- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- All genres movie challenge
All genres movie challenge
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Categorie 2 (paars): special
a) Time travel
Voortgang: 29/45
http://24.media.tumblr.com/tumblr_lg3q8k7WKu1qcoiivo1_1280.gif
Na 3 Noé's op één dag was ik wel weer toe aan iets luchtigs. Groundhog Day was in ieder geval een prima palate cleanser. Het concept is leuk bedacht en op het script valt ook weinig aan te merken, al zijn de mogelijkheden die je hebt met een concept als deze waarin het hoofdpersonage dezelfde dag keer op keer herbeleeft ook oneindig. Het had wat meer buiten de lijntjes gemogen, want dit is en blijft een vrij conventionele romcom ook al zit het in een ander jasje. Het einde laat zich al gauw raden, wat erg jammer is. De humor was niet helemaal mijn ding, een beetje hit-or-miss wat mij betreft, erg flauw ook op bepaalde momenten. Het acteerwerk was me iets te theatraal en op audiovisueel gebied valt er niet veel te beleven. Ik kan wel inzien waarom dit een goed gewaardeerde film is voor het grote publiek, maar ik ben er niet ondersteboven van.
3.0*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
The Peanuts Movie (2015)
Categorie 8 (violet) : extra's
a) Franchise
Voortgang: 21/45
FTV
https://www.yvnewyork.com/wp-content/uploads/2015/11/MV5BMTU1MzAxOTY2MV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzYzMzM5NTE@._V1_SX640_SY720_.jpg
Ik moest wel even wennen aan die moderne 3D-computer-animatie, maar het blijft allemaal heel mooi in de originele Peanuts-strips sfeer, alleen behoren we de little red-haired girl natuurlijk niet zo prominent in beeld te krijgen, die moet toch meer de grote onbekende en vooral ongeziene liefde van Charlie Brown blijven.
Maar voor de rest is het natuurlijk genieten met de kite eating tree, the Red Baron en Charlie Brown die, om indruk te maken op de little red-haired girl, besluit om voor zijn boekbespreking op zoek te gaan naar het beste boek allertijden: Leo's Toystore van Warren Piece.
Hoog tijd om ook weer eens die oude animatiefilms te gaan bekijken of om toch weer langzaam die hele complete Peanuts-serie aan te gaan schaffen.
(4*)
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Force of Evil (1948)
Categorie 7 (zwart) - periodefilms
3) 1940-1949
Voortgang: 38/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/17000/17152.300.jpg?cb=1395823493
Een noir die zeker wel wat te bieden heeft, maar in de uitvoering me toch niet geweldig goed beviel. Het is een behoorlijk moreel donkere film, waar eigenlijk ieder personage wel (minstens) een krasje heeft, en dat komt ook wel door in de sfeer van de film. Het verhaal gaat over Joe, een wat dubieuze advocaat die ook zaken doet met lokale maffia-baas Tucker, en die poogt om de lokale illegale loterijtjes om zeep te helpen zodat Tucker daar zelf dik geld aan kan verdienen. Maar helaas werkt ook Joe's broer Leo in die niet helemaal legale branche, en hoewel Joe z'n best doet om Leo uit de wind te houden , zorgt de nogal getroubleerde broer-broer-relatie ervoor dat dat niet geaccepteerd wordt. Met een hoop dood en verraad tot gevolg. Maar ik kon me verder niet echt inleven met de wat tragische personages, en qua plot en dialogen vond ik het ook niet zo bijzonder als wat meerdere recensies me zouden doen geloven. Uiterst capabele film alsnog, hoor, en het naargeestige sfeertje beviel me wel, maar toch pakte het me wat minder dan ik hoopte. 3.0*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
h) Lovecraft
Voortgang: 30/45
https://nerdist.com/wp-content/uploads/2017/08/Re-Animator-4-615x345.jpg
Splatter is niet echt mijn ding en de humor was ook niet aan mij besteed. Ik had dus al vrij snel in de gaten dat dit niks zou gaan worden.
