• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.356 votes
Profile

Horror (en thriller) zonder grenzen

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

Cronos (1993)
Categorie 1: Horrorkruisingen
1f: Fantasy horror
Voortgang: 28/54

De films van Guillermo del Toro kan ik over het algemeen goed waarderen, dus deze challenge leek me een goede gelegenheid om ook zijn debuut eens te bekijken. Ook al is het pas zijn eerste film is de hand van del Toro al duidelijk te zien. Typische del Toro-elementen zoals het onschuldige meisje, een sprookjesachtige sfeer, maar ook bijvoorbeeld de vormgeving van het Cronos-apparaatje met de gouden tandwieltjes. Toch is del Toro hier nog niet helemaal op stoom. Visueel is het degelijk, zonder echt bijzonder te zijn. Het verhaal loopt lekker, maar mist een paar echt memorabele scenes en de muziekkeuze vond ik ook niet sterk. Voor iemand die bekend staat om zijn creature-design, viel het design van de vampier ook enorm tegen. Ondanks de sterke sfeer, kom ik slechts tot 2,5*

DVD-T

• 15565 messages
  • 3122 votes

Door klussen en verhuizen de laatste tijd niet echt meer aan films kijken toegekomen. Helaas gaat dat de komende weken ook niet lukken. Ik weet niet tot hoe lang de challenge nog loopt en of ik nog registraties kan doen. De tip van Holly ga ik zeker nog een keer kijken.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Prooi (2016)

Categorie 6 (oranje): Horror volgens regio of taal

b) Germaanse talen: Nederlands, Duits, Vlaams... (exclusief Engels & de talen van Scandinavië)

Voortgang: 29/54

FTV

http://www.moviescene.nl/ckfinder/userfiles/images/Moviescene/screens/P/Prooi1.jpeg

Die leeuw ziet er weinig overtuigend uit, de dialogen zijn ruk, laat die romantische subplots maar helemaal liever achterwege. Zelfs nog een enigszins vermakelijke B-film uit de polder is al teveel gevraagd. Die lift was leuker.

1*

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Diabel (1972) - MovieMeter.nl

2d) Horrorstijlen - Arthouse

Voortgang: 52/54

https://wondersinthedark.files.wordpress.com/2012/03/diabel-1.jpg

Totale waanzin.

In 1795 vallen de Pruisen Polen binnen. Het land is in totale chaos. Een in zwart gekleed figuur bevrijd Jakub uit zijn cel, zodat Jakub hem naar de lijders van het verzet kan lijden. Thuis treft Jakub niets anders aan als ellende en uiteindelijk wordt hij net zo gek als de mensen om hem heen en slaat hij aan het moorden.

Toen Andrzej Zulawski de film uitbracht in 1972 werd deze door de Communistische partij verboden. Hierop vluchtte hij naar Frankrijk en later West-Duitsland, waar hij vrij kon werken.

Eerder zag ik al Possession van Zulawski en nu ik ook deze film heb gezien kan ik bevestigen dat de man gewoon geobsedeerd is met gekte, chaos, waanzin en hysterie. Zulawski is in veel opzichten het tegenovergestelde van die andere grote Oost-Europese cineast Andrei Tarkovsky, die juist heel erg rustige, contemplerende films maakt. Het verschil tussen Possession en Diabel is alleen dat Possession briljant is opgenomen en een super goede rollen heeft van Sam Neill en Isabelle Adjani heeft en Diabel eigenlijk niets te bieden heeft op dat vlak. Daarnaast is Adjani eigenlijk de enige die echt helemaal van het padje af is in die film is het verder 'redelijk normaal'. In Diabel acteert iedereen alsof ze verschillende soorten drugs hebben gebruikt of zo uit het gekkenhuis zijn gelopen.

Aan het einde heb ik niet het idee dat er echt een punt werd gemaakt in de film. Op het einde na vond ik het allemaal niet memorabel en die acteerstijl in de films van Zulawski kan ik echt niet meer aanzien. Al dat gefrunnik van acteurs aan elkaar, dat drukke gepraat en de vrouwen die allemaal totaal hysterisch zijn.

