- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Even nog een overzichtje van de progressie van de deelnemers
alexspyforever 21/54 (labels rood & wit)
arno74 16/54
baspls 19/54
Boeikens 12/54
Cikx 10/54
cityofshadows 11/54
Collins 19/54 (staat op 2 films van het behalen van het groene label)
DVD-T 10/54
EW101 15/54
Hollywood007 24/54 (meeste registraties maar nog geen enkel label)
John Milton 18/54
joolstein 21/54 (labels geel, violet & rood)
WardT 10/54
wendyvortex 17/54
Woland 22/54 (labels groen) staat op 1 film van het behalen van het rode label
Nu jullie toch komen kijken door de tag (hopelijk) wilde ik het volgende voorstellen. De week van 2 tot 8 april wil ik (vooral omwille van paasverlof) toestaan dat er dubbel zoveel registraties mogen worden gedaan dus 8 ipv 4.
Vinden jullie dat ok?
De mensen die achterstaan op het maximum mogen dus het aantal dat ze achterstaan plus 8 die week.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Heb ik labels? Ik heb er toch nog nog geen enkele compleet?
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
wow meeste registraties, dat had ik wel echt niet verwacht. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Heb ik labels? Ik heb er toch nog nog geen enkele compleet?
Er staat toch niks bij jouw naam?
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Soms moet je het even extra langzaam uitleggen bij die jongen. 
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Scheef gekeken op dat kleine rottelefoontje in de trein schijnbaar 
Tijd voor een nieuwe dan maar, die meer rekening houdt met mijn incapabele kadaver. Of niet Woland?
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Misschien kun je dan beter voor een tablet gaan, John Milton
.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
wow meeste registraties, dat had ik wel echt niet verwacht.
Totaal niet sarcastisch bedoeld zeker
Als je op dag 1 van de nieuwe week al al je registraties opgebruikt tja... Maar toch gek dat je nog geen enkel label hebt binnengehaald. Denk anderzijds dat joolstein en ik wel meer films hebben gekeken door soms 2 films bij eenzelfde registratie te gebruiken.
John Milton misschien kan een screenreader wel helpen? Of een tablet zoals Kondoro aangeeft. Op de trein kijk ik vaker films op tablet maar daar kan ik dan niet mee online gaan.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Totaal niet sarcastisch bedoeld zeker
Als je op dag 1 van de nieuwe week al al je registraties opgebruikt tja... Maar toch gek dat je nog geen enkel label hebt binnengehaald. Denk anderzijds dat joolstein en ik wel meer films hebben gekeken door soms 2 films bij eenzelfde registratie te gebruiken.
John Milton misschien kan een screenreader wel helpen? Of een tablet zoals Kondoro aangeeft. Op de trein kijk ik vaker films op tablet maar daar kan ik dan niet mee online gaan.
Het heeft waarschijnlijk ook wel met speelduur te maken. De meeste van mijn films zijn maar rond de 70-80 minuten. ?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Het heeft waarschijnlijk ook wel met speelduur te maken. De meeste van mijn films zijn maar rond de 70-80 minuten. ?
Tijd over om zelf een challenge te starten

Muñecos Infernales (1961)
6a Horror volgens taal/regio: Romaanse taal ( Spaans)
Voortgang: 22/54
http://www.mountainx.com/images/blogimages/dollpeople_thumb.jpg
Ok ben ik nog maar de 3de persoon die hier een stem aan geeft en de eerste die een bericht plaatst. Die oude Mexicaanse horrorfilms vind ik wel erg sfeervol en ook qua verhaal zit dit eigenlijk goed. Het is eigenlijk een van de weinige films over voodoo, zombies, poppen en witch doctors en die al deze elementen op een eenvoudige doch boeiende manier weet te brengen. Karakters worden weinig uitgediept maar het zijn er ook teveel om allemaal. Het begint ook allemaal mysterieus tot plots bekend raakt dat achter de moorden poppen zitten die de geest/ziel van een vorig slachtoffer hebben en er fysisch ook heel hard op lijken. Ook de rituelen toonde de witch doctor ons, lekker creepy allemaal.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
The Flesh Eaters (1964) - MovieMeter.nl
3f) Gewelddadig - Underground
Voortgang: 20/54
https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2013/05/flesh-eaters-1.jpg
Een piloot wordt gevraagd een beroemde actrice en haar assistente weg te brengen. Omdat er een storm opkomst is moeten ze landen op een onbewoond eiland. Hier is een Duitse wetenschapper bezig met onderzoek. Al snel blijkt dat het eiland is omringt met een vreemde vleesetende substantie...
