- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Tetsuo (1989) FTV
2c - Horrorstijlen: Zwart/wit
Voortgang: 1/54
Eigenaardig filmpje met een stevige soundtrack. In het begin zat ik er best wel lekker in, maar halverwege begon ik toch mijn aandacht wat te verliezen. Het had allemaal wat minder hysterisch gemogen. Wel gedurfd en bovenal leuk om eens gezien te hebben. 3.0*
joolstein
-
- 10824 messages
- 8909 votes
Categorie 1 Horrorkruisingen
a) Actie horror
http://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/versusposter_6803.jpg
Deze film van regisseur Ryûhei Kitamura is één grote cocktail aan stijlen; Gun Fu (zoals in John Woo films), samurai- en andere martial-arts, Yakuza, zombie en splatter-film. Dit alles is in de blender gestopt en wordt geserveerd met veel cartoonesk scenes, slapstick en onnozele humor. Doordat de camera vaak ook laag over de grond schiet of snel in de rondte doet het soms aan Evil Dead denken. Qua verhaal (al is het verhaal erg mager) leek wel geïnspireerd door de film Highlander. Er was duidelijk geen hoog-budget maar het viel op dat de film nog buitengewoon goed eruit ziet. Het filmen heeft niet de duidelijk gepolijste uitstraling van grotere budgetfilms, maar het werkt in deze mede doordat camerawerk zowel flashy als stijlvol was. Het acteren is niet erg goed maar wie bekent is met Aziatisch over-acteren, zal er geen moeite mee hebben. Waar Versus vooral goed doet zijn de special effects. De gore ziet er erg goed uit voor een film met duidelijk een smal budget. De film heeft helaas ook gebreken. Die is er in de vorm van de tijdsduur; twee volle uren van constante actie zonder rust is teveel van het goede. Daarnaast was er het al eerder aangehaalde slappe verhaal. Hiervoor heb je maar weinig concentratie voor nodig. Waardoor ik menige keer dan ook mijn eigen betrapte dat ik andere dingen aan het doen was. Als je dit door de vingers ziet of het beschouwt als een deel van de charme was de film erg leuk om te kijken.
Conclusie: De film is te goed voor drie sterren maar door bovengenoemde gebreken minder goed voor 3,5 ster maar omdat de film het doet met een laag budget rond ik af naar boven!
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Categorie 2: Horrorstijlen
2e - Stomme , zwijgende of stille film
http://darkermagazine.ru/uploads/files_elfinder/2016/03/Kino/nemoe/rise.jpg
Traditiegetrouw is mijn eerste registratie een oude film, gemaakt tijdens de laatste maanden en in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog. En dat is precies waar Gance’s zwijgende film, dat een romantisch drama contrasteert met de gruwelen van de oorlog, over gaat. De figuranten voor zijn finale plukte Gance letterlijk van het front, tweeduizend jonge soldaten die op het punt stonden naar de loopgraven van Verdun te vertrekken. Je vraag je af in hoeverre iedereen op de set eraan gedacht heeft, dat de meeste van die jongens nooit in de gelegenheid zouden zijn om de film daadwerkelijk te bekijken. Horror in de brede zin van het woord, dus. Maar gruwelijk desalniettemin.
Met 166 minuten speeltijd is het geen film die de meeste mensen snel opzetten, en ook ikzelf had J’accuse! al even liggen. Gance had echter met zijn meesterwerk Napoléon (1927), dat ik op drie schermen en met orkest in de Ziggo Dome mocht zien, zo’n enorme indruk gemaakt dat ik me daar niet meer door af wilde laten schrikken. De film is prachtig gerestaureerd door Flicker Alley (en voor $4,95 On Demand te zien op Vimeo als je een VPN hebt), en net als in zijn latere film over Napoleon, toont Gance zich hier een meester in het benutten van filmische technieken en montagestijlen om zijn verhaal te vertellen. Superimposition, tracking shots, split screen, massascènes… Losstaand van zijn leeftijd van 99 jaar, is zijn werk voor de historisch geïnteresseerde filmliefhebber dus sowieso geen droge kost.
