- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Kan Janghwa, Hongryeon (2003) gezien worden als gothic horror? Mijn lijstje begint vol te geraken en wil hem er toch graag in proppen.
Als je het mij vraagt niet, ik had dat probleem ook dat ik verschillende vampierfilms had en uiteindelijk eentje die ik nergens meer kwijt kon daarom dat ik een vrije keuze categorie had aangemaakt. Dus tenzij je die ook al hebt ingevuld kan je die daar nog zetten 
Via icm kreeg ik het niet klaar op letterboxd wel, is ook visueel veel fraaier zo. Mijn kijklijstje dus.
Horror without limits, a list of films by Johan_Wow • Letterboxd
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Als je het mij vraagt niet, ik had dat probleem ook dat ik verschillende vampierfilms had en uiteindelijk eentje die ik nergens meer kwijt kon daarom dat ik een vrije keuze categorie had aangemaakt. Dus tenzij je die ook al hebt ingevuld kan je die daar nog zetten
Oké is niet erg, heb een andere oplossing gevonden! 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Hier is mijn voorlopige lijst. Ik sluit niet uit dat ik films bij een verkeerde categorie heb ingedeeld, dus laat maar iets weten als het niet helemaal klopt. 
1) Horrorkruisingen (geel)
a) Actie-> Hellboy (2004) FTV
b) Avontuur -> Jaws (1975) FTV
c) Comedy -> Zombieland (2009) FTV
d) Drama -> Kashikoi Inu wa Hoezuni Warau (2012) FTV
e) Science fiction -> The Fly (1986) FTV
f) Fantasy -> The Company of Wolves (1984) FTV
g) Thriller/Mystery -> Janghwa, Hongryeon (2003) FTV
2) Horrorstijlen (violet)
a) Gothic -> The Innocents (1961) FTV
b) Found footage -> Cannibal Holocaust (1980) FTV
c) Zwart/wit -> Tetsuo (1989) FTV
d) Arthouse/surreal -> Hausu (1977) FTV
e) Silent -> Das Cabinet des Dr. Caligari (1920) FTV
f) Documentary -> Lake Mungo (2008) FTV
g) Giallo -> Profondo Rosso (1975) FTV
3) Gewelddadig (rood)
a) Body horror -> The Void (2016) FTV
b) Slasher & revenge -> Wai Dor Lei Ah Yut Ho (2010) FTV
c) Splatter -> Braindead (1992) FTV
d) Kannibalisme -> The Silence of the Lambs (1991)
e) (s)exploitation -> ??
f) Underground -> ??
g) Home invasion -> Funny Games (1997) FTV
4) Monsters (groen)
a) Natural fauna -> Phenomena (1985) FTV
b) Natural flora -> Invasion of the Body Snatchers (1956) FTV (Leek me niet bepaald in deze categorie passen maar wikipedia plaatst hem onder natural horror movies (plants) )
c) Mutations -> The Brood (1979) FTV (Tellen gemuteerde kinderen ook?
)
d) Weerwolven -> An American Werewolf in London (1981) FTV
e) Dolls & toys -> Magic (1978) FTV
f) Aliens -> Signs (2002) FTV
g) Mens vs machine -> Primer (2004) FTV
5) Undead & supernatural (blauw)
a) Geesten -> Kairo (2001) FTV
b) Heksen -> The Love Witch (2016) FTV
c) Duivels en demonen -> Possession (1981) FTV
d) Vampiers -> Bakjwi (2009) FTV
e) Zombies -> Evil Dead II (1987) FTV
f) Andere undead -> Geung Si (2013) FTV
g) Creepy/evil kids -> Village of the Damned (1960) FTV
6) Regio/taal (oranje)
a) Romaans -> Les Yeux sans Visage (1960) FTV
b) Germaans -> Linkeroever (2008) FTV
c) Scandinavië -> Naboer (2005) FTV
d) Oost-Europa -> III (2015) FTV
e) Azië -> Gureitofuru Deddo (2013) FTV
f) Afrika & Latijns-Amerika -> El Espinazo del Diablo (2001) FTV
g) Oceanië -> Wyrmwood (2014) FTV
7) Periode (wit)
a) 1920-1939 -> Freaks (1932) FTV
b) 1940-1949 -> Cat People (1942) FTV
c) 1950-1959 -> Les Diaboliques (1955) FTV
d) 1960-1969 -> Carnival of Souls (1962) FTV
e) 1970-1979 -> The Blood on Satan's Claw (1971) FTV
f) 1980-1989 -> Dead Ringers (1988) FTV
g) 1990-1999 -> Jacob's Ladder (1990) FTV
h) 2000-2009 -> Survive Style 5+ (2004) FTV
i) 2010-heden -> Mom and Dad (2017) FTV
Speciaal (zwart)
Horror Anthologies -> Rampo Jigoku (2005)
Vrije keuze ->
Tipfilm FTV
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Smeerlappen! 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Ja, maar ik had er nog aan gedacht om III bij Oost-Europa te zetten (want ik heb die film op DVD) en Srpski Film bij Underground te doen. Dat zou dan wel weer betekenen dat Night of the Living Dead dat ik nu in de verkeerde categorie heb geplaatst, gewoon naar een andere categorie ga verhuizen, wellicht zwart-wit, en dat ik The Innocents gewoon verschuif naar de horrorchallenge van oktober. En Tremors moet ik naar Natural Horror Fauna verhuizen.
