- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Lol, echt? Ik had echt 38 in mijn hoofd 
Njah. Rustig weekje dan volgende week. Excuus!
Edit: ik heb ze weggehaald alexspyforever, om verdere misverstanden bij andere gebruikers te voorkomen.
Categorie: Monsters
4A – Natural Horror Fauna
Voortgang 36/54
https://rarehorror.files.wordpress.com/2017/01/razorback31.png
Een Aussie horror over een gigantisch wild zwijn dat de outback terroriseert. Niet heel hoogstaand uiteraard, maar wel vermakelijk. Regisseur Russel Mulcahy kennen we van films als Ricochet, On the Beach en Resident Evil: Extinction. Razorback is jaren tachtig in hart en nieren, met zijn synthesizer score en special effects. Helaas werkte het voor mij niet helemaal, op de een of andere manier raakte ik er nooit echt in en begon het net iets te vaak te slepen. Lichte tegenvaller dus, in het natural horror genre. Al moet ik zeggen dat er op het vlak van cinematografie en setting af en toe leuke beelden tussen zitten, die vaak wat vervreemdend werken. Bij nader inzien rond ik toch af naar boven, waardoor we alsnog op een voldoende uitkomen
2,5*
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Lol, echt? Ik had echt 38 in mijn hoofd 
Njah. Rustig weekje dan volgende week. Excuus!
Misschien eens tijd genoeg om Kreuzweg, Victoria en Respire te zien nu. 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Categorie 6 (oranje): Horror volgens regio of taal
a) Romaanse talen
Voortgang 5/54
https://uproxx.files.wordpress.com/2017/03/raw-reature.jpg?quality=95
Eindelijk de tijd voor kunnen vinden, en er echt van genoten. Zeer mooie film, en lag ergens wel in de lijn zoals ik verwacht had. En dat was goed, want de verwachtingen lagen erg hoog. En als een film dat kan inlossen, is dat altijd leuk. Het is ergens ook wel een sfeerfilmpje, al gebeurt er ook wel best veel. En deze film bevatte heel wat mooie scènes, scènes die zowel qua inhoud interessant waren maar ook qua stijl een lust voor het oog waren. En combineer dat met een heerlijke score, en dan heb je een geweldige film. Verder beschikt de film over een intelligent script en over sterke acteerprestaties. Natuurlijk is de wil om hier al aan te acteren ook een punt van discussie natuurlijk. Het camerawerk wordt ook mooi verzorgd door vakman Ruben Impens, die mij eerder al positief opviel in de films van regisseur Felix Van Groeningen. Dikke 4,5*, zal misschien wel een 5,0* worden. Dit soort films liggen me echt, en ik zal er wel een zwak voor hebben.
4.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Volgens mij gaat hij al die thrillers kijken zodat hij kan stemmen bij die KO. Als daar nu een challenge aan was verbonden zou ik zelf misschien ook wel af en toe eentje kijken, maar zo ben ik niet gemotiveerd om er eentje te kijken. Eigenlijk vind ik film KO's nogal saai, er is niet de animo die je bij een challenge wel hebt. Ik zou zeker nog wel een horrordraft willen doen maar zo een KO van film tegen film neen dan liever lijstje tegen lijstje.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
2b Horrorstijlen - Found Footage
Voortgang: 33/54
https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2016/11/diary_of_the_dead_ver3_xlg.jpg?w=664&h=495
Dit is de eerste film van de 2de Dead trilogie van Romero die ik zie. Eigenlijk had ik met land of the Dead moeten beginnen maar uiteindelijk maakt het niet echt uit gezien het toch telkens om verschillende verhalen en karakters gaat. Het goede nieuws is dat het found footage niet al te donker of schokkerig is, ze hebben toch wat beter materiaal dan die vervelende goedkope handcams.
Het is de gekende zombie apocalyps maar echte actiescènes of grote chaos blijft uit. We volgen een groepje student filmmakers die dit hele gebeuren filmen. En zo tussen de zombiegedeeltes waarbij hun groepje steeds vaker wordt uitgedund krijgen we soms wat conflicten en gefilosofeer. Op het einde lijkt Romero nog een statement over de mensheid te willen maken. Het was allemaal een beetje te gezapig, niet slecht maar ook te weinig memorabel om hier een voldoende aan te geven. Wel leuk dat een van hen zei "a walking corpse cannot run" de idioot die het concept rennende zombies heeft bedacht verdient dan ook zelf a bullet in the head.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
Volgens mij gaat hij al die thrillers kijken zodat hij kan stemmen bij die KO. Als daar nu een challenge aan was verbonden zou ik zelf misschien ook wel af en toe eentje kijken, maar zo ben ik niet gemotiveerd om er eentje te kijken. Eigenlijk vind ik film KO's nogal saai, er is niet de animo die je bij een challenge wel hebt. Ik zou zeker nog wel een horrordraft willen doen maar zo een KO van film tegen film neen dan liever lijstje tegen lijstje.
Het grootste nadeel van die knock-outs is dat ik gewoon veel te weinig films heb gezien, en zelf ook vrij breed kijk, dus niet alleen de films die iedereen kijkt, en ook niet allemaal films uit één welbepaald genre.
