- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
84 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 119
Subgenre:
Themaklassement: 54 punten
Lekker trippy filmpje over censor van horrorfilms die haar verdwenen zus in een film denkt te herkennen, waar werkelijkheid en fantasie steeds verder door elkaar gaan lopen. Lekker veel neon, blijft lekker vaak, maar ik werd erbij van. Bonuspunten voor blanck mass in soundtrack. 3.5
https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2021/01/Censor-1611182871.jpg
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
115 min
RW (1punt)
Puntentotaal: 120
Subgenre: folk horror
Themaklassement: 55 punten
Rewatch en verhoogd, wat een prachtige en bijzondere film. Een sprookje in een echt prachtig zwart wit landschap, bevolkt door figuren die zo uit bela rare film weggelopen zijn. Eerste minuten zijn briljant, er wordt binnen paar minuten een hele magische wereld opgetrokken zonder dat er een woord aan vuil wordt gemaakt. 4.0
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
88 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 122
Subgenre: mumblegore
Themaklassement: 56 punten
Hahaha, het meest onwaarschijnlijke Bonnie&clyde duo ooit, slaat aan het moorden tussen een bezoek aan het trammuseum en potloodmuseum op een heerlijk campingtripje op Engelse platteland. Vol droge humor. 3.5
https://motionpictureblog.com/wp-content/uploads/2016/10/sightseers.jpg?w=1200
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
110 minuten - FTV
Puntentotaal: 170
Subgenre: 70. Revenge Horror
Themaklassement: 85 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-49, 51, 53-63, 65-71, 73, 75-89, 92, 94-100)
Rating: 3.5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1116000/1116145.jpg?cb=1636958876
Zo, dat was inderdaad best stevig. In Trauma gaan we een aantal keer in de tijd heen en weer, tussen twee allebei nogal brute, gewelddadige episodes - het begint (en keert nog een aantal keren terug) in een ontzettend nare jaren '70 setting waarin uitgebreid gemarteld, verkracht en gemoord wordt, maar het gros van het verhaal speelt zich af in het heden. Waar de eerder opgedane trauma's uitgeleefd worden op een kamperend groepje vriendinnen, die vervolgens ook weer op wraak zinnen. Na de openingsscene die erin hakt is het een half uur rustig, maar dat is maar tijdelijk. Behoorlijk goed gedaan qua sfeer, narigheid en explicietheid, al heeft ook deze film wat last van het horroreuvel dat sommigen bijna bovenmenselijke overlevingsvermogens hebben (de bad guy in het heden bijvoorbeeld) en de film nou niet echt van plot overloopt. Maar het thema dat geweld leidt tot meer zinloos geweld wordt er vakkundig met de botte bijl ingehakt.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
86. Dracula's Dog (Film, 1977)
90 minuten - FTV
Puntentotaal: 172
Subgenre: 93. Vampire Horror
Themaklassement: 86 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-49, 51, 53-63, 65-71, 73, 75-89, 92-100)
Rating: 2.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9814.jpg?cb=1728582165
Tja, een topfilm kan je natuurlijk met een concept als dit niet echt verwachten. De hond van Dracula, uiteraard ook ondood, wordt opgegraven in Roemenië, en gaat op zoek naar het herrijzen van Dracula zelf. Er zijn vooral veel jagende honden te zien waar hun ondoodheid nou niet heel boeiend is, en van het plot als geheel werd ik ook niet heel erg warm. Maar met niet al te kritische blik is dit best kijkbare jaren '70 pulp.
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
52. Scream 4 (2011)
111 min
RW (1 punten)
Puntentotaal: 94
Subgenre: -
Themaklassement: 51 punten
(2-7-9-10-12-14-15-17-18-20-21-25-27-28-30-32-33-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)
https://cdn11.bigcommerce.com/s-yzgoj/images/stencil/1280x1280/products/2877039/5933067/MOVEB91883__59878.1679580311.jpg?c=2
Irritant deel omdat het een redelijke nette, afgeronde trilogie weer open moet gooien. Opportunistisch bovendien, want afgezien van een update in de technologie wordt er inhoudelijk weinig interessants toegevoegd maar: zolang filmland nieuwe manieren vindt om oude ideeën in een nieuw jasje te gooien, kan Scream daar vervolgens weer interessant meta over doen. Het filmklasje is echter een wat beteuterde manier om personages over film te laten praten en termen als Screquel en Screamake geven ook aan dat de inspiratie ver te zoeken is.
Grootste sof is dat ze praten over een upgrade van kills, maar dat de film zelf daar nauwelijks iets van laat blijken. Oké, we zien het mes iets meer penetreren (een hand, een hoofd), maar de creativiteit is ver te zoeken en expliciet is het nog altijd niet te noemen. Ik vond de openingsscène met dubbele bodem nog wel een geinige steek (!) naar het film-in-een-filmgebeuren, trouwens.
