- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- All genres movie challenge
All genres movie challenge
Woland
-
- 4796 messages
- 3816 votes
Categorie 3 (blauw) - productiehuis/distributiemaatschappij - Compleet!
f. Arrow Video
Voortgang: 20/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2133.300.jpg?cb=1500271771
Een wat droge film. In The Day of the Jackal volgen we de minutieuze voorbereidingen van een huurmoordenaar, onder de codenaam The Jackal, op een (fictieve) aanslag op Charles de Gaulle, en het al even minutieuze onderzoek van de politie cq geheime dienst om de aanslag te verijdelen en the Jackal bij z'n kladden te grijpen. Het is geen toeval dat ik al twee keer het woord 'minutieus' heb laten vallen, want The Day of the Jackal staat erop dat we in heel, heel veel detail de voorbereidingen en het onderzoek in voortgang zien; het is dan ook geen toeval dat de film zo'n twee-en-half uur duurt. We volgen een film lang het kat-en-muisspel van de politie die The Jackal op de hielen zit, maar desondanks blijft het allemaal vrij afstandelijk en weinig spannend. Degelijk, maar uiteindelijk niet veel meer dan dat. 3.0*
Woland
-
- 4796 messages
- 3816 votes
Blijkbaar hadden Tarantino en Peter Jackson positieve kritieken gegeven aan Cabin Fever, zal ook wel meegeholpen hebben aan de hype machine destijds. En ok het was Roth zijn debuutfilm dus superstreng ben ik ook niet geweest in mijn beoordeling, maar als hij meer dan 10 jaar later met Green Inferno niks beters kan afleveren dan hoef ik niet meteen weer een van zijn films te zien.
Tja, ik heb Eli Roth nooit kunnen waarderen. Hostel vond ik echt een flauw gedrocht, en Green Inferno was ook niet veel soeps. Cabin Fever heb ik nog niet gezien, maar gezien de regisseur staat het niet hoog op mijn lijstje. Dan vind ik Rob Zombie toch een heel stuk vermakelijker (en ook Tim Burton en Del Toro, maar dat is toch veel minder horror).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Tja, ik heb Eli Roth nooit kunnen waarderen. Hostel vond ik echt een flauw gedrocht, en Green Inferno was ook niet veel soeps. Cabin Fever heb ik nog niet gezien, maar gezien de regisseur staat het niet hoog op mijn lijstje. Dan vind ik Rob Zombie toch een heel stuk vermakelijker (en ook Tim Burton en Del Toro, maar dat is toch veel minder horror).
Denk wel dat Zombie, Del Toro en Burton dan wat meer eigen ideeën lijken te hebben en Roth blijkbaar maar gewoon kopieert en hoopt dat het publiek dat niet doorheeft. Bij Zombie erger ik me vooral dat hij zich erg focust op zijn echtgenote die ik erg vervelend vind om naar te kijken. Wetende dat ze nog meer de hoofdrol heeft in zijn verdere films wil ik aan die films niet beginnen.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Hollywood007 zal deze ongetwijfeld kunnen smaken, jij bent toch een Roth fan?
Ja, ik ben inderdaad een Roth fan. Ik hou van zijn werk en zeker ook omdat ik vind dat je in zijn werk ziet dat hij eigenlijk een grote fanboy is die alles met pure liefde voor horror maakt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
2e Speciaal: kiddy/anime
Voortgang: 19/45
https://i.pinimg.com/736x/a6/a4/da/a6a4da2ad15c122535763e00212b1a7a--movies-to-watch-the-movie.jpg
Bakshi heeft een beetje mijn jeugd gekleurd met de animatie Fire and Ice, die destijds werd aanzien als een tekenfilm voor volwassenen. Hoewel absoluut geen horror past het wel in het rijtje van dark fantasy zoals The Black Cauldron. Veel later zou ik ook Cool World zien, een combinatie van animatie en live action film zoals Who framed Roger Rabbit. Dat cartooneske lag me duidelijk minder. Roger Rabbit vind ik nog steeds amusant Cool World geen interesse meer.
