• 178.000 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.183 votes
Profile

Horror (en thriller) zonder grenzen

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3837 votes

Mag The Ritual (2017) - MovieMeter.nl onder categorie 6.c?

De film speelt zich af in zweden.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Hollywood007 wrote:

Mag The Ritual (2017) - MovieMeter.nl onder categorie 6.c?

De film speelt zich af in zweden.

Regio of taal is Ok dus ja dat mag

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Reise nach Agatis (2010)
Categorie 6: Regio/taal (oranje)
d. Oost-Europa (speelt zich af in Kroatie)
Duitsland, FTV
Voortgang: 17/54

https://www.moviemeter.nl/images/cover/95000/95897.300.jpg?cb=1377798842

Jezus. Wat een nare, zieke film. Ik kende de film, of eigenlijk de regisseur al van reputatie, en hoewel ik beter zou moeten weten heb ik toch maar deze film opgezet - Kannibal en Melancholie der Engel trokken me om andere redenen nog minder. Ik had eerlijk gezegd half verwacht dat ik 'm niet uit zou kijken, zeker niet na het al ontzettend nare intro. Maar Reise nach Agatis begint (na de brute start) daarna behoorlijk langzaam, met veel mooie dromerige beelden van een bootreisje langs de Kroatische kust. En voor je het weet ben je een beetje in slaap gesust en is het al dik over de helft van deze toch al niet te lange film. De echt zieke scenes komen sowieso slechts in een paar relatief korte maar heftige spurten, en lijken door de voor- en tussenliggende rustpunten nog extremer, al is er in de tweede helft tussendoor ook meer dan genoeg psychopatische terreur te beleven. En ja, de zieke scenes zijn ook echt ziek, met de laatste pak 'm beet tien minuten als summum.

Het verhaal is simpel: een Duits stel dat op vakantie gaat, pikt een mooi blond meisje op die graag gezelschap voor op de bootreis biedt. En dat had ze beter niet kunnen doen. Het begint allemaal nog gezellig, maar de man blijkt een sadistische psychopaat en het gaat van kwaad tot erger met brute verkrachting, o.a. genitale verminking en een gruwelijke moord als besluit. Ik weet nog steeds niet wat ik moet denken, of wat de film nou eigenlijk wil. Ik ben uberhaupt nog steeds een beetje van m'n apropos. Maar ondanks dat dit veel verder ging dan ik eigenlijk trek in een film, is Thomas Goersch een hele overtuigende psychopaat (ik weet niet of dat een compliment is) en is ook wel te zien dat Marian Dora naast een zieke geest tevens over enig talent beschikt. Muzikaal was het ook behoorlijk passend. Ik vermoed dat ik niet snel ooit nog een andere Dora op zou zetten, laat staan dat ik deze nog een keer ga kijken. Het is een van de meest extreme films die ik ooit gezien heb (ondanks de vele voornoemde rustige scenes), en toch was het ook wel intrigerend, als een inkijkje in de hel.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

Categorie 3 (rood): Gewelddadig

e) (s)exploitation:

Voortgang: 17/54

Koroshiya 1 (2001)

http://4.bp.blogspot.com/-8zBg6Ew_Bg0/VbSx9CDu1RI/AAAAAAAABKs/ZEZaPWPmIwI/s1600/ichi%2B01.jpg

Voor het verhaal dat op zich niet zo boeiend en daarbij ook nog erg chaotische bedoening was hoef je deze film niet te bekijken. Er is een Yakuza-baas vermoord en zoek. Echter doet regisseur Takashi Miike alles goed om een heerlijke exploitatiefilm ervan te maken. Hij weet als geen ander te choqueren met extreem geweld, seks (verkrachting), sensatie en (lichamelijke) vernielingen. Deze wreedheden zijn zo bizar, waardoor je ze domweg niet serieus kan nemen. Menigmaal zat ik met een dikke grijns op mijn gezicht de over-de-top gekheid te bekijken. Het is een twee uur durende wervelwind van geweld die vermoedelijk vooral weggelegd is voor de liefhebbers van een staaltje slechte smaak. Een prima filmpje dus!

