• 177.962 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.370.978 votes
Profile

All genres movie challenge

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Ik ga van deze challenge gebruik maken om mezelf te verplichten films te kijken die, of klassiekers zijn die ik nog steeds niet gezien heb, of films zijn die al zeer lang op mijn to see lijst staan en waar ik op één of andere manier nooit aan toekom.

Fatal Attraction (1987)
Categorie 2 (paars): special
f) Stalker
voortgang 1/45

De getrouwde Dan Gallagher ontmoet de aantrekkelijke Alex Forrest. Als zij elkaar later weer tegenkomen tijdens hun werk, is de aantrekkingskracht zo groot dat zij al gauw met elkaar in bed belanden. Dan voelt zich schuldig ten opzichte van zijn gezin over het slippertje en hij probeert de situatie achter zich te laten door met Alex te breken. Maar Alex wil dit niet accepteren.

Een leuke film om eens gezien te hebben maar wel eentje die ik waarschijnlijk snel weer vergeten ga zijn. Niets bijzonder in zen genre. Ik heb er al betere gezien maar zeker ook al veel slechtere. Eigenlijk meer een zondag namiddag film. Wel blij dat deze eindelijk afgevinkt kan worden.

You Were Never Really Here (2017)
d) Boekverfilming
voortgang 2/45

Joe (Joaquin Phoenix) is een gekwelde oorlogsveteraan met een duister verleden. Hij heeft het nu op zich genomen om vrouwen te redden uit de mensenhandel en de seksindustrie. Wanneer het redden van een meisje uit een bordeel in Manhattan mis gaat krijgt hij een storm van geweld en corrupte macht over zich heen, die uit is op wraak.

Niets voor mij. Een veel te trage opbouw. Zelfs ronduit saai met momenten. Beetje jammer, ik had hier meer van verwacht.

Ta-weo (2012)
Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal
e) Azië
voortgang 3/45

The Tower' volgt een groep mensen die tijdens Kerstavond vast komen te zitten in één van de hoogste wolkenkrabbers in de stad Seoel, door een brand die is onstaan in het gebouw. Terwijl de brand steeds meer uit de hand begint te lopen en dreigt te verspreiden naar de hogere verdiepingen moeten de overlevende mensen zich een veilige weg zien te banen naar de begane grond.

Een film die zeer hard aan de towering inferno deed denken. Ik denk zelfs dat dit een losjes gebaseerde remake is. De verhaallijnen komen in ieder geval redelijk overeen. En wow wat was ik hier weggeblazen van. Eerlijk...ik verwachte helemaal niets. Ik hou wel van dit genre maar er is zoveel bagger in omloop dat ik altijd op voorhand men hart vasthoud als ik er aan begin. Maar deze wist me echt te raken. Hoewel ik hem zag in gedubd Engels wist hij me te ontroeren. Op het einde van de film rolde er zelfs een paar tranen over mijn wangen. Dit wil zeggen dat de film het klaarspeelt om de kijker sympathie en medeleven te laten voelen voor zijn personages. Als je van dit soort disaster movies houd is dit toch echt wel een aanrader.

Horns (2013)
Categorie 6 (rood): omgeving
d) Fantasie
voortgang 4/45

Ig Perrish (Daniel Radcliffe) wordt beschuldigd van de gewelddadige verkrachting en moord op zijn vriendin (Juno Temple). Hij houdt stug vol het niet gedaan te hebben en vlucht in drank. Maar als hij de volgende ochtend wakker wordt, heeft hij niet alleen een enorme kater. Ook groeien er opeens hoorns uit zijn hoofd. Daar blijft het niet bij, want Ig ontdekt dat zijn hoorns mensen aanzet om fouten op te biechten en toe te geven aan hun egoïstische impulsen. Hij besluit zijn bizarre, maar effectieve nieuwe kracht te gebruiken om uit te zoeken hoe zijn vriendin echt om het leven is gekomen en wraak te nemen op de dader.

Ik weet, zelfs na een paar dagen hem hebben te laten bezinken, niet echt goed wat ik met deze film aanmoet. Ergens was hij best wel goed, zeer goed zelfs. Er zat best wel spanning in en ook af en toe een vleugje humor die zeer goed werkte voor mij. Ja zelfs wat ontroering zo nu en dan. De acteerprestaties zijn zeer goed en alles is prachtig in beeld gebracht. Maar dan...het einde. De film balanceert de ganse run time op het randje van 'dit is er echt over, nu wordt het belachelijk'. Maar het einde is er voor mij dan ook echt over. Ze hadden de film beter laten stoppen als hij de echte dader overtuigd om zich aan te geven. Nu is het allemaal net iets te lang gerokken en over the top.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

DjFrankie wrote:

Lovecraft, zijn dat films gebaseerd op zijn boeken. Of is dat breder.

Ben niet bekend met die term.