Ben ik op zoek gegaan naar een Baksi animatie in de stijl van Fire en Ice, viel niet mee, meeste waren eerder gericht op andere thema's niet zozeer de echte fantasy. The Lord of the Rings was een mogelijkheid, maar ik had geen zin in nog eens dat verhaal waar ik nu toch even genoeg van heb gehoord en gezien. Dan ben ik dus uitgekomen bij Wizards. Achteraf gezien had ik misschien toch beter voor LOTR gekozen maar goed het zij zo.
Wizards heeft een aantal overeenkomsten met Fire & Ice, strijd tussen goed en kwaad. Ijs (slecht) is hier vervangen door technologie en vuur (goed) door magie. Dat klinkt al vrij cliché maar gaat verder met de mutanten, de monsters zijn de slechte en de goeie zijn de elfen, feetjes en dergelijke. Een strijd die zijn oorsprong vond bij 2 zonen van een elfenkoningin die om de troon vochten waarbij de lelijke natuurlijk de slechte was en de knappe... Ach zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan, uiteindelijk zien we veel van dat ook weer terug in Fire & Ice.
Waar Wizards voor mij vooral faalt is het verhaal en de karakters. Er is een queeste maar uiteindelijk leer je de 'helden' nooit echt goed kennen, ze zijn vlak en niet interessant. Ook worden stukken die best interessant kunnen zijn soms gewoon verteld met wat plaatjes als ware het een stripverhaal. Er zijn wat battle scènes waarbij er gebruik gemaakt wordt van rotoscoping, niet echt mijn ding eigenlijk. De animatie is zoals het verhaal simplistisch. De toon is donker maar vaker zijn er acties waarvan je denkt moet ik dit nu serieus nemen. Ik ga geen details geven maar soms leek het of Bakshi wiet had gerookt. Verder is er nog de gimmick van het tonen van archiefbeelden waarin Hitler de fuhrer zijn volk opzweept, manipuleert een stimulans voor de mutanten verlammend voor de vijand. Dit was nog het leukste idee. Maar uiteindelijk een rommeltje, traag zonder duidelijke richting met een einde dat een anti-climax was. Een epische eindbattle tussen de 2 leiders zoals bij Fire & Ice krijg je hier niet, het is over voor je het beseft en over het absolute einde zal ik maar helemaal zwijgen.
De goeie tovenaar heette trouwens Avatar, ok wie heeft hier nu ondertussen al allemaal van gejat? Zijn evil brother was Blackwolf (hm inspiratie voor de latere Darkwolf maar die was dan wel de goeie). Andere helden waren de elf Weehawk en de wulpse schaars geklede elfenprinses Elinore. Waar hij dus de inspiratie heeft gevonden voor Teegra 6 jaar later hoeven we niet ver te zoeken.
Ik hou het voortaan toch maar bij Fire & Ice op alle vlakken fijner, snel vergeten dit.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Black Mountain Side (2014)
Categorie 2 (paars): special ✔
h) Lovecraft
Voortgang 12/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/367000/367741.300.jpg
There is something under the ice
Het acteerwerk in de film is helaas ronduit slecht. Nergens was er eigenlijk sfeer te bekennen. Er was ook geen binding met de personages, en nergens wordt de film eng. Wat ik wel positief aan de film vond, was de combinatie vermoeidheid, alcohol, kou en het ''Hert'' dat inspeelt op de gedachte van de mensen Wat uiteindelijk resulteert in krankzinnigheid Waardoor er hier en daar nog wat slachtoffers vallen Het einde is wel wat je zou kunnen verwachten. Er komt geen winnaar uit de bus.