Voor de horrorchallenge heb ik rap (omdat ik toch bezig was, en vooral wou neerzetten welke horrors ik wou zien die ik niet in de challenge kreeg), deze 47 films. Natuurlijk ga ik die ook niet allemaal zien, maar als ik deze 50 en de 50 van de horror challenge ga gezien hebben, ga ik toch heel wat horrorcultuurgaten opgevuld hebben, en daar gaat het mij wel om (en blijkbaar heel veel films kunnen checken op They Shoot Zombies, don't they).
En aangezien ik ook nog heel weinig oude films heb gezien, is het misschien gewoon goed van oude horrors te zien, want oude horrors liggen me doorgaans goed. Alien en The Exorcist vind ik bijvoorbeeld echt geweldig, en zouden zo maar eens in een toekomstige all-time top 10 (terug) opduiken. The Exorcist was zelfs mijn favoriete film als tiener 
En horror is ook één van de weinige genres waar films die 2,50 niet halen op Moviemeter het meestal toch wel waard zijn
The Boy (2015) vind ik bijvoorbeeld echt geweldig. Voor wie nog een film wilt zien in de Creepy Kids categorie, dat is een suggestie van ik. En ik kan je nu al zeggen, als ik een tip moet geven aan iemand en hij heeft deze film nog niet gezien... dan weet je al welke tip ik ga geven
En zeggen dat ik hem perongeluk had gekeken omdat ik de meer mainstream en commerciele The Boy (2016) wou kijken.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Ah is Profondo Rosso ook giallo. Ah, dan ga ik die ook doen. Er waren er al veel die mij die aangeraden hadden. Nuja, sowieso wil ik zeker Profondo Rosso, Inferno, Tenebre, Creepers en Opera zien van Dario Argento, want die regisseur lijkt me echt gemaakt voor mij. Ik zou echt dolgraag Suspiria nog eens willen terugzien. Dat is voor mij mijn favoriete horrorfilm gevolgd door The Neon Demon, The Exorcist, Alien, It Follows en The Thing. 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Ah is Profondo Rosso ook giallo. Ah, dan ga ik die ook doen. Er waren er al veel die mij die aangeraden hadden. Nuja, sowieso wil ik zeker Profondo Rosso, Inferno, Tenebre, Creepers en Opera zien van Dario Argento, want die regisseur lijkt me echt gemaakt voor mij. Ik zou echt dolgraag Suspiria nog eens willen terugzien. Dat is voor mij mijn favoriete horrorfilm gevolgd door The Neon Demon, The Exorcist, Alien, It Follows en The Thing.
Leuk dat je Argento wil gaan ontdekken! Ik heb sinds de kerstvakantie al zijn films gezien en in bezit. Zijn latere werken kan ik afraden en verder moet ik je waarschuwen dat niet alles van het niveau van Suspiria is. Maar hij heeft veel gave films gemaakt die zeker het bekijken waard zijn.