2.0*
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
The Bullfighters (1945)
Categorie 7 (zwart): periodefilms
3) 1940 – 1949
Voortgang: 36/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19772.300.jpg
Al met al een leuke komedie van L&H, niet heel bijzonder, maar de grappen zijn bij vlagen uitstekend, enkel de stierengevechten waren niet bepaald aangenaam om naar te kijken, wetende wat voor wrede sport dat is.. Wel leuk dat op den duur de stieren weten te ontsnappen, en de menigte als een kip zonder kop door het veld rennen. Risico van het vak zullen we maar zeggen!
Leuk voor een keertje.
Ik geef de film 3★
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Kokuhaku (2010)
Categorie 2 (paars) - special
g) Revenge
Voortgang: 39/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/64000/64679.300.jpg?cb=1499930370
Op de één of andere manier had ik een redelijk rechttoe rechtaan verhaal verwacht. En hoewel het ook nog wel enigszins conventioneel begon, was dat rechttoe rechtaan nou niet bepaald aan de hand. Kokuhaku is een film waar je behoorlijk op moet letten om überhaupt chocola te maken van wat er op het scherm gebeurt. Er wordt naarstig gesprongen tussen vertellers, in de tijd, en wat het ook niet makkelijker maakt is dat de vertellers niet bijzonder betrouwbaar zijn en weinig onderscheid lijken te maken (in de film) tussen de werkelijkheid en hun fantasie of gedachtengang. Maar interessant was het wel.
In Kokuhaku draait het om wraak. Op gefragmenteerde wijze, met vele flashbacks, ontvouwt zich een verhaal waarin lerares Yuko eerst haar rumoerige en onrustige klas stil krijgt met een bekentenis: haar dochtertje is vermoord, en dat niet alleen, ze is vermoord door twee van haar leerlingen, en vandaag heeft zij HIV-besmet bloed in hun drinken gedaan. Een film lang zien we deze Nao en Shuya en mensen in de nabije omgeving, met vele flashbacks naar hun verleden maar ook verspringen we vaak naar het heden en de nabije toekomst, in de nasleep van de bekentenis van Yuko. Langzaamaan krijgen we steeds meer te weten over hoe Nao en Shuya opgegroeid zijn en hoe ze tot hun daad zijn gekomen, hoe Nao compleet het pad kwijtraakt en uiteindelijk zijn moeder vermoord, maar ook hoe Yuko tot het gaatje doorgaat met wraaknemen. De film is visueel echt een prachtwerkje, waarbij de en ook de muziek (Radiohead, Boris!) kon me wel bekoren. Maar het was wel een lastige film, en dat bedoel ik niet alleen door de gefragmenteerde vertelstijl: ook simpelweg de ongeloofwaardige gedragingen van zo ongeveer iedereen in de film, de persistente naargeestigheid, en het wat overgecompliceerde plot zorgden ervoor dat de film toch wel wat aanmerkelijke minpuntjes kende. Desalniettemin een zeer ruime voldoende. 3.5*
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
# 25/45
Categorie 5 (geel): elementen der natuur
b) Water: Into the Blue (2005)
http://5star-blog.com/wp-content/uploads/2017/06/6-3.jpg
Nee, niet echt de gehoopte film. De film lijkt namelijk grotendeels meer op een avonturenfilm dan een actiefilm. De opbouw duurt vrij lang voordat er actie plaats vind. De onderwaterbeelden waren mooi, en vooral in combinatie met de nodige bewoners in het water, zorgen voor een mooie visuele film die op het gebied van actie flink teleurstelt. Dat komt veel te laat op gang, en het grootste gedeelte gebeurde pas aan het einde van de film. Paul Walker speelde wat mij betreft vaak in interessante films, maar dit vond ik helaas één van de mindere films die ik van hem heb gezien. Qua cast zit het dan wel goed, met onder meer Jessica Alba als eye-candy.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
# 26/45
6) 1970 - 1979: Taxi Driver (1976)