Ik geef de film 2★
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
# 18/45
Categorie 7 (zwart): periodefilms
3) 1940 - 1949: Saboteur (1942)
http://www.hitchcockmania.it/filmografia/saboteur_sabotatori/fotofilm/06.jpg
De tweede Hitchcock die ik nu gezien heb. De vorige was North by Northwest en het viel me al snel op dat beide films gelijkenissen met elkaar vertonen. Zo draait het verhaal wederom om een man die op de vlucht slaat, dit keer doordat de desbetreffende man beschuldigd wordt van moord. Met die gebeurtenissen opent de film al vrij sterk, waarna het onderhoudend blijft en zo nu en dan spannend wordt. De vaart wordt er helaas echter uitgehaald wanneer de hoofdpersoon bij het huis van de rijke dame komt. Daarna volgt nog een vrij korte confrontatie tussen verdachte en dader maar is dat een vrij slappe en ook nog korte situatie. Jammer, de film begon nog wel goed, maar qua niveau ging het daarna helaas wat achteruit.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Def by Temptation (1990)
Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij
a) Troma
Voortgang: 13/45
https://i.ytimg.com/vi/K_lRx8dPDL0/hqdefault.jpg
A terrifying tale of vampires and lust
Pfff wat vond ik deze film ontzettend bagger, de special effects waren niet om aan te zien (Zelfs voor die tijdsperiode) Ik zag eigenlijk niets positief aan deze film, en dat gaat geheel tegen mijn principes in, maar helaas dit was er wel zo eentje. Laat je overigens niet misleiden door de cover. Samuel L. Jackson heeft een kleine bijrol Als een soort priester en komt nauwelijks in beeld.
Ik geef de film 0,5★
WardT
-
- 274 messages
- 3111 votes
Categorie 4: Volgens regio of taal
4a: Romaanse talen
Voortgang: 14/45
Xavier Dolan vind ik een fascinerende, overduidelijk talentvolle regisseur. Toch heeft hij voor mij nog geen echte topfilm gemaakt (Les Amours Imaginaires scoort het hoogst met 4*). Deze film doet thematisch veel denken aan zijn debuut J'ai Tué Ma Mère. Voor mij heeft deze film ook veel van dezelfde problemen als dat debuut. Dolan verzandt iets te vaak in sentiment en effectbejag. Ondanks dat is dit een redelijk aangrijpend portret van een moeder-zoon relatie, met een ronduit onhandelbare zoon. Vond de film pas echt interessant worden met de komst van de buurvrouw Kyla, die een positieve, kalmerend effect op de familie heeft. Zeer bijzonder personage. Visueel is de film opvallend met de keuze voor 1:1 aspect ratio. Al snap ik de keuze thematisch goed, want het helpt zeker de benauwende, uitzichtlize situatie van het gezin te benadrukken, vind ik het esthetisch geen geslaagde keuze. Qua compositie beperkt het de film sterk in mijn ogen, terwijl Dolan met het kleurgebruik en belichting nog eens benadrukt dat hij visueel zeker getalenteerd is. De muziekkeuze vond ik ook iets te kitscherig voor mijn smaak. Uiteindelijk weer een boeiende, memorabele film die het talent van Dolan nogmaals bevestigd, maar nog steeds niet het meesterwerk van zijn hand waar ik op zit te wachten (al moet ik Laurence Anyways nog steeds zien). Een kleine 3,5*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Madhouse (There Was a Little Girl) (1981)
Categorie 2 (paars): special
f) Stalker
Voortgang: 16/45
FTV
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51t5754i67L._SX342_.jpg
80's slasher over Julia wiens gestoorde tweelingzus net een paar dagen voor het 25ste verjaardag uit de inrichting ontsnapt. Weliswaar niet zo'n nagelbijter als Halloween, maar bevat toch een paar hele fijne slasher-momentjes. Okay en ééntje voor de boekjes, de boorscène.
(4*)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
2d Speciaal: Boekverfilming
Voortgang: 20/45
https://ji0mlqfscrmtlpxv-zippykid.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/06/slugs-1024x692.jpg
Ben het wel eens met de voorgaande 3 reacties. Als de slijmerige slakken (meestal in grote getale) zich op hun prooi storten, waarbij de scène in het restaurant en het vrijende koppeltje zeker wel tot de beste behoren, is het genieten geblazen. Pijnpunt zoals zo vaker met creature films met een beperkt budget (althans dat denk ik toch dat het beperkt was) is de oninteressante cast die geen achtergrond is. En het gegeven waarbij autoriteiten moeten worden overtuigd van een gevaar voor de lokale bevolking en niet geloofd worden, dat hebben we natuurlijk ook al heel vaak gezien. Ook krijg je nooit het gevoel dat er een vorm van massa paniek is, dat had de film nog leuker gemaakt.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
9) 2000 - 2009
Voortgang: 9/45
Ik had hoge verwachtingen van Kitano's Dolls vanwege de hoge scores en de aanstekelijke reviews die vooral de cinematografie en muziek de hemel inprijzen. Helaas zijn de verwachtingen niet helemaal waargemaakt.
