• 178.265 movies
  • 12.224 shows
  • 34.003 seasons
  • 647.419 actors
  • 9.376.411 votes
Profile

Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)

nakada

• 2203 messages
  • 1679 votes

Niet verder vertellen, ik ben undercover.

Ach, ik heb niet zoveel problemen met dat downloaden. Ik zou het wel van wat meer ballen vinden getuigen als men gewoon zou zeggen : "ik weet dat het niet mag maar ik heb geen zin om te betalen voor iets wat ik ongestraft gratis kan nemen en bovendien heb ik niet het geduld om te wachten."

Wat wel zo is, is dat de hele industrie natuurlijk vreselijk heeft zitten slapen en het nu op de verkeerde manier probeert "op te lossen". Aan de andere kant moet je ook niet denken dat je iets voor niets kunt krijgen. Het kost altijd iemand wat.

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

En als je nou echt niet altijd het geld hebt om een dvd te betalen of om naar de bios te gaan?

Onderhond

• 87597 messages
  • 12849 votes

nakada wrote:

Ja, je loopt iets achter op de VS of zo, maar die zitten hier toch niet.

Niet? Misschien zit jij op een ander internet als ik, maar bij mij krioelt het van de Amerikanen.

nakada wrote:

. Het is helaas in het hele leven zo dat je moet wachten. Of rij jij ook over de vluchtstrook bij file en dring je voor bij een wachtrij ?

Wel ... nee, het is niet zo dat je "moet" wachten, want in die wachttijd gebeurt niks substantieels en de moderne technologie laat gewoon toe dat we niet moeten wachten. Als er al gewacht moet worden is het omdat de filmindustrie compleet lak heeft aan het verlenen van een degelijke service.

nakada

• 2203 messages
  • 1679 votes

moviemafketel wrote:

En als je nou echt niet altijd het geld hebt om een dvd te betalen of om naar de bios te gaan?

Dan nog blijft het iets nemen waar je eigenlijk geen recht op hebt. Maar zoals ik al eerder aangaf, ik heb er eigenlijk niet zo'n problemen mee. Al helemaal niet als je daarnaast ook een DVD-collectie hebt en de bioscoop bezoekt.

Dan zijn er nog die films die je maar niet te pakken kunt krijgen etc....etc.... Allemaal verzachtende omstandigheden, maar in weze blijft het niet toegestaan. Maar het is ook niet dramatischer dan door rood lopen of fietsen en je eigen versnaperingen mee de bioscoop in smokkelen.

nakada

• 2203 messages
  • 1679 votes

Onderhond wrote:

Niet? Misschien zit jij op een ander internet als ik, maar bij mij krioelt het van de Amerikanen.

Ik doelde natuurlijk op MM. Maar discussieer jij ook met Amerikanen?

Wel ... nee, het is niet zo dat je "moet" wachten, want in die wachttijd gebeurt niks substantieels en de moderne technologie laat gewoon toe dat we niet moeten wachten. Als er al gewacht moet worden is het omdat de filmindustrie compleet lak heeft aan het verlenen van een degelijke service.
Ik ben het met je eens dat de filmindustrie een flinke steek heeft laten vallen en waarschijnlijk ook flinke kansen. Internet heeft inmiddels een veel groter bereik dan de bios en ik persoonlijk denk dat mensen toch wel naar de bioscoop blijven gaan. Wellicht dat er door internet zelfs meer filmfans komen en er uiteindelijk meer verdient kan worden.

Maar goed, dat staat allemaal los van het feit dat je nu eigenlijk moet wachten tot de film hier uitkomt. Dat je eerder kunt downloaden omdat de moderne technologie dat toelaat is geen excuus. Ik heb er verder niet zo'n problemen mee, maar erken gewoon wat het is.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12849 votes

nakada wrote:

Maar discussieer jij ook met Amerikanen?

Ik schrijf af en toe wat reviews voor een Engelstalige site, waaronder aardig wat vijgen na Pasen reviews.

Maar goed, dat staat allemaal los van het feit dat je nu eigenlijk moet wachten tot de film hier uitkomt.

Het staat los van het feit dat je moet betalen voor iets waar veel tijd en geld ingekropen is.

