• 177.983 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.086 votes
Profile

Horror (en thriller) zonder grenzen

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Cikx wrote:

(quote)

Poeh, ja ik loop al jaren achter de feiten aan. Ik hoop dat ik voor mijn 30e Forrest Gump eindelijk eens heb gezien.

same here, ik moet dringend eens door the godfather heen.

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

The Double Garden (1970)
Alternatieve titels: The Revenge of Dr. X | Venus Fly Trap | The Devil Garden
En volgens de IMDB heet het ding: Body of the Prey
Categorie 4 (groen): Monsters
b) Natural horror flora
Voortgang: 14/54
FTV

https://failflix.files.wordpress.com/2015/10/venus_flytrap_filmposter.jpeg

Scenario van Edward D. Wood Jr. dat om één of andere reden nog werd verfilmd, in een tijd lang voordat ie cult werd. De dialogen zijn top-Wood-niveau. Na een uur in de film zitten we nog steeds met een plantje dat in de vensterbank past, maar het laatste half uur krijgen we eindelijk te zien waar het onze overspannen NASA-geleerde om te doen was. Enige lachstuipen zullen toch echt opkomen als je deze twee meter grote Flipje from hell eindelijk te zien krijgt.
Absoluut bottom of the barrel alleen aan te bevelen aan liefhebbers van het slechtste van het slechtste.
(3*)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Cikx wrote:

(quote)

Poeh, ja ik loop al jaren achter de feiten aan. Ik hoop dat ik voor mijn 30e Forrest Gump eindelijk eens heb gezien.

Geen erg ik was al een eind in de 30 toen ik eindelijk eens klassiekers als Jaws en Halloween had gezien. Een beetje jammer want ik was niet erg onder de indruk hiervan (misschien wel als ik had gezien als ik jonger was en nog niet veel horror had gezien). Maar ook het herzien van Invasion of the Body Snatchers remake, Poltergeist, The Shining die ik als 20-jarige wel erg goed vond waren nu zoiets van mwah eigenlijk heb ik er ondertussen al veel leukere horror gezien. Ook The Fly vond ik bij een 2de kijkbeurt en na het zien van het origineel met Vincent Price ook al niet meer zo bijzonder. Andere hebben voor mij de tands des tijds wel doorstaan zoals Alien en The Exorcist. Maar eigenlijk ben ik ook geen fan van Carpenter of Kubrick.

Hollywood007

• 3342 messages
  • 3836 votes

Cikx wrote:

Mom and Dad (2017)

7i. - Periode: 2010-heden

Voortgang: 6/54

(afbeelding)

Eindelijk mag ik dan mijn zesde film noteren. Met een aantal maten heb ik vandaag Mom and Dad mogen aanschouwen. Ik moet zeggen dat ik me erg geamuseerd heb. Het is een heerlijke film om gezamenlijk te kijken onder het genot van een aantal biertje vanwege de alle absurditeiten die op je af vliegen. Nicholas Cage is natuurlijk een attractie op zich en hij maakt het hier ook weer helemaal waar. De muziek tilde de film naar een hoger niveau. Veel "edgy" elektronische klanken en geluidseffecten die het geheel de nodige schwung gaven. De ongedwongen editing zorgt ervoor dat het tempo er lekker in blijft en cinematografisch mag het er ook best wezen. Het abrupte einde was voor mij het enige grote minpunt. Ik zat te wachten op een knotsgekke finale van minimaal 20 minuten toen de aftiteling plots al op het beeld verscheen. Wat mij betreft een gemiste kans. 3,5*

Ik heb hem ook net bekeken en het is inderdaad een raar einde. Het had in ieder geval veel beter gedaan kunnen worden.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Spider Baby, or The Maddest Story Ever Told (1968) - MovieMeter.nl

1c) - Horrorkruisingen - Comedy/Horror

https://stigmatophiliablog.files.wordpress.com/2013/08/vlcsnap-2013-07-13-13h24m08s195.jpg

Stop The Texas Chainsaw Massacre, 60s exploitation en Disney-komedie a la The Parent Trap in een blender en voeg een flinke dosis spinnen toe en het resultaat is Spider Baby. Een vroege film van b-regisseur Jack Hill die bekend staat om zijn zeer goedkope horrorfilms, blaxploitation en andere exploitatiewerkjes.