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Mark of the Witch (1970)

Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural

b) Heksen

Voortgang: 15/54

FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/24000/24188.jpg?cb=1465022225

300 jaar geleden gedode heks neemt het lichaam van een studente over en dwingt het vriendje en de professor haar te helpen om in de veranderde 1970-wereld haar ambities (wereldheerschappij) te verwezenlijken. Cheapie, maar sympatieke en tamelijk originele seventies heksen-horror met fijne sound-FX.

(4*)

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Little Shop of Horrors (1986)

Categorie 4: Monsters

4B – Natural Horror Flora

Voortgang 17/54

https://d2ycltig8jwwee.cloudfront.net/features/1012/fullwidth.46595ace.jpg

Tegen de verwachtingen in heb ik me enorm zitten vermaken. Bizar, campy en met de nodige humor weet Oz van Little Shop of Horrors iets heel leuks te maken. Zelfs de liedjes. Met name ‘cause I’m a dentist deed het echt voor me.

3,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

John Milton wrote:

Little Shop of Horrors (1986)

Categorie 4: Monsters

4B – Natural Horror Flora

Voortgang 17/54

(afbeelding)

Tegen de verwachtingen in heb ik me enorm zitten vermaken. Bizar, campy en met de nodige humor weet Oz van Little Shop of Horrors iets heel leuks te maken. Zelfs de liedjes. Met name ‘cause I’m a dentist deed het echt voor me.

3,5*

Hm zou deze ook kunnen als horror comedy, daar weet ik toch nooit goed wat te kiezen.

Ach ik zie dat de film het label comedy heeft, ok eens op zoek gaan dan maar

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

g) Home invasion:

Voortgang: 18/54

The Strangers (2008)

http://ci.i.uol.com.br/album/the_strangers_f_011.jpg"

Zucht, zo’n beetje alle horrorclichés die we kennen, komen voorbij, inclusief de marketingleus; "Inspired by true events' Een regisseur die ondanks al die clichés denkt dat hij een boodschap in de film moet verwerken. Om medeleven te krijgen met het koppel, wat te maken krijg met het anonieme geweld, begint de film als een saai relatiedrama. Echter met zoveel gesnotter van de vrouwelijke helft (Liv Tyler) verdween ook het weinige medeleven. Ook werd er maar weinig spanning opgewekt, het middendeel was vooral de traagheid zelve, hierdoor vielen vermoedelijk de onlogische keuzes nog beter op. Zucht, en dan waren er nog de drie gemaskerde vrij onschuldige belagers die het voorzien hadden op het koppeltje. De reden van hun bangmakerijtjes ("Omdat jullie thuis waren.") moest de nadruk van het allerwillekeurigste terreur vermoedelijk schokkend laten overkomen. Zucht.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Creature from the Black Lagoon (1954) - MovieMeter.nl

1b) Horrorkruisingen - Avontuur/Horror

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b0/8b/f6/b08bf61f8d6e7128748b693e7902ded2.jpg

Creature from the Black Lagoon verteld het verhaal van een archeoloog die de overblijfselen vind van een prehistorisch viswezen, hij roept de hulp in van een oude vriend die duiker en zee-bioloog is. Een expeditie wordt opgezet om de nabijgelegen zwarte lagune te onderzoeken. Daar wacht echter een monsterlijk viswezen hun komst af.

Het verhaaltje had niet bijzonder veel om het lijf, maar bevatte alles wat een monsterfilm als deze nodig heeft. De film is een voorloper op Jaws en Alien. Jaws in de zin van het water te gebruiken als onveilige plek en mensen bang te maken voor wat er zich in de diepte schuilhoud. Alien in de zin van de expeditie die met een onvoorzien wezen te maken krijgt en hier het slachtoffer van wordt.

