- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Was mijn staying power maar even indrukwekkend als het uit de startblokken komen 
IH88
-
- 9731 messages
- 3184 votes
Ik heb de grap over Usain Bolt vs een marathonloper inderdaad al eens eerder gemaakt.
Woland
-
- 4796 messages
- 3817 votes
Hoe was Phantom of the Opera, John Milton? 
Ik ben ook maar vast begonnen, al heb ik vandaag ook gewoon een werkdag en ben ik dit weekend ook grotendeels weg/bezet. Maar vanaf maandag kan ik écht aan de slag.
Kondoro
-
- 11521 messages
- 2862 votes
Hoeveel films heb je al gezien John Milton?
Number23
-
- 8638 messages
- 5679 votes
Ik heb vande week al een stuk of 4 horrorfilms weggewerkt omdat ik niet kon wachten. Het is een beetje zelfsabotage te noemen, want door het kijken van Wolfcop, The Forest Clown, Screamers en The Invisible Raptor moet ik 4 subgenre opnieuw invullen hahaha
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
anderhalf, ik ben op de helft van Phantom. 
Tot nu toe bevalt die niet zo goed, Woland. Hopelijk komt hij zo in een stroomversnelling, want het is meer een saaie musical tot nu toe.
Number23
-
- 8638 messages
- 5679 votes
Nu al de 20s aftikken, ben je autistisch de categorieën op volgorde aan het afwerken?
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Zoals ieder jaar 
Als ik echt wat tegenkom dat per ongeluk een latere categorie afvinkt dan is dat zo, maar meestal probeer ik me er wel zoveel mogelijk aan te houden. Daar wordt mijn OCD blij van 
edit: Oh kak! er zit nog een decennium tussen de '20s en de '40s
Snel J'Accuse! (1938) erin. Nou, technically heb ik ze nu dan al niet meer op volgorde gekeken Number23. Zie mij eens losbandig en wild doen!
Kondoro
-
- 11521 messages
- 2862 votes
Ik heb vande week al een stuk of 4 horrorfilms weggewerkt omdat ik niet kon wachten. Het is een beetje zelfsabotage te noemen, want door het kijken van Wolfcop, The Forest Clown, Screamers en The Invisible Raptor moet ik 4 subgenre opnieuw invullen hahaha
Wel een reden waarom ik eergisteren een film koos die buiten mijn lijst was gevallen, haha.
Kan niks verzinnen
-
- 11 messages
- 795 votes
Ik heb een vraag over de spelregels, er zijn een aantal films die ik in een ver verleden al ooit eens heb gezien, maar toen had ik nog geen account op Moviemeter. Ken ik die beschouwen als nieuwe films omdat ik die nog een beoordeling moet geven op Moviemeter of niet? Het is misschien een beetje mierenneuken maar wil de punten telling zo eerlijk mogelijk doen. 
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
We kunnen dat niet controleren aangezien je account nieuw is, maar probeer liever te vermijden dat je films als FTV gaat registreren terwijl je ze al wel hebt gezien, we zien dan liever een RW registratie 
Dentheman
-
- 492 messages
- 642 votes
1e twee van vandaag zitten erop, uiteraard morgen pas de registratie natuurlijk 
Ik probeer er vanavond nog 1 mee te pakken daar ik morgen waarschijnlijk niet aan een film kijken toe ga komen 
Zo zit je er weken naar uit te kijken en zo is de kop er alweer af 
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Vroegah, toen ik nog jong en energiek was, zat ik om 23:59 uur nog wel eens klaar om te registreren. Maar daar ben ik nu meestal te verlept voor. Tsja.
ibendb
-
- 5037 messages
- 3219 votes
Ontbijten doe ik niet (foei) maar deze voormiddag heb ik me ook al onbeschaamd én ijverig gewaagd aan een aantal films. De derde van de dag, Tetsuo (Film, 1989) deed mijn onbestaand ochtendmaal toch even terug naar boven komen.
