- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Ik vind dat dus ook Argento komt altijd met leuke concepten maar ik vind dat hij dat potentieel nooit ten volle benut. Zeker bij Phenomena meisje kan communiceren met insecten, kun je zoveel meer mee doen, maar Argento is meer bezig met stijl en visuals dan van het interessante concept iets sterk te maken. Wat vind jij baspls?
Ik ben het opzich eens met je dat er meer in had gezeten in dat concept, maar ergens heeft het ook iets om het heel casual te houden er niet allerlei verklaringen voor te geven. Ik vind de manier waarop Argento zijn verhalen uitwerkt wel problematisch. Dit is uiteindelijk ook fataal geworden voor zijn latere films. Iemand als hij heeft iemand nodig die ervoor zorgt dat er een beetje de rem op gaat en dat hij wel een verhaal verteld. In werkelijkheid was hij voortdurend omringt door yes-man die zijn ideeën alleen maar aanmoedigen en in dit geval had dat ook wat minder gekund. Ik zie ook altijd voor me hoe ze van die brainstorm-sessies hebben met allemaal Italianen "Ja het gaat dus over een meisje die met insecten kan communiceren, en er is een moordenaar en een monster en een aap met een mes..."
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
6c - Regio/taal: Scandinavië
Voortgang: 30/54
http://www.cultreviews.com/wp-content/uploads/2011/08/Naboer_Joner-Schacht-chamber.jpg
Aardige psychologische mysterie/horror film die het van zijn mysterieuze sfeer moet hebben. Het plot is vrij standaard voor het genre en heeft buiten de raadselachtige manier waarop alles uit de doeken wordt gedaan weinig om het lijf. Het acteerwerk is goed en het camerawerk vrij sober zoals meestal bij Scandinavische films. De ambient muziek was ook niet echt speciaal, maar wel effectief. Het grootste struikelblok was dat ik me op emotioneel gebied totaal niet betrokken voelde. Krappe 3*
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Categorie 1: Horrorkruisingen
1a: Actie/horror
Voortgang: 32/54
Wat een ontzettend slechte B-film en dan helaas niet van het vermakelijke soort. Het acteren en de dialogen zijn echt van een heel laag niveau, geen enkel personage weet enige indruk te maken. Dat is voor een actie B-film als deze nog niet eens zo'n ramp als de actiescenes dan maar cool zijn of de film visueel iets weet te brengen. Helaas stelt de film op dat vlak ook zwaar teleur. Al heb ik de games nooit gespeeld kan ik me voorstellen dat de setting en de sfeer daar erg goed werken. In de film zit je echter te kijken naar een zwaar gedateerde, nep uitziende decors en nog slechtere CGI. Bij hersenloze pulp wil je tenminste vermaakt worden, maar de film heeft verrassend genoeg geen enkele scene die me is bij gebleven. Vreemd genoeg had ik bij de laatste 5 minuten van de film opeens het gevoel dat hier iets veel vermakelijkers uit had kunnen rollen. 1,5*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
4f - Monsters: Aliens
Voortgang: 31/54
https://d13ezvd6yrslxm.cloudfront.net/wp/wp-content/images/A-Quiet-Place-bulbs-700x300.jpg
Sterk.
De mensheid blijkt bijna compleet uitgeroeid te zijn door buitenaardse wezens die hun prooi detecteren door middel van geluid. Dit concept dient als uitgangspunt voor A Quiet Place waarin we een familie volgen die zich ondanks dit hele gebeuren staande weet te houden door vooral zo weinig mogelijk geluid te maken. Zo communiceren ze door middel van gebarentaal, eten ze van bladeren in plaats van borden en waarschuwen ze elkaar via licht. Ik kan het altijd enorm waarderen als zo'n origineel concept op een doordachte wijze wordt uitgewerkt. Overal lijkt over nagedacht en het nodigt uit tot nadenken over hoe je jezelf het beste zou kunnen beschermen in zo'n bizarre situatie.