Het begin van de film was misschien nog wel het best in beeld gebracht. Een mooie vrouw licht te zonnen op een boot en een duistere gestalte komt uit het ruim omhoog. Dan blijkt dit simpelweg haar vriend te zijn met twee flesjes cola. Dat soort Hitchcock-achtige humor zit wel meer in de film. Het is een typisch product van de jaren '60. Angst voor straling en vreemde monsters, maar ook het Nazi-verleden spelen nog een grote rol. Voor die tijd is alles wel best grafisch. Duidelijk een gevolg van Psycho waarmee Hitchock in de mainstream cinema al vrij ver was gegaan. Het zou niet lang duren voordat dit soort grindhouse-achtige filmpjes steeds verder gingen met gore.
Al met al best een vermakelijk filmpje, al zaten er ook vrij saaie stukken in.
Hollywood007
-
- 3342 messages
- 3838 votes
Een goed idee moet wat rijpen he 
Maar ik zou er inderdaad eens week van moeten maken.
John Milton
-
- 24220 messages
- 13385 votes
Misschien kun je dan beter voor een tablet gaan, John Milton
.
Ik verwacht dat ik daarmee de iPad niet meer mee hoef te nemen en alleen thuis op de bank nog ga gebruiken. Hopelijk verwar ik mezelf dan niet meer met joolstein 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
John Milton is je tablet dan zo groot of zit je soms zo op elkaar gepakt in de trein? Nu goed bepaalde films kun je natuurlijk best niet kijken als je mensen rondom je hebt. Als er gore of naakt/seks is dan draai ik het scherm toch of leg desnoods mijn hand zodat ze niet kunnen meekijken, maar ik heb toch niet het gevoel dat mensen echt zitten meekijken veel zijn te druk bezig met hun eigen zaken (vaak ook met hun elektronische speeltjes).
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Orphan (2009)
Categorie 5 - Undead & Supernatural (blauw)
g. Creepy kids
Verenigde Staten, FTV
Voortgang: 23/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/54000/54688.300.jpg?cb=1470484937
Wat apart ja. Ik hou toch best wel van horrors en ook wel van thrillers, maar hier hebben we een film met ruim 2200 stemmen en een solide score van 3.61 (op het moment van schrijven), en toch is Orphan bij mij compleet onder de radar doorgevlogen en ben ik pas een paar weken terug op de hoogte geraakt van het bestaan van deze film. Zo ontdek je nog eens wat.
En het is een behoorlijk solide filmpje. Na een miskraam en bijbehorende relationale en persoonlijke ellende besluiten Kate en John (al ouders van twee kinderen) een meisje te adopteren. Het in eerste instantie zo nette meisje Esther blijkt echter een manipulatief klein monstertje uit de hel te zijn, en sterker nog, zoals uit de twist op het einde blijkt eigenlijk een volwassen psychopaat met een hormonale afwijking. Een hoop van de evil child cliches komen voorbij, dat dan weer wel, maar Orphan doet dat toch op een alleraardigste manier. Er zit een prima tempo in de film, en de sfeer en het manipulatieve gedrag en de psychologische spelletjes van Esther die met succes Kate zwart weet te maken, dochtertje Max weet te intimideren en vader John weet in te palmen komt best natuurlijk en overtuigend over. Uiteraard escaleert het langzaamaan van eigenaardig kind tot brute seriemoordenares, maar dit gebeurt toch wel op een vloeiende wijze, en het helpt natuurlijk ook dat de cast het goed doet - zeker met Isabelle Fuhrman als een lekker naar ettertje. Geen fantastisch origineel einde, maar alsnog een heel puik filmpje. 4.0*
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie 4 (groen): Monsters
g) Mens vs machine:
Voortgang: 22/54
http://s18.postimg.org/4afue5vrt/rubber_head_explosion.jpg
Een film die je blanco in moet gaan en waar ik eigenlijk in eerste instantie maar weinig van verwachtte! Maar WTF...wat een fascinerende horrorfilm over moordlustige autoband Robert met telekinetische gaven is dit! (een beetje te vergelijken met Scanners) Regisseur Quentin Dupieux die misschien veel bekender is onder de naam Mr. Oizo en vooral zijn elektronummer Flatbeat uit 1999 In die videoclip zagen we dan ook al de kwaliteiten van de regisseur. Hij is dit keer in staat geweest om met een zeer klein budget en een camera een zeer plezierige film te maken. Parallel met het verhaal van de levende band maakt de kijker ook kennis met ‘de toeschouwers’, een groepje mensen dat in de woestijn de avonturen van de band volgt met een verrekijker alsof ze een film bekijken. Het zal echter niet bij kijken blijven... Ondertussen breekt het eigenlijk alle filmregels en is daarom extra leuk. Verwacht niks, denk niet na, de de film heeft geen reden maar dat maakt deze bizarre film niet minder leuk!