Wachten tot een film uitkomt vind ik niet meer van deze tijd, waar je hoogtstens nog op zou moeten wachten is op het moment dat een film subs beschikbaar heeft in een taal die je kan begrijpen.

nakada

• 2203 messages
  • 1679 votes

Onderhond wrote:

Ik schrijf af en toe wat reviews voor een Engelstalige site, waaronder aardig wat vijgen na Pasen reviews.

Je hebt het er maar druk mee ! Welke site is dat, als ik vragen mag ?

Wachten tot een film uitkomt vind ik niet meer van deze tijd, waar je hoogtstens nog op zou moeten wachten is op het moment dat een film subs beschikbaar heeft in een taal die je kan begrijpen.
Goed, maar ook het feit dat jij dat niet meer van deze tijd vindt is geen rechtvaardiging.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

(quote)

(quote)

Rechten worden nu eenmaal per land verkocht met een heel netwerk van distributeurs. Zo'n systeem gooi je niet zomaar even omver. Je kan alles wel per direct online beschikbaarstellen, maar dan ondergraaf je de locale bioscoopmarkt. Want wat zijn de rechten voor een bioscoop en dvd release nog waard als het tevens online beschikbaar is? Veel mijnder, de vraag is dan of het nog wel rendabel te maken is voor kleinere films. Je moet wel verder kijken dan enkel de technische mogelijkheden. Er zijn duizenden mensen die er hun brood mee moeten verdienen. De meest makkelijke weg voor de consument is vaak niet per se het beste business model op langere termijn.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12849 votes

Heh, het beste model is waar je klant je product blijft kopen. Dat doet de klant nu niet meer (zo massaal als vroeger?).

Uiteraard moet je heel je businessmodel omgooien, uiteraard moet je daarom met de botte bijl door een paar tussenleveranciers die overbodig zijn geworden en de prijs nu voor de consument alleen maar opdrijven. Uiteraard doe je dat niet op een week, maar na 15-20 jaar zijn er nog maar bitter weinig stappen gezet, niet?

Tegenkantingen tegen een globaal release schema komen er vooral van mensen die zich aan het oude model vastankeren en ervanuit gaan dat elke schakel in het oude model moet verderbestaan. Van de domme natuurlijk, want zo ga je uiteraard geen stap vooruit raken. Zeker niet wanneer je ondertussen als bijna enige industrie op de rest achterblijft.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Snel internet is pas 5 jaar breed beschikbaar en dan hebben we het enkel over noordwest Europe en wat andere landen. Maar 90% van de wereldbevolking zit nog gewoon aan een traag draadje of is niet eens verbnden. Hte huidige model schijnt nog steeds goed te lopen. De dvd en BR bakken nemen tegenwoordig drie keer zo veel winkelruimte in beslag (Frs, mediamarkt,) als pak 'm beet 5 jaar terug. Online markt (Play, Bol, Amazon) groet ook enorm. Bioscoopbezoek is ook nog steeds groeiende. Dat daar nu toevallig een jaar een dipje in zit, veranderd niets aan die stijgende lijn.

Nee, je honger naar een nieuw model wordt te veel gebaseerd op je eigen omgeving, maar dat is verre van de standaard. Vrees dat je nog een jaar of 10 geduld moet hebben.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Je bent veel te optimistisch over de DVD/Blu-Ray markt. Die groeit namelijk helemaal niet, maar krimpt. Al een paar jaar. In sommige landen zo sterk (de UK bijvoorbeeld) dat ze het daar hebben over een instorting van de markt. Dat heeft ook meerdere faillissementen van grote bedrijven (zoals Zavvi) tot gevolg gehad. Het komt erop neer dat de DVD verkoop vrij rap daalt en Blu-Ray dat bijlange na niet compenseert. Of dat aan de grieven van Onderhond ligt betwijfel ik, maar of het huidige systeem uiteindelijk blijft werken ook.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik vergelijk het met een paar jaar terug. Dat dvd daalt is niet zo gek met de komst van BR.