Zopas Alpha (Film, 2025) meegepikt in de Sphinx, dus de challenge is al op een positieve noot gestart.
Leuk he, tijd over hebben. 
Kondoro
-
- 11521 messages
- 2862 votes
Vroegah, toen ik nog jong en energiek was, zat ik om 23:59 uur nog wel eens klaar om te registreren. Maar daar ben ik nu meestal te verlept voor. Tsja.
(afbeelding)
https://www.meme-arsenal.com/memes/ceb83ccd593a5c962467c0fb44b129f0.jpg
Seam
-
- 991 messages
- 2310 votes
Ik ga er vanavond al drie of vier meepakken
Vanaf middernacht mag je registreren toch?
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Ik ga er vanavond al drie of vier meepakken
Vanaf middernacht mag je registreren toch?

But yes!! 
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
oup
-
- 587 messages
- 3182 votes
Ja, kunnen we? 
1. Strasek, der Vampir (1983) - 70 min - Zwitserland
Bron: Amazon Prime
FTV (2): totaal aantal punten = 2
Subgenre: 94. Vampire Horror
Themaklassement: 1 punt
Eigen rating: 3,0*
Het spits afgebeten met een kort vampierenfilmpje uit Zwitserland. Noem het mystery. Noem het drama. Maar een beetje horrorfan zal bedrogen uitkomen. Want spannend gaat het geen seconde worden.
Strasek is een héél traag en minimalistisch filmpje. Zo fragmentarisch, dat de 70 minuutjes nog een aardige zit is. Mooie zwart-witbeelden bij tijd en wijle redden de meubelen nog. De regisseur heeft z'n best gedaan om een jaren 30 sfeertje na te bootsen. Dat is aardig gelukt. Hij is alleen vergeten om er een genietbaar geheel van te smeden.
Laat ik niet al te streng starten en naar boven afronden.
ibendb
-
- 5037 messages
- 3219 votes
Yes, we kunnen!!
Ik heb het me vandaag lekker gezellig gemaakt en een hoop niet al te lange zwart-wit films erdoorheen gejaagd. Lekker ouderwets, zo heb ik het graag op een regenachtige (bijna-)herfstdag.
1. Cat-Women of the Moon (Film, 1953)
Speelduur: 64 minuten
FTV: 2 punten + 1 themapunt
Thema: 15. Alien Horror
Voltooid: 1/100 (15)
Totaal: 3 punten
https://i.postimg.cc/76JzfkRW/1953-cat-women-of-the-moon-002-e1454457204353.jpg
Cat-Women of the Moon is zo'n typische 50's sci-fi filmpje met weinig om het lijf maar vol klungelige charme. Deze keer gaat het om een missie naar de maan waarin een crew, bestaande uit vier mannen en een vrouw, een wel heel bijzondere beschaving ontdekt. Deze titulaire Cat-Women verschuilen zich op de donkere kant van de maan, waar heel hun beschaving is uitgeroeid en er slechts een paar van deze wezens meer overblijven. Nu willen zij alles eraan doen om hun ras te redden en mee te vluchten naar de aarde...
Het enige kattige aan deze Cat-Women zijn hun uitgesproken wenkbrauwen en een wel heel suggestieve catsuit. Stijlvol is het zeker, buitenaards niet echt. De film zit vol met dwaze, vrouwonvriendelijke en gedateerde zinnen met als kleffe hoogtepunt ""You're too smart for me, baby. I like 'em stupid". Lekker seksistisch maar laat mij hier geen tirade starten.
Om de kijker wat te amuseren heeft men tussendoor nog tijd gehad om enkele uit de kluiten gewassen spin-marionetten van zolder te halen en neer te pleuren op de bende astronauten. Lekker dwaas, natuurlijk. Toch heeft het een bepaalde charme die je ook vind bij het gelijkwaardige Plan 9 from Outer Space (1957) Kwaliteit is het niet maar amusant kan het wel zijn.