Spider Baby gaat over een inteeltfamilie in de VS. Door een aandoening groeien de leden van deze familie niet meer geestelijk na hun 10e levensjaar. Daarna treed zelfs fysieke misvorming op en tot slot vervallen ze in Kannibalisme. De chauffeur van de familie zorgt voor de overgebleven kinderen, twee meisjes en een (simpele) jongen. Verre familieleden komen onverwacht naar het huis omdat ze dat officieel ge-erft hebben. De twee meisjes weten daar echter wel raad mee.

Het is toch best een vreemde combinatie. Enerzijds is het echt expoitatie-horror met best suggestieve scènes (al komt er geen echte gore vol in beeld) en aan de andere kant zit er een soort Disney-element in. Met name Lon Chaney Jr.'s personage zou zo uit een film van Disney gelopen kunnen zijn en de openingcredits ook.

Al met al zo'n eigenaardige film dat het ook best vermakelijk wordt. De familie is leuk neergezet en er zaten een paar sterke scènes in.

Ik snap heel goed waarom jij deze film kan waarderen, alexspyforever. Past volledig in jouw straatje.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

The Body Snatcher (1945) - MovieMeter.nl

7b) Periode 2 - 1940-1949

Voortang: 15/54

https://ichef.bbci.co.uk/images/ic/1200x675/p01h8c9w.jpg

The Body Snatcher gaat over een medische student in Edinburgh. Als hij hoort dat zijn school grafrovers inzet om lijken aan te leveren wil hij stoppen. Maar dan komt een moeder hulp zoeken voor haar kreupele dochter. Voordat ze haar kunnen genezen moet eerst meer onderzoek worden gedaan naar de ruggenwervel. Daarvoor wordt wederom de hulp ingeroepen van koetsier en grafrover Gray. Gray heeft echter een veel effectievere methode om aan de lijken te komen... Gebaseerd op een boek van Robert Louis Stevenson.

Dat Robert Wise later een vooraanstaand regisseur zou worden is wel te zien. Alles is heel degelijk geschoten en voor een Horror-film is er zelfs veel gemoedelijkheid. Er is erg veel moeite gedaan om de film Brits over te laten komen en dat was volgens mij ook heel erg goed gelukt. De film is eigenlijk in Californië opgenomen op dezelfde locaties als De Klokkenluider van de Notre-Dame.

Boris Karloff speelt een meesterlijke rol als Gray. Het Britse Horror-icoon heeft nog nooit zo'n welbespraakte rol gehad en hij geniet zichtbaar van deze verandering. Gray is vooral Psychologisch eng, met listige worden strikt hij zijn slachtoffers in een web en als een plaaggeest blijft hij Dr. MacFarlane lastigvallen. Henry Daniell speelde die rol ook sterk. Bela Lugosi heeft hier een veel kleinere rol als in eerdere films waar ze samenspeelde, toch is hij perfect gecast als de schoonmaker.

Al met al weer een erg fijne Val Lewton-productie. The Body Snatcher is eigenlijk vooral een medisch-drama over de problematiek van medisch onderzoek in de 19e eeuw. Aan het einde barst de Horror pas echt los.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls ben het wel eens met je betreffende Spider Baby, het heeft een zeker Disney gehalte zij het dan dat er hier wel degelijk een tragische afloop kent. Leuk zijn ook de knipogen naar andere films, de meest opvallende wellicht naar The Wolf Man, een rol die Chaney ook had gespeeld toen ie 25 jaar jonger was. Wat Chaney ook sierde was dat hij de rol (met hart en ziel mag ik wil zeggen) speelde tegen een laag loon. Hij was natuurlijk een big star en eigenlijk paste zijn normale loon niet binnen het budget dat Hill had.

