• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.997 votes
Profile

Horrorfilm Challenge #2

cinemanukerke

• 1820 messages
  • 1037 votes

Het is in Vlaanderen herfstvakantie en mijn dochter heeft de week volgestouwd met afspraakjes met haar vriendinnetjes en moet volgende week een toetsen week doorstaan dus geen tijd meer voor films en ze stopt daarom vroegtijdig de challenge. Het geeft mij wel de kans om wat andere films te zien, films die hier zijn gepasseerd en mij wel interessant leken. Weliswaar in een wat kortere en zakelijker commentaar want ik word ook verwacht bij mijn eerste liefde de Noirvember challenge.

21. Trouble Every Day (Film, 2001)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 38

Subgenre : 96. Vinegar Syndrome Horror (afgevinkt : 14, 17, 18, 29, 32, 34, 35, 57, 60, 63, 64, 74, 78, 79, 80, 82, 84, 93, 96, 98,100)

Eigen score : 3*

https://courte-focale.fr/Images/Trouble%20every%20day_1.jpg

Claire Denis is geen toegankelijke regisseur. Haar films (ik zag eerder L'intrus en Beau travail) zijn eerder vaag en geven de indruk dat er zich iets tussen de regels afspeelt. Robertiho vond er niks aan en ik lees op de filmpagina dat andere vaste waarden van deze challenge zeer gemengde reacties schreven. Fiscio en John Milton een 7, Woland een 8. Ik kan er niet meer dan een 6 aan geven. Nu, de shots van een nek of een dij, shots van mensen die op bed zitten en ruiken aan de lakens … ogenschijnlijk overbodig en nietszeggend maar het heeft wel een bedoeling. Hieronder een uittreksel uit een essay over die film. Misschien helpt dit om de film te duiden.

It evokes such a notion through the concept of skin. Skin is a membrane, a barrier between an external and internal. Film too is a membrane, a surface upon which the image dances. The oscillating closeness and distance of Denis’s camera invites us to touch the skin whilst also provoking curiosity about what lies beneath. This curiosity is what flares any cannibalistic impulse. Denis invites us to claw at the image by evoking an unrepresentable notion. The horror of the film is in the knowledge that its horror cannot be known.

Tja, je moet het maar weten, hé. Een film op die manier moeten verklaren, is voor mij te academisch dus verder dan een 6 kan ik niet geven. Ze benadert trouwens horror op een klinische manier. Ik zag het eerder als een studie over seks die tot de dood leidt. De verleiding van vlees dat een uiteindelijke destructie met zich meebrengt. Weliswaar intrigerend, de score van Thindersticks ongelooflijk mooi melancholisch en triestig, een paar fantastische scenes waarin de horror sterk binnenkomt en een prima gebruik van desolate autowegen en ondergrondse hotelkelders om een spookachtig universum te schetsen.

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

114. I Still Know What You Did Last Summer (Film, 1998)

100 minuten

FTV=2 p

puntentotaal= 228

themaklassement=100 p voltooid

3* Deze film krijgt een zeer slecht cijfer hier, dus mijn verwachtingen waren laag. Gelukkig viel het me reuze mee. Ik kon me deel 1 niet goed meer herinneren, maar dat was geen probleem aangezien het verhaal weinig voorstelt. Julie gaat met wat vrienden op reis en suprise, suprise, daar is weer een moordenaar aanwezig. Is het de man die ze gedood hebben of toch heel iemand anders? De acteurs doen het prima, Jennifer Love Hewitt is een mooie dame om te zien en er zijn genoeg spannende momenten om de film interessant te houden. Ik snap dan ook niet echt de lage cijfers hiervoor.

cinemanukerke

• 1820 messages
  • 1037 votes

22. Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (Film, 1922)

FTV – 2 punten

Puntentotaal 40

Subgenre : 01. 1920s Horror (afgevinkt : 1, 14, 17, 18, 29, 32, 34, 35, 57, 60, 63, 64, 74, 78, 79, 80, 82, 84, 93, 96, 98,100)

Eigen score : 2,5*

https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2016/05/nosferatu-1000x563.jpg

Tegenvallen net als bij Sanderkeuh. Visueel vond ik het niet zo interessant. Nochtans is er wel af en toe schaduwspel (de scenes in het kasteel zijn dan ook de meerwaarde van de film) maar het kan me niet de ganse filmduur boeien. Murnau maakt wel gebruik van locaties om het dichter bij de reële wereld te laten aansluiten. Rechtlijnig simpel verhaal. Gelukkig is er Max Schreck die als personage de toegevoegde waarde is voor de film.

Seam

• 991 messages
  • 2310 votes

23. Curse of the Sin Eater (2024)

90 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 46 punten

Toch een lichte tegenvaller. Het is het allemaal net niet. Gekeken omdat volgens mij joolstein wel positief was over deze film. Het concept is tof en origineel, maar het mist allemaal iets. Acteerwerk is net goed genoeg, effecten zijn aardig, maar het wordt nooit echt spannend, creepy of eng. Gemiste kans, maar wel een kerel om in de gaten te houden: JC Denton, oh sorry Justin Denton. Die naam lijkt wel bijna met opzet zo gekozen.