Onder Lovecraftiaanse films verstaan we films die direct of losjes gebaseerd zijn op zijn boeken (Dagon, Whisper in the Darkness, Re-animator, From Beyond). Maar soms ook films die elementen uit het werk van Lovecraft zoals de kosmische horror hebben overgenomen (The Thing, Alien, In the Mouth of Madness)

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Bambi (1942)

Categorie 7C: jaren ‘40

Gezien op 1 juli

4/45

https://d2e111jq13me73.cloudfront.net/sites/default/files/styles/review_gallery_carousel_slide_thumbnail/public/screenshots/csm-movie/bambi-ss1.jpg?itok=Fiv4XKMv

Ik keek toch wel uit naar deze film, mijn zoon wilde hem in eerste instantie meekijken, maar kwam daar later toch op terug. Maar goed ook, ik vond hem erg tegenvallen. Ik ken de verhalen allemaal wel, hoe zielig de film wel niet moet zijn. Het emotionele wrak in mij heeft dat echter niet ondervonden, en geloof me, ik jank nog steeds iedere keer dat ik naar The Lion King kijk.

Gelukkig duurt de film slechts 70 minuten en is het uit te zitten, maar ik vond de film toch wel aan de saaie kant. Natuurlijk heeft de film zo zijn charmes, maar het heeft mij nergens echt gepakt. Ik heb in mijn kindertijd in ieder geval niets gemist, Bambi is het voor mij helaas niet.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

7b Periode: 1930-1939
Voortgang: 4/45

Werewolf of London (1935)

http://nerdsontherocks.com/wp-content/uploads/2017/10/WoL_3.jpg

De voorloper van The Wolf Man, ook van de Universal studio's. Akkoord qua make-up en transformatie van man naar weerwolf moet deze 6 jaar oudere film niet onderdoen, maar op andere vlakken vind ik het toch allemaal een stuk minder. Dit komt in de eerste plaats door het vrij zwakke en voorspelbare plot en het nogal onsympathieke karakter Glendon gespeeld door Hull. Op geen enkel moment kon hij mijn sympathie wegdragen en als je de hoofdspeler al zo snel mogelijk dood wil maar hier tot het einde op moet wachten vind ik geen goed teken. Wat humor van de oude vrouwtjes vinden de positieve reviewers hier blijkbaar wel leuk, maar ik kon er niet veel mee. En iedere keer als er dan eindelijk wat vaart in lijkt te komen door een actiescène, werd die op een of andere manier toch weer afgebroken. Wolf Man heeft een sterk einde en kon toch meer meeleven met de tragische hoofdfiguur, bij Werewolf of London had ik het omgekeerde. Beste zijn de eerste 15 minuten met de zoektocht naar de bloem en de ontmoeting met de weerwolf die Glendon zal infecteren. Daarna verloopt de film eigenlijk ontzettend voorspelbaar.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

The Colony (2013)
Categorie 6. Omgeving
b) Sneeuw
Voortgang: 3/45
https://img3.doubanio.com/view/photo/l/public/p2134268051.jpg
Met een simpele verhaallijn en een paar voorspelbare plotwendinkjes kijkt de film gemakkelijk weg. Veel meer valt er over de film niet te zeggen. Toch doe ik het.
De CGI is prima. De gore is weinig maar goed. De confrontaties tussen mens en monster zijn ok en af en toe zelfs spannend. De cliffhangers in de film zijn absoluut voorspelbaar. De actie die erop volgt ook. De personages zijn lekker zwart/wit. Goed of slecht. Heerlijk. Alle onderdelen van de film zijn gewoon heel comfortabel ingericht ten behoeve van het kijkgemak. Het is: verstand op nul en kijken maar.
Eigenlijk ligt de enige uitdaging in het analyseren van de effecten die stommiteiten en onoplettendheid van geoefend militair personeel hebben op het verloop van de film. Oftewel, hoe verkeerde keuzes of onattent gedrag leiden tot het enorme gevaar en de enorme chaos, die het bestaan van deze film rechtvaardigen. Het is een leuke tussentijdse studie die de tijd doodt en het kijken naar de film vermakelijker maakt.
De opvallendste constateringen van de studie zijn:
Een ondergrondse nederzetting heeft geen ontsnappingsclausule.
Voetsporen in de sneeuw zijn ook voor monsters goed zichtbaar.
Op een belangrijke missie neem je altijd een onervaren persoon mee. Moeilijkheden zijn gegarandeerd.
Ga als sterke en stabiele leider altijd mee op een gevaarlijke expeditie en laat het thuisfront achter bij een instabiele idioot. De gevolgen van zo'n beslissing voegen weer wat scènes aan de film toe.
Van die dingen dus. Leuk om te ontdekken. En ondertussen loopt de film gewoon lekker door en kijkt gemakkelijk weg. Heerlijk.

DjFrankie

• 3412 messages
  • 3495 votes

5/45

e) Kiddy/anime:

Derrick - Die Pflicht Ruft (2004)

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2004/Derrick-DiePflichtRuft/movie.ws/17.jpg

Tekenfilm van de bekende serie, vol met humor. Cliches als Harry holl mal den wagen, en de duitse schlager muziek worden hier op de hak genomen. Verhaal is flinter dun en had zo ook niet gewerkt als real movie. Dit is een vermakelijke persiflage op de bekende serie.
De stemmen zijn trouwens gewoon van Tappert en Wepper

6/45

Categorie 7 (zwart): periodefilms

1) 1920 - 1929

Metropolis (1927)

https://myfilmviews.files.wordpress.com/2012/09/metro.jpg

Gerestaureerde versie gezien.