http://whysoblu.com/wp-content/uploads/2016/11/taxi-driver-3.jpg
De hoge notering ten spijt, maar met deze klassieker kon ik echt niets. Die vrijwel gehele film trage tempo en een speelduur van rond de twee uur was mij dan ook veel te lang. Ik had op meer invloed vanuit misdaad gehoopt, maar de film legt vooral de nadruk bijna de gehele film lang op drama. Dat is op zich wel goed uitgewerkt, waardoor je ziet hoe Travis Bickle zich compleet ergert aan de huidige samenleving, maar het raakte mij gewoon niet. Pas het moment dat Travis aan het oefenen was met schieten had ik het idee dat ik beter in het verhaal zou komen, maar de opleving was helaas van korte duur. Hoogtepunt was dan ook de wijze waarop hij Iris uiteindelijk redde uit de prostitutie . De Niro speelt als oorlogsveteraan een sterke rol en ook Jodie Foster speelt op jonge leeftijd al zeer overtuigend.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
# 27/45
Categorie 6 (rood): omgeving
b) Sneeuw: Wind River (2017)
http://www.imfdb.org/images/1/16/WindRiver_Marlin_4.jpg
Een thriller die zich vrijwel volledig afspeelt in de sneeuw waardoor deze film gekenmerkt wordt door een sterke sfeer. Centraal staat de vondst van een jonge vrouw waardoor de FBI de zoektocht naar de dader start. Het gaat jammer genoeg verder op een rustig tempo en ik vond het geheel niet echt spannend. Echter, het moment bij de trailer op het 'verboden' gebied was juist wel spannend met de daarbij horende gebeurtenissen, maar verder vond ik dat op een hoop mooie shots na de film te veel om dialoog draaide.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
5) 1960 - 1969
Voortgang: 31/45
Leuk filmpje. Vooral het begin is erg sterk als plotseling iedereen in het dorpje Midwich flauwvalt en niemand een idee heeft wat er precies gaande is. Het is vooral fijn dat iedereen elkaar meteen gelooft en je niet zo'n standaard plot krijgt waarin de hoofdpersonen de rest moeten overtuigen dat er iets vreemds aan de hand is. De kinderen waren ook behoorlijk creepy, al werd het voor mij steeds minder interessant tegen het einde aan. Gelukkig duurde de film niet zo lang en wist het zijn mysterie vrij lang vast te houden.
3.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
5c Elementen der natuur: Lucht en outer space
Voortgang: 39/45
The Incredible Melting Man (1977)
http://i434.photobucket.com/albums/qq66/vitocipriani/vlcsnap-2014-10-13-08h25m36s92_zps179f4c99.png
Eigenlijk krijgt deze film best een hoog gemiddelde hier, als je ziet dat die op imdb zelfs geen 4/10 haalt. Ik heb zeker al slechter gezien De film is zeker het eerste half uur erg vermakelijk met wat gorige scènes en paniekerige mensen die op een of andere manier worden geconfronteerd met de melting man. Maar meer dan man doet in de ruimte een infectie op en begint vervolgens op aarde wat rond te wandelen en mensen te vermoorden is het niet. Dus ja na een goed half uur was het inspiratievat wat leeg en gaat de film aan een gezapig tempo verder, met veelal tamme kills en erg vies wil het nu ook weer niet meer worden. Neen, dit was toch net te weinig om een voldoende te geven.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij
a) troma
Voortgang 8 / 45
http://nerdbastards.com/wp-content/uploads/2016/09/toxic_avenger.jpg
Vanwege mijn doel die ik wou bereiken heb ik veel films links laten liggen. Zo was er een tijdje geleden alweer de ‘All genres movie challenge’ opgezet en daar wou ik graag aan mee doen maar ook daar vermelde ik dat er nog weinig tijd voor was aangezien ik nog genoeg te zien had. Nu ik afgelopen maand dan eindelijk mijn doel bereikt heb en klaar ben met herzien, kan ik me weer volop richten op andere films (die ik nog niet gezien heb).
