- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- All genres movie challenge
All genres movie challenge
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 8. Extra's
a) Franchise
Voortgang: 23/45
https://i1.wp.com/riversofgrue.com/wp-content/uploads/2013/05/02.jpg?resize=450%2C301&ssl=1
Prima film die er in slaagt om bijna continu een redelijk spanningsniveau te handhaven. En dat is knap.
Op een paar introductie- en bonding momentjes na zijn de personages steeds in beweging om aan dreiging te ontkomen. En die dreiging is spannend uitgewerkt. Door de vaart en de goed geplaatste momenten van schrik, suspense en gore, valt de film nooit dood en is spanning gegarandeerd. Als kijker word je zo gedwongen om bij de les blijven. En dan gaat het dus niet over de ingewikkeldheid van het verhaal, maar over de kans dat je anders een spannend moment mist. Het verloop gaat snel.
De introductie van de personages is vrij kort en gebeurt al in een sfeer van dreiging. Het is een sfeervol voorspel tot de echte spanning. Geen onaangename personages trouwens. We leren ze net genoeg kennen om een gevoel van medeleven te kunnen ontwikkelen. Daarnaast is Eliza Dushku bijzonder aangenaam om te zien, zodat medeleven ook zonder introductie bijna automatisch het geval zou zijn geweest.
Het monsterlijke gevaar is minder rond uitgewerkt. De kannibalistische dégénérés blijven duidelijk achter in de ontwikkeling. In letterlijke zin is dat logisch. In figuurlijke zin niet. Zij zijn te karikaturaal weergegeven. Geen verdere verklaring of verdieping daar. Daar viel nog wel wat te halen om de psychologische spanning groter te maken. Nu zijn ze er gewoon. Ze voldoen overigens grandioos als spannende factor. Ik werd gewoon nieuwsgierig naar hun verhaal. Vandaar.
Mooie lokatie ook. Gesitueerd in dichte onbegaanbare bossen. Eenzaam en verlaten. Dus weinig kans op hulptroepen. Dat isolement wordt goed uitgespeeld, Altijd goed voor een extra laag onderhuidse spanning.
Korte film. Zonder de credits slechts zo'n 75 minuten, schat ik. Precies genoeg. Dat wel. De film treedt daardoor niet teveel in herhaling. De acties en de spanning blijven zodoende fris aanvoelen.
In de eindcredits nog een korte reprise, Een overbodige vingerwijzing naar een vervolg, dat er dan ook is gekomen. Verder zonder toegevoegde waarde.
Goeie film.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Voortgang: 28/45
Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal
) Romaanse talen: Frans, Spaans, Portugees... (exclusief Italiaans) , maar dit is later inclusief Italiaans geworden als ik het goed heb.
Bah, leuk dat twee totaal verschillende vrouwen mekaar op één of andere manier toch weten vinden, geen slechte beelden, geen slechte acteerprestaties, geen slechte muziek, geen slecht tempo, ... . Enfin kort samengevat, niet slecht maar toch nergens de middelmaat overstijgend imo. 2,5*
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 1. Season
c) Christmas
Voortgang: 24/45
http://www.mnlg.com/jfs/archive_P/2001/jfsPics/gifs/101rey2.jpg
Gelukkig geen echte kerstfilm. Heb ik ook niet veel mee. Kitsch and all. In deze film geen kitsch.
De film speelt zich voornamelijk af rond de kerst- en nieuwjaarsperiode. Behalve een kerstboom en wat vuurwerk is er niet veel dat in directe zin met de feestdagen te maken heeft. En dat is fijn.
De film is een gitzwarte tragikomedie en speelt zich heel benauwend af op een paar 100 vierkante meter in de stad Reykjavik. Met een sombere en levensmoede hoofdpersoon die zuchtend en steunend en zonder enig perspectief door het leven gaat. Zijn eigen keus.
