• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.372.109 votes
Profile

All genres movie challenge

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Source Code (2011)
Categorie 2 (paars) - special
a. Time Travel
Voortgang: 21/45

https://www.moviemeter.nl/images/cover/71000/71448.300.jpg?cb=1393020874

Best oké, dit. Het doet nogal denken aan Edge of Tomorrow en Groundhog Day, waar Colter Stevens, soldaat van beroep keer op keer wakker wordt in dezelfde trein. Die vervolgens ontploft. Het blijkt dat hij als bijna-hersendode soldaat is geronseld voor een soort Special Ops-project waarin hij in een soort van simulatie de waarheid achter de aanslag probeert te achterhalen. Maar naast dat trucje, wat op zich een prima rechttoe rechtaan scifi-actiefilmpje oplevert, zitten er in de anderhalf uur film nog wel meer leuke elementen verstopt. De moraliteit van het in leven houden van een soldaat als superslaafje, het best wel cliché pluk-de-dag-boodschapje wat er in de tweede helft ingeramd wordt met uiteraard een bijbehorend vleugje romantiek, toch is het leuk gedaan en zoals ze zo mooi in het Engels zeggen, it doesn't overstay its welcome. Aardige en vlotte film, die me niet heel lang bij zal blijven wellicht, maar alsnog prima vermaak oplevert voor een avondje. 3.0*

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Lacombe Lucien (1974)
Categorie 2 (paars) - special
c. Coming of age
Voortgang: 22/45

http://frenchhistorysociety.co.uk/blog/wp-content/uploads/2016/10/LL.jpg

Mijn tweede film van Louis Malle, en wederom is het een puike film. Lacombe Lucien is een wat naargeestige film over wat Hannah Arendt de banaliteit van het kwaad noemde; een portret van de opgroeiende Lucien Lacombe, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Frankrijk zonder politieke overtuiging, maar puur uit praktische redenen gaat collaboreren met de Duitsers. Toegegeven, Lucien is een egoistische, wat vervelende jongen met nare sadistische trekjes, en we zien dat zodra hij ook maar een beetje macht in handen krijgt, hij daar maar al te graag misbruik van maakt om dingen gedaan te krijgen. Maar is hij nu echt zo anders dan zo vele andere, niet bijzonder atypische tieners? Zouden vele anderen ook niet kiezen voor de status en de macht als zij in dezelfde soort omstandigheden terecht zouden komen? Schijnbaar waren dit soort implicaties niet heel erg welkom in Frankrijk toen de film uitkwam, en was er nogal wat controverse om dit portret van een Frankrijk waar niet alleen verzet maar ook collaboratie wijdverbreid was.

In het begin van de film krijgen we al wat hints over Lucien; hij vindt het geen probleem om dieren te pijnigen, en hij is niet bepaald verwelkomend tegenover een groep familie die bij hun huis verschijnt. Maar uiteindelijk is het simpelweg een combinatie van een paar toevalligheden, opportunisme en het wat egoïstische, amorele karakter van Lucien die hem naar het pad van moord en landverraad brengen. Ook al ziet hij wat de gevolgen zijn, de macht en het feit dat hij nu mensen tot van alles kan dwingen smaken hem goed, en hij verkoopt maar al te graag zijn ziel. Tot de ironie toeslaat en hij verliefd wordt op een Joodse; ook daar probeert hij in eerste instantie met dwang en machtsmisbruik wat van te maken, maar al snel merkt hij dat dit nogal op problemen stuit bij zijn nieuwe vriendjes. Zijn schijnbaar abrupte koersverandering tegen het einde waarin hij juist stelling neemt tegen de nazi's is ook weer typisch, het is wederom een puur staaltje van Lucien's egoïsme dat hem laat kiezen voor de Joodse France. Het einde, waarin we een gelukkige Lucien in een paradijselijk bos als een simpele verliefde puber zien, om vervolgens te eindigen met een tekstuele mededeling over de arrestatie en executie van Lucien door het verzet is een mooi contrast om de boodschap er nog maar eens in te rammen. Malle weet dit portret van Frankrijk in de oorlog fraai en natuurlijk over te laten komen; en de gewoonheid van Luciens zwaktes gecombineerd met zijn verwording tot een monstertje is toch een inkijk in een donker hoekje van de mensheid. Dan mag het wel wat traag zijn op momenten, maar desondanks meer dan de moeite waard.Ik rond 'm naar boven af: 4*

DjFrankie

• 3414 messages
  • 3497 votes

Tellen mini-series ook Saknad (2017) is een 3 uur durende film in 4 delen geknipt

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

DjFrankie wrote:

Tellen mini-series ook Saknad (2017) is een 3 uur durende film in 4 delen geknipt

We hanteren de regel als een miniserie op MovieMeter staat, dan is het toegestaan. Tenzij Hollywood007 er alsnog anders over denkt?