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Categorie 2 (paars) - special
e) Animatie
Voortgang: 40/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/405000/405035.300.jpg?cb=1506954295
Ik sta behoorlijk te kijken van de scores hier. En ik ben bang dat ik dan maar de dissonant moet zijn, want ik kon behoorlijk weinig met Kimi no Na Wa. Jazeker, de animatie is wederom fantastisch, zoals 'ie dat ook al was in Byôsoku 5 Senchimêtoru (2007), maar net als die film trek ik de sfeer hier echt niet. De uitvoering is allemaal zo braaf en mierzoet, ongelofelijk. En dat verpestte de film zodanig dat ik zelfs van een eventueel redelijk verhaal niet meer kon genieten. De J-Pop liedjes hielpen ook niet. Er bleef weinig vermaak over, behalve genieten van de mooie plaatjes. 1.5*
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Jury (en collega-deelnemers), ik zit nog een beetje te dubben over wat ik ga kijken qua Fantasie. Mijn oorspronkelijke keuze krijg ik steeds en steeds minder zin in (The Ghost and Mrs. Muir (1947)), dus ik ben wat aan het kijken naar alternatieven. Zou The Dead Zone (1983) passen? Andere suggesties?
Ik kan natuurlijk altijd nog Heavenly Creatures of Princess Mononoke of zoiets opnieuw gaan kijken, maar zie toch het liefste wat nieuws.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie 6 (rood): omgeving
a) bossen en bergen
Voortgang: 22/45
FTV
https://www.eyeforfilm.co.uk/images/newsite/calibre.jpg
Dit soort verhaal hebben we al wel eens in andere films voorbij zien komen, dus de originaliteitsprijs zit er vandaag niet in. De film is wel lekker beklemmend qua sfeertje.
(3*)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
8b Extra's: vrije keuze
Voortgang: 40/54
Blow Out (1981)
https://roosterillusionreviews.files.wordpress.com/2015/09/travolta-allen-blow-out.jpg
DePalma weet visueel altijd leuk werk af te leveren zo ook met deze Blow Out. Zoals hij met de camera kan werken ken ik er niet veel. Ja ik heb geregeld toch wel de spanning gevoeld. Het minpunt vond ik echter het verhaal, wat lekker mysterieus begon blijkt uiteindelijk te gaan om een ordinaire moordenaar. Goede rol wel van Travolta die de film draagt. Nancy Allen zoals meerdere al zeiden speelde nogal dom met een kinderlijk stemmetje. In het begin dacht ik dat het een minderjarig meisje was met zulke reacties.
De film is eerder traag en lang dus ik verloor soms wel mijn concentratie. Hierdoor heb ik het gevoel dat er op het einde dingen niet kloppen en dingen niet uitgeklaard maar dat zal wel zijn omdat ik het gemist heb. Blijkbaar heb ik daardoor ook de kern van de zaak gemist die ik her en der heb gelezen uit andere reacties.
baspls jij bent nogal een DePalma fan. Vooral bij deze film had ik zo het gevoel dat hoe langer hoe meer ik ga nadenken over de handelingen van de karakters hoe vreemder en weinig logisch vooral dat Travolta's karakter Nany Allen alleen op pad stuurt laat staan onmogelijk het allemaal is wat er gebeurt. Is dit eigen aan hem? Nu dat voor hem de manier van filmen blijkbaar belangrijker is dan het verhaal errond lijkt me toch vrij duidelijk.
The Honeymoon Killers (1969)
https://goregirl.files.wordpress.com/2013/03/the-honeymoon-killers5.jpg
Geen slechte exploitatiefilm al ben ik niet zo een fan van de manier waarop het verhaal wordt verteld. In de film wordt vooral veel gepraat en gediscussieerd en het geweld is veelal buiten beeld, hetgeen het evenwel niet minder naar maakt. Die ene die dan wel in beeld kwam was niet leuk om naar te kijken.
Goed voor wat het is maar die grote sprongen in tijd waardoor je bijna alles te weten moet komen via gesprekken (zowat 95% is binnenskamers gefilmd) vind ik nogal een goedkope maar vooral luie manier van film maken.
Alle karakters worden geportretteerd als vlak en 1-dimensionaal, neen een voldoende is toch te genereus.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
h) Lovecraft: films die onder het thema lovecraft vallen (categorie afgevinkt)
Voortgang 37/45
Eerste rewatch van deze challenge en hij beviel me prima. Vier sterren blijven dan ook staan, hij is soms heerlijk goor, quasi altijd heerlijk over the top. Zit boordenvol humor. Topamusement.