Op 9lives is er nu ook een knock-out toernooi bezig. We zitten daar in de derde ronde met 64 films uit deze eeuw, en zelfs daar kan ik maar op 8 vd 32 battles stemmen terwijl quasi 80 a 90% van de films die ik gezien heb uit deze eeuw zijn. Het is gewoon zinloos om aan zoiets te beginnen. Nuja, de films die de meerderheid daar mooi vindt zijn dikwijls films die mij niet liggen (heel diepzinnig/filosofisch of juist blockbuster / mainstream materiaal). En ik moet nog te veel dingen als Mulholland Dr. en There Will Be Blood en No Country For Old Man zien, en dan krijg je dat.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
A Smell of Honey, a Swallow of Brine (1966)
3f - Gewelddadig: Underground
Voortgang: 13/54
https://i.imgur.com/tvajnXS.png
Op aanraden van alexspyforever deze film besloten te kijken als opvulling voor de underground categorie. Weer zo'n categorie net als sexploitation (waar deze film waarschijnlijk ook wel onder valt) waar ik weinig kaas van gegeten heb. Aangezien het doel van deze challenge is om uit je comfortzone te stappen wilde ik het toch een kans geven.
De film gaat over een jonge vrouw die erop kickt mannen te verleiden om ze vervolgens tijdens het vrijen van zich af te schoppen en uit te maken voor verkrachter. Dit gaat eigenlijk de hele film zo door totdat ze de dit bij de verkeerde probeert te flikken. Ik zou er denk ik niet ver naast zitten als ik zou schatten dat grofweg 95% van de film uit seksueel getinte scènes bestaat. Dit is natuurlijk helemaal niet erg, maar het bleef erg aan de oppervlakte en voor een "Something Weird Video" had ik eerlijk gezegd wel iets extremers en verrassenders verwacht. Voor de jaren '60 zal dit ongetwijfeld schokkend zijn geweest, maar tegenwoordig stelt het niet veel meer voor.
Wat ook meteen opvalt zijn de brakke opnamekwaliteit, effecten en het matige acteerwerk. Al heeft dit ergens ook wel weer zijn charme. Ik wist regelmatig niet of iets serieus of komisch bedoeld was. Zo was er een droomscène waarin de hoofdrolspeelster een aantal keren licht getoucheerd werd met een zweep waarna er de meest gruwelijke striemen op haar huid verschenen. Dit soort taferelen gaven de film een (volgens mij) onbedoeld komisch sfeertje.
Uiteindelijk was het wel leuk om eens gezien te hebben als tijdsdocument, maar het is helaas geen genre gebleken waar ik nu opeens meer van wil ontdekken.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Categorie: Periode
7I – 2010 – Heden
Voortgang 34/54
(afbeelding)
Wat een heerlijke slasher. Ontzettend vermakelijk, en tegelijkertijd met een serieuze component. Van sommige langgerekte kills werd ik zelfs echt wat naar, in de zin van dat ik het zowat zelf benauwd kreeg. Dat gebeurt me niet vaak meer. Ik denk dat ik Dream Home snel nog maar eens moet zien, en dan mét de wederhelft. Kijken wat zij ervan vindt…
Woland, ik weet dat het niet je genre is, maar Plex deze maar even binnenkort. Geen trailer, geen synopsis, just trust JM. In het ergste geval wordt dat beschaamd, trek het maar van mijn krediet af. 
4*
Deze wilde ik al graag zien, maar nu maak je me nog nieuwsgieriger
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
2b - Horrorstijlen: Found footage
Voortgang: 14/54
https://unwinnable.com/wp-content/uploads/2011/02/The-Troll-Hunter.jpg
Aardige found footage film die zichzelf gelukkig niet te serieus neemt. De trollen zien er best goed uit, vooral de laatste is indrukwekkend en ik ben blij dat we ze in volle glorie te zien krijgen. Het merendeel van de found footage films laat vrijwel nooit zien waar het allemaal om draait en dat zou bij deze film heel flauw zijn geweest. Het tempo had wel wat hoger gekund. De (meestal best humoristische) rustmomenten tussen het trollenjagen door halen het tempo er regelmatig uit. Trollenjager Hans steelt toch wel de show. Wat een heerlijke droogkloot is dat. Had er iets meer pit ingezeten dan was het waarschijnlijk 3.5* geworden, maar nu blijft die op 3* steken.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
4c - Monsters: Mutations
Voortgang: 15/54
https://gbhbl.com/wp-content/uploads/2018/03/annihilation-movie-screencaps-5.png
Ik heb Annihilation al een tijdje geleden gezien, maar ik zie dat die ook toegestaan is hier en aangezien ik toch al een onoverbrugbare achterstand heb zal ik hem registreren.