Het monster zag er bijzonder goed uit. Kan me niet herinneren eerder een man in een kostuum zo goed voor een monster door te zien gaan. Met name de onderwaterscènes waren indrukwekkend, vooral omdat er niet eens luchtbellen uit de mond van het monster komen. De acteur in het kostuum moest steeds 4 minuten zijn adem inhouden en dan werd hij snel uit het water gehaald. Het uiterlijk van het zeemonster is deels gebaseerd op middeleeuwse gravures van de Monniksvis en de Bischopvis, niet bestaande fabeldieren.

Al met al was het best een vermakelijke film, al vond ik dat er veel saaie momenten in zaten. Hij was in ieder geval niets te lang. Grappig feitje, de Zweedse cineast Ingmar Bergman keek deze film ieder jaar op zijn verjaardag.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

6g Horror volgens taal/regio - Oceanië (beide films zijn van Australië)
Voortgang 18/54

Alison's Birthday (1981)

https://i.ytimg.com/vi/0iLl-_TuFNY/hqdefault.jpg

Film die het vooral van de sfeer moet hebben. Het is een TV film en nogal low budget. Hoewel het wel boeiend was, vond ik het op den duur toch iets teveel speurdertje spelen was dan echt horror of thriller. Uiteindelijk was het al snel duidelijk hoe de vork aan de steel zat en welke richting het zou uitgaan. Een ander einde had het misschien wat kunnen onderscheiden van andere werkjes in dit genre.

De VHS cover geeft trouwens een vertekend beeld van de film want er is totaal geen naakt, bloed of gore in de film, maar is in elk geval leuker dan de versie gebruikt op MM of met andere woorden hoe misleidend posters en covers toch vaak zijn

Black Water (2007)

https://image.tmdb.org/t/p/original/4eagvJHe7Qr7i3rD0EAhr8VlTC5.jpg

Best wel goed. Net zoals een aantal anderen moest ik ook de link leggen met Open Water, maar die vond ik toch maar saai. Hier gebeurt er redelijk wat en het komt toch vrij realistisch over en het lijkt er toch op dat ze met echte krokodillen hebben gewerkt. Het probleem is dat de opbouw van de film erg kort is en dat je meer dan een uur zit met 3 mensen die aan een krokodil moeten zien te ontsnappen. Hierdoor zijn er nogal wat scènes die echt te lang worden uitgesponnen, praten gaan van punt a naar b, beetje dromen. De voortdurende dreiging hoewel we niet veel van de krokodil te zien kregen was wel voelbaar en een paar keer was het toch even billen knijpen vooral dat moment als de twee zussen door het water waden en dan zien ze zo ineens de snuit van die krokodil opduiken, bangelijk!

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3837 votes

The Ritual (2017)

Categorie 6 (oranje): Horror volgens regio of taal
c) Scandinavië + Finland & Ysland
voortgang 17/54

Doet misschien nog het meeste aan the blair witch denken, al is dit geen found footage. Vier vrienden gaan op trektocht om een overleden vriend te herdenken en onderweg in de bossen loopt het mis. Leuk tussendoortje. Toch wel een aanradertje.

House of Usher (1960)

Categorie 7 (wit): Periodehorror
d) 1960-1969
voortgang 18/54

Vincent Price doet weer waar hij goed in is. Leuk voor op een zondagnamiddag of tijdens het strijken ofzo.

House on Haunted Hill (1959)

Categorie 7 (wit): Periodehorror - Horrorfilm kijken binnen de aangegeven periode
c) 1950-1959
voortgang 19/54

Ik was die dag in een duidelijke Vincent Price mood. Ook hier deed hij het weer geweldig. De film heeft wel een laag tempo maar is best genietbaar.

La Casa del Fin de los Tiempos (2013)

Categorie 6 (oranje)
a) Romaanse talen
voortgang 20/54

Wat ben ik blij dat ik deze toevallig ben tegengekomen. De film verteld het verhaal van een oude vrouw die na jaren terug in het huis komt waar ze vroeger woonde. Haar man is er vermoord en haar kind is er verdwenen. Zij werd hiervan beschuldigd. Maar er blijkt meer aan de hand in dit nare huis.