Regisseur Krasinki (beter bekend als Jim van The Office) houdt de opzet van de film bewust erg klein en gelukkig maar. We krijgen maar twee dagen uit het leven van familie Abbott te zien, maar dat is precies genoeg om de situatie te doorgronden via de context waarin het zich afspeelt. Enige uitleg over de wijze waarop de aliens op aarde zijn gekomen en hoe ze de mensheid hebben kunnen uitroeien wordt buiten beschouwing gelaten en dat is maar goed ook. Het is aan de kijker om hier zelf invulling aan te geven en dat maakt het geheel juist zoveel aangrijpender.
Het tempo van de film ligt vrij laag. Vooral wanneer het middenstuk nadert kakt het eventjes in, om vervolgens alle registers open te trekken en een bijzonder intense finale in te luiden. De cinematografie en soundtrack zijn prima verzorgd en dienen bij aan de benauwende sfeer. Het is jammer dat het einde wat clichématig sentimentele momenten kent die je eraan laten helpen herinneren dat dit wel degelijk een Hollywood productie is. Maar enfin, er valt genoeg moois te beleven in deze film en wie weet verovert die zelfs een plekje in mijn eindejaarslijst.
4*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Invasion of the Body Snatchers (1956)
4b - Monsters: Natural horror flora
Voortgang: 32/54
Meer dan 60 jaar na dato weet de originele Invasion of the Body Snatchers zich nog altijd goed staande te houden. Het concept waarbij de inwoners van het dorpje van Santa Mira een voor een worden overgenomen door hun dubbelganger spreekt nog steeds enorm aan ondanks dat het ondertussen al honderden malen gekopieerd is. De plaatselijke dokter en zijn vriendin krijgen al snel hun vermoedens over wat er gaande is, maar uiteraard is er niemand die hen geloofd. Hun vermoedens worden bevestigd wanneer ze een reeks groteske planten menselijke lichamen zien uitpersen. Deze scène staat nog altijd als een huis dankzij de prima practical effects. Meer van dit soort goorheid had zeker niet misstaan, maar het zal me niet verbazen als dit voor menig filmkijker in die tijd al veel te ver ging.
De verdere ontwikkeling van het plot is vrij standaard maar degelijk (een woord dat vaker bij me op kwam tijdens het kijken). Met dit concept kun je interessantere dingen doen dan een simpel achtervolgings-verhaaltje in een nieuw jasje. Het acteerwerk en de cinematografie zijn ook zeer degelijk, maar het concept en de praktische effecten zullen me het meeste bijblijven.
3.5*
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Categorie 3: Gewelddadig
3d: Kannibalisme
Vooruitgang: 33/54
Originele kannibalenfilm. Zo is de westernsetting een originele toevoeging, maar ook het uitwerken van het kannibalisme-thema is leuk bedacht. Ander sterk punt is de soundtrack, waar ik achteraf achterkwam dat die voor een groot deel is verzorgd door persoonlijke favoriet Damon Albarn (van Blur). Het allerbeste aspect van de film is voor mij de rol van Robert Carlyle, dit soort rollen zijn hem echt op het lijf geschreven en hij weet dus ook te imponeren. Daartegenover staat dat ik Guy Pearce vrij vervelend vond als hoofdpersonage en dat de film ondanks zijn originaliteit niet de gehele lengte weet te boeien. Zo vond ik het zwarte komedie aspect van de film weinig overtuigend. Uiteindelijk een sfeervol tussendoortje, die voor mij een beetje echte klasse mist (op Carlyle na). 3,5*
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
28 Days Later... (2002)
Categorie 5: Undead & supernatural (blauw)
e) Zombies: Ondoden. Een zombie is ook een mythisch wezen. Het is een lichaam teruggebracht uit de dood door voodoo, magische krachten, chemische producten, een virus etc.
Voortgang: 7/54
https://fgmxi4acxur9qbg31y9s3a15-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/sites/2/2014/05/28days_01-feature-1600x900-c-default.jpg
Boyle is soms toch wel hit or miss. En jammer genoeg is deze één die zich voor mij bij het latere groepje mag aansluiten.