Maar het einde duurt weer veel te lang. Natuurlijk is Sidney niet dood - en Jill vond ik wel een erg onvoorbereide, ondoordachte en een weinig charismatische moordenaar. 2*
53. Scream (2022)
114 min
RW (1 punten)
Puntentotaal: 95
Subgenre: 11. 2020s Horror
Themaklassement: 52 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-25-27-28-30-32-33-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMmE4ZmE5NTMtZTZmNi00YWZjLTk0MjYtOGViZDdhZWMyZmRmXkEyXkFqcGc@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg
Inmiddels zijn we berust in het feit dat de reeks wilt uitbouwen tot iets van een franchise en heeft het regisseursduo achter Ready Or Not blijkbaar inspiratie gevonden om Scream 11 jaar na dato weer leven in te blazen met een nieuw deel. Het zelfbewuste meta-niveau kan met enkele nieuwe regels uitgebouwd en aangevuld en aan een nieuwe generatie geserveerd worden. Lees: requels en legacyquels, aldus het nichtje van originele filmgeek Randy.
Het probleem op dit punt is dat Scream geen antagonist heeft met bovennatuurlijke krachten of een mysterieuze vorm van onsterfelijkheid, waardoor er telkens nieuwe daders gezocht moeten worden, met nieuwe motieven maar ook nieuwe protagonisten kunnen niet zomaar geïntroduceerd worden. Dit steekt de film niet onder stoelen of banken; het is letterlijk wat Amber tijdens de reveal in de mond gelegd wordt. Nu we zijn aanbeland bij protagonist Sam, de dochter van de oorspronkelijke moordenaar Billy Loomis en dat het eerste slachtoffer de zoon van de zus van oorspronkelijke moordenaar Stu Macher is, kunnen we wel stellen dat de reeks wat moeite heeft om daar creatief in te blijven - of in ieder geval de familiebanden tot het uiterste probeert te rekken om een brug van oud naar nieuw te slaan.
In alles is dit dus een transitiefilm en kunnen we na deel 6 waarschijnlijk nog een deel of twee verwachten, totdat de bron rondom Sam en Tara opgedroogd is. Mocht de franchise tegen die tijd nog lucratief blijken, zal het wel weer een brug slaan naar een nieuwe generatie. Inherent aan de formule is dat Scream de ontwikkelingen in filmland een beetje op de voet kan blijven volgen, om daar vervolgens een quirky, zelfbewuste saus overheen te gieten en het snel uit te serveren - voordat de geformuleerde regels uitgekauwd aandoen.
Zoals deel 4 liet zien vallen technologische ontwikkelingen daar ook onder, dus vraag je gerust af wat bijvoorbeeld AI, VR en de kruisbestuiving met gaming voor invloed gaan hebben op de creativiteit en output van (horror)filmmakers, Scream zal er niet omheen kunnen naar te knipogen vóór de reeks in de dubbele cijfers loopt. 2,5*
54. Scream VI (2023)
114 min
RW (1 punten)
Puntentotaal: 96
Themaklassement: 52 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-25-27-28-30-32-33-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)
https://i.pinimg.com/736x/03/71/b1/0371b1b7b6a3f69d76b82e3aaec5f7cd.jpg
Prettig deel met enkele aardige upgrades.
Zo krijgt Ghostface een nieuw masker en komt hij (hier maar ook in het vorige deel) iets minder klungelig over doordat zijn slachtoffers wat meer tegengas lijken te geven. Duo Ortega-Barrera doet het goed. Sterker nog: het doet me afvragen waarom we zo lang aan die charisma-loze Neve Campbell hebben vastgehouden. En de ontwikkeling van Courtney Cox’ gezicht begint zo onderhand een origin-story van het Ghostface-masker zelf te worden zeg, woof. Verrassend dat Gale ook dit deel weer overleeft, je voelt dat de reeks klaar is om met het verleden af te rekenen. Of dat dat hoog tijd wordt: de heropvoering van originele cast-leden voelt steeds meer als een plichtmatig zijplotje.
Wat nog hetzelfde is: weinig creatieve kills, meta-filmgepraat, nieuwe personages/daders/motieven en familiebanden worden steeds vergezochter. Scream mag zo onderhand wat rigoreuzer afstand doen van de basis om als franchise te kunnen voortleven. Desalniettemin best vermakelijk. 3*
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
55. Mad God (2021)
83 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 95
Subgenre: 66. Post-Apocalyptic & Dystopian Horror
Themaklassement: 53 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-25-27-28-30-32-33-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)
Post-apocalyptische/dystopische stop-motion die door de aandacht voor details, fantastische creaturen en uitgebreide world-building héél veel respect afdwingt, al staat daar tegenover dat deze woordloze vertelling - ik had me die zoektocht naar subs wel kunnen besparen - ook wat oeverloos overkomt en het niet altijd even makkelijk de aandacht erbij te houden is. Ironisch genoeg helpt de animatie daar juist niet bij doordat het van zo een constant ontzagwekkend niveau is, dat zelfs het ontzagwekkende juist steeds minder opvalt; de kijker wellicht wat afstompt.