Dit is geen hoogvlieger maar wel een campy ruimteavontuur. Het zit vol dwaasheid en valt helemaal niet serieus te nemen. En dan te bedenken dat de makers dat waarschijnlijk net wel deden...
3*
- edit - Ik zie net dat ik misschien met een dubieus gevalletje gestart ben. Begint al goed, zo. Ik heb in de aanbevolen Letterboxd inspiratielijst zitten bladeren en bij deze beland. Opgezet zonder dubbel te checken maar blijkbaar valt dit bij elke bron (behalve dan bij Google zelf) enkel onder sci-fi. Ik laat het over aan jullie of deze geldig is of niet. Anders neem ik wel een andere, hoor. Dan heb ik ten minste er nog een leuke voormiddag op zitten met deze film én plezier gehad met het schrijven van deze review, zelfs zonder puntjes. 
ibendb
-
- 5037 messages
- 3219 votes
2 . The Giant Gila Monster (Film, 1959)
Speelduur: 74 minuten
Thema: 26. Black & White Horror
Voltooid: 2/100 (15, 26)
Totaal: 6 punten
https://i.postimg.cc/FK3ZB0rR/the-giant-gila-monster-photo-barn-final-1.jpg
Waarschuwing! Kijk deze film als je fan bent van:
- Grote gilamonsters.
- Gilamonsters van reguliere grootte omringd door maquettes en speelgoedwagentjes.
- Volwassen mannen in een gilamonster-pak.
Ben je geen fan van bovenstaande niche-onderwerpen? Laat deze film dan best links liggen want verder valt hier nogal weinig te beleven.
Dit is een inspiratieloze versie van die creature features met gigantische, gemuteerde beesten in de titel. Eerst en vooral is het monster zelf amper te zien en geenszins dreigend. Diverse scènes met 'aanvallen' worden links en rechts wat rondgestrooid maar echt effectief zijn ze niet. Het omringende verhaaltje is tergend traag, zeker wanneer je als kijker constant zit te roepen naar het scherm want de personages zijn te dom om het zogenoemde mysterie op te lossen. Je weet van de start al dat het een reuze gilamonster betreft (duh, het zit in de titel). Zo wordt enige vorm van spanning volledig ontnomen van het publiek. Uiteindelijk zit je dan maar opgescheept met een hoop vervelende knulletjes en de enige sheriff van het dorp die blijkbaar nog nooit van het woord intonatie heeft gehoord. Zo gaan zelfs 74 minuten erg traag voorbij.
Op visueel vlak is het knullig, met constant dezelfde, herhalende beeldcompositie. Steeds worden personages aan dezelfde kant van het beeld gezet, met aan de andere kant hun tegenspeler. Dit zorgt voor een vervelende zit die ongewenst een gevoel van benauwdheid opwekt. Het is niet fijn om te zien en betuigt alleen maar van onkunde.
Ik geef toch nog 2* voor de treincrash die ik als kind ook nabootste met mijn Playmobil treinset. Deze werd toen blijkbaar stiekem gefilmd en in deze film geplakt.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
75 minuten - Duitsland
FTV - 2 punten -Totaal = 2
Thema 1: 1920s - Voltooid: 1/100
https://www.zekefilm.org/wp-content/uploads/2019/02/Finances-of-the-Grand-Duke_1-1319x600.jpg
In het kasteel Vogeloed wachten een aantal aristocraten op de aankomst van barones Safferstätt. Maar eerst nodigt graaf Oetsch zichzelf uit. Iedereen denkt dat hij drie jaar geleden zijn broer (de eerste man van de barones) heeft vermoord, dus ze zijn niet blij dat hij er is. Toch blijft graaf Oetsch, die zegt dat hij niet de moordenaar is, en hij zoekt uit wie de echte moordenaar is.