2.5*

Number23

• 8638 messages
  • 5678 votes

73. Alien (Film, 1979)

116 minuten

RW - 1 punt

Puntentotaal - 135 punten

Subgenre - 14. Alien Horror

Themaklassement - 64 punten

Afgevinkt - 2, 7-15, 18-20, 22-25, 29, 31, 32, 34-36, 38, 41-46, 49, 53-55, 57, 60, 62-65, 67, 68, 70, 73-75, 78-86, 88-90, 92, 94-100

Bron - Pindakaas

Eigen score - 4.2*

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.wXnTcgofB7nt8KlKi3D2swHaFF%26pid%3DApi&f=1&ipt=d94f24eb774d232570960ef49ea27cd8b397b7fb6c9d94fe871551a9c4e9b44b&ipo=images

Een maat van me wilde gisteren perse deze klassieker zien. Mooi, ik had het alien subgenre nog niet eens aangetikt. We waren met z'n drieen erg druk door de film heen aan het praten, dus de omstandigheden waren allesbehalve perfect. Tjah ik had de film al vele malen gezien en het blijft een genot voor het oog.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik heb uit nieuwsgierigheid eens gekeken welke horrorfilms er op Halloween op TV worden getoond. Ben verrast dat het er toch een 7-tal films op de Vlaamse TV zenders zijn te zien.

Op Play 6 zijn het 2 die ik al gezien heb the Conjuring (2013) geen fan en de andere een klassieker die ik erg waardeer: The Exorcist (1973).

Op VTM 3 gaan ze voor Halloween Kills (Film, 2021) . Van de Halloween film franchise ben ik sowieso al geen fan en dit is kennelijk het vervolg op de remake van de eerste film. Die andere klinkt wel interessant: The Black Phone (Film, 2021)

OP VRT enkel eentje op Canvas die erg laat begint en klinkt ook niet slecht: Titane (Film, 2021)

Van Nederland kan ik enkel de NOP zenders ontvangen, geen enkele film te zien daar. Op andere buitenlandse (BBBC, Duitse, Franse etc) zenders ook geen geluk.

Morgen speelt op VTM 4 The Ghost and the Darkness (Film, 1996) die als horrorfilm wordt aangeduid maar dat lijkt me toch een vergissing.

Splinters

• 2620 messages
  • 1391 votes

20 The Deliverance (Film, 2024)

Waardering: 2,5*

Puntentotaal: 40

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

88. Il Demone di Laplace (Film, 2017)
105 minuten - FTV
Puntentotaal: 176
Subgenre: 74. Sci-fi Horror
Themaklassement: 87 punten (Voltooid: 1-3, 6, 12-49, 51, 53-71, 73-89, 92-100)
Rating: 4.0*

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1121000/1121477.jpg?cb=1633626367

Ik vond dit ook wel erg tof, hoor. Het was even wennen aan de stijl; zowel het stemmige zwart-wit, en de licht ouderwetse stijl met zeker in het begin wat onwennig acteren. De film is ook sowieso een knipoog naar een oudere generatie films, qua look. Maar het is wel een schoolvoorbeeld wat voor tofs je kan maken met een klein budgetje.

Laplace's demon is oorspronkelijk een gedachtenexperiment - als er een duiveltje is dat van elk deeltje weet waar ie is en hoe snel ie gaat, kan die dan de toekomst voorspellen? Of in het fysische gedachtenexperiment, kan ie selectief snelle moleculen doorlaten en langzame tegenhouden zodat de temperatuur aan één kant hoger wordt en aan de andere lager? Nou ja, toendertijd is al uitgedacht dat dat niet kan, en iedereen die wel eens iets niet-triviaals heeft proberen uit te rekenen zal beamen dat de toekomst doorrekenen op dat niveau geen doen is, maar in deze film proberen ze het toch, met succes. Daar is het ook science-fiction voor. Maar het is fraai uitgevoerd en uitgewerkt: een groep wetenschappers die dit onder de knie probeert te krijgen wordt uitgenodigd door de mysterieuze professor Cornelius in een afgelegen kasteel, en die blijkt er verdomd goed in. Wat volgt is een soort van arthouse-scifi-versie van And Then There Were None waarbij langzamerhand iedereen door krijgt wat er aan de hand is, en dat onderdeel van het experiment is dat ze allemaal om zeep gebracht gaan worden.

De film werkt ondanks bepaalde beperkingen op vrijwel elk vlak. Ja, de effecten zijn soms wel wat knullig (incl poster), met die bewegende doodskist en het acteerwerk is niet meer dan redelijk, maar daarbuiten is het vooral raak. Visueel fraai uitgevoerd, en ik vond het door het onderliggende gegeven (als je even aanneemt dat het dus wél kan) zowel intrigerend als spannend - wat betekent die dreiging van een alwetende buitenstaander nu eigenlijk? Ook grappig om tegen het einde te zien wie er bij de film betrokken is, de cast is niet alleen daar voor het acteerwerk maar heeft ook zo ongeveer de hele productie op zich genomen. Petje af voor wat onze Italiaanse vrienden in elkaar geklust hebben.