http://lwlcdn.lwlies.com/wp-content/uploads/2016/11/demon-seed-julie-christie-900x0-c-default.jpg
Demon Seed, gebaseerd op een boek van de Amerikaanse schrijver Dean Ray Koontz, is een sterke psychologische sciencefiction thriller. De film handelt over het schrikbeeld van kunstmatige intelligentie die de controle over ons mensen zullen overnemen. Uiteraard wordt de computer de meest verregaande en enge eigenschappen toegedicht. In deze film is het de ultra-geavanceerde computer Proteus IV (de stem van acteur Robert Vaughn) die de drang heeft tot voortplanting. Om dit te bewerkstelligen terroriseert hij Susan Harris (een prima rol van Julie Christie) de vrouw van zijn schepper. De film moet het verder niet hebben van grootse special effects, actiescènes of schrikeffecten. De film toont meer de psychologische strijd op tussen mens en computer maar doet dit wel erg effectief. Het camerawerk is degelijk. Hierdoor blijft helaas wel het echte vuurwerk een beetje uit. Gelukkig blijf de film door de centrale thematiek wel boeiend als ook bizar.
Tot slot nog een dramatisch feitje over de regisseur Donald Cammell (1934-1996) Deze maakte in zijn leven slechts vier films, waarbij Demon Seed zijn tweede film was. Na zijn vierde film Wilde Side, die tegen zijn zin zwaar werd geëdit, pleegde Cammell zelfmoord.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
7h - Periode: 2000-2009
Voortgang: 11/54
http://i27.tinypic.com/30w832v.png
Deze film dankzij de hulp van Hollywood007 toch weten te vinden, nog bedankt daarvoor! Helaas was dit het toch net niet voor mij. Ik kon het sombere, psychedelische sfeertje zeker wel waarderen, maar het stroboscoop effect dat veelvuldig werd gebruikt stond me behoorlijk tegen en haalde me ook vaak uit de film. Ook de goedkope jumpscares droegen niet bepaald bij aan de kijkervaring. Daarbovenop komt nog dat het hoofdpersonage bijzonder weinig charisma heeft en aangezien je niets weet over hoe bijzonder of fijn zijn inmiddels verbroken relatie met zijn ex was, is het moeilijk om enige sympathie voor hem op te wekken. De film is dan ook vooral een stijloefening en de stijl sprak me simpelweg niet zo aan. Toch heb ik respect voor de originaliteit en het sfeertje dat Wingard hier wist te creëren.
2.5*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Demoni 2... L'Incubo Ritorna (1986)
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
c) Duivels en demonen
Voortgang: 18/54
FTV
https://78.media.tumblr.com/41d1eb8c9a89fdd465c7ba051987605a/tumblr_ne8uzeAWcU1qmemvwo1_500.jpg
Wat mij betreft nog leuker dan deel 1! De bioscoop is hier vervangen door een flatgebouw. Full-out-eighties horror met geweldige make-up en FX. Verhaal zit er verder natuurlijk voor geen meter in .... maakt hier nog niks uit ... leuker dan in de jaren tachtig werd het niet meer.