Vooraf dacht ik waar begin ik aan, een film van bijna 100 jaar geleden.
Maar ik ben verrast, zeker de ideen toekomst gedachtes en bijbelse geschiedenis. Een complete film met duidelijke boodschappen, die tussen de 2 vreselijke oorlogen in zat.
Ook het aantal figuranten verbaasde me, ontzettend veel kinderen ook.

Wat wel altijd in mijn achterhoofd zit bij films uit deze tijd, ze zijn er allemaal niet meer op misschien een kind na.
Film heeft me niet verveeld, nu op naar de jaren 30. M Ein Stadt sucht ein Morderer

7/45

2) 1930 - 1939

M (1931)

https://programm.ard.de/files/265/2007/3214/10414/1_E_Stadt_sucht_e_Moerder.jpg

Na gisteren Metropolis te hebben gezien, verbaas ik me over de vooruitgang in 4 jaar tijd in deze film. Wederom van Lang. Prachtig tijdsbeelds document, volop spanning die me geen minuut verveelde.
Mooi om te zien welke middelen ze destijds hadden om een moord op te lossen, en hoeveel er gerookt werd. Film zou blauw moeten zijn ipv zwart/wit.

8/45

Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij

b) Something weird. Films gemaakt door dit productiehuis

Basket Case (1982)

https://kitleyskrypt.files.wordpress.com/2018/03/basket-case-1.jpg?w=500&h=375

Tsa een film van Something Weird. FF googelen en je komt bij deze film. Ik vermoed dat ik deze een jaar of 35 geleden al eens heb gezien, omdat sommige scenes me bekend voorkwamen. Helaas was er toen nog geen database om alles bij te houden. Maar nu de film, qua film erg amateuristisch, maar dat is tevens de charme. De scene waar Belial sex heeft, heel apart, maar ook gevoelens natuurlijk.. Mij wist deze te boeien. op naar volgende week.

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

Categorie 1 (groen): season
a) summer: Vicky Cristina Barcelona (2008) 3*
Voortgang 5/45
https://i.pinimg.com/736x/27/2d/ae/272daee7da9973c73b999cd9acb7a3bd--red-aesthetic-lesbian-girls.jpg
Deze film krijgt van mij nog een nipte omdat Rebecca Hall, Javier Bardem, Penélope Cruz en Scarlett Johansson prima op dreef zijn. Verder wordt het lichtvoetige zwoele zomerse in de film te niet gedaan doordat een voice-over de film onnodig afstandelijk maakt en die totaal niet past. De twee vriendinnen Vicky en Cristina (Hall en Johansson) raken tijdens hun bezoek aan het broeierige Barcelona onder de indruk van de charmante kunstenaar Juan Antonio. De intuïtieve Cristina stort zich in een vurige relatie met de bohemien. Echter het is een film over relaties dus ook Vicky krijgt een affaire met Juan Antonio en als zijn temperamentvolle maar geesteszieke ex-vrouw Maria Elena (Penélope Cruz) ten tonele verschijnt, ontstaat er een menage à trois. Met als het gevolg het hoogtepunt van de film; een kus tussen Penélope Cruz en Scarlett Johansson.

Een andere hoofdrol is weggelegd voor de Catalaanse stad Barcelona en is vooral te zien zoals Amerikanen het dromen: kunst en cultuur. We zien dan ook veel (vakantie) kiekjes van de bekende architectuur van Gaudi of het Museum Joan Míro. En ook de andere welbekende fraaie plekken, promenades (Ramblas) en parken worden (overvloedig) getoond.

De charme van de acteurs maakt van deze film over passie, trouw en afhankelijkheid een nog aangename zit, helaas haalt de voice-over, die vooral klinkt als de mijmeringen van een oude man, al het sprankelde sensuele uit de film.

b) Halloween: Cry_Wolf (2005) 3*
Voortgang 6/45
https://a2.tvspielfilm.de/imedia/0934/2410934,HotdoFAWuchymwVDXj9N8GA2hcJeE9vJge9CrjUZuYXX0dbuQMb9_gzmjsDOX5TmcZlslTJ98z7Yskxh1lp62g==.jpg
Leuk twijfelgevalletje van is het ‘slasher’-film of toch niet?

