- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror Tip Top & Chit Chat Project
Horror Tip Top & Chit Chat Project
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Mijn eerste gedachte was The Wicker Man (1973), maar ik denk dat veel mensen die al gezien hebben, plus ik heb die al veel vaker getipt bij van alles en nog wat. Daarom eens wat anders (en ook echt serieus wat anders): Jisatsu Sâkuru (2001).
Al gaat alexspyforever deze ook niet leuk vinden 
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Ik ga voor de wat minder bekende maar zeker geen slechte film
Niet zo zeer een horrorfilm pur-sang die het moeten hebben van jump-scares en gore. Nee, deze film zoekt het meer onderhuids met flashbacks uit de jaren '40. Terwijl de rest zich afspeelt in de jaren '70.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1113000/1113006.jpg?cb=1512983797
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Mystery & horror vind ik als combinatie vaak wat lastig. Enerzijds kan je er half het genre onder schuiven, anderzijds zijn er maar weinig films die de twee mooi in balans hebben of waar ik het genre zou laten staan moesten er geen horrorelementen inzitten.
Dan maar voor de film die het eerst in mij opkwam (en hier heerlijk laag scoort blijkbaar):
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mijn eerste gedachte was The Wicker Man (1973)
De aanhouder wint. #stugdoorindoctrineren 
De punten zullen me verder roesten, ik heb liever een paar teleurgestelden en een enkel iemand die mijn tip geweldig vindt, dan 4 keer een ‘ ja, dat is best aardig’. Dus ik ga net als OH voor een wat minder crowdpleasende keuze die niet door iedereen geliefd wordt, maar wel door mij en enkele anderen, waaronder een 4,5* van joolstein.
L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps (2013)
http://giallociaociao.com/wp-content/uploads/2015/07/Strange-Colour...-quad-poster.jpg
Waren er eisen aan de labels, alexspy? Ik zag ze gauw niet. Heeft horrorcred op IMDb en mystery op MM.
P.s. Ook deze is niet voor jou 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Woland en John Milton, gelukkig ga ik mezelf niet verplichten om alle films te kijken. Mystery ligt me niet zo, neigt vaak meer naar drama en thriller dan naar horror. Gezien ik er meestal niet veel plezier aan zal beleven ga ik die ook grotendeels aan mij voorbij laten gaan. Maar gezien het thema vaak werd gekozen zullen er wel veel anderen er een plezier mee kunnen worden gedaan. Ik ga gewoon de premises lezen, moest er mij toch nog iets aanspreken geef ik het misschien een kans.
En neen ik ga niet controleren, ik ga gewoon van jullie eerlijkheid uit bij het maken van een keuze.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Ik wou oorspronkelijk voor El orfanato gaan voor deze, maar die is misschien wat voor de hand liggend. Dan maar deze The Skeleton Key (2005) . Hij heeft wel wat jumpscares hier en daar maar ik was geboeid tot het eind en ging helemaal mee in het mystérieuse verhaal.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Schrap deze maar alexspyforever bij nader inzien is dit toch een thriller. Dan ga ik voor Dead End (2003)
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Slechts 13 stemmen, low budget en een lage waardering. Geen tip om punten mee te scoren. Een waardeloze tip dus, maar ik doe hem toch.
Toegegeven, de film rammelt wat en dat kan storend of slaapverwekkend werken. De spanningsopbouw hapert. Niet alle vragen worden beantwoord. De film eindigt ook nog eens heel abrupt. Enne, oh ja, redelijk veel dialoog ook.
Maar ook met een intrigerend mysterie, een beklemmend decor, hele acceptabele effecten, leuk acteerwerk en een prachtige grijs-blauwe kleuring. Ik heb er van genoten.
https://filmchecker.files.wordpress.com/2016/01/afterdeath-2015-bild-2.jpg?w=656
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
Ik heb liever een paar teleurgestelden en een enkel iemand die mijn tip geweldig vindt, dan 4 keer een ‘ ja, dat is best aardig’. Dus ik ga net als OH voor een wat minder crowdpleasende keuze die niet door iedereen geliefd wordt, maar wel door mij en enkele anderen,
Precies dat dus.