Je kunt zijn films in twee categorieën indelen:
Stillistische bovenatuurlijke horror: Suspiria, Inferno, Phenomena, The Third Mother
Giallo: Profondo Rosso, Tenebre, Opera, Trauma,
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Ik hoop alleen dat ik ooit in mijn leven nog een film zal zien die stillistisch in de buurt van Suspiria zal komen.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ik kan me helaas moeilijk over die dubs heenzetten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Wat nu, ik heb ook films van de lijst van bas en joolstein overgenomen hoor. Is toch fijn tips delen. Nu dat ik de lijsten van John Milton, wendyvortex en cityofshadows heb doorgenomen staan er ondertussen nog 16 nieuwe films op mijn kijklijst. Dit is nu ook leuk aan zo een themagerichte challenge, kan je echt specifiek gaan zien wat de andere kijken in thema's die je wel aanstaan (en op die manier ontdek je films die je misschien zelf nog niet hebt gezien) of misschien wel eens een goede vinden in subgenres die je niet zo liggen. En ook ik dacht dat ik zowat alles in evil kids had gezien maar deze challenge zal ongetwijfeld het tegendeel bewijzen.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Ik kan me helaas moeilijk over die dubs heenzetten.
Dat is een dingetje ja. Als er weinig Engelse acteurs in spelen kijk ik meestal de Italiaanse versie, die komt dan iets beter over.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
En qua thematiek vind ik heksen en geesten wellicht het meest interessant, gevolgd door vampieren, weerwolven en duivels/demonen. Splatters / Slasher en kannibalisme zal ik ook wel leuk vinden, net zoals documentaire, underground en (s)exploitation maar daar heb ik minder ervaring mee. Drama horror, sf horror, fantasy horror en thriller horror zijn doorgaans ook goed. Wat ik het minst leuk vind is actie horror omdat ik dat twee zeer tegenstrijdige genres vindt. Horror moet het van de suspense hebben, en actie is daar juist het tegenovergestelde van.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Wat nu, ik heb ook films van de lijst van bas en joolstein overgenomen hoor. Is toch fijn tips delen. Nu dat ik de lijsten van John Milton, wendyvortex en cityofshadows heb doorgenomen staan er ondertussen nog 16 nieuwe films op mijn kijklijst. Dit is nu ook leuk aan zo een themagerichte challenge, kan je echt specifiek gaan zien wat de andere kijken in thema's die je wel aanstaan (en op die manier ontdek je films die je misschien zelf nog niet hebt gezien) of misschien wel eens een goede vinden in subgenres die je niet zo liggen. En ook ik dacht dat ik zowat alles in evil kids had gezien maar deze challenge zal ongetwijfeld het tegendeel bewijzen.
Ik had het over de film zelf.
Tips delen is natuurlijk prima.
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Maar wat is er dan over de film zelf. Waarom zeg je dan tegen ons smeerlappen? Ik begrijp het niet 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Ik denk dat je het beter zal begrijpen nadat je de film hebt gezien haha. Hij heeft nog al een reputatie.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
We zitten hier niet voor niks bij een horror challenge! 
joolstein
-
- 10824 messages
- 8908 votes
Maar wat is er dan over de film zelf. Waarom zeg je dan tegen ons smeerlappen? Ik begrijp het niet
Oei Oei heb je het plot van Srpski Film niet gelezen dan? 
TornadoEF5
-
- 5616 messages
- 1725 votes
Toch niet zo heel speciaal, dat plot?
joolstein
-
- 10824 messages
- 8908 votes
Toch niet zo heel speciaal, dat plot?
Het gaat vooral om: Maar Milos maakt deel uit van een wel heel bizarre film..
Glacius
-
- 4297 messages
- 3030 votes
Mensen zijn gewoontedieren die vaak graag in hun eigen comfortzone blijven. Voor (horror)films zou je kunnen zeggen dat we daardoor geneigd zijn soms wat te blijven plakken bij de films waarvan we eigenlijk al een beetje weten dat we ze goed gaan vinden. Het doel van deze challenge is om onszelf wat uit te dagen ook wat films uit de andere subgenres te kijken die onder horror vallen, of daar sterke elementen van hebben.
Kijk maar eens naar die lijst van wendyvortex hierboven. Je hoeft die niet van tevoren op te stellen, maar we gaan proberen om wat films uit die subgenres te kijken. Het gaat niet om snelheid of winnen dus, maar nieuwe dingen ontdekken. 