Met de opening van de film waarin een moord op een meisje in het bos door een gemaskerde achtervolger te zien is, lijkt het erop dat we hier wel met één van doen hebben. Ook als de jongere aankondigen dat ze naar een zomerhuis willen afreizen, lijkt een teken dat het er één gaat worden. Des te leuker is het dan ook dat dit niet het geval is. Helaas is de gore mager endoor de twistmist het vooral inpakt. Ook is er geen naakt te bekennen. Al maakte sommige spannende outfits Lindy Booth (je zal maar Dodger heten?) nog een hoop goed. De jonge cast speelt netjes voor een gemiddelde Amerikaanse high-school film. Maar hoger dan dit komen zij qua niveau ook niet. Er zijn een paar goede en spannende scènes zoals in een bibliotheek waar de lichten aanspringen of de achtervolgingsscène met Owen in de keuken. Regisseur Jeff Wadlow heeft daarom met ‘Cry_Wolf’ een vermakelijke aardig origineel uitgevoerde-thriller gemaakt. Oh en voor de geïnteresseerde is Jon Bon Jovi in een bijrol te zien.

c) Christmas: Bell Book and Candle (1958) 3*
Voortgang 7/45
http://www.m28rocks.com/wp-content/uploads/2018/07/bell-book-candle-bell-book-and-candle-bell-book-candle-movie.jpg
Een kat genaamd Pyewacket, de vreemde vorm wenkbrauwen van de sexy Kim Novak en haar jurken, het zijn zomaar een paar ingrediënten in deze kerst-film die hiervan een aangename 106 minuten kijkplezier maken. En zo zijn er nog een paar meer te vinden. Al had het misschien wel iets korter gekund. Een Rom-Com over een heks die verliefd wordt op een sterfelijke man en hiervoor haar toverkracht opgeef. Die love-intrest is James Stewart en is door zijn leeftijd niet heel geloofwaardig. Iets wat hijzelf ook vond want dit was de laatste romantische hoofdrol voor hem, omdat hij zichzelf te oud ging vinden voor dit soort rollen en zijn vrouwelijke tegenspeelsters, vaak de helft in leeftijd jonger waren dan hemzelf! Een ander minpuntje is wellicht dat alles, gezien het onderwerp, wel wat magischer van sfeer had gekund, maar men hield het bij een aantal zeer bescheiden speciale effecten (een groen vuur en een trucje met het licht van de lantaarnpalen.) Dit was ook de tweede opeenvolgende samenwerking van hoofdrolspeler James Stewart, na "Vertigo", met de beeldschone sexy Kim Novak. Deze film in het mini-genre over heksen in een liefdeskomedie is bij vlagen wel betoverend.

Categorie 1 (groen): season (behaald)
d) Valentine: My Bloody Valentine (2009) 2*
Voortgang 8/45
http://www.leffatykki.com/static/content/image/669371f3846ee49a64fc7089f546da34.jpg
My Bloody Valentine is een remake van de gelijknamige horrorfilm uit 1981. Ditmaal zijn aan de film 3D-effecten toegevoegd. Of deze de film beter maakte weet ik niet ik heb hem namelijk in het oude vertrouwde 2D gekeken. Misschien dat een 3D-beleving de film net dat beetje extra had gegeven om boven de standaard horror uit te komen.

Enfin de moordende mijnwerker Harry Warden met zijn gasmasker en pikhouweel is terug. Echter als horrorfilm an sich biedt de film maar weinig verrassingen. Daarnaast vond ik het verhaal (toch al nooit het meest briljantste in een slasher) in de oude film iets beter uitgewerkt. De saaie driehoeksverhouding waar dan soms de killer zijn werk verricht is gebleven maar de twist rond de killer Warden is te ongeloofwaardig. Ook werd veel spanning teniet gedaan doordat de muziek steeds als de killer in beeld was, aanzwelt. Over het acteerwerk zwijg ik verder maar... Positief was de gore en de blonde actrice Betsy Rue die frontaal in beeld een poedelnaakte dame-op-hakken speelt.

De jaren '80-film kon nog met bepaalde aspecten wegkomen echter anno 2009 is dit vooral standaard, middelmatig, en niets nieuws onder de zon. Oké de film was niet heel erg vervelend, maar is ook niet erg gedenkwaardig.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Je hebt je voortgang verkeerd bij eentje joolstein, staat twee keer een 7 .

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

Moonlight (2016)

c) Coming of age: films waar de ontwikkeling van een of meerdere personages centraal staat

Voortgang 5/45

Ja, leuk. Beter dan de film die eerst enkele seconden/minuten de oscar voor beste film gekregen heeft. Vond de drie hoofdacteurs het alle drie goed doen. Sfeer die neergezet wordt is prima en het verhaal actueel. Overgangen vond ik best mooi ook, met die zwarte beelden met verschillende kleuren lichten. Misschien wel nog beetje het gevoel dat het op het einde wat snel snel moest gaan. Maar zeker wel sterke film. 4*

Driving Miss Daisy (1989)

7) 1980 - 1989

Voortgang 6/45

Ja, leuk. Wel wat min om er nu echt een oscarwinnaar voor beste film in te zien misschien maar ik heb de film wel met veel plezier in één ruk uitgekeken. Beide hoofdrolspelers doen het goed. Ook de bijrollen vond ik geslaagd. Verouderingsproces is leuk om te zien en goed gedaan. Ontbreken wel echt bijzondere dingen om hem als meesterwerk te beschouwen maar wel prima licht filmpje dat makkelijk wegkijkt. 3*

In the Heat of the Night (1967)

