- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror Tip Top & Chit Chat Project
Horror Tip Top & Chit Chat Project
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik ben tegen slashers met weinig tot geen bloed/gore/seks/naakt.
Wat is ook al weer een slasher? Die categorie is bij mij nog onbezet.
In een slasher gaat het om het moorden, verhaal is meestal van ondergeschikt belang. Meestal gaat het om een geschifte moordenaar die uit is op wraak (Friday the 13th, The Burning) of gewoon evil is en het al of niet voor de lol doet (Halloween, Bloody Birthday). Gratuit naakt is een kenmerk van de 80s slashers al is de hoeveelheid naakt vaak ook niet zo om naar huis te schrijven.Ik kan er eigenlijk niet meteen een bedenken met meer dan 1 of 2 naaktscènes, dan gaat het vaak om andere subgrenes.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Volgens mij heb je dan überhaupt niet gezocht
De goede versie staat gewoon op YouTube.
'tis juist een goed gewaardeerde film omdat het geen echte slasher is, maar inventief enkele elementen daarvan integreert in een survival film. Dus neen... geen onnodig naakt en andere exploitatieve afleiding. Zal de volgende keer een titty-counter bij m'n tips voegen
Ik weet zelfs niet meer waar ik het bestand vandaan had, stond al een tijd op mijn schijf.
De hele opbouw voelde anders wel als de standaard slasher, grapjes maken en die flauwe praat van jongeren (ja ok ik ben een ouwe zaag van 40 die hier geen boodschap aan heeft). En zo kan je wel veel slashers waarbij men ergens in het bos zit een survival film gaan noemen met slasherelementen. Neen, hoor ik blijf het brol vinden maar ik loop dan ook in het algemeen niet geweldig op met slashers of survival met slasherelementen als je dat liever hoort 
Het is niet dat het gebrek aan naakt het automatisch een film is die ik serieuzer moet gaan nemen.
Die laatste kill uit Last Terror zoiets gelijkaardigs zat trouwens ook in Peopletoys en nog wel meer inventieve kills.
edit: de youtube versie heeft dezelfde kwaliteit als die wat ik heb gezien. Dus neen een re-watch zal niks beters opleveren.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Dan pak je denk ik de verkeerde. Er staan twee versies op YouTube.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dan pak je denk ik de verkeerde. Er staan twee versies op YouTube.
Ja dat heb ik gemerkt. Het is toch de beste versie die ik heb gezien. Maakt uiteindelijk niet uit die dialogen acties en karakters op zich zijn sowieso tergend vervelend ongeacht de beeldkwaliteit.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
een tip van remorz en wat voor een !!
Totaal krankzinnige film , met geheel eigenzinnig en soms prachtig dan wel onrustbarend camera werk .
Ik vond het wel degelijk een mind fuck , maar kan zien waarom je het niet zo zou hoeven ervaren .
je kan dit op meerdere manieren interpreteren.
En ik had eerlijk gezegd iets meer verklaring op eind wel kunnen waarderen .
Vond het een unieke ervaring . maar ga dit geen tweede keer zien ..
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Eindelijk een voldoende al is het nipt
43. Primal Rage (2018)
tip van Collins
Jungle/Woods
106 minuten + FTV (106 + 11 = 117) Totaal: 4041 + 117 = 4158 punten
2,5 *
https://i2.wp.com/myfavoritehorror.com/wp-content/uploads/2018/08/myfavoritehorror-primal-rage-01.jpg?fit=800%2C550
Moeilijk om een cijfer aan te geven. Het is niet slecht maar heeft ook nogal wat mankementen om het echt goed te kunnen noemen.
Het goede:
- Er wordt niet al te veel tijd besteed aan opbouw het leidende (later lijdende) koppel komt al vrij snel in de problemen
- De kills zijn bruut en we krijgen dit ook goed in beeld
- Het monster is wat slimmer dan de gebruikelijke dommekracht, hij gebruikt wapens al heeft hij ze ook niet echt nodig
- De vrouw blijft niet zitten wachten op haar redder (haar echtgenoot), ze speelt ook zelf voor redder. Leuk hoe ze zich verzette tegen het monster; Hoe leuk was het geweest als zij het eindgevecht het had gedaan.
- Sorry Noodless maar ik vind het einde verrassend niet het gebruikelijke held overwint monster op het eerste zicht maar dan blijken er nog meer bigfoots te zijn. Leuk want het was toch maar een vervelende vent.