J’accuse! wordt met name geroemd om zijn laatste drie kwartier, en dat is wel terecht; het is hier dat Gance zijn boodschap echt verkondigt, en zijn volle cinematografische gewicht in de strijd gooit. Toch heb ik me ook daarvoor zeker niet zitten vervelen, en zou ik ook deze film graag op het grote scherm hebben gezien. De score van Robert Israel is weer erg passend, en het is een naam die ik steeds vaker tegenkom bij klassieke filmscores wanneer de muziek me positief opvalt. Dat was bij The Magician (1926), The Hunchback of Notre Dame (1923) en Greed (1924) ook al het geval.
Liefhebbers van de stomme film kan ik deze vroege Gance prima aanraden, al blijft de vroege talkie All Quiet on the Western Front (1930) nog steeds mijn favoriete anti-oorlogsfilm waar het WW1 aankomt, en is The Big Parade (1925) misschien wat toegankelijker.
4*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Een lijst die waarschijnlijk aan verandering onderhevig zal zijn. En ach, misschien ook wel niet.
M'n enige probleempje is het vinden van een fijne film voor het onderdeel 'Andere Undead' in de categorie Undead & Supernatural. Daar ging ik eventjes op blank. Eh, als iemand een tipje heeft...
1) Horrorkruisingen (geel)
a. Actie: Resident Evil (2002)
b. Avontuur: Ultimo Mondo Cannibale (1977)
c. Comedy: Bad Biology (2008)
d. Drama: Lovely Molly (2011)
e. Science fiction: They Live (1988)
f. Fantasy: The Demon's Rook (2013)
g. Thriller/Mystery: Cry_Wolf (2005)
2) Horrorstijlen (violet)
a. Gothic: Rebecca (1940)
b. Found footage: Living among Us (2018)
c. Zwart/wit: Night of the Demon (1957)
d. Arthouse/Surreal: Balada Triste de Trompeta (2010)
e. Silent: Körkarlen (1921)
f. Documentary/Mockumentary: The Monster Project (2017)
g. Giallo: Giallo (2009)
3) Gewelddadig (rood)
a. Body horror: Street Trash (1987)
b. Slasher & Revenge: Deliria (1987)
c. Splatter: Feast (2005)
d. Kannibalisme: Eat (2014)
e. (s)exploitation: Fascination (1979)
f. Underground: Someone's Knocking at the Door (2009)
g. Home invasion: The Strangers (2008)
4) Monsters (groen)
a. Natural fauna: Monkey Shines (1988)
b. Natural flora: The Happening (2008)
c. Mutations: Tarantula (1955)
d. Weerwolven: Ginger Snaps (2000)
e. Dolls: Tourist Trap (1979)
f. Aliens: Lifeforce (1985)
g. Mens vs machine: Chopping Mall (1986)
5) Undead & Supernatural (blauw)
a. Geesten: I Am a Ghost (2012)
b. Heksen: Hungry Wives (1972)
c. Duivels en demonen: Ava's Possessions (2015)
d. Vampiers: Vampires (1998)
e. Zombies: The Children (1980)
f. Andere undead: ?
g. Creepy kids: Orphan (2009)
6) Regio/taal (oranje)
a. Romaans: Last Caress (2010)
b. Germaans: Flashback - Mörderische Ferien (2000)
c. Scandinavië: Sensoria (2015)
d. Oost-Europa: Sparrow (2010)
e. Azië: Leák (1981)
f. Afrika/Latijns-Amerika: A Estranha Hospedaria dos Prazeres (1976)
g. Oceanië: Black Sheep (2006)
7) Periode (wit)
a. 1920-1939: The Face at the Window (1939)
b. 1940-1949: The Spider Woman Strikes Back (1946)
c. 1950-1959: The She-Creature (1956)
d. 1960-1969: La Bambola di Satana (1969)
e. 1970-1979: Alucarda, la Hija de las Tinieblas (1978)
f. 1980-1989: Alison's Birthday (1981)
g. 1990-1999: Singapore Sling: O Anthropos pou Agapise ena Ptoma (1990)
h. 2000-2009: Faust: Love of the Damned (2001)
i. 2010-heden: GirlHouse (2014)
Speciaal (zwart)
Horror Anthologies: Due Occhi Diabolici (1990)
Vrije keuze: ?
Tipfilm: ?
