• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.947 actors
  • 9.370.964 votes
Profile

Horror Tip Top & Chit Chat Project

Fransman

• 3022 messages
  • 2267 votes

Wtf, dat wordt nog een hele klus.

De aanmelding is nu gesloten.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Headless (2015) van joolstein

85 minuten - FTV

Punten: 85 + 9 = 94; Totaal: 200

3,0*

Smakeloze splatterfilm die qua smerigheid een stapje verder gaat dan zijn meeste genregenoten. Vooral op grafisch gebied scoort de film punten, want de special effects zijn van een zeer behoorlijk niveau. De kills zijn op zich niet bijzonder, maar alles is in your face, niks wordt aan de verbeelding over gelaten. Dat er ook necrofilie om de hoek komt kijken maakt het allemaal nog net wat ongemakkelijker, blijft toch een beetje een taboe.

Jammer dat het op andere vlakken dan soms mis gaat. Hoewel het masker van de killer best goed is, is het origin-verhaaltje wel heel makkelijk waardoor alles erg oppervlakkig blijft. Helaas is er ook een gebrek aan leuke characters of interessante dialogen. Zo ben je soms tien minuten aan het kijken naar een paar nietszeggende mensen die een saai verhaaltje opdreunen, nog niet zo best geacteerd ook. En dan ga je toch even op de klok kijken, ondanks de korte speelduur.

Geen film om potentiële liefhebbers naar het genre te lokken, maar voor de doorgewinterde gorefanaat best de moeite waard.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Er is een foutje ingeslopen alexspyforever bij mij staat er bonnie and Clyde ipv dead end.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Alexander1900

baspls

Collins

dimi303

dualcia

Dying Rose

EW101

FillumGek

Fransman

Harmonica Man

Hollywood007

jeroentjuhhhhh

john mcclane 2

John Milton

joolstein

Kondoro0614

Mariovane

MovieMind

Onderhond

remorz

Shaky

TornadoEF5

VanRippestein

Woland

ZZ TOP

Terwijl er nog steeds tips in mogen worden gestuurd voor Mystery voor wie nog geen heeft ingestuurd, gaan we ook al beginnen aan ons derde hoogst gekozen thema: haunted/old dark house. De zogenaamde spookhuisfilm, een van de oudste misschien wel het oudste thema in het horrorgenre. Of we met echte spoken te doen hebben doet eigenlijk niet ter zake. Het gaat eigenlijk om het huis, gebouw of eender welke plek waar het griezelig. Er gebeuren enge dingen of er is een griezelig sfeertje. Er waren al eerder films die kunnen worden bestempeld als old dark house maar het is toch deze film uit de jaren 30 die de definitie op de kaart heeft gezet:

The Old Dark House (1932)

Geen slechte film, maar ik vind die eerlijk gezegd toch overgewaardeerd.

Ik ga nog even nadenken over de tip, maar jullie mogen al jullie gang gaan.

Tot komende dinsdag 20 uur.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Niet de meest originele tip, maar wel een terechte klassieker wat mij betreft: The Haunting (1963)

remorz

• 2497 messages
  • 2739 votes

The Changeling (1980) is er eentje die ik ooit op dvd had (en uitgeleend voordat ik bijhield wie ik wat uitleende) en aangenaam verrast door werd.

Beetje traag, schuwt de cliché’s niet maar voor een film uit 1980 verbazingwekkend effectief.

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

House on Haunted Hill (1959)

Ik ga voor deze film van William Castle en met de onovertroffen Vincent Price. Het is niet de beste spookhuis-film ( een subtopper is het wel!) want het is zeker wel de vermakelijkste!

Ikzelf vind The Haunting (1963) The Others (2001) en The Innocents (1961) toch wel de betere.
https://www.movieposter.com/posters/archive/main/82/MPW-41006

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Joolstein was me te vlug af want ik wou deze parel van vincent price ook nemen.

Dan maar El Orfanato (2007)

Iedereen zal deze denk ik wel kennen maar hij is zo goed dat ik toch voor deze zalig film ga.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ik heb het gevoel dat baspls mij anders te snel af gaat zijn dus:

The Innocents (1961)

https://www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/page/innocents-1961-001-miss-giddens-in-the-dark.jpg

En idd joolstein en Woland hadden ook als kanshebbers van mij genomineerd.

Harmonica Man

• 280 messages
  • 0 votes

Dan kies ik voor Christopher Lee en Peter Cushing. Die horen zeker in deze rubriek thuis.

Met een piepklein rolletje van een jonge Joanna Lumley

The House That Dripped Blood (1971)

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever, Woland en remorz waren me voor. Zowel The Innocents als The Haunted vind ik iconische spookhuisfilms met een heerlijke sfeer. The Changeling met een goede rol van George E. Scott vond ik ook een zeer fijne film en zou daarna mijn keuze zijn geweest.

Hoewel de herfst en winter verruit mijn favoriete seizoenen zijn (en bovendien het meest geschikt voor dit soort films) bewijst Dan Curtis dat zo'n film zich ook prima in de zomer af kan spelen en aangezien het nu zomer is.... Daarom valt mijn keuze op Burnt Offerings (1976) een sterke zomerse haunted-horror met een goede spanningsopbouw en beklemmend sfeertje.

https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8785.jpg?cb=1512720287

Harmonica Man

• 280 messages
  • 0 votes

Hollywood007 wrote:

Joolstein was me te vlug af want ik wou deze parel van vincent price ook nemen.