Fijn ook dat Hill eigenhandig de film uit de vergeethoek had gehaald zodanig dat een nieuwe generatie (vanaf de jaren 80) de film kon aanschouwen. Kinderen en tieners en jonge meisjes in het bijzonder waren ontroerd door de rol van Chaney tov de 3 kinderen. Die boodschap van wat je ook doet of bent, de liefde van de ouders of in dit geval de voogd voor hun kinderen is onvoorwaardelijk. Hill heeft daarvoor veel bedankjes gekregen! Voor mij is de film een pareltje dat bij iedere kijkbeurt mooier wordt...

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Weinig tijd voor MM gehad deze week, een hele korte registratie van mijn kant:

13/54 - It Came from Outer Space (1953) - 7) Periode (wit) - c. 1950-1959 - FTV - 2,5*

14/54 - Flowers in the Attic (2014) - Speciaal (zwart) - Vrije keuze - FTV - 2,0*

Na het origineel te hebben gezien ook maar aan deze gewaagd, het origineel was al niet heel bijzonder (2,5*), maar deze is dus iets minder.

15/54 - Christine (1983) - 4) Monsters (groen) - g. Mens en machine - FTV - ruime 3*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

A Estranha Hospedaria dos Prazeres (1976)

Categorie 6: Regio/taal

f. Afrika/Latijns-Amerika

https://terrornosofa.files.wordpress.com/2016/03/strange_hostel3.jpg

Een film uit de Braziliaanse 'cinema da Boca do Lixo'. Het zijn films die geproduceerd zijn in de wijk Boca do Lixo ("Mouth of Garbage") in Sao Paulo. De films halen hun inspiratie voornamelijk uit de Franse Nouvelle Vague en uit Amerikaanse slashers. Het zijn typische exploitatiefilms met veel naakt, een vaag verhaal en slecht acteerwerk.

Die laatste dingen gaan zeker op voor deze film. De Engelse titel die 'The Strange Hostel of Naked Pleasures' luidt, zegt eigenlijk al alles en dat is niet veel. Een man met een bolhoed en hele lange vingernagels opent een herberg en ontvangt vreemde gasten, waaronder kaartspelende gangsters, een overspelig stel en feestvierende hippies. Zij gaan zich allen te buiten aan plezier. En ondanks het woordje 'naked' in de filmtitel, doen zij dat niet altijd naakt.

De film lijkt op een promotiefilm voor het surrealisme en heeft veel van een grote kleurrijke trip. Vage scènes. Statisch en slecht toneelspel. Vreemde muziek. Diepzinnig klinkende teksten die bij nadere beschouwing eigenlijk onzinnig zijn. Nee, het slaat allemaal nergens op.

De genreaanduiding horror dekt de lading van de film niet. En hoewel de film enige naaktheid bevat, slaat de aanduiding erotiek de plank ook mis. Surrealistische vaagheid komt nog het dichtst in de buurt.

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Een Coffin Joe film dus? De eerste twee films met die man waren zeker de moeite waard.

Vooral deze naar mijn mening: Esta Noite Encarnarei no Teu Cadáver (1967).

Die film vond ik vrij gewaagd voor een film uit 1967. Het wezen dat Ze Do Caixao naar de hel stuurt zag er best intimiderend uit. De scènes erna konden zich best meten met Jigoku (1960) uit Japan. Een sterke en creatieve weergave in mijn opzicht hoe de hel eruit moet zien. (desondanks een wat minder budget, minder mooi en meer naakt)

De rest zou inderdaad niet veel aan zijn. (behalve de nieuwste uit 2008, die ik ook nog moet bekijken)

Heb de dvdbox hier liggen ,maar het meeste is niet door te komen helaas.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

EW101 wrote:

Een Coffin Joe film dus? De eerste twee films met die man waren zeker de moeite waard.

Vooral deze naar mijn mening: Esta Noite Encarnarei no Teu Cadáver (1967).