https://ihorror.com/wp-content/uploads/2022/06/mad-god-horror-movie-review.jpg
De film laat zich een beetje als een soort omnibus kijken, waarbij een ge(gas)maskerde man met een koffer vol explosieven als missie op een door God vergeten (gestrafte?) wereld door verschillende lagen van beschaving afdaalt, elk in uiteenlopende gradaties van verval en/of viezigheid verkerend. Iedere laag verschilt qua bewoners, de mate van beschaving en hun eventuele beheersing door een hogere macht maar ze komen stilistisch en thematisch duidelijk uit dezelfde koker. Iedere laag of wereld lijkt op anekdotische wijze iets te illustreren binnen thema’s als religie, onderwerping, onderdrukking, dood en vrijheid en de film lijkt naar het einde toe iets cyclisch in gang te zetten als in een van de laatste segmenten een kleurrijke, hallucinante voorstelling van (nieuw?) leven opgevoerd wordt, dat in schril contrast afsteekt tegen alle dood en verderf van het voorgaande.
https://images.foxtv.com/static.fox10phoenix.com/www.fox10phoenix.com/content/uploads/2022/06/932/524/mad-god-4.jpg?ve=1&tl=1
Een echt rechtlijnig geheel is het niet en ook een echte spanningsboog ontbreekt maar het magnum opus van Tippett draait natuurlijk niet om het verhaal. Er spreekt wel degelijk een visie uit over de mens en over de wereld en hoewel dat geen vrolijke aangelegenheid lijkt te zijn, het levert een indrukwekkende film op die met veel passie, humor en aandacht in elkaar is gezet en waar in ieder hoekje van ieder frame wel iets te ontdekken valt. Vreemde keuze vond ik die live-action stukjes. 3,5*
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
56. The Cell (2000)
109 min
RW (1 punten)
Subgenre: 34. Crime Horror
Themaklassement: 54 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-25-27-28-30-32-33-34-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)
Zo eens in de vijfhonderd films heb je er eentje die je al een tijdje uitstelt, dan eindelijk een excuus vindt om ‘m op te zetten en vollédig uit te zitten, om er vervolgens na afloop pas achter te komen dat je ‘m al eens gezien en gewaardeerd hebt. Zelden laat mijn geheugen me zó in de steek en hoewel de film te boek staat als een aaneenschakeling van indrukwekkende beelden, kan ik het ook de tweede keer niet echt memorabel noemen.
Bijna een kwart eeuw na dato blijft er toch niet heul veel van deze film overeind. Binnen de droomwereld vechten verouderde cgi en kitscherigheid om voorrang, waardoor de positieve punten (met name make-up, kostuums en de incidentele leuke vondst zoals de ingewanden-muziekdoos) vrijwel altijd door een slechte keuze (compositie, kleurstelling, belichting, kadrering, cameravoering) besmet of ondergesneeuwd worden. En dan blijken de beste visuele vondsten vaak ook nog eens gejatte kunstwerken (zoals het paard van Hirst, de trappengang van Giger en het schilderij Dawn van de Noorse Odd Nerdrum) of videoclips (Marilyn Manson, Madonna, Nine Inch Nails). Niet dat ik al die "liefdevolle verwijzingen" er zelf uithaalde, maar het verklaart wel waarom de hele wereld van Singh voelt als knip-en-plakwerk en niet de cohesie van een singuliere creatieve geest vertoont.
https://i.ytimg.com/vi/gWVTP7jBv-8/maxresdefault.jpg
https://static1.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2021/05/Vince-Vaughn-lying-on-the-sand-in-The-Cell-with-three-women-behind-him.jpg
Buiten de droomwereld is het al helemaal huilen met de pet op. Het verhaaltje dat als kapstok voor al die pracht en praal moet dienen mist iedere vorm van spanning. De fragmentarische vertelwijze kan binnen de droomwereld nog doorgaan voor licht-surrealistisch aaneengeregen droomlogica, maar ook de vertelling daarbuiten ontbeert enige vorm van cadans. Slechte editing en gekunstelde dialogen (die de personages op cosmetische wijze diepgang moeten verschaffen) zitten de urgentie van de zoektocht in de weg. Je zit het allemaal wat gelaten uit. Vergelijkingen met Seven of Silence Of The Lambs gaan derhalve ook niet op; deze film komt daar qua spanning niet eens bij in de buurt.
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2018/10/celly.jpg
Misschien dat de rol van D’Onofrio daar ook wat te onderbelicht voor is: ondanks zijn redelijke schermtijd en visueel soms vrij imposante verschijning krijg je het idee dat er veel rondom zijn personage uit de film gesneden is. De karakters van Lopez en Vaughn helpen ook niet echt: zij wilt liever in het brein van de moordenaar verblijven om dat jongetje (dat niet bestaat!) te redden en hij stoot zowat zijn hoofd tegen de enige clue die de hele zaak openbreekt. Slap. Het is zeker niet allemaal slecht, maar het beste wat hierin zit is toch de potentie voor een remake. 2*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Een echte turkey dat hoort er af en toe ook wel bij...