WardT

• 274 messages
  • 3111 votes

Moonlight (2016)
Categorie 2: Special
2c: Coming of age
Voortgang: 15/45

Meestal sta ik nogal sceptisch tegenover films die hoge ogen gooien bij de Oscars, maar deze film was ik toch altijd wel benieuwd naar. Ik vond het ook best een sterk, klein drama. De film toont mooi hoe het is om op te groeien in een Amerikaanse getto en ik vond het fijn dat de film zich richt op juist een introverte, zachtaardige jongen. Laat mooi zien dat ook voor dat soort jongens het moeilijk is om te ontsnappen aan het harde, macho leven om je heen. De film is opgedeeld in 3 delen: Chiron als jongetje, als tiener en uiteindelijk als volwassene. Vooral het eerste en met name het derde deel weten best indruk te maken. Dat komt ook zeker door het ijzersterke acteerwerk, vooral het personage van Mahershala Ali blijft wel bij. Visueel ook best redelijk, maar daar had voor mijn gevoel wel meer ingezeten. Mijn vooroordelen tegen Oscarfilms werden af en toe wel wat bevestigd als het iets te melodramatisch werd. Bovendien waren sommige plotontwikkelingen wel erg voorspelbaar. Over de gehele linie vond ik het wel een goede film met ook een mooie soundtrack (Goodie Mob ). 3,5*

Vampyr (1932)
Categorie 7: Periodefilms
7.2: 1930-1939
Voortgang: 16/45

Dit soort klassiekers zijn niet helemaal mijn smaak en ook hier kon ik er soms maar moeilijk mijn aandacht bijhouden. Toch zitten er voor die tijd visueel best aardige vondsten in: het spel met schaduwen, de POV-shots vanuit de doodskist. Qua verhaal en acteerwerk vond ik het wel pover, ook voor die tijd. Dreyer lijkt zich ook vooral op sfeer te richten en doet dat met de middelen van die tijd dus best effectief. Toch vond ik het persoonlijk wat teleurstellend en vond ik bijvoorbeeld het tien jaar oudere Nosferatu een stuk beter. 2,5*

Kurenai no Buta (1992) aka Porco Rosso
Categorie 5: Elementen der natuur
5c: Lucht
Voortgang: 17/45

Bij herziening is dit toch wel een van mijn favoriete films van de hand van Miyazaki. De setting en de sfeer zijn subliem. Bovendien is Porco Rosso zelf misschien wel mijn favoriete Ghibli-personage. Wat een bad-ass varken . Miyazaki's liefde voor vliegtuigbouwkunde druipt van elke scene af. Verder lijkt het ook een ode aan klassiek Hollywood (Humphrey Bogart is nooit ver weg). Er zitten wat mooie subtiele verwijzingen naar de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog, zonder ergens te moralistisch te worden (waar Miyazaki soms toch een handje van heeft). Bovendien is de scene met de naar de hemel opstijgende, overleden piloten een van de mooiste stukjes cinema ooit gemaakt. Ik verhoog mijn 4* naar een dikke 4,5*

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

We hanteren de regel als een miniserie op MovieMeter staat, dan is het toegestaan. Tenzij Hollywood007 er alsnog anders over denkt?

Prima voor mij.

DjFrankie

• 3414 messages
  • 3497 votes

21/45

Saknad (2017)

https://new.static.tv.nu/17370145?width=720&height=405

Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal

c) Scandinavië + Finland & Ysland: Zweden

Prima serie, ik heb genoten en werd meerdere malen op het verkeerde been gezet. 3 uur zijn om gevolgen. De setting speelt zich af in Bogelund, een klein stadje in Zweden waar weinig gebeurt. Je ziet wel in deze film / mini-serie dat er daardoor soms wat kneuterig gehandeld wordt.

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

Enemy (2013)
Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij
d) a24
Voortgang: 16/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/92000/92666.300.jpg
You can’t escape yourself!