Dan maar El Orfanato (2007)

Iedereen zal deze denk ik wel kennen maar hij is zo goed dat ik toch voor deze zalig film ga.

Vreemd genoeg ken ik deze (nog) niet. Ik zal hem morgen even opzoeken.

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

Hotel Inferno (2013) van Shaky

80 minuten - RW

Punten: 80; Totaal: 280

3,5*

Ik had deze dus een aantal jaar geleden al gezien, maar nog nooit een stem aan gegeven. Veel wist ik er niet meer van, dus nog maar een keertje kijken dan. Hotel Inferno gaat vrolijk verder met wat Adam Chaplin en Taeter City zijn begonnen, en doet wat special effects betreft daar nog een schepje bovenop.

De hele film is opgenomen in POV-perspectief wat de film behoorlijk uniek maakt. Eerder was dit nog eventjes te zien in de Doom-film en ook het relatief recente Hardcore Henry gebruikt deze techniek. De ene zal het kunnen waarderen, de ander zal het verafschuwen. Ik denk dat het vooral bij gamers wel in de smaak zal vallen, wat ik ook ben. Bij vlagen voelt het namelijk alsof jezelf de acties uitvoert, net als bij shooters dus. Hierdoor zijn de kills heel erg in your face wat behoorlijk tof oogt, maar de keerzijde is dat het soms ook saai wordt omdat je toch een beetje het gemis voelt van het zien van mensen die acteren (en dan bedoel ik niet psychopaten die bewapend op je af komen rennen).

Hotel Inferno heeft wat verhaal en characters niet veel om het lijf, maar Necrostorm richt al haar pijlen op hetgeen ze het beste kunnen: special effects. Ook hier zijn ze vaak weer heel knap gemaakt, met een laag budget. Extreem over de top waardoor het niet eens goor meer is, maar met zulk lomp geweld op beeld gebracht dat het meerdere keren voor een glimlach zorgde. De speelduur is overigens prima, want op een gegeven moment heb je het toch wel gezien, en weet je dat je verder op geen enkel ander vlak van je stoel wordt geblazen. Maar voor de gorehound is dit een must-see.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ook die film stond op mijn radar baspls, die chauffeur van de lijkwagen dat gezicht vergeet je nooit!

En ook Alexander1900 maakt een erg leuke keuze.

Harmonica Man ik had The Orphanage eerder bij drama/psychologisch verwacht maar de setting en het griezelig sfeertje zijn aanwezig. Ik ben geen fan maar het is wel een film die goed in het plaatje past. Vroeg of laat had Hollywood007 of een andere fan deze wel getipt.

Harmonica Man

• 280 messages
  • 0 votes

Als ik je top 10 zie verbaast me dat niet echt dat je geen fan bent.

Ik ben een enorme horrorfan maar toch staat er geen één in mijn top 10.

Alexander1900

• 1708 messages
  • 563 votes

alexspyforever wrote:

En ook Alexander1900 maakt een erg leuke keuze.

Normaliter ben ik geen fan van de oudjes maar ik maak graag uitzonderingen.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Gotisch horrorsprookje.

The Lodgers (2017)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Harmonica Man wrote:

Als ik je top 10 zie verbaast me dat niet echt dat je geen fan bent.

Ik ben een enorme horrorfan maar toch staat er geen één in mijn top 10.

Beetje zoals Noodless dan die veel horror kijkt tijdens challenges maar ook geen horror in zijn top 10. Bij mij zou er ook weinig horror in de top 10 hebben gestaan pakweg 10 jaar geleden. Maar eigenlijk besteed ik geen aandacht meer aan die top 10. Enerzijds vind ik 10 veel te weinig om smaak te definiëren en anderzijds verandert dat vaak afhankelijk van de mood waarin ik ben. Ik weet zelfs niet meer welke 10 er momenteel in staan.

Collins gothic en fantasy/fairy tale komen ook nog aan de beurt, zie dat je er daar ook nog een keuze voor hebt.

Enige film die ik van tips voor dit thema nog niet heb gezien, klinkt wel goed.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Alexander1900 wrote:

(quote)

Normaliter ben ik geen fan van de oudjes maar ik maak graag uitzonderingen.

Je nominaties tot dusver:

2 x jaren 80

1 x jaren 70

Dus alles voor jaren 80 zijn dan oudjes voor jou?

Harmonica Man

• 280 messages
  • 0 votes

Zojuist Hotel Inferno gekeken. Vond hem heel apart en apart scoort bij mij meestal wel een voldoende. Zo ook deze. Het feit dat alles vanuit het perspectief van de killer wordt getoond vond ik wel een goede zet. Er was genoeg gore in ieder geval.

Deel 2 is er ook zag ik. Die komt ook binnenkort aan de beurt.

Goede tip Shaky

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

reeds gezien:

the house of the devil

the changeling

house on haunted hill

the innocents

burnt offerings

Alexander1900 is the legend of hell house een vervolg op een andere film?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 wrote:

Alexander1900 is the legend of hell house een vervolg op een andere film?

Neen, is geen sequel.

Shaky

• 3735 messages
  • 13044 votes

Op de overbekende films na heb ik geen tips binnen dit genre. Hooguit wat 3* films. Ik zit deze categorie uit.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Een wat specialere tip dan maar: The Book of Birdie (2017)

Niet 100% de klassieke haunted house film ('t was ook zoeken tussen m'n favorieten, blijkbaar niet mijn geliefde niche), maar met bekende voldoende elementen om hem tot het genre te rekenen. In ieder geval een filmpje dat wat extra aandacht verdient.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.