De film lijkt me ook een voorbeeld te zijn van een film die het slachtoffer wordt van zijn eigen succes. De bewust gekozen slechte beeldkwaliteit is iets dat de tand des tijds uiteraard sowieso niet zal doorstaan. Maar het zombiethema is uiteraard ondertussen al zoveel beter gedaan door allerlei films en series. Al ga ik er ook mee akkoord dat te veel actie uiteindelijk de thematiek ook niet veel goed doet.
Sfeer zit er wel degelijk in de film met momenten, maar op andere momenten dan weer totaal niet. Het stuk waar we het hoofdpersonage en Londen geïntroduceerd wordt is sfeervol, maar het middenstuk met die familie is voor mij nog zelfs meer sfeervoller. Helaas vind ik het laatste halfuur gewoon echt slecht, met die militairen. De eerste tien minuten had trouwens ook niet gemoeten. Dat voegt weinig toe aan de film. Een sterktepunt van Boyle is zijn muziekkeuze, maar die is voor mij te afwezig in de film. Dus op dat vlak vind ik het een gemiste kans. Neen, dit vind ik gewoon zwak.
The Visit (2015)
Categorie 7 (wit): Periodehorror - Horrorfilm kijken binnen de aangegeven periode
i) 2010-heden
Voortgang 8/54
https://imgix.bustle.com/rehost/2016/9/13/43670c6d-aacb-4f7e-98d4-03da2ca6b0d6.jpg?w=970&h=582&fit=crop&crop=faces&auto=format&q=70
Shyamalan en ik, dat zal nooit een geslaagd huwelijk worden.
Ik vond het erg matig, niet zo een fan van dat "we maken een documentaire over wat we hier beleven" en zoals John Milton zegt het meta geneuzel die ervoor zorgt dat je de film absoluut niet serieus kan nemen. En zelfs al probeer je een poging te doen, dan nog haalt die film je daar steeds uit, door de met momenten gewoon onnozele en ongepaste dingen. Ik vond de humor er wat abrupt inzitten. Humor in een horrorfilm, dat werkt trouwens niet, of toch niet zover ik dat al gezien heb. Dat is nu namelijk een combinatie die vaak voorkomt, zelfs al gaat het dan maar om enkele momenten. De sfeer werkte ook niet echt voor mij, ik heb op dat vlak al veel betere horrors gezien. Niet elk aspect is overigens slecht, en de twist was wel leuk, maar in het algemeen vond ik het vooral erg flauw. Jammer.
The Omen (1976)
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
g) Creepy/evil kids: films waarin kinderen al of niet in een bezeten vorm terreur zaaien
Voortgang: 9/54
http://bh-s2.azureedge.net/bh-uploads/2015/12/KidOmen-1050x700.jpg
Vrij tegenvallende film, kan het niveau niet halen van het veel betere The Exorcist (1973). Ik vind die laatste ook veel geloofwaardiger overkomen. Hier had ik echt nooit een gevoel bij dat ik de boel serieus kon nemen, vooral door de nogal wat lullige gebeurtenissen. Ik vond de film trouwens nooit eng overkomen, op geen enkel moment. Het sfeertje is verder wel aanwezig. Het viel mij trouwens op dat de rol van het kind in feite zeer klein is, en dat is misschien ook wel een reden waarom ik dit niet zo goed vond. Niet bijsterend goed dus. Maar goed, ik wou hem al sinds ik een kind was zien, en bij deze heb ik dat dus gedaan.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
What We Do in the Shadows (2014)
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
d) Vampiers: Ondoden. Bloedzuigend, mythisch wezen dat voorkomt in tal van films.