Ik ga voor deze kleine film die op horrorgebied echt niet erbovenuit spring, maar het juist moet hebben van de mysterieuze sfeer en opbouwende psychologische spanning.
https://i1.wp.com/images.sweepon.com/uploads/drawing/photo/7409/honeymoon-poster-roseleslie.jpg
dualcia
-
- 953 messages
- 2311 votes
Het gore thema laat ik even langs me heen gaan, aan sommige posters en omschrijvingen te zien niet echt aan mij besteed. Van de mystery horrors heb ik er een aantal op mijn lijstje gezet 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Het gore thema laat ik even langs me heen gaan, aan sommige posters en omschrijvingen te zien niet echt aan mij besteed. Van de mystery horrors heb ik er een aantal op mijn lijstje gezet
Bij mij is het juist omgekeerd, ik wil de niet geziene gore films allemaal wel een kans geven. Bij de mystery is er amper iets wat mij aanspreekt van deze tips.
De enige die ik heb gezien zijn Society en Dead End. Die laatste vond ik vrij goed. Skeleton Key had ik de beste gevonden als Hollywood007 die niet had omgewisseld dus wordt het nu Dead End. Society moet het hebben van zijn finale. Zo een film die je 1 keer kijkt en daarna onthou je vlagen van de gekkigheid en vooral de theme song, ik dan toch. Nice tune ook dus enkel om die reden wel een fijne keuze Alexander19000
Open grave is zowat nog de enige die ik misschien een kans wil geven. MovieMind om welke reden heb je deze gekozen, kan misschien mij een extra zetje geven 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Zelfs binnen het horrorgenre is de man nog kieskeurig 
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik nog steeds van keur aan filmgenres kan genieten, erg praktisch 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tips Mystery
alexspyforever: The Other (1972)
MovieMind: Open Grave (2013)
Alexander1900: Society (1989)
Woland: Jisatsu Sâkuru (2001)
Fillumgek: La Cara Oculta (2011)
joolstein: Dig Two Graves (2014)
Onderhond: The Possession of David O'Reilly (2010)
John Milton: L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps (2013)
Hollywood007: Dead End (2003)
Collins: AfterDeath (2015)
Shaky: Honeymoon (2014)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zelfs binnen het horrorgenre is de man nog kieskeurig 
Ik prijs mezelf gelukkig dat ik nog steeds van keur aan filmgenres kan genieten, erg praktisch
Tja misschien heb ik ook nog andere hobby's dan films en series kijken? Ik volg momenteel de Tour de France. Verder ben ik verzamelaar van oa 80s actiefiguren (in het verleden ook veel strips). Momenteel ben ik ook bezig met retro videogames. Formule 1 is ook een levenslange interesse. Mijn interesses en bezigheden wisselen elkaar af naar tijd en mood.
Film kijken is ook een van die bezigheden. Ik kies dus voor films met thema's en onderwerpen die mij aanspreken, die ik kan herzien en misschien nog kan gebruiken als ik nog eens zin heb om te schrijven. Zo schrijf ik wel eens een essay/tribute. joolstein herinnert zich misschien nog de tribute van HG Lewis die ik hem heb laten lezen. En ja misschien dat als ik die andere hobby's even wil laten rusten kom ik nog wel eens tot schrijven van verhalen.
Uiteraard ga ik ook wel eens buiten de comfortzone tijdens een challenge bijvoorbeeld die voor een extra boost kan zorgen. Maar aangezien mijn interesse toch eerder bij horror met fantasy, sci-fi en dergelijke elementen ligt, kan ik weinig met de gegeven tips mbt mystery. Dat heeft voor mij weinig tot geen amusementswaarde. En als het een film is waar ik misschien geen inspiratie uit haal maar toch heel amusant vond, dan heeft ie zijn taak wel goed vervult. Een film vind ik toch in de eerste plaats om te entertainen. Als een ander graag wil zijn brein breken, raadsels oplossen dat mag ook. Ik heb daar doorgaans geen behoefte meer aan. Nadenken moet ik al genoeg doen bij andere dingen dus laat me lieve wat lui zijn bij het kijken van films 
Herinner je u nog de boekbesprekingen of opstel maken over een opgelegd onderwerp van school? Een verschrikking vond ik dat. Exact zo zou het voelen als ik al die tips moest kijken.
Dat je alle genres kan smaken das leuk voor jou. Ik neem aan dat je het niet kwaad bedoelde maar de gedachte van ik ben toch veel beter af dan die arme alexspy met zijn beperkte interesses en kieskeurigheid kan ik eigenlijk wel missen. Op filmvlak zijn die interesses misschien beperkt ja maar daarbuiten... ik heb ze opgesomd.
En je kon wel degelijk tips geven bij het vorige thema en een aantal ervan smaakte je ook wel goed gezien je scores. Maar misschien vind je dat niet zo fijn om toe te geven? 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Het was een scherts idd, geen waardeoordeel! Kom op, je kent me wel een beetje. 
Er is tijd tekort in het leven om alles te doen wat we leuk vinden. En er is ook zat waar ik me niet aan ga wagen, om precies dezelfde redenen die je hierboven noemt.