Het gebied 101 uit de filmtitel reflecteert zijn bekrompen leefwereld. Zijn woonomstandigheden zijn belabberd en confronterend. En grappig. Ze versterken de sombere uitstraling van zijn bestaan en helpen mee om de film te voorzien van een absurdistisch accent.
De dialogen zijn venijnig, vermakelijk dronkemansachtig en absurd. Maar altijd humoristisch op een vaak droogkomische manier. Net als de bizarre omstandigheden waaronder hoofdpersoon leeft en net als de bizarre situaties die hem overkomen.
Een zwaarmoedige film met humoristische en absurdistische lichtpuntjes. Leuk.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Standoff (2016)
Categorie 5 (geel): elementen der natuur
a) land
Voortgang: 26/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/103000/103891.300.jpg
A deadly game only one can survive
Degelijke film, die zich op de openings scene na op 1 locatie afspeelt. De film heeft een vrij korte speelduur, wat dan ook lekker makkelijk wegkijkt. De patstelling is prima uitgewerkt. De dialogen, zijn van een genietbaar niveau (er komt wat humor bijkijken.) Maar dit vond is niet storend. (Wellicht waren de dialogen anders veel te eentonig en saai geweest) Van de hamer & voeten scene (Glas in de voet tijdens het vallen van de trap) Bezorgden wel wat pijn trekjes om mijn mondhoeken. Het verhaal was verder wel vrij voorspelbaar, maar al met al prima mee vermaakt.
Ik geef de film: 3,5★
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 1. Season
b) Halloween
Voortgang: 25/45
Over een losgeslagen hand. Fijne combi van horror en comedy. Van beide is er genoeg.
De humor die flink gebruik maakt van de horror elementen is heel geslaagd. De horror is ok. De gore ziet er ook nog eens prima uit. Hier en daar lekker in het absurde getrokken, maar op een weloverwogen manier. Over de hoeveelheid bloed en kills geen klachten. Veel en aan de lopende band. En grappig dus.
Dezelfde uitvergroting geldt voor de jump scares en voor het gestoei met elementen uit diverse horror subgenres. Ook lekker aangezet tot in het absurde. De overdrijving werkt grappig. Ja, de losgeslagen hand doet fijne dingen.
Verder wat flauwe stonerhumor, een enkel grappig dialoogje en nauwelijks onaangename personages. Best ok allemaal.
Een up tempo film ook. Scènes en actie volgen elkaar in rap tempo op. Even rustig ademhalen is er niet bij. Daaraan toegevoegd is een goed passende score. Vooral de snelle punk rock is de perfecte begeleiding bij deze komische horrorbrei. Dynamisch en lekker. "I wanna be sedated". En dat lukte goed.
De film schijnt trouwens geflopt te zijn. Dat het geen meesterwerk is, lijkt me duidelijk. Een flop is het zeker niet. Onverdiend.
Leuke film.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Under the Silver Lake (2018)
Categorie 1 (groen): season
a) Summer (onder het mom van in LA is het altijd zomer
)
https://www.heerenstraattheater.nl/uploads/Products/product_915/UnderTheSilverLake_131776895828118350_big.jpg
Bijzonder fraaie film.
Het blijkt maar weer dat er geen enkele filmlocatie boven Los Angeles gaat. Die warme, dromerige sfeer waar ik als geen ander van hou is ook hier weer volop aanwezig en het was me dan ook weer een waar genoegen om me eraan over te geven. Andrew Garfield speelt een wazige nietsnut genaamd Sam die een oogje heeft op zijn geheimzinnige buurmeisje. Als datzelfde buurmeisje plotseling van de aardbodem verdwenen blijkt te zijn samen met haar hele inboedel, gaat Sam op onderzoek uit. Tijdens zijn zoektocht belandt Sam van de ene bizarre situatie in de andere. Het zou per slot van rekening geen neo-noir zijn of er zijn geheime codes die hij moet zien te kraken en mysterieuze personages die hun puzzelstukjes niet zomaar prijsgeven.