Dat de markt nu aan het instorten is dat kan (Heb ik niets over gelezen, zie enkel dat de m2 in de winkels nog steeds toeneemt), wellicht dat er dan sneller iets gebeurd, maar denk dat overschat wordt hoeveel mensen snel internet hebben. Nederland is daarmee wel een van de koplopers.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5077 votes

Niet alleen de DVD-markt krimpt, maar ook de gecombineerde DVD+Blu-Ray-markt. Blu-Ray verkoopt veel te weinig om de afname in DVD-omzet te compenseren (en veel te goed om als mislukt te beschouwen). En dat is al zo sinds 2008. Ik zie ook de schapruimte in de winkels niet toenemen, eerder licht afnemen zelfs. Bij FRS mikken ze de laatste tijd vooral steeds meer om cadeauartikelen, zoals koptelefoons enzo, nadat ze eerder games vooral hebben uitgebreid. In de Mediamarkten waar ik weleens kom verschilt het nogal, maar bijvoorbeeld in Utrecht is de DVD/Blu-Ray voorraad kleiner dan 5 jaar terug alleen de DVD voorraad was.

Nederland is inderdaad een van de koplopers voor wat betreft breedband-internet, maar in de VS en in heel West-Europa, in Japan en delen van Azië, Oost-Europa en Latijns-Amerika is het ook al behoorlijk ver. Dat is een aardig deel van de wereldbevolking.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ik weet dat ze het in Spanje hebben, maar daar is 6 mb (oid) download een supersnel abonnement. Daarnaast zijn er ook zat landen waar je niet ongelimiteerd mag downloaden met je abonnement. Blijft ook nog steeds het hele netwerk van distributeurs en rechten per land en tv rechten over. Dat gooi je niet zomaar overhoop.

De bioscoop blijft voor de massa toch een belangrijke plek om of films te kijken, of om films op te merken. De films die OH graag wil zien spelen zich vrijwel volledig buiten de radar van 98% van de filmconsumenten af. Nee, ik snap zijn roep wel, maar dat het huidige systeem er nog is, is verre van vreemd.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12849 votes

In de belangrijkste afzetmarkten voor film is de internetpenetratie wel een stuk groter dan de 10% die jij aanhaalt. In ieder geval is het probleem dat de filmindustrie heeft met downloaden direct gelinkt aan de internetpenetratie. Dat ze op de steppe in Mongolië geen internet hebben is niet zo'n probleem voor de grote filmmaatschappijen.

Dat het bioscoopbezoek in NL verder als uitzondering gestegen is daar liggen ze in de US ook niet van wakker, daar is het flink gedaald.

Maar het is inderdaad niet zo vreemd dat de filmindustrie weinig aan hun model wil veranderen, dat geeft eigenlijk al aan dat downloaden voor hen niet zo'n groot probleem is. Enkel de waarde van hun product heeft daarmee een stevige deuk gekregen. Film is een dagelijk verbruiksgoed geworden in plaats van een event.

Wat er binnen 5 of 10 jaar nog vanoverblijft is maar de vraag.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Dat het een dagelijks product is geworden heeft ook een voordel. de markt van mensen die films kijken is enorm gegroeid. Op lange termijn zou een 'kijkbeurt' goedkoper moeten kunnen worden.

Maar ik vraag me erg af of een vrijwel volledig online business model meer rendabel is dan het huidige. Ik weet dat Warner Bros begin 2000 al uit ging van een aanstaand online model. Zij hebben dan ook voor de belangrijkste prijsdoorbraken met dvd gezorgd. Omdat zij over een hele grote eigen catalogus beschikken zijn zij ook voorstander van dagelijkse massa consumptie

Dus Hollywood is er zich wel bewust van en mee bezig.

nakada

• 2203 messages
  • 1679 votes

Onderhond wrote:

Tegenkantingen tegen een globaal release schema komen er vooral van mensen die zich aan het oude model vastankeren en ervanuit gaan dat elke schakel in het oude model moet verderbestaan. Van de domme natuurlijk, want zo ga je uiteraard geen stap vooruit raken. Zeker niet wanneer je ondertussen als bijna enige industrie op de rest achterblijft.

Zouden globale release data voor (bioscoop)films jou er van weerhouden om films films te downloaden als die mogelijkheid er nog steeds zou zijn ?

Onderhond

• 87597 messages
  • 12849 votes

Onder een globaal release schema versta ik dan ook wel een gelijktijdige release over alle verdeelkanalen. Met bioscoopfilms maak je mij doorgaans niet zo gelukkig, dus het maakt mij niet zoveel uit als ik straks een half jaar langer moet wachten op Prometheus dan de rest. Jammer genoeg zijn dat nét de films die vaak wel gelijktijdig gereleased kunnen worden.