Voortgang: 10/54
https://www.space.ca/wp-content/uploads/2014/09/what-we-do-in-the-shadows.jpg
Wow, dit is toch wel één van de beste komedies in lange tijd, zo niet ooit, die ik gezien heb. Ik heb bijna de volledige speelduur plat gelegen. Echt super grappig. Ik vind de waardering voor deze film hier eigenlijk bijzonder laag, maar dit zou zo typisch een film kunnen zijn die binnen 30 jaar een echte klassieker wordt, of overdrijf ik nu? Niettemin echt grappig, en één van de weinige films die slaagt in de combinatie horror / komedie... En ja er zit wel degelijk horror in. De film gaat voor mij nooit vervelen, al is het begin wel van een zodanig sterkte dat wanneer je went aan de humor het misschien iet minder wordt, maar nog altijd zoveel beter dan bijna elke andere komedie die ik ooit gezien heb. Misschien moet ik ook wat meer films over vampieren en ondode wezens kijken, want ze blijven me boeien. Hunt for the Wilderpeople moet ik ook maar eens zien. Sterk. Welverdiende 4,5*!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Hunt for the Wilderpeople zeker zien!
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
The Exorcism of Emily Rose (2005)
Categorie 1 (geel): Horrorkruisingen - Horror gecombineerd met ander filmgenre
d) Drama horror: fictie waarin bepaalde persoonlijke ontwikkelingen van een of meer personages centraal staan. Een drama behandelt doorgaans een emotioneel thema. Ook psychologische horror valt hieronder.
Voortgang: 11/54
https://occ-0-433-448.1.nflxso.net/art/bb8cd/1310a8f531e9903c45d0032382262bf6de0bb8cd.jpg
Niet slecht, heeft wel zijn momenten, maar de sfeer gaat wel ten koste aan de meer serieuzere ondertoon, hoewel het interessant is om een exorcisme vanuit een andere invalshoek te zien. Voor mij ligt de focus verder ook het meest op het rechtbankgebeuren in deze film. Tijdens het rechtbankgebeuren worden beiden goede kanten wel vrij goed verdedigd. Een echte fan van rechtbankdrama's zal ik trouwens ook nooit worden. Gelukkig dat het hier een interessant thema betreft. Ik twijfel tussen 3* en 3,5*.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8910 votes
Waar heb je deze gevonden? online? Ben nog steeds op zoek. (Ja ik weet dat hij in de mediamarkt ligt maar ben tot nu toe te lui geweest om tot daar te gaan
)
Ik zag Prooi van de week liggen bij de Action misschien is die dichterbij en makkelijker te bereiken? 
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
morgenvroeg mijn eerste stop! thx joolstein
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
7d - Periode: 1960-1969
Voortgang: 33/54
Poeh dit viel me niet mee.
Een film over een familie die in hel belandt nadat de familieleden elk verschillende zondes begaan.
Vooral de eerste helft van de film valt er niet veel te beleven. We weten natuurlijk allemaal waar het naartoe gaat, maar het ligt er veel te dik bovenop allemaal. Teveel overacting ook, maar ik weet niet of ik dat een Japanse film uit 1960 kwalijk kan nemen.
In het tweede gedeelte van de film belanden we in hel, maar het viel me behoorlijk tegen op enkele mooie surreële plaatjes na. Veel effecten hebben de tand des tijds niet weten te doorstaan en de gewichtigheid waarmee alles gebracht werd begon me ook tegen te staan. Zonde dat ze de suggestieve beelden niet voor zich hebben laten spreken. Dan zou het in ieder geval nog wat geworden kunnen zijn.
1.5*
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Categorie 3: Gewelddadig
3g: Home invasion
Voortgang: 34/54
Home invasion vind ik over het algemeen een leuk subgenre, al valt het wel snel in herhaling als je een handjevol ervan gezien hebt. Dat is bij deze film ook een beetje het probleem. De film begint eigenlijk heel sterk, met een best treffende situatieschets over de relatie van de hoofdpersonages. De vakantiewoning is ook best sfeervol, wat altijd helpt bij een film als deze. De eerste helft zat ik op het puntje van mijn stoel, doordat er heel vakkundig suspense wordt opgebouwd. Inhoudelijk niks nieuws onder de zon, maar wel gewoon erg effectief gemaakt. Wanneer de film in de tweede helft dan echt los zou moeten gaan, valt het allemaal best wel tegen. Weinig memorabele scenes en bovendien erg voorspelbaar. Ook iets teveel goedkope jumpscares. Ik vind het ook jammer dat de moordenaars niet iets menselijker zijn gemaakt. Daarmee bedoel ik niet qua beweegredenen, maar puur qua fysieke vermogens. Dat elke keer uit het niks verschijnen in een seconde weer in rook opgaan vond ik vrij irritant.