5) 1960 - 1969

Voortgang 7/45

Ook een meevaller, al was het einde hier echt wel te snel afgewerkt, maar het eerste deel van de film vond ik wel meeslepend en spannend. 3,5*

Chicago (2002)

9) 2000 - 2009

Voortgang 8/45

Mja, geslaagd zonder al te veel overschot. Vestimentair wel in orde, leuke kostuums met hier en daar al is een decolleté. Qua zang wordt het al moeilijker, wordt nergens compleet vals gezongen, maar een Richard Gere die begint te zingen, het hoeft voor mij toch niet noodzakelijk. Teksten van de songs zijn vaak wel leuk, toch aantal keer om moeten lachen. Zit ook nog wel écht een verhaal in, iets dat bij musicals vaak toch enkel als kapstok durft dienen voor de songs. Shout out nog voor de heerlijk naïeve echtgenoot van Roxie Hart (Zellweger), subliem gespeeld door John C. Reilly imo. 3*

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

Kondoro wrote:

Je hebt je voortgang verkeerd bij eentje joolstein, staat twee keer een 7 .

THNXS! Aangepast!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

(quote)

THNXS! Aangepast!

Is dat verlof van jou waarbij je in het begin niet veel films kon kijken, tot nader order uitgesteld?

Of wil je gewoon steeds de eerste zijn?

joolstein

• 10828 messages
  • 8911 votes

alexspyforever wrote:

Is dat verlof van jou waarbij je in het begin niet veel films kon kijken, tot nader order uitgesteld?

Of wil je gewoon steeds de eerste zijn?

Ik ga pas over drie weken er twee weken tussenuit (22 juli tot 5 augustus) Tot die tijd is het dus vooral heel ver uit lopen!!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

(quote)

Ik ga pas over drie weken er twee weken tussenuit (22 juli tot 5 augustus) Tot die tijd is het dus vooral heel ver uit lopen!!

Mooi dan doen we die 2 weken 8 films per week

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

Incredibles 2 (2018)
Categorie 2: Special
2e: Kiddy/Anime
Voortgang: 5/45

Aardig vervolg. Het eerste deel is in mijn herinnering wel war sterker. Toch zitten er hier weer zeker leuke momenten in (gevecht met de wasbeer). Zoals altijd bij Pixar gewoon heel goed gemaakt, maar voelde bij vlagen wel wat gemakzuchtig. Qua plot is het bijvoorbeeld erg voorspelbaar en het duurde sowieso best even voor ik een beetje in de film zat. Uiteindelijk me zeker niet verveeld, maar de film voegt ook niet echt iets toe ten opzichte van de eerste film. 3*

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

My Bloody Valentine (1981)

Categorie 1 (groen): Seizoen

1D – Valentine

Voortgang 5/45

http://horrorfreaknews.com/wp-content/uploads/2016/06/harry81d.jpg

Beter dan ik had verwacht, met zo’n titel. Het acteerwerk niet, maar de kills en de lol die ik eraan had wel. Schijnbaar is My Bloody Valentine de favoriete Slasher van Tarantino, en dat soort lof gaat me iets te ver. Maar vermaakt heb ik me wel. Toch rond ik af naar beneden, en dan wordt het een zesje.

3*

The Amityville Horror (1979)

Categorie 2 (paars): Speciaal

2B - Gebaseerd op waargebeurde feiten

Voortgang 6/45

http://staticmass.net/wp-content/uploads/2013/03/dvd_amit.jpg

De remake heb ik gezien toen hij twaalf jaar geleden uitkwam. Beetje matig. En als ik dat toen al vond, zou dat nu vermoedelijk nog erger zijn. Uiteraard zegt dat niet direct iets over het origineel, dus dat moest nog wel even bekeken worden. Het overlijden van Margot Kidder vorige maand bracht de film terug op de radar, en ik moet zeggen dat de film nog steeds genietbaar is. Uiteraard is het Haunted House genre uitgemolken tot de uier er vanaf viel, maar bij een goede toevoeging aan het genre vergeet je dat eventjes. Vooral als het een wat oudere film is, die duidelijk zijn sporen heeft nagelaten. Dat geldt niet helemaal voor The Amityville Horror, helaas. Het zakt toch wat in, en blijft net niet helemaal overeind zoveel jaar later. Kidder heeft wel fantastische ogen, dat dan weer wel.

3*

The Dark Crystal (1982)

2E – Kiddy/anime

Voortgang 7/45

https://www.n3rdabl3.com/wp-content/images/uploads/2018/02/Dark-Crystal.jpg

Het is vrij zelden dat in huize JM een kinderfilm aanstaat. Het gebeurt wel eens, maar dan is het meestal animatie of een film die ik in mijn jeugd helemaal geweldig vond, en uit nostalgie toch nog eens bekijk. Vaak valt me dan op dat die warme gevoelens de neiging nu kritischer te zijn, wat overstemmen, alsof ze zwaarder wegen. Objectief zou je op van alles en nog wat commentaar kunnen hebben, maar je wilt het niets eens… Dat voordeel heeft Jim Henson en Frank Oz’ The Dark Crystal niet, aangezien ik hem nu pas voor het eerst zag. Bij voorbaat excuus aan ontstelde zielen wiens geliefde klassieker ik er bekaaid met een 2,5* vanaf laat komen.

