- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
93 minuten
ftv= 2p
puntt= 124
subgenre= 07 1980 horror
themakl= 55
Matig jaren 80 filmpje over een groepje jongens die auto's afpakken door erom te racen. Dan ineens komt er een zwarte auto in het stadje die met de jongeren gaat racen en ze 1 voor 1 laat verongelukken. Veel bekende namen en het acteerwerk is dan ook prima, maar het verhaal is te zwak om echt interessant te zijn. De bad guy is zo'n stereotype bad guy en het meisje waar beide hoofdrolspelers om vechten is een dom wicht wat een sterke man nodig heeft om haar te redden. Zo flauw. 2,5*
Noodless
-
- 10044 messages
- 6180 votes
Speelduur 102 min.
FTV 2 punten
Totaal 109
Thema 51 Holidays
Themaklassement : 48 punten ( 1 + 4 + 6 + 12 + 17 + 18 + 19 + 23 + 24 + 25 + 27 + 28 + 29 + 32 + 34 + 35 + 36 + 43 + 44 + 45 + 47 + 48 + 49 + 51 + 56 + 58 + 60 + 62 + 63 + 65 + 66+ 67 + 68 +70 + 72 + 75 + 79 + 80 + 83 + 86 + 87 + 90 + 93 + 94 + 95 + 96 + 97 + 100)
Beoordeling: 3*
Origineel verhaal met een goede opbouw gecombineerd met een paar echt leuke shots en sfeerrijke zomerse locaties. Daarbij overtuigende rollen en een verrassende climax die je niet ziet aankomen. Alleen de spanningskracht is wat aan de matige kant. 6,5/10
https://www.uncut.at/data/movies/pic-big-w1000/blink-twice.jpg
robertinho
-
- 1514 messages
- 2946 votes
18. Lifeforce (1985)
116 minuten
Ftv
Puntentotaal 36
Lifeforce begint als zoveel deep space horrors met een ruimteschip dat iets terugbrengt wat niet te vertrouwen blijkt. Daar is op zich niks mis mee, maar de manier waarop het zich ontvouwt is alles behalve boeiend. Toegegeven, de special effects zijn soms heel tof, maar meer dan dat heeft het niet te bieden. Vooral de extended cut duurt gewoon veel te lang waarbij alleen de intro en het einde de moeite zijn. Jammer. Ben er inmiddels ook wel achter dat ik totaal geen Tobe Hooper fan ben.
81 minuten
Ftv
Puntentotaal 38
Charmante monstertjes, vooral gezien het budget. Alles daartussen was slecht te verstaan en van bedenkelijk niveau. Zoals wel vaker met low budget geef ik het dan het voordeel van de twijfel.
https://images.mubicdn.net/images/film/34526/cache-24565-1745490087/image-w1280.jpg
90 minuten
Ftv
Puntentotaal 40
Deze stond al die tijd al op mijn radar, maar ben er nooit aan toegekomen. Het begin is sterk. Twee prima acteurs, een spannende autorit en een pittige confrontatie. Halverwege neemt de film een wending (qua subgenre) dat ik niet helemaal aan zag komen. Dat was even schakelen, maar toen ik me er eenmaal aan over had gegeven vond ik het heel gaaf. Een film met twee gezichten, en ik snap dat dat niet voor iedereen is weggelegd.
21. Wishmaster 2: Evil Never Dies (1999)
96 minuten
Ftv
Puntentotaal 42
Als Wishmaster 2 indicatief is voor het niveau dat de komende twee delen gaan halen dan houd ik mijn hart vast. Deel 1 was echt goed te genieten, maar qua sfeer en effecten kan het vervolg op geen van deze vlakken tippen. Degene die ook bedacht heeft dat het leuk zou zijn als de Wishmaster de helft van de film in de gevangenis zou zitten die moeten ze ook ontslaan.
https://366weirdmovies.com/wp-content/uploads/2017/11/wishmaster2.jpg
104 minuten
Ftv
Puntentotaal 44
The Black Phone moet het vooral van het eind jaren zeventig sfeertje hebben. Niet dat het toen nou zo gezellig was, want er wordt juist een behoorlijk rauw en grimmig beeld van die tijd geschetst: ontvoeringen, de angst om ontvoerd te worden, pesterijen, alcoholistische ouders en geweld. Toe ik er na afloop achter kwam dat het gebaseerd was op een verhaal van de zoon van Stephen King verbaasde me dat dan ook niks. Meer thriller dan horror, maar wel met een goede Hawke die een zeer naar mannetje neerzet met een freaky masker (uit de stal van Savini).
23. [url=https://www.moviemeter.nl/film/1131561]The Block Island Sound (2020)
97 minuten
Ftv
Puntentotaal 46
Hier hou ik wel van. Een goed mysterie, onderhuidse spanning, en onverklaarbare gebeurtenissen op een koud en winderig eiland.