De sfeer doet denken aan die van Inherent Vice, maar waar ik het gevoel had dat in die film vooral gebakken lucht werd verkocht, zat ik hier ontzettend te genieten van de stortvloed aan pop-culture referenties en hidden messages waarbij ik het gevoel had dat ze allemaal zorgvuldig uitgekozen waren met een achterliggende gedachte. Het is bij uitstek een film waarbij je je moet laten onderdompelen in de broeierige doch bruisende sfeer. En hoewel regisseur David Robert Mitchell zijn horror-roots niet verloren is, blijft de bovenliggende toon luchtig van aard. Daarnaast is het zeer aangenaam dat er een rode draad door de film loopt die op zichzelf al enorm vermakelijk is. Ondanks dat je behoorlijk wat gekke situaties voorgeschoteld krijgt, raak je de draad nooit kwijt en kun je je blijven verplaatsen in Sam. Met als gevolg dat zelfs ik tijdens het eind van de film als een bezetene op zat te letten of personages geen verdachte oogbewegingen maakten met als doel een geheime boodschap te seinen.
Dat gevoel van paranoia wordt ook versterkt door het uitstekende camerawerk dat met veel flair een woelige ervaring op het scherm tovert. Er wordt ook een scala aan montage-effecten op een smakelijke manier gebruikt die ervoor zorgen dat het geheel fris blijft en niet gaat vervelen. Zo komt er zelfs een korte animatie-sequentie aan te pas. Ik kon er in ieder geval geen genoeg van krijgen en was telkens bang dat de film ten einde liep. De 2,5 uur speeltijd was daarom ook een aangename verrassing en geen minuut te lang. De muziek was ook fijn en bestond voornamelijk uit een typische noir score, maar ook een aantal zweverige popnummertjes passeerden de revue en pasten goed bij de gecreëerde sfeer. Een iets experimentelere soundtrack had de film echter naar een hoger plan kunnen tillen.
Bij dit soort films waar een groot mysterie wordt geconstrueerd loopt de ontknoping bijna altijd uit op een anticlimax. Vreemd genoeg, gaf het eind van deze film genoeg voldoening. Niet alle losse eindjes worden aan elkaar geknoopt, maar dat is maar goed ook. Het leidt er in ieder geval toe dat ik nu nog steeds zit te puzzelen en ik niet kan wachten om de film nog een keer te zien. Een ding is zeker, ik zal niet rusten voordat ik weet wat die verdomde papegaai nou zei!
4.5*
https://media.giphy.com/media/14xgzhCnucPutnu2S0/giphy.gif
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie 2 (paars): special
d) Boekverfilming: The Age of Innocence (1993) 3*
Voortgang 29/45
http://www.sonypicturesmuseum.com/public/uploads/collectionasset/image/age-of-innocence-02.jpg
Ondanks dat de regisseur Scorsese gebruikmaak van kleuren om emoties van de verschillende personages te onderstrepen. (Bij een fade-out kleurt het scherm soms geel of rood. Een techniek die al was te zien in de films Black Narcissus (1947) en Rear Window (1954). Ook de kleuren van jurken, rozen en interieurs benadrukte de emoties van de personages. Wekte de film in mij als kijker nergens enige emotie op. Eerder was het afstandelijk en stijfjes.
De filmdecors zijn een perfecte ogende reconstructies van het New York van de jaren 1870. Er worden vele (avond) maaltijden genuttigd (en de sociale gebruiken en machtsverhoudingen die ermee gepaard gingen) en aan de muur hangen schilderijen van de grote meesters. Daarnaast gebruikte de regisseur ook opvallende belichtingstechnieken en iris shots (populair tijdens de silent film era) om bepaalde gebeurtenissen te accentueren. TJa, op het vlak van; de decors, de kostumering, de kleurschakeringen is er dan ook heel veel oog voor het detail.