Na Ex Machina weet Garland weer een prachtige sciencefiction film af te leveren. Dit is hoe ik ze het liefste heb: origineel, mysterieus, tot de verbeelding sprekend en bij vlagen erg spannend. Ook zitten er genoeg subtiele (visuele) metaforen in om meerdere kijkbeurten te verantwoorden. Ik wil hem dan ook graag nog één of twee keer zien voordat ik een volledige recensie schrijf, maar vooralsnog 4.5*
Collins
-
- 7294 messages
- 4310 votes
The Strangers (2008)
Categorie 3: Gewelddadig (rood)
g. Home invasion
Voortgang: 30/54
http://www.filmjabber.com/movie-stills/the-strangers-2702_1.jpg
Film die het qua spanning en thrills moet hebben van een aantal jumpscares, van suggestief camerawerk en van vreemde en onwerkelijke geluiden. Het zijn de weinig verrassende elementen die ook voorkomen in andere films uit het horror subgenre 'home invasion'. De film onderscheidt zich in dit opzicht dan ook niet van die andere films met dat thema.
De film doet het misschien zelfs wel iets minder goed, want er missen elementen. De film bezit geen gore. We zien slechts een spatje bloed. En we zien kills die er niet spectaculair uitzien. Dat doen films als Angst (1983) en Ils (2006) toch beter.
Het begin van de film is het beste deel. Het is een stukje drama dat een mooie opmaat vormt voor de beoogde komende spanning. Een stuk film dat niets met het thema home invasion te maken heeft en bestaat uit dramatische interactie tussen de twee hoofdrollen. 'Troubles in Paradise' en best boeiend. Goed geacteerd ook. Prima drama en eigenlijk spannender dan het actiegedeelte, dat bestaat uit gemakkelijk scoren met voorspelbaarheid en opgeklopte psychologische spanning.
Tekenend voor het contrast tussen het intrigerende voorstuk en het flauwe home invasion gedoe, is wel dat ik maar bleef zitten met een onopgelost item uit dat voorstuk. De vraag over de diepere reden van de conflictueuze situatie tussen beide personages bleef in het "spannende" intruder gedeelte maar steeds oppoppen (waarom sloeg zij het huwelijksaanzoek af?). Mijn gefilosofeer daarover zegt genoeg over de mate van spanning in het actiestuk, denk ik.
Mooie vrouw die Tyler. Enig acteertalent kan haar niet ontzegd worden. Dat bleek toch maar weer duidelijk uit het dramatische voorspel. Jammer dat zij in de rest van de film een vervelende gillende keukenmeid moest spelen.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Categorie 4 (groen): Monsters
g) Mens vs machine
voortgang 33/54
Een groep tieners geeft een feestje in een winkelcentrum. Wat ze echter niet weten, is dat het winkelcentrum wordt beveiligd door robots die net nu een storing blijken te hebben en ieder levend organisme vermoorden.
Wat ben ik in de wolken met deze ontdekking. Dit was right up my alley. Heel jaren 80 'horror' filmpje. Komt heel hoog in mijn favorieten lijst en gaat nog dikwijls herbekeken worden. Ook leuke cameo van Dick Miller die je onderandere kan kennen van Gemlins.
e) Azië
voortgang 34/54
Een seriemoordenaar vermoordt het verkeerde meisje, namelijk de dochter van een gepensioneerde politiechef. Haar verloofde Su-Hyeon, een geheim agent, besluit om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Hij belooft dat hij alles zal doen om wraak te nemen, al moet hij zichzelf veranderen in een monster.
Best wel ok film. De acties die sommige personages ondernemen zijn niet altijd te snappen maar dat kan de pret niet drukken.Heel mooi in beeld gebracht en sterke acteerprestaties. Stond al lang op mijn to see lijst en ben blij dat het er eindelijk eens van gekomen is.
Speciaal (zwart)
Free choice
voortgang 35/54
Om een onbekende reden beginnen ouders zich gewelddadig te gedragen tegenover hun eigen kinderen. Een meisje en haar jongere broertje moeten de dreigende terreur zien te overleven.
Leuk om deze acteurs is in zo een rol te zien. Al is het acteerwerk van Nicolas Cage de laatste jaren erbarmelijk slecht. In deze rol mag hij lekker de psycho spelen en dat past heel goed bij zijn acteerstijl
Ook Salma Blair doet het meer dan behoorlijk. Goed in beeld gebracht, ok acteerprestaties en verder alles lekker over the top.Het einde laat wel wat te wensen over.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
2c Horrorstijlen - zwart/wit
Voortgang: 34/54
The Face at the Window (1939)
http://worldworthwatching.com/wp-content/uploads/2013/08/2689710518_56bd68fd06.jpg
Ik denk dat Collins het al perfect heeft verwoord wat ik van deze film denk. Ik ga het mij gemakkelijk maken en me bij zijn uitgebreide recensie aansluiten. Ik ergerde me ook een beetje aan de domheid van de tegenspelers van de slechterik. De jonge man wordt uitgedaagd voor een duel, hm zou het een val zijn?. Laten we naar de professor gaan om de moordenaar te ontmaskeren, en we gaan er niet van uit dat de moordenaar de brave man zal ombrengen? Beetje te doorzichtig en voorspelbaar allemaal.