Een film, waar oplettendheid gewenst is. Het eerste deel vond ik maar wat moeizaam op gang komen. Maar gelukkig kon ik mijzelf staande houden, dat wierp gelukkig wel zijn vruchten af. Op den duur, kwamen de puzzelstukjes op zijn plek. Ik vraag me af of men het echt een ''mindfuck'' kan noemen. Echter kon ik helemaal niets van de spinnen maken. De mosterdgele scenes die uitzicht gaven op de stad. hadden niet echt van mij gehoeven. Al met al een film waarvan ik denk dat het bij je moet passen, maar persoonlijk vind ik hem zeker eens het kijken waard.

Ik geef de film 2★

DjFrankie

• 3414 messages
  • 3497 votes

22/45

2010 (1984)

https://i.ytimg.com/vi/DYvvPZ6zwPE/maxresdefault.jpg

Categorie 5 (geel): elementen der natuur (vol)

c) Lucht: zowel films op vliegtuigen als outer space vallen hieronder

Gedateerde film. Maar wel met een duidelijke boodschap die in de koude oorlog nog actueel was. Heden ten daage zijn we nog steeds niet zo ver als mijn destijds dacht. Jupiter is nog ver weg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23/45

Gerald's Game (2017)

https://www.slashfilm.com/wp/wp-content/images/geralds-game-stephen-king.jpg

Categorie 2 (paars): special

d) Boekverfilming:

Typisch Stephen King verhaal. Sfeer druipt eraf, maar er zijn ook genoeg verwijzingen om het niet te eentonig te houden. Ook met onze Carel Struycken. Leuk maar geen hoogvlieger.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Tracks (2013)

b) Gebaseerd op waargebeurde feiten: hieronder kunnen films die zowel gebaseerd als geïnspireerd zijn op/door waargebeurde feiten

7/45

https://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/tracks-2014/hero_Tracks-2014-1.jpg

Teleurstellend. Vooral niet meeslepend genoeg, mede door een te laks begin, maar deels ook omdat de al weinige personages die in het verhaal aan bod komen, gewoonweg absoluut niet interessant zijn, en vaak vrij plots opduiken en al even plots verdwijnen. Verder lijkt het erop dat het wel heel eenvoudig is om een tocht van 3200 km af te leggen, en dat iedereen dat wel kon doen. Ook is er geen duiding over het waarom van de tocht, of van de psychologie achter dit alles. Erg rustig, braaf en emotioneel een beetje naar het afstandelijke toe. Niet echt mijn ding.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

First Reformed (2017)

d) a24

Voortgang: 15/45

https://media.giphy.com/media/3HxvUMitOCwgjEx3tk/giphy.gif

Sterke film die nog wel even zal nazinderen.

First Reformed is geschreven en geregisseerd door Paul Schrader uit wiens pen ook verhalen als Taxi Driver en Raging Bull verschenen zijn en dat is eraan af te zien. Net als in die twee films krijgen we een inkijkje in het leven van een getroebleerde man, in dit geval een dominee genaamd Ernst Toller die voortreffelijk wordt vertolkt door Ethan Hawke.

Toller zit behoorlijk met zichzelf in de knoop. Hij is getraumatiseerd, ziek en kan niet zonder zijn glaasje alcohol. Echter wanneer Mary, een zwangere kerkbezoekster bij hem aanklopt met de vraag of hij eens met haar doorgedraaide echtgenoot zou willen praten, verandert zijn leven pas echt. Tijdens het gesprek komt Toller erachter dat de echtgenoot een radicale milieuactivist is en ondanks zijn pogingen om hem op het rechte pad te helpen, begint hijzelf juist steeds meer te twijfelen aan zijn geloof en de wil van God. "Zal God ons vergeven voor het vernietigen van Zijn creatie?" is een vraag die hem 's nachts wakker houdt. Ook het feit dat de vervuilende multinationals grotendeels de koers van de kerk bepalen zit hem dwars. Zijn innerlijke demonen vreten aan hem en de neerwaartse spiraal is ingezet.