46. The Giant Spider Invasion (Film, 1975)
Speelduur: 80 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 92
https://miro.medium.com/v2/resize:fit:437/1*V2eIb1OphZr0eDiriDemhQ.jpeg
Horrorfilms over spinnen vind ik meestal wel leuk maar deze vond ik toch eerder een vermoeiende zit. Een turkey score op imdb wil daarom niet zeggen dat ik de film automatisch slecht zou vinden maar hier lijkt mij dat gemiddelde volkomen terecht. Het amateuristische en goedkope is niet het grootste probleem vooral de saaiheid. Fisico verwoordt eigenlijk perfect wat er allemaal ontbreekt, veel te lange opbouw, teveel gepraat, weinig spinnenactie, inwisselbare karakters hetgeen de film ook veel te lang doet duren. Ik krijg zin om Tarantula te herzien daar leek deze toch zijn inspiratie te hebben gehaald. Tarantula is veel ouder maar toch een heel stuk leuker. Een jaar of 2 later dan Giant Spider Invasion kwam Kingdom of the Spiders mijn favoriete spinnenfilm.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
64. Thanksgiving (Film, 2023) - MovieMeter.nl
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 127 punten.
Dit keek wel lekker weg. Er zitten smakelijke 'kills' in, maar Eli Roth houdt zich nog in. Op zich jammer, maar echt storen doet het niet. Thanksgiving is gewoon een fijne ouderwetse slasherfilm met alle ingrediënten die je kan verwachten. Harder en explicieter dan bijvoorbeeld Scream, maar ook weer geen Terrifier. Het laatste gedeelte is prima gedaan. Niet erg origineel, maar wel spannend en enerverend. En daar gaat het uiteindelijk om.
3*
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
57. The Loved Ones (2009)
83 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 98
Subgenre: 22. Australian / Ozploitation / Oceania Horror
Themaklassement: 55 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-22-25-27-28-30-32-33-34-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)
Film die ik een paar dagen geleden zag, maar ik moet nog steeds grinniken als ik eraan terugdenk.
Typisch zo’n film die inhoudelijk best goed in elkaar steekt, maar zich een beetje verstruikelt in de manier waarop het verhaal gepresenteerd wordt. Zo haalt de (drie)dubbele verhaallijn een beetje het tempo uit de film en is ook de toon wat wisselvallig.
Enerzijds de date van Mia en Timmy, die vooral op komisch vlak lijkt te willen scoren, al blijkt het rebelse, opstandige gedrag van Mia toch minder luchtig dan vooraf gedacht. Wanneer naar voren komt dat het haar broer Timmy is die als laatste slachtoffer van Lola al een jaar vermist is, blijken haar uitvluchten in seks en drugs vooral een blijk van opgekropte woede en frustratie rondom zijn verdwijning. Jammer eigenlijk dat in dit zijplot het perspectief wat meer bij de grappige Timmy lijkt te liggen, waardoor het werkelijke sentiment van Mia’s situatie naar de achtergrond geduwd wordt.
https://i.ytimg.com/vi/Cb5BFm4qIow/maxresdefault.jpg
Anderzijds uiteraard de alternatieve versie van prom night bij Princess Lola Stone en haar Daddy, blijkbaar een jaarlijks ritueel waarbij haar vriendje naar keuze wordt ontvoerd en, tegen een feestelijk behang van slingers, ballonnen en discoverlichting, wordt vastgebonden, gemarteld, verminkt en uiteindelijk gelobotomiseerd, om vanaf dan als een soort huisdier in de kelder gehouden te worden, samen met de verwilderde versies van zijn voorgangers.
Het maniakale van het verwende kind-dat-haar-zin-krijgt Princess, bijgestaan door de even slaafse als bikkelharde Daddy wordt extreem goed vertolkt door beiden, maar ook camera en belichting weten net dat streepje bij te zetten. Tegen het cartooneske aan wordt hun gekte op hilarische wijze uitvergroot. Zeker naar het einde toe wordt het (droog)komische gehalte wat prominenter, ook al stapelen ook de martelingen op en vindt het verhaal telkens een naargeestig trapje hoger. Een beetje een vreemde mix maar het werkt en op een of andere manier ook wel typisch een Australisch product.
Uiteindelijk was iets meer cohesie tussen de verschillende verhaallijnen wel wenselijk geweest denk ik. De spilfunctie van Timmy Valentine (als broer van Mia, slachtoffer van Lola en oorzaak van Brents ongeluk) had zich daar goed voor geleend. Zoals gezegd: het zit wel goed in elkaar, het wordt alleen nooit een écht lekker lopend geheel. Alsof de basis een krantenknipsel of waargebeurd verhaal was, maar schrijver en regisseur moeite hadden met de vertaalslag. Toch heb ik me hier smakelijk mee vermaakt. Het beeld van bebloede Lola die zich met uitstekende botten vastberaden voortsleept over het asfalt, zal ik niet snel vergeten. 3,5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Van spinnen naar bijen, dit was al veel beter.