Het is dan ook vooral jammer dat ik nergens enige compassie voor de rijkere bovenklasse van het New York kon krijgen. Nergens waren de onderdrukte emoties voelbaar. Doordat het vanuit mannelijk perspectief werd verteld was Daniel Day-Lewis, uiteraard de betere speler. De kleinere rol van Winona Ryder was ook geen verkeerde vertolking. Echter het was Michelle Pfeiffer die er eerder uit zag als een grijze muis dan een vrijgevochten dame. Begrijp me niet verkeerd ze was een prachtige verschijning in haar weelderige japonnen maar haar situatie is te magertjes weergegeven. Het is dan ook vooral te danken aan het sterke verhaal van Edith Wharton, dat ik de film toch met een positieve waardering weet te belonen.
e) Kiddy/anime: Kumo no Mukô, Yakusoku no Basho (2004) 3,5*
Voortgang 30/45
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYzc1NGEyOWQtN2RiNi00NTk4LWI4MTEtMTE1NDJiMTVkMGM2XkEyXkFqcGdeQXVyNDQxNjcxNQ@@._V1_SX1777_CR0,0,1777,999_AL_.jpgDeze eerste lange tekenfilm van Makoto Shinkai bezit prachtige animatie maar laat het qua plot-technisch en editing een beetje afweten. Hierdoor missen de personages net dat beetje extra om daadwerkelijk mee te kunnen leven in hun avontuur. De personages praten veel met elkaar, over gewichtige en triviale zaken, (het lot, de liefde, parallelle werelden, subjectiviteit, en menselijke trots) en de toeschouwer kan hier slechts deelgenoot van zijn. Dus tja, ik heb iets van tegenstrijdige gevoelens bij deze film. Aan de ene kant is er het interessant verhaal. Aan de andere kant wordt datzelfde verhaal ongericht en rommelig verteld. Al is wel die gebruikelijke nostalgische, met melancholie doordrenkte stijl van Shinkai te zien, zijn het vooral de prachtige achtergronden die de echte aantrekkingskracht hebben. Voor een eerste lange Amine is zeker niet verkeerd maar de film wordt helaas ook geplaagd door problemen.
f) Stalker: Swimfan (2002) 1,5*
Voortgang 31/45
https://static.kino.de/wp-content/gallery/swimfan-2002/swimfan-erika-christensen-12-rcm0x1920u.jpg
Lopende band thriller met twintigers die voor tieners moeten doorgaan en die goed heb afgekeken bij Fatal Attraction. Echter alle elementen die genoemde film, goed maakte zijn hier verdwenen. Wat rest is een doorsnee-thriller met minimale spanning en zonder memorable personages of situaties. Houterige en talentloze hunk Jesse Bradford is zwemmer en kan een beurs krijgen. Hij heeft een relatie met "liefde van zijn leven" Shiri Appleby (Roswell). Erika Christensen verleidt hem maar wordt vooral omschreven als “she's crazy.” Verder dan deze karakter-ontwikkelingen is er ook niet te ontdekken in de film. Wat rest is dus Erika Christensen als eye-candy, niets mis mee! Ze is een prettige dame maar het maakt van deze film wel een totaal inwisselbare film. Wat ik me trouwens tijdens het kijken ook steeds zat af te vragen; Welke tiener liep er in de jaren '90/'00 nu rond met een pieper(pager)?