Tormented (1960)
https://hqofk.files.wordpress.com/2015/05/torm1.jpg?w=863
Deze toch al een keer of 3 gezien, beter wordt die er niet op maar het blijft zeer vermakelijk met enkele leuke effecten.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
5) Undead & supernatural (blauw)
e) Zombies:
Voortgang: 34/54
Le Lac des Morts Vivants (1981)
http://www.underscores.fr/wp-content/uploads/2017/08/Lac-des-Morts-Vivants-Photo-01.jpg
Regisseur Jean Rollin, de Franse meester van de erotische horror en dan vooral van erotische vampier-films, waagt zich dit keer aan de zombies. En dan wel de nazi-zombies om te verstaan. Geen reden natuurlijk om geen knappe meisjes met weinig kleren aan te tonen. Zodoende is het maar slechts één minuut en twintig seconden wachten op het eerste naaktshot. Kort daarop worden dit onderwatershots, waarbij de camera zich regelmatig onder het dartelende naakte meisje bevindt. Verder is dit natuurlijk gewoon trash. Alles is zo over de top slecht dat het lachwekkend entertainend wordt. Regie, montage en muziek is totaal inconsistent. Bij sommige scènes stel je achteraf de vraag; waarom ze in de film voorkwam? De acteerprestaties zijn erbarmelijk beneden peil (je lacht je eigen regelmatig een breuk) Maar wel veel naakt! Dat krijg je zelfs in veelvoud met een compleet team van volleybal-vrouwen (let echter op de volleybal (?) die ze bij zich hebben) die hun opwachting maakt om te skinny-dipping in het meer. De make-up van de zombies is nog nooit zo slecht geweest! Groene verf die in bepaalde scènes domweg door het water van het gezicht afbrokkelt! Hoe dan? Neen, een meesterstuk in de horror is dit absoluut niet, een origineel idee ook niet want er was al de film Shock Waves (1977) (ondanks dat daar geen naakt in zat was die toch beter), maar één van de hilarische zombie-flicks misschien!
https://i2.wp.com/malatidicinema.it/wp-content/uploads/2018/03/zombi-3.jpg?resize=759%2C416
???? Wat een vreselijk script! Direct vanaf het begin is het al mis. Een paar mannen met geweren overvallen een medisch team, er ontstaat een vuurgevecht waarbij er één dief overblijft die vlucht naar een bedenkelijk resort wat op vijf minuten lopen ligt van de biologische wapenfaciliteit. Blijkbaar een ideale ligging om je vakantie te vieren? Enfin, uiteindelijk besluit om de generaal van die faciliteit (ach het is allemaal 'science fiction!') om het lichaam te verbranden (Goh, was dat ook niet in The Return of the Living Dead (1985) Om de Zombies en overlevenden uit te roeien stuurt de generaal een stel mannen in bio-hazardpakken (deze lijken zo weg gelopen uit The Crazies (1973) op het probleem af. En geloof het of niet er zit ook nog een bar slechte verwijzing (inspiratie kan je het niet noemen!) in naar Alfred Hitchcock's The Birds (1963) (de reactie bij die dode vogels: 'I've never seen anything so sad').Dit was nog niet erg geweest als de hele zooitje niet vol had gezeten met úber-domme dialogen, en onzinnige vuurgevechten. En natuurlijk ontplof er een tank-station want een actiefilm uit de jaren '80 kan niet zonder! En dan heb ik het nog niet gehad over de derderangs zombies, de DJ Blue Heart of het vliegende hoofd.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
d) Oost-Europa (met inbegrip van Rusland)
Voortgang: 35/54
http://www.renovatio.ru/upload/iblock/bf7/bf71fc895a2b133ce442dc2bc96e8fa8.jpg
Tegenvallend! Actrice Svetlana Khodchenkova valt direct op in deze film Zij is een zeer mooie vrouw die we al eerder tegenkwamen in films als; Tinker Tailor Soldier Spy,The Wolverine en het in 2016 uitgekomen Viking. Hier speelt ze de rol van de historische bekende Elisabeth Báthory (1560 –1614) een Hongaarse gravin die in kasteel Csejte woonde, in het huidige Slowakije. Ze is de bekendste seriemoordenaar in de Slowaakse en Hongaarse geschiedenis. Báthory en vier vermeende handlangers werden opgepakt op verdenking van het martelen en vermoorden van meisjes en jonge vrouwen. Hoeveel dit er zijn geweest, is nooit helemaal opgehelderd. Haar helpers werden gedood en Báthory zelf opgesloten in een kamer zonder ramen, met alleen een spleet voor lucht, eten en drinken. Vier jaar later overleed ze daar. Een gruwelijk geschiedenis en daarom ook een dankbaar onderwerp!
Deze film slaagt er nog wel in om vermakelijk te zijn en het publiek te onderhouden. Echter is het opgezet als een historische kostuumdrama waarbij alleen de eerste 20 minuten enigszins opvallen. De film begint namelijk niet met de gravin maar met Aletta een zigeuner-meisje Isabelle Allen (“Les Miserables”) en haar broertje. Uiteindelijk komen zij natuurlijk terecht in het kasteel van de gravin. Nu weet niemand of het volgens de historie vertelde verhaal correct is en deze film laat dit ook lang in het midden echter uiteindelijk kiest het er toch voor om zich op die gruwelijkheden te baseren. Waardoor de film op beide vlakken faalt. Door niet te tonen wat deze gezellige edelvrouw allemaal uithaalt (we zien alleen wat geronnen bloed en wat spanning in het te makkelijke climax) slaat de genre-aanduiding Horror zo beetje nergens op. Maar ook als accuraat historische vertelling is het niet goed genoeg. De kostuums, locaties en het spreken van verschillende talen waren nog wel goed uitgevoerd maar helaas geldt dat niet voor de personages zelf. Domweg zijn er in het script dus te weinig dynamische elementen. Het einde is al even absurd; een voice-over vertelt ons nog even over de honderden lichamen die begraven op het terrein buiten het kasteel het bos in een mystiek gebied hebben veranderd. Maar ach de film was allang daarvoor gedoofd als een kaars.