Zo jouw lijstje ook eens doorgenomen, een 7-tal ook nog op mijn kijklijst gezet. Ben vooral blij dat ik hierdoor weet dat de film die ik nog graag wou zien maar de titel we weer eens ontsnapt was They Live (1988) is. Zitten toch redelijk wat tussen die me nogal obscuur lijken. Een film met een titel als The Spider Woman strikes back, gewoon daarvoor al wil ik die wel eens zien 
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Monkey Shines (1988)
Categorie 4: Monsters
a. Natural fauna
Ok, meteen maar uit de comfort zone gestapt met een beestenfilm. Een dier als dreigende factor in een film is niet echt aan mij besteed. Ik heb er maar zelden eentje gezien die mij rillingen bezorgde.
Monkey Shines dus. Een film die in de verhaallijn boeiend is, maar in de uitwerking toch wat braaf en soms zelfs saai is.
De aap kreeg mij in ieder geval niet op het puntje van mijn stoel. Nu moet ik meteen toegeven dat een ander dier in deze of in een andere spannende film dat waarschijnlijk ook niet had gekund. Films waarin het dier de dreiging is, vind ik al snel niet overtuigend en vaak niet creepy.
Aan het verhaal mankeert volgens mij niet zoveel. Dat klinkt spannend genoeg. Ik ben niet bekend met de roman van Stewart, die als basis voor de film heeft gediend, maar ik kan me goed voorstellen dat het boek als een spannende thriller leest. Aan de vertaling ervan op beeld mankeert echter wel het een en ander.
De opbouw is lang en saai en bestaat uit langgerekt drama dat heel kort en bondig verteld had kunnen worden. Langgerekt drama is eigenlijk alleen boeiend als dat intens en goed geacteerd wordt weergegeven. Om verveling tijdens een lang dramatisch voorspel te voorkomen moeten diepere lagen van gevoel worden aangeboord. Dat lukt hier niet. De acteurs zijn daarvoor toch een maatje te klein.
De aap doet zijn duistere ding alleraardigst, maar het blijft gewoon een lief dier. Op geen enkel moment is de kwaadaardigheid van de aap geloofwaardig. Op geen enkel moment overkomt je een beklemmend gevoel als het aapje in beeld komt. Het is gewoon een leuk en grappig beestje dat enkel wat ondeugende neigingen heeft. Meer gevoel roept de handel en wandel van het aapje niet op.
Soms balanceert de film even op het randje van het belachelijke. Gelukkig kiepert de film er net niet over. Het scheelt soms echt niet veel. Als Beghe aan het eind van de film de aap levend verscheurt, komt dat toch tamelijk hopeloos over. Als dan ook nog eens duidelijk zichtbaar is dat de heen en weer schuddende aap eigenlijk een stoffen knuffel is, wordt de scène in plaats van luguber ineens heel potsierlijk.
Nee, Monkey Shines is echt geen spannende film.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Jaws (1975) FTV
1b - Horrorkruisingen: Avontuur
Voortgang: 2/54
Eindelijk kan ik deze klassieker van mijn lijstje strepen. Ik heb me nooit echt aangetrokken gevoeld tot het thema van deze film en daarnaast ben ik nooit een fan van dit soort avonturenfilms van Spielberg geweest. Jurassic Park en Indiana Jones heb ik ook nooit wat aan gevonden. Zoals je van Spielberg kan verwachten zit de film vakkundig inelkaar en hij kijkt op zich wel goed weg, maar er gebeurt nooit iets verrassends met als gevolg dat er weinig spanning voelbaar was. Het hoofdthema van de score is goed en is ook medeverantwoordelijk voor het succes van Jaws, alleen de rest van de muziek was voor mij te bombastisch. Wel fraai is dat de haai er na al die jaren nog steeds overtuigend uitziet. Ik kan uiteindelijk niet meer dan 3* geven. Sorry John Milton.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Sorry John Milton.
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
Laat ik mijn eerste films loggen!