Speelduur: 91 minuten
Puntentotaal: 94
Weinig berichten weinig goede waarderingen. Bij Invasion of the Giant Spider was het ter vergelijking omgekeerd terwijl ik dat een draak van een film vond en The Bees eigenlijk niet zo slecht vond. Dit leek zeker geen low budget al is het wel meer drama dan een horrorfilm. Vond John Carradine best fijn als de oude wetenschapper met Duits accent. De finale was misschien een beetje mak, maar heb me niet verveeld tijdens het anderhalf uur.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
117. Color Me Blood Red (Film, 1965)
FTV - Ja: 2 punten
Puntentotaal: 232
Themaklassement: 100 punten (compleet)
Eigen score: 2,5*
MM: 27 stemmen, 2,57* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/9Yjb2T5qIJjsouQ22chA7JqD7XZ.jpg
Vrij matige horrorprent - van horror is nauwelijks sprake - van een mislukt kunstenaar die er heil in ziet zijn schilderijen op te smukken met bloed. Om niet steeds de hand op zichzelf te leggen, zoekt hij zijn slachtoffers op om te fungeren als bloedbank. Op een enkele scène na niet echt gore, al doet men er wel een poging tot. Alleen is het nogal amateuristisch voorgesteld. De kleur 'rood' is dan wel veelvuldig aanwezig. Aan de kijker vervolgens om uit te maken of hij of zij de associatie legt met bloed.
Ik vond het eerder een vrij gezapige film met weinig schwung. Weinig spectaculaire film. Ik had wel wat meer doden verwacht, maar met een liter bloed doe je wel al wat natuurlijk. Ik vond het wel een intrigerend concept. De term 'gek' of 'geniaal' bevat hier maar een dunne scheidingslijn.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
118. The Purge: Anarchy (Film, 2014)
Puntentotaal: 234
Eigen score: 3,0*
MM: 1120 stemmen, 3,06* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/blfZnm6StMPnTY35kaooPBCsSVp.jpg
Ik ben niet zo vertrouwd met de Purge franchise. Desalniettemin een prima vervolg waarbij het gelegaliseerd moorden verder wordt gezet. Vooral de focus voor de gevechten op straat, er is zelfs een georganiseerde jacht. In dat opzicht verfrissend en de idee blijft wel intrigerend, zeker in de context van het wapengekke Verenigde Staten.
Veel actie en toch een behoorlijke spanningsboog, toch net dat tikkeltje anders dan het eerste deel dat zich voornamelijk focust op één gezin binnenshuis. Prima vermaak en meer moet je er ook niet van maken.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Puntentotaal: 236
MM: 144 stemmen, 2,31* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/7Qy0v0CE26yPpGv1w77ce0Qmb83.jpg
Vrij brute film die wil shockeren met wat necrofilie en dierenleed. Centraal staat een man die beroepshalve al veel te maken heeft met lijken. Het is dan ook niet moeilijk er af en toe er eentje mee naar huis te nemen. En zijn vriendin blijkt er ook niet vies van te zijn.
Geen mainstream film alvast, ook niet zo bekend dacht ik en ik ben er ook geheel toevallig op gestoten. Verder toch voornamelijk weinig interessante stukken. Hier en daar een ongemakkelijke passage, maar zo expliciet komt het niet in beeld. De SOV-stijl maakte het wel wat indringender.
Soms de indruk dat de controverse bewust werd opgezocht. Stelt filmisch bijzonder weinig voor. Komt eerder amateuristisch over met het low budget dat wellicht voorhanden was.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
120. Awake (Film, 2021)
Puntentotaal: 238
MM: 219 stemmen, 2,40* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/qrw1A5Y2lJBgLH2RK14IzOdK6cQ.jpg
Interessant onderwerp al moet ik er misschien wel de kanttekening bij maken dat je zo qua 'interessant' thema nog een hele weg kan uitmelken. Maar kom, dat insomnia mensen stapelgek of stressvol kan maken, is wetenschappelijk bewezen. Ik vond de aanpak van de film echter vrij ontgoochelend. Weinig consequent ook, het is ook niet altijd duidelijk wanneer wie doordraait. Sommigen ontspringen de dans, maar tegelijk zijn het steeds tegelijkertijd een groep individuen.
Niet altijd even interessant met wat dode momenten. De apocalyptische sfeer komt net te weinig uit de verf. Dat tikkeltje te weinig chaos voor een wereld in verval. Ook weer zo'n typische happy family aanpak doorheen de film waarbij men het moeilijk heeft het kerngezin leed aan te doen.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Puntentotaal: 240
Eigen score: 3,5*
MM: 117 stemmen, 2,90* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/ee5FdjSjHBaRuGQSnQXdGKb62Bj.jpg
Niet echt een horror, maar wel een interessante en redelijk sterke thriller. Niet voor het eerst waarbij we te maken hebben met een lone wolf ontvoering op een desolate plek waarbij de traditionele ontsnapping wordt belemmerd door een verlammend medicijn. Misschien niet altijd even consequent vervolgens toegepast, maar los hiervan best spannend.