http://sputnikfestiwal.pl/filmy/Shopping_Tour_Still_5.jpg
Niets meer of minder dan een doorsnee found-footage filmpje van Fins/Russische makelij. Waarbij een moeder en haar puisterige tiener, die alles filmt op zijn mobiele telefoon, naar Finland gaan om daar te kunnen winkelen. Echter blijkt uitgerekend op die dag elke Fin, zich te goed mogen doen aan mensenvlees. Als reden werd Saint John's Eve (Bij ons Sint-Jan (24 juni) oftewel het midzomerfeest) aangevoerd. Zoals gebruikelijk bij dit micro-budget found-footage vliegt de camera veelvuldig in het rond. Veelal om de slechte maar weinige speciale effects te maskeren. Ook in deze film zien we te vaak nietszeggend geklets tussen personen. Daarnaast zitten er een paar zeer grote plotgaten in de film die het armtierige verhaaltje geen goed deden. Ik kon me eigen ook niet onttrekken aan het idee dat veel van wat we zien, bedoeld was als satirische kwinkslag naar zowel Russen als Finnen (Europa). Al ontgaat me die humor volkomen. Al met al is het niet het slechtste wat het found-footage genre heeft te bieden maar heel heel goed was het voor mij ook niet!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
2g Horrorstijlen - Giallo
Voortgang: 35/54
Opera (1987)
https://i1.wp.com/www.booknerds.de/wp-content/uploads/2016/01/opera-2.jpg?ssl=1
Giallo zou een van mijn favoriete genres kunnen zijn helaas lijken de meeste zich te focussen op style over substance. Aangezien ik ondertussen toch al alle giallo's van Mario Bava en Lucio Fulci heb gezien, dan toch maar eentje van Dario Argento. En ook deze kan zich weer niet onderscheiden qua verhaal of concept van de rest van zijn oeuvre, het is altijd dezelfde vage shit. Wat was nu die moordenaar zijn probleem, ze lijken nooit een drijfveer te hebben. Is Argento dan niet in staat om iets te bedenken dan zo een vage uitleg waar ik als kijker niets mee kan. Enkele stijlvolle kills en het gedeelte met de raven is ook nog leuk maar al de rest is weer zo interessant als verf te zien opdrogen. Als dit geweldige horror is dan zijn de films van HG Lewis ware meesterwerken...
Bovendien wat een onlogica alweer, bij de brand kan de protagoniste enkel ontsnappen via de deur. Hoe is de moordenaar dan ontsnapt? Kon hij door de muur lopen?
Collins
-
- 7294 messages
- 4310 votes
Categorie 5: Undead & Supernatural (blauw)
d. Vampiers
Voortgang: 31/54
http://www.horroria.com/i/nstills/20/84/2084/2084-48858.jpg
Lekker popcornvermaak.
De openingsscènes maken meteen duidelijk in welk type film we terecht zijn gekomen. In ieder geval niet in een film met diepere lagen in het verhaal en in de personages. Het is simpele horror met een actiesaus in een westerndecor. James Woods is de aanjager. De actieheld, de avonturier die grofgebekt, zonder fatsoennormen en zich bedienend van een beschermende laag sarcastische humor heerlijk tekeer gaat. Erg clichématig en weinig verrassend. Maar erg goed te doen. Meer valt er niet over op te merken. What you see is what you get. Ik vond zijn personage goed te pruimen. Prima rol.
De vampier is redelijk angstaanjagend, hoewel af en toe wel wat overdreven gemeen en overdreven boosaardig aangezet. Zijn duivelse uiterlijk en meedogenloze karakter zijn desondanks in orde genoeg om zich als serieuze opponent van Woods te presenteren. Voor iemand die geen Christopher Lee heet, doet ie het best goed.
De film is geen western. Toch voelt de film vanaf de eerste scène aan als een western en heeft er ook veel kenmerken van. De woestijnachtige settings met stoffige stadjes, de eindelozevan wegen en de sfeervolle luchten boven bergachtig gebied passen goed in een western decor. Beide hoofdpersonages gekleed in westernoutfits vertonen veel overeenkomst met de typische revolverheld en de typische bad guy. Uiteraard is er aan het einde een shootout.
De actie op weg naar de finale shootout bestaat uit imponerende schermutselingen en schietoefeningen. Fijne actiescènes en moordpartijen waar de gore niet wordt geschuwd. Daaronder horen we in het tempo van een langzame paardendraf hele luie temperamentvolle bluesrock. Mooi.