Ik heb me met de film goed vermaakt, maar jammer dat de sterke eerste helft een te standaard vervolg krijgt. 3*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
6f - Regio/taal: Afrika & Latijns-Amerika
Voortgang: 34/54
https://madisonmovie.files.wordpress.com/2013/08/backbone5big.jpg
Een typische del Toro.
Dat wil zeggen een prima verzorgde film met een interessant uitgangspunt dat op een toch vrij conventionele manier wordt uitgewerkt. Het concept van een duister sprookje dat zich afspeelt tijdens de Spaanse burgeroorlog is natuurlijk erg tof, maar qua verhaal blijft het standaard. Vooral de eendimensionale personages en een handvol sentimentele momenten dragen hieraan bij. Het had wat mij betreft ook wel iets duisterder en fantasierijker mogen zijn. Del Toro houdt zich op dat vlak altijd een beetje in door het realistische gedeelte veel van de speelduur te laten opslokken. Iets meer surrealisme zou het nog interessanter maken, want hij is creatief en vakkundig genoeg. Op audiovisueel gebied is het gelukkig genieten geblazen. De set design, het kleurgebruik, de belichting, het camerawerk en de muziek zijn allemaal perfect in orde en dragen stuk voor stuk bij aan deze hele fijne kijkervaring.
Dikke 3.5*
We gaan gelijk op WardT 
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
We gaan gelijk op WardT
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
6g - Regio/taal: Oceanië
Voortgang: 35/54
Wyrmwood is niets meer en niets minder dan een vermakelijke pulp film uit Australië. De zoveelste zombie invasie heeft plaatsgevonden en we volgen een aantal Aussies die proberen te overleven. Gelukkig neemt de film zichzelf niet al te serieus. De makers proberen met wat geinige vernieuwingen creatief om te springen met het toch wat uitgekauwde zombiegenre, maar het is allemaal niet wereldschokkend. De aankleding doet wat denken aan Mad Max, maar je merkt aan alles dat het budget niet enorm was. Qua gore zat het wel goed al hadden er wat meer ludieke kills in mogen zitten. Uiteindelijk weet de film zich door middel van typisch Australische humor staande te houden.
3.0*
Kashikoi Inu wa Hoezuni Warau (2012)
Speciaal: Vrije keuze
Voortgang: 36/54
https://static.titlovi.com/img/0206/206982-tt2813906.jpg
Shady is typisch weer zo'n Japanse genreblender die begint als standaard coming-of-age drama over Misa, een eenzaam meisje dat gepest wordt op school, maar schuift dan langzamerhand op richting thriller/horror territorium nadat Misa bevriend is geraakt met de goedlachse Izumi. Naarmate Misa Izumi steeds beter leert kennen komt ze er langzaamaan achter dat er iets niet helemaal pluis is met haar vriendin. Ik kan altijd wel genieten van dit soort films die op een extreem subtiele manier een grimmige sfeer weten te creëren. Ondanks het budget van nog geen 15.000 dollar wist de film me behoorlijk mee te slepen en te verrassen. Het enige minpuntje vond ik het acteerwerk van Izumi Okamura die het er net iets te dik bovenop legt in sommige scenes. Desalniettemin een fijn filmpje die ik aan iedereen die van een slow burn houdt zou willen aanbevelen.