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

Day of the Woman (1978) aka I Spit on your Grave

Categorie 3: Gewelddadig

3e: (s)exploitation

De remake heb ik een paar jaar terug gezien en vond ik best aardig, al is me ook niet superveel bijgebleven. Dit is natuurlijk een grote titel in het exploitationgenre, waar destijds veel ophef om was. Die ophef is ook niet vreemd als je de film ziet. Zeker voor die tijd heel gewelddadig en er hangt een lekker naargeestige film. Toch ben ik niet echt overtuigd. Begin duurde veel te lang ten opzichte van de finale. Heel matig acteerwerk (die Matthew ) en over het geheel toch wat saai (wat een prestatie is met een onderwerp als dit). Zag er bij vlagen ook vrij knullig uit. Als eenmaal de finale komt werd het toch wat interessanter, vooral een leuke scene in het bad. 2,5*

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3835 votes

wendyvortex wrote:

Prooi (2016)

Categorie 6 (oranje): Horror volgens regio of taal

b) Germaanse talen: Nederlands, Duits, Vlaams... (exclusief Engels & de talen van Scandinavië)

FTV

Waar heb je deze gevonden? online? Ben nog steeds op zoek. (Ja ik weet dat hij in de mediamarkt ligt maar ben tot nu toe te lui geweest om tot daar te gaan )

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Hollywood007 wrote:

Waar heb je deze gevonden? online? Ben nog steeds op zoek. (Ja ik weet dat hij in de mediamarkt ligt maar ben tot nu toe te lui geweest om tot daar te gaan )

Heb je geen Netflix Holly? staat er gewoon op.

Had je rijtje wel gezien? huren voor 2,99 kan ook zelfs schijnbaar

bekijk op Netflix

iTunes: koop € 6,99 / huur vanaf € 3,99

huur bij MovieMAX voor € 2,99

huur op Pathé Thuis vanaf € 3,99

huur bij Ziggo On Demand

koop blu-ray voor € 9,99

koop dvd voor € 9,99

Je kunt ook gewoon je maandje gratis proberen doen anders, scheelt je weer tripje naar mediamarkt. Trouwens, maand betaald Netflix is nauwelijks duurder dan dvd/blu-ray kopen

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Hollywood007 wrote:

(quote)

Bespaar je de moeite maar hoor, koop dan liever De Lift of Amsterdamned. Flodder voor mijn part. Gezien op Netflix, maar dit is gewoon weer een flink staaltje overbodige Nederlandse film.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Nog 2 films baspls en je bent er

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Ik heb eindelijk vakantie. Of ongeveer dan;alleen nog hertentamens in augustus en mijn minor regelen.

Dus ik haal mijn 54 films ook wel, gok ik.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Tja zoals ik al zei zolang jullie nog zin hebben om door te doen, go ahead. Maar als de horrorchallenge er aan komt in oktober trek ik hier definitief een streep onder.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Orlacs Hände (1924) - MovieMeter.nl
2e) Horrorstijlen - Stomme film
Voortgang: 53/54

https://mountainx.com/wp-content/uploads/2017/04/the-hands-of-orlac-cover2-1100x754.jpg

Een zeer getalenteerde pianist verminkt zijn handen in een ongeluk. De doctoreren weten zijn handen te herstellen met hulp van transplantaten van een geëxecuteerde moordenaar. De pianist voelt dat de handen hem willen aanzetten tot moord.

Orlacs Hände is qua camerawerk misschien een stuk minder expressionistisch als Wiene's eerdere Das Cabinet des Dr. Caligari, maar qua thematiek en acteerwerk sluit het allemaal naadloos bij de stroming aan. Conrad Veidt speelde op een leuke manier de kwelling die hij onderging door de moordadige handen. Compleet met dikke bloedvaten op zijn hoofd en in zijn handen.