In de film worden een aantal liefdesverhaaltjes in een atypische volgorde verteld. Misschien was ik te moe maar ik de verhalen heb ik een beetje aan me voorbij laten gaan aangezien ik nergens echt door gepakt werd. Het hielp ook niet mee dat het acteerwerk tegen het theatrale aanzat. Daarnaast heb ik weinig gemerkt van de warmte die de film naar horen zeggen uitstraalt en dat terwijl de temperatuur in mijn kamer zich toch dik boven de 30 graden bevond. Ik hoopte dat de cinematografie dit recht zou zetten, maar buiten een fraaie droomsequentie en wat scènes met veel rode bladeren heb ik betrekkelijk weinig kunnen genieten. Het merendeel van de scènes oogde relatief gewoontjes. De soundtrack was oké; vrij subtiel en sentimenteel, maar zal me niet bijblijven. Gelukkig zitten er tegen het einde nog een paar mooie scènes in die het geheel wat weten op te krikken.
2.5*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal
f) Afrika en Latijns-Amerika
Voortgang: 10/45
https://madisonmovie.files.wordpress.com/2013/08/backbone5big.jpg
Een typische del Toro.
Dat wil zeggen een prima verzorgde film met een interessant uitgangspunt dat op een toch vrij conventionele manier wordt uitgewerkt. Het concept van een duister sprookje dat zich afspeelt tijdens de Spaanse burgeroorlog is natuurlijk erg tof, maar qua verhaal blijft het standaard. Vooral de eendimensionale personages en een handvol sentimentele momenten dragen hieraan bij. Het had wat mij betreft ook wel iets duisterder en fantasierijker mogen zijn. Del Toro houdt zich op dat vlak altijd een beetje in door het realistische gedeelte veel van de speelduur te laten opslokken. Iets meer surrealisme zou het nog interessanter maken, want hij is creatief en vakkundig genoeg. Op audiovisueel gebied is het gelukkig genieten geblazen. De set design, het kleurgebruik, de belichting, het camerawerk en de muziek zijn allemaal perfect in orde en dragen stuk voor stuk bij aan deze hele fijne kijkervaring.
Dikke 3.5*
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 7. Periodefilms
a) 1920s
Voortgang: 15/45
http://www.marx-brothers.org/whyaduck/images/movies/scenes/duck.jpg
Matige film waarin de comedy het enige element is dat het bekijken waard is. Comedy van de absurde soort. De hilarische slapstick van de broers mag er zijn. De dialogen en de quotes winnen het echter in grappigheid. Ze zijn gewoon net even leuker. Onnavolgbaar in hun logica, hun onzinnigheid en hun scherpte.
Voorbeeldje: Groucho (aan de telefoon): You want to know where you can get a hold of Mrs. Potter? I don't know, she's awfully ticklish.
De film oogt nogal toneelmatig. Statisch camerawerk in statige decors. De snelle en beweeglijke humor van de broers voelt soms vreemd aan in deze setting. De speelruimte is meestal klein en het lijkt alsof het improvisatiebereik om te grappen daardoor wordt ingeperkt.
De Vaudeville achtergrond is duidelijk en niet ver weg. Veel zang en dans tussen de komische scènes door. Scènes zonder de broers. Heel vervelend. Scènes waarin liederen met dramatische gezichten en stemmen worden vertolkt en scènes waarin houterig uitgevoerde groepsdansen zonder aanwijsbare reden opeens gebeuren. Ze kappen de comedy heel abrupt af en laten zien dat het filmgedeelte zonder inbreng van de Marx Brothers de vergelijking met een slechte musical heel goed kan doorstaan.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
De vakantie is bijna halfweg en onze challenge is dat ook. Daarom mogen jullie voor volgende week allemaal registreren tot 24. Dus degene die wat achter staan kunnen bijbenen. Veel kijkplezier iedereen!!!