Ik zat tijdens het kijken op het puntje van men stoel. De film nam me mee en liet me de hele speelduur niet los. Er komen ook een paar leuke twists om de hoek kijken die je echt niet ziet aankomen.

Het is misschien wel een film waar je niet al te fel over moet doordenken. Het geheel heeft wel wat gaten, want het klopt niet echt helemaal. Het gegeven van tijdreizen is moeilijk correct toe te passen.
Wanneer blijkt dat zij zelf degene is die als oude vrouw tussenbeide komt in het begin van de film vraag ik me toch af wat er de eerste keer moet gebeurd zijn toen ze effectief nog jong was en er nog geen oudere versie van haar bestond.

Verder is het goed geacteerd, hier en daar zitten prachtige camerastandpunten tussen en ook de tijdsperiode is goed in beeld gebracht.

Ik ga deze zeker nog dikwijls herbekijken en hij komt zelfs redelijk hoog in mijn favorieten lijst te staan. Aanrader!

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

d) Kannibalisme:

Voortgang: 19/54

Cannibal Ferox (1981)

http://novosti.hr/wp-content/uploads/2016/07/fcf_ljudozderi-amazona_cannibal-ferox_ST.jpg

De film volgt in grote lijnen het zeer vergelijkbaar verhaal van Deodato’s meesterwerk, Cannibal Holocaust, maar is niet ingelijst op de 'found footage'-manier. Daarmee wordt wel meteen duidelijk dat regisseur Umberto Lenzi mee probeert te liften op het succes van deze film. Op het eerste gezicht lijkt het dan ook dat ‘Cannibal Ferox’ zich niet bijzonder veel laat onderscheiden van zijn soortgenoten. Maar wie een beetje bekend is met het genre ziet algauw dat deze film van iets betere makelij is. Zo is het verhaal opvallend goed geschreven. Alhoewel de film duidelijk wel de platgetreden paden bewandelt en het toegevoegde gangster-gedeelte een beetje uit de toon valt. Ook de karakters (hetzij wel typetjes) komen net iets beter uit de verf dan in menig ander kannibalen-film van die tijd. Al is de film net als zijn genre-genoten heerlijk pervers, gewelddadig, smerig en ongenuanceerd, het zijn juist de stukken die dingen aan de suggestie overlaten die heel goed werken en het tot een betere film in het genre maakt. De film is zeker niet voor iedereen maar kijkers met een sterke maag (door het dierenleed) en een nieuwsgierigheid naar smerigheden moet deze film eens gezien hebben.

Dying Breed (2008)

http://voyagerloin.com/vl-content/2014/04/dying_breed_03-690x388.png

Origineel is de film zeker niet. Het is het veel voorkomende verhaal van een paar stelletjes die naar een onverstandige bestemming reizen. Ditmaal is het de onherbergzame Tasmaanse jungle, alwaar ze op zoek gaan naar een tijger die al enkele decennia uitgestorven zou moeten zijn. Echter is het niet de tijger waarvoor ze voor moeten uitkijken, maar lokale kannibalen die de Australische bossen bewonen. Enfin er zijn genoeg voorbeelden in films, om te weten dat ze vanaf het begin in de penarie komen te zitten.

Toch weten de schrijvers het mysterie lekker langzaam op te bouwen. Dat betekent dat je de eerste drie kwartier van de film naar weinig anders zit te kijken dan de jacht op de Tasmaanse tijger en het ontzettend vervelende gedrag van yup Jack. Terwijl je om de spanning er in te houden af en toe kruimels met gore te zien krijg. Als ruim over de helft de actie dan toch eindelijk losbarst is die niet verkeerd, al wordt de gore nooit heel erg bloederig. Daarmee valt ‘Dying Breed’ dus een beetje in de middenmoot. Misschien minder choquerend als zijn illustere voorgangers maar zeker geen slechte film die netjes verzorgd precies de juiste sfeer weet te vinden.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Beste jury, kan Necronomicon (1993) er mee door als Fantasy, of moet ik verder zoeken? En in het tweede geval sta ik open voor suggesties