Die lijkt inderdaad al beter. Bedankt. Ik hou 'm in m'n achterhoofd.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

7d Periodehorror: 1960-1969

Voortgang 15/54

L'Orribile Segreto del Dr. Hichcock (1962)

https://i.pinimg.com/originals/bf/47/88/bf4788f8391519c096e98704f05e6611.jpg

Tja visueel is het wel dik in orde, de Victoriaanse gothic setting worden hier ten volle benut. Als Barbara Steele in en rond het landhuis waart levert dit toch een aantal zeer atmosferische beelden op. Spannend vond ik het nergens worden ik ben al te veel gewoon. De soundtrack was goed maar bij momenten werd het zo dik aangezet dat ik zoiets van jaja nu weten het wel dat het spannend moet overkomen. Andere leuke elementen die altijd wel interessant zijn: de zwarte kat, de devote creepy huishoudster die een goede band had met de vorige meesteres, het schilderij van de overleden meesteres. De film deed me erg aan Rebecca denken van Hitchcock alsook aan Premature Burial. Ook vergelijkingen met andere Hitchcock en Bava films kunnen worden gemaakt.

Steele is de enige die eigenlijk op niveau acteert, Robert Flemyng die Hichcock (en dus niet HiTchcock) speelt zet vooral grote ogen op maar acteren buh niet echt overtuigend.

Grootste pijnpunt net zoals bij Bava's The Whip and the Body is dat het een slap verhaaltje is en het niet kan boeien voor een speelduur van meer dan een uur voor mij. Ook het zogenaamde necrofilie thema kwam niet echt geweldig uit de verf.

Il Mostro di Venezia (1965)

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/5191OqtRU9L._SY445_.jpg

Slasher of giallo wat is het nu eigenlijk, ach ik vond er niet veel aan ook omdat de moorden op een niet al te boeiende manier werden gebracht. Sfeer is bij momenten leuk dankzij de zwart-wit cinematografie, deed me soms wel denken aan Phantom of the Opera. Maar uiteindelijk valt het teveel in herhaling, geen interessante karakters. Af en toe zien we de moordenaar een praatje slaan met zijn collectie van (vermoedelijk dode) slachtoffers en hoopte ik dat er nog zoiets tof zou gaan gebeuren zoals I Vampiri. Maar dat kwam er niet, allemaal erg matig.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

Categorie 3 (rood): Gewelddadig

c) Splatter:

Voortgang: 16/54

Street Trash (1987)

http://www.cdjournal.com/image/jacket/big/Z346000590.jpg

Het kost me nogal moeite om deze film de juiste rating te geven want de film heeft aan het begin en aan het einde zeer goede old school-splatter. Helaas is er een zeer lang middenstuk waar ik veel minder mee kon!

De toen slechts 21-jarige filmmaker Muro heeft met een minimum budget, verrassend goed gefilmd. Alles ziet er tot in de puntjes goed verzorgt uit. Daarnaast is het acteerwerk niet eens zo heel erg slecht. Zeker voor een cast die toentertijd geen van alle iets had gepresteerd. Voor de meeste zal dat na deze film ook zo blijven. De baas van de auto-sloop Pat Ryan speelde wel in Troma-films. Daarnaast zag ik dat James Lorinz (deurjongen) later de hoofdrol in Frankenhooker (1990) speelde en Tony Darrow (de maffiabaas) rollen in Goodfellas en The Sopranos wist te krijgen, die drie hebben dus nog iets van een carrière gemaakt. Dan is het James M. Muro wel anders verlopen! Hij is een veelgevraagd steady-cam operator (Terminator 2 & X2) en tevens een zelfstandig director of photography (Crash &Rush Hour 3) Nog een grappige detail is dat de regisseur van X2, Bryan Singer, eertijds verantwoordelijk was voor de bevestiging van de camera (Grip) bij Street Trash.

Het plot stelt niet heel veel voor maar het gegeven van een dodelijk drankje (Tenafly Viper)dat mensen in blubber doet veranderen, was zo gek nog niet! Je kan daar toch heerlijk mee los gaan. En als de film dat liet zien, kwam de wansmakelijke overdrijving dicht in de buurt van Troma-trash. Tot zover had ik dus echt geen klagen maar er moest 101 minuten gevuld worden! En daardoor kwamen er ook nauwelijks ter zake doende scenes (o.a. Vietnam-flashback) en veel Komedie-momenten in de film. Het was dan ook wachten tot het weer los ging en dit maakte de film een stuk minder. Voor dat middenstuk met af-en-toe wel iets grappigs geef ik 2* maar voor de smelt-scènes en andere exploitatie geef ik 4* maakt een gemiddelde van 3*

De film The Collector (2009) die eigenlijk voor deze categorie wilde kijken vond ik zelf na bekijken niet echt veel splatter vandaar dat ik deze dan ook niet registeer!