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
e) Kiddy/anime:
Voortgang: 11/45
Mooie stop-motion film van Wes Anderson dat zich afspeelt in een fantasievolle versie van Japan waar plotseling alle honden worden gedeporteerd naar een eiland vol afval. Het oog voor detail en het vakmanschap zijn onmiskenbaar in deze film. Je kunt zo zien dat hier gruwelijk veel werk, liefde en passie in is gestoken en dat betaalt zich uit, want het is een genot om naar te kijken. Het verhaal zelf is wat simplistisch, maar wel effectief in zijn symboliek, hoewel de metafoor er iets te dik bovenop ligt. Wel duurde de film naar mijn idee net wat te lang. De laatste 20 minuten begon ik mijn aandacht wat te verliezen. Vooral het subplot met het meisje dat op uitwisseling was hadden ze er beter uit kunnen laten. Daarnaast vond ik de manier waarop alles wat de de Japanse karakters zeiden vertaald werd vrij apart en niet altijd even goed werken. Daardoor wordt het lastig om je te verplaatsen in de karakters. Wat de stemmencast betreft hebben ze heel wat sterren weten op te trommelen. Ik word daar nooit echt warm of koud van. Het is leuk om de stemmen van Bryan Cranston, Scarlett Johansson en Ed Norton te herkennen, maar verder zie ik de meerwaarde niet zo. Ik heb hoe dan ook genoten en kan niet anders dan de film een ruime voldoende geven.
3.5*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Categorie 5 (geel): elementen der natuur
b) Water
voortgang 18/45
Leuk voor een keertje, niets bijzonder. Ik denk dat deze beter was geweest in de bios.
a) Time travel
voortgang 19/45
Zeer leuk, een beetje zoals back to the future maar ipv van de jaren 80 naar de jaren 50, gaat deze film van deze tijd terug naar de jaren 80. De film neemt zichzelf niet echt serieus en dat doet hem goed. Ik ben wel getriggerd om deel twee ook te kijken.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Hotel Transylvania 3: Summer Vacation (2018)
Categorie 1 (groen): season
a) summer
voortgang 20/45
Niet zo leuk als de eerste maar best ok voor een kinderfilm.
Collins
-
- 7294 messages
- 4307 votes
Categorie 2. Speciaal
b) Waargebeurde feiten
Voortgang: 16/45
https://img3.doubanio.com/view/photo/l/public/p2388837282.jpg
Gebaseerd op 'The Bridgend suicide incidents'. Een serie zelfmoorden onder jongeren in Bridgend County Borough in het Zuiden van Wales. Vanaf Januari 2007 tot Februari 2009 was er in dat gebied sprake van 26 zelfdodingen onder jongeren veelal door ophanging. In Februari 2012 verscheen er overigens een artikel in het blad People waarin (intussen) sprake is van 79 gevallen van ophanging in het gebied.
Zeer sfeervolle film die er cinematografisch prachtig uitziet. Veel diepgang op dat vlak. Tegelijkertijd gaat de film niet erg in op de sociale en psychologische betekenis van de zelfmoorden. Het verhaal blijft oppervlakkig en de kritiek vanuit Wales dat de film lijdt aan sensatiezucht begrijp ik wel en deel ik grotendeels.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik kom maar geen stap dichterbij, volgende week naar Duitsland sowieso wat films kijken van de challenge maar vandaag eerst richting Barcelona waar ik geen films ga kijken helaas.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Basket Case (1982)
b) Something weird
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3454.300.jpg
The tenant in room 7 is very small, very twisted and very mad.