Categorie 3 (blauw): productiehuis/distributiemaatschappij
d) A 24: How to Talk to Girls at Parties (2017) 4*
Voortgang 32/45
https://formalcontentsonly.files.wordpress.com/2018/05/how-to-talk-to-girls-at-parties-still.png
Vreemde en met een originele insteek gemaakte punk sci-fi komedie waar een paar jongens belanden op een raar punkfeestje in het doodsaaie Croydon en waar buitenaardse wezens een overgangsritueel op Aarde uitvoeren. En waar Nicole Kidman is te zien als een Souxsie-wannabe op leeftijd. Dit alles blijkt gebaseerd op een kortverhaal van Neil Gaiman. Plaats van handelen is dus Londen, in de jaren zeventig. Na een concert belandt tiener Enn bij een privéfeest dat gegeven wordt door ofwel trendsetters ofwel aliens. Daar wordt hij verliefd op een meisje dat Zan (Elle Fanning) heet. Onder al die bevreemde beelden zit een kleurrijk coming-of-age-verhaal met punkinvloeden. En dat resultaat is een flink gedurfd en sensueel, maar is tevens ook een lieve, tienerfilm vol sterren en hommages aan Britse punkmuziek. De cast is geweldig, van Alex Sharp als de verlegen Enn, Elle Fanning als Alien Zan tot de stiekem zorgzame Nicole Kidman als Boadicea. En nog een hele reeks meer! Heerlijke extravagante film!
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
# 19/45
Categorie 7 (zwart): periodefilms
10) 2010 - heden: Black Water (2018)
https://cache.moviestillsdb.com/sm/10cd2d0718a12b7fe46f633c254e431a/black-water.jpg
Degelijke van Damme film. Gelukkig een stuk beter dan het tegenvallende Kill'em All. Terwijl van Damme een degelijke rol speelt in de film die draait om een onderzeeër, is het jammer dat Dolph Lundgren een kleine maar vooral tegenvallende bijrol heeft. Lundgren komt weinig in de film voor en vooral bij de actiescènes is hij helaas amper betrokken. Die actiescènes zijn overigens degelijk. Echter veel van hetzelfde, waardoor de kogels in het rondvliegen terwijl de geloofwaardigheid flink op de proef wordt gesteld. Maar ach... in film kan alles en hoe dan ook, ik heb me redelijk vermaakt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
4c Regio/taal: Scandinavië (Zweden)
Voortgang: 29/45
Vittra (2012)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/88000/88996.jpg?cb=1479065508
Laag gemiddelde maar de mensen die iets geschreven hebben zijn bijna unaniem positief. Zoals de poster al zegt de Zweedse variant van Evil Dead maar dan zonder de humor maar met even saaie karakters zonder al te veel diepgang. Ja er is zelfs eentje die wel iets weg heeft van Ash die uiteindelijk ook de final boy zal zijn. De gore is dan wel goed, tempo is echter erg onevenwichtig, saaie actie. Weer zo een remake/nieuwe adaptatie van een gekend concept uit de USA maar omdat het uit Europa komt wordt het als verfrissend bestempeld. Maar In werkelijkheid zie ik een goedkope kopie/aftreksel zonder eigen smoel.
DjFrankie
-
- 3413 messages
- 3496 votes
29/45
Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij
f) Arrow video:
Verhaal wist mij veel minder te boeien. Veel dialogen, veel Heather's, mix van zwarte komedie en high-school film met flauwe grapjes en voorspellende scenens. Wel verrassend om Brenda Walsh terug te zien van Beverly Hills 90210.
30/45
Rico, Oskar und der Diebstahlstein (2016)
Categorie 1 (groen): season
a) summer: films die zich afspelen in de zomer
Kinderfilm naar de boeken van Andreas Steinhöfel. Samen met mijn nichtje gekeken. Echt een jeugdfilm die voorbij schiet in anderhalf uur zonder ergens te overtuigen. 2 Kinderen gaan in de zomervakantie op zoek naar een verdwenen steen van een overleden buurman. Meer is het verhaal niet, en ik kom tot de conclusie dat ik duidelijk ook niet tot de doelgroep behoor
.
DjFrankie
-
- 3413 messages
- 3496 votes
31/45
Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal
e) Azië: films die zich op dit grondgebied afspelen (Taiwan)
Uiteindelijk wel een fijne film. Eerste deel vreesde ik dat het niks zou worden, maar wordt steeds beter. Mooie visuals, en vooral in het bos daar gebeurt het. Gelukkig maar. Zijn nog maar weinig stemmen op deze film uitgebracht. Verdiend meer.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
b) Water
Voortgang: 27/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/23000/23846.300.jpg
Treasure has its price.