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Hungry Wives (1972)

Categorie 5: Undead & Supernatural

b. Heksen:

Voortgang: 15/54

http://www.dvddrive-in.com/images/n-s/seasonofwitch2.jpg

Hele sfeervolle zeventiger jaren film. Met van die heldere kleurige kleuren. En met van die typische jaren zeventig vrouwen voorzien van felblauwe oogschaduw en andere kleurige make-up. En met van die typische jaren zeventig accessoires in de diverse interieurs. Leuk om even in deze entourage te verkeren. Over de filmbeleving valt verder weinig positiefs te melden.

Het verhaal is niet heel boeiend. Een film over een verveelde huisvrouw met aspiraties om heks te worden. Haar belevenissen op de weg er naar toe zijn behoorlijk saai en kennen nauwelijks een opzienbarend piekmoment.

De film is vooral een praatfilm. Niks mis mee, maar een praatfilm zonder veel boeiende tekst is heel vervelend. De dialogen zijn gewoon niet bijzonder. En aangezien d'r heel wat wordt afgeluld, is het af en toe flink doorbijten. De sfeervolle entourage is echt leuker dan de film die zich erom heen afspeelt.

Gelukkig heeft de hoofdpersoon last van hele beeldende dromen. De droomsequenties maken dat er kan worden doorgebeten. Het zijn surrealistische scènes die wat leven en roering brengen in de vlakke pap die film en verhaal toch wel zijn. De spannende beelden doen fijn onwerkelijk aan en veroorzaken lichtelijk ongemak. Ze voorzien de film van de broodnodige opwinding en zelfs van een tikje horror van de psychologische soort. Het is desondanks te weinig.

Ik bekeek hier een misser van George A. Romero.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

The Frighteners (1996) - MovieMeter.nl

6g) Regio of Taal - Oceanië

https://i.ytimg.com/vi/J2UCjeojscA/maxresdefault.jpg

The Frighteners is de eerste Amerikaanse film van Peter Jackson. Het is een heel ander soort humor als we van zijn Braindead gewend zijn, dat zal wel te maken hebben met de inmening van Back To The Future-regisseur Robert Zemeckis.

Een een dorp overlijden steeds meer mensen door een hartstilstand. Frank Bannister heeft na een auto-ongeluk de gave gekregen om de doden te zien. Hij trommelt geesten op om te gaan spoken bij mensen zodat hij als spokenjager geld kan verdienen. Als een FBI-agent een bovennatuurlijk element vermoed bij de sterfgevallen is Bannister echter hoofdverdachte.

Het is eigenlijk een soort Ghostbusters dus, maar dan net even anders. Michael J. Fox speelde aardig en de spoken deden het ook wel leuk. Zo hadden ze de drillsergeant uit Full Metal Jacket opgetrommeld voor de film. Jeffrey Combs (Re-Animator) mocht de FBI-agent zo gek maken als hij zelf wilde en zo doende is het best een grappig personage.

Uiteindelijk heeft de film best een leuk verhaal. Alleen de effecten zijn niet alles. De geesten zien er voor een groot gedeelte best aardig uit, maar sommige dingen waren gewoon veel te ambitieus. Met name de geesten die uit de muur komen en andere grootschalige CGI zag er erg nep uit en deed denken aan computerspellen uit die tijd.

Al met al leuk voor een keertje.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5318 votes

Killing Ground (2016)

6g: Oceanië

Survival Thrillertje, als genretussendoortje best ok, kent de nodige hardheid (niet op gore vlak) maar er zijn er betere.