Een echte cult-horror, en dat moet je maar net liggen. Om te beginnen, het vreselijke gekrijs (Wat veel voorkomt in de film) was erg storend. De stop-motion in de film, deden mij ontzettend pijn in de ogen. De scenes waar het oude New York even rauw in beeld werd gebracht, deed mij goed. (Wat mis ik die oude tijden)
Qua gore, was het niet veel soeps. Het monstertje ziet er wat knullig uit, overigens bied de film ook wat emotie. Abigail, nadat hij operatief verlost wordt, als een stuk vuil, in een plastic tas op straat word gezet. of Dat zijn vader, lelijke dingen naar Abigail roept. Naarmate de film vorderde, kwam er wat animositeit tussen Abigail en zijn tweelingbroer Duane Bradley Dit word voornamelijk duidelijk wanneer Duane Bradley, zijn rieten mandje meeneemt naar een bar en daar een hotelgenoot tegen komt. Na een aantal budweiser begint Duane, behoorlijk open te babbelen (waar hij een aantal hartverscheurende woorden over zijn misvormde broertje deelt.) Zodra de bar gaat sluiten, en beide terug komen in het hotel, valt Duane in slaap, maar brengt Abigail een avondje door met de vrouw. (Althans, tot zijn gezichtje in haar beeld kwam.
Abigail, kruipt weer in zijn mandje, maar dit keer wel met een slipje, van die dame Dit zorgt ervoor dat hij wat lustopwekkende word. Wat volgt een seks-scene tussen het monstertje, en een receptioniste.waar Duane wel iets in zag zitten Nadat Duane hierachter komt, volgt er een matpartij tussen de beide tweelingbroers, en komt de animositeit, waar ik het eerder over had weer even terug. Nadat beide op den duur aan een uithangbord hangen, probeert het monstertje zijn tweelingbroer te redden. Echter wurgt hij Duane onbedoeld dood.
Al met al leuk om een keer gekeken te hebben.
Ik geef de film 2,5★
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal
g) Oceanië
Voortgang: 12/45
Wyrmwood is niets meer en niets minder dan een vermakelijke pulp film uit Australië. De zoveelste zombie invasie heeft plaatsgevonden en we volgen een aantal Aussies die proberen te overleven. Gelukkig neemt de film zichzelf niet al te serieus. De makers proberen met wat geinige vernieuwingen creatief om te springen met het toch wat uitgekauwde zombiegenre, maar het is allemaal niet wereldschokkend. De aankleding doet wat denken aan Mad Max, maar je merkt aan alles dat het budget niet enorm was. Qua gore zat het wel goed al hadden er wat meer ludieke kills in mogen zitten. Uiteindelijk weet de film zich door middel van typisch Australische humor staande te houden.
3.0*
Kashikoi Inu wa Hoezuni Warau (2012)
Categorie 8 (violet) : extra's
b) Keuzefilm
Voortgang: 13/45
https://static.titlovi.com/img/0206/206982-tt2813906.jpg
Shady is typisch weer zo'n Japanse genreblender die begint als standaard coming-of-age drama over Misa, een eenzaam meisje dat gepest wordt op school, maar schuift dan langzamerhand op richting thriller/horror territorium nadat Misa bevriend is geraakt met de goedlachse Izumi. Naarmate Misa Izumi steeds beter leert kennen komt ze er langzaamaan achter dat er iets niet helemaal pluis is met haar vriendin. Ik kan altijd wel genieten van dit soort films die op een extreem subtiele manier een grimmige sfeer weten te creëren. Ondanks het budget van nog geen 15.000 dollar wist de film me behoorlijk mee te slepen en te verrassen. Het enige minpuntje vond ik het acteerwerk van Izumi Okamura die het er net iets te dik bovenop legt in sommige scenes. Desalniettemin een fijn filmpje die ik aan iedereen die van een slow burn houdt zou willen aanbevelen.
3.5*
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Dr Jekyll & Sister Hyde (1971)
c) hammer
Voortgang: 15/45
https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16938.300.jpg
Be sure your children are sufficiently mature,
to witness the intimate details,
of this frank and revealing film.
Ik had wat meer verwacht van de film, het acteerwerk van met name Dr Jekyll (Ralph Bates) was uitstekend! Bijna gehele film, is er een lekker duister sfeertje, Een uitstekend nachtelijk Victoriaans Londen, wat extra kracht bijzet met de dichte mist. Echter had daar na mijn idee, wel meer spanning opgebouwd mogen worden. De gore in de film was voor mij niet pakkend, evenals de moorden die na mijn inziens gewoon veel te soft waren.