24. The Blackwell Ghost (2017)
59 minuten (daarom aangevuld met Crack Dog)
Ftv
Puntentotaal 48
Voelde misschien meer als een aflevering van een paranormale televisieshow dan van een echte film, maar daarom was het een lekker tussendoortje. Het acteren was aan het begin matig, maar daarna werd het beter (of ik wende eraan). Ik had het wel prettig gevonden als die man z’n vrouw wat minder commandeerde… “doe de lichten aan,” “kan je koffie zetten,” “bel de politie.” Doe zelf eens wat, vent!
https://assets.mubicdn.net/images/film/342163/image-w1280.jpg?1745499883
robertinho
-
- 1514 messages
- 2946 votes
101 minuten
Ftv
Puntentotaal 50
Had hier meer van verwacht. Het is meer een J-drama dan een J-horror, hoewel het ook alle elementen van die laatste heeft. De regen klettert naar beneden, moeder de vrouw verliest haar grip op de realiteit, en een klein meisje met lang zwart haar duikt overal op. De echte horror is misschien wel dat wanneer je huiseigenaar bent je ook verantwoordelijk bent voor lekkages. Zodra je een beginnende lekkage hebt, is er geen moment meer dat je rust hebt.
https://assets.mubicdn.net/images/film/13334/image-w856.jpg?1745489648
26. The Conjuring: The devil made me do it (2021)
112 minuten
Ftv
Puntentotaal 52
Ontzettend luie film. Alles wat we al eerder hebben gezien in The Conjuring franchise (en alle andere films waarvan het steelt) zie je hier weer, maar dan zonder spanning. Onsamenhangend verhaal. En zoals altijd in The Conjuring is ‘het kwaad’ gewoon kwaad. Wat wil het? Nou, kwaad doen! Waarom? Omdat het ‘het kwaad’ is.
27. The Pizzagate Massacre (2020)
91 minuten
Ftv
Puntentotaal 54
Troep.
28. Combinatie van korte dingen III
Ftv’s
Puntentotaal 56
Dawn of an Evil Millenium (1988)
20 minuten
Dawn of an evil millenium (1988), 20 min (Packard) – Iedere zichzelf respecterende filmliefhebber zal heel snel doorhebben dat dit troep is. Als je daarentegen een filmliefhebber bent die zichzelf niet respecteert, zoals ik, dan kun je dit wellicht wel waarderen. Hoe meer films en shorts ik kijk van de onderste planken uit de filmsupermarkt, hoe meer ik waardering krijg voor de makers. Makers die praktisch geen middelen tot hun beschikking hebben, maar wel een grote wens hebben om iets te maken, iets te maken waar ze zelf zo gek op zijn.
Packard maakte met Dawn of an Evil Millenium (1988) een 20 minuten durende ‘fake trailer’ van een zogenaamd 18 uur durende film. Denk bloed, zombies, aliens, gekke loopjes en privé detectives met bizarre editing, grommende acteurs en meeslepende symfonieën. Als dat is wat je wil maken, kan ik daar alleen maar respect voor hebben.
https://images.mubicdn.net/images/film/95889/cache-58668-1745491186/image-w1280.jpg
42 minuten
“YOU CAN’T KILL ME, I’M DEATH!”
https://assets.mubicdn.net/images/film/160838/image-w1280.jpg?1745493349
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
113 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 91 punten (was inderdaad de +14 vergeten dank Joolstein)
Sugenre: 1960's horror
Themaklassement: 38 punten
Eigen score: 2*
https://assets.mubicdn.net/images/notebook/post_images/29209/images-w1400.jpg?1571838925
Vermoeiende praatfilm van Hitchcock. Mijn issue is dan vaak dat het zo'n 45 minuten prima vol te houden is maar dan moet het ook wel echt gaan gebeuren. Zodoende vond ik de eerste 45 minuten, albeit gewoon een romance film, best prima. Af en toe waren er wat dingetjes die voor wat spanning zouden moeten zorgen maar al snel ging het weer terug naar praten praten. En als je dan ook nog zulk theatraal acteerwerk hebt is 113 minuten echt veel te veel. Scènes met de vogels nog wel leuk, maar iets meer daarvan, of iets meer rust had de film goed gedaan.
134 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 93 punten
Subgenre: Anthology horror
Themaklassement: 39 punten
Eigen score: 3*
https://www.onderhond.com/thumbs/img/articles/1200xauto/rampo-noir-3.webp
Hm, had gehoopt dat ik deze beter zou vinden en waar de film erg lekker begon had ik daarna snel problemen met de pacing. Dat spiegelverhaaltje was leuk en visueel zeer interessant, maja niet bijna een uur lang. Of naja misschien ook nog wel maar die filosofische babbels zaten me flink in de weg. Filmpje 3 was het best en echt perfect voor voor zo'n Anthology. Laatste filmpje was ook leuk en vooral visueel erg interessant. Zodoende wel een beetje mixed feelings hier, had eerst 3.5* staan, maar rond hem toch af naar beneden.