(4*)
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
1g - Horrorkruisingen: Thriller/Mystery
Voortgang: 12/54
https://mindreels.files.wordpress.com/2013/01/a-tale-of-two-sisters-632x200.jpg?w=1000
Sterke Koreaanse film die een familiedrama vakkundig weet te verpakken in een mysterieuze haunted house setting. Zoals ik ondertussen gewend ben bij films van Zuid-Koreaanse makelij ziet alles er erg strak uit. Het huis en de aankleding zijn prachtig wat extra goed naar voren komt door de fraaie cinematografie. Het verhaal is cryptisch en van de nodige drama voorzien. Het einde had van mij iets opener gemogen. Aangezien veel losse eindjes met flashbacks aan elkaar geknoopt worden blijft er weinig ruimte over om zelf uit te vinden hoe de vork in de steel zit.
4*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
7h - Periode: 2000-2009
Voortgang: 11/54
(afbeelding)
Deze film dankzij de hulp van Hollywood007 toch weten te vinden, nog bedankt daarvoor! Helaas was dit het toch net niet voor mij. Ik kon het sombere, psychedelische sfeertje zeker wel waarderen, maar het stroboscoop effect dat veelvuldig werd gebruikt stond me behoorlijk tegen en haalde me ook vaak uit de film. Ook de goedkope jumpscares droegen niet bepaald bij aan de kijkervaring. Daarbovenop komt nog dat het hoofdpersonage bijzonder weinig charisma heeft en aangezien je niets weet over hoe bijzonder of fijn zijn inmiddels verbroken relatie met zijn ex was, is het moeilijk om enige sympathie voor hem op te wekken. De film is dan ook vooral een stijloefening en de stijl sprak me simpelweg niet zo aan. Toch heb ik respect voor de originaliteit en het sfeertje dat Wingard hier wist te creëren.
2.5*
Gelukkig dat jij er dan toch nog een beetje van hebt kunnen genieten voor mij wist ik het al heel gauw dit wordt 1/10.
En wat A Tale of 2 Sisters betreft het is al lang geleden maar ik weet wel dat de cinematografie sterk was, maar het achterliggende drama/verhaal was toch maar povertjes dus ik kan er wel inkomen dat het een opener einde mocht zijn.
joolstein Rubber lijkt mij misschien wel het proberen waard.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Qua horror (veelal dezelfde kills) stelt het wel iets minder voor hoor! Het is vooral het absurde plot en de humor die dit tot een vreemd en leuke film maken.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
6e Horror volgens taal/regio: Oost-Europa (gefilmd in Tsjechië) label oranje binnengehaald
Voortgang: 23/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5960.jpg?cb=1435079392
Deze nog eens herzien deze keer noodgedwongen in het Duits met ook Duitse ondertiteling omdat ik de originele Engels gesproken versie nergens kon vinden. Gelukkig had ik de film vroeger al enkele keren gezien dus ik kon het wel goed volgen. Het is nog eens een verfilming van de film 'Es geschah am hellichten Tag' uit 1958 waar ook achteraf een roman van werd gemaakt. Het origineel zal voor die tijd best heftig zijn geweest een beetje zoals M, beide handelen over een kindermoordenaar. Helaas krijgen we in beide films te weinig mee van de dader om van een goede karakterstudie te spreken. En zeker in geval van M wordt het allemaal nogal chaotisch, hysterisch en bij momenten wordt het zelfs een klucht. Nog een adaptatie volgde in 2001 met The Pledge met Jack Nicholson als de speurder. Helaas leek de film eerder het karakter van Nicholson te willen ontleden en was het verhaaltje van de kindermoordenaar er maar een beetje bij gesleept.
Hoe low budget, obscuur en onpopulair deze film ook moge zijn, ik vind deze nog steeds goed en de beste verfilming van het scenario van Friedrich Dürrenmatt. De film is best wel een internationaal gebeuren geregisseerd door Nederlander Rudolf van den Berg met landgenoten Thom Hoffman en zanger Boudewijn de Groot in kleine rollen. De hoofdrol is voor speurder Victor Marek gespeeld door de Zuid-Afrikaanse Richard Grant die vooral opvalt door zijn heldere ogen. Voorts nogal wat Britten: Lynsey Baxter als Milena, Perdita Weeks als diens dochter Anna, Simon Cadell en Heathcote Williams die met zijn weelderig donkere haardos een overtuigende psychiater speelt. James Laurenson die de hoofdinspecteur speelt (en na zo een 20 minuten volledig uit beeld verdwijnt) is dan weer een Nieuw-Zeelander en zo zullen er nog wel nationaliteiten zijn. Wellicht waren de kinderen van de school wel van de lokale bevolking. De film werd immers in Tsjechië opgenomen.