3.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ja wie weet kunnen jullie deze nog eens ooit voltooien 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
7a - Periode: 1920-1939
Voortgang: 37/54
https://www.bbfc.co.uk/sites/default/files/styles/hero/public/hero/Freaks.jpg?itok=oE_pR9vG
Wel een aardig filmpje, vooral vanwege het thema rondom de circusartiesten want de film zelf heeft weinig om het lijf. Het is leuk om een inkijkje te krijgen in het leven van de "circusfreaks" en de gemeenschap die ze vormen. Het voelt alleen beetje ongestructureerd aan. Het hoofdplot is erg mager en de zijpaden die bewandeld worden vond ik ook niet bepaald bevredigend. Daarnaast is het acteerwerk ook nog eens bijzonder slecht, maar ik heb verder geen referentiekader voor films uit de jaren '30, dus dat kan goed met de tijdsgeest te maken hebben. Ik was bang dat de freaks op een hoog paard zouden worden getild, maar dat valt gelukkig reuze mee al zit er wel een moralistisch toontje in de film. Bizar om te denken dat deze film zo lang verboden is geweest.
3.0*
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Vampyr (1932)
Categorie 2: Horrorstijlen
2c: Zwart-wit
Voortgang: 35/54
Gezien de demarrage van Cikx moet ik natuurlijk enigszins in het spoor blijven.
Dit soort klassiekers zijn niet helemaal mijn smaak en ook hier kon ik er soms maar moeilijk mijn aandacht bijhouden. Toch zitten er voor die tijd visueel best aardige vondsten in: het spel met schaduwen, de POV-shots vanuit de doodskist. Qua verhaal en acteerwerk vond ik het wel pover, ook voor die tijd. Dreyer lijkt zich ook vooral op sfeer te richten en doet dat met de middelen van die tijd dus best effectief. Toch vond ik het persoonlijk wat teleurstellend en vond ik bijvoorbeeld het tien jaar oudere Nosferatu een stuk beter. 2,5*
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
a) Body horror: voornamelijk films met onnatuurlijke grafische transformatie, degeneratie of vernietiging van het fysieke lichaam
Voortgang: 12/54
https://cdn.pastemagazine.com/www/articles/Feeling-meme-ish-the-fly-header.jpg
Na het tegenvallende Videodrome die ik niet uitgekeken had, had ik iets minder zin in deze The Fly, maar uiteindelijk heb ik deze dan toch een kans gegeven, en hij is me erg goed meegevallen. Misschien moet ik Videodrome dan nog maar weer eens een kans geven. The Fly is een sterke film, met goede acteerprestaties, met een duidelijke plan en opbouw en een film die niet te veel wilt, en uiteindelijk uitblinkt in de facetten waar het moeten uitblinken. Op zich is de plotontwikkeling vrij eenvoudig, maar dat moet ook niet ingewikkeld zijn, zeker als het idee achter de film al vrij origineel is. En het geeft de film ook de ruimte en de tijd om de film in al zijn pracht (of zeg maar gruwel) te tonen. Verder absoluut een ranzige en enge film die ik toch niet snel zal vergeten. Een van de meest vuile films die ik tot op heden heb gezien, dus daar ontgoochelt hij zeker niet. En dat voor een film van 30 jaar oud... En ik denk niet dat ik van het idee teleporten ooit nog warm zal worden, of dat ik ooit zelf in een teleporter ga stappen als ik er de kans toe krijg (al ben ik misschien een beetje een technofoob).