Tartarus
-
- 378 messages
- 3497 votes
90 minuten
ftv=2p
puntt= 126
subgenre= 08 1990 horror
themakl= 56
Smoezelige B-film met Rutger Hauer die de rol van Harley Stone speelt. Stone is een agent in een futuristisch Londen die zijn partner is verloren door een seriemoordenaar. Dit is geen gewoon mens, maar een soort alien/vreemd wezen. Stone, de stoere agent met een verzameling wapens, gaat op jacht naar dit wezen. Dan volgt er heel veel actie en schieten. Voor een film van dit niveau was het nog niet eens heel slecht, maar ik heb dan ook een enorm zwak voor Rutger Hauer. Zonder hem had ik de film veel lager beoordeeld, nu kom ik toch nog net op 2,5* uit.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
41. Ash (Film, 2025)
95 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 95 punten
Subgenre: Art house horror
Themaklassement: 40 punten
Eigen score: 3.5*
https://mamasgeeky.com/wp-content/uploads/2025/02/Ash-movie-sxsw.jpg
Beetje Eden Log meets Beyond the Black Rainbow meets Alien in een Flying-lotus jasje. Qua kleurenpalet volledig Flying-Lotus en dat kan ik heel erg waarderen, al had het koude blauw-witte uit Eden Log ook zeker z'n effect. Flying Lotus kies voor veel kleur en zoals dit zie je ze niet vaak. Doe daarnaast nog wat scifi gedreun en muziek die soms dus doet denken aan de film van Cosmatos.
https://media2.firstshowing.net/firstshowing/img16/AshFlyingLotusFirstTsrimg5992.jpg?width=599
Veel rood vs blauw en dat doet hij erg effectief, gooi daar een mysterieus scifi sausje over op een onbekende planeet in een onbekende situatie en je hebt een fraai filmpje. In potentie had dit ook zeker 4.5* kunnen zijn, maar het schrijfwerk is echt van het niveau GTST. Dat is op zich nog niet eens zo'n probleem maar het krijgt best nog wat aandacht hier en geen idee of dat aan de publisher ligt, Flying Lotus zelf, of aan Amazon maar wel echt doodzonde. Film is goed genoeg voor 3.5* maar voelt toch een beetje dubbel.
John Milton
-
- 24229 messages
- 13395 votes
Ik was gisteren met laptop en al naar een vriendin gegaan om dat laatste concert van Black Sabbath en Ozzy Osbourne in Birmingham te kijken, maar haar kat sprong een aantal keer op de laptop om aandacht te vragen en drukte toen weet ik veel hoeveel knoppen tegelijk heen en nu werkt m'n WiFi niet meer.
Lang verhaal kort, ik kan m'n achterstallige registraties op dit moment niet plaatsen.
Janken geblazen dus, uit ellende maar een film opzetten denk.
Je laptop toetsenbord heeft wellicht ook een toets voor wifi aan/uit, bij de F-toetsen. Maar wellicht kun je hem rechtsonderin ook weer aanzetten?
https://i.ibb.co/932NB6Yn/image.png
Als het niet lukt met de hulp in je omgeving, hier even een berichtje plaatsen met meer info en welke windows versie en merk laptop, en eventueel mij taggen: Ik zoek... hulp bij computerproblemen (/computertips) - Overig: Algemeen - filmforum - moviemeter.nl
Ik help graag, maar is op afstand altijd lastiger. 
John Milton
-
- 24229 messages
- 13395 votes
50. The Brides of Dracula (1960)
85 minuten - Verenigd Koninkrijk
FTV - 2 punten - Totaal = 99 +14 = 113
Thema 50 : Hammer Horror - Voltooid: 49/100 (1-47, 50, 62)
Bron: Pindakaas
https://image.tmdb.org/t/p/w780/9hdHLj5aJ0kQpPnCC2lFHsu9K7K.jpg
De jonge Marianne (Yvonne Monlaur) is op doorreis als ze strandt in een klein dorpje. Ze wordt uitgenodigd door Barones Meinster (Martita Hunt) om de nacht in haar kasteel door te brengen. De barones houdt haar eigen zoon (David Peel) gevangen zeggende dat hij geestelijk ziek en verdorven is. Marianne weet hem te bevrijden, maar de jonge Baron Meinster is even bloeddorstig als aantrekkelijk. Op haar vlucht uit het kasteel, komt Marianne dokter Van Helsing (Peter Cushing) tegen, die net in de regio is aangekomen op verzoek van de lokale priester.