Het minder goede/slechte:
- Na het uur kakt de film in, heb je de meest bloederige momenten eigenlijk gehad. De film wordt gerekt door oa scènes met een heks die lijkt te zijn weggelopen uit Pumpkinhead.
- Hoe langer ik keek hoe meer bigfoot op een baviaan begon te lijken, niet echt predator zoals sommige zeggen, eerder een King Kong in mensenformaat gezien hij blijkbaar op zoek was naar een blonde mensenvrouw. Ook weer niet erg origineel.
- Seks en ontkleding zonder naakt wat is dat toch met die preutsheid tegenwoordig
- De gesprekken tussen het echtpaar en de niet al te sympathieke jagers waren wel echt vervelend, maar kennelijk nodig om de kijker te doen hopen dat ze op pijnlijke wijze werden afgeslacht.
- De speelduur in het algemeen, dit had een kwartier tot 20 minuten korter gekund aangezien je na een uur de beste scènes hebt gehad heb je nog 3 kwartier te gaan.
En ja ik was ook op de hoogte dat er een videogame was met deze titel (van Atari), een soort Street Fighter/Mortal Kombat met prehistorische dieren
https://i.ytimg.com/vi/_aF-HtQ_BcU/maxresdefault.jpg
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
26. Dans Ma Peau (2002). Een tip van Shaky.
93 minuten - FTV
Punten: 93 + 9 = 102 (Totaal: 2436 + 102 = 2538)
2.5*
https://4.bp.blogspot.com/_E9YcWkAQSfQ/ShyKi5yaU_I/AAAAAAAAIHo/1DN0TRMqOuc/s1600/dans1.jpg
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Goeie tip van Shaky. Ik heb deze film twee jaar geleden gezien en was er zeer van onder de indruk. Maar dit is natuurlijk geen horror (al vind ik die discussie nutteloos) en daarom hoort hij hier in deze contest ook niet thuis. In horror hoort altijd een exploitatief element of opzet te zitten en dat ontbreekt in deze film. Het feit dat IMDb er dat etiket op plakt (en dat dat hier op MM dus klakkeloos wordt overgenomen) betekent nog niet dat een film tot horror kan worden bestempeld.
Overigens schrijft Collins er een uitstekende analyse over waaruit zonneklaar blijkt dat het geen horror is. Daarom komt hij ook niet tot een voldoende, omdat hij op die manier niet lekker van de gore kan genieten. Ja ja, hij schrijft het echt. En hij heeft gelijk.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
27. Kill List (2011). Een tip van ZZ TOP.
95 minuten - FTV
Punten: 95 + 10 = 105 (Totaal: 2538 + 105 = 2643)
3.5*
https://mikeyb185.files.wordpress.com/2013/05/wpid-kill-listhammerscene3.jpg
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Goeie tip van Shaky. Ik heb deze film twee jaar geleden gezien en was er zeer van onder de indruk. Maar dit is natuurlijk geen horror (al vind ik die discussie nutteloos) en daarom hoort hij hier in deze contest ook niet thuis. In horror hoort altijd een exploitatief element of opzet te zitten en dat ontbreekt in deze film. Het feit dat IMDb er dat etiket op plakt (en dat dat hier op MM dus klakkeloos wordt overgenomen) betekent nog niet dat een film tot horror kan worden bestempeld.
Overigens schrijft Collins er een uitstekende analyse over waaruit zonneklaar blijkt dat het geen horror is. Daarom komt hij ook niet tot een voldoende, omdat hij op die manier niet lekker van de gore kan genieten. Ja ja, hij schrijft het echt. En hij heeft gelijk.
Hoezo onvoldoende?
5/10 is de helft en dan ben je al is het nipt nog altijd geslaagd dacht ik zo.
Dus heb ik volgens jou Primal Rage toch een onvoldoende gegeven? 
En horror is in wezen om de kijker angst aan te jagen of te shockeren. Als ik het zo lees van verschillende gebruikers, schockeert de film wel degelijk. Ik weet niet waarom het dan geen horror zou zijn? Ik vind waarschijnlijk niks aan die film maar mijn persoonlijke voorkeur bepaalt natuurlijk niet of een film horror is of niet.
Ik denk wel dat in veel horrorfilms een element van exploitatie zit (hoewel dat ook in veel andere gernes kan voorkomen) maar noodzakelijk lijkt het mij niet.
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Hoezo onvoldoende?
5/10 is de helft en dan ben je al is het nipt nog altijd geslaagd dacht ik zo.
Dus heb ik volgens jou Primal Rage toch een onvoldoende gegeven? 