4,5*
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
c) Comedy horror: heeft als doel het publiek te amuseren en de kijkers aan het lachen te maken, ook zwarte comedy valt hieronder
Voortgang: 13/54
Hmm, ik had er toch meer van verwacht. Er zitten wel grappige momenten in de film, maar het benadert gewoon niet de hilariteit die ik bijvoorbeeld wel in What We Do In The Shadows of Shaun of the Dead zag. Voor de horror moet je deze film ook al niet kijken, het gaat toch vooral om de humor Zeker omdat de film zichzelf ook niet echt serieus neemt, en zeker de zombiethematiek. Sommige momenten in de film halen het tempo eruit, en komen wat dom over. En ook zeker niet alles was grappig. Het is niet slecht, en goed voor een keer, maar meer dan dat is het toch niet echt. Ik ben ook een beetje verbaasd over de vrij hoge rating van deze film (vooral dan nog op IMDb), maar dat ben ik wel vaker. 3,0*
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Speciaal (zwart)
Vrije keuze
Voortgang: 14/54
Sterk. Deze film heeft me zeker niet ontgoocheld. In tegenstelling tot wat sommige bovenstaande reacties aangeven, beschikt het wel degelijk over een goed en intelligent plot, en zijn de acteerprestaties erg goed, al is het misschien met momenten iets te braaf. Maar verder erg kleurrijke film met vooral een geweldige soundtrack, en zo hebben we er wel meer nodig in het filmwereldje. Wat wel een beetje vervelend was dat de techno deuntjes wel echt extreem hard waren, tegenover de dialogen die eerder stil waren. Dit zorgde misschien wel voor schrikmomenten, maar stoorde me ook wel een beetje. Het verschil was echt enorm, en ik was eigenlijk bang om geluidsoverlast te creëren, omdat ik het volume echt op 70-80 moest zetten, en dan komt de beukende techno zeer plots in een gat in de nacht. Verder erg sfeervol en mysterieus. Aanrader! 4,0*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
c) Comedy horror: heeft als doel het publiek te amuseren en de kijkers aan het lachen te maken, ook zwarte comedy valt hieronder
Voortgang: 13/54
(afbeelding)
Hmm, ik had er toch meer van verwacht. Er zitten wel grappige momenten in de film, maar het benadert gewoon niet de hilariteit die ik bijvoorbeeld wel in What We Do In The Shadows of Shaun of the Dead zag. Voor de horror moet je deze film ook al niet kijken, het gaat toch vooral om de humor Zeker omdat de film zichzelf ook niet echt serieus neemt, en zeker de zombiethematiek. Sommige momenten in de film halen het tempo eruit, en komen wat dom over. En ook zeker niet alles was grappig. Het is niet slecht, en goed voor een keer, maar meer dan dat is het toch niet echt. Ik ben ook een beetje verbaasd over de vrij hoge rating van deze film (vooral dan nog op IMDb), maar dat ben ik wel vaker. 3,0*
Ik vind dat je best nog mild bent in je waardering. Ik heb die denk ik het laagste gegeven. Vooral de mannelijke karakters vond ik heel vervelend en grappig vond ik het op geen enkel moment. Maar humor is ook zo subjectief, je lag plat Bij What we do in the Shadows ik vond het 1 lange geeuw parade. Nochtans vond ik Shadows en Zombieland toch vrij gelijkaardig qua humor geen slapstick of over the top. Shadows probeerde wellicht nog wat meer humoristisch te zijn maar voor mij werkten beide van geen kanten.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Ik vind dat je best nog mild bent in je waardering. Ik heb die denk ik het laagste gegeven. Vooral de mannelijke karakters vond ik heel vervelend en grappig vond ik het op geen enkel moment. Maar humor is ook zo subjectief, je lag plat Bij What we do in the Shadows ik vond het 1 lange geeuw parade. Nochtans vond ik Shadows en Zombieland toch vrij gelijkaardig qua humor geen slapstick of over the top. Shadows probeerde wellicht nog wat meer humoristisch te zijn maar voor mij werkten beide van geen kanten.
Het valt allemaal wel mee. Het is zeker geen slechte film, of niet vermakelijk, maar het kon alle verwachtingen die ik had niet inlossen, maar niet elke film zal een nieuwe What We Do In The Shadows zijn.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
The Texas Chainsaw Massacre
Repulsion
Rosemary's Babe
Night of the Living Dead
The Innocents
Invasion of the Body Snatchers
The Birds
Profondo Rosso
Inferno
Halloween
A Nightmare on Elm Street
Gremlins
Carrie
Deze horrors wil ik graag nog zien nog voor de horrorchallenge start in oktober.