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3837 votes

Ik ga Il Racconto dei Racconti - Tale of Tales (2015) proberen te bekijken voor fantasie. Iemand deze trouwens gezien?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Woland wrote:

Beste jury, kan Necronomicon (1993) er mee door als Fantasy, of moet ik verder zoeken? En in het tweede geval sta ik open voor suggesties

Lovecraft, daar zit altijd wel fantasy in, voor mij is dat OK.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

Hollywood007 wrote:

Ik ga Il Racconto dei Racconti - Tale of Tales (2015) proberen te bekijken voor fantasie. Iemand deze trouwens gezien?

Ja die heb ik gezien en dit heb ik erover geschreven:

Film gebaseerd op drie verhalen( in het totaal zijn het er 49) uit de "The Pentamerone" (een verzameling van Napolitaanse sprookjes van de Italiaanse dichter en sprookjesverzamelaar Giambattista Basile.) Er is waarschijnlijk voor deze drie verhalen gekozen omdat hierin de meeste invloeden te zien zijn van wat later de basis vormde van de sprookjes van Charles Perrault en de gebroeders Grimm.

Oke, dan hoe was de film.......? De aankleding,kostuums,decors en de locatie`s waren prachtig! Maar afgezien van toch indrukwekkende cast, spat die vonk bij mij niet over. Het bleef allemaal afstandelijk. De bevlogenheid die bv. er wel was bij: "The Brothers Grimm" is er hier niet echt! Slecht is het niet, en het zien van onderdelen uit onze huidige sprookjes is ook wel grappig maar Basile verdient toch wel een betere bewerking dan dit!

Kortom was het dus een erg mooie film waar ik net dat sprankje extra heb gemist.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Trolljegeren (2010)

6c Horror volgens taal/regio - Scandinavië (Noorwegen)

https://78.media.tumblr.com/b4c390f142999f49a9846e744c6ab322/tumblr_mympooG9Wv1qkktc4o1_500.gif

Zonder meer de beste found footage film die ik totnogtoe heb gezien (als ik Cannibal Holocaust niet meereken maar die was niet 100% FF) en dat wil wel wat zeggen, want het is een genre dat mij eigenlijk helemaal niet ligt. Hier is er geen sprake van wazig beeld, duisternis (filmen in duisternis hebben ze opgelost met infrarood), hyperkinetische camera (op enkele paniekmomenten na dan) of zelf de gaten invullen. Dit is wat anders dan het amateuristische en improvisatie gebroddel van The Blair Witch Project. Trollen zien er goed uit, schrikwekkend niet zo belachelijk zoals ze vaak in fantasy worden voorgesteld (niet zoals in David de kabouter dus hoewel ik dat een leuke animatie vond). geslaagd als fond footage film, een geslaagde fantasy horror en geen irritante karakters die zich eerst bezighouden met idiote studentenactiviteiten die me toch geen fuk interesseren (en het verhaal toch niet voorthelpen) zoals in die andere Noorse horrorfilms van Dead Snow. De karakters worden niet geweldig uitgediept maar ik vond het qua verhaal wel goed in elkaar zitten.

baspls dit zou wel eens een found footage kunnen zijn die je ook echt wel goed gaat vinden. De film kan trouwens ook als fantasy horror of zelfs documentary worden geregistreerd. joolstein ook wel wat voor jou denk ik.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

alexspyforever

Inderdaad een zeer goede film! Ook al zag ik hem al in 2011, ik kan hem mij nog zeer goed herinneren! Ik kan me ook geen andere found footage herinneren die ik gezien heb en die zo overweldigend goed was! Misschien dat The Sacrament (2013) nog enigszins in de buurt komt en natuurlijk Cannibal Holocaust. Echter zijn beide semi found-footage. De Sacrament werkt daarnaast naar een climax toe dus gebeurd in de aanloop dan weer veel minder. En denk ik voor jou dan weer veel minder!