If a Tree Falls (2010)

Nog eentje van hetzelfde genre maar ook geen echte aanrader en wil ik hier zelfs niet opnemen.

Voortgang: 11/54

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

16/54 - Storm of the Century (1999) - 5) Undead & supernatural (blauw) - c. Duivels en demonen - FTV - 3* http://cinemaknifefight.files.wordpress.com/2013/02/linoge.jpg Vermakelijke driedelige miniserie (Stephen King-verfilming) waarin door een sneeuwstorm een eilandje van de buitenwereld wordt afgesloten, net op het moment dat een mysterieuze vreemdeling aankomt met niet bepaald goede bedoelingen. Terwijl de bevolking zich op de sneeuwstorm voorbereidt slaat de man aan het moorden. Het eerste deel is bijzonder spannend en sterk en het neigde snel boven de 4* uit te komen, maar helaas verandert dat halverwege deel 2, men valt dan teveel in herhaling en door wendingen verandert ook de stijl van de film verhoorlijk, wat het helaas niet ten goede komt. Delen 2 en 3 hadden makkelijk tot een deel kunnen worden samengevoegd waardoor het geheel veel beter had gewerkt, nu hou ik het op een ruime 3*, maar met dit materiaal had er meer ingezeten. Jammer dat men de kwaliteit van het eerste deel in de rest van de miniserie niet wist vast te houden.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5318 votes

Eat (2014)

3d: Kannibalisme

Een echt wel iets andere Cannibal film

Voortgang: 12/54

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Ghostwatch (1992)
Categorie 2 - Horrorstijlen (violet)
f. Documentary/Mockumentary
Verenigd Koninkrijk, FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/53000/53812.jpg

Om maar te beginnen met een waarschuwing: kijk Ghostwatch niet als je zoekt naar een spannende of enge film. En door de grote hoeveelheden found footage films die later nog gemaakt zijn, komt Ghostwatch ook wat gedateerd over. De film is een ietwat oubollige, zeer Britse en best charmante fake documentary, ooit gemaakt door de BBC als Halloween-special. We volgen een programma met zowel wat prominente presentatoren en studio-gasten, inbellende mensen met verhalen, en als hoofdmoot een special op locatie in een huis waar het schijnt te spoken - gebaseerd op dezelfde 'gebeurtenissen' als The Conjuring 2.

De eerste helft is wat langzaam; er gebeurt niet al te veel, en een van de meisjes in Enfield lijkt ontmaskerd te worden als oplichtster. Maar in de tweede helft wordt het op momenten zowaar wat creepy, als het steeds duidelijker wordt dat het echt niet pluis is in Enfield, met klopgeesten, onverklaarbare gebeurtenissen en iets wat lijkt op een demonische possessie. Het heeft de tand des tijds niet geheel overleefd, maar alsnog hou ik wel van dit soort Britsigheid. 3.5*

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Na een korte pauze met films toevoegen; nu 4 stuks. Het bericht is dan ook een stukje korter dan ik eigenlijk bedoeld had.
Alle films waren zeker de moeite waard; zeker Nosferatu met Klaus Kinski. Erg leuk ook om Delft tijdens de pest in een film te zien onder begeleiding van dreigende muziek.
Open Water was wel iets slap en had meer uit gehaald kunnen worden. Spannend was het ook zelden in die film en visueel zag het er regelmatig ook matig uit.

30 Days of Night (2007)
FTV Categorie 5D: Vampieren
11/54
Nosferatu: Phantom der Nacht (1979) FTV Categorie 6B Germaanse talen
12/54
La Corta Notte delle Bambole di Vetro (1971) FTV
Categorie 1G: Thriller/mysterie
13/54
Open Water (2003) FTV
Categorie 4A: Natural Horror fauna 14/54

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

De bedoeling was eigenlijk nog een 2de te kijken in deze subcategorie maar die verhuis ik dan maar naar een andere

El Ataúd del Vampiro (1958)

7c Periodehorror: 1950-1959

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/e4/f9/4e/e4f94e910954dfe5823ed6d1572250b9.jpg

Ik ken voorlopig dezelfde waardering toe als John Milton maar ik vond het helemaal niet campy en de film doet het qua sfeer wat mij betreft veel beter dan Dracula van Lugosi en die van Lee. Nu goed de Dracula van Lee vind ik net zoals de meeste Hammer creaties zo al te theatraal en traag. Ook doen de voornoemde vampiers niet erg veel om mij als kijker te verontrusten.