Uiteindelijk is het vooral een film over suggestie. De pianist maakt zijn kwelling door omdat hij denkt dat zijn handen van een moordenaar zijn, maar uiteindelijk blijkt dat dat helemaal niet zo is. Al die tijd liep hij zichzelf dus wijs te maken dat de handen van de moordenaar invloed op hem hebben.

Al met al weer een interessante Duitse stomme film. Wat ik persoonlijk jammer vond was dat bij mijn versie geen pianomuziek onder de piano-scènes had. Dat was toch een stuk sterker geweest denk ik.

Nog eentje

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Split (2016)
Speciaal (zwart)
Tipfilm: de film getipt door de tippartner
Voortgang: 30/54
FTV

https://pmcvariety.files.wordpress.com/2016/11/split-shyamalan.jpg?w=1000&h=563&crop=1

Na het rampzalige The Visit was ik wat mij betreft voorgoed klaar geweest met Night Shyamalan, maar soms gooien movie-challenges wel eens roet in het eten.
Dit blijkt zowaar een erg leuke film, die op een gegeven moment zowaar echt nog wel spannend wordt. Horror is dit wat mij betreft niet. Voorlopig wel even weer genoeg films met meisjes opgesloten in kelders gehad, maar verder prima thriller.
4*

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Tiptopper scores

Collins: The Innkeepers (2011) 3* Gemiddelde 2,58

John Milton: The Wicker Man (1973) 1,5* Gemiddelde: 3,63

alexspyforever: Ultimo Mondo Cannibale (1977) 3,5* gemiddelde:2,97*

EW101: L'Ultimo Treno della Notte (1975) 3* Gemiddelde 2,99

baspls: Tesis (1996) 3* Gemiddelde 3,55

Cikx: Horsehead (2014)

arno74: Split (2016) 4* Gemiddelde 3,33

wendyvortex: Faceless (1988) 2* Gemiddelde 2,80

Boeikens: Les 7 Jours du Talion (2010) 3.5* Gemiddelde 3,24

Woland: Hatchet (2006) 4* Gemiddelde 2,61

Hollywood007: The Devil's Candy (2015)

DVD-T: Goksung (2016)

WardT: Miss Zombie (2013) 3* Gemiddelde 3,69

joolstein: Alléluia (2014) 4* Gemiddelde 3,34

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

Ang-ma-reul Bo-at-da (2010)

Categorie 6: Horror volgens regio of taal

6e: Azië

Voortgang: 30/54

A Tale of Two Sisters en A Bittersweet Life vond ik allebei heel erg toffe films van Jee-woon Kim. Dus was erg benieuwd naar deze I Saw the Devil. Toch loop ik bij deze film toch tegen wat dingen aan waar ik me vaker bij Koreaanse films aan stoor. Het script komt op mij nogal rommelig en onevenwichtig op mij over. Ook qua sfeer wordt niet helemaal de juiste toon voor mij gevonden. De film is eigenlijk vooral een thriller, die door het expliciete, rauwe geweld wat naar horror neigt. Vermaken deed het wel, want de confrontaties met de moordenaar zijn vaak wel sterke scenes. Visueel kan Kim beter, maar zitten er (met name in het begin) nog steeds een aantal stijlvolle shots en scenes in. Door het rommelige, onlogische geheel kom ik slechts uit op een kleine voldoende. De lange duur helpt dan ook niet mee. 3*

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

La Noche del Terror Ciego (1972) - MovieMeter.nl

5f - Undead & supernatural - Overig Undead

Voortgang: 54/54

https://thetelltalemind.files.wordpress.com/2015/02/tombs_of_blind_dead_poster_03.jpg

Een jonge vrouw ontmoet tijdens een treinreis een oude vriendin van school. Ze kan het echter niet aan zien dat haar mannelijke gezel al meteen een oogje op haar heeft en springt van de trein. Ze komt aan bij een verlaten middeleeuws dorp. Vroeger werd dit dorp geregeerd door ge-excommuniceerde tempeliers met occulte nijgingen. In de hoop op het eeuwige leven offerde ze maagden aan de duivel. Uiteindelijk zijn ze allemaal berecht en hebben de raven hun ogen uitgepikt. Nu dwalen ze iedere nacht rond door de ruïnes, de blinden doden.