Doel van het spel
De titel is 'Horror (en thriller) zonder grenzen'. We gaan dus eigenlijk onze grenzen opzoeken, uit onze comfortzone stappen, vandaar dat we van zoveel mogelijk subgenres en stijlen die het horrorgenre rijk is willen proeven. Want wie weet hadden we wel een verkeerd beeld over bepaalde elementen die ons niet liggen.
Maar je maakt dus een lijst met films die je zelf hebt gezien (en aanraadt) voor andere users?
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Maar je maakt dus een lijst met films die je zelf hebt gezien (en aanraadt) voor andere users?
Nee, iedereen maakt zijn eigen lijst. Al is het volgens mij niet verplicht om een lijst te maken? Je kunt dus in principe ook gewoon elke dag een (sub)categorie kiezen en een daarbij behorende film kijken (max 4 in de week).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Neen, die oefening hebben we eigenlijk al gedaan in de horrordraft en KO. Een challenge houdt in dat we met zijn allen films gaan kijken die onder een bepaald genre vallen in dit geval het horrorgenre. De challenge is om van elk subgenre binnen horror 1 film te kijken. Het opstellen van een lijst is niet verplicht maar kan het voor jezelf misschien wel vergemakkelijken. Het leuke aan zo een challenge is dat het wellicht zal leiden tot discussies, het opdoen van tips en dergelijke meer. In tegenstelling tot een gewone horrorfilm challenge (die we normaal gezien in oktober doen) en het vooral gaat om zoveel mogelijk films kijken met het label horror ongeacht het subgenre, gaat het in deze challenge niet om de hoeveelheid of de snelheid van uitvoering maar wel om uit je comfortzone te gaan. In tegenstelling tot de meeste andere challenges zijn er hier geen punten te verdienen en hoeft er ook geen winnaar te zijn.
Je kan natuurlijk mijn eerste post nog eens rustig doorlezen en ook eerst een beetje de kat uit de boom kijken, het zal je wel snel duidelijk worden hoe het werkt.
Er zijn onder de deelnemers een goed aantal die het principe kennen en kunnen helpen.
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Leuk initiatief! Ik ga denk ik wel op een rustig tempo meedoen. Goede mogelijkheid om de horrorhorizon te verbreden. Ik ga denk ik niet van te voren een lijstje maken, maar gewoon van film tot film kijken.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Een lijst die waarschijnlijk aan verandering onderhevig zal zijn. En ach, misschien ook wel niet.
M'n enige probleempje is het vinden van een fijne film voor het onderdeel 'Andere Undead' in de categorie Undead & Supernatural. Daar ging ik eventjes op blank. Eh, als iemand een tipje heeft...
1) Horrorkruisingen (geel)
a. Actie: Resident Evil (2002)
b. Avontuur: Ultimo Mondo Cannibale (1977)
c. Comedy: Bad Biology (2008)
d. Drama: Lovely Molly (2011)
e. Science fiction: They Live (1988)
f. Fantasy: The Demon's Rook (2013)
g. Thriller/Mystery: Cry_Wolf (2005)
2) Horrorstijlen (violet)
a. Gothic: Rebecca (1940)
b. Found footage: Living among Us (2018)
c. Zwart/wit: Night of the Demon (1957)
d. Arthouse/Surreal: Balada Triste de Trompeta (2010)
e. Silent: Körkarlen (1921)
f. Documentary/Mockumentary: The Monster Project (2017)
g. Giallo: Giallo (2009)
3) Gewelddadig (rood)
a. Body horror: Street Trash (1987)
b. Slasher & Revenge: Deliria (1987)
c. Splatter: Feast (2005)
d. Kannibalisme: Eat (2014)
e. (s)exploitation: Fascination (1979)
f. Underground: Someone's Knocking at the Door (2009)
g. Home invasion: The Strangers (2008)
4) Monsters (groen)
a. Natural fauna: Monkey Shines (1988)
b. Natural flora: The Happening (2008)
c. Mutations: Tarantula (1955)
d. Weerwolven: Ginger Snaps (2000)
e. Dolls: Tourist Trap (1979)
f. Aliens: Lifeforce (1985)
g. Mens vs machine: Chopping Mall (1986)
5) Undead & Supernatural (blauw)
a. Geesten: I Am a Ghost (2012)
b. Heksen: Hungry Wives (1972)
c. Duivels en demonen: Ava's Possessions (2015)
d. Vampiers: Vampires (1998)
e. Zombies: The Children (1980)
f. Andere undead: ?