Categorie 1: Horrorkruisingen
1g: Thriller/Mystery
Ik vind de film een beetje op het randje of het nog horror is. Staat op imdb echter wel daar onder en naar het einde toe bevat het wel wat horrorelementen, dus noteer 'm toch. Als je er anders over denkt hoor ik het graag, joolstein! Vond het een vermakelijke, maar geen hele memorabele film. Best vakkundig gemaakt en John Goodman zet zeker een sterke rol neer. Verder is het toch wel erg binnen de lijntjes om echt indruk te maken. Denk dat het hele Cloverfield-wereldje ook niet helemaal aan mij besteed is. 3*
1d: Drama horror
Had deze al een tijd klaar staan, dus dit was een goede gelegenheid om 'm daadwerkelijk eens op te zetten. Ik dacht dat deze film heel goed in mijn straatje zou passen, maar het viel allemaal toch een beetje. Het eerste deel (het drama-gedeelte) vond ik moeilijk doorheen te komen, mede door dat onuitstaanbaar zoontje. Zelfs voor kindacteur maatstaven vond ik dit abonimabel geacteerd. Veel verhaallijnen werden voor mijn gevoel ook niet helemaal lekker uitgewerkt (haar bevriende collega, haar relatie met haar zus). Toen in de 2e helft het horrorgedeelte de overhand kreeg werd het een stuk beter, zonder ergens echt indrukwekkend te worden. Essie Davis weet de film wel knap te dragen in haar eentje als zwaar overspannen, rouwende moeder. Aardig, maar niet de topper waar ik op hoopte. 3*
Categorie 3: Gewelddadig
3a: Body horror
Voortgang: 3/54
Ook deze stond al een tijdje in de kast. Door de vele kritiek op deze film was ik een beetje huiverig, maar als Tsukamoto-fan wilde ik me er toch een keer aan wagen. Na het zien kan ik de kritiek me goed voorstellen, deze heeft toch niet de punch die het eerste deel wel heeft. Het wat explicietere verhaaltje doet de film ook weinig goed. Als liefhebber zitten er gelukkig nog steeds genoeg elementen in om de film genietbaar te maken. De montage is zoals altijd top, visueel weer genoeg interessante shots (schitterend hoe hij architectuur in zijn films in beeld brengt) en de muziek is ook weer erg tof. Neemt niet weg dat al deze elementen sterker zijn in veel van zijn andere films. Ook hier een kleine voldoende. 3*
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Collins ik zie dat je je aan Black sheep gaat wagen. Ik ben benieuwd naar je recensie want ik vond deze tenenkrommend slecht.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Collins ik zie dat je je aan Black sheep gaat wagen. Ik ben benieuwd naar je recensie want ik vond deze tenenkrommend slecht.
Lijkt me geen beste film, nee. Ik blijf echter steeds maar tegen deze film aanlopen in allerlei lijstjes enzo. De film achtervolgt me als het ware
. Maar goed als ie echt zo slecht is, pak ik misschien nog wel een andere in deze categorie. Aan de andere kant wil ik ook altijd wel weten of ik een film ook zo slecht vind en waarom. Ik hou je op de hoogte.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
WardT denk er wel aan dat je maximum 4 films per week mag registeren, je zit op dag 1 al aan 3...
En niet janken John Milton er zijn genoeg mensen hier die Jaws overrated vinden. Piranha daarentegen is gewoon geweldig
Maar ik kan er wel inkomen dat deze film nachtmerries bezorgde aan eenieder die deze als kind zag, daar kan ik niet van meespreken.
Ik vond deze trouwens ook een stuk spannender en meer entertaining dan Jaws: Orca (1977)
WardT
-
- 274 messages
- 3106 votes
WardT denk er wel aan dat je maximum 4 films per week mag registeren, je zit op dag 1 al aan 3...
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
En niet janken John Milton er zijn genoeg mensen hier die Jaws overrated vinden

Maar dat veel mensen iets vinden is zelden een goed argument. Er zijn ook veel mensen op MovieMeter die La Vita è Bella een goede holocaust film vinden en Paul Blart: Mall Cop het toppunt van humor.
Zelfs deze dude heeft genoeg aanhangers buiten deze filmsite om 
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
Lijkt me geen beste film, nee. Ik blijf echter steeds maar tegen deze film aanlopen in allerlei lijstjes enzo. De film achtervolgt me als het ware
. Maar goed als ie echt zo slecht is, pak ik misschien nog wel een andere in deze categorie. Aan de andere kant wil ik ook altijd wel weten of ik een film ook zo slecht vind en waarom. Ik hou je op de hoogte.
kijk hem vooral zelf. Enkele van mijn favoriete films zijn er met een super lage score hier op moviemeter. 