Regisseur Amando de Ossorio combineerde de legendes die hij als kind had gehoord met de filmtechnieken die hij in George A. Romero's Night of the Living Dead had gezien. De film betekende een opleving voor de Spaanse Horror en er volgde velen vervolgen, waaronder ook veel onofficieel.

Tombs of the Blind Dead is een vrij sfeervolle Spaanse Horror-film. Het concept vond ik op zich best sterk, alleen was het wel vrij goedkoop uitgewerkt. Sommige scènes waren bijna komisch in hun naïviteit. Skeletten die hun grafstenen weg kunnen schuiven, niet kunnen zien, maar wel kunnen horen. De film bevat wat aardige gore en ook wat bloot. Het is alleen net wat te langdradig om heel erg vermakelijk te kunnen zijn.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Proficiat baspls dat jij de 7de ging worden om het doel te bereiken stond toch al min of meer vast. Vanavond plaats ik het overzicht van je bekeken films. Leuk dat je er al meteen een top 10 aan hebt gebreid!

Ik ben vooral blij met de aanwezigheid van The Little Girl met Jodie Foster.

Jammer dat je laatste film wat tegenviel, persoonlijk vind ik vooral de 2de van de 4, ik denk Return of the Blind Dead het leukste maar geen enkele van de films blinkt uit in verhaal of karakterontwikkeling. De 4de doet nog het meeste moeite hierin maar de oplossing van het hele probleem was zo simpel dat je denkt al die (onnodige) offers van jonge vrouwen die ze hebben gebracht... (diepe zucht)

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Ultimo Mondo Cannibale (1977)
Tipfilm 40/54 FTV

Goede film. Een tijd geleden al bekeken , maar nu eindelijk officieel genoteerd hier. De film was in tegenstelling tot andere kannibalenfilms een stuk spannender. Waar de kannibalen in CH nog gezellig waren als je normaal tegen ze deed of in andere films hersenloze bruten met bloempotkapsels, waren ze hier echt genadeloos en best wel eng. Dat resulteerde in vrij spannende momenten.
Ook zaten er schokkende momenten in zoals de moord op het personage van Me Me Lai. Of dat een baby in de rivier gesmeten wordt.
Het gegeven dat de hoofdpersonages moesten overleven in de jungle was ook erg leuk.

Wel jammer dat ik de moord op Me Me Lai al gezien heb in een andere film.

Cabin Fever 2: Spring Fever (2009)
Categorie 3C: Splatter 41/54

Wel leuk. Ik merkte wel dat deze reeks al lang ingehaald is, maar kan er nog steeds van genieten. Er zijn wel enkele mooie gore momenten. De grindhouse-achtige sfeer was ook wel leuk.
De personages deden het verder wel aardig - met die politieagent voorop.
Het had wel iets goorder gemogen voor een film met dit concept. (de intro had wel de juiste snaar te pakken)
De animatie in het begin vond ik wel iets té amateuristisch uitzien.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Ok nu even officieel lucky 7 is voor baspls, proficiat de eerste der studenten neem ik aan.

https://thumbs.dreamstime.com/b/lucky-seven-jackpot-vector-illustration-background-53777740.jpg

Dit was jouw parcours, fijn dat je enkele van mijn favorieten hebt bekeken:

Categorie 1: Horrorkruisingen (geel)

a) Actie: Ang-ma-reul Bo-at-da (2010)

b) Avontuur: Creature from the Black Lagoon (1954)

c) Comedy: Spider Baby (1968)

d) Drama: Frankenstein: The True Story (1973)

e) Science fiction: Stridulum (1979)

f) Fantasy: Nightbreed (1990)

g) Thriller/mystery: The Perfume of the Lady in Black (1974)