Terence Fisher is de koning van de degelijke film; voornamelijk zesjes en zeventjes met slechts een enkeling die lager scoort. Op zich best een prestatie met 9 films die ik van hem zag. Helaas is deze een zesjes en niet iets meer, maar het is alsnog een best genietbare Hammer met Peter Cushing. Er zijn ergere wegen om je tijd te besteden.
3,1*
John Milton
-
- 24229 messages
- 13395 votes
51. Giornata Nera per l'Ariete (1971)
92 minuten - Italië
FTV - 2 punten - Totaal = 101 +14 = 115
Thema 51 : Holidays Horror - Voltooid: 50/100 (1-47, 50-51, 62)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/clVPE9DgrFAy8aqCqTPVnUnczfw.jpg
De alcoholistische journalist Andrea Bild wordt ingezet om een serie moorden te onderzoeken, waar bij elk van de slachtoffers een handschoen aanwezig is met een vinger eraf geknipt. De slachtoffers blijken allemaal recentelijk op een feest geweest te zijn, waar de journalist ook aanwezig was. Als de politie erachter komt dat Andrea aanvaringen had met de slachtoffers wordt hij vanzelfsprekend de hoofdverdachte. Of moet hij zelf vrezen voor zijn leven?
Nog een giallo, al kijk ik hem voor Holidays Horror; aangezien de moorden bij een Oudejaarsfeest beginnen. Mijn eerste Luigi Bazzoni, en dat is op zich niet wat de film maakt. Maar met Storaro als DoP en Franco Nero in de hoofdrol, valt er genoeg te genieten om naar boven af te ronden. Prima thriller hoor.
3,5*
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
42. Den Stygge Stesøsteren (Film, 2025)
105 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 97 punten
Subgenre: European Horror
Themaklassement: 41 punten
Eigen score: 4*
Cinderella goes Cronenberg! Wat een heerlijk filmpje was dit. Wat in essentie inderdaad het verhaaltje van assepoester is, is dit zoveel meer dan dat. Allereerst heeft het echt heerlijke weirdness. Zowel het kleurenpalet wat dan de droomscènes moeten voorstellen als de muziek wat een beetje up beat elektronische drones zijn. Niet iets wat je per se zou verwachten in een period piece.
Film heeft ook niet veel tijd nodig om op gang te komen en durft vrij snel zijn kaarten op tafel te leggen. Langzaam verdrinken we verder in het konijnenhol van Emilie Blichfeldt. Ook Noorwegen heeft haar eigen Mia Goth in Lea Mathilde Skar-Myren werkelijk perfect gecast. Langzaam geraakt de film in een stroomversnelling en komt ook het horror element om de hoek kijken. Deze wordt intenser en intenser tot een schitterende finale die de eindcredits tegen het scherm smijten. Absolute aanrader en kandidaat voor een top 10 plek voor beste films van dit jaar. John Milton en Joolstein gaven de film ook 4* zie ik.
Hier de trailer.
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
42. Graduation Day (Film, 1981)
Speelduur: 96 minuten
FTV: 2 punten
Totaal: 98 punten
Thema: 91. Troma Horror
Voltooid: 42/100 (1, 2, 4, 5, 11, 12, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80, 81, 85, 86, 90-93, 98-99)
https://i.postimg.cc/JzzPmDYf/graduationday2big.jpg
Anne's zus stierf tijdens een loopwedstrijd op school. Nu, enige tijd later, is het tijd om af te studeren maar een gemaskerde moordenaar steekt daar liever een stokje tussen. Een voor een wordt de klas van 1981 vermoord. Kan Anne dit bloedbad stoppen?
Graduation Day is enorm standaard slasher-gedoe. De film kleurt netjes binnen de lijntjes en in principe is daar niks mis mee, zeker niet als je kijkt uit welke tijd het komt. De moordenaar zie je amper maar de kills zijn leuk op een onhandige wijze. De ledematen die afgehakt worden zijn duidelijk gejat uit de koopjesbak van je lokale carnavalwinkel. Ook de make-up is allesbehalve overtuigend. Het schreeuwt amateurisme op zowat elk vlak. De editing is nogal bizar te noemen. Meermaals komen er herhalende flashy shots die eerder vervelend zijn dan spannend. Halverwege wordt dan weer gekozen om een 10-minuten new wave-nummer te draaien op een feestje terwijl tieners daar gewoon staan dansen, meer niet.
2,5*
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
43. August Underground (Film, 2001)
Speelduur: 71 minuten
Totaal: 100 punten
Thema: 82. Splatter & Gore Horror
Voltooid: 43/100 (1, 2, 4, 5, 11, 12, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80-82, 85, 86, 90-93, 98-99)
Hier wil ik niet teveel woorden aan vuilmaken. Een faux snuff film, dat is August Underground. Het is wansmakelijk, overbodig en vuil. Je kan beargumenteren dat dit net de bedoeling is en dat horror dergelijke reacties moet uitlokken. Ik ga daar niet aan beginnen. Ik verberg dit stuk afval liefst zo snel mogelijk weg in mijn geheugen, indien mogelijk.