Kort door de bocht is dit ook geen film voor mij. De puppetry is fantastisch, art direction erg sterk en je ziet hoeveel liefde en zorg er aan alles is besteed. Een uiterst ambitieus project, waarvan ik direct begrijp dat zoveel mensen er gek op zijn. Maar het is niet voor mij. Ik heb doorgaans weinig op met fantasy, en dat is deze film op en top. Gevuld met karakters waar ik niets mee aan kan vangen, of me zelfs aan loop te ergeren. Met dit soort verhalen kan ik simpelweg niet veel, vrees ik. Het is niet anders.

2,5*

Play Misty for Me (1971)

2F – Stalker

Voortgang 8/45

https://i.gifer.com/92R.gif

In mijn hoofd was Play Misty For Me een van Eastwoods Jazz films, maar dat bleek bepaald niet het geval. Waarschijnlijk ooit in de war geraakt met Bird (1988), aangezien ik beide nog niet gezien had. Hoe dan ook, deze psychologische thriller was Eastwoods debuut als regisseur, en schijnbaar niet zonder invloed in het (sub)genre; het legde de basis voor opvolgers als Adrian Lyne’s Fatal Attraction, de film die een 10 of 11 jaar oude JM de gehele nacht en delen van de nacht erna wakker zou houden. En er zouden er nog genoeg variaties volgen…

Het enge van dit soort films is die realisatie dat er iets grondig mis is, maar dat je niet meer terug lijkt te kunnen; je hebt iemand toegelaten in je leven die volledig labiel blijkt te zijn, zich niet de deur laat wijzen, en erger, geen enkele rem lijkt te hebben op het vlak van agressie en geweld. Het zal je maar overkomen. Brrr.

3*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

7a Periode: 1920-1929

The Monster (1925)

http://1.bp.blogspot.com/-YiZYvPfJ5m0/VhsqIrtJaFI/AAAAAAAACvA/h_q4HxwvRfw/s1600/13%2BLon%2BChaney%2B%2526%2BGertrude%2BOlmstead%2B%2528The%2Bmonster%252C%2B1925%2529.jpg

Roland West kende ik al van The Bat (1926), die tot mijn favoriete silents behoort. Een jaar eerder bracht hij het veel minder bekende The Monster uit. Gelijkenissen tussen de 2 films zijn vooral dat ze allebei de setting hebben van the old dark house. The Monster is geen slechte film, maar The bat vind ik op bijna elke vlak beter: het plot, de karakters, verrassing, spanning en humor op het juiste moment. The Monster heeft nogal vlakke personages en moet het vooral hebben van de setting (huis met verdiepen, een lift, vallen en dergelijke) en zeker naar het einde toe nogal wat actie. Met Lon Chaney senior in de titulaire rol heb je natuurlijk een klasbak in huis, maar hij komt veel te weinig in beeld om zijn stempel op de film te drukken. De andere hoofdpersonages en nevenpersonages zijn te flets. Vooral Johnny Arthur als wannabe detective die eerder aan Charlie Chaplin doet denken was totaal niet overtuigend. De humor is flauwtjes en komt niet zo goed uit de verf en het tempo is ook te laag. Ik kan goed begrijpen, dat deze in de vergeethoek is beland.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Somewhere in the Night (1946)

3) 1940 - 1949

FTV

https://elgabinetedeldoctormabuse.files.wordpress.com/2016/06/avlcsnap-2016-06-22-20h25m35s918.jpg?w=620&h=450

Hele fijne speurtocht naar de geheimzinnige Larry Cravat in de VS vlak na WO2. Doet een beetje denken aan The Maltese Falcon, vol met crooks, femme fatales, havens en schimmige kelderkroegen. Absoluut een must see voor de noir-liefhebbers.

(4*)

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Had je die van mijn lijst geplukt, AlexSpy? Of had je hem zelf ook al bedacht?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

Had je die van mijn lijst geplukt, AlexSpy? Of had je hem zelf ook al bedacht?

Neen, ik heb mijn lijst zoveel mogelijk ingevuld met films die op mijn watchlist staan en dat zijn vooral films van distributiemaatschappij Arrow. Ik heb de andere lijsten maar vluchtig bekeken. Als die film ook op jouw lijst staat is dat echt toeval. Ik heb al redelijk wat silent horrorfilms gezien en kwam via google of was het nu via youtube op The Monster uit.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Captain Blood (1935)