Personages zoals Ernst Toller zijn één van de redenen waarom ik films kijk. Deze prachtige karakterstudie geeft je de mogelijkheid om diep te graven in de psyche van een intelligente, maar fatalistische man die de grip op de realiteit begint te verliezen (of juist onder ogen begint te zien). De film begint traag door ruimte te bieden aan lange dialogen die inzicht in de zienswijzen van de personages en stof tot nadenken verschaffen. De cinematografie schetst een somber en kleurloos beeld. Misschien het beste afgebeeld in Tollers kale woning ontdaan van elke vorm van vermaak of comfort. Ook heb ik nog nooit zo'n troosteloze afscheidsceremonie gezien als in deze film. Dit wordt echter meer dan goed gemaakt in een magische scene waarin Mary en de dominee zich letterlijk even distantiëren van hun pijn in het hier en nu. Maar niet voor lang. Naarmate het einde in zicht komt wordt de intensiteit opgevoerd. De onheilspellende score benadrukt het gevoel alsof je stapvoets richting een onvermijdelijke afgrond rijdt. Het is dan ook een beetje jammer dat Tollers uiteindelijke opwellingen niet op mij overkwamen als een logisch gevolg van zijn denkwijze, waar dat bijvoorbeeld wel zo was bij een Travis Bickle. Sowieso vond ik het einde te snel afgeraffeld en daardoor niet bevredigend genoeg. Wel zal hij zeker nog enige tijd door mijn hoofd spoken.

4.0*

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

alexspyforever wrote:

Cikx wat Freaks betreft, de freaks werden gespeeld door mensen die echt met een beperking hadden te kampen dus geen echte acteurs. Dat het verhaal mager was, had ook te maken met het feit dat de regisseur nogal had moeten snoeien in het geheel. Of er ooit nog een volledige versie van Freaks beschikbaar zal zijn is hoogst twijfelachtig maar dat dacht men ook van Metropolis.

Del Toro's Devil's Backbone is inderdaad niet zo fantasievol als we van hem gewoon zijn. Ik had deze destijds bekeken in de hoop iets als Pan's Labyrinth te krijgen. Dat viel dus even tegen. Backbone is een goede film maar mij kon het niet echt boeien, nogal standaard spookverhaaltje.

Die Dolls film heb ik niet gezien, denk ook niet dat het iets voor mij is. Ik kan echter het niet nalaten om een film met dezelfde titel aan te bevelen, een van mijn favorietjes eigenlijk

Dolls (1987)

En aangezien je wel houdt van stop motion denk ik wel dat je dat kan waarderen...

Ik had inderdaad door dat het echte mensen met een beperking waren, maar zelfs de "gezonde" mensen acteerde heel erg matig vond ik.

Die Dolls film viel me ook al op bij de zoekresultaten. Ik ben normaal gesproken niet zo van '80s films. Zo heb ik bijvoorbeeld maar 5 films uit de '80s in mijn top 200, maar ik zal hem onthouden!

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Kaze Tachinu (2013)

Categorie 5 (geel) - natuurelementen - COMPLEET

c. Lucht

Voortgang: 23/45

https://www.moviemeter.nl/images/cover/88000/88716.300.jpg?cb=1509479107

Studio Ghibli heeft toch veel fijne animatiefilms afgeleverd in de loop van de jaren, maar The Wind Rises heeft me toch niet echt weggeblazen. Het is vooral een degelijke film over de gepassioneerde vliegtuigbouwer Jiro, en het heeft op zich wel allerlei zinnige thema's - liefde en je passies volgen zijn de moeite waard zelfs als je weet dat het maar (heel) tijdelijk is, een ode aan vakmanschap en toewijding, de best aardige parallellen tussen het professionele leven en liefdesleven van Jiro. En dat alles is ook best wel fraai geanimeerd. Maar uiteindelijk is het toch een behoorlijke saaie film geworden; Jiro is een niet zo boeiend personage, en ik deel Miyazaki's passie voor vliegen en vliegmachines niet. Ik kan me ook wel wat vinden in het commentaar hier van eRCee en Donkerwoud dat de clichés in ruime mate over de film gestrooid zijn, al stoorde het mij wel wat minder. Desalniettemin had ik toch wel gehoopt op wat meer originaliteit, fantasie en puntigheid. 3.0*