Categorie 2: Horror stijlen (violet)

a) Gothic: The Horrible Secret of Dr. Hichcock (1962)

b) found footage: [Rec] (2007)

c) Zwart/wit: Onibaba (1964)

d) Arthouse & surrealisme: Diabel (1972)

e) Silent: The Hands of Orlac (1924)

f) Documentary: Xangadix Lives! (2017)

g) Giallo: Profondo Rosso (1975)

Categorie 3: Gewelddadig (rood)

a) Body horror: Altered States (1980)

b) Slasher & Revenge: Tenebre (1982)

c) Splatter: Rosso Sangue (1981)

d) Kannibalisme: The Silence of the Lambs (1991)

e) (s)exploitation: The Black Cat (1972)

f) Underground: The Flesh Eaters (1964)

g) Home invasion: Straw Dogs (1971)

Categorie 4: Monsters (groen)

a) Natural fauna: White Dog (1982)

b) Natural flora: The Day of the Triffids (1962)

c) Mutations: eXistenz (1999)

d) Weerwolven: Wolf Man (1941)

e) Dolls & Toys: Magic (1978)

f) Aliens: Contamination (1980)

g) Mens vs Machine: Hardware (1990)

Categorie 5: Undead & supernatural (blauw)

a) Geesten & andere spirits: The Conjuring 2 (2016)

b) Heksen: Poison for the Fairies (1984)

c) Duivels en demonen: The Exorcist (1973)

d) Vampiers: Valerie and her Week of Wonders (1970)

e) Zombies: The Living Dead at Manchester Morgue (1974)

f) Andere undead: Tombs of the Blind Dead (1972)

g) Creepy/evil kids: The Bad Seed (1956)

Categorie 6: Regio/taal (oranje)

a) Romaans: Les Yeux sans Visage (1960)

b) Germaans: Malpertuis (1971)

c) Scandinavië: Trolljegeren (2010)

d) Oost-Europa: Spalovac Mrtvol (1968)

e) Azië: Bakjwi (2009)

f) Afrika en Latijns-Amerika: Cronos (1993)

g) Oceanië: The Frighteners (1996)

Categorie 7: Periode (wit)

a) 1920-1939: The Black Cat (1934)

b) 1940-1949: The Body Snatcher (1945)

c) 1950-1959: Es geschach am hellichten Tag (1958)

d) 1960-1969: What Ever Happened to Baby Jane? (1962)

e) 1970-1979: The Little Girl who Lives down the Lane (1976)

f) 1980-1989: Henry: Portrait of a Serial Killer (1986)

g) 1990-1999: Perfect Blue (1997)

h) 2000-2009: Frailty (2001)

i) 2010-heden: Alien: Covenant (2017)

Speciaal (zwart)

Horror anthologies: Dead of Night (1945)

Vrije keuze: Phenomena (1985)

Tipfilm: Night Train Murders (1975)

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Videodrome (1983)
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
a) Body horror
Voortgang: 31/54
RW

http://www.hetfilmgesprek.nl/wp/wp-content/uploads/videodrome2.jpg

In de herziening! Fijne Cronenberg uit zijn toptijd. Bizar verhaal over TV-manager die op zoek naar nog meer smut voor z'n TV-station stuit op Videodrome. Helaas blijkt deze snuff-show vergezeld te gaan van een signaal dat een hersentumor met hallucinaties veroorzaakt. Geweldige FX en daarnaast blijkt het ook gewoon te kunnen, horrorfilms met een goed verhaal: The Brood, Scanners, The Dead Zone, Videodrome, The Fly. 5 voltreffers op rij.
(5*)

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Hereditary (2018)
1d - Horrorkruisingen: Drama - 4.5*
Voortgang: 26/54

https://i.imgur.com/TSzUIoj.jpg

Grandioos.