1) 1920 – 1929 (categorie afgevinkt)
Voortgang 38/45
Prima, meer dan prima voor een film van die leeftijd. De (visuele) grappen zijn bijna allemaal geslaagd. Keaton speelt zijn personage geweldig goed. Ik lees in de reacties dat Jackie Chan opkeek naar Keaton en dat valt zeker te begrijpen. Want bij momenten zijn het wonderbaarlijke zaken die hij hier uitvoert. Vrij inventief en origineel verhaal ook, zeker voor die tijd, lijkt me. 4*
Categorie 1 (groen): season
c) Christmas: films die zich afspelen rond kerstmis
Voortgang 39/45
Tweede rewatch, gisteren een aantal uur twee jongere neefjes op bezoek gehad gedurende een paar uur en wat beter dan op een vrij druilerige zomerdag een klassieker op te zetten. Zij vonden het beiden zeer geslaagd is mijn idee maar ik blijf de klassiekerstatus van de film toch niet echt zien. Toch niet eens je de 10 jaar voorbij bent qua leeftijd. Hier en daar wat leuke momenten waarin de "slechterikken" aan het kortste eind trekken maar ik zal hem niet snel nog eens opzetten, kleine kinderen in de buurt of niet
. 2,5*
f) Arrow video: films die gemaakt worden door productiehuis arrow (categorie afgevinkt
Voortgang 40/45
Mwa niet mijn ding, vond het eerlijk gezegd een vrij lange en relatief saaie zit. Te weinig spanning zat er in de film. 2*
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 2. Speciaal
a) Time travel
Voortgang: 41/45
https://www.critic.de/images/detention-10-6f6d8.jpg
Snelle chaotische horrorkomedie die heen en weer schiet door allerlei tijdslijnen, is volgestopt met filmreferenties, stikt van de vroegwijze highschool tieners met gevatte oneliners en zelfs in het bezit is van een heuse killer, maar die ondanks deze rijkdom aan ingrediënten erg tekort schiet op het komische- en op het horrorvlak.
Het is veel en het is snel. In beginsel raak je daar wat van in de war en imponeert de film. Na het overdonderende begin prik je geheel in lijn met de snelle film in een rap tempo door de warrige en absurde facade heen en keer je terug naar de eigen elementaire helderheid en borrelen belangrijke vragen op. Waar gaat dit in vredesnaam over? Is dit leuk of niet? Horror? De antwoorden zijn achtereenvolgens: nergens over, soms en soms.
In de film zitten een paar geslaagde komische scènes en grappige referenties aan films en filmpersonages. Horror is er amper, maar een paar bloedspuitende momenten zijn zowel horrorwaardig als komisch.
Geen geweldige film. Het begint overweldigend. Daarna een enkele scène en een enkel momentje die vanuit de warboel iets komisch en horrorachtigs oproepen. En dat is het.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 4. Regio/taal
d) Oost-Europa
Voortgang: 42/45
http://wipfilms.net/wp-content/uploads/2013/08/Pleasant-Days-2002.5.jpg
Deprimerende film uit Hongarije. Een onplezierige en afstandelijke kijkervaring. De vertaling van de titel luidt: prettige dagen. Onzinnige titel. Ik heb alleen maar onprettige dagen voorbij zien komen.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
h) Lovecraft: Castle Freak (1995) 3,5*
Voortgang 41/45
http://www.mondo-digital.com/castlefreak4big.jpg
Als groot fan is regisseur Stuart Gordon niet bepaald onbekend met het werk van horrorschrijver H.P. Lovecraft. In totaal maakte hij zeven films die als basisconcept een verhaal van de schrijver hadden. Deze film is dan ook gebaseerd op Lovecraft’s “The Outsider” Hoofdrolspelers uit Re-Animator en From Beyond, Jeffrey Combs en Barbara Crampton spelen wederom in de film en een sterk Gotisch aandoend griezelsfeertje en een behoorlijke dosis grimmigheid maken de boel compleet.