Dat was bij deze Mexicaanse vampier toch even anders: hypnotiseren, transformeren, zich onzichtbaar maken. Toegeven de gevechten zijn knullig maar zijn er betere in die periode, don't think so. Verhaal is aan de magere kant maar hetzelfde kan je van die oude Dracula films zeggen. Ja deze kan zeker nog in mijn waardering stijgen want deze doet alles wat ontbrak in de oude Dracula films.

Ondertussen ben ik er ook achter gekomen dat dit een sequel is op El Vampiro (1957), die wil ik toch ook graag zien in deze challenge.

en hiermee heb ik heb ik periodehorror afgewerkt en het witte label verdiend.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Frostbiten (2006)

Categorie 5: Undead and Supernatural (blauw)

d. Vampiers

Zweden, FTV

Voortgang: 15/54

https://www.moviemeter.nl/images/cover/33000/33585.300.jpg?cb=1444307601

Frostbiten heeft best wel wat leuke elementen, met een niet onaardig verhaal waarin wel een paar leuke vondsten zitten, een vermakelijke setting ver in Noord-Zweden (vergelijkbaar met 30 Days of Night), en zo her en der komt er nog wel een grappige scene voorbij. Maar Frostbiten is helaas een horror-komedie met voornamelijk heel veel komedie, van een overwegend wat brave en uiteindelijk simpelweg niet zo grappige variant. Qua horror stelt het allemaal niet zoveel voor, en qua special effects is het best beroerd. Echt storend slecht is de film ook weer niet, hoor, en het is best oke weg te kijken. Maar het is vooral een wat lichtgewicht dertien-in-een-dozijn popcornfilmpje geworden, terwijl er qua verhaal en setting veel meer in had gezeten. 2.5*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

They Live (1988)

Categorie 1: Horrorkruisingen

e. Science fiction

http://www.dvdactive.com/images/reviews/screenshot/2012/1/theylivebdcap3.jpg

De film vertelt een klassiek verhaal over de strijd tussen goed en kwaad met herkenbare elementen en een toepasselijke setting. De setting is een wereld die er afgeleefd en vijandig uit ziet. De held is gespierd, doet aan no nonsense en is natuurlijk een underdog. De aliens zijn de slechteriken. Ze hebben de macht en zijn in het voordeel. Het is goed tegen slecht. Heerlijk simpel en amper een dubbele bodem te bekennen. Een fantastisch plot voor een klassiek en rechtlijnig avontuur.

De opbouw van het verhaal is goed. De film volgt een eenzaat op zoek naar werk. Dat gebeurt niet spectaculair en verloopt in een lekker rustig tempo. In die kalme cadans glippen dan wat dingetjes door die niet helemaal kloppen met de alledaagse beleving van de held. Het zijn onopvallende maar afwijkende dingetjes die de eenzaat alert en nieuwsgierig maken. Als kijker beleef je het allemaal mee vanuit zijn perspectief. En dat werkt goed voor de empathie. Als het tempo van de film ongemerkt toeneemt, zit je als kijker ook opeens vast in hetzelfde spannende avontuur als de hoofdpersoon. Er is dynamiek. Er is interactie. Er is inleving.

De held wordt gespeeld door Roddy Piper, een all American Wrestling Star. Geen goeie acteur, maar die onbekwaamheid maakt hij goed door zijn optreden in de actiescènes. In de vechtscènes komt zijn worstelachtergrond goed naar voren. Die scènes zijn prachtig.