g. Creepy kids: Orphan (2009)
6) Regio/taal (oranje)
a. Romaans: Last Caress (2010)
b. Germaans: Flashback - Mörderische Ferien (2000)
c. Scandinavië: Sensoria (2015)
d. Oost-Europa: Sparrow (2010)
e. Azië: Leák (1981)
f. Afrika/Latijns-Amerika: A Estranha Hospedaria dos Prazeres (1976)
g. Oceanië: Black Sheep (2006)
7) Periode (wit)
a. 1920-1939: The Face at the Window (1939)
b. 1940-1949: The Spider Woman Strikes Back (1946)
c. 1950-1959: The She-Creature (1956)
d. 1960-1969: La Bambola di Satana (1969)
e. 1970-1979: Alucarda, la Hija de las Tinieblas (1978)
f. 1980-1989: Alison's Birthday (1981)
g. 1990-1999: Singapore Sling: O Anthropos pou Agapise ena Ptoma (1990)
h. 2000-2009: Faust: Love of the Damned (2001)
i. 2010-heden: GirlHouse (2014)
Speciaal (zwart)
Horror Anthologies: Due Occhi Diabolici (1990)
Vrije keuze: ?
Tipfilm: ?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Fijn WardT dat je meedoet, ik ga je toewijzen aan joolstein voor de controles.
Collins voor andere undead zou je bijvoorbeeld een film over een mummie kunnen nemen of of ieder ander wezen dat terug tot leven werd gewekt (op zombies na dan). Of een demon die bezit neemt van een lijk zoals bijvoorbeeld de Wishmaster films. The Invisible Invaders is ook zo eentje die dit thema gebruikt aliens die bezit nemen van dode mensen.
Of deze die ik kort geleden heb bekeken:
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Dank je. Invisible Invaders en La Maschera del Demonio bevallen me beide wel.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8908 votes
Er staat ook nog een goede tip bij de omschrijving. Dat is deze:
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dank je. Invisible Invaders en La Maschera del Demonio bevallen me beide wel.
Wat joolstein zegt, de gehele Blind Dead serie bestaande uit 4 films zou kunnen worden ingepast in de sub andere undead. Ik denk dat die films de reden waren dat ik other undead had gemaakt en niet enkel mummie als een sub op zich.
Moest dit erg goed meevallen kunnen we nog altijd een 2e ronde doen 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
6f - Regio of Taal: Afrika / Zuid-Amerika
Voortgang: 2/54
De debuutfilm van Guillermo del Toro was meteen de duurste Mexicaanse film ooit.
Cronos verteld het verhaal van antiekhandelaar Jesus Gris en zijn kleindochter Aurora. In een Engelenbeeld vinden ze een gouden mechanisme. Een stervende Amerikaanse bedrijfseigenaar wil dit mechanisme koste wat kost bemachtigen. Het zou namelijk door een alchemist gemaakt zijn om de gebruiker ervan eeuwig te laten leven.
Guillermo del Toro vind ik een van de meest creatieve filmmakers die er is. Toch is het opzienbarend dat hij eigenlijk maar één film heeft gemaakt die ik echt goed vond en dat is El Laberinto del Fauno. Del Toro is namelijk ongelooflijk goed in de opzet van een verhaal bedenken en tot in de details alles ontwerpen in zijn films, maar hij is een stuk minder goed in het vertellen van een verhaal.
Voor Cronos geld dit ook. Een heel sterk concept met alchemisten, antiekhandelaren, vampiers en amerikaanse badguys. Maar op Jesus Gris na heeft geen enkel personage inhoud. Aurora spreekt niet eens met haar Opa. De personages van Ron Perlman en Claudio Brook waren dan wel bewust als stripfiguren neergezet. Del Toro zei hierover dat dat bij wijze van wraak was voor alle Mexicaanse stereotypes in Hollywood-films.
De film is mooi opgenomen en heeft een fijn Euro-horror sfeertje. Je kunt merken dat de film nog op celluloid is geschoten, want de kleuren zijn veel mooier als in veel van Del Toro's latere films.
Al met al vond ik Cronos zeker geen slechte Fantasy-Horror. Vooral naarmate Gris bloeddorst heeft gekregen volgen een paar briljante scènes. Alleen had de film nog veel meer potentieel gehad.