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

La Isla Mínima (2014)
Categorie 4 (oranje) - regio/taal
a. Romaanse talen
Voortgang: 24/45

https://www.moviemeter.nl/images/cover/99000/99028.300.jpg?cb=1523699526

La Isla Mínima voelde een beetje aan als een Spaanse versie van een misdaadfilm zoals we (ik, tenminste) meestal zien van Britse of Scandinavische bodem, of als we toch vergelijkingen aan het maken zijn, het deed me ook sterk denken aan True Detective. Niet superverrassend in wat we qua plot te zien krijgen, maar wel gewoon heel erg solide gemaakt. Het is een puike misdaadfilm waarbij twee tegenpolen van detectives naar een arme regio in Zuid-Spanje gestuurd worden, om de verdwijning van twee zusjes aldaar te onderzoeken. Uiteraard blijkt hier meer achter te zitten, en met een behoorlijke dosis spanning, prima acteerwerk en regelmatig prachtige beelden zien we de ontwikkeling in de oorspronkelijke zaak en alles wat daarbij komt kijken. Maar daarnaast is het ook een mooi portret van een Spanje waar Franco pas recent van het toneel verdwenen is, en waar de wonden nog steeds vers zijn wat ook blijkt uit de achtergrond van de twee agenten en het wat ambivalente einde. Het middenstuk was wel wat traag, maar ik heb over het algemeen een behoorlijk geboeid toeschouwer geweest. 4.0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Cikx ik stoor mij zelf niet zo aan matig acteerwerk, het moet al heel erg amateuristisch zijn voordat ik mij er aan begin te ergeren. Misschien komt dat ook omdat ik nogal wat low budget films heb gezien waarvan je op voorhand weet dat er geen grote acteurs aan zullen meedoen. Ik heb zelfs een zwak voor bepaalde low budget waarbij het duidelijk is dat die met liefde en enthousiasme zijn gemaakt. Uiteraard moet het thema of verhaal mij ook wel aanspreken. Freaks is zo een film die in die categorie valt voor mij. Natuurlijk kon het altijd beter maar de boodschap die deze voor mij overbracht was duidelijk en krachtig genoeg.

Dolls kan je bewaren voor de horrorchallenge in oktober als je van plan bent om er aan mee te doen

Je kan altijd combineren met die andere horrorchallenge.

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

Sing (2016)

e) Universal

https://www.moviemeter.nl/images/cover/267000/267699.300.jpg

Auditions begin 2016.

Een ontzettende leuke animatie, voor zowel jong als oud. Het verhaal is vrij voorspelbaar, maar de film is dan ook voornamelijk gericht op de wat jongere doelgroep, dus dat nemen we met een korreltje zout. Muzikaal zit het fantastisch in orde, en ook de humor is bij vlagen leuk gebracht. De film laat je achter met een feel-good gevoel.

Ik geef de film 3,5★

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

2f Speciaal: stalker
Voortgang: 22/45

Mil Gritos Tiene la Noche (1982)

https://gbhbl.com/wp-content/uploads/2017/12/400.png

Een slasher die nogal wat giallo elementen heeft zoals de hoed, regenjas en zwarte handschoenen van de killer. Met de kettingzaag hebben we meteen een origineel moordwapen die duidelijk een knipoog is naar Texas Chainsaw Massacre..

Het opzet is erg leuk. Alle elementen van de cheesy 80s horrorfilm zitten er in: bloed, gore en de nodige portie bloot. Zo zijn er ook scènes die (onbedoeld) grappig zijn, bizarre figuren die proberen de kijker af te leiden en die misschien net iets te opvallend zouden zijn als verdachte. Ze geven deze film de nodige kleur. Lekkere vaart, de film verspilt geen tijd aan lange opbouw in de naam van karakterontwikkeling, who cares eigenlijk bij een film als deze? Als slashers misschien meer zoals deze waren (lees niet zoveel tijd staken in saaie activiteiten van al even saaie jongeren) zou ik het genre misschien wat leuker vinden. Maar natuurlijk is deze niet niets voor de meer verfijnde filmkijker die geven liever hoge waarderingen aan oersaaie slashers zoals Halloween (1978).

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

The Void (2016)

h) Lovecraft

voortgang 21/45

Wat een bagger. Ik ben sowieso al geen lovecraft fan maar dit sloeg nergens op. Het verhaal op zich vond ik al niks en de acteerprestaties waren ondermaats. Het kan ook aan mij liggen natuurlijk want zoals gezegd is lovecraft echt niet mijn cup of tea.