Ook al is film voor mij inderdaad méér dan primair een bron van vermaak. Like you said, each his own. Ik vond opstellen/essays schrijven vroeger altijd heerlijk overigens, en ik lees ze nog steeds graag.
En je kon wel degelijk tips geven bij het vorige thema en een aantal ervan smaakte je ook wel goed gezien je scores. Maar misschien vind je dat niet zo fijn om toe te geven?
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Van gore heb ik enkel braindead en bad taste gezien. Braindead beviel me super en bad taste...wel voor 1 keer was hij OK maar het was niet echt mijn ding.
The Skeleton Key was in mijn ogen zeker ook de beste van de drie alexspyforever maar het valt toch echt meer onder thriller denk ik.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Open grave en society zag ik al.
Jisatsu Sâkuru is er eentje die ik al dikwijls heb zien voorbijkomen in lijstjes. Toch weerhoud iets me telkens om deze te bekijken. Ik denk de angst dat deze te ingewikkeld is om te volgen. Het lijkt me zo een film dat als je er ergens 1 sec van mist, je de rest van de film niet meer mee bent. Alsook denk ik dat het einde misschien niet op kan tegen de verwachting die deze (die toch wel een beetje een cult status heeft) schept.
La Cara Oculta kende ik nog niet maar ziet er zeer veelbelovend uit na het zien van een halve trailer. Letterlijk in de helft stop gezet om niets te spoilen. Deze ga ik, als ik hem kan vinden, zeker snel bekijken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik snap wat je wil zeggen al raak ik uit deze zin niet wijs?
Nu had ik voorheen al eens gemeld dat ik graag een permanent horrorproject wilde. Er is inderdaad een algemeen horrortopic hier:
Maar dat is niet meteen wat ik voor ogen had. Dat topic wordt niet zo vaak gecheckt. Jaren terug hebben we daar ook eens geprobeerd met nominaties te werken week na week. Maar uiteindelijk werd daar niets mee gedaan en zaten mensen gewoon te hopen dat de randomizer hun film uitkoos als tip van de week. Natuurlijk vrij waardeloos als zelfs de tip van de week niet werd bekeken of besproken.
Tippen is misschien niet je ding, maar een challenge is dat wel. Ook een bonus voor elke verschillend thema dat je aandoet kan er daarin worden verdiend. Er zijn 44 thema's dus ruimte om uit elk van die uiteindelijke lijstjes 1 film te kijken en het bonusklassement af te werken. Dat is toch iets wat je ligt denk ik. Uiteindelijk gaat het zoals altijd om films kijken, mening delen, tips geven en opdoen. joolstein gaat binnenkort enkele films van de gore lijst bekijken zei ie, dus die gaat dan registraties doen. Ik ga ook een poging wagen om in het weekend enkele van die films te kijken. Zo een bonusklassement gaat mij ook een boost geven om alsnog minstens 1 mystery uit de lijst te gaan kijken.
Hierbij een overzicht van alle totnogtoe getipte films. Nu is het nog te overzien maar als we al een dozijn thema's hebben gehad zal het toch wel moeilijker zijn om te weten wat wel en niet is getipt.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Een lastige, want Mystery is verruit een mijn favoriete genres (al zie ik het vooral als een aspect dat ik graag in films terug zie). Als ik voor een film als Suspiria was gegaan was dat een beetje een open deur geweest (om van een Psycho nog niet te spreken). Daarom ga ik voor een wat minder bekende vroege film van Brian De Palma. Bizar en met veel plottwisten, maar bijzonder toegankelijk en kijkt lekker weg. Bovendien geniaal geschoten en met muziek van Bernard Herrman (Psycho, Vertigo, Rear Window).
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4563.jpg?cb=1366235076
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Open grave is zowat nog de enige die ik misschien een kans wil geven. MovieMind om welke reden heb je deze gekozen, kan misschien mij een extra zetje geven
Heb deze tijdens de horrorchallenge gezien en was positief verrast, ik mag dit soort filmpjes wel.
Verwacht niet dat het jouw soort film is (omdat we nogal van smaak verschillen), maar hey, geef het een kans en laat je mischien verrassen en dan ben ik benieuwd wat je ervan vind? 
