apple. Het is vooral jammer dat ze het zelf uit handen gegeven hebben.
Je kan dit bully gedrag ook wel zien als een laatste stuiptrekking, hopelijk komen er binnenkort wat mensen die effectief beseffen wat er eigenlijk aan de hand is.
Wat services betreft zie ik meer heil in abonnementen dan in payperview trouwens. Gewoon een maandelijkse bijdrage, zoals dat bij internetdiensten ook geldt.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Bij Apple heeft het niets met initiatief te maken, dat heet een buisness model bij de consument door de strot duwen. Je software zo inrichten dat je geen kant op kan. Maargoed, dat is dan weer een andere discussie. Gelukkig kun je nog goed zonder Apple.
Netflix lijkt me wel een veel beter initiatief wereldwijd.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3282 votes
Hoe zit dat eigenlijk bij ITunes? Als je daar nummers koopt en download mag je ze dan overal en altijd afspelen of zitten die dingen ook stjokvol DRM?
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
dat laatste volgens mij. Bands kunnen beter hun muziek betaald op Bandcamp zetten. Dan moeten ze hun winst ook gedeeltelijk aan Bandcamp afstaan, maar is het EN DRM free EN ondersteund het de meest belangrijke bestandsformaten.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12846 votes
Als ik het goedheb is het bij Apple tegenwoordig ook DRM free, daarnaast heeft Apple een nuttige cloud zodat je overal aan je muziek kan. En het deel dan de artiesten krijgen is bij Apple volgens mij ook het grootst. Ben verder ook niet zo'n Apple fan, maar qua digitaal muziekkanaal hebben ze het toch best goed geregeld. Slecht betalend is spotify trouwens, al is dat gebaseerd op iets oudere cijfers.
maxcomthrilla
-
- 15578 messages
- 2843 votes
De muziek op Apple Itunes is volgens dit artikel al sinds April 2009 DRM vrij:
Digital rights management - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Sinds 3 maanden heb ik overigens een Apple Itunes account en het bevalt erg goed. Nog steeds download ik veel muziek zonder ervoor te betalen, maar sommige nummers koop ik liever via de Itunes store tegen een schappelijke prijs + goede kwaliteit. Daarbij kun je ook gewoon kiezen uit een enorm gevarieerd aanbod aan muziek, ik voel mij daar af en toe als een kind in een snoepwinkel.
Het zou erg fijn zijn als er op korte termijn ook zo `n systeem voor films zou komen. Nu is het aanbod qua films bij Apple niet best: veelal oudere, bekende films tegen een veel te hoog tarief.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
@Maxcom: Het aanbod van muziek is wel goed? Een eerlijke vraag hoor. Als ik daar de nieuwe van Lazerbeak, Somatic Responses of Loma Prieta wil laden, hebben ze die gewoon?
Van Netflix weet ik namelijk dat ze de meest gekke underground spullen hebben, maar Itunes?
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3282 votes
Busta Rhymes Backs Megaupload, Says Record Labels Are The Real Criminals | Techdirt
Vond dit ook wel interessant om te lezen. Geeft goed aan hoe een site als Megaupload gebruikt wordt om muziek op een nieuwe manier te distribueren.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5077 votes
Zeer interessante inbreng inderdaad.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Loma Prieta

Niet de nieuwe, maar wel linkjes naar hun drie vorige: LOMA PRIETA | Facebook
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Ja, zo kan het ook, die waren toch out of print, dus dan upload je ze gewoon ff. Die nieuwe is vet trouwens 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3282 votes
Goed en duidelijk artikel
Maar niet helemaal corerect:
Hiphopleeft - Swizz Beatz geen CEO van Megaupload
Doet verder wel niets af aan het verhaal. En zo te zien is Universal is nog smeriger dan gedacht.
Inland Rabbit
-
- 3286 messages
- 2159 votes
Zolang het bij sites blijft waar ik zelfs nog nooit van gehoord heb, vind ik het best.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Maar niet helemaal corerect:
Hiphopleeft - Swizz Beatz geen CEO van Megaupload
Doet verder wel niets af aan het verhaal. En zo te zien is Universal is nog smeriger dan gedacht.
Smerig..... (?)
Als je als artiest een contract sluit (met Universal bv) en zij maken bepaalde investeringskosten voor jou kun je niet andere dingen buiten het contract om gaan doen en de winst ergens anders halen (buiten de Universal royalties om bv)
Sluit dan geen contract, zou ik zeggen.
Onderhond
-
- 87595 messages
- 12846 votes
Het probleem is dat ze daarnaast ook de markt zelf controleren, buiten een enkeling op kom je er niet zonder contract. Vind het dan ook fijn om te zien dat artiesten zelf daar een weg rond proberen vinden. Alleen maar meer armslag om na verloop van tijd dit soort vervelende tussenpartijen de deur te wijzen.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3282 votes
Het enige wat ze gedaan hebben is een promofilmpje maken. Als dat al niet eens meer mag... Och ja, ga vooral zo door muziekmaatschappijen, nog even en niemand heeft meer sympathie voor je.
Overigens las ik op Twitter dat Anonymous Sony helemaal kapot gaat hacken. Alles op hun site gratis aanbieden en dergelijke. Ben benieuwd of het ze gaat lukken.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Smerig..... (?)
Als je als artiest een contract sluit (met Universal bv) en zij maken bepaalde investeringskosten voor jou kun je niet andere dingen buiten het contract om gaan doen en de winst ergens anders halen (buiten de Universal royalties om bv)
Sluit dan geen contract, zou ik zeggen.
.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31149 messages
- 5449 votes
Hier een artikel over de wet op downloaden in België (en Nederland). Waarbij kort gezegd vermeld wordt dat je wel materiaal mag downloaden of kopiëren zolang het op een drager is (hd, mp3, usb-stick) en geen niet buiten de huiselijke kring verspreid wordt. 'Uploaden' is dus sowieso strafbaar, net als een kopietje maken voor vrienden. Hier is heel het artikel:
Opmerking: net als de auteur ben ik ook wel voorstander van respect voor auteursrechten, maar kan ik gebruikers hier op de site evengoed volgen die zeggen dat de wereld van muziek en film ook de nodige inspanningen moet doen om met z'n tijd mee te gaan en aan de vraag van de klant te voldoen.
nakada
-
- 2203 messages
- 1666 votes
Opmerking: net als de auteur ben ik ook wel voorstander van respect voor auteursrechten, maar kan ik gebruikers hier op de site evengoed volgen die zeggen dat de wereld van muziek en film ook de nodige inspanningen moet doen om met z'n tijd mee te gaan en aan de vraag van de klant te voldoen.