Vanaf het eerste shot wist ik al dat het goed zat. Voor een regiedebuut echt uitzonderlijk sterk geregisseerd. Het wemelt van de details, de cryptische hints en een bijzonder naargeestige sfeer. Het is lang geleden dat ik nagelbijtend naar een horrorfilm zat te kijken. Natuurlijk is het niet de engste horrorfilm ooit gemaakt, maar intens is het zeker weten. Het tragische familiedrama dat zich hier afspeelt is in zekere zin vele malen enger dan welke jumpscare of gore dan ook. De film deed me ook denken aan een aantal klassieke horrormeesterwerken zoals Rosemary's Baby en The Exorcist vanwege de occulte insteek (iets waar ik een zwak voor heb). Terwijl ik nagelbijtend zat toe te kijken probeerde ik wanhopig alle puzzelstukjes op de goede plek te leggen. Tegen het einde had ik de puzzel bijna af, maar zoals alleen bij de beste films leken er nog een aantal stukjes te ontbreken. Daar ga ik de komende dagen invulling aan proberen te geven, want dit is ongetwijfeld zo'n film die een lange tijd zal nazinderen.

4.5*

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

Red Dragon (2002)

Categorie 7: Periodehorror

7h: 2000-2009

Voortgang: 31/54

Wilde deze eigenlijk kijken voor de categorie kannibalisme, maar dat thema kwam uiteindelijk nauwelijks aan bod in deze film. Ik begrijp wel dat ze na The Silence of the Lambs, graag Anthony Hopkins nog een keer in de rol van Hannibal Lecter te willen tonen. Het boek is echter eerder al verfilmd door Michael Mann (Manhunter) en laat die film nu op vrijwel alle vlakken beter geslaagd te zijn dan Red Dragon. Vooral visueel en qua sfeer vond ik Manhunter veel meer memorabel. Deze film heeft wel een aardige A-list cast met naast Hopkins oa Edward Norton, Phillip Seymour Hoffman en Emily Watson. Norton viel voor mij echter wat tegen in de hoofdrol en dan doel ik niet alleen op zijn afzichtelijke blonde kapsel. Dat Will Graham op het punt van een nervous breakdown staat kwam in Manhunter veel sterker over. Eigenlijk is het enige wat deze film toevoegt aan het origineel is dat Hopkins iconisch blijft als Hannibal. Want ook al vond ik ook hem iets sterker in The Silence of the Lambs, blijft hij geweldig charismatisch in de rol. Degelijk gemaakte Hollywood thriller, maar helaas totaal overbodig. 2,5*

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Dracula 2000 (2000) FTV Categorie 2A: Gothic 42/54

The Haunting (1963) FTV Categorie 2C: Zwart/Wit 43/54

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Mogen er trouwens nog altijd films gekeken worden voor deze challenge? Ik heb anders vanaf eind juni eindelijk wat meer tijd, en op zich heb ik nog een heleboel horrors die ik moet zien. Ik heb wel nog maar 6/54, dus ik zie wel waar ik geraak.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

TornadoEF5 wrote:

Mogen er trouwens nog altijd films gekeken worden voor deze challenge? Ik heb anders vanaf eind juni eindelijk wat meer tijd, en op zich heb ik nog een heleboel horrors die ik moet zien. Ik heb wel nog maar 6/54, dus ik zie wel waar ik geraak.

Natuurlijk een tijdslimiet staat hier niet op al heb ik me wel voorgenomen om dit niet meer in het oog te houden vanaf oktober wanneer er weer een algemene horrorchallenge komt.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Ghostland (2018)

4e - Monsters: Dolls & toys

27/54

https://www.heavenofhorror.com/wp-content/uploads/2018/04/ghostland-horror.jpg

Incident in a Ghost Land is een onderhoudende horrorfilm die helemaal niet over geesten gaat waardoor ik mijn lijst weer heb kunnen omgooien. In deze nieuwe film van Pascal Laugier (bekend van het beruchte Martyrs (2008) ) trekken twee tienermeisjes en hun moeder in in het huis dat ze geërfd hebben van hun tante. Uiteraard hebben we hier te maken met een typisch horrorfilm huis dat tot de nok toe gevuld is met poppen en andere prullaria. Nog voordat ze een oog dicht hebben kunnen doen worden ze aangevallen door twee excentrieke indringers die er een nogal ongezonde obsessie voor poppen op na houden.