Uiteraard zoals steeds de zwakke voortgang dat het slachtoffer steeds wordt gevonden. In werkelijkheid lijkt dat veelal onmogelijk. Leuk wel om contradictie bij de suïcidale vrouw aan te wakkeren wanneer ze later wel voor haar leven wenst te vechten.
Niet echt vernieuwend, maar wel prima gebracht. Ook het acteerwerk vond ik wel goed. Graag naar gekeken, film vloog voorbij.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
122. Zhou (Film, 2022)
Puntentotaal: 242
Eigen score: 2,0*
MM: 69 stemmen, 2,64* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/6d1mHKcozT5AaZeI76ehJrBt0hr.jpg
Vrij ontgoochelende prent. Duurt ook net iets te lang om goed te zijn. Ik kon ook niet altijd goed volgen en had het moeilijk om soms het onderscheid te maken tussen de scènes in het heden en die in het verleden. Op dat vlak kon bijgevolg de montage beter.
De aanpak was vrij uitgesponnen en de horror of de hele hetze had weinig om het lijf. Chaotische aanpak die verder aanmoddert. Er zit wel een bepaalde mystiek en mysterie aan de film, de invloeden uit het boeddhisme bijvoorbeeld, maar ik werd nooit meegezogen in de film. Jammer.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
123. Yi Boh Lai Beng Duk (Film, 1996)
Puntentotaal: 244
MM: 120 stemmen, 2,92* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/gjB5QbPyZU1gqFgZHWYUIwh03aa.jpg
Zeer amateuristische film met bovendien erg lange saaie stukken. Tussendoor, maar dan voornamelijk uit losse scènes tracht men wat te shockeren. In de eerste plaats met seks- of verkrachtingsscènes. Zo interessant waren die echter niet. Daarnaast hebben we te maken met een psychopaat die wel wat doden op zijn kerfstok heeft. Emoties - behalve woede - kent hij niet. Hij gaat hier steeds erg bruut te werk waarbij er veel bloed vloeit.
Ik vond het bij momenten ook erg onsamenhangend. Dat ebolaverhaal bijvoorbeeld was voor niets nodig. Je had al een prima thema en men had beter dat uitgewerkt dan er nog enkele subplots aan toe te voegen. De film komt daarom chaotisch over met die scènes in de brousse (de cheetah en dat in het dorp).
Al bij al erg matig uitgewerkt. De antagonist is uitermate een arrogante eikel, prima personage op zich, maar wel nogal zwak geacteerd en naar voren gebracht.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
Puntentotaal: 246
MM: 146 stemmen, 2,74* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/vy5NbDi4ruKE1Gvo1ZOsVxsEVoA.jpg
We zitten een beetje in een redneck context waarbij een schurftige hoteleigenaar zijn klanten intimideert met zijn zeis en er met zijn krokodil een ongewoon huisdier op nahoudt. Wie niet oplet belandt als voedingsmaal voor het beest. Erg goed of veel komt het beest eigenlijk niet op de proppen. Op dat vlak erg ontgoochelend.
Op meerdere punten vlak of zelfs zwakjes: het plot, het acteerwerk dat eerder in overdrive gaat ... Hier en daar wat bloot, maar de aanleiding ertoe was vreemd, zeker wat die knappe blondine betreft.
Meer hillbilly horror dan animal horror en dat is bijzonder jammer. De verwachtingen lagen in dat opzicht volledig verkeerd.
Fisico
-
- 10039 messages
- 5398 votes
125. The Hills Have Eyes (Film, 2006)
Puntentotaal: 248
Eigen score: 3,5*
MM: 2468 stemmen, 3,27* gemiddeld
https://image.tmdb.org/t/p/w780/rpuvWSFjBLyIF4i7MjSc2iE0iqe.jpg
Prima remake van de film uit 1977. Het is al een tijdje geleden dat ik die nog zag, maar toen waren het echte hillbilly"s en waren ze niet zo misvormd. Nu wordt de kaart getrokken van nucleaire proeven en verminkte mensen in navolging van de radio-actieve straling. Het leek eerder op een soort wraakmotief dan gewoon redneck gewijs iedereen dom af te slachten.
Twee knappe dochters en een prima rol van General big Bob, gespeeld door Ted Levine. De tijd die hij had vulde hij prima in. De film loopt relatief synchroon met het origineel, alleen werd het nucleaire testdorp toegevoegd. Wel een prima setting daar en best creepy met al die poppen. Ook de woestijn op weg naar Californië had een enge doordringende sfeer.