Note to self: Nooit meer Reddit-advies volgen als het gaat over extreme films...
1*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2940 votes
19. Cuando Acecha la Maldad (2023)
99 min
totaal punten: 35
Subgenre: 11. 2020s Horror
Totaal subgenres: 19/100 (1, 6, 11,19, 20, 34 - 37, 41, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 97, 99, 100)
Stond al twee jaar op kijklijst, maar wist eigenlijk niet goed wat te verwachten. Was meer slowburner en arthouse dan verwacht, maar plotseling brute geweld en Gore komt des te harder binnen.
Erg lekker sfeertje, heb erg genoten, maar net te uitleggerig en herhalend om echt helemaal topper te zijn. 3.5
mezzanine
-
- 398 messages
- 2940 votes
126 min
totaal punten: 37
Subgenre: 22. Asian Horror
Totaal subgenres: 20/100 (1, 6, 11,19, 20, 22, 34 - 37, 41, 49, 54, 57, 59, 67, 90, 97, 99, 100)
Drie horrorshorts van drie Aziatische zwaargewichten. Voelt als chique prestige project, ze gaan geen van drieën voor simpel horrorverhaaltjd en halen vooral visueel alles uit de kast.
Fruit Chan heeft ook nog eens Christopher doyle als troef, kleuren spatten van scherm, verhaal is top maar voelt niet helemaal af, toch de lange versie eens zien. 3.5
Park Chan wook zet vooral in op dubbele lagen en veel vervreemding, ook visueel prachtig, maar overtuigt niet continu. 3.5
Maar het is miike die hier de show steelt. Ik wist wel dat hij niet enkel hysterische films maakt, maar zo ingetogen heb ik ‘m nog niet vaak gezien. zowel visueel als qua verhaal ijzersterk. Dikke 4.0
https://horrorpress.com/wp-content/uploads/2023/10/Dumplings-2.jpg
https://assets.mubicdn.net/images/film/23398/image-w1280.jpg?1745489770
joolstein
-
- 10841 messages
- 8935 votes
62 The Man in My Basement (2025)
115 minuten
FTV 2 punten
Puntentotaal: 136+ 2+ = 138 punten
Persoonlijke waardering; 2,5*
Sub-genre: Geen, even iets buiten de lijst
Themaklassement: 52 + 1 = 53 punten
Voltooid; 1-41, 43, 45, 48, 50, 52, 58, 61, 64, 70, 75, 78, 86, 93
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2025/08/maninmybasement-hawkins-mask.jpg Jammer maar helaas...want het is wel een kundig gemaakte film! Echter is dit weer een psychologische drama waar sub-tekst en metaforen voor horror moeten doorgaan. Het verhaal speelt zich af in Sag Harbor, New York, in de jaren 90 waar Charles Blakey (Corey Hawkins), een zwarte man financieel in de problemen zit en dreigt zijn ouderlijk huis te moeten verkopen. En dan staat Willem Dafoe voor de deur als Anniston Bennet, een mysterieuze blanke zakenman met een flink pak geld...om zijn kelder een paar maanden te huren. Helaas géén gekte maar een psychologische, symbolische confrontatie over erfgoed, geschiedenis en afkomst als middel om de eigen plaats in de wereld te begrijpen in één uur en vijfenvijftig minuten. Een lange traumatherapie sessie ..De film ziet er goed uit, bouwt een verontrustende sfeer op, Willem Dafoe is zoals vaak geweldig met zijn aanwezigheid, Corey Hawkins deed het ook goed als nietsnuttige sul maar helaas wekt het eindresultaat alleen de suggestie van iets spookachtigs.
Seam
-
- 991 messages
- 2313 votes
15. Night of the Reaper (Film, 2025)
93 minuten
Puntentotaal 30
Wisselvallig helaas. Ik snap de lof wel, maar script en acteerwerk stoorde me wat. Het verhaal zelf is best interessant, maar had wat beter verteld kunnen worden. En ook iets teveel last van overacting door de meeste mensen hier. Maar sfeer zit er goed in en er zitten zeker een aantal aardige scenes bij. Het einde is wat dat betreft wel exemplarisch voor de hele film, soms haakte ik, maar dan was ik weer positief verrast.
Denk wel dat meer mensen hier van zouden kunnen genieten. Ik had alleen iets meer focus gehoopt of op stijl (nog meer 80s vibe, ook qua muziek) of over de top ontwikkelingen.
3*
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
Voor mijn Tobe Hooper-film ga ik nu eens eindelijk 'Salem's Lot uit 1979 kijken. Ik heb de film digitaal in al zijn 184 minuten durende glorie. Ik heb ook de geknipte filmversie van 112 minuten op VHS-cassette liggen (ik hou van de brakke kwaliteit van VHS).