Voor mij was het niks, maar wie weet.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8909 votes
1g: Thriller/Mystery
Ik vind de film een beetje op het randje of het nog horror is. Staat op imdb echter wel daar onder en naar het einde toe bevat het wel wat horrorelementen, dus noteer 'm toch. Als je er anders over denkt hoor ik het graag, joolstein!
Ik keur hem goed hoor! Er zitten inderdaad wat horror-elementen in de film. Dat lijk dat ze wegwerken en de angst voor de aliens zijn wel degelijk Horror. En zoals we al aan hebben gegeven "we doen niet heel moeilijk"
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
categorie 2 horror stijlen
f) Documentary/Mockumentary/Shockumentary
voortgang 1/54
Leuke docu die eens focust op nancy i.p.v Freddy Kruger.
categorie 6 horror volgens regio of taal
g) Oceanië
voortgang 2/54
Erg verrast door dit werkje. Australië weet me de laatste tijd meer en meer te boeien op filmvlak. Het was een beetje Shaun of the Dead (2004) meets Zombieland (2009). Voor wie zombiefilms wel kan smaken is dit toch wel een aanradertje.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
WardT ik treed mijn mede-organisator bij, ik heb zelf ook Pan's Labyrinth op mijn lijst die niet als horror wordt erkend op imdb maar er zijn toch redelijk veel elementen die zeker horror zijn. Ik bedoel als sommige misdaadfilms met weinig geweld en al die psychologische waarin weinig gebeurt het horrorlabel krijgen... We zijn dus soepel hierin.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3835 votes
The Last House on the Left (1972)
categorie 7 horror binnen aangegeven periode
e) 1970-1979
voortgang 3/54
Niet zo gruwelijk als ik verwachte. Ik heb wel de versie van 84 minuten gezien, dus de echt erge stukken waren er misschien uitgeknipt.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Hierbij een eerste iteratie van mijn lijst. Ik heb sommige van de makkelijke categorieen opengelaten, en in sommige gevallen heb ik ook m'n twijfels of ik de film vinden kan, maar we gaan het zien. Suggesties zijn welkom, ook van jou uiteraard John Milton 
PS Ik zal de links zo nog even invoegen.
1) Horrorkruisingen (geel)
a. Actie:
b. Avontuur: Bone Tomahawk (2015)
c. Comedy: Street Trash (1987)
d. Drama: Kim Bok-nam Salinsageonui Jeonmal (2010)
e. Science fiction: Invasion of the Body Snatchers (1978)
f. Fantasy:
g. Thriller/Mystery: The Lords of Salem (2012)
2) Horrorstijlen (violet)
a. Gothic: The Tomb of Ligeia (1964)
b. Found footage: Paranormal Activity (2007)/V/H/S (2012)
c. Zwart/wit: Svengali (1931)
d. Arthouse/Surreal: The Alchemist Cookbook (2016)
e. Silent: Das Wachsfigurenkabinett (1924)
f. Documentary/Mockumentary: Ghostwatch (1992) / Cropsey (2009)
g. Giallo: La Casa dalle Finestre Che Ridono (1976)
3) Gewelddadig (rood)
a. Body horror: Rabid (1977)
b. Slasher & Revenge: The Prowler (1981)
c. Splatter: The Gore Gore Girls (1972)
d. Kannibalisme: Cannibal Ferox (1981)
e. (s)exploitation: Fascination (1979)
f. Underground: Flowers (2015)
g. Home invasion: La Casa Sperduta nel Parco (1980)
4) Monsters (groen)
a. Natural fauna:
b. Natural flora: The Day of the Triffids (1962)
c. Mutations:
d. Weerwolven: Silver Bullet (1985)
e. Dolls: Magic (1978)
f. Aliens:
g. Mens vs machine:
5) Undead & Supernatural (blauw)
a. Geesten: Pee Chang Nag (2007) (The Screen at Kamchanod)
b. Heksen: Hexen bis aufs Blut Gequält (1970)
c. Duivels en demonen: Dèmoni (1985)
d. Vampiers: Frostbiten (2006)
e. Zombies: Paura nella Città dei Morti Viventi (1980)
f. Andere undead: Dust Devil (1992)
g. Creepy kids:
6) Regio/taal (oranje)
a. Romaans: Mientras Duermes (2011)
b. Germaans: Sennentuntschi (2010)
c. Scandinavië: Det Okända. (2000)
d. Oost-Europa: Serebryanye Golovy (1998) / Myortvye Docheri (2007)
e. Azië: Ju-on (2002)
f. Afrika/Latijns-Amerika: Ojuju (2014) / Dust Devil (1992)
g. Oceanië: Cat Sick Blues (2015) / Wolf Creek (2005)
7) Periode (wit)
a. 1920-1939: Der Müde Tod (1921)
b. 1940-1949:
c. 1950-1959: The Fly (1958)
d. 1960-1969:
e. 1970-1979:
f. 1980-1989:
g. 1990-1999:
h. 2000-2009:
i. 2010-heden:
Speciaal (zwart)
Horror Anthologies:
Vrije keuze: ?