Best wel wat bloed aanwezig hier en de aanvallers waren best taai. Moet alles behalve onderdoen voor de film uit 1977 en dat zegt ook wel wat.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
86. Tourist Trap (Film, 1979) - MovieMeter.nl
Ftv
Puntentotaal 171
Rating 3
Een soort mix tussen Carrie, Texas Chainsaw en Waxwork. Een ongelooflijke hoeveelheid creepy mannequins. Het is jammer dat het verhaal verder zo weinig om het lijf heeft en je veelal naar vergelijkbare scènes zit te kijken.
87. Kurutta Ippêji (Film, 1926) - MovieMeter.nl
Ftv
Puntentotaal 173
Rating x
Ik kon hier helemaal niks mee. Stiekem weet ik dat ook van mezelf. Nog even over nadenken of ik er dan wel of niet op moet stemmen.
88. Angustia (Film, 1987) - MovieMeter.nl
85 min
Ftv
Puntentotaal 175
Rating 2
Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat ik Popcorn zag. Anguish is net als Popcorn een film die zich grotendeels in een bioscoop afspeelt. Ik vond deze, ondanks het rare en toch wel veelbelovende begin, echter een pak minder. Ik heb eigenlijk geen idee waar ik naar heb zitten kijken en waarom het plot verliep zoals het deed. De dingen gebeuren gewoon. Dat hysterische heksengeklets van Zelda Rubinstein was ik ook snel zat.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
89 min
Ft v
Puntentotaal 177
Rating 2
Zeer onconventionele methoden om auditie te doen. Verder bleek dit een hele middelmatige, wellicht zelfs ondermaatse, slasher te zijn. Op basis van de plot had ik iets meer psychologische horror verwacht of spelen met fictie en realiteit. Was niet. Helaas
shugenja
-
- 644 messages
- 1601 votes
Puntentotaal: 236
MM: 144 stemmen, 2,31* gemiddeld
(afbeelding)
Vrij brute film die wil shockeren met wat necrofilie en dierenleed. Centraal staat een man die beroepshalve al veel te maken heeft met lijken. Het is dan ook niet moeilijk er af en toe er eentje mee naar huis te nemen. En zijn vriendin blijkt er ook niet vies van te zijn.
Geen mainstream film alvast, ook niet zo bekend dacht ik en ik ben er ook geheel toevallig op gestoten. Verder toch voornamelijk weinig interessante stukken. Hier en daar een ongemakkelijke passage, maar zo expliciet komt het niet in beeld. De SOV-stijl maakte het wel wat indringender.
Soms de indruk dat de controverse bewust werd opgezocht. Stelt filmisch bijzonder weinig voor. Komt eerder amateuristisch over met het low budget dat wellicht voorhanden was.
Ik heb deze film of AFFF gezien en regisseur Jorg Buttgereit was er ook bij. Hij zei zelf over zijn film "nekromantik" is een romantische komedie over een driehoeks relatie tussen drie mensen waarvan er een niet meer leeft. Ik denk dat naast het shockeren hij ook wel een boodschap heeft dat necrofielen ook maar mensen zijn en hij behandelt het meer als een soort fetisj. En eigenlijk geeft deze benadering juist nog iets extras mee vindt ik. Wel een goede film hoor ook qua hoe het in beeld is gebracht.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Een Italiaanse mad scientist horror met weirdo Kinski in een ja soort van hoofdrol.
48. La Mano Che Nutre la Morte (Film, 1974)
aka The Hand That Feeds the Dead
Speelduur: 90 minuten
Geen fan van Kinski al heeft hij wel de kop om een slechterik te spelen. In deze film is hij echter nogal passief en braaf. Buiten af en toe eens met die uitpuilende ogen van hem te kijken komt van hem geen dreiging uit. Die komt vooral van zijn msyterieuze echtgenoot en cliché stilzwijgende mankepoot helper, een ongeschreven regel lijkt het wel sinds Frankenstein. Niet meteen dokter Frankenstein hier eerder een rip-off van het Franse Les Yeux sans Visage, een superieure film qua sfeer, verhaal en acteerwerk. Bovenstaande Italiaanse film is niet slecht maar ontbeert toch een beetje een samenhangend geheel, personages die geen meerwaarde bieden en wat zijplotjes die uiteindelijk nergens toe leiden. Een lesbische liefdesscène was wel een leuke toevoeging maar was uiteindelijk van geen belang. Einde was beetje onbevredigend geen goed afgerond geheel want bepaalde dingen die om een verklaring vroegen dat kwam er niet.