Martyrs, Sinister (op Netflix), Silent Hill (op Netflix), Haute Tension, Rec, Cube, Re-animator, Opera, Phenomena, Tenebre, Witchfinder General, An American Werewolf in London, Don't Look Now, Peeping Tom, Dawn of the Dead, Poltergeist, de remake The Hills Have Eyes, Evil Dead en Evil Dead II ga ik dan onder andere... tijdens de horrorchallenge kijken. 
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Categorie 4: Monsters
4f: Aliens
Voortgang: 36/54
De vergelijking met Alien ontkom je niet aan, doordat er wel erg nadrukkelijk leentjebuur wordt gespeeld. Het gebrek originaliteit brak de film voor mij ook wel een beetje op, de nadrukkelijk aanwezige CGI hielp ook niet. Vooral het eerste half uur vond ik erg pover, toen de alien nadrukkelijker zijn intrede deed werd het in ieder geval best spannend. Espinosa bouwt de spanning best vakkundig op, maar het wist me om een of andere reden niet echt te boeien. Ten opzichte van Alien valt het creature design ook tegen, al was de volwassen Calvin nog wel redelijk. Soms deed de film me bij vlagen wel wat aan Gravity denken, maar dan wel een slap aftreksel van de visuelekrachtpatserij van Cuarón's meesterwerk. Degelijk, maar daarmee is ook alles gezegd. Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit in de bioscoop een stuk beter werkt. 2,5*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
5d - Undead & supernatural: Vampiers
Voortgang: 38/54
http://www.marthagarzon.com/contemporary_art/wp-content/gallery/thirst/thirst_park_chan-wook.png
Thirst biedt een originele take op het vampierengenre en is gebaseerd op het boek Thérèse Raquin van Émile Zola. Het grappige is dat er in dat boek helemaal geen vampieren voorkomen. Dat heeft regisseur Park Chan-wook er allemaal zelf bijverzonnen. Zoals we gewend zijn van Park, is ook deze film weer een lust voor het oog. Ontzettend stijlvol vormgegeven met prachtige decors, belichting en camerawerk. Ook het bloed vloeide rijkelijk zoals je mag verwachten van een vampierenfilm. De uitwerking van het plot vond ik echter iets minder geslaagd. Het acteerwerk is goed en er zijn heel wat scènes die prima op zichzelf kunnen staan waaronder een aantal prikkelende soft-erotische scènes. Helaas weet het als geheel niet genoeg te beklijven. De karaktermotivaties komen vaak niet goed uit de verf en het was moeilijk om hoogte te krijgen van de passievolle verhouding tussen de twee hoofdpersonen. Hierdoor voelde ik me als kijker toch meer een voyeur dan dat ik echt meeleefde met de personages. De Koreaanse humor heb ik ook nooit begrepen, maar dat zal een cultuurdingetje zijn.
3.5*
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
5e - Undead & supernatural: Zombies
Voortgang: 39/54
https://d13ezvd6yrslxm.cloudfront.net/wp/wp-content/images/zombieland-pic-700x300.jpg
Leuk filmpje in het uitgekauwde zombiegenre. Niet alle grappen werken, maar het geheel wist me toch goed te vermaken. Niet veel op of aan te merken verder.
3.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik kan jullie nu al meegeven dat de traditionele horrorchallenge zal doorgaan van 1 oktober t/m 4 november 2018. Op die manier beginnen we op een maandag en eindigen we op zondag en niet in het midden van de week. Films kijken kan al vanaf het weekend voor 1 oktober waarin ik de officiële aankondiging zal doen. Ik hoop op die manier dat de meeste deelnemers de 31 kunnen halen.
Ik pols even bij mijn vaste medewerkers Hollywood007, joolstein, baspls, Boeikens, Woland, John Milton wie zin en tijd heeft om mee toezicht te houden. Ik wil 1 nevenklassement doen, een heel simpel mbt horrorregisseurs.