Ik geef de film 2,5★
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
De vakantie is bijna halfweg en onze challenge is dat ook. Daarom mogen jullie voor volgende week allemaal registreren tot 24. Dus degene die wat achter staan kunnen bijbenen. Veel kijkplezier iedereen!!!
Ik dacht dat we sowieso mochten bijbenen indien we niet op het maximum aantal stonden op het eind van de week? Afgelopen week heb ik 5 registraties gedaan, de week ervoor 3.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Breakfast at Tiffany's (1961)
d) Boekverfilming: spreekt voor zich
Voortgang: 21/45
Audrey Hepburn is in de eerste plaats uiteraard een fantastisch mooie vrouw met het nodige charisma en vult haar rol van luxe euh, ja wat is ze eigenlijk, prima in. Ook George Peppard vervult zijn rol prima. En toch ben ik niet echt helemaal enthousiast. De Mickey Rooney rol kan zoals vele reeds gezegd hebben écht niet (meer) en is tenenkrommend slecht. Visueel zie ik weinig tot niks bijzonders. Soundtrack mwa, ik werd niet wild van Moonriver. Verhaal? Bwa zo bijzonder is het niet. Zeker niet verschrikkelijk maar ook zeker niet de klassieker die sommige er in zien. 3*
The Stranger (1946)
3) 1940 – 1949
Voortgang 22/45
Leuk, zonder écht bijzonder te worden. Hele degelijke sfeer. Prima acteerprestaties. Leuke visuele momentjes. Wel erg voorspelbaar bij momenten en nergens echt schrikwekkend (goed) maar voor een film van '46 , erg degelijk. 3,5*
Breaking the Waves (1996)
1990 – 1999
Voortgang 23/45
Breaking the Waves - Hate him or love him maar de man Lars Von Trier blijft één van mijn favoriete regisseurs. Ook deze film is weer erg hard en hakt er weer diep in maar toch keek hij heerlijk weg. Het duurt weer geen vijf minuten of ik zit helemaal in de streng religieuze gemeenschap waar Bess, een labiele jonge vrouw die mentaal hier en daar nog niet ontwikkeld lijkt, haar dagen slijt. Bess wordt op magistrale wijze vertolkt door Emily Watson die opnieuw net als bijvoorbeeld Bjork in Dancer in The Dark ook perfect gecast is. Vanaf het moment dat ze trouwt met een "buitenstaander" wordt Bess' eenvoudige leven echter helemaal overhoop gegooid. Met uiteindelijk alle gevolgen van dien. De sterkste momenten van de film zijn imo de momenten waarin Bess "met God" praat. En ook wel op het einde, het moment waarop er toch minstens één iemand zijn mond eens durft opendoen tijdens Bess' begrafenis. Ja ik vond dit weer een volstrekt unieke film die toch overduidelijk een stevige Von Trier stempel bevat, net geen meesterwerk zoals Melancholia , Dogville en in iets mindere mate Antichrist dat wel waren, maar desalniettemin steengoede cinema imo. Voor de mensen op zoek naar een frisse vrolijke zomerfilm, overslaan. Maar voor al de rest, aanrader. 4,5*
The Warriors (1979)
6) 1970 – 1979
Voortgang 24/45
Degelijk zonder meer. Maar wel verouderd en voorspelbaar. Redelijk stereotiep ook. Fantastische soundtrack en all round coolness maken wel het nodige goed. 3*
DjFrankie
-
- 3414 messages
- 3497 votes
20 / 45
Firestarter 2: Rekindled (2002)
Categorie 5 (geel): elementen der natuur
d) Vuur:
https://scdn.nflximg.net/ipl/18305/d58880aec3f5ae64c9f4edc2b2d34faac2aca36d.jpg
Vervolg op Firestarter 1984 wat ik een fijne film vond, deze duurt te lang meer dan 160 minuten en ik vond vooral het laatste kwartier boeiend.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
7f Periode: 1970-1979
Voortgang: 21/45
L'Uccello dalle Piume di Cristallo (1970)
https://img.reelgood.com/content/movie/3d5baae1-ddca-4be1-88fe-97bc2f87926c/poster-780.jpg
Ok ik was aan deze film begonnen niet wetende dat het een Argento was, en dan nog wel zijn debuutfilm. Dat is misschien de reden waarom deze wat braver bleef op het vlak van bloed en naakt dan zijn latere giallo's.