Best wel spannend dat kat- en muisspel tussen de speurder en de moordenaar vooral omdat Marek best wel hoog spel speelt. Hij lijkt veel vertrouwen te hebben in zijn eigen kunnen en de moordenaar te onderschatten. We krijgen hier een goede inkijk in de psyche van de moordenaar (die vriendelijk maar ook wel creepy uitziet) niet enkel door enkele bizarre scènes maar ook door de theorie van de psychiater.
Naast sterke rollen van speurder, moordenaar is er ook nog Perdita Weeks die de kleine Anna speelt. Ze speelt ongedwongen met veel fantasie zoals je van een kind van die leeftijd verwacht. Ze lijkt niet te hoeven acteren. Voor haar is het als een sprookje maar die zijn van origine wel gruwelijk...
SmackItUp misschien dat deze je beter bevalt dan The Pledge.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie 2 (violet): Horror stijlen
f) Documentary/Mockumentary/Shockumentary
Voortgang: 19/54
FTV
https://i.ytimg.com/vi/XLBpvPMbZe4/hqdefault.jpg
Met o.a. Bobbie Bresee, George A. Romero en Tom Savini. Stelt als documentaire weinig voor. Ooit voor de VHS-markt gemaakte compilatie met voornamelijk trailers van Independent International Pictures (Al Adamson en Samuel S. Sherman). Betekent dus dat we voornamelijk moeten geloven dat Frankenstein vs. Dracula (1971) en Satan's Sadists (1969) de grote klassiekers waren. En Night of the Living Dead (1968) krijgt redelijk wat screentime.
Wel paar leuke trailers van o.a. Horror of the Blood Monsters, Dead Time Stories, The Booby Hatch en The Green Slime, maar het documentaire gedeelte stelt weinig voor en je kan beter trailers gaan kijken op YouTube (de beeldkwaliteit laat ook nog wel wat te wensen over). Leukste zijn de intermission-filmpjes maar die staan ook op YT.
(2*)
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
L'Orribile Segreto del Dr. Hichcock (1962) - MovieMeter.nl
2a) Horrorstijlen - Gothic
Voortgang: 21/54
http://www.rockshockpop.com/screencaps/HorribleDrHichcock/09-1.jpg
Mario Bava begon zijn regisseurs-carrière als assistent van Riccardo Freda. Waar Bava zijn oude leermeester later ruim zou overtreffen met zijn gestileerde Giallo en Gothische horror, moeten we na het zien van deze film van Freda toch concluderen dat Bava zijn bijzondere belichtingsmethode deels van Freda heeft. Voorheen maakte Bava namelijk films in zwart-wit. Barbara Steele zal Freda dan wel weer van Bava hebben.
De gerenommeerde Dokter Hichcock vermoord per ongeluk zijn vrouw met een overdosis chloroform. Hij verlaat zijn villa en gaat opzoek naar een nieuwe vrouw. Jaren later komt hij samen met zijn bruid weer terug naar zijn huis. Hier wordt zijn nieuwe vrouw echter geplaagd door het spook van zijn eerste vrouw.
In een opzicht hebben de Italianen toch echt een voordeel op Amerikanen zoals Roger Corman. Corman moest voor zijn goedkope films alle decors opbouwen van dunne houten platen, papier maché en wat dan ook. Freda en Bava konden simpelweg een compleet ingericht gebouw uit de gewenste tijdperiode afhuren. De artistieke gekleurde belichting en de verzorgde locaties geven een goed verzorgde indruk. Alleen werken dubbings en het verhaal dan nog tegen.
Het is een vrij Edgar Allan Poe-achtig verhaal, maar veel heeft het niet echt om het lijf. Daarnaast zien we ook maar weinig schokkende dingen. Dr. Hichcock is zeker onethisch, maar geen echte horror-dokter die van hakken en zagen houd. Wel wordt er gehint op Necrofilie, maar echt zien doen we niets.