Geen grootse film. Wel verrukkelijke sfeervolle hersenloze pulp.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
4g Monsters - Mens vs Machine
Voortgang: 36/54
http://basementrejects.com/wp-content/uploads/2017/01/chopping-mall-1986-robot-attack-review.jpg
Zo geweldig als Hollywood007 vond ik deze niet maar ik vond het wel een tof filmpje met die typische jaren 80 sfeer, groepje jongeren die wat gaan rondhangen, gratuit naakt en heel af en toe wat gore hoewel hier erg weinig. Ach geeft niet de film kent een niet al te lange opbouw en de saaie activiteiten die moeten dienen voor opbouw en karakterontwikkeling (zoals die zo vaak in slashers worden gebruikt) maar het verhaal eigenlijk geen hol vooruit helpen worden hier tot een minimum beperkt. Film is vrij kort en kent een lekker tempo en leuke actie. Deze heeft zeker een goede kans om te herzien misschien met gezelschap volgende keer.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Categorie 7 (wit): Periodehorror
b) 1940-1949
Voortgang 36/54
Larry keert vanuit Amerika terug naar Wales. Hij bezoekt een zigeunerkamp met een meisje uit het dorp, Jenny Williams, die vervolgens wordt aangevallen door een weerwolf. Larry doodt de weerwolf maar wordt tijdens het gevecht gebeten. Larry zal tijdens elke volle maan veranderen in een weerwolf.
Beetje te traag voor mij. Zal wel spannend geweest zijn in 1941, maar nu kon hij mijn aandacht niet echt vasthouden. Ik keek na een tijdje om te zien hoe lang hij al bezig was, ik dacht 45-50 minuten ofzo, maar hij bleek nog maar 25 minuten ver. Het hielp ook niet echt dat Lugosi (één van mijn favoriete acteurs van die tijdsperiode) er maar zo weinig in voorkomt.
En hierbij heb ik op de valreep nog deze week eindelijk mijn eerste categorie af.

Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
3b - Gewelddadig: Slasher & revenge
Voortgang: 16/54
http://horrorcultfilms.co.uk/wp-content/uploads/2011/05/dreamhome.jpg
Poeh, dat was me wat. Een goed verzorgde slasher met enorm brute kills. Vaak iets te excessief naar mijn smaak. Laten we maar zeggen dat ik er moeilijk van kon genieten. Het geweld werd regelmatig onderbroken door flashbacks die iets teveel sleepte en het tempo er behoorlijk uithaalde. Dream Home is kwalitatief gezien een prima film, maar helaas niet mijn cup of tea.
2.5*
Collins
-
- 7294 messages
- 4310 votes
Singapore Sling: O Anthropos pou Agapise ena Ptoma (1990)
Categorie 7: Periode (wit)
g. 1990-1999
Voortgang: 32/54
http://horrornews.net/wp-content/uploads/2013/12/Singapore-Sling-1990-Movie-Nikos-Nikolaidis-5.jpg
De eerste paar minuten lijkt de film op een detective uit de jaren 40. Sfeervolle zwart-wit beelden. Stemmige orkestrale muziek. Een mannelijke voice-over die verklarende taal spreekt. Een mysterie is aanstaande. En dat klopt ook, maar het brave film noir sfeertje waar de opening heel eventjes aan refereert, moeten we maar snel vergeten. Braaf is de film allesbehalve.
De film grossiert in vele schokkende beelden. De focus ligt op een driehoeksverhouding tussen een detective en twee zwakzinnige vrouwen. Binnen die verhouding gebeuren de dingen op uitvergrote wijze. Van normaal gedrag is geen sprake. De personages zijn getraind in het uitvoeren van extremen. Het gaat over marteling, kotsen, vraatzucht, incest, shocktherapie en meer van die dingen. Perversiteiten zogezegd. Gefilmd in veilig zwart-wit, denk je dan. Nee hoor. Op een of andere manier is het aanzien van perversiteiten daardoor juist confronterender. Ik zie liever iemand in kleur kotsen, denk ik.
Behalve verwondering over de vele perverse scènes die voorbijkomen, maakt de film weinig los. De personages acteren op overdreven wijze. Heel theatraal in een heel theatraal decor. Denk hierbij aan het acteren in een silent. Het stoorde me.
Van enig verhaal is amper sprake. De film bestaat vooral uit een opeenvolging van shockerende scènes. En ik moet eerlijk zeggen dat een zoveelste schokkende scène halverwege de film al een stuk minder shockeffect sorteert dan in den beginne. Als het verhaal dan verder weinig ontwikkeling heeft en niet heel boeiend is, duurt het maar lang tot het einde.