Op Reddit e.d. vind ik niet echt een sluitend antwoord op welke versie de 'superieure' zou zijn. Dus ik dacht even bij jullie direct te polsen. Kan iemand even toelichten? Bedankt!
joolstein
-
- 10841 messages
- 8935 votes
Dus ik dacht even bij jullie direct te polsen. Kan iemand even toelichten? Bedankt!
Zelf zou ik het ook niet weten maar op IDMB staat een stukje over versies; https://www-imdb-alternateversions
colombiaantje
-
- 30 messages
- 0 votes
Gisteren gezien:
32. The Devil's Child (Film, 1997)
90 minuten
FTV (2 punten)
Totaalpunten: 82 punten
Eigen waardering: 2*
Bron: HBO
33. The Open House (Film, 2018)
94 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 84
Eigen waardering: 1.8*
Bron: Netflix
95 minuten
FTV ( 2 punten)
Puntentotaal: 87 punten
Thema: 13. Action horror (afgevinkt: 87,16,32,23,37,75,11,45,92,48, 98,76,14,75, 94,69,66,34,15, 55,13)
Eigen beoordeling: 3,2*
Bron: Netflix
Ik zal nog achter de puntentelling aangaan...
John Milton
-
- 24229 messages
- 13395 votes
52. Laurin (1989)
84 minuten - West-Duitsland / Hongarije
FTV - 2 punten - Totaal = 103 +14 = 117
Thema 48 : Gothic Horror - Voltooid: 51/100 (1-48, 50-51, 62)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/bRuK9rRNZriDRUWYd1oPEv0KGoC.jpg
De negenjarige Laurin groeit rond 1900 op in een klein havenstadje als dochter van de zeeman Arne, die vaak maandenlang van huis is. Als op een avond haar moeder na een lange wandeling haar evenwicht verliest op een brug waarvan de leuning het begeeft, verdrinkt ze in het ijskoude water. Hoewel iedereen uitgaat van een ongeluk, wordt Laurin sindsdien geplaagd door bizarre dromen en visioenen. Twee jaar later keert Van Rees, de zoon van de dominee, terug van militaire dienst, en neemt hij een baan aan als leraar van het dorp. Laurin is inmiddels woonachtig bij haar oma Olga, en goed bevriend met haar klasgenoot Stefan, die al snel goed met Van Rees blijkt te kunnen opschieten. De rust lijkt teruggekeerd, maar dan keren Laurins angstaanjagende dromen en visioenen plotseling weer terug.
Met minder dan 15 stemmen en slecht berichten van 4 users, is Laurin een wat onderbelichte film op MovieMeter, die nochtans op voldoende van Noodless en Alexspy kan rekenen. En nu ook (een ruime) van mij. Laurin is een sfeervol gotisch fantasysprookje met folk horror elementen, maar allemaal zo licht aanwezig dat ik me voor kan stellen dat users de horrorcomponent in twijfel zouden trekken. Maar goed, hij heeft het label op Letterboxd, dus soit.
https://image.tmdb.org/t/p/w780/9ZcQBxhXOhsfyzBKlD48cDfe1CA.jpg
Laurin rust voor een belangrijk deel op de performance van de jonge Dóra Szinetár als Laurin, wiens blik alleen al intrigeert. Wat gaat er allemaal om in dat koppie? Het werkt ook wat bevreemdend, want op de een of andere manier past die blik niet bij zo'n jong meisje, waardoor Laurin iets 'leeftijdloos' krijgt. Heel wonderlijk.
3,4*
Hans Landa
-
- 105 messages
- 7 votes
43. August Underground (Film, 2001)
Speelduur: 71 minuten
Totaal: 100 punten
Thema: 82. Splatter & Gore Horror
Voltooid: 43/100 (1, 2, 4, 5, 11, 12, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80-82, 85, 86, 90-93, 98-99)
Hier wil ik niet teveel woorden aan vuilmaken. Een faux snuff film, dat is August Underground. Het is wansmakelijk, overbodig en vuil. Je kan beargumenteren dat dit net de bedoeling is en dat horror dergelijke reacties moet uitlokken. Ik ga daar niet aan beginnen. Ik verberg dit stuk afval liefst zo snel mogelijk weg in mijn geheugen, indien mogelijk.
Note to self: Nooit meer Reddit-advies volgen als het gaat over extreme films...