Aardig sfeerwerkje van de Italianen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ok ik heb al voldaan aan 6a Romaanse talen maar deze wil ik er toch nog aan toevoegen, ik kon eerst geen gepaste ondertitels vinden voor deze Braziliaanse horrorfilm die niet op MM staat
6a Horror volgens taal/regio - Romaanse talen (Portugees-Brazilië)
Voortgang 23/54
https://image.tmdb.org/t/p/w300_and_h450_bestv2/xsDHAd71Nr5wvUMZnEvkb3CcxQM.jpg
Deze is ook wel bekend als The Bloody Exorcism of Coffin Joe. Van het karakter Coffin Joe is wel deze bekend op MM O Estranho Mundo de Zé do Caixão (1968), een horror anthologie die eigenlijk een stuk leuker is dan deze wat ik net heb bekeken. Regisseur Mojica speelt hierin zichzelf. Nadat hij heeft aangekondigd dat zijn volgende film met Coffin Joe over exorcisme zal gaan, gaat hij kerstmis vieren bij vrienden. Daar beleeft hij een ware nachtmerrie alsof hij zelf in een van zijn eigen horrorfilms is beland. Mensen worden bezeten, hij en andere bewoners zien allerlei gruwelijke spookbeelden. Het verhaaltje stelt op zich weinig voor, het gaat vooral om het visuele. Naar het einde toe nog redelijk wat gore, naakt en zelfs kannibalisme. Leuk voor een keertje maar de andere genoemde film zou ik wel aanraden, deze niet.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie 6 (oranje): Horror volgens regio of taal
a) Romaanse talen: Frans, Spaans, Portugees... (exclusief Italiaans)
FTV
https://medias.spotern.com/spots/w640/97508.jpg
Ouija-bord ... bekend materiaal , maar fantastisch uitgevoerd. Zeker met al dat jonge grut erbij. [REC] was ook al een bovengemiddelde verrassing van deze regisseur. Met een iets origineler plot en wat meer filmische durf kan het in de toekomst nog wat echt moois gaan opleveren. Maar voor nu ga ik even de nagels weer wat bijvijlen.
(4*)
Collins
-
- 7288 messages
- 4306 votes
Someone's Knocking at the Door (2009)
Categorie 3: Gewelddadig
f. Underground
http://static.cinemarx.ro/poze/filme-mari/2010/08/Someone_s_Knocking_at_the_Door_1282644846_2009.jpg
Duidelijk zichtbaar een low budget film, waarin een seriemoordenaar, die in het bezit is van een fallus van 15 inches lang met een doorsnede van 4 inches, eens lekker tekeer gaat. Een inch staat voor 2,5 cm, dus reken maar uit. Indrukwekkend is het ding zeker. Onveilig ook. Onbeheerst en onvoorzichtig gebruik van deze monstruositeit zorgt voor vele dodelijke slachtoffers.
Bovenstaande klinkt tamelijk ziek en slaat eigenlijk nergens op, maar het dodelijke wapen is best origineel en dat maakt op een foute manier nieuwsgierig. Maar ai, ai, wat valt het allemaal tegen. De scènes waarin mensen worden uitgewoond zijn ondanks het magnifieke dodelijke wapen absoluut niet schokkend. Telkens als er iets bizars gebeurt kleurt het beeld psychedelisch rood of blauw. Vervolgens zie je geen ene moer meer. Tja.
Daaromheen stelt de film ook weinig voor. We zien oninteressante en vermoeiende personages domme en voorspelbare dingen doen. Hun dagelijkse bezigheden centreren zich rondom drugsgebruik en feesten. Erg vervelend en bloedirritant. De acteurs zijn slecht, dus van enige vorm van geloofwaardigheid of inleving is geen sprake.
De film is ook helemaal niet spannend of eng. Er gebeuren geen onverwachte dingen. Zelfs geen simpele jumpscare. Het is hopeloos. We blijven maar met die slecht acterende personages opgescheept zitten.
Alles aan de film is gewoon zo goedkoop en laagderangs.
Niet helemaal waar trouwens. De harde rocky score is wel ok.
Maar goed, de film is verder gewoon echt bagger!