En horror is in wezen om de kijker angst aan te jagen of te shockeren. Als ik het zo lees van verschillende gebruikers, schockeert de film wel degelijk. Ik weet niet waarom het dan geen horror zou zijn? Ik vind waarschijnlijk niks aan die film maar mijn persoonlijke voorkeur bepaalt natuurlijk niet of een film horror is of niet.
Ik denk wel dat in veel horrorfilms een element van exploitatie zit (hoewel dat ook in veel andere gernes kan voorkomen) maar noodzakelijk lijkt het mij niet.
Mij wel. Maar los daarvan, er zijn heel veel films shockerend, misschien wel de meeste, als het een goeie film is, maar die zou zelfs jij niet tot horror rekenen. Maar in ieder geval is deze film zeer shockerend. Als hij toch in een hokje moet worden gestopt zeg ik eerder een psychologisch drama. Ja, en wat de cijfers betreft, verwijl nog maar eens even bij je schooltijd, een vijf is echt geen voldoende, hooguit twijfelachtig en een zes is geen ruime voldoende.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Mij wel. Maar los daarvan, er zijn heel veel films shockerend, misschien wel de meeste, als het een goeie film is, maar die zou zelfs jij niet tot horror rekenen. Maar in ieder geval is deze film zeer shockerend. Als hij toch in een hokje moet worden gestopt zeg ik eerder een psychologisch drama. Ja, en wat de cijfers betreft, verwijl nog maar eens even bij je schooltijd, een vijf is echt geen voldoende, hooguit twijfelachtig en een zes is geen ruime voldoende.
Toen ik op school zat was 50% geslaagd, in Nederland misschien niet maar in België wel. Dat je de leerstof misschien niet voldoende beheerst als je maar net de helft haalt ok, maar het gaat hier niet om een test op school maar om de beoordeling van een film waar iedereen zijn eigen idee heeft over de waarde van het aantal sterren. Voor mij is 2,5* voldoende. Het betekent dat de positieve en negatieve punten eigenlijk in evenwicht zijn.
En wat ik wel of niet als horror beschouw doet niet ter zake, ik ben niet diegene die de labels bepaalt 
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Toen ik op school zat was 50% geslaagd, in Nederland misschien niet maar in België wel. Dat je de leerstof misschien niet voldoende beheerst als je maar net de helft haalt ok, maar het gaat hier niet om een test op school maar om de beoordeling van een film waar iedereen zijn eigen idee heeft over de waarde van het aantal sterren. Voor mij is 2,5* voldoende. Het betekent dat de positieve en negatieve punten eigenlijk in evenwicht zijn.
En wat ik wel of niet als horror beschouw doet niet ter zake, ik ben niet diegene die de labels bepaalt
Oké, jij je zin. Maar een discussie kan hier toch wel? Je klinkt wat geagiteerd....
Overigens, jullie hadden het maar makkelijk in België. Bij ons was je dan dik gezakt. Misschien is dat de reden dat een van de vorige Belgische premiers niet eens wist wat het eigen volkslied was.....
Maar dat is off topic natuurlijk.
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Gezien:
Pen Choo Kab Pee (2006) - The Unseeable
Genre: paranormal/ghosts
Tip van: remorz
Mijn score: 3,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42880.jpg?cb=1567271719
Thaise horror, da's even wennen. Het begin van de film is prachtig van sfeer maar ook uiterst traag. De hoofdpersoon dwaalt door het huis en de weelderige tuin en ontmoet nogal vreemde bewoners. Het zorgt voor een sfeer waarvan je weet, hier gaan een hoop enge dingen gebeuren. Maar het begin en het eerste deel van de film vond ik niet het sterkste deel. Veel vragen blijven onbeantwoord. Waarom gaat Nualjin pas na een jaar, als ze op bevallen staat, op onderzoek uit waar haar man is gebleven? En hoe komt ze nou net in dát pension terecht?
De hele film baadt in een oranje/geel kleurfilter. Dat moet wellicht een dromerige, tijdloze sfeer van het verleden verbeelden. Maar ik vond het wat onnatuurlijk. Het zit het vele groen in de weg, dat daardoor wat morsig wordt. De film moet het wat mij betreft vooral hebben van het zinderende slot, waarin begrippen als tijd en ruimte volledig op z'n kop komen te staan en uiteindelijk blijkt alles anders te zijn dan we dachten. Misschien inderdaad meer een griezelfilm dan echte horror, maar wel een dikke voldoende.