De ellende begint allemaal als de Amerikaan John Reilly een Italiaans kasteel erft en besluit om samen met zijn gezin af te reizen naar zijn nieuw verworven landgoed. De kerkers van het monumentale kasteel herbergen echter een luguber geheim... Het Italiaanse kasteel was een perfect decor voor een verhaal als dit. Het acteerwerk was redelijk goed. Echter is ‘Castle Freak’ natuurlijk ook niet helemaal zonder gebreken. Zo was Gordon heel wat zuiniger met bloed en lichaamsdelen dan in veel van zijn andere (horror)producties, maar dit neemt niet weg dat deze film ook wel een paar verontrustende scènes bevat. Misschien kwam het doordat de regisseur de film maakte met een bedrag van $ 500.000, wat zijn kleinste budget ooit was. Toch wist Stuart Gordon met dat budget een erg goede en vermakelijke genrefilm te maken!
Categorie 2 (paars): special (Behaald)
b) Gebaseerd op waargebeurde feiten: My Friend Dahmer (2017) 3,5*
Voortgang 42/45
"Hebben jouw ingewanden dezelfde kleur als de mijne", vraagt Jeffrey aan een donkere medescholier.
Hij is best een rare jongen die Jeffrey? Als een geslagen hond loopt hij rond op zoek naar road kill. In een boshut, weekt hij met zuur het vlees eraf en de beenderen bewaard hij. Hij is gefascineerd door biologie, en dan vooral ingewanden. Doet alsof hij spastische aanvallen krijgt. Drie klasgenoten; John 'Derf' Backderf, Neil en Mike zien er de lol wel van in, vinden het wel cool en Jeffrey wordt dus opgenomen in hun groep. Alhoewel ze nooit echte vrienden worden. Ze weten natuurlijk niet dat deze jongen zal uitgroeien tot de "Milwaukee cannibal" en dat hij zeventien mannen en jongens zal verminkingen en vermoorden. Jeffrey is namelijk de beroemde Amerikaanse seriemoordenaar/lustmoordenaar, necrofiel en kannibaal Dahmer.
Doordat de film is gebaseerd op de graphic novel (memoires in stripvorm) van Derf Backderfs over zijn vriendschap met de jongen die een seriemoordenaar zou worden, is dit een allesbehalve gangbaar zeg... coming-of-age-verhaal. We zien Jeff Dahmer van de brugklas tot na het eindexamen van de middelbare school in 1978. We zien zijn fascinatie voor dode dieren, zijn seksualiteit, zijn vreemd gedrag op school, zijn moeilijke thuissituatie, tot aan het geven van een lift aan zijn eerste slachtoffer Steven Hicks. Met als onderlinge gedachte waren er signalen? Konden we ook (of eigenlijk ik (Derf) voorkomen wat er later gebeurd is? Knap was het dat Jeffrey (een geweldige rol van Ross Lynch) ook niet afgeschilderd werd als die weirdo, een Freak. Ze laten hem zien als dat wat eenzame buitenbeentje, die maar weinig sympathieke jongen. Grootste verdienste van de film is de tweestrijd tussen; dat je Jeffrey het beste gunt, maar dat je ook al weet je dat het niet zo is gelopen.
a) Troma: Class of Nuke 'em High (1986) 4*
Voortgang 43/45
https://i.ytimg.com/vi/NtYWq_qA4B0/maxresdefault.jpg
“Why don’t you go play with some plutonium or something huh? Leave us alone!”
De film laat zich misschien het beste omschrijven als een John Hugh’s 80’s high-school- film maar dan op de manier waarvoor Troma bekend is. In Tromaville, de chemisch afvalhoofdstad van de wereld, staat een nucleaire reactor vlak naast een High-school. Als puberhormonen onder invloed van radioactieve skunk opspelen, zijn de gevolgen niet te overzien... Wat volgt zijn absurde situaties, dialogen en personages. Het groepje wat de Cretins wordt genoemd spannen de kroon en zien eruit als zwaar aangedikte 70’s punk-stijl. En ik ben de tel kwijtgeraakt hoe vaak de naam Chrissy, wel niet werd gezegd? Tja dat krijg je als ze opeens topless was.De film heeft zelden een saai moment. Het acteren is zoals gewoonlijk bij een Troma ronduit slecht, maar dat draagt alleen maar bij aan de charme van zo'n film. De speciale effecten daartegen zijn geweldig! Politiek incorrect, sadistische grappen, onsmakelijke scènes en eindigen met een BOOM! Tja, niet het beste op filmvlak maar wel OOOzo leuk!