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Sennentuntschi (2010)
Categorie 6 - Regio/taal (oranje)
b. Germaans
Zwitserland, FTV
Voortgang: 24/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/70000/70690.300.jpg?cb=1476859852
Best wel een leuk werkje, dit Sennentuntschi. Het is een filmversie van wat schijnbaar een lokale Zwitserse legende is, en hoewel het heel af en toe inderdaad wel een beetje tegen horror aanschurkt (best wel wat geweld en moord, de bovennatuurlijke elementen, en het gevilde einde van onze geitenherders) is het toch meer een mystery-thriller combinatie met toefjes bovennatuurlijkheid en misdaadfilm. Sowieso leuk om weer eens een volksverhaaltje tegen te komen wat buiten de gebaande paden treedt - de film verhaalt in eigenlijk twee grotendeels losstaande verhaallijnen over de Sennentuntschi en het geweld dat zij oproept. Zij is een vrouw die door een paar geile, dronken geitenherders via een of andere volksrite tot leven wordt gewekt, en de eerste verhaallijn volgt de vrolijke avonturen van Sennentuntschi en de herders. Verhaal twee speelt zich een tijd later af, waar een onbekende vrouw die dezelfde Sennentuntschi blijkt een mysterieuze bijrol lijkt te spelen in een aantal misdaadzaken in een Zwitsers dorpje - en in een soort van Krimi volgen we dat onderzoek en wat het losmaakt.
Om eerlijk te zijn, de film was best solide met ook veel fraaie Alpenbeelden, maar de twee losse verhaallijnen werkte toch niet helemaal lekker. Het mysterie is aardig maar op een gegeven moment is het ondanks de wat rommelige vertelling ook wel weer redelijk duidelijk hoe de vork in de steel zit. Al blijft het wel een coole legende, waar de Sennentuntschi voornamelijk lijdend voorwerp is van geweld en verkrachting, en haar wraak dan ook vrij terecht overkomt. Er komt dan ook best nog wel wat geweld en narigheid bij kijken, maar nou ook weer niet zodanig veel dat het horrorlabel op IMDb nou heel terecht is. En nou ja, die heeft ie dan op MM dan ook niet. Maar goed, geen uitblinker, maar wel een vermakelijk filmpje waarbij het herdersverhaal wat leuker is dan de Krimi, maar sowieso had het allemaal wel wat korter gekund. 3.5*
Collins
-
- 7288 messages
- 4306 votes
Categorie 2: Horrorstijlen
c. Zwart/wit
Voortgang: 21/54
Ondanks de bezwaren van regisseur Tourneur, schrijver Charles Bennett en hoofdrolspeler Dana Andrews voegde producer Chester toch een letterlijk monster toe aan de film. Na het zien van de film, denk ik dat een suggestief monster een betere keus was geweest. De keuze voor sensatie neemt dan wel niet veel plaats en tijd in, maar verschijnt wel op cruciale momenten en daarom heeft die keuze een absoluut gevolg voor de sfeer in de film die zonder die spectaculaire sfx waarschijnlijk een meer continue duistere indruk had gemaakt. Het letterlijke monster leidt gewoon wat af.
Desondanks kent de film (los van de sfx) gelukkig heel veel onheilspellende sfeer. Veel daarvan ontstaat dankzij mooie shots en scènes die het zwart-wit aspect goed benutten. Een achtervolging in een bos, een woningbraak en een séance springen er uit en ademen dankzij het spel met schaduw en licht een verrukkelijke sinistere sfeer. Prachtscènes zijn het. Heerlijk suggestief. En dan blijkt maar weer eens dat opzichtige sfx soms overbodig zijn en voor verkeerde afleiding zorgen.
Door het weinige gebruik van sfx moeten verhaal, dialoog en acteerkunsten op peil zijn. Wat mij betreft waren ze dat ook. Wel is er een klein irritatiepuntje betreffende de acteurs. Zij overdrijven hun gebaartjes nogal. Misschien is de reden dat acteurs in die jaren theatrale gebaren moesten maken omdat het publiek anders bepaalde details zou ontgaan. Opvallend is het wel.
Het verhaal is spannend. Een mysterie rondom een gekke sekteleider wordt op een meeslepende manier verteld. Hier en daar een tikkeltje onlogisch, maar wel steeds met redelijke vaart. Vooral de snelheid waarmee het verhaal verglijdt viel me mee. Zelfs de vele dialogen voelden niet saai of vertragend aan.
Prachtige score ook. Heerlijk bombastische aanzetten bij de spannende scènes en spannende uitsmijters.
Fijne film. Smaakt naar meer uit deze periode.