Tartarus

• 378 messages
  • 3497 votes

115. El Hoyo 2 (Film, 2024)

99 minuten

FTV=2 p

puntentotaal= 230

themaklassement=100 p voltooid

2,5* Rommelige sciencefiction/horror die helaas niet zo goed is als zijn voorganger. Dit keer volgen we een vrouw in de gevangenis met plateau's en zijn er 2 groepen de Barbaren en Gezalfden. Die laatsten willen dat het eten eerlijk verdeeld wordt en de eersten willen ruzie. Dat gaat dus problemen geven. Deel 1 raakte me echt, maar bij dit deel merkte ik dat het me maar weinig deed. Onnodig tweede deel

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

85. Firestarter (2022)

95 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 183

Subgenre: 69. Remake Horror

(Voltooide subgenres 1 t/m 61,63,64,65,66,67,68,69,70,71,76,77,79,80,83,85,86,88,91,96,97,100)

Themaklassement: 82 punten

Eigen rating : 2.5*

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNzY4NWExZTYtMDliOS00ZjM5LTg3OWEtODg5ZmI2NjQ3Y2YxXkEyXkFqcGdeQVRoaXJkUGFydHlJbmdlc3Rpb25Xb3JrZmxvdw@@._V1_.jpg

Ik heb deze toch een 2,5* gegeven, al neigt het eerder naar de 2 sterren. Ik vond de originele film ook al middelmatig blijkbaar. Ik kan er me trouwens niet veel meer van herinneren behalve flitsen met de toen piepjonge Drew Barrymore. En ik heb ook zo het gevoel dat de originele film actierijker was. Dit lijkt wel de pilot-aflevering van een langlopende serie waarin alles wat meer uit de doeken wordt gedaan. Dit is één van de weinige King verhalen die ik niet gelezen heb. Misschien ligt het verhaal me gewoonweg niet.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

robertinho wrote:

Ik ben doorgaans niet zo'n fan van het beoordelen van vrouwen op hun uiterlijk in films (ik waardeer schoonheid, wat voor iedereen anders is, zeker wel, maar zal het niet snel meenemen in een recensie) maar in het licht van deze rol vind ik het wel een interessant punt. Carrie is namelijk een beetje een grijze muis, onopvallend. Eergisteren herkeek ik de originele Carrie en toen dacht ik bij mezelf: is Sissy Spacek nou echt die grijze muis? Soms vind ik dat heel duidelijk wel, maar soms is het ook een heel aantrekkelijke vrouw. Wat dat betreft is het verschil met Moretz die die rol speelt misschien niet zo heel groot?

Wat voor iemand een mooie vrouw is, is inderdaad een kwestie van persoonlijk smaak. Ik vond dat Spacek er op sommige moment wel lieflijk uitzag en ze is zeker en vast geen aartslelijk meisje. Maar zelfs met sjofele kleren en warrig haar zag Moretz er nog appetijtelijker uit Vandaar mijn twijfel of ze wel de juiste keuze was voor deze rol. Ze kon gerust bij die meidenclub horen en één van de favorietjes zijn. Maar zoals ik al eerder zei: persoonlijke smaak!

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Fijne Halloween allemaal. Ik sta bij een concert, waar de fuck ben ik mee bezig?

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Wel een metalconcert hoop ik? Fijne halloween!

89. Heretic (Film, 2024)
110 minuten - FTV
Puntentotaal: 178
Subgenre: 11. 2020s Horror
Themaklassement: 89 punten (Voltooid: 1-3, 6, 11-49, 51, 53-71, 73-89, 92-100)
Rating: 3.0*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/7gr2dWDhnVpIGglPorgqEzjtYAU.jpg

Ook ik ben net terug, en hoewel ik iets positiever ben dan Patrick hierboven had ik toch ook wel hogere verwachtingen. Ik was ook zeker benieuwd naar Hugh Grant in een horror-rol in plaats van zijn standaard romcoms, en dat was eigenlijk wel één van de positievere aspecten van de film. Het religieuze-filosofische aspect was ook wel redelijk, maar ging nou ook niet bepaald heel diep - dat religies van elkaar lenen en op elkaar itereren, dat Joseph Smith zijn eigen avontuurtjes wou afdekken met polygamie, en dat religie als manier van controle gebruikt, prima punten maar niet heel nieuw of onverwachts. Maar goed, de film dan.

Over het precieze plot zal ik niet al te veel verklappen, maar de Mormoonse dames gaan op bezoek bij mensen om ze te bekeren. Zo ook bij de in eerste instantie olijke Mr. Reed, die wel blijkt te houden van een religieuze discussie. Maar gezien het genre wil je waarschijnlijk wel geloven dat Mr. Reed niet alleen een wat nerveuze, nerdy grapjas met religieuze interesses is, maar de zusters Paxton en Barnes steeds verder van huis brengt. Nu is Grant nog wel amusant met af en toe grappige kwinkslagen, maar zeker het eerste uur is het wel écht heel traag. Het is A24 avant la lettre maar dan misschien nog trager, dus wees daarop voorbereid. Daarna gebeurt er zeker meer en zijn er ook nog wel wat twists, maar het blijft langzaam en veel aspecten in het plot zijn wat mij betreft toch wat gekunsteld en ongeloofwaardig. Alsnog wel redelijk vermaakt hoor, het is visueel ook prima verzorgd en er zitten genoeg elementen in die me wel boeiden. Maar alsnog, ik had op meer gehoopt.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

58. Des Teufels Bad (2024)
121 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 100
Subgenre: -
Themaklassement: 55 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-22-25-27-28-30-32-33-34-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)