Vooruit, uit de puntjes van de tenen dan, maar ik bewaar de rest voor morgen. Ietwat teleurstellende Murnau, maar nog steeds fijn.
ibendb
-
- 5037 messages
- 3219 votes
Speelduur: 67 minuten
Thema: 85. Techno-horror
Voltooid: 3/100 (15, 26, 85)
Totaal: 9 punten
https://i.postimg.cc/3wLKzfKr/tetsuotheironman-1.jpg
Het is opvallend lang geleden dat een film nog eens een fysieke reactie van walging uit mij kreeg. Dat is bij deze Tetsuo: The Iron Man alleszins gelukt. Dit is absoluut geen gemakkelijke film. Het valt het best te omschrijven als een Lynchiaanse nachtmerrie die de kijker gedesoriënteerd en gedegouteerd achterlaat. Dit is de volle 64 minuten lang pure gore verpakt in een chaotische trip waarvan ik even moest bekomen. Het sound design is geniaal met walgelijke, vervelende en non-symfonische geluiden. Hier en daar is er een vleugje normaliteit in de soundtrack te vinden, maar dat is schaars.
Het nadeel van dit soort trips vol ultraviolence en gore is dat het snel uitmondt in overdaad. Hierdoor valt er na afloop weinig échte substantie te bespeuren. Het is een conceptfilm, dat snap ik wel. Toch verkies ik enig gevoel van rechtlijnigheid in mijn film, als die dan toch zo zwaar wil zijn.
3,5*
oup
-
- 587 messages
- 3182 votes
2. Ecologia del Delitto (1971) - 84 min - Italië
FTV (2): totaal aantal punten = 4
Subgenre: 47. Giallo Horror
Themaklassement: 2 punten
Complete subgenres: 47, 94
Een klassieker van Mario Bava, waarvan ik de vorige horrorchallenge La Maschera del Demonio (1960) zag. Die beviel mij prima. Deze Ecologia del Delitto, of pak anders één van de 47 andere titels, staat bekend als voorloper in het slashergenre. Volgens mij is die eer weggelegd voor Alfred Hitchcock met Psycho, maar goed.
De eerste 10 minuten van Ecologia del Delitto zijn zeer sterk. Wat een weergaloze start. Daarna kakt de boel behoorlijk in. Een groep verveelde ‘toevallige’ bezoekers werkt nogal op de zenuwen. Het acteerwerk is sowieso niet echt om over naar huis te schrijven. En als ik dan toch wat te zeuren heb, het in- en uitzoomen van de camera is ergerlijk. Dat had wel een heel aantal onsjes minder gemogen.
Maar het moet gezegd. De sfeer blijft de hele film wel ok en er is genoeg hakwerk te aanschouwen. En met nog geen anderhalf uur op de teller kun je er ook geen buil aan vallen. Niet helemaal mijn ding, maar ik snap best dat aardig wat horrorfans er helemaal mee in hun/haar sas zijn.
Threeohthree
-
- 5557 messages
- 2933 votes
01. Der Golem, Wie Er in die Welt Kam (Film, 1920)
76 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 2 punten
subgenre: 1920's horror
Themaklassement: 1 punt
Eigen score: 2*
Bron: YouTube
https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Golem-1920-2.jpg
Tja, echt heel spannend is het allemaal niet, het is eigenlijk gewoon een brave versie van Frankenstein (gezien deze een stukje eerder uit kwam mag dat natuurlijk ook gewoon). Mja deze heeft dan wellicht iets meer (politieke) lading rondom het Duitse expressionisme. Dit zie je vooral terug in de decors, die thematisch erg sterk zijn. Verder prima belichting en niet oeverlange leespauzes en zodoende is het allemaal best prima weg te kijken.