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

b) Slasher & Revenge:
Voortgang: 20/54
My Bloody Valentine (1981)
https://s3.drafthouse.com/images/made/MV5BZWQ0MDhjZWItOTgzZi00NTgyLWJkNTAtZjQxMGVmZGQ4MGZhXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1__758_426_81_s.jpg
Dat regisseur George Mihalka duidelijk naar de Friday the 13th (1980) en Halloween (1978) heeft
gekeken, is natuurlijk wel te zien. Maar ach je kent het gezegde; Beter goed gejat, dan slecht verzonnen. En deze slasher-film heeft dan ook alle bekende ingrediënten. Toch kan je met de film genoeg fun beleven want tussen al dat hak-werk zitten namelijk een paar geweldige moorden. Voor mij waren de scenes met; het meisje dat een onderdeel wordt van het douchesysteem, de jongen die gekookt wordt samen met de knakworstjes en natuurlijk het droger-incident, die er bovenuit sprongen. En vol in beeld! Mits je naar wat ik begreep goede versie heb, want de MPAA heeft 9 minuten laten verwijderen. De film speelt zich af in Valentine Bluff, een fictief mijnstadje. Twintig jaar geleden kwamen daar, op Valentijnsdag, bij een gasexplosie vijf mijnwerkers vast te zitten onder de grond. Slechts één van hen overleefde de ramp, Harry Warden ... door de andere vier op te eten. Dit is te zien en een erg sterke scene. Daarnaast is de killer met zijn gasmasker,mijn-helm en pikhouweel best creepy. Ik vraag mijn eigen ook af of de shots vanuit first person al eens eerder werden gedaan in een slasher van voor 1981? De locatie van de mijn was natuurlijk een ideale omgeving en als er dan ook afgedaald wordt naar die mijn zien we heerlijk enge claustrofobische mijnschacht-scènes. Met ook hier natuurlijk de nodige beelden van bloederige kills. De atmosfeer, personages en moorden zorgen voor een prima ervaring. Echter het enig gemis is de seks of naakt, iets wat helaas niet over is genomen van Friday the 13th(we kunnen niet alles hebben ) en wat toch wel vreemd is voor een film over een "Valentijnsdag-bloedbad."

Terror Train (1980)
https://image.tmdb.org/t/p/w780/myzTzctRnRHjJx9w1zBJsLGvHL6.jpg
Een nogal tegenvallende slasher, een soort Halloween-on-a-train. Maar zonder een erg indrukwekkende killer en een stel slappe kills. Alhoewel er nog wel één iemand zijn hoofd verliest. Blijft er weinig over dan natuurlijk Jamie Lee Curtis die met deze film haar status als Scream-Queen nog maar eens bevestigd! En ja, schreeuwen doet ze ... veel! Enige spanning komt er dan nog doordat erop de trein een feest bezig is met gekostumeerde jongeren en de killer zodoende steeds een nieuw vermomming heeft. En David Copperfield mag in de rol van Ken the Magician met wat goocheltrucs de tijdsduur komen oprekken. Door het camerawerk, een aardige tempo in de montage en de aanwezigheid van Curtis is de film te bekijken maar heel veel meer is er ook niet. Dat maken zelf een paar ontbloten niet meer goed!

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Necronomicon (1993)
Categorie 1 - Horrorkruisingen (geel)
f. Fantasy
Verenigde Staten, FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6351.300.jpg?cb=1393401023

Necronomicon is een drieluik van losstaande verhaaltjes, alledrie enigszins gebaseerd op Lovecraft-verhalen of zich in ieder geval in dat universum afspelend, en een soort van kaderverhaaltje daar omheen. Lovecraft heeft wel wat; het is wat cheesy hoe hij zijn wat bombastische verhalen over zijn mysterieuze, bijna godachtige kwaden afsteekt, maar het is geknipt voor B-films. En tot nu toe vallen alle Lovecraft-verfilmingen die ik gezien ik heb ook duidelijk in dat genre. Hoe dan ook, Necronomicon fluctueert een beetje van niveau. Het kaderverhaaltje stelt niet zoveel voor, en ook het eerste verhaal over typische tentakelmonsters en riten die de doden terugbrengen kon me niet heel erg interesseren. De effecten zijn wel heel erg nep, en de manier van vertellen van een verhaal in een verhaal in een verhaal maken de gebeurtenissen wel heel erg een ver-van-m'n-bed-show.

