- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror Tip Top & Chit Chat Project
Horror Tip Top & Chit Chat Project
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Zei er iemand DeCoteau? 
De teller staat inmiddels op 15 titels. Zonder twijfel een guilty pleasure. Zoals vele soortgelijke regisseurs gaat z'n werk langzaam achteruit (na +- 2005 kon je het nog nauwelijks films noemen), maar zeker in de 80's en 90's niet onverdienstelijk. Z'n seksuele voorkeur zit dan ook meer op de voorgrond, in plaats van wat kleine kleine hints. Dat mag best een afknapper zijn.
Hoe dat soort regisseurs aan geld komen? Het kost niks...
Op die manier films maken is een vak apart. Roger Corman heeft zich er onsterfelijk mee gemaakt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
tip van Shaky
1980s
98 minuten + FTV (98 + 10 = 108) Totaal: 3411+ 108 = 3519 punten
3*
Ik ga me grotendeels aansluiten met wat joolstein heeft geschreven over deze film. Ik dacht eerst dat deze film langdradig zou zijn, maar dat viel eigenlijk heel goed mee. Ik vond dat de film wel een goed tempo had en vond eigenlijk nergens saaie stukken dus de redenering van Collins kan ik niet helemaal volgen. Ok ik kan er wel inkomen dat sommige het medium best wel irritant vonden, maar ik vond het eigenlijk wel verfrissender dan die suffe omaatjes die we meestal voorgeschoteld krijgen. Het is zeker niet de eerste fillm met een ouijabord (zo herinner ik me dat er al een werd gebruikt in 13 Ghosts van William Castle) maar hier neemt het bord wel een prominentere plaats in dan in de voorgaande films. Niet super maar een ruime voldoende.
leuke tip Shaky 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Niet veel tips van sci-fi dan gaan we maar verder met een ander thema, met name:
Jungle/woods. Horrorfilms die zich afspelen in de jungle, het oerwoud, in een bos, in een woud en dergelijke meer.
Tips per thema - Google Spreadsheets - docs.google.com
Compleet list of films nominated for the Horror Tip Top , a list of films by joolstein • Letterboxd
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Survival / (proto-)slasher die erg goed gebruik maakt van z'n locatie (bos).
Harmonica Man
-
- 280 messages
- 0 votes
Mijn tip is The Island of Dr. Moreau (1977) Deze is al beschreven en bekeken zag ik door baspls. Een echte cultklassieker met Burt Lancaster.
Collins
-
- 7294 messages
- 4311 votes
19. Shocker (1989). Een tip van Alexander1900.
109 minuten - FTV
Punten: 109 + 11 = 120 (Totaal: 1720 + 120 = 1840)
2.0*
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Met ruim 1100 stemmen niet de meest obscure film, maar ik heb het toch altijd ervaren als een bescheiden pareltje: The Ruins (2008).
joolstein
-
- 10831 messages
- 8916 votes
https://ytssubtitles.org/uploads/films/the-hallow-335.jpg
Fijn klein genrewerkje van Corin Hardy over Keltische legenden (hierna ingelijfd door het The Conjuring Universe; en maakte hij The Nun (2018) Spanning en dreiging komt uit de oude, Ierse, heilige bossen en met goede scenes, prima effecten en leuk monster is dit een geslaagde film. Niets nieuws maar wel zeer goed!
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
The Watcher in the Woods (1980)
Jazeker, een heuze Horror-film van Walt Disney. In de jaren '80 toen de studio wel meer duisters afleverde mocht voormalig Hammer-regisseur John Hough een horror-film voor kinderen regisseren met o.a. Bette Davis. Behoorlijk spannend staat mij nog bij, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het ook wel heel lang geleden is dat ik hem heb gezien.
Om het jullie makkelijk te maken staat de film volledig op YouTube.
Voor wie nog overtuigd moet worden:
joolstein
-
- 10831 messages
- 8916 votes
Registratie:
24 Kataude Mashin Gâru (2008) van ZZ TOP
96 minuten - FTV
Punten: 96 +10= 106; Totaal: 2548+106= 2654
3,5*
https://images.mediabiz.de/flbilder/max08/auto08/auto48/08480863/b780x450.jpg
Doldwaze geflipte over de top Japanse splatter-horror over een schoolmeisje met een machinegeweer als arm, die wraak wil nemen op Yakuza-ninja’s en iedereen die verder nog haar pad kruist. Wat volgt zijn geweldige slachtpartijen met rond spuitende bloedfonteinen. Bewerkstelligt door wapentuig als eerder genoemde machinegeweer, katana maar ook een drilboor-bh en een vliegende guillotine. Spannend is de film nergens. De overdaad aan bloed en ledematen maken van de film een bizarre komedie. ‘The Machine Girl’ neemt de gewelddadige Aziatische pulpfilms uit de jaren zeventig en doet hier zelfs nog een schepje bovenop! De special effecten zijn niet altijd even overtuigende CGI, maar dit drukt de pret niet. De film is duidelijk met liefde in elkaar is gezet. Voor de liefhebbers is dit top-notch!