Gezien tijdens Imagine 2024.
https://image.trouw.nl/250073573/feature-crop/1200/900/des-teufels-bad-met-anja-plaschg-als-de-hoogsensitieve-agn
Indringend portret van een vrouw in gevangenschap. Niet zozeer letterlijk, maar in de mistige vallei waar Agnes’ kleine nederzetting zich bevindt, moet ze zich zien te verhouden tot de dogmatische uitvloeiselen van de kerk enerzijds en een weliswaar zachtaardige maar onwellustige echtgenoot Wolf anderzijds. Onder de druk van de tijdgeest is het baren van een kind zo’n beetje het belangrijkste waar haar bestaan als vrouw waarde aan kan ontlenen. Naast uiteraard het dagelijkse werk verrichten, het koken voor haar man, bidden tot God en alle andere kleine gebruiken die het geloof de dorpelingen oplegt. Van haar verse schoonmoeder moet ze zelfs gebedjes in een pruttelende pan fluisteren, om het eten voor haar man van de juiste smaak te voorzien, ik bedoel maar.
https://www.austrianfilms.com/jart/prj3/afc-new/images/img-db/1706792166826.jpg
De film schetst een ogenschijnlijk natuurgetrouw beeld van het leven in de vallei, waarbij de distinctieve invulling van iedere dagbesteding of ritueel (of het nou gaat om vissen, een geit slachten, kleren wassen in de rivier of het vieren van het huwelijksritueel) een degelijke documentatie verraadt. Historisch feitelijk of niet, de film doet het wel zo overkomen. Wanneer Agnes een afgehakte vinger krijgt omdat die zogezegd de vruchtbaarheid moet bevorderen, is ze dolblij.
https://imgix.bustle.com/uploads/image/2024/6/27/855d31ec/the-devils-bath-still.jpg?w=1200&h=1200&fit=crop&crop=faces&fm=jpg
De film wordt grimmiger als geen van de (bij)gelovige rituelen, noch haar avances richting Wolf vruchten afwerpen, en Agnes haar onvervulde bestaan steeds moeizamer begint te dragen. Wanneer depressie bezit van haar neemt, groeit de wanhoop tot het een doodsverlangende grootte aanneemt. Het is een beetje jammer als je (mede door de openingsscène) hier al begint te vermoeden waar dit verhaal naartoe gaat, want de film heeft geen haast en doet de afdaling van Agnes met minutieus geduld uit te doeken. Iets te traag naar mijn smaak maar het moet gezegd dat het beheerste tempo wel zijn charme heeft.
https://www.austrianfilms.com/jart/prj3/afc-new/images/img-db/1706792265904.jpg
Prachtig om te zien bovendien. Stemmige enscenering, sfeervolle belichting en ook wanneer er enige gruwel in beeld komt, registreert de camera dat met aandacht en geduld. De kleine kronkelingen van maden zijn meerdere keren voorbijgekomen. Ook muziek en kostuums verdienen een pluim wat mij betreft, net als de vertolking van Agnes. In feite valt er op gemaakte keuzes weinig af te dingen; op ieder vlak steekt de film - voor wat het wilt vertellen - meer dan solide in elkaar. Toch is dit niet helemaal mijn ding.

Ik heb niks met het tijdperk, de setting en de gemeenschap. En hoewel de problematiek, zowel als de gevonden uitweg van Agnes (en blijkbaar velen met haar, in die tijd) zeker een intrigerend uitgangspunt vormt, vind ik ook het trage tempo eerder afremmend dan voortstuwend. Bovendien had ik soms moeite om sympathie te blijven houden voor onze protagonist, hoe invoelbaar de benauwing zich ook aan haar opdringt. Maar ik blijf dit een uiterst kwalitatieve film vinden, van een vakmanschap dat zeker 4* verdient.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

59. Else (2024)
100 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 102
Subgenre: 74. Sci-fi Horror
Themaklassement: 55 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-22-25-27-28-30-32-33-34-36-38-39-40-42-43-44-47-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-74-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)

Gezien tijdens Imagine 2024.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNmZiZGM1ZWYtMWFiNS00NDhiLThhNzYtYzY2M2Q0YjM1YWM5XkEyXkFqcGc@._V1_.jpg
17 jaar na dato, bouwt Emin zijn kortfilm Else (2007) uit tot zijn langspeeldebuut. Ik heb de kortfilm nooit gezien, maar het tussenliggende tijdvak vind ik niet meteen enthousiasmerend. Toch won de film vele prijzen op Screamfest en Sitges, waaronder (op beide festivals) Best Film, Best Director en Best Special Effects.

De film begint met Anx, een smetvrezerig, zelftwijfelend mankind die in bed belandt met de flamboyante, extraverte Cassandra. Hun ontluikende romance is echt heel aanstekelijk in beeld gebracht. Wanneer hij na haar vertrek online door de feestfoto’s van hun ontmoeting aan het klikken is, vermengen de foto’s zich met een persoonlijke diareeks, liggend op een stapel jassen, hun eerste kus delend. Prachtig verbeeld, maar toch bescheiden in de editing verwerkt. Sowieso delen de twee mooie on-screenchemie.
https://sitgesfilmfestival.com/sites/default/files/styles/limit_height_1080_width_1920/public/films/2024/161e52bc-069a-4f6c-b0ce-6b27c1bb8fce_31.png?itok=EviEpV8J
Wanneer er een mysterieus virus op het nieuws komt, dreigt er een lockdown. Vanuit Anx’ kinderlijk kleurrijke kamer kijkt het duo door de ramen naar de wereld, waar het virus handhaaft door mensen en objecten geleidelijk te laten versmelten. Een zwerver vergroeit met de stoep, de hond van de buren fuseert met de houten planken waarmee het appartement is dichtgetimmerd. Als al het organisch materiaal is samengesmolten tot wat de vleesgeworden manifestatie van het virus zelf lijkt, beginnen Anx en Cass te vrezen voor hun eigen symbiose met de abstracte massa om hen heen.