Categorie 7 (zwart): periodefilms (Behaald)
1) 1920 – 1929: The Cat and the Canary (1927) 4*
Voortgang 44/45
http://www.leffatykki.com/static/content/image/d1327db107247b34746e0e119b07d9f0.jpg
Deze film kan gezien worden als de moeder van alle mysterie-"haunted" huis-films. Erfgename LaPlante en gezelschap brengen de nacht door in een behekst huis. Gemaakt door de in Duitsland geboren Paul Leni Van hem heb ik eerder The Man Who Laughs (1928) gezien en net als in die film, bezit deze ook de donkere atmosfeer, horror-elementen en de nodige humor. Met name het visueel was het verbluffend, wapperende gordijnen, lange enge gangen, cinematografische technieken, spinnenwebben. Dit komt natuurlijk mede door het camerawerk van cineast Gilbert Warrenton. Opvallend was dat veel met beeld werd verteld en er maar weinig tekstkaarten waren. Leni laat er ook geen gras over groeien want de verwanten arriveren snel op het landhuis voor de laatste wens van miljonair Cyrus West. Waarnaar de "The Cat" zijn spel kan gaan spelen. Door het whodunit-vraagstuk zal men volgens de maatstaven van nu het eerder een thriller noemen dan een horror. Echter door sommige elementen en de sfeer vond ik het nog best eng. Het acteerwerk was in de jaren '20 natuurlijk ook anders. Het kwam in deze film erg naturel over en helemaal niet zo toneelachtig. En dan de huishoudster die was in deze film misschien wel de echte horror. Tjonge wat een engerd. Wederom een erg mooie en fijne silent van regisseur Paul Leni.
DjFrankie
-
- 3412 messages
- 3495 votes
41/45
7) 1980 – 1989
https://unitedmonkee.files.wordpress.com/2014/09/the-fog.jpg?w=648&h=258
Wel mijn ding, mooi gebrachte film . Mijn vriendin keek een klein stukje, zag Jamie Lee en zei meteen zeker een horror film. Er zaten inderdaad wel een paar schrikmomenten in, maar echt eng is deze niet.
Kan het einde ook wel verdragen, want dat had ik ook verwacht.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
g) Revenge
Voortgang: 23/45
FTV
https://hilversumtv.nl/wp-content/uploads/2017/01/willem-ruis-het-beest.jpg
De beruchte Willem Ruis-flop. Overigens niet zo heel veel slechter dan wat er verder aan films werd geproduceerd in Nederland en België. Ruis acteert niet slechter dan de rest van de cast, maar geloofwaardig wordt het nergens.
De uiteindelijke wraak-scène is dan wel weer zo briljant Rambo-style en vloekt zo met de rest van de film dat ik me kan voorstellen dat het publiek hier in een complete stuip ging tijdens de galapremière in het Tuschinski. Volgens Langs de Lijn-collega Koos Postema één van de treurigste avonden uit het leven van Ruis, die meteen doorhad dat het een genadeloze flop was geworden.
(2*)
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Categorie 5 (geel): elementen der natuur
d) Vuur: alles wat zich afspeelt in de hel/onderwereld of films waar vuur mee gemoeid is vb. The big inferno
Voortgang 41/45
Toch wel intrigerend, hoe ver mensen vaak durven of willen gaan om hun passie uit te oefenen. Prachtige beelden ook van actieve vulkanen. Begin was wel matig, maar ik was vrij snel wel helemaal mee. Prima docu. 3,5*
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Vertigo (1958)
4) 1950 – 1959
Voortgang: 37/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/848.300.jpg
Alfred Hitchcock engulfs you in a whirlpool,
of terror and tension!