Categorie 5 (geel) - Natuurelementen

b. Water

https://www.moviemeter.nl/images/cover/2000/2879.jpg?cb=1381139156

Een Hollywood-blockbuster uit de oude doos. Captain Blood is leuk, licht vermaak, nergens verrassend maar desalniettemin lekker doorstomend. Captain Blood is een piratenfilm uit de jaren '30, en was schijnbaar de doorbraak van Errol Flynn; daarnaast zien we ook andere bekende gezichten als Olivia de Havilland en Basil Rathbone. En zoals het een piratenfilm betaamt zien we alle te verwachte elementen terug. De piraterij wordt (uiteraard) geromantiseerd waarbij Captain Blood een eerzaam, eerlijk man is met scherpe tong die door omstandigheden gedwongen is te rebelleren tegen de tirannie van de Engelse koning. Met zijn gezellige bende aan medestrijders toert hij door het Caribisch gebied, met natuurlijk grootse kapingen, zwaardgevechten, een wat minder eerzame rivaliserende piraat, en natuurlijk een damsel in distress. Echt, het zou zo een jaren '30 Pirates of the Caribbean kunnen zijn, maar dan zonder het overdreven gedoe van Johnny Depp en zonder bovennatuurlijke zaken. Leuk om eens zo'n echte ouwe swashbuckler te zien, weliswaar met zat clichés maar uiteindelijk gewoon een prima gemaakte avonturenfilm. Zelfs met het wat overdreven Hollywood-einde. 3.5*

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Met het oog op de vakantie wil ik dit graag nog even meegeven. Moesten er deelnemers zijn die door vakantie niet kunnen registreren, kan je dit altijd even doorgeven zodat we hier rekening mee kunnen houden. Dan kunnen we wel iets voorzien, bv. op een bepaald punt een paar extra registraties laten doen om de rest weer in te halen.

Ik dacht trouwens dat jij bij de horror challange ook zoiets gedaan had alexspyforever.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 wrote:

Met het oog op de vakantie wil ik dit graag nog even meegeven. Moesten er deelnemers zijn die door vakantie niet kunnen registreren, kan je dit altijd even doorgeven zodat we hier rekening mee kunnen houden. Dan kunnen we wel iets voorzien, bv. op een bepaald punt een paar extra registraties laten doen om de rest weer in te halen.

Ik dacht trouwens dat jij bij de horror challange ook zoiets gedaan had alexspyforever.

Dat klopt als je door welke omstandigheden dan ook niet aan 4 films komt in een bepaalde week kan je de week erna die bijhalen.

We zijn nu in week 2 dus je kan nu tot maximum 8 registraties gaan. Eigenlijk moet je kijken in de hoeveelste week je zit en dan vermenigvuldig je met 4 om te weten tot hoe ver je mag gaan op het einde van de week.

Met een aantal van 45 films zijn we minstens 12 weken bezig en we zijn begonnen op 25 juni. Ten vroegste kan deze afgewerkt zijn op 10 september. En dat vind ik goed enkele weken rust om dan echt te knallen voor de horror challenge met 31 films op 1 maand

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

The Death of Stalin (2017)

Categorie 2: Special

2b: Gebaseerd op waargebeurde feiten

Voortgang: 6/45

Droge, Britse humor is niet aan iedereen besteed, maar ik kan er altijd erg van genieten. Als het dan ook nog van de hand van de mede-bedenker van Alan Partridge komt, zijn de verwachtingen hooggespannen. Iannucci weet knap de (cynische) humor in de politieke chaos rond de dood van Stalin. Nu zijn de gebeurtenissen en het schrikbewind van Stalin ook zo absurd, dat er eenvoudig de tragische humor in te vinden is. Alle personages zijn lekker dik aangezet en praten gelukkig niet met dik aangezette Russische accenten, maar allerlei regionale Britse accenten. Buscemi is erg sterk in de rol van rasopportunist, maar eigenlijk doet heel de cast het heel behoorlijk. In de tweede helft zakte het voor mij wel een beetje in, maar heb me zeker goed vermaakt. 3,5*

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Ook joolstein heeft weer een categorie afgewerkt!

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Knightriders (1981)

Categorie 3 (blauw): volgens productiehuis/distributiemaatschappij

f) Arrow video

Voortgang: 6/45

RW

https://ancientslumber.files.wordpress.com/2016/03/knightriders.jpg?w=683

In de herziening! Ik heb het nog even opgezocht, maar het was in 1991 dat Knightriders voorbij kwam in Alex Cox' Moviedrome op de BBC. Jawel in de jaren 1988 t/m 1994 deed die keurige BBC aan cult-films in de zomerperiode. Niet de minste ook nog eens: o.a. The Wicker Man, Electra Glide in Blue, Two-Lane Blacktop, Il Grande Silenzio, Wise Blood, Lolita, Kiss Me Deadly. En drie maal raden wie er een trouwe kijker was!

Deze vakantie mezelf maar eens getrakteerd op de Arrow-uitgave. Wat moet ik er verder over zeggen. Als de beste zombiefilm-regisseur de beste zombiefilm aller tijden opvolgt met een twee-en-een-half uur durend epos over een roadshow levend volgens de middeleeuwse tradities, zij het dat de paarden vervangen zijn door motoren, dan zitten we bij voorbaat al op de maximale score. Één van de meest onvergetelijke Moviedrome-nachten. Meesterwerk!