Tipfilm: ?
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Split (2016) - 1) Horrorkruisingen (geel) - g. Thriller/Mystery - 1/54 http://geeknation.com/wp-content/uploads/2017/01/split-main012217.jpg
Destijds aan me voorbij laten gaan denkende dat het een doorsnee psychologische thriller was, maar dit is toch wel meer dan dat. Hoewel het zowel op MM als op IMDb een horrorlabel heeft, is het eigenlijk een thriller, maar wel een hele fijne. Drie jonge vrouwen worden ontvoerd en in een soort industriële kelder opgesloten en vastgehouden door een man met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis, tussen die vele persoonlijkheden bevinden zich een aantal psychopaten (still). James McAvoy speelt erg goed in die rol(len). Ook Anya Taylor-Joy speelt sterk als een van de ontvoerde meisjes. Het doet qua sfeer in de verte wat denken aan films met andere psychopaten. 4*
joolstein
-
- 10824 messages
- 8909 votes
La Montagna del Dio Cannibale (1978)
b) Avontuur horror
Met filmtitels als slavin en berg van de kannibalen-god en Ursula Andress op de poster is het natuurlijk niet heel moeilijk om te raden hoe dat gaat aflopen. Al is er wel geprobeerd om op een verkeerde manier te ontsnappen aan die verwachting. Om bij die kannibalen te komen gaan er drie blanke eerst op weg door de jungle. De film is dan ook voor twee-derde gevuld met beelden van een stel mensen die door de jungle trekken. Waarbij net op de goede momenten er iets gebeurd. Vaak zijn dit beelden van slangen of krokodillen die een ander dier gevoerd hebben gekregen. Maar af en toe zien we ook wat grafische gore, waar meestal de donkere helpers bij betrokken zijn. Die momenten van gore zijn dan nog wel de leukste van de film. Daarnaast verliest Andress natuurlijk geregeld kledingstukken. De climax van de film is natuurlijk het bereiken van de kannibalen-stam maar hierna ontaard de film meer in perverse seksuele ideeën van de regisseur dan dat er geknabbeld wordt op een mensen-botje. Deze als jungle-avontuur verpakte (s)exploitation -film heeft ook een paar opvallende goede dingen. Zo is het camerawerk in de jungle van Sri Lanka nog zo slecht niet en bezit de film met Stacy Keach en Ursula Andress twee bekende acteurs. Voldoende om het boven de middelmaat uit te laten stijgen is het niet maar het maakt de film wel iets leuker om te kijken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
La Montagna del Dio Cannibale (1978)
b) Avontuur horror
(afbeelding)
Met filmtitels als slavin en berg van de kannibalen-god en Ursula Andress op de poster is het natuurlijk niet heel moeilijk om te raden hoe dat gaat aflopen. Al is er wel geprobeerd om op een verkeerde manier te ontsnappen aan die verwachting. Om bij die kannibalen te komen gaan er drie blanke eerst op weg door de jungle. De film is dan ook voor twee-derde gevuld met beelden van een stel mensen die door de jungle trekken. Waarbij net op de goede momenten er iets gebeurd. Vaak zijn dit beelden van slangen of krokodillen die een ander dier gevoerd hebben gekregen. Maar af en toe zien we ook wat grafische gore, waar meestal de donkere helpers bij betrokken zijn. Die momenten van gore zijn dan nog wel de leukste van de film. Daarnaast verliest Andress natuurlijk geregeld kledingstukken. De climax van de film is natuurlijk het bereiken van de kannibalen-stam maar hierna ontaard de film meer in perverse seksuele ideeën van de regisseur dan dat er geknabbeld wordt op een mensen-botje. Deze als jungle-avontuur verpakte (s)exploitation -film heeft ook een paar opvallende goede dingen. Zo is het camerawerk in de jungle van Sri Lanka nog zo slecht niet en bezit de film met Stacy Keach en Ursula Andress twee bekende acteurs. Voldoende om het boven de middelmaat uit te laten stijgen is het niet maar het maakt de film wel iets leuker om te kijken.