Maar als Netflix zich eindelijk in België nestelt (of een gelijkaardig/gelijkwaardige service) dan zie ik niet in waarom ik niet zou willen betalen voor zoiets.

Onderhond

• 87597 messages
  • 12849 votes

Ik zal er niet rouwig om zijn, zolang we met z'n allen lekker legaal kunnen downloaden.

Wel grappig hoe dit in het gezicht van Brein lijkt te ontploffen.

Finisterra

• 15532 messages
  • 4697 votes

Ik zie dat we ons hier telkens beperken tot West-Europa als het gaat om snel internet met een grote penetratiegraad. Wel, (een deel) van Oost-Europa doet toch ook aardig mee. In Litouwen bijvoorbeeld haalde ik anderhalf jaar geleden in een oude Sovjet-blok al een downloadsnelheid die ik nu hier pas haal sinds ik Fibernet (Telenet) heb en bovendien zijn er ook geen downloadlimieten.

Ook Estland doet het heel goed. Toen ik daar was enkele jaren geleden kwam ik haast op elke straathoek gratis wifi tegen. Dus denk dat het op vele plaatsen echt wel meevalt om via internet films te kunnen downloaden als er een legaal aanbod was.

Artikel over Estland: "Internet as basic human right"

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Site van PirateBay is ook gewoon weer in de lucht. Andere provider gevonden of als je in hoger beroep gaat hoef je het vonnis nog niet uit te voeren?

madmax1

• 2216 messages
  • 711 votes

Internetprovider Ziggo moet de illegale downloadsite The Pirate Bay gaan blokkeren. Dat was althans de strekking van het kort geding dat stichting BREIN, dat de belangen van muzikanten in Nederland behartigt, aanspande tegen de provider.

Het geding dat gisteren diende werd uiteindelijk gewonnen door Ziggo, dat overigens gesteund werd door de collega's van XS4ALL, die zich vrijwillig in het beklaagdenbankje meldden. De providers gaven aan slechts een doorgeefluik te zijn en de rechter stemde daarmee in. Hij vond 'het niet langer doorgeven van een website een te ingrijpende maatregel.' Volgens de rechter doet BREIN er beter aan de downloaders bijvoorbeeld individueel aan te pakken

korenbloem02

• 708 messages
  • 1781 votes

madmax1 wrote:

Internetprovider Ziggo moet de illegale downloadsite The Pirate Bay gaan blokkeren. Dat was althans de strekking van het kort geding dat stichting BREIN, dat de belangen van muzikanten in Nederland behartigt, aanspande tegen de provider.

Het geding dat gisteren diende werd uiteindelijk gewonnen door Ziggo, dat overigens gesteund werd door de collega's van XS4ALL, die zich vrijwillig in het beklaagdenbankje meldden. De providers gaven aan slechts een doorgeefluik te zijn en de rechter stemde daarmee in. Hij vond 'het niet langer doorgeven van een website een te ingrijpende maatregel.' Volgens de rechter doet BREIN er beter aan de downloaders bijvoorbeeld individueel aan te pakken

Heb je hier misschien ook een bronvermelding van?

madmax1

• 2216 messages
  • 711 votes

Ook XS4all en Ziggo moeten The Pirate Bay blokkeren - PHP nieuws - PHPhulp

Ik had er een stukje uitgehaald even naar onder scrollen.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Misselijkmakend waar dit heengaat. Gelukkig zullen er spoedig hackers opstaan om wat schade aan te richten in die hogere regionen . Kappen met deze vrijheid ontnemende praktijken..

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hoezo misselijkmakend. Ze zijn toch gewoon veroordeeld. Prima dat ze dit aanpakken. Je mag gewoon niet andermans spullen verhandelen.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ook zo vervelend dat Megaupload de enige filehoster is op het web. Nu kan ik gelijk helemaal niets meer.

Ja zeg, heeft echt zin dit allemaal.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Wat Reinbo zegt. Dat er vol verontwaardiging gereageerd wordt omdat illegale praktijken aangepakt worden .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.