Leuke film, die bij het kijken de vakantiegevoelens doet triggeren. Fantastische mooie onderwaterbeelden, van prachtige allerlei soorten vissen/koraal. Ook de opname locaties sprongen eruit, en gaven een lekker zomers sfeertje. Jessica Alba, is werkelijk een lust voor het oog. Ook is er aan de dames gedacht, met een goed uitziende Paul Walker. Het verhaal begon vrij spannend, maar zwakte het laatste half uur na mijn mening erg af. Het begon allemaal wat over the top te worden.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Categorie 7 (zwart): periodefilms
6) 1970 - 1979
Voortgang: 17/45
http://thestalkingmoon.weebly.com/uploads/1/1/5/4/11544757/1341573235.jpg
Deze film stond al een tijdje op mijn watchlist en aangezien die vergeleken werd met Under the Silver Lake (2018) die me ontzettend goed beviel ben ik hem snel gaan kijken. Helaas werden de hoge verwachtingen niet helemaal waargemaakt. Ik vond het uiteindelijk niet veel meer dan een typische noir film zonder al te veel poespas. Op een vrij sobere manier gefilmd ook. De film moet het vooral hebben van een charismatische Elliot Gould, want de bijfiguren zijn ook eerder vervelend dan intrigerend.
3.0*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Voortgang 8/45
Categorie 4 -d. Oost Europa
Schitterende film. De recensie heb ik bij de film geplaatst, maar ik kan wel zeggen dat Loveless nog een tijdje in mijn hoofd zal rondspoken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
4f Regio/taal: Afrika & Latijns-Amerika (Zuid-Afrika)
Voortgang: 30/45
https://i0.wp.com/horrorpedia.com/wp-content/uploads/2016/09/hell2.jpg?resize=501%2C281&ssl=1
Tja dit ging toch gewoon nergens over, begon nog vrij aardig met die gemuteerde vis en tot leven gewekte schildpad maar toen leek het budget op. Daarna is het gewoon onzin met heel af en toe wat gore en bloot maar uiteindelijk gewoon traag en saai.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Con Air (1997)
c) Lucht
Voortgang: 28/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/326.300.jpg
They were deadly on the ground, now they have wings.
Heerlijke actiefilm, met een simpel maar goed en spannend verhaal, die hier en daar ook nog eens leuke humor bevat. John Cusack, John Malkovich, Nicolas Cage en Steve Buscemi, zetten hun persoontje op een representatief en overtuigende manier neer. De explosies zijn mooi in beeld gebracht.
Ik geef de film 4★
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Backdraft (1991)
Categorie 5 (geel): elementen der natuur✔
d) Vuur
Voortgang: 29/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/455.300.jpg
Silently behind a door, it waits.
Clichématig verhaal en op enkele punten niet realistisch. Zonder helm en zonder zuurstof een brandend gebouw in. Een befaamde cast, maar mij toch niet echt wist te overtuigen, op Sutherland na. (Die één of andere sadistische psychopaat/pyromaan speelt. de special effects waren wel ijzersterk in de film, zeker geen slechte film, goed voor een avondje vermaak.