Ik heb de film gezien maar het zou best kunnen dat de gebeurtenissen verwar met die uit andere kannibalenfilms. Is dit de film waarin we een castratie te zien krijgen?
Mijn persoonlijke favoriet van de kannibalenfilms is trouwens Last Cannibal World nog meer dan Cannibal Holocaust.
joolstein
-
- 10824 messages
- 8909 votes
alexspyforever
Ja, dat is die! En seks met een varken, zelfbevrediging door een kannibalen-vrouw en Andress die wordt ingesmeerd met modder door een stel vrouwen
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes

Maar dat veel mensen iets vinden is zelden een goed argument. Er zijn ook veel mensen op MovieMeter die La Vita è Bella een goede holocaust film vinden en Paul Blart: Mall Cop het toppunt van humor.
Zelfs deze dude heeft genoeg aanhangers buiten deze filmsite om
John Milton volgens mij zijn er nog altijd veel mensen ook op MM die wel van Jaws houden, de meerderheid vindt het duidelijk wel een goede film. Dus prijs je gelukkig dat je bij die meerderheid hoort en geen verantwoordig moet afleggen tegen de fans. Want als je een hoog gewaardeerde film niet goed vindt, moet je met goede argumenten komen van de fans 
Nu sommige (gelukkig een minderheid) kunnen zelfs eerlijke argumenten niet aanvaarden als een goed argument. Het blijft toch allemaal heel subjectief. De een vindt bijvoorbeeld de soundtrack van Suspiria geweldig, ik ben er eigenlijk niet zo voor te vinden. Maar toch vaak wordt wat de meerderheid vindt als argument pro of contra een film gebruikt. Of er wordt gezegd, je hebt het niet begrepen of hoe kun je nu niet de genialiteit zien van dit of dat. En de vervelendste en dan vooral naar horror toe vind ik wel degene die er heilig van overtuigd zijn dat een ander geen horrorfan kan zijn als die niet van bepaalde horrorklassiekers houdt.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Leuk. Fijn dat er ook niet echt een tijdslimiet aan verbonden is. Ik zal eens aan de slag gaan met mijn lijstje.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Leuk. Fijn dat er ook niet echt een tijdslimiet aan verbonden is. Ik zal eens aan de slag gaan met mijn lijstje.
Dus, Under construction
Fijn, ik wijs je toe aan Boeikens voor controle van je registraties.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3122 votes
Mijn lijstje. Erg leuk om zo verschillend mogelijke films uit te zoeken. Daarbij heb ik het zo gevarieerd mogelijk proberen te houden in zowel thema's en landen van herkomst. Een hoop films die ik voor de eerste keer ga zien. Ik heb daarbij de films in de lijst opgenomen die ik al een tijd in de gaten houd, wil zien en waarvan ik ook al veel in bezit heb. Ook in deze lijst zitten 5 rewatches. Daarbij speelde vooral lak aan inspiratie een rol. Maar het belangrijkste in die keuzes is vooral geweest dat de films gewoon erg leuk zijn om te kijken.