Bij het tweede verhaaltje wordt het al wat beter. Niet qua acteurs, maar het is qua verhaal al wat leuker met een niet heel origineel, maar wel aardig uitgevoerde versie van de gekke wetenschapper die leven en dood probeert te overwinnen, ook al kost dat anderen hun leven. Maar het leukste verhaal, veruit, was toch wel het laatste, waarin een agente in de val gelokt wordt door een stel van middelbare leeftijd, die haar offeren aan een soort van vlees-vleermuismonsters met ook eindelijk wat aardige gore. Om even later in de omlijsting dan weer hele slechte gore te zien. Hoe dan ook, het blijft een pulpfilm, maar best wel een vermakelijke.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

dit zou wel eens een found footage kunnen zijn die je ook echt wel goed gaat vinden. De film kan trouwens ook als fantasy horror of zelfs documentary worden geregistreerd. .

Bedankt voor de tip! Misschien kijk ik hem voor Scandinavië. Lukt me namelijk niet om Riget te vinden die ik eigenlijk wilde zien.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Das Wachsfigurenkabinett (1924)

Categorie 2 - Horrorstijlen (violet)

e. Silent

Duitsland, FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10229.jpg?cb=1502369783

Silents zijn wel vaker een lange zit, maar dat geldt voor Das Wachsfigurenkabinett zeker. De film is niet eens absurd lang, met z'n 83 minuten, maar de drie verhalen (nou ja, voornamelijk twee, het verhaal over Jack the Ripper duurt maar een minuutje of vijf) over historische figuren in het wassenbeeldenmuseum zijn behoorlijk traag en eerlijk gezegd niet zo boeiend. We beginnen met een soort van klucht over een kalief van Bagdad, waarin de kalief met een arme bakker en zijn prachtige vrouw (volgens het verhaal tenminste, in de film valt dat tegen) eerst in conflict komt, maar waar alles toch nog op z'n pootjes terecht komt.

Het tweede verhaal over Ivan de Verschrikkelijke is donkerder, maar ook niet erg interessant. En ook in dit verhaal wordt er behoorlijk overdreven geacteerd (ik weet dat het gebruikelijk was in die tijd, maar dat maakt het niet veel minder storend), en hoewel de sets aardig zijn ziet het er verder ook niet zo interessant uit. Dan zijn films als Korkarlen, Nosferatu of Caligari toch een stuk leuker. Het laatste stuk over Jack the Ripper is bijzonder kort, maar ook het leukst; er wordt een mooi expressionistisch stukje gekte uitgebeeld en dat werkt verbazend goed. Maar ja, na een paar minuten is dat ook weer over. Nee, uiteindelijk viel dit toch een beetje tegen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein natuurlijk waren er al slashers met POV kills voor 1981 al veel vroeger met name deze:

Reazione a Catena (1971)

aka A Bay of Blood wellicht de eerste die het verdient om de naam slasher te krijgen. En weet je al is het verhaal nogal erg warrig qua kills nog altijd een van de beste zeker een pak beter dan een hoop films die later kwamen zoals Halloween, Black Christmas en ook My Bloody Valentine die vooral te lijden hebben van (erg) saaie stukken tussen de kills naar mijn mening. Vooral bij Halloween kreeg ik het op mijn heupen van de slakkengang en het geneuzel van die psychiater bovendien vond ik de kills vreselijk saai.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Past Possession (1981) in 5c. Duivels en demonen?

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Possession (1981)

7f - Periode: 1980-1989

Voortgang 9/54

https://cs9.pikabu.ru/post_img/2017/10/20/8/1508507484256472024.jpg

Bijzonder onaangename zit.