joolstein
-
- 10831 messages
- 8916 votes
Registratie:
25 Tras el Cristal (1987) van Woland
96 minuten - FTV
Punten: 100 +10= 110; Totaal: 2654+110= 2764
3*
http://i.imgur.com/Dviswzq.jpg
Uitspraken als; je moet voor het bekijken van de film een sterke maag hebben, of dat de film overeenkomsten vertoont met Pasolini’s Salò, vallen achteraf gezien wel mee. De eerste uitspraak heeft voornamelijk betrekking op de de huiveringwekkende eerste minuten, de tweede uitspraak zie ik zelf niet echt. Toch is de psychologische drama/horrorfilm bekijken geen makkelijke opgave, minder vanwege de verontrustende inhoud maar meer om het uitermate complexe verhaal.
Op het visuele vlak valt het op dat over de hele film,een diepe blauw-grijze zweem hangt, een belichtingskwestie die kilheid, zo niet afstandelijkheid suggereert. Een nadeel ondervond ik in het acteerwerk en Spaanstalige dialogen. Het kwam mij wat vreemd over. Het verhaal is erg symbolische, iets met de nawerking van eerdere gebeurtenissen; individueel voor Klaus en Angelo en misschien in nationale zin voor Spanje (Franco-tijdperk) De donkere kant van de mens vertoont, door de ogen van een onschuldig kind. Enfin, het zag er allemaal erg mooi uit maar die symboliek is mij net iets te zware kost.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
tip van joolstein
Fantasy & Fairy Tale
96 minuten + FTV (96 + 10 = 106) Totaal: 3519 + 106 = 3625 punten
4*
Ik hou van duistere sprookjes, donkere fantasy, fantasy met horrorelementen of horror met fantasyelementen. Helaas worden deze vaak gemassacreerd door een of andere visionair die oude folk tales meent te moeten updaten, moderniseren of er romantische wannabe gothic soap van te maken. Tuurlijk het tienerpubliek moet ook worden bediend met films als hans en grietje Witch Hunters, Snow White and the Huntsman en Twilight, maar daar zit den deze niet op te wachten.
Gelukkig geen modernisering, een tijdsetting van de 19de eeuw die beter bij sprookjes past, een dorpje en een bos. het is gebaseerd op het verhaal "De smid en de duivel". Als kind zag ik ooit een poppenspel genaamd Smidje Smee, dat ook op dit verhaal was gebaseerd. De smid die telkens weer de duivel om de tuin kan leiden en alzo de verkoop van zijn ziel kan uitstellen. Er zijn veel varianten op gemaakt. In sommige versies weet de smid de duivel zelfs te verslaan.
Deze film slaat de misleidingen over en gaat verder met het verhaal van de smid, de duivel en het meisje Usue. Ze zijn op een of andere manier met elkaar verbonden, aan de kijker om te ontdekken hoe het precies in elkaar zit.
Qua horror blijft het light, de setting en de vormgeving zijn heel goed. Er zit wel wat humor in vooral door de onhandigheid van de demon. Maar om dit nu horror op kinderformaat te noemen, vind ik een brug te ver. De vormgeving van de hel is indrukwekkend al kregen we natuurlijk maar een klein stukje hiervan te zien. Neen, het is geen Hellraiser.
Nog eens een horrorfilm die ondanks dat ik enkele dingen wel zag aankomen, mij fascineerde van begin tot eind en dat gebeurt niet zo vaak meer. Volgens Zwolle84 mis je niet veel als je de dialoog niet verstaat, hetgeen ik dus onzin vind want veel info krijg je zo niet mee. Zijn lage score vind ik daarom ook waardeloos.
Fantasy en kinderen in een hoofdrol wordt om een of andere reden vaak afgedaan als kinderhorror. Waarom trekt men die lijn niet door naar een Babadook dan waar ik veel meer drama en minder horror zag?
remorz ik snap je kritiek van goedkope beeldkwaliteit niet, visueel vond ik het zelfs erg sterk?
Moest joolstein deze niet hebben gekozen, had ik die nog zelf voor het huidige thema kunnen gebruiken.
Must see voor jou baspls!
Mijn winnaar tot nu toe.
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Ik ga voor kwaliteit en joolstein vond het ook een aangename verrassing:
Don't Fuck in the Woods (2016)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113452.jpg?cb=1493404655
joolstein
-
- 10831 messages
- 8916 votes
Binnen de NO-budget films viel het nog wel mee maar meer voor tienerjongetjes dan echt een goede film!