64 minuten
FTV (2puten)
Puntentotaal: 4 punten
subgenre: 1930's horror
Themaklassement: 2 punten
Eigen score: 2.5*
Bron: Pindakaas
https://billsmovieemporium.wordpress.com/files/2009/02/freaks-pic.jpg?w=640
Beste een geinige film over een hoop circus freaks. Vooral de onderlinge humor is echt schitterend af en toe. Qua horror heeft het helaas niet zoveel om het lijf en het middenstuk sleept een beetje. Nu ligt deze oude cinema me doorgaans niet zo best maar deze was zeker leuk om eens gezien te hebben.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2940 votes
98 min
FTV (2): totaal aantal punten = 2
Subgenre: 90. Toy Horror (don’t call it a toy)
Totaal subgenres: 1 (90)
Beetje een valse start. The monkey is echt heel dom, zo dom dat ze het zelf ook wel doorhebben en het bijna grappig wordt. Bijna…maar niet helemaal. Slechts 2.5
https://image.parool.nl/253586539/feature-crop/1200/900/still-uit-the-monkey
oup
-
- 587 messages
- 3182 votes
3. Deathgasm (2015) - 86 min - Nieuw-Zeeland
FTV (2): totaal aantal punten = 6
Subgenre: 23. Australian / Ozploitation / Oceania Horror
Themaklassement: 3 punten
Complete subgenres: 23, 47, 94
Lekkere gekkigheid uit Nieuw-Zeeland. Niks mis mee! Bij vlagen totaal over de top, maar ik heb mij hier prima mee vermaakt. Het middenstuk is het beste met een flinke portie gore. Een overduidelijke knipoog naar Peter Jackson's Braindead (1992) , maar dat niveau haalt Deathgasm niet.
Deathgasm is een vlotte film die zichzelf niet al te serieus neemt. Met een fijn acterende Kimberley Crossman aan boord. Ik zie dat begin 2026 Deathgasm II: Goremageddon (2025) uitkomt. Dat lijkt mij een onzinnig vervolg, maar wie weet.
oup
-
- 587 messages
- 3182 votes
4. De Kuthoer (2019) - 84 min - Nederland
Bron: NPO Start
FTV (2): totaal aantal punten = 8
Subgenre: 71. Revenge Horror
Themaklassement: 4 punten
Complete subgenres: 23, 47, 71, 94
Deze 'kuthoer' stond voor gisterochtend op het programma. Maar de 'gristelijke' moraalridders van NPO gaven mij nul op rekest bij het starten van de film. Deze content mag alleen worden bekeken tussen 20.00 en 06.00 uur. Haha, het moet toch niet veel gekker worden. Dus gisteravond na 20 uur, toen bij iedereen de gordijnen netjes gesloten waren, een nieuwe stiekeme poging ondernomen om deze zeer heftige film alsnog te aanschouwen.
De score hier op MM is behoorlijk aan de lage kant met 2,76/5. Op IMDB komt deze film van regisseur Ivo van Aart er iets minder bekaaid van af. Zelf kom ik ook uit op een steady 3 sterren. Gewoon een aardige film van eigen bodem. Ja, het verhaal is volstrekt ongeloofwaardig (maar de onderliggende boodschap nog steeds actueel). En ja, niet alle acteerprestaties zijn oscarwaardig. Maar aan Katja Herbers ligt het hier zeker niet. Prima rol van haar!
oup
-
- 587 messages
- 3182 votes
5. Viy (1967) - 77 min - Sovjet-Unie
Bron: Online
FTV (2): totaal aantal punten = 10
Subgenre: 40. European Horror
Themaklassement: 5 punten
Complete subgenres: 23, 40, 47, 71, 94
Een Russisch filmpje gebaseerd op een spookverhaal uit de bundel Mirgorod (1835) van Nikolaj Gogol. Nu heb ik met elf titels bijna alles van Gogol gelezen (heerlijke kost!), maar deze Mirgorod zat daar toevallig nog niet tussen.
De film opent nogal ridicuul. Ik had echt geen idee waar ik naar aan het kijken was. Vrij veel oninteressant geneuzel en ook opvallend lelijke cinematografie. Pas na ongeveer 40 minuten komt deze film letterlijk en figuurlijk tot leven. De drie nachten in de kerk zijn zeer de moeite waard, met name de laatste nacht als echt alle registers worden opengetrokken. Maar als Viy dan echt op dreef is, is de film ook direct ten einde. Al met al blij om deze een keer gezien te hebben, al is het maar om weer een '1001-film' af te kunnen vinken.