Normaal gesproken liggen psychologische horror films me wel goed, maar waar dit soort films normaal gesproken vaak vrij subtiel en ingetogen zijn is Possession totaal het tegenovergestelde. Hysterisch, met veel drama en geschreeuw trekken de meeste passages voorbij. Dat maakt de personages er ook niet bepaald sympathieker op. Sterker nog, het zijn stuk voor stuk buitengewoon vervelende karakters. Ik kon me maar moeilijk over de theatrale overacting heenzetten waar zo'n beetje elke acteur en actrice zich schuldig aan maakt in deze film. Ik snap niet waarom de rol van Isabelle Adjani zo gewaardeerd wordt. Ja, ze laat zich helemaal gaan, maar dat doet mijn inziens eerder afbreuk aan de film dan dat het iets toevoegt. Het zal dan ook geen verrassing zijn als ik zeg dat ik me vrijwel niet heb kunnen inleven.

Visueel was het ook niet mijn ding, maar dat lag vooral aan de setting. Weinig kleuren en erg troosteloos. De aparte cameravoering daarentegen was wel prima. Vooral de scenes die zich buiten afspeelden waren bevreemdend en daardoor prikkelend, volgens mij vanwege een speciaal soort lens die gebruikt werd.

Het einde was origineel en liet veel open voor eigen interpretatie wat ik kan waarderen. Helaas was de gehele rit ernaartoe niet aan mij besteed.

1.5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Cikx wrote:

Possession (1981)

5c - Undead & supernatural: Duivels en demonen (zeg het maar als die hier niet past, dan verander ik de categorie)

Voortgang 9/54

(afbeelding)

Bijzonder onaangename zit.

Normaal gesproken liggen psychologische horror films me wel goed, maar waar dit soort films normaal gesproken vaak vrij subtiel en ingetogen zijn is Possession totaal het tegenovergestelde. Hysterisch, met veel drama en geschreeuw trekken de meeste passages voorbij. Dat maakt de personages er ook niet bepaald sympathieker op. Sterker nog, het zijn stuk voor stuk buitengewoon vervelende karakters. Ik kon me maar moeilijk over de theatrale overacting heenzetten waar zo'n beetje elke acteur en actrice zich schuldig aan maakt in deze film. Ik snap niet waarom de rol van Isabelle Adjani zo gewaardeerd wordt. Ja, ze laat zich helemaal gaan, maar dat doet mijn inziens eerder afbreuk aan de film dan dat het iets toevoegt. Het zal dan ook geen verrassing zijn als ik zeg dat ik me vrijwel niet heb kunnen inleven.

Visueel was het ook niet mijn ding, maar dat lag vooral aan de setting. Weinig kleuren en erg troosteloos. De aparte cameravoering daarentegen was wel prima. Vooral de scenes die zich buiten afspeelden waren bevreemdend en daardoor prikkelend, volgens mij vanwege een speciaal soort lens die gebruikt werd.

Het einde was origineel en liet veel open voor eigen interpretatie wat ik kan waarderen. Helaas was de gehele rit ernaartoe niet aan mij besteed.

1.5*

Ik vond het eerder arthouse/surreal tenzij liefhebbers als Woland en John Milton nog een andere mening zijn toegedaan? Ik heb de film nog niet zo lang geleden gezien maar eerlijk gezegd weet ik nauwelijks nog waar het over ging.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Ik vond het eerder arthouse/surreal tenzij liefhebbers als Woland en John Milton nog een andere mening zijn toegedaan? Ik heb de film nog niet zo lang geleden gezien maar eerlijk gezegd weet ik nauwelijks nog waar het over ging.

Het zijn inderdaad meer innerlijke demonen dan dat het expliciet iets met de duivel oid te maken heeft. Ik verander het dan maar in 80s aangezien mijn arthouse/surreal al bezet it.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Mee eens.

Wat betreft Possession, ik zou zeggen dat Arthouse/surreal daar ook sowieso past; qua demonen is het inderdaad op het randje gezien de psychologische oorsprong.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.