En voor je het zegt alexspyforever ik weet dat de acteerprestaties in sommige van mijn favoriete films niet veel beter zijn maar het verschil ligt hem volgens mij dat die films zichzelf niet serieus nemen. Deze film doet dit wel.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 als we spreken van low budget dan gaan we er ook vaak van uit dat acteerprestaties matig tot zwak zijn en dat de film meestal niet serieus kan, mag of moet worden genomen. Maar er zijn ook films met goed acteren of die wel serieus willen worden genomen die ikzelf niet serieus kan nemen. Ik heb die 2 films van Eli Roth aangehaald, waarvan ik denk dat ze zeker serieus bedoeld waren maar dat kon ik niet daarvoor vond ik het naar mijn persoonlijk gevoel te belachelijk. Dat hij veel jat dat ga ik zelfs niet meer als argument aanhalen dat doen ze tegenwoordig toch allemaal. Dat hij veel liefde heeft voor het horrorgenre spreek ik zeker niet tegen. Hij weet me niet te boeien of te entertainen, simple as that.

Maar hetzelfde kan ik zeker zeggen over The Void, die kon me zelfs nog veel minder boeien ondanks de practical gore die door de liefhebbers wordt geroemd. Dat kan ik als liefhebber van oude horror enkel toejuichen maar het lijkt of de regisseur heeft vergeten er een degelijk verhaal rond te maken. Je hebt een of ander vaag verhaaltje met buitenaardse monsters en een of andere rare sekte of wat het ook moge zijn die ermee te maken hebben. De karakters waren niet boeiend of sympathiek tja dan wordt het moeilijk als je vooral zit te wachten op monsteractie om niet in slaap te vallen. Het wil serieus worden genomen, dat was misschien het probleem. Als ze het wat simpeler hadden gemaakt dan had het vast een leukere film opgeleverd. Ik denk bijvoorbeeld aan The Deadly Spawn (1983) waar The Void wel van weg heeft. Deadly Spawn is simpel, niet al te serieus nemen maar verveelt naar mijn mening niet. The Void ik weet niet, wil precies een beetje hip zijn door de retro toer op te gaan of zoiets dergelijks. Ik was ook helemaal niet verrast van bepaalde users die er een hoge waardering aan gaven.

Tja dat je een Lovecraft moest kijken, als ik me niet vergis heb je zelf beslist om die als categorie in te zetten bij het opstellen van het concept

Er zijn zeker Lovecrafts die je goed vindt, Re-Animator bijvoorbeeld heb je 3.5* gegeven. Ik heb die zelfs 4* gegeven.

En weet je een copycat film hoeft daarom nog niet slecht te zijn, soms kunnen die erg vermakelijk zijn. Ik ben zeker niet een kijker die zoiets heeft van oh neen die film was de eerste op dat gebied, een klassieker en het is onmogelijk dat dit ooit nog beter kan worden gedaan. Psycho en Halloween bijvoorbeeld zijn van belang geweest in de verandering van het genre, maar om eerlijk te zijn vind ik ze vooral interessant als historisch materiaal. Ik heb ze gezien, Halloween vond ik doodsaai, Psycho vond ik wel leuk (ondanks dat het plot toch niet geweldig was) maar na zoveel jaar nog steeds geen zin om opnieuw te kijken. Had mijn moeder die toen destijds niet willen kijken had ik die misschien nog steeds niet gezien. Alice, sweet Alice is eigenlijk mijn geliefkoosde slasher die alles heeft.

Films die vooral tributes zijn van andere dat weet je ondertussen wel, daar heb ik meestal een hekel aan. Jij vindt ze (misschien onbewust) toch wel leuk: de films van Roth, The Final Girls. Ik wou nog zeggen House of 1000 Corpses maar die heb je maar 2,5* gegeven dus toch niet zo je ding

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

alexspyforever wrote:

Tja dat je een Lovecraft moest kijken, als ik me niet vergis heb je zelf beslist om die als categorie in te zetten bij het opstellen van het concept

Er zijn zeker Lovecrafts die je goed vindt, Re-Animator bijvoorbeeld heb je 3.5* gegeven. Ik heb die zelfs 4* gegeven.

Films die vooral tributes zijn van andere dat weet je ondertussen wel, daar heb ik meestal een hekel aan. Jij vindt ze (misschien onbewust) toch wel leuk: de films van Roth, The Final Girls. Ik wou nog zeggen House of 1000 Corpses maar die heb je maar 2,5* gegeven dus toch niet zo je ding

Dat lovecraft erbij zit heb ik inderdaad zelf gekozen. Het is de bedoeling om onze grenzen te verleggen en dat zou niet het geval zijn als ik enkel dingen zou kiezen die ik op voorhand goed vind. En ja, re-animator vond ik superleuk. Eéntje die ik zelfs nog wel eens terug opzet bij halloween.