De film speelt met het idee hoe zo'n traumatische gebeurtenis verwerkt wordt, maar doet dit op weinig subtiele wijze. Vooral de eerste helft was te hysterisch en overdreven naar mijn smaak. Het overmatige gebruik van ineffectieve jumpscares deed alle pogingen tot suspense de das om. Het poppenthema heb ik altijd al vrij afgezaagd gevonden, maar wordt hier nog wel leuk gebruikt al had er in mijn ogen meer ingezeten. Ook had er meer tijd uitgetrokken mogen worden om de freaky setting te belichten om het geheel wat sfeervoller te maken. Het meest positief ben ik over de verhaalvertelling en de manier waarop er met de verwachtingen van de kijker wordt gespeeld. Daarmee weet de film zich van de pure middelmaat te onderscheiden.

3.0*

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Phenomena (1985)

4a - Monsters: Natural fauna

http://38.media.tumblr.com/f392db460bd41b1be8d2128cc42d61ce/tumblr_nduu1kPjdn1tcxm2ro1_500.gif

Phenomena is de tweede film die ik zie van Argento en ik houd er hetzelfde gevoel aan over als aan Suspiria. Het concept spreekt me aan en de film heeft een aantal prachtige droomachtige sequenties. Ook de soundtrack is tof, al past de metal soms niet helemaal bij de mysterieuze beelden die Argento ons voorschotelt. Jammer is dan dat het acteerwerk, de conversaties en de effecten behoorlijk knullig en gedateerd overkomen, waardoor ik toch niet op meer dan 3* uitkom.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Cikx wrote:

Phenomena (1985)

4a - Monsters: Natural fauna

(afbeelding)

Phenomena is de tweede film die ik zie van Argento en ik houd er hetzelfde gevoel aan over als aan Suspiria. Het concept spreekt me aan en de film heeft een aantal prachtige droomachtige sequenties. Ook de soundtrack is tof, al past de metal soms niet helemaal bij de mysterieuze beelden die Argento ons voorschotelt. Jammer is dan dat de het acteerwerk, de conversaties en de effecten behoorlijk knullig en gedateerd overkomen, waardoor ik toch niet op meer dan 3* uitkom.

Ik vind dat dus ook Argento komt altijd met leuke concepten maar ik vind dat hij dat potentieel nooit ten volle benut. Zeker bij Phenomena meisje kan communiceren met insecten, kun je zoveel meer mee doen, maar Argento is meer bezig met stijl en visuals dan van het interessante concept iets sterk te maken. Wat vind jij baspls?

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Gureitofuru Deddo (2013)

6e - Regio/taal: Azië

https://static.titlovi.com/img/0207/207671-tt3181588.jpg

Erg leuke genreblender zoals ze alleen in Japan worden gemaakt over een meisje dat eenzame individuen bespiedt. De film begint als zwarte komedie/drama, maar slaat halverwege om als de horrorelementen hun intrede doen ook al wordt de film nooit heel zwaar. Het deed me bij vlagen denken aan Sono mede dankzij het gebruik van klassieke muziek, maar zo uitbundig als een Sono wordt het nooit. Gek genoeg weet ik niet of ik daar blij of rouwig om moet zijn. Iets meer pit en twistedness had de film goed gedaan, maar het had ook niet veel gescheeld of de film was compleet uit de bocht geschoten. In dat opzicht heeft regisseur Eiji Uchida een prima balans weten te vinden tussen het absurdisme en het redelijke. Wat overblijft is een eigenzinnig werkje dat goed weet te vermaken.

4.0*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.