1*
Ga je de vervolgen ook nog kijken of er gelijk klaar mee na dit deel? Heb ze zelf alle drie gezien, waarvan ik bovenstaand deel niet eens meer kan herinneren. Vooral bij deel twee kreeg ik altijd het idee het meest extreme te gaan zien, volgens het internet. Deel twee is het enige deel wat ik meerdere keren gezien heb, zitten wel wat leuke scenes in vind ik zelf. Maar er zijn veel betere soortgelijke films te vinden tegenwoordig.
robertinho
-
- 1514 messages
- 2946 votes
29. Burned at the Stake (1981)
88 minuten
Ftv
Puntentotaal 58
Loreen gaat samen met haar klas op schoolreisje naar het heksenmuseum in Salem. Daar aangekomen wordt een verhaal verteld over het Salem van 1692 en verschillende scenes van heksenvervolging, -verbranding en -bestraffing worden uitgelicht en uitgebeeld door wassen beelden. Wanneer een van de beelden tot leven komt beginnen heden en verleden door elkaar te lopen en krijgt Loreen visioenen van Ann Putnam, een meisje dat in 1692 samen met de plaatselijke dominee verantwoordelijk was voor tientallen heksenvervolgingen.
De scenes met het kleine meisje in de rechtszaal en op de brandstapel zijn, ondanks het bedenkelijke acteerniveau, hartverscheurend. Het wassenbeeldenmuseum speelt helaas geen grote rol, maar wat we er van te zien krijgen is belangrijk voor het verhaal en behoort misschien wel tot het beste van de film. Het verhaal, een mengeling tussen oude en moderne hekserijk, trekt de film voor mij naar een ruime voldoende, maar het acteerwerk, evenals de beeld- en audiokwaliteit was echt ondermaats. Het geschreeuw van Loreen/Ann ging op een gegeven moment ook behoorlijk op de zenuwen werken.
https://i0.wp.com/www.kindertrauma.com/images/art/swiftyburnedatstake4.jpg?w=640&ssl=1
robertinho
-
- 1514 messages
- 2946 votes
Voor mijn Tobe Hooper-film ga ik nu eens eindelijk 'Salem's Lot uit 1979 kijken. Ik heb de film digitaal in al zijn 184 minuten durende glorie. Ik heb ook de geknipte filmversie van 112 minuten op VHS-cassette liggen (ik hou van de brakke kwaliteit van VHS).
Op Reddit e.d. vind ik niet echt een sluitend antwoord op welke versie de 'superieure' zou zijn. Dus ik dacht even bij jullie direct te polsen. Kan iemand even toelichten? Bedankt!
Met het vrij middelmatige cijfer dat deze film overal krijgt, zou ik geen twee keer na hoeven denken en zou ik lekker gaan genieten van die videoband!
John Milton
-
- 24229 messages
- 13395 votes
102 minuten - Verenigde Staten
FTV - 2 punten - Totaal = 105 +14 = 119
Thema 57 : Monster / Creature Feature / Mutant Horror - Voltooid: 52/100 (1-48, 50-51, 57, 62)
https://bhpcollectibles.com/wp-content/uploads/2025/08/IMG_2990-scaled.jpg
"I gotta get my dick out...!"
Holy shit! Opeens is hij er eindelijk, de langverwachte Toxic Avenger film van Macon Blair! Sorry Bambi, wellicht later. Categorie 57 is zojuist uit je pluizige pootjes gegrist door twee misvormde, gemuteerde handen! Ik leerde Blair kennen als acteur in Jeremy Saulniers Blue Ruin (2013), maar ook zijn regiedebuut I Don't Feel at Home in This World Anymore (2017) was niet onverdienstelijk. De vraag was dus waarom deze film die in 2023 al op het festivalcircuit draaide, niet werd uitgebracht. Kennelijk durfden de distributeurs het niet aan vanwege de gory inhoud, tot Cineverse het in 2025 aandurfde en de rechten kocht.
Het verhaal komt wellicht bekend voor: De terminaal zieke conciërge Winston wil van zijn werkgever stelen. Dit naar aanleiding van de beslissing van zijn baas om hem voor zijn behandeling niet financieel bij te staan. Tijdens de beroving valt Winston in een vat vol giftige afvalstoffen. Hij transformeert in een misvormde superheld die wraak wil nemen op al wie hem iets heeft misdaan. Tegelijk poogt hij zijn zoon en omgeving te beschermen.
https://i.ibb.co/xSxmVpzS/image.png
Met Peter Dinklage, Jacob Tremblay en Elijah Wood heeft The Toxic Avenger een uitstekende cast, en Troma liefhebbers zullen vanaf het begin met vreugde constateren dat de Schlocky sfeer ondanks het torenhoge budget van 200 miljoen (!) dollar en de betere acteurs, gelukkig behouden blijkt, al oogt alles natuurlijk stukken gepolijster dan The Toxic Avenger (1984) van Michael Herz en Lloyd Kaufman (die hier een cameo maakt). Dat budget is overigens problematisch, want de film heeft tot nog toe een miezerige 3 miljoen dollar opgebracht aan de Box office. Daar zal nog wat bijkomen wellicht, maar winst maken kunnen ze wel vergeten. Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel, want ondanks dit heeft distributeur Cineverse wel de nodige medical debt opgekocht van mensen in nood. Sympathiek!