Categorie 1 (geel): Horrorkruisingen - Horror gecombineerd met ander filmgenre
a) Actie horror: Split Second (1992) (FTV)
b) Avontuur horror: Rogue (2007) (FTV)
c) Comedy horror: The Babysitter (2017) (FTV)
d) Drama horror: Possession (1981) (FTV)
e) Science fiction horror: Life (2017) (FTV)
f) Fantasy horror: The Company of Wolves (1984) (Re-watch)
g) Thriller/mystery: Los Ojos de Julia (2010) (FTV)
Categorie 2 (violet): Horror stijlen
a) Gothic: The Haunting (1963) (FTV)
b) Found footage: Noroi (2005) (FTV)
c) Zwart/wit: A Girl Walks Home Alone at Night (2014) (FTV)
d) Arthouse & surrealisme: Tenemos la Carne (2016) (FTV)
e) Stomme , zwijgende of stille film: Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922) (FTV)
f) Documentary/Mockumentary/Shockumentary: The Bay (2012) (FTV)
g) Giallo: 6 Donne per l'Assassino (1964) (FTV)
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
a) Body horror: Splinter (2008) (FTV)
b) Slasher & Revenge: Hatchet (2006) (FTV)
c) Splatter: Evil Ed (1995) (FTV)
d) Kannibalisme: Somos Lo Que Hay (2010) (FTV)
e) (s)exploitation: Emanuelle e gli Ultimi Cannibali (1977) (FTV)
f) Underground: August Underground's Mordum (2003) (FTV)
g) Home invasion: The Collector (2009) (FTV)
Categorie 4 (groen): Monsters
a) Natural horror fauna: White Dog (1982) (FTV)
b) Natural horror flora: The Ruins (2008) (Re-watch)
c) Mutations: The Monster (2016) (FTV)
d) Weerwolven: Når Dyrene Drømmer (2014) (FTV)
e) Dolls & Toys: Dead Silence (2007) (Re-watch)
f) Aliens: The Thing from Another World (1951) (FTV)
g) Mens vs machine: Christine (1983) (Re-watch)
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
a) Geesten en andere spirituele wezens: I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016) (FTV)
b) Heksen: The Lords of Salem (2012) (FTV)
c) Duivels en demonen: The Possession (2012) (FTV)
d) Vampiers: Bakjwi (2009) (FTV)
e) Zombies: Le Notti del Terrore (1981) (FTV)
f) Andere undead: Quella Villa Accanto al Cimitero (1981) (FTV)
g) Creepy/evil kids: Orphan (2009) (FTV)
Categorie 6 (oranje): Horror volgens regio of taal
a) Romaanse talen: Les Yeux sans Visage (1960) (FTV)
b) Germaanse talen: Ich Seh Ich Seh (2014) (FTV)
c) Scandinavië + Finland & Ysland: Babycall (2011) (FTV)
d) Oost-Europa (met inbegrip van Turkije, Rusland en andere ex-Sovjet-Unie staten): III (2015) (FTV)
e) Azië: Rinne (2005) (FTV)
f) Afrika en Latijns-Amerika: Al Final del Espectro (2006) (FTV)
g) Oceanië (ook films uit Australië en Nieuw-Zeeland zijn toegestaan): Wyrmwood (2014) (FTV)
Categorie 7 (wit): Periodehorror - Horrorfilm kijken binnen de aangegeven periode
a) 1920-1939: The Old Dark House (1932) (FTV)
b) 1940-1949: Cat People (1942) (FTV)
c) 1950-1959: Invasion of the Body Snatchers (1956) (FTV)
d) 1960-1969: La Maschera del Demonio (1960) (FTV)
e) 1970-1979: The Brood (1979) (FTV)
f) 1980-1989: Angel Heart (1987) (FTV)
g) 1990-1999: Ravenous (1999) (FTV)
h) 2000-2009: Marebito (2004) (FTV)
i) 2010-heden: You're Next (2011) (FTV)
Speciaal (zwart)
Horror anthologies: V/H/S (2012) (FTV)
Free choice: Evil Dead (2013) (Re-watch)
Tipfilm: ??
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Benieuwd wat je van Tenemos la Carne gaat vinden 
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie 7 (wit): Periodehorror
a) 1920-1939
FTV
En daar wijken we meteen al af van de startlijst!
Unheimisch. Duidelijk uit de beginperiode van de talkies, erg veel dialoog is er nog niet. Sfeer en camerawerk is helemaal dik in orde, we krijgen zelfs een zwik aan doeltreffende FX. Het vampierengedoe heb ik inmiddels al wel tot in den treure gezien, maar deze klassieker weet aangenaam te imponeren.
(4*)