PS. Ik heb de titel van de film laten aanpassen, van Kub naar Kab. Moet misschien ook in het overzicht worden aangepast.
Shaky
-
- 3736 messages
- 13045 votes
Ja, precies dat dus. Uiteraard is het vrij aan iedereen om een film wel of niet goed te vinden of wel of niet tot een bepaald "wat wil ik in een genre" te rekenen. Het bericht van Fransman is echter volledig ingekleurd naar eigen mening, maar wordt als gospel verkondigd; dat vind ik altijd een kwalijke zaak: 'ik vind, dus is...' en dat gaat er bij mij nooit in. Jij zoekt iets anders in een horror-film; prima, dat heeft iedereen. Maar Dans Ma Peau is geen horror? Nee, dat kan ik met de beste bedoelingen niet begrijpen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Fransman je bent meer dan welkom in België hoor maar als je Frans niet al te best zou zijn (nou dat zou jouw nickname niet al te veel eer aan doen lol) dan best niet in het zuiden van het land te gaan wonen. 
Het feit dat we (België) een 2-talig land zijn met ook 2 verschillende culturen en niet eentalig zoals Nederland maakt dat het allemaal niet zo gemakkelijk is. het onderwijs is ook flink achteruit gegaan lees ik vaak in de kranten, lerarentekort etc. Maar dat 'communautaire' probleem is een discussie die ik niet wil voeren, dat ligt nogal gevoelig.
Dus neen, geagiteerd ben ik niet. Ik sta altijd open voor een discussie. We hebben deze discussie al heel vaak gehad, maar de conclusie is dat persoonlijke voorkeuren en visies uiteindelijk teveel een rol gaan spelen. als ik zeg alleen wat ik schokkend of eng vind is horror, tja dan zijn er nog maar weinig films horror voor mij. En zo zullen er nog wel meer onder ons zijn. Dat kan gewenning betekenen omdat je al veel horror hebt gezien of dat je in gedachten houdt (zoals ik meestal doe) it's just a movie it's not real. Dat betekent niet dat ik niet in een film kan meegezogen worden, maar je zal mij zelden echt zien schrikken bij het kijken van een film.
Ik ben het eens met Shaky hier het gaat er niet om dat jijzelf misschien niet schrikt of geschokt bent door wat je ziet maar om de intentie van de film zelf.
De meeste comedy vind ik flauw en niet grappig, betekent dan dat het geen comedy is? Neen toch?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Vraagje: remorz nomineerde Citadel (2012) maar telt die film nu wel of niet mee voor het thema creepy/evil kids?
remorz beantwoordt jij die vraag aub? Waren dat kinderen of iets anders? Ik herinner me dat niet meer.
Nu wacht eens jool, jij hebt die film ook gezien. Wat vind je zelf?
remorz
-
- 2497 messages
- 2739 votes
Citadel (2012)
Zonder te spoileren: natuurlijk telt ie wel. Creepy kids zijn zelden ‘zo maar’ creepy kids.
Met een klein beetje spoiler: er blijkt halverwege wel wat meer aan de hand met de kids. Maar niet per se iets wat ze voor deze categorie zou diskwalificeren.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Dit komt uit het plot
En iets later:
Het ligt er meer aan bij welke leeftijd een kind geen kind meer is maar jongere ?
Dan laat ik hem in de Letterboxd lijst staan! 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dit komt uit het plot
En iets later:
Het ligt er meer aan bij welke leeftijd een kind geen kind meer is maar jongere ?
Dan laat ik hem in de Letterboxd lijst staan!
Ok misschien had ik beter gezet minors, dus eenieder onder de 18. Jongeren die vallen denk ik eerder in de categorie 18 t/m 25.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Ik heb veel in te halen dus hier komt het,
Jungle/woods filmtip: Eden Lake (2008)
misschien niet de meest beste keuze voor punten te scoren maar wel een keuze uit het hart omdat deze film horror op een ander niveau brengt. De horror zit hier in de uitzichtloosheid en de radeloosheid.