Ik geef de film: 3★
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
4b Regio/taal: Germaans
Voortgang: 31/45
Hexen bis aufs Blut Gequält (1970)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51YDPGW9T2L._SY445_.jpg
Het is natuurlijk onmogelijk om niet de link te leggen met The Witchfinder General als je deze film bekijkt. Daar waar de film met Vincent Price in de titulaire rol nog redelijk braaf blijft qua folteringen, is deze Mark of the Devil toch wat grafischer en gruwelijker. Eigenlijk is deze meer op de torture gericht en heeft het verhaal iets te weinig om het lijf om van een echt goede film te spreken. Ik kan wel wat hebben, maar leuk om te zien was het toch niet. Wel jammer van het nogal in mijn ogen dan nogal lompe einde.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Voortgang 29/45
b) Water: alles wat zich in de zee of het strand afspeelt kan
Aangename TV thriller/detective met een uberbritse Bill Nighy in een prima hoofdrol en sterke rollen voor Bonham Carter en Ryder ook. Spanning zat er goed in, verhaal zat behoorlijk goed in mekaar, leuke strand beelden en veel te pruimen intriges. Net iets te veel dialogue driven misschien en echt wereldschokkend goed wordt het nergens maar neemt niet weg dat ik geboeid en aandachtig gevolgd heb van begin tot einde. 3,5*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
d) Boekverfilming
Voortgang: 18/45
http://www.marthagarzon.com/contemporary_art/wp-content/gallery/thirst/thirst_park_chan-wook.png
Thirst biedt een originele take op het vampierengenre en is gebaseerd op het boek Thérèse Raquin van Émile Zola. Het grappige is dat er in dat boek helemaal geen vampieren voorkomen. Dat heeft regisseur Park Chan-wook er allemaal zelf bijverzonnen. Zoals we gewend zijn van Park, is ook deze film weer een lust voor het oog. Ontzettend stijlvol vormgegeven met prachtige decors, belichting en camerawerk. Ook het bloed vloeide rijkelijk zoals je mag verwachten van een vampierenfilm. De uitwerking van het plot vond ik echter iets minder geslaagd. Het acteerwerk is goed en er zijn heel wat scènes die prima op zichzelf kunnen staan waaronder een aantal prikkelende soft-erotische scènes. Helaas weet het als geheel niet genoeg te beklijven. De karaktermotivaties komen vaak niet goed uit de verf en het was moeilijk om hoogte te krijgen van de passievolle verhouding tussen de twee hoofdpersonen. Hierdoor voelde ik me als kijker toch meer een voyeur dan dat ik echt meeleefde met de personages. De Koreaanse humor heb ik ook nooit begrepen, maar dat zal een cultuurdingetje zijn.
3.5*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Voortgang 9/45
Categorie 2-C Coming of age
Voortgang 10/45
Categorie 5-D Vuur
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
4a Regio/taal: Romaans (Italiaans)
Voortgang: 32/45
Una Farfalla con le Ali Insanguinate (1971)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91PQwBtV43L._SX342_.jpg
Misschien had ik er gewoon niet genoeg zin in om deze te waarderen. Feit is ik wilde iets kijken voor de challenge maar wist niet goed wat. Een giallo waarin nogal wat gepalaverd wordt en redelijk wat aandacht is voor wat er zich in de rechtbank afspeelt. Het kon mij eerlijk gezegd maar weinig boeien allemaal. Ik was al snel de draad kwijt van hoe wat en waarom. Mijn interesse was gewoon te laag waardoor het enige positieve op het einde was, ach ja die kan ik afstrepen van het lijstje.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Wat is precies het verschil tussen: a) land: hieronder verstaan we alle films die zich afspelen in 'verlaten' landelijk gebied of woestijn, of snelweg. en c) Verlaten gebied: films die zich afspelen in een (deels) verlaten gebied ?
En dan eventueel nog tweede vraag valt Apollo 13 onder de categorie outer space? 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Wat is precies het verschil tussen: a) land: hieronder verstaan we alle films die zich afspelen in 'verlaten' landelijk gebied of woestijn, of snelweg. en c) Verlaten gebied: films die zich afspelen in een (deels) verlaten gebied ?
En dan eventueel nog tweede vraag valt Apollo 13 onder de categorie outer space?
Volgens mij valt die Apollo 13 wel onder outer space ja. Ind dat andere zit denk ik geen verschil, tenzij Hollywood007 dit nader kan specificeren want zij heeft het merendeel van de categorieën opgesteld. 