Maar waarom nomineer je een film die jezelf volgens je cijfer erg slecht vind??
Nu lijkt het er meer op alsof je bewust op zoek ga naar slechte films om die te nomineren?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Binnen de NO-budget films viel het nog wel mee maar meer voor tienerjongetjes dan echt een goede film!
Maar waarom nomineer je een film die jezelf volgens je cijfer erg slecht vind??
Nu lijkt het er meer op alsof je bewust op zoek ga naar slechte films om die te nomineren?
Haha beetje foefelare van jou, ik zag eerst 3* en nu ineens 2,5*
Je hebt die dus gauw even gaan verlagen. Je wil dus niet worden vergeleken met een tienerjongetje hé. Ik heb het toch gezien hoor 
En ik denk dat Fransman gewoon naar een film met erotiek op zoek was die jij wel wat kon smaken 
joolstein
-
- 10831 messages
- 8916 votes
Haha beetje foefelare van jou, ik zag eerst 3* en nu ineens 2,5*
Je hebt die dus gauw even gaan verlagen. Je wil dus niet worden vergeleken met een tienerjongetje hé. Ik heb het toch gezien hoor
Ja klopt die heb ik die idd net verlaagt maar ik verlaag of verhoog zeer regelmatig films. Soms is het zelfs lastig om me eigen te begrijpen hoe ik aan een voor cijfer voor een film kom !
Nu Fransman mij hier quote bij die film, wist pas weer dat ik die film had gezien. Ik schrok zelf van de 3* die ik aan de film had geven
Echter de films die ik nomineer zijn alle een 3,5 of 4* films waar ik altijd achter staat! Ik zal zeker geen film nomineren die een 2,5* of lager van mij krijgt, zelfs 3* films zal ik nog niet zo gauw aanbevelen. (Al is dat meer mijn eigen keuze)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ok mijn nominatie dan maar, een eeuwigheid geleden eens aanbevolen aan joolstein blijkbaar heeft ie nog eens een duwtje in de rug nodig. Ik kies voor de jungle en dan denk ik aan inboorlingen die er halfnaakt bijlopen. Geen kannibalen neen dat komt later nog aan bod.
Schiave Bianche: Violenza In Amazzonia (1985)
Het gemiddelde hier en op imdb is gewoon belachelijk want dit is echt wel een goede film.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0613/1313/products/amazonia_2D_1400x.jpg?v=1545131489
De afbeelding doet misschien een soort Emmanuelle film vermoeden maar dat is het helemaal niet, echt wel een serieuze film.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tips Jungle/Woods
jeroentjuhhhhh: The Final Terror (1983)
Harmonica Man: The Island of Dr. Moreau (1977)
Collins: Primal Rage (2018)
remorz: The Ruins (2008)
joolstein: The Hallow (2015)
baspls: The Watcher in the Woods (1980)
Fransman: Don't Fuck in the Woods (2016)
alexspyforever: Schiave Bianche: Violenza In Amazzonia (1985)
john mcclane 2: Ultimo Mondo Cannibale (1977)
Dying Rose: Jug Face (2013)
Volledig overzicht:
Tips per thema - Google Spreadsheets - docs.google.com
Compleet list of films nominated for the Horror Tip Top , a list of films by joolstein • Letterboxd
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
Dit is mijn tip ,,,
Hier geheel te zien :
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Was een van mijn opties bij het thema kannibalen. Vind deze zelfs nog wat harder dan Cannibal Holocaust, maar die laatste wel een iets betere film.
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Hahaha, leuke discussie hier met joolstein en alexspyforever. Ik zei toch dat ik voor kwaliteit ging. Ach, wat is kwaliteit, wat is smaak. De meeste van mijn nominaties vonden jullie ook niks. Ben dus wel consequent. Is in ieder geval geen middle-of-the-road. En dan joolstein die er gauw een halfje af doet en betrapt wordt door alexspyforever, mijn dag kan niet meer stuk....
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
Ik denk niet dat ik kan aansluiten bij dit thema. Kan enkel overbekende films noemen met een bos-setting, en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling van dit topic. Ik skip deze. Mocht me nog iets te binnen schieten, dan zal ik 'm posten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
39. Rotkäppchen: The Blood of Red Riding Hood (2009) - IMDb
tip van Fransman
Fantasy & Fairy Tale
105 minuten + FTV (105+ 11 = 116) Totaal: 3625 + 116 = 3741 punten
3*
https://img.pr.com/release-file/0908/169798/scaredred.jpg
Wel dat de poging van Fransman om deze film hier toe te voegen op niets is uitgedraaid is eigenlijk wel jammer want er zijn films waarin de seks veel explicieter is dan in deze. Ik zal het maar niet hebben over de regels omtrent het toevoegen van erotiek op MM want denk niet dat iemand daar nu nog uit wijs geraakt. Er zullen wellicht wat bezorgde ouders zich hebben uitgesproken op een bepaald moment. Gelukkig kan het in een challenge nog wel.