Een paar momenten helpen dan. Zo spreekt één van de vrouwelijke personages met een Frans accent. Als zij af en toe in de camera tot de kijker spreekt, is de associatie met een komische serie treffend. 'Allo 'Allo! Vloeken in de kerk natuurlijk, want niet komisch bedoeld, maar zo klinkt het wel. Hoe dan ook, zo'n ongewild leuk moment helpt erg goed bij het beter verteren van de film, die met zijn speelduur van twee uur veel van het concentratievermogen vraagt.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1726 votes
The House of the Devil (2009)
Categorie 2 (violet): Horror stijlen
d) Arthouse & surrealism
https://a.ltrbxd.com/resized/sm/upload/uh/on/go/fu/house-of-the-devil-1200-1200-675-675-crop-000000.jpg?k=a42ebffea9
Geen idee wat ik hiervan moet denken eigenlijk. Ben ik teleurgesteld of vind ik hem goed? Ik weet het eigenlijk niet. Want morgen kan ik er quasi anders over denken. Hij doet mij een beetje denken aan The Invitation (2015) die ik eigenlijk nog eens moet herkijken. De film ziet er vrij indie-achtig uit met naar mijn idee een laag budget, maar haalt daar dan wel veel uit. Het is wel duidelijk dat de film een ode aan de jaren '80 is, en hoe de film eruitziet is daar ook een verwijzing naar. Ik had toegegeven wat meer visueel spektakel verwacht, al blijft het bij momenten wel mooi geschoten. Ik vind vooral de ontknoping mooi geschoten. Het beste aan deze film vind ik de sound design. Er gebeuren weinig enge dingen, maar met gepaste geluid worden de weinig enge scènes ook wel echt eng gemaakt zonder dat er eigenlijk ook iets heel engs hoeft te gebeuren altijd. Het weinig aanwezige muziek is heel effectief (zoals de dansscène). Maar ook de creepy geluiden zoals krakende deuren doen hun werk.
Wat ik wel teleurstellend vond was dat de opbouw plots heel bruusk oversloeg naar de ontknoping. Voor je het wist, was ze vastgebonden. Dat was heel erg jammer. Ze ontsnapt bovendien ook heel erg makkelijk, en het is lang ook niet altijd even duidelijk wat er gebeurt. Ik had graag toch iets meer duiding gehad over het satanistische element of wat daar gaande was. En de overgang tot de ontknoping was erg bruusk, ook al omdat er eigenlijk weinig gebeurt vooraf. Van extreme paranoia waar voor mij weinig reden toe was, ging het over de ontknoping en hoewel de ontknoping ons mooie beelden voorschotelt, vond ik het een beetje de boel verpesten. Bovendien was de film voor je het weet dan ook gedaan, en ontsnapte ze bovendien ook nog eens heel makkelijk.
Ik vind hem niet zo goed als beweerd wordt, sorry. Sfeer is voor mij heel erg belangrijk in een film, maar er is meer dan sfeer.
2,5*
Collins
-
- 7294 messages
- 4310 votes
Street Trash (1987)
categorie 3: Gewelddadig (rood)
a. Body horror
Voortgang: 33/54
http://www.boxofficeprophets.com/images/streettrash.jpg
Tegenvaller.
Het grootste deel van de film gaat over de wetenswaardigheden van een groep zwervers en is erg vervelend om naar te kijken. De non-belevenissen van dit stel zwervers op een schroothoop zijn niet interessant. Er gebeurt niets noemenswaardigs. Een hoop bagger met slecht acteerwerk. Helaas vertoeven we daar dus wel de meeste tijd van de speelduur.
De actie zit 'm een beetje in het begin en vooral in het laatste halve uur. Daar gaan de remmen los met fantastische sfx. Heerlijke body horror en verrukkelijke over the top gore. De film is alleen maar kijkenswaardig vanwege die actie in combinatie met de sfx.
Het verhaaltje heeft helemaal niets om het lijf en blinkt uit in onlogica en chaos. Er wordt geen enkele poging ondernomen om verhaallijntjes te verduidelijken of te verbinden. Toch moet je je een flink deel van de film met deze oninteressante en wanordelijke kost zien te vermaken. Dat lukt dus niet. In dat lange inactieve stuk komt slechts een enkele scène voorbij die het bekijken waard is. Veel te weinig natuurlijk.
Er worden wel wat halfslachtige pogingen ondernomen om tijdens de inactieve periode wat dieper in de personages te kruipen, maar die pogingen zijn meteen al ten dode opgeschreven. De personages zijn vervelend en even oninteressant als het verhaal. Iedereen heeft een slecht karakter, hangt een oninteressant huilverhaal op of is gewoon even ongrijpbaar als de chaotische film.
Met de humor valt het ook niet mee. Welgeteld is er één aardig stukje komedie waarin een afgehakte lul een grappige invuloefening vormt. Veel meer valt er in de film niet te lachen.
De film bestaat uit een half uur pret met speciale effecten. En dat is het.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Jammer Cikx, gelukkig had ik hem niet pro-actief aangeraden 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Jammer Cikx, gelukkig had ik hem niet pro-actief aangeraden
Maar voor Cikx is dat toch een opgave denk ik, zo meer grafische horror kijken. Uit de comfortzone treden daar gaat het in deze challenge natuurlijk om, maar toch hoed af dat hij dit doet. Daarnaast vind ik het ook fijn als mensen een andere kijk krijgen op horror, het is meer dan enkel blood & gore (sorry Boeikens
) . Het is een rijk genre met vele subgenres en voor elk wat wils zoiets zie ik in andere genres toch veel minder. En misschien is er veel bagger binnen het horrorgenre ach dat kan je ook toepassen op alle andere genres.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ik reken het je niet aan hoor! Ik had van tevoren verwacht dat hij me ook beter zou bevallen. Zoals je al zei zaten er wat nare kills in en waar je normaal bij veel slashers kan "genieten" van het geweld lag dat hier net iets anders. Als een zwangere vrouw vacuüm wordt gezogen kan ik daar moeilijk van genieten. Het gegeven dat de meeste slachtoffers onschuldige mensen waren was voor mij denk ik het grootste struikelblok. Als je iemand gaandeweg een film hebt leren haten kun je qua geweld meestal toch iets meer tolereren.