House of 1000 Corpses vond ik inderdaad middelmaat, maar zijn opvolger, the devil's rejects kon ik al veel meer pruimen. Ik zit nu vooral te wachten op een film met mijn favoriete personage in de hoofdrol: captain spaulding. Een hele film aan dit personage gewijd

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

Bad Taste (1987)

g) Oceanië
voortgang 22/45

Weer ééntje waar ik vrij blindelings ben ingerold. Ik wist hier, net zoals bij the void, bijna niets van. Het enige wat ik wel wist is dat verschillende mensen deze film vrij goed vinden en hem aanraden. Maar nee, niets voor mij. Hij was vrij saai en van de gore verwachte ik meer. Dit gewoon omdat dit toch van de hand van Peter Jackson is. Braindead blijft één van mijn favoriete of all times. Tegen het einde van de film, wanneer de aliens terug in hun natuurlijke vorm veranderen, vond ik hem wel ineens een pak beter worden. Misschien waren ondanks dat ik er weinig van wist, mijn verwachtingen te hoog.

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

Headshot (2016)

Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij ✔

f) Arrow video

Voortgang: 18/45

https://www.moviemeter.nl/images/cover/558000/558353.300.jpg

They should have killed him.

Wat een spijkerharde film! Brute scenes van begin tot het einde. Camerawerk was van een hoog niveau. Tempo lag lekker hoog. De actie is behoorlijk over de top, maar dat siert de film, de 2 uurtjes gingen vliegensvlug voorbij. Prima mee vermaakt!

Ik geef de film 3,5★

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

Alle, tis gebeurt. Eindelijk prooi kunnen bestellen. Aangezien media markt hem niet kon bestellen en ik hem in de action niet vond, heb ik hem vandaag besteld bij standaard boekhandel. Volgende dinsdag kan ik hem eindelijk zien

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

2a Speciaal: Time Travel

Voortgang: 23/45

The Exotic Time Machine (1997)

https://cps-static.rovicorp.com/2/Open/Multipremier/The%20Exotic%20Time%20Machine/_3by4/_derived_jpg_q90_410x410_m0/exotic_time_machine.jpg?partner=allrovi.com

The Erotic Time Machine was een meer toepasselijke titel geweest.

Ik heb een versie gezien waarin hevig in is in geknipt waardoor de overgangen soms nogal abrupt waren. Deze film moet je niet kijken voor het verhaal, maar voor het bloot en de (brave) seksscènes. Dit gaat echter al snel vervelen al zijn de meeste dames wel een lust voor het oog en gelukkig niet plastisch bijgewerkt (of het moet al goed verdoezeld zijn geweest). Op die manier hebben we het thema tijdreizen ook weggewerkt voor de challenge.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Belgica (2016)

b) Germaanse talen: Nederlands, Duits, Vlaams... (exclusief Engels & de talen van Scandinavië)

FTV

http://www.vlaamsefilm.be/sites/default/files/10519187_617970765003059_4423638866983712012_o.jpg

Film over twee broers die samen een café gaan runnen, er zitten wat aardige scenes in, ook een paar slechte scenes. Het dobbert een beetje van voorval naar voorval, drijft voornamelijk op broer Frank, maar eigenlijk beginnen we na een minuut of 40 toch wat onrustig op de klok te kijken en wordt het de tweede helft ook niet echt beter. Ach er bestaan nog wel veel slechtere films, maar je kan beter een pintje in de kroeg gaan pakken.

(2*)

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

Plan de Fuga (2016)
a) Romaanse talen
Voortgang: 19/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/620000/620698.300.jpg

Een film met ups & downs, een aantal keer het gevoel gehad van ''nu kan het wat worden'' maar dan toch, zwakt de film weer dermate af. De Russische Maffia komt nergens echt in het plaatje voor. Nadat we een uurtje verder zijn besluiten er 2 overvallers een bank die een kluis t.w.v. 30 miljoen bezit te beroven. Hoe zij de bank instappen, is ronduit lachwekkend, ze hadden dan weliswaar een politie-uniform aan, de bezoekers merkten helemaal niets op, laat staan dat ze ook maar even opkeken.Terwijl de overvallers hun pistool/geweer al in de aanslag hadden.. Gelukkig lette er een bankmedewerkster op, en sloeg alarm Het einde is wat vreemd, en iets te gemakkelijk uitgevoerd na mijn inziens.