De initiële shift in toon werkt heel verfrissend: aanvankelijk bevat hun romance genoeg charme en humor om voor een romantische komedie door te gaan, maar geleidelijk wordt de dreiging van het virus door de muren en ramen van het appartement steeds voelbaarder. Als die ontwikkeling steeds bizarder wordt, doet de film even denken aan Jeunet en Caro (Delicatessen (1991)), om vervolgens een versnelling hoger te schakelen en een eigen, surrealistisch bubbeltje te kweken. Er zitten wat kleine filosofische fluisteringen doorheen, maar de film scoort vooral op audiovisueel vlak. De geluidsband, hoewel niet altijd even helder, zit vol druipende, schurende, plakkerige en krakende geluidjes. Visueel speelt de film veel met focus en dicht-op-de-huidshots, maar laat het ook vernuftig veel buiten beeld.
https://variety.com/wp-content/uploads/2024/10/else-review.jpg?w=1000&h=563&crop=1
Het geeft een beetje weg dat de film, voor wat het wilt verbeelden, waarschijnlijk geen al te groot budget te besteden had (wat ook weer vraagtekens oproept over die tussenliggende 17 jaar). Maar met weinig middelen weet Emin toch een indringende, verontrustende en viscerale beeldtaal te handhaven. Een beetje jammer dat er, zeker wanneer een kortfilm opgeblazen wordt, niet altijd volledig uitgepakt kan worden, het had de film wel goed gedaan. Nu resteert er alsnog een indie-vibe, maar dat is zeker geen negatief gegeven. Bovendien ziet het er alsnog soms geweldig uit.
https://i0.wp.com/www.thewrap.com/wp-content/uploads/2024/09/else.jpg?fit=990%2C557&ssl=1
Na 17 jaar, verwacht je misschien ook dat de ideeën wat te doordacht aan zouden doen, maar de film voelt gelukkig redelijk intuïtief. Een uiterst originele en creatieve aanpak van wat een standaard pandemic threat filmpje had kunnen zijn, met genoeg bizarre shit om te fascineren. Niet volwaardig (body)horror, het is waarschijnlijk veiliger om deze als fantasydrama met post-apocalyptisch sci-fi tintje in te stappen. Maar ik heb hier in ieder geval érg van genoten. 4*

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Woland wrote:

Wel een metalconcert hoop ik? Fijne halloween!

Zeker! Ik was bij Ne Obliviscaris

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

65. It's What's Inside (Film, 2024) - MovieMeter.nl

https://images.ctfassets.net/feazk3r7m969/4VHT1jtQdflObf3idPVG0w/e72f911eaa982a02fc6baad655336b7a/Footage_Its_whats_inside.png?w=1920&fm=webp

FTV - 2 punten.

Puntentotaal - 129 punten.

Hier ben ik toch wel wat positiever over dan de meesten (zeker hier op MM, het gemiddelde op IMDb is hoger). Een geweldig concept, en de uitwerking is over het algemeen ook prima. Het grootste probleem van de film is dat het soms meer op een drama film lijkt dan een psychologische thriller, en pas tegen het einde wordt het ook echt spannend. Geen 'puntje van mijn stoel werk', maar vermakelijk is het zeker, Ik had ook geen problemen om uit te vogelen wie nou wie was, en regisseur Greg Jardin en zijn team leveren wat dat betreft puik werk af. Want als het op een geven moment te moeilijk wordt om te raden wie wie is zakt alles als een plumpudding in elkaar. Acteerwerk is ook prima, en de jonge acteurs moeten de grootste lol hebben gehad met het filmen van hun scenes.

Het einde heeft nog een leuke twist, maar Jardin kiest er voor om toch vooral de personages en hun onderlinge relaties voorop te stellen (vooral wat betreft Shelby en Cyrus) in plaats van een zeer waanzinnig einde waarin iedereen in een ander lichaam eindigt.

3*

Dentheman

• 492 messages
  • 638 votes

44) The Nun II (Film, 2023)

Speelduur: 110 minuten

Datum van zien: donderdag 31 oktober

Bron: Netflix

FTV: 2 punten (10 RW & 34 FTV)

Puntentotaal: 79 + 14 = 93 punten

Subgenre: 61, nunsploitation (jaja, ik doe het gewoon hoor, alleen dit keer niet in het kader van een hulpeloos nonnetje met alleen haar kapje op, haha).