Moest op een of andere manier de film toch op MM geraakt zijn, zou die net zoals imdb wellicht bedeeld worden met lage waarderingen. De film is inderdaad low budget, het verhaal is simpel, de jonge voor het merendeel uit vrouwen bestaande cast zijn vooral geselecteerd op hun gewilligheid om uit de kleren te gaan dan hun acteertalent. Maar eigenlijk acteert iedereen op amateurniveau. Het meisje dat Roodkapje (Rose) speelt is leuk, haar vriendin eigenlijk nog iets leuker.
Uiteindelijk maakt het niet uit. Het is wellicht de fantasie van de regisseur om telkens scènes te filmen om de dames uit de kleren te doen gaan. En als ze toch gekleed zijn, hebben ze zich in pakjes gehesen die hun vormen accentueren. Je zou eerder denken dat de dames lid zijn van een stripclub of bar ipv van schoolgaande tieners. Overduidelijk was er geen dresscode op die school. Altijd fijn dat de dames er zowel zonder als met kleren om op te eten zien.
Over opeten gesproken natuurlijk geen Roodkapje verhaal zonder wolf. Het was al vrij snel duidelijk wie de wolf/weerwolf was. Een knappe gast natuurlijk al zou ik het bij het zien van zo een harige kont toch eerder op een lopen zetten. Gelukkig is er weinig mannelijk naakt en opvallend weinig seks. Voor de horror moet je de prent niet kijken. Als er een slachtoffer valt zie je van dat goedkoop nepbloed en vooral close-ups van een wolvensnuit, nuja kon evengoed een hond zijn geweest. Positoef wel dat er geen gebruik is gemaakt van CGI. als we dan toch eindelijk de weerwolf in vol ornaat zien naar het einde toe dan veronderstel ik dat daar het meeste budget is naar uit gegaan. ook wel leuk dat ze dat voor het einde hadden bewaard;
Tot slot vond ik het een interessante keuze van de regisseur om in het zwart/wit te filmen met uitzondering van de kleur rood waarin Rose zich voortdurend hult. Ook zijn er droomsequenties wanneer Rose haar favoriete sprookje leest en zich dus Roodkapje waant. eigenlijk wel een vrij dik boek, kennelijk is het sprookje toch een stuk langer dan die uit mijn kindertijd.
Ik denk niet dat ik hem zou aanraden aan joolstein 
Shaky
-
- 3736 messages
- 13046 votes
14. The Watcher in the Woods (1980) Getipt door Baspls
84 minuten - FTV
Punten: 84 + 8= 92
Totaal punten = 1434
Score: 3*
https://www.onepagewonder.com/watcher_davis.jpg
Ik weet niet zo goed of ik hier een voldoende of onvoldoende voor moet geven. Van de ene kant vond ik er niet veel aan, maar aan de andere kant ben ik totaal niet de doelgroep. Leuke film voor kinderen (jaar of 10, niet de échte hele kleintjes), maar voor een FTV als tweeëndertigjarige biedt de film eigenlijk niet echt wat. De grote namen zoals Bette Davis en Carroll Baker zorgen er wel voor dat het een feest der herkenning is qua cast. Het ziet er ook allemaal wel netjes uit, maar verder is het braaf, kinderlijk en soft. Nou vooruit, een nét aan 5,5 kan ik er nog wel uitpersen, maar dan moet ik me wel in de tienjarige-ik verplaatsen die ik ooit was.
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Doorwrochte analyse van alexspyforever over Rotkäppchen. Zo te lezen is ie nog leuker dan ik hem gezien heb...
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
remorz ik snap je kritiek van goedkope beeldkwaliteit niet, visueel vond ik het zelfs erg sterk?
Ik kan me herinneren dat het visueel sfeervol was in de aankleding maar dat er overall toch een wat low-budget feel aan het uiterlijk kleefde.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Doorwrochte analyse van alexspyforever over Rotkäppchen. Zo te lezen is ie nog leuker dan ik hem gezien heb...
Het gebeurt niet zo vaak dat ik zo uitgewerkte analyses schrijf. Meestal heb ik daar de zin niet voor, maar nu eens een keertje wel. Wellicht zocht ik naar argumenten waarom ik een film met zo een laag gemiddelde geen ogenblik saai of vervelend werd ook al was het zo duidelijk dat de meeste mensen dit troep zullen vinden.