Ik geef de film 2,0★

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

C'era una Volta il West (1968)

Categorie 7 (zwart): periodefilms

5) 1960 - 1969

8/45

https://sofrep.com/wp-content/uploads/2018/06/MV5BZWNhOTMzYTEtYjMyNC00ZmE5LTk4OWItZTZmYjdhNGZhYzNjXkEyXkFqcGdeQXVyNDAxOTExNTM@._V1_-905x385.jpg

Mooie film. Voorlopig geef ik de voorkeur aan The Good, The Bad and The Ugly, maar dat kan binnen tien jaar andersom zijn. Deze film is gewoon een film die meer tijd nodig heeft om te rijpen waar The Good, The Bad and the Ugly iets meer straightforward is. De discussie van welke film nu het beste is, lijkt me zinloos. Beide films zijn erg goed maar verschillen in het feit dat The Good, The Bad and The Ugly door een meer mainstream publiek geapprecieerd zal worden, waar Once Upon A Time In The West meer een film is door cinefielen, met name dan ook door de lange shots en een iets complexer verhaal mbt op de psychologie van de hoofdpersonages. Ik vind trouwens ook dat deze over een iets donkere toon beschikt.

De muziek is natuurlijk geweldig verzorgd door Ennio Morricone en een zeer sterk pluspunt. Het beeld is ook een genot voor het oog, maar het desolate landschap leent zich daar dan ook perfect toe, en bepaalde scènes zijn erg knap gedaan, zoals de al vaak besproken eerste scène. Wat me wel ook in negatieve zin opviel, was de nogal fake slagen op het gezicht. Als je ziet hoe de geluidseffecten dan wel weer goed wordt gedaan bij voetstappen, vind ik het een beetje vreemd dat die slagen echt zo fake klinken. Maar dat kan eigen zijn aan de tijd van toen. Ik vind persoonlijk dat het hoge niveau toch ietsje zakt naar het laatste uur toe, welke ook een puntje kost. Al denk ik wel dat zoals gezegd dit een film is die moet rijpen, en wanneer de meer subtiele(re) zaken naar boven komen, en je al wat meer bekend bent met het verhaal, en meer kan focussen op de psychologische achtergrond er weer nieuwe dingen te ontdekken zullen vallen in deze film waardoor de rating bij nieuwe kijkbeurten wel de lucht weer zou kunnen ingaan.

3,5*

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

Patser (2018)
b) Germaanse talen
Voortgang: 20/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1115000/1115531.300.jpg

Wat een heerlijke rauwe film, die het hedendaags onderwereldje bloot legt. Tempo ligt lekker hoog. Het accentje, gedurende de film is eventjes wennen, maar went gelukkig wel vrij snel. De onderbouwing van de plots, door middel van flashbacks, zijn uitstekend uitgevoerd. Het einde is oogstrelend, liquidaties volgen elkaar in rap tempo op. De film brengt een duidelijke boodschap over. ''Blijf van de coke af'' Wel had na mijn inziens het schelden met dat vreselijke woord minder gemogen, op den duur werd het zo vaak gezegd, dat het mij lichtelijk begon te irriteren. Al met al een lekkere actiefilm!

Ik geef de film 4★

DjFrankie

• 3414 messages
  • 3497 votes

24/45

Boyka: Undisputed IV (2016)

d) Oost-Europa (Bulgarije)

https://i0.wp.com/kungfukingdom.com/wp-content/uploads/2016/12/Boyka-Undisputed-4-Kung-Fu-Kingdom-770x472.jpg?fit=770%2C472

Actie actie en nog eens actie in deze vechtfilm, met een flinterdun verhaal.

Ook niet geloofwaardig of logisch maar Who Cares. Vermaak in deze film staat voorop.

Speelt zich vooral af in Rusland.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3838 votes

The Grey (2011)

Categorie 6 (rood): omgeving

b) Sneeuw

voortgang: 23/45

Zeer interessante film vond ik dit. Een vliegtuig stort neer in een sneeuwlandschap. De personen die het nog kunnen navertellen moeten zien te overleven in de barre, koude omstandigheden en moeten proberen aan voedsel te raken. Alsof dit nog niet genoeg is ligt er ook nog een roedel wolven op de loer.

Heel de film is best realistisch neergezet behalve de laatste 10 minuten. Wat toch een beetje jammer is.

De acteerprestaties zijn solide en de film heeft een goed tempo. Ook de shots van de omgeving zijn mooi in beeld gebracht.

In elk geval leuk om eens te zien, en eigenlijk best wel een aanrader.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.