Themaklassement: 42 punten

Afgewerkte thema`s: 6, 7, 8, 9, 11, 14, 15, 17, 20, 21, 22, 24, 29, 32, 33, 34, 35, 39, 41, 47, 48, 51, 55, 57, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 70, 71, 74, 78, 82, 83, 85 , 93, 98 en 100

Waardering: 3

Review: Ik zag dat deze vlak voor halloween op netflix verscheen en had niet echt meer iets heel dringends op mijn kijklijst staan, dus ik dacht met deze een leuk filmpje te hebben om op halloween te kijken. Vrouw naar boven gestuurd, want die wordt er niet blij van als ik dit kijk waar zij bij is, en soms mag ik ook best een horror op het "grote" scherm kijken ipv de kleine tv op de slaapkamer toch?

Ondanks dat er in deze film genoeg donkere hoekjes en onheilspellende geluidjes zijn die voor een kortstondig moment de hartslag doen versnellen, moet ik zeggen dat ik deze film minder sterk vond dan deel 1, waar ik met name de setting geweldig vond. Het karakter blijft een angstaanjagend verschijnsel en ik vind met name het zien van de gestalte in het perifere zicht leuk gevonden en blijft een werkend iets, maar verder vond ik de film in zijn totaliteit een beetje snel, bij elkaar geraapt, voor mijn gevoel ook met wat losse eindjes.

Afijn, best wel mee vermaakt uiteindelijk, maar geen hoogvlieger, krappe voldoende. Eens even kijken wat er de laatste stuiptrekkingen van deze challenge nog voorbij gaat komen om aan mijn horror behoefte te voldoen...

https://www.theaureview.com/wp-content/uploads/2023/09/rev-1-NUN2-FP-096_High_Res_JPEG-703x295.jpg

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

86. Superstition (1982)

85 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 185

Subgenre: 62. Occult & Witchcraft Horror (Voltooide subgenres 1 t/m 71,76,77,79,80,83,85,86,88,91,96,97,100)

Themaklassement: 83 punten

Eigen rating : 1.5*

https://horrorandsons.com/wp-content/uploads/2024/09/superstition-1982-screencap-4.jpg

Miljaar, zo'n slechte film. In de eerste plaats vond ik het verhaal enorm rommelig. Sommige overgangen waren zo raar. Het leek wel alsof de editor van deze film zich wel enorm vergist heeft bij de samenstelling van de film. En het acteren was zo zwak. Het enige positieve waren de kills zelf. Redelijk origineel en tenminste on-screen in tegenstelling tot de heks wiens gezicht niet eenmaal in beeld komt. Beperkt budget waarschijnlijk.

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

60. Veneciafrenia (2021)
100 min
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 104
Subgenre: 49. Holidays / Christmas Horror
Themaklassement: 56 punten
(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-22-25-27-28-30-32-33-34-36-38-39-40-42-43-44-47-49-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-74-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BM2JkNWJlZWMtYzliMC00ZWI3LTgzY2MtMzY5NWJlYTQ2ZDMwXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg
Vrij doorsnee filmpje met iets te grote ambitie.

Het begint nochtans kleinschalig. Een groep feestbeluste Spanjaarden bezoekt het jaarlijkse Carnevale di Venezia bezoeken om de boel daar eens goed op z'n kop te zetten. In vol ornaat voegen ze in tussen de gemaskerde en volledig uitgedoste festivalgangers en belanden uiteindelijk op een uitbundig, zij het wat clandestien, ondergronds feestje. Wanneer in de ochtend een van hen verdwenen is, begint de zoektocht naar hun vriend - en de partij verantwoordelijk voor zijn verdwijning. Ook hun eigen veiligheid staat op het spel, aangezien die vreemde nar die ze eerder ontmoetten geweld niet lijkt te schuwen en bovendien toeristen zoals hen verantwoordelijk lijkt houden voor de teloorgang van het eens zo glorieuze Venetië.

De film bevat vele verwijzingen naar de historie en (vergane) glorie van de stad maar niet alle opgevoerde elementen worden van betekenis voorzien of goed uitgewerkt. Het zal moeten bijdragen aan het fiere imago van de stad en hoe het immense toerisme dat imago onder druk zet of zelfs verloedert in de ogen van haar trotse inwoners. Dertig miljoen jaarlijkse toeristen op 250.000 inwoners; dat is ook een bizarre verhouding te noemen. De gemiddelde Amsterdammer wordt om minder wraakbelust.

Zoals de film een beetje lukraak verwijzingen strooit, zo rommelig wordt ook de rest van het verhaal verteld. Er is sprake van een complot met politieke belangen, van een stugge politie-inspecteur, een verloofde komt overvliegen, een terroristische beweging stelt een onduidelijk ultimatum, er is sprake van een evil twin en hoewel ons gezelschap steeds verder uitgedund wordt, worden ze later - zonder er werkelijk uitleg aan te verspillen - plots bijgestaan door lokale bootman Giacomo.

De film werkt het beste in de korte momenten dat het een simpele slasher is (al bewandelt het een fijne lijn tussen onoverzichtelijke, wanordelijk in beeld gebrachte actie en best wel grafisch weergegeven bloederigheid). Het hele moorden verwarren met straattheater wordt wat dik aangezet, met plots ontstane filmende mensenmassa’s en opzichtig op de geluidsband geplakte quotes, die je niemand ziet uitspreken: “It’s a joke! It’s carnivale” en “The blood looks so real.” Alsof men achteraf bang was dat het punt niet over zou komen. Beetje knullig.