Maar goed, ik heb nog steeds 2.5* gegeven, het is niet alsof ik zwaar heb zitten afzien.Maar voor Cikx is dat toch een opgave denk ik, zo meer grafische horror kijken. Uit de comfortzone treden daar gaat het in deze challenge natuurlijk om, maar toch hoed af dat hij dit doet. Daarnaast vind ik het ook fijn als mensen een andere kijk krijgen op horror, het is meer dan enkel blood & gore (sorry Boeikens
) . Het is een rijk genre met vele subgenres en voor elk wat wils zoiets zie ik in andere genres toch veel minder. En misschien is er veel bagger binnen het horrorgenre ach dat kan je ook toepassen op alle andere genres. Ik denk dat Dream Home niet heel ver buiten mijn comfort zone lag, maar inderdaad van torture porn, body horror of gewelddadige exploitation films blijf ik meestal uit de buurt. Categorie 3: Gewelddadig was eigenlijk ook de categorie waarbij ik aanvankelijk dacht dat ik hem voor het laatst zou bewaren (of helemaal zou verwaarlozen), maar nu heb ik hem bijna compleet met nog maar 3 films te gaan. Cannibal Holocaust (1980) wordt nog wel een opgave vanuit principieel oogpunt.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Het gegeven dat de meeste slachtoffers onschuldige mensen waren was voor mij denk ik het grootste struikelblok. Als je iemand gaandeweg een film hebt leren haten kun je qua geweld meestal toch iets meer tolereren.
Maar goed, ik heb nog steeds 2.5* gegeven, het is niet alsof ik zwaar heb zitten afzien.
Misschien zouden revenge films je dan iets beter kunnen liggen. In slashers is het vaak dat veel van het slachtvee onschuldig zijn, onsympathiek misschien maar dat rechtvaardigt hun dood niet. Ik denk bijvoorbeeld terug aan het eerste slachtoffer uit de originele Friday the 13th, leek me een heel aardig meisje.
Revenge films zijn er genoeg, maar neigen naar mijn zin iets te vaak naar actiefilms. Ik heb het dan eerder voor I Spit on your Grave.
Ik denk dat Dream Home niet heel ver buiten mijn comfort zone lag, maar inderdaad van torture porn, body horror of gewelddadige exploitation films blijf ik meestal uit de buurt. Categorie 3: Gewelddadig was eigenlijk ook de categorie waarbij ik aanvankelijk dacht dat ik hem voor het laatst zou bewaren (of helemaal zou verwaarlozen), maar nu heb ik hem bijna compleet met nog maar 3 films te gaan. Cannibal Holocaust (1980) wordt nog wel een opgave vanuit principieel oogpunt.
Goh ja Cannibal Holocaust is geen film die je voor je plezier met een bakkie popcorn erbij opzet. Ik kan zeker goed begrijpen dat het een moeilijke opgave is en kan er heel goed inkomen dat iemand als baspls die op het vlak van gore zeker wel wat kan hebben ook wel heeft afgezien bij het dierenleed. Toch ben ik blij dat hij de film een eerlijke kans heeft gegeven. Ook ik vond die scène met de schildpad zeer onplezierig vooral ook omdat het nogal lang duurde. Nu er zullen zeker wel mensen zijn die het niet eens zijn met mij maar ik vind wel dat CH een erg krachtige boodschap heeft en daarom zou ik hem wel aanraden om die toch 1 keer in je leven te kijken. Je moet natuurlijk openstaan en niet focussen op de gruwelijkheden dan bestaat de kans tot de tunnelvisie en dat je denkt het gaat enkel om te shockeren. De meerderheid van degene die de film laag waarderen rekenen de film af op het onnodige dierenleed maar er zijn tal van films uit die periode die op dat vlak nog erger zijn.
Dus ja ik zou niet weten welke andere jungle kannibalenfilm ik je dan wel zou kunnen aanraden als CH te sterk zou blijken, want geen enkele andere is op dat niveau. Last Cannibal World misschien nog enigszins maar daar zie ik niet zo een boodschap in. The Green Inferno nah dat is een bullshit verhaal die gewoon elementen uit oude kannibalenfilms combineert met nogal zedige kannibalen en gebeurtenissen die je niet serieus kan nemen (volgens mij had Roth zelf van die wiet gerookt die ze op een bepaald moment aan de kannibalen voorschotelden). Amazonia vind ik ook wel sterk maar dat is in principe geen echte kannibalenfilm, eerder over een stam van koppensnellers.
John Milton
-
- 24221 messages
- 13386 votes
Ik kon ook niet veel met Cannibal Holocaust, maar laatst A Serbian Film was echt naar. Die kan Cikx beter gewoon niet kijken. Ever.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Daag me niet uit JM
Och je moet hem niet al te serieus nemen, hij was al ondersteboven van het bijzonder clichématige Eden Lake