Natuurlijk al een gedateerde film, maar daardoor absoluut niet verkeerd. Sterker nog het kleurgebruik is fantastisch! Met als uitblinker de kijk op de Golden Gate Bridge. Na mijn inziens had er wat meer ingespeeld mogen worden op Scotty's hoogtevrees Tevens komt de eye opener iets te vroeg, en is alle spanning zo goed als verdwenen. Verder gewoon een hele goede film!
Ik geef de film: 3★
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
baspls jij bent nogal een DePalma fan. Vooral bij deze film had ik zo het gevoel dat hoe langer hoe meer ik ga nadenken over de handelingen van de karakters hoe vreemder en weinig logisch vooral dat Travolta's karakter Nany Allen alleen op pad stuurt laat staan onmogelijk het allemaal is wat er gebeurt. Is dit eigen aan hem? Nu dat voor hem de manier van filmen blijkbaar belangrijker is dan het verhaal errond lijkt me toch vrij duidelijk.
Bij De Palma gaat er inderdaad meestal meer aandacht naar cinematografie en decoupage dan naar karakterontwikkeling en plot. Het is een vorm van filmmaken waarbij de werkelijkheid niet veel te maken heeft met de wereld in de film.
DjFrankie
-
- 3412 messages
- 3495 votes
42/45
7) 1950 – 1959
https://i.ytimg.com/vi/Gg2E6qkQlg8/hqdefault.jpg
Film met ouwe favoriet Bronson. Verhaal is echter niet veel soeps, gevechten aardig nep. Maar de sfeer is het mooist hier, de grote ouwe auto's van de 50's, de elegante kleren van Susan Cabot dat alleen al maakt het de moeite waard van het kijken. Film duurt ook niet lang, dus past makkelijk in de namiddag.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
6d Omgeving: Fantasiewereld
Voortgang: 41/45
https://static.titlovi.com/img/0179/179655-tt0060782.jpg
Zoals al reeds eerder opgemerkt door anderen klopt er historisch niet zo erg veel van deze film. Dinosaurussen en mens hebben mekaar nooit ontmoet. Ook zijn er andere reuzendieren te zien zoals een schildpad, hagedis. Dit zijn natuurlijk normale dieren die vele malen zijn vergroot. De speciale effecten die hierbij aan te pas komen (Ray Harryhausen) voelen niet te houterig of gedateerd aan en zijn een van de sterkste punten van deze film. Het andere sterke punt is Raquel Welch al mochten een aantal van de andere oervrouwen er ook wel zijn. Het verhaal heeft zoals de dames maar weinig om het lijf en de mannen zijn op een uitzondering na onnozele dommekrachten. Hoewel het geheel misschien overkomt als een spoof, is het wel degelijk serieus zeker niet zoals Caveman (1981). Het is vermakelijk genoeg voor een voldoende maar voor een echt goede film over de prehistorische mens is volgens mij La Guerre du Feu (1981) de beste.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
To Kill a Mockingbird (1962)
5) 1960 – 1969
Voortgang: 38/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1103.300.jpg
The rare film story of a father who must expose his children,
to a small town's outraged passions and...
Can only protect them with his love.
Prachtige zwart-wit film, die voor mij erg boeiend en spannend bleef tot het einde. ik keek op dat de film door de ogen van de kinderen verteld wordt, echter stoorde dit totaal niet. De rassenhaat, en de vooroordelen worden breed uitgemeten. Gregory Peck Die Atticus Finch (vader van de 2 kinderen) en advocaat, die een donkere man gaat verdedigen in een verkrachtingszaak. Acteerde steengoed!
Ik geef de film: 4★
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Categorie 2: Special
2g: Revenge
Voortgang: 25/45
Stoere film! Het verhaal is zo cliché als maar zijn kan, maar de uitwerking is top. Visueel dik in orde, geholpen door een fantastische locatie. Het geweld is lekker bruut en wordt fijn lang uitgesmeerd. De film zit vol coole, memorabele scenes en Mathilda Lutz is geweldig als badass. Verstand op nul en gewoon genieten van deze stijlvolle, bij vlagen hallucinante geweldstrip. 4*