Aan het eind wordt het me allemaal te rommelig en raakt de film verstrikt in zijn eigen gesponnen web. Het is nog geen week geleden, maar ik zou het daadwerkelijke einde al niet meer kunnen navertellen. Hier had meer in gezeten 2,5*

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

Blijkbaar al een tweede topic joh!

51. https://www.moviemeter.nl/film/21199]Dolls (Film, 1986) [🇺🇸]

Speelduur: 77 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 100

Subgenre: 88 - Toy Horror

Themaklassement: 49/100 ( 1-3, 5, 7-11, 14, 15, 18-21, 23, 24, 27, 31, 32, 36-39, 42, 48-50, 53, 54, 56, 60, 66, 67, 69, 72, 73, 78, 77, 82-84, 86-90, 92, 99, 100 )

[url=https://ibb.co/zX4p7d4[/url]

3.0*

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

52. https://www.moviemeter.nl/film/202]From Dusk till Dawn (Film, 1996) [🇺🇸]

Speelduur: 108 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 104

Subgenre: 12 - Action Horror

Themaklassement: 51/100 ( 1-3, 5, 7-12, 14, 15, 18-21, 23, 24, 27, 31, 32, 36-39, 42, 48-50, 53, 54, 56, 60, 66, 67, 69, 72, 73, 78, 77, 82-84, 86-90, 92, 99, 100 )

[url=https://ibb.co/mJBbr4x[/url]

3.0*

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

53. https://www.moviemeter.nl/film/940]The Blob (Film, 1988) [🇺🇸]

Speelduur: 95 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 106

Subgenre: 55 - Monster / Creature Feature / Mutant Horror

Themaklassement: 52/100 ( 1-3, 5, 7-12, 14, 15, 18-21, 23, 24, 27, 31, 32, 36-39, 42, 48-50, 53-56, 60, 66, 67, 69, 72, 73, 78, 77, 82-84, 86-90, 92, 99, 100 )

[url=https://ibb.co/3C1Xfbz[/url]

3.5*

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

Zag eerder deze challenge Cure van Kurosawa, een film die me nog dagen bezig hield. Dus nu ook op zoek naar zijn andere films.

64. Kairo (Film, 2001)

118 min

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 124

Subgenre: techno horror

Themaklassement: 57 punten

Een techno-ghost story met bijzonder vooruitziende blik in 2001. Net als Cure een trage deprimerende grauwe film die zijn geheimen niet makkelijk prijsgeeft. De start van het internet met mensen als zombies op hun kamer online zonder fysiek contact wordt gekoppeld aan geestenwereld vol dolende zielen. Film over existentiële eenzaamheid. helemaal alles vatten lukt mij ook bij deze film niet meteen, zeker niet richting het einde als de apocalyps voorspeld wordt. Iets minder dan Cure, maar veel beter dan de populaire J-horror uit die tijd, waarmee het toch ook vaak op een hoop gegooid wordt. Ook veel grauwer trouwens, hier word je niet blij van als je een nieuwe Ringu of grudge verwacht. 3.5

https://i0.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2018/07/pulse-kairo.png?ssl=1

65. Chime (Film, 2024)

45 min

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 126

Subgenre:

En dan maar meteen zijn nieuwste film erachteraan. Zo mogelijk nog ondoorgrondelijker, maar ook weer even intrigerend. Kok is getuige van gruwelijke daad tijdens zijn workshop en wordt langzaam door een zelfde soort geweld overgenomen. Lastig uit te leggen, je mag grotendeels zelf invullen waar dit over gaat. 3.5

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj3pMu7Y8-kI7jQy8V9DXi5VI-irLfXU5ouurxKEQsk13Goj1Lw63zDi3bg_K6mBAe-9IlXxvQRUGD-uT9td85NB-B8-yBvqWl6pHK7mXcRqdu_JFZf5_WZiCBU_7DEecbmefrz9HjJDZBnykUR3689hOGSl0pOFtjfrv-qJkRlFcAtWNtIcGUkSjZv_c0/s1600/GNAnXRdX0AAZv4o.jpeg

Ik beloof nog een short te kijken, maar Reality+ van Coralie Fargeat bleek wel leuk, maar echt geen horror.

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

54. https://www.moviemeter.nl/film/49837]The House of the Devil (Film, 2009) [🇺🇸]

Speelduur: 95 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 108

Subgenre: 35 - Demons / Devils / Possession Horror

Themaklassement: 53/100 ( 1-3, 5, 7-12, 14, 15, 18-21, 23, 24, 27, 31, 32, 35-39, 42, 48-50, 53-56, 60, 66, 67, 69, 72, 73, 78, 77, 82-84, 86-90, 92, 99, 100 )

[url=https://ibb.co/wzDLJvw[/url]

2.5*

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

55. https://www.moviemeter.nl/film/38186]Wrong Turn 2: Dead End (Film, 2007) [🇺🇸]

Speelduur: 97 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 110

Subgenre: 35 - Jungle / Woods Horror

Themaklassement: 54/100 ( 1-3, 5, 7-12, 14, 15, 18-21, 23, 24, 27, 31, 32, 35-39, 42, 48-50, 53-56, 60, 66, 67, 69, 72, 73, 78, 77, 82-84, 86-90, 92, 99, 100 )

[url=https://ibb.co/c6MYGTp[/url]