Paranormal/ghosts:
Eentje die ik misschien al eens aangehaald heb in een ander spel maar dat tof genoeg is om nog eens te vernoemen. Het gaat hier om 4 kortverhalen die met elkaar verbonden zijn. Deze moet het veelal hebben van sfeer. Vooral het eerste en zeker het laatste verhaal zijn super.
creepy/evil kids:
Best wel een creepy sfeertje doorheen de film. Geen hoogvlieger maar voor mij persoonlijk zeer aangenaam.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Devil (2010) getipt door ZZ TOP
80 min FTV
80 + 8 = 88
Totaal 680
Niet bijster origineel, maar een leuk tussendoortje voor een keer. Jammer dat je niets van de kills ziet, wat eigenlijk wel te verstaan was voor de verhaallijn. Anders wist je natuurlijk dadelijk wie het geweest was. 3*
The People under the Stairs (1991) getipt door MovieMind
102 min FTV
102 + 10 = 112
Totaal 792
Zeer aangenaam verrast door deze film. Jammer dat ik hem niet als kind zag want dan zou hij wel eens een favoriet geweest kunnen zijn. Het viel voor mij dan ook meer onder kiddy horror. Maar dan wel zeer leuke kiddy horror. 3.5*
I Saw What You Did (1965) getipt door alexspyforever
82 min FTV
82+8 = 90
Total: 882
Zeer leuke film. Ik hou wel van dit subgenre dat soms echter de neiging kan hebben om saai te worden. Deze bleef echter boeien. Leuk. 3.5*
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
28. Sleepaway Camp (1983). Een tip van alexspyforever.
88 minuten - FTV
Punten: 88 + 9 = 97 (Totaal: 2643 + 97 = 2740)
2.0*
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
29. Haunted (1995). Een tip van Dying Rose.
108 minuten - FTV
Punten: 108 + 11 = 119 (Totaal: 2740 + 119 = 2859)
3.0*
https://www.creepyvisions.it/wp-content/uploads/2016/08/Fantasmi_1.jpg
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
De film Eden Lake is al genoemd bij Jungle/woods, je mag daardoor dus nog een andere film kiezen en nomineren.
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
28. Sleepaway Camp (1983). Een tip van alexspyforever.
88 minuten - FTV
Punten: 88 + 9 = 97 (Totaal: 2643 + 97 = 2740)
2.0*
(afbeelding)
Review.
Ieder zijn smaak maar gezien de tips die jij soms geeft (waarin ook niet altijd veel gebeurt) toch maar een zwakke score.
Had je bloot en seks verwacht in een film waarvan de kampeerders daadwerkelijk minderjarig waren? Sla The Final Terror dan ook maar over want daar is geen tiet in te zien en gezien de vele donkere stukken mag je dat erg letterlijk nemen.
En zoveel naakt was er eigenlijk ook niet meer in de meeste 80s slashers. Ook zijn er veel niet erg bloederig. De 70s hadden meestal meer naakt. joolstein zei me ooit dat nostalgie een verkeerd beeld geeft en dat het heus niet zo was dat de 80s om de 5 minuten blote borsten toonden.
Als je een typische slasher wil zien moet je Sleepaway Camp niet opzetten. Ik hou wel van gratuit naakt en misschien omdat ik die heb getipt had je dat misschien ergens verwacht? Maar weet dat het slashergenre me meestal niet ligt. Voor de goedkope slashers waar verhaal niet van belang is en de karakters vooral slachtvee zijn dient het naakt vooral om de film door te komen voor mij.
Sleepaway Camp vond ik vooral leuk omdat er veel meer verhaal, karakterontwikkeling en diepgang in zat dan de standaard slasher. Die flashbackscènes vertellen erg veel trouwens. Angela is een erg complex karakter hetgeen haar juist heel boeiend maakt. Het is veel meer psychologisch dan body count. Een slasher die de ballen toont om zo een gevoelig onderwerp eens op tafel te gooien, niet evident in die periode. Ik had ook Alice, sweet Alice kunnen tippen, ook daar zit geen streepje naakt maar het is wel degelijk mijn favoriete slasher ook weer vrij atypisch omdat er veel meer verhaal en karakterontwikkeling in zit.
Vreemd dat je de kills niet creatief noemt, dan vond ik nu juist wel. Een bijenkorf op iemand loslaten, iemand in kokend vet duwen vind ik toch wel creatief.
En Fransman ik gaf de film een 7/10 maar een herziening zal wellicht leiden tot 8 of zelfs 9. De film heeft een paar dagen in mijn hoofd gezeten na die kijkbeurt, dat gebeurt nog maar heel zelden. Voor mij dus een onderscheiding.
Fransman
-
- 3022 messages
- 2267 votes
Goed verhaal alexspyforever, daar hebben we wat aan. Maar even wat anders, kan jij of Collins of iemand anders mij de tip geven voor de ultieme slasher, want die ontbreekt nog bij mijn tips. Eisen: veel gratuit naakt, inventieve moorden, goed verhaal, enige psychologische diepgang en in ieder geval een film die ik nog niet gezien heb.