Blairs Giftige Wreker remake werd niet unaniem met loftuitingen ontvangen, maar met een 6.4 op IMDb, 6.5 Metascore en 87% fresh op RT, is men overwegend positief. Ik kon wel genieten van de sfeer, de looks en de leuke combinatie van CG en practical effects. Het duurt een klein half uurtje voor de onvermijdelijke transformatie, en met name in de tweede helft van de film gooit Macon Blair de remmen meer los, wat gore en schlock betreft.
Wie niets met Troma films of schlocky B-horror heeft, zal door The Toxic Avenger (2023) niet opeens een fan worden, maar voor diegenen die dat wel kunnen waarderen, biedt de film een anno 2025 niet vaak op dit productieniveau voorbijkomend vermaak.
3,7*
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
Ga je de vervolgen ook nog kijken of er gelijk klaar mee na dit deel? Heb ze zelf alle drie gezien, waarvan ik bovenstaand deel niet eens meer kan herinneren. Vooral bij deel twee kreeg ik altijd het idee het meest extreme te gaan zien, volgens het internet. Deel twee is het enige deel wat ik meerdere keren gezien heb, zitten wel wat leuke scenes in vind ik zelf. Maar er zijn veel betere soortgelijke films te vinden tegenwoordig.
Ik vrees dat de reeks er met deel een al op zit voor mij. Het zinloze aan alles staat mij niet aan. Het is extreem doen om extreem te doen, zonder enige inhoud of reden. Misschien heeft het ook wel te maken met ons tv-scherm die te zien is vanaf de straatkant. Ik was nogal ongemakkelijk bij het gedacht dat onze buren binnen zouden kijken. Een snuff-film op onze tv zou een raar gespreksonderwerp zijn bij het volgende buurtfeest.
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
Om in de sfeer van de snuff-film te blijven:
44. Shiryô no Wana (Film, 1988)
Speelduur: 105 minuten
Totaal: 102 punten
Thema: 07. 1980s Horror
Voltooid: 44/100 (1, 2, 4, 5, 7, 11, 12, 15, 16, 23, 24, 26, 29, 30-32, 35, 36, 38, 44, 48, 50, 53, 56, 60, 64, 67, 70, 75, 76, 79, 80-82, 85, 86, 90-93, 98-99)
https://i.postimg.cc/R0RXGX2h/image.jpg
Nami is presentator van een televisieserie over true crime. Op een dag krijgt ze een echte snuff-film in de brievenbus. Hierop is te zien hoe een vrouw brutaal gefolterd en vermoord wordt. Om de echtheid van de film te kunnen bewijzen gaat ze met haar crew naar het verlaten pand waar de film is opgenomen. Wat ze daar vindt tart alle verbeelding. Kunnen zij en haar collega's ontsnappen uit deze onheilige plek?
Deze viel me beter mee dan vooraf verwacht. Dit is een typisch 80s slasherfilmpje maar met een flinke dosis weird aan toegevoegd. De body horror was ook wel echt ranzig te noemen. De kills zijn creatief en goed uitgevoerd met practical effects. Velen zullen dit niet hun ding vinden maar voor mij werkte het wel. Naar het einde toe duurde het net wat te lang en hier en daar haperde het tempo wat.
Verder is dit een erg genietbare Japanse horrorfilm uit de 80's. De soundtrack is ook echt geweldig. Deed me wat aan Giallo-films als Tenebre en Suspiria denken.
3,5*
John Milton
-
- 24229 messages
- 13395 votes
Ik was nogal ongemakkelijk bij het gedacht dat onze buren binnen zouden kijken. Een snuff-film op onze tv zou een raar gespreksonderwerp zijn bij het volgende buurtfeest.
ibendb
-
- 5038 messages
- 3222 votes
Het vrouwelijke geslachtsdeel an sich wekt al nachtmerries op. Laat staan de dentata. 
Shadowed
-
- 11414 messages
- 6715 votes
Met Peter Dinklage, Jacob Tremblay en Elijah Wood heeft The Toxic Avenger een uitstekende cast, en Troma liefhebbers zullen vanaf het begin met vreugde constateren dat de Schlocky sfeer ondanks het torenhoge budget van 200 miljoen (!) dollar en de betere acteurs, gelukkig behouden blijkt, al oogt alles natuurlijk stukken gepolijster dan The Toxic Avenger (1984) van Michael Herz en Lloyd Kaufman (die hier een cameo maakt).
Whut?
Dat betekent dat dit de duurste horrorfilm aller tijden is. World War Z (2013) had die eer namelijk met een budget van 190 miljoen.