Ik wil jullie nu al meegeven dat de traditionele horrorchallenge zal doorgaan van 1 oktober t/m 4 november 2018. Op die manier beginnen we op een maandag en eindigen we op zondag en niet in het midden van de week. Films kijken kan al vanaf het weekend voor 1 oktober waarin ik de officiële aankondiging zal doen. Ik hoop op die manier dat de meeste deelnemers de 31 kunnen halen.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Voortgang 30/45
c) Lucht: zowel films op vliegtuigen als outer space vallen hieronder
Voortgang 30/45
Apollo 13 (1995)
Mja, het is niet verschrikkelijk slecht. Maar het is wel erg Hollywood. Veel drama dat je van mijlenver ziet aankomen, Gesprekje met de zoon, breng zeker een maansteen mee he! Uiteraard weet je dan dat papa als hij al überhaupt thuis geraakt, het zeker zonder maansteen zal moeten doen, die dochter die eerst de rebelse tiener uithangt door naar The Beatles te willen luisteren maar dan niet veel later toch ook tranen met tuiten huilt, verschillende bemanningsleden die het fysiek en/of mentaal lastig krijgen, de rol van de grootmoeder die volstrekt overbodig is buiten het drama nog wat aandikken, ..., nu zal het merendeel van de gebeurtenissen ook wel echt gebeurd zijn maar toch werd er te vaak een stevige hollywood laag opgesmeerd om het allemaal nog wat dikker in de verf te zetten. Ook grafisch en op vlak van effecten toch stevig achterhaald ondertussen, soms zo erg dat het me echt helemaal uit de film haalde.
Maar echt door en door slecht is de film ook zeker niet, ik voelde regelmatig spanning, ik bleef ondanks de vrij lange speelduur geboeid kijken, Hanks doet het als vanouds prima. Hier en daar zelfs wat inventieve vondsten een ruimteschip manueel oriënteren op basis van de aarde die je kan zien in een klein stukje raam, het is ongeloofwaardig maar ik vond het best leuk gevonden. Voldoende kan ik de film toch wel geven vanwege de amusementswaarde, veel meer hoeft niet. 2,5*
(PS: Ik hoor het wel moest hij toch niet passen in deze categorie
).
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Apollo 13 valt inderdaad onder outer space.
Land wil zeggen enkel op het land of woestijn
Verlaten gebied kan overal zijn.. Zelfs een moeras , de zee, of de maan ofzo. Zolang het maar verlaten is.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
c) Lucht
Voortgang: 19/45
http://vodzilla.co/wp-content/uploads/2015/01/Porco-Rosso-2.jpg
Mooie animatiefilm over een varken die het als premiejager heeft voorzien op bendes van luchtpiraten. Studio Ghibli weet hier ook weer een gedetailleerde fantasiewereld te creëren met een unieke insteek. Zo heerst er een hele cultuur waarin piloten met hun eigen vliegtuigen op elkaar jagen in het boven de Adriatische zee. De animatie is ontzettend sterk vooral in de manier waarop de pittoreske Italiaanse dorpjes en stranden zijn vormgegeven waardoor de film een heerlijke Bourgondische sfeer kent. Het verhaaltje zelf is helaas flinterdun en had beter gekund.
3.5*
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Categorie 6 (rood): omgeving
a) bossen en bergen
Voortgang: 30/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/831.300.jpg
The height of adventure.
Vermakelijke actiefilm, Sylvester Stallone, draagt de film op een spectaculaire manier. Met name de openings scene torent er bovenuit. Prachtige beelden. De film heeft een lekker tempo, en blijft ook spannend van het begin tot het eind, helaas is het slot een beetje afgeraffeld, en oogt het einde daardoor onrealistisch. Al met al mag het de pret absoluut niet drukken!
DjFrankie
-
- 3413 messages
- 3496 votes
32/45
c) Coming of age:
Prima film, wist me echt te boeien. Waar normaliter nog wel eens mijn gedachten afdwalen, was dat hier niet het geval. Ook zit er een geweldige soundtrack in de film waaronder onze eigen Handsome Poets.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Voortgang 11/45
Categorie 4-g. Australie.
3.5*