(5*)

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

My Bloody Valentine (2009)

d) Valentine

Voortgang 3/45

https://images.propstore.com/186507.jpg

Ik was afgelopen zondag bij het ‘Iron Maiden’ concert in het Gelredome en aangezien ik hier van een beetje uitgeput was wou ik niet een al te moeilijk te volgen film gaan kijken en viel mijn aandacht al gauw bij deze herziening van de horror slasher ‘My Bloody Valentine’. Ook heb ik dit gedaan voor de challenge waar ik mee bezig ben alleen houd ik het wel wat korter deze mening, ben aardig moe van dit weekend en de werkdag.

Lees hier de hele (wat kortere) mening.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Bone Tomahawk (2015)

2 G - special / Revenge

Voortgang 1/45

https://www.telegraph.co.uk/content/dam/film/whattowatch/bone-tomahawk-xlarge.jpg

Kurt Russell doet het goed in Westerns, hij heeft er 'de kop voor'. Bone Tomahawk is een film die uitstekend weet te vermaken, ondanks de lange speelduur komt de film gelukkig niet in een langdurige sleur terecht. Echt goed wordt de film helaas niet maar een leuke filmavond kan die zeker bezorgen.

_______________________________________________________________________________________________________

Trainspotting (1996)

2 C - Coming to Age

Voortgang 2/45

http://image.tmdb.org/t/p/original/9VmHgaOSXjYgQOi1xqSBwSX7OK9.jpg

Trainspotting voldoet evident aan de beschrijving van deze subcategorie, films waar de ontwikkeling van een of meerdere personages centraal staat, maar staat in zo'n schril contrast met de 'lieve films' die het genre mij doet oproepen. Het is zeker niet de eerste keer dat ik deze film zie, hoogstwaarschijnlijk zie ik hem zelfs binnen twee jaar weer. De film intrigeert mij ontzettend, de sfeer is afwisselend beklemmend of opwekkend, Ewan McGregor zet een wereldprestatie neer in zijn rol als jongen/jongeman die tijdens zijn coming to age periode volledig is afgegleden maar de hele cast presteert uitstekend, het plot zit goed in elkaar en achteraf verbaas ik me er elke keer weer over dat dit alles slechts 93 minuten duurt.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

La Loi de la Jungle (2016)

Categorie 6. Omgeving (Voltooid)

a) Bossen en bergen

Voortgang: 4/45

https://assets.cdn.moviepilot.de/files/f3231d344557cbd6dc2c38b2eb3a3f9e2d46d3ab5dec90f4e0d0406d91eb/limit/960/600/la-loi-de-la-jungle-mit-vincent-macaigne-und-vimala-pons.jpg

Vreemde komedie die laveert tussen engagement en slapstick maar alras erg overslaat naar de luidruchtige humor waar Zuid-Europeanen patent op hebben. Met slapstickachtige humor wordt satirisch ten strijde getrokken tegen zaken als bureaucratie, vercommercialisering van idealen en neokolonialisme.

Heel edelmoedig hoor, zo'n komische kruistocht, maar volgens mij is het type humor daarvoor niet erg geschikt. Denk aan Jerry Lewis of Louis de Funès verdwaald in de jungle en een beeld van komische capriolen verschijnt meteen op het netvlies. Doldwaze belevenissen maar dan zonder scherpe en prikkelende boodschap. En precies dat beeld zien we in deze film. De prikkeling en scherpte ontbreken hier ook. De belegen (visuele) grappen zijn niet van de lucht. Grap met slang, grap met afrodisiacum, grap met formulier a en formulier b etc. En druk, joh. Alles in de overdrive. Typisch Zuid-Europese hectiek en drukdoenerij. Tot op zekere hoogte grappig maar ook al snel heel vermoeiend. Een paar running gags blijven gelukkig de hele film overeind. Die zijn erg leuk.

De hectiek sneeuwt de boodschap onder. De satirische insteek raakt dan ook al snel buiten beeld. Wat rest is een film die bestaat uit snel opeenvolgende drukke gebeurtenissen die worden veroorzaakt door een rij aan leuke en minder leuke personages. Het hoofdpersonage is gelukkig goed te pruimen. Zijn vrouwelijke sidekick ook. De humoristische glans die van beiden afstraalt is boven nul, maar daar is het ook wel mee gezegd. Geen komische natuurtalenten, vind ik, maar goed genoeg te doen.

Tekstueel is het mager. Geen prikkelende dialogen of witty oneliners. Erg jammer, want ik hou erg van de combinatie tekst en capriool. Dat is hier afzien.

Druk, druk, druk. Snel, snel, snel. Af en toe leuk en vaak ook niet. Dat is het eigenlijk wel.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Loving Pablo (2017)

Categorie 4 (oranje): volgens regio of taal

a) Romaanse talen: Frans, Spaans, Portugees...

Voortgang 5/45

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Pablo Escobar. Escobar werd beroemd en berucht door de cocaïnehandel, verdiende miljarden en doodde duizenden mensen. Daarnaast had hij een onwaarschijnlijke liefdesrelatie met zijn tegenpool, een glamoureuze tv-presentatrice genaamd Virginia Vallejo

Heel aangenaam verrast door deze prent. Bardem en Cruz acteren uitermate goed. Ik was helemaal mee. Prachtig

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.