Maar eigenlijk vond ik deze veel beter te pruimen dan bijvoorbeeld Suspiria of Phenomena (of al die andere waarvan de titels me ondertussen zijn ontgaan) waar de regisseur meer aandacht leek te hebben voor het visuele surreële dan een enigszins steekhoudend verhaal te willen vertellen. Toegegeven ook hier was het bij momenten wel eens vergezocht maar het blijft hier toch meer to the point. Een paar keer wordt je op het verkeerde been gezet en nog met een leuke Psycho achtige twist op het einde, inclusief uitleg van een professor (gelukkig vrij kort en krachtig en niet zo onnozel zoals dat bij Psycho was). Een paar spannende achtervolgingen zonder al te veel visuele poespas, kills zijn kort en krachtig niet zo lang uitgerekt waarbij je het eindresultaat toch al kent en nog wat excentrieke karakters waarmee de protagonist te maken kreeg, maakten dit tot een aangenaam kijkstuk.
baspls zal het graag horen dat deze me goed is bevallen. En ik denk dat die kristallen pluimage te maken heeft verwijst naar de pluimen op het hoofd van de vogel, dat is precies een kristal (hoewel je er ook een gouden kroontje in kan zien).
Hiermee heb ik categorie 7 periode afgewerkt, zwarte label is binnen
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
2) 1930 - 1939
https://www.bbfc.co.uk/sites/default/files/styles/hero/public/hero/Freaks.jpg?itok=oE_pR9vG
Wel een aardig filmpje, vooral vanwege het thema rondom de circusartiesten want de film zelf heeft weinig om het lijf. Het is leuk om een inkijkje te krijgen in het leven van de "circusfreaks" en de gemeenschap die ze vormen. Het voelt alleen beetje ongestructureerd aan. Het hoofdplot is erg mager en de zijpaden die bewandeld worden vond ik ook niet bepaald bevredigend. Daarnaast is het acteerwerk ook nog eens bijzonder slecht, maar ik heb verder geen referentiekader voor films uit de jaren '30, dus dat kan goed met de tijdsgeest te maken hebben. Ik was bang dat de freaks op een hoog paard zouden worden getild, maar dat valt gelukkig reuze mee al zit er wel een moralistisch toontje in de film. Bizar om te denken dat deze film zo lang verboden is geweest.
3.0*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Ik dacht dat we sowieso mochten bijbenen indien we niet op het maximum aantal stonden op het eind van de week? Afgelopen week heb ik 5 registraties gedaan, de week ervoor 3.
Ja mocht ook, maar ik kreeg er een vraag over privé dus dacht ik vermeld het even voor iedereen. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Cikx wat Freaks betreft, de freaks werden gespeeld door mensen die echt met een beperking hadden te kampen dus geen echte acteurs. Dat het verhaal mager was, had ook te maken met het feit dat de regisseur nogal had moeten snoeien in het geheel. Of er ooit nog een volledige versie van Freaks beschikbaar zal zijn is hoogst twijfelachtig maar dat dacht men ook van Metropolis.
Del Toro's Devil's Backbone is inderdaad niet zo fantasievol als we van hem gewoon zijn. Ik had deze destijds bekeken in de hoop iets als Pan's Labyrinth te krijgen. Dat viel dus even tegen. Backbone is een goede film maar mij kon het niet echt boeien, nogal standaard spookverhaaltje.
Die Dolls film heb ik niet gezien, denk ook niet dat het iets voor mij is. Ik kan echter het niet nalaten om een film met dezelfde titel aan te bevelen, een van mijn favorietjes eigenlijk
En aangezien je wel houdt van stop motion denk ik wel dat je dat kan waarderen...