1 operatie was vrij grafisch zoals je op bovenstaande foto kan zien.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
84. Carrie (2013)
100 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 181
(Voltooide subgenres 1 t/m 61,63,64,65,66,67,68,70,71,76,77,79,80,83,85,86,88,91,96,97,100)
Themaklassement: 81 punten
Eigen rating : 3.5*
Toch één van de eerste horrors waar ik in de tijd onder de indruk van was. Toen was het wel Sissy Spacek die de film naar ongekende hoogtes bracht. Ze zag er enorm creepy uit. Kortom, een film die je niet zo rap zal vergeten. Natuurlijk is de spanning in een remake er compleet uit omdat je al weet hoe het verloopt en eindigt. Overstijgen doet deze film het origineel natuurlijk niet. Maar het blijft toch een ijzersterk verhaal. Ik zie Chloë Grace Moretz wel graag acteren en ze heeft een lief snoetje. Misschien een beetje te lief en mooi voor deze rol. Ze is helemaal niet het lelijke eendje. Maar toch heb ik hiervan genoten!
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
113. 2001 Maniacs (Film, 2005)
87 minuten
FTV=2 p
puntentotaal= 226
themaklassement=100 p voltooid
2* Flauwe slasher over 3 jongens die op reis gaan en onderweg in een stadje belanden waar een jaarlijks Guts 'n Glory Jubilee wordt gevierd. Al snel komen ze er achter dat het om hun guts gaat, Het is een horror komedie, maar grappig vond ik het nooit. De gore is wel goed daarentegen, veel bloederige kills. Ook spelen Robert Englund en Lin Shaye erin mee. Toch vond ik het een vervelende, kinderachtige film, niet iets voor mij.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
75 minuten - FTV
Puntentotaal: 174
Subgenre: 64. Paranormal / Supernatural / Ghosts Horror
Themaklassement: 87 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-49, 51, 53-71, 73, 75-89, 92-100)
Rating: 2.0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/17000/17583.jpg?cb=1376945871
Ik vind de meningen hier verbazend positief, want in mijn beleving was dit toch een vrij matig werkje. Dat Bert I. Gordon nog veel beroerdere films heeft gemaakt wil ik graag geloven gezien de titels in z'n oeuvre, maar ook deze vond ik bepaald geen hoogvlieger. Het verhaal is rechttoe rechtaan, Tom heeft een vrouw vermoord (of is in ieder geval moreel verantwoordelijk voor haar dood) en wordt gekweld door haar terugkerende geest. De setting bij de vuurtoren is nog wel aardig en de acteurs doen het nog wel redelijk, maar de geesteffecten zijn echt potsierlijk. Vooral het zwevende hoofd is hilarisch. En op die manier is het ook nog wel amusant, maar als horror of drama zou ik dit niet bepaald aanraden.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dit zou met wat fantasie onder de noemer blaxploitation kunnen worden gezet.
49. Vudú Sangriento (Film, 1973)
aka Voodoo Black Exorcist
Speelduur: 86 minuten
Puntentotaal: 98
Wat indien The Mummy niet van Egypte komt maar van een exotisch eiland, eentje met een donkere huid en het zich grotendeels afspeelt op een schip? Het resultaat is een zooitje genaamd 'Voodoo Black Exorcist '. Dat voodoo tafereel met halfnaakte vrouwen aan het begin was nog wel aardig en er is een rondborstige donkere vrouw die wat wegheeft van Pam Grier die af en toe een exotische dans opvoert. Dat zijn zowat de enige pluspunten die ik kan bedenken. Saaie film zoals eigenlijk alle mummiefilms die ik heb gezien.
robertinho
-
- 1512 messages
- 2935 votes
84. Carrie (2013)
100 Minuten
FTV (2) : Totaal aantal punten = 181
(Voltooide subgenres 1 t/m 61,63,64,65,66,67,68,70,71,76,77,79,80,83,85,86,88,91,96,97,100)
Themaklassement: 81 punten
Eigen rating : 3.5*
(afbeelding)
Toch één van de eerste horrors waar ik in de tijd onder de indruk van was. Toen was het wel Sissy Spacek die de film naar ongekende hoogtes bracht. Ze zag er enorm creepy uit. Kortom, een film die je niet zo rap zal vergeten. Natuurlijk is de spanning in een remake er compleet uit omdat je al weet hoe het verloopt en eindigt. Overstijgen doet deze film het origineel natuurlijk niet. Maar het blijft toch een ijzersterk verhaal. Ik zie Chloë Grace Moretz wel graag acteren en ze heeft een lief snoetje. Misschien een beetje te lief en mooi voor deze rol. Ze is helemaal niet het lelijke eendje. Maar toch heb ik hiervan genoten!
Ik ben doorgaans niet zo'n fan van het beoordelen van vrouwen op hun uiterlijk in films (ik waardeer schoonheid, wat voor iedereen anders is, zeker wel, maar zal het niet snel meenemen in een recensie) maar in het licht van deze rol vind ik het wel een interessant punt. Carrie is namelijk een beetje een grijze muis, onopvallend. Eergisteren herkeek ik de originele Carrie en toen dacht ik bij mezelf: is Sissy Spacek nou echt die grijze muis? Soms vind ik dat heel duidelijk wel, maar soms is het ook een heel aantrekkelijke vrouw. Wat dat betreft is het verschil met Moretz die die rol speelt misschien niet zo heel groot?