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Tips Mystery
alexspyforever: The Other (1972)
MovieMind: Open Grave (2013)
Alexander1900: Society (1989)
Woland: Jisatsu Sâkuru (2001)
Fillumgek: La Cara Oculta (2011)
joolstein: Dig Two Graves (2014)
Onderhond: The Possession of David O'Reilly (2010)
John Milton: L'Étrange Couleur des Larmes de Ton Corps (2013)
Hollywood007: Dead End (2003)
Collins: AfterDeath (2015)
Shaky: Honeymoon (2014)
baspls: Sisters (1973)
remorz: Haze (2005)
Mijn tip is ook een reden voor mij om te herkijken. Groezelig, claustrofobisch, visceraal. Staat op MM onder horror/mystery maar verwacht geen Spaans-achtige folklore sprookjesmysterie.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
baspls een film waarin we ook te zien krijgen hoe fijn een split screen kan zijn. Een techniek die ik tot op vandaag toch weinig toegepast zie en als we ze zien is het meestal bij telefoongesprekken. Geen topper en de invloeden van oa Psycho zijn zichtbaar, maar wel een van de betere van de regisseur en ik ben niet echt een fan van zijn werk op Carrie na dan.
Als fan van Sisters denk ik dat voor jou deze een must is. Niet echt horror, al is het bij vlagen lekker spannend met een licht Psycho sfeertje. Schitterende dubbelrol van Olivia de Havilland. Mischien dat DePalma ook hier zijn mosterd had gehaald voor he tmaken van Sisters?
MovieMind vooral de premise spreekt me aan. Ik lees wel reacties dat het best saai en langdradig is. Daar zou ik nog kunnen mee leven, liever dat dan een film waar je niks van mag missen en waarbij je de draad verliest als je dat wel doet. Hollywood007 is blijkbaar ook niet zo van de nodeloos complex gemaakte verhalen en daar kan ik me enkel bij aansluiten.
Dit helpt natuurlijk ook wat Bottelnek schreef:
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Misschien ben ik nog wel een beetje getraumatiseerd hoe mijn laatste tip viel 
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
MovieMind vooral de premise spreekt me aan. Ik lees wel reacties dat het best saai en langdradig is. Daar zou ik nog kunnen mee leven, liever dat dan een film waar je niks van mag missen en waarbij je de draad verliest als je dat wel doet. Hollywood007 is blijkbaar ook niet zo van de nodeloos complex gemaakte verhalen en daar kan ik me enkel bij aansluiten.
Dit helpt natuurlijk ook wat Bottelnek schreef:
Het mysterie is prettig te volgen en wordt best uitgekiend ontvouwd. Het laat je tot het einde toe in het ongewisse maar gelukkig ook weer geen overdreven complex breinbreek-gedoe. Je ervaart alles alleen vanuit het perspectief van de personages, precies goed voor een avondje vermaak met een beetje bloedvergieten.
En de beschrijving van Bottleneck geeft het goed weer, en ben ik het wel mee eens.
Staat mischien niet tussen de topfilms in het genre, maar ik vond het een aardige film. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Misschien ben ik nog wel een beetje getraumatiseerd hoe mijn laatste tip viel
Daarom dat ik jouw tip niet zal bekijken. Ik zou je zeker niet weer met een slechte tipperscore willen opzadelen. Maar prijs jezelf gelukkig want de meerderheid houdt er wel van. Je bent dus volkomen normaal. 
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Oké ze zijn niet vaak te zien maar er zijn toch genoeg films die wél gebruik maken van Splitscreen maar zoals je in bovenstaande quote al aan geef je kijk niet genoeg series en films
Als voorbeeld bv. de hele serie 24 - TvMeter.nl is er mee opgebouwd!
Edit: John Milton zijn nominatie heeft trouwens ook Splitscreen
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
remorz: Haze (2005)
Mijn tip is ook een reden voor mij om te herkijken. Groezelig, claustrofobisch, visceraal. Staat op MM onder horror/mystery maar verwacht geen Spaans-achtige folklore sprookjesmysterie.
Damn, die had ik ook in gedachte
Dan wordt 't The Oregonian (2011) (als je The Rambler niks vond, dan zou ik hier niet aan beginnen).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Oké ze zijn niet vaak te zien maar er zijn toch genoeg films die wél gebruik maken van Splitscreen maar zoals je in bovenstaande quote al aan geef je kijk niet genoeg series en films
Als voorbeeld bv. de hele serie 24 - TvMeter.nl is er mee opgebouwd!
Tja ik ben de eerste die zal toegeven dat ik niet zo een serie maniak ben. Daar heb ik simpel het geduld niet voor. Geef mij maar die oude Vlaamse jeugdseries, beperkt aantal afleveringen rond de 15 meestal 1 seizoen en klaar. Het spreekt boekdelen dat ik zelfs nog nooit van zo een populaire serie had gehoord. Er zijn uitzonderingen, Allo Allo wel volledig gezien en in bezit.