3.0*

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

56. https://www.moviemeter.nl/film/16557]Mangiati Vivi! (Film, 1980) [🇮🇹]

Speelduur: 92 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 112

Subgenre: 28 - Cannibalism Horror

Themaklassement: 55/100 ( 1-3, 5, 7-12, 14, 15, 18-21, 23, 24, 27, 28, 31, 32, 35-39, 42, 48-50, 53-56, 60, 66, 67, 69, 72, 73, 78, 77, 82-84, 86-90, 92, 99, 100 )

[url=https://ibb.co/P5sf4P6[/url]

2.0*

Tanguy

• 455 messages
  • 2051 votes

57. https://www.moviemeter.nl/film/48768]The Wolfman (Film, 2010) [🇺🇸]

Speelduur: 119 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 114

Subgenre: 98 - Werewolf Horror

Themaklassement: 56/100 ( 1-3, 5, 7-12, 14, 15, 18-21, 23, 24, 27, 28, 31, 32, 35-39, 42, 48-50, 53-56, 60, 66, 67, 69, 72, 73, 78, 77, 82-84, 86-90, 92, 98-100 )

[url=https://imgbb.com/[/url]

1.0*

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

61. Venus (2022)

100 min

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 106

Subgenre: 35. Demons / Devils / Possession Horror

(2-7-9-10-11-12-14-15-17-18-20-21-22-25-27-28-30-32-33-34-36-38-39-40-42-43-44-47-49-53-54-55-56-57-60-62-64-65-66-67-68-71-73-74-76-78-79-80-82-83-84-85-87-88-95-99)

Beetje dubbele gevoelens bij deze bijdrage van Balagueró.

Het begint allemaal vrij eenduidig: danseres Lucía is gewond en met een tas vol gestolen XTC op de vlucht voor duistere gangstertypes, die de klopjacht op haar geopend hebben. Ze zoekt toevlucht in het appartementencomplex van haar zus Rocío, waar ze een complexe band mee lijkt te hebben. Met diens dochtertje Alba heeft ze echter al snel een klik en als Rocío de volgende ochtend met de noorderzon vertrokken is, lijken de twee nichten op elkaar aangewezen. Het schijnt daar trouwens helemaal niet pluis te zijn, in dat gebouw.

De film weet best een spannend sfeertje op te bouwen, met geluiden uit de muren, wat occulte aanwijzingen en onheilspellende dubbelzinnigheden uit de mond van de jonge Alba. Waarom herbergt het gebouw zo weinig medebewoners? En zijn die buurvrouwen wel te vertrouwen? Houden die mysterieuze nieuwsberichten over astronomische opmerkelijkheden verband met het verhaal?

Het komt uiteindelijk allemaal wel bij elkaar maar dat kan niet gezegd worden van de tussenliggende speelduur, die wordt gespleten in aan de ene kant de nuchtere zoektocht van de gangsters en aan de andere kant de (bovennatuurlijke) gebeurtenissen die Lucía in het appartementencomplex te verduren krijgt. Het scenario, een samenwerking tussen Balaguero en Fernando Navarro (die ook verantwoordelijk was voor Paco Plaza’s Verónica (2017)), schippert tussen de twee verhalen en het kan door die thematische spagaat ook maar moeizaam iets van ritme vinden.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BY2NhZTc2ZTQtYjQwYi00NGNlLTlmZjgtNzE1NGE5N2I3NzkwXkEyXkFqcGc@._V1_.jpg

De jonge Ester Expósito is best een beetje een openbaring en weet de film op momenten goed te dragen, bijgestaan door de kleine Fernández, die Alba speelt. Van de overige rollen speelt niemand de sterren uit de hemel, maar gelukkig ligt de focus grotendeels bij hen. Het laatste half uur kon ik wel smaken en maakt veel goed: er worden wat registers opengetrokken, wat losse eindjes aaneengeknoopt en het geheel is bovendien vakkundig genoeg geschoten. 3*

N.B. Deel 2 uit de door Álex de la Iglésia geproduceerde reeks The Fear Collection, waar ook zijn eigen Veneciafrenia (2021) onder viel. Als iemand tips heeft over de vindbaarheid van Plaza's La Abuela (2021), houd ik me ten zeerste aanbevolen, dan kan ik dat drieluik mooi afsluiten

mezzanine

• 398 messages
  • 2939 votes

66. From Beyond (Film, 1986)

85 min

RW(1 punt)

Puntentotaal: 127

Subgenre: HP Lovecraft

Themaklassement: 58 punten

Deze vorig jaar ook al gezien, maar in rewatch weer heel leuk. Vooral eerste helft is echt top. Echt een compleet maffe en originele film, dit verbond tussen wetenschap, seksuele lust en body horror. Zou geen 4 sterren mogen zijn, maar geef ze toch. Ook wel dankzij Barbara Crampton.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgs8aG15mZx_nSblTsbJU8TgYWlK3wSYirykMtMc4YMV1-lOvZf3CYQhE79H-huW1IEoCBR3S-3wFzYaABLHCSWboZTnbgt6pwWhk1YMzphB1yOYtL_qifQtKl4N1cRoGnTgrYF2nHyLFJxhYc4ypswiUdaaG5BrAo2egss5l8cKTtgFdZba7TrAWWcujY/s512/unnamed.jpg

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.