Het verhaal lijkt verder vooral een excuus om veel aliens neer te knallen. Ach, en verder kun je er nog maatschappijkritische tonen in ontdekken. Het zijn boodschappen die niet heel subtiel en niet al te ingewikkeld een visie op de samenleving laten zien. Prima hoor. De boodschappen zijn goed verpakt in het verhaal en passen goed in de visuele ondubbelzinnigheid van de film. Zo zien de aliens er uit als ghouls. Carpenter daarover: "The creatures are corrupting us, so they, themselves, are corruptions of human beings". Van die dingen dus.

En zo levert John Carpenter hele vermakelijke bubblegum af met een kritische noot.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Valerie a Týden Divu (1970) - MovieMeter.nl

5d ) Undead & supernatural - Vampiers

Voortgang: 17/54

http://www.mondo-digital.com/valerieweek10big.jpg

Valerie and Her Week of Wonders is een surrealistische Horror-Fantasy uit Tsjecho-Slowakije. Valerie is een de bastaard-dochter van de bisschop. Ze wordt zich bewust van haar seksualiteit en wordt verlieft op de jongen Eagle die haar magische oorbellen geeft. Een vampier heeft het echter op Valerie gemunt omdat haar bloed hem zijn levenskracht zou kunnen geven. Wat volgt is een koortsdroom vol zonden, dromerige beelden en misdragende missionarissen.

Hoofdrolspeelster Jaroslava Schallerová was slechts 14 tijdens het opnemen van de film en werd gekozen uit ruim 1500 meisjes die auditie deden voor de rol van Valerie. Jirí Prýmek zet met zijn monsterlijke gestalte ook een sterke vampier neer.

Aan de andere kant van het ijzeren gordijn werden veel aparte en unieke films gemaakt. Dit is daar een goed voorbeeld van. De hele film voelt aan als een droom, of misschien eerder een nachtmerrie. Personages veranderen in andere personages en meerdere malen veranderd. Hoe de film precies geïnterpreteerd moet worden is erg onduidelijk. Alleen het feit al dat iedereen een totaal andere samenvatting van het verhaal geeft bewijst dat het op meerdere manieren te interpreteren is. Het Communistische filmcensuur zag er ongetwijfeld kritiek op de Katholieke kerk in, anders had een film als deze niet gemaakt kunnen worden met zoveel religieuze symbolen.

De restauratie van Criterion is werkelijk schitterend. De beelden zijn werkelijk prachtig opgenomen. De helder witte muren van het oude stadje Slavonice op de Oosterijkse grens passen goed bij de dromerige sfeer die de film nastreeft. De soft-focus beelden uit de opening van de film waren ook bijzonder mooi, zeker in combinatie met de ontroerend mooie score van de Tsjechische-componist Luboš Fišer.

Het verhaal omvat best veel, maar wordt toch in razend snel tempo verteld. Soms lijkt het alsof er veel dingen uitgeknipt zijn, maar ik denk dat die suggestie bewust is gewekt zodat de film nog meer aanvoelt als een droom (waarin je ook van het ene op het andere moment ergens anders bevind).

Al met al een erg bijzondere film met een heel eigen sfeertje.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Welp (2014)
6b Horror volgens regio/taal - Germaans
Voortgang: 17/54

http://www.supercalifragilistic.be/wp-content/uploads/2014/10/WelpKai.jpg

Ik had destijds nog getwijfeld om deze in de bios te gaan zien, maar Belgisch/Vlaamse films zijn voor mij vaker tegenvallend dan leuk ook omdat het thema mij meestal niet aanspreekt. Een horror van eigen bodem denk dat het nog maar de 3de is die ik zie. Ik herinner me dat ik Intensive Care heb gezien, niet om aan te zien en dan Calvaire idiotie van de bovenste plank. Dan is deze Welp toch makkelijk de beste van de 3. Maar is het een goede film, nou nee het blijft allemaal wat steken in de middelmaat.

Allereerst is het slashergenre nu ook weer niet het meest originele genre maar ik kan er niet meteen een andere bedenken van Belgische of Nederlandse makelij. Een aantal kills vooral dan die met behulp van een mechanisme dat een val in werking zet zijn eigenlijk wel best knap vooral die eerste met die bijenkorf.

Voor de rest tja we volgen een jongen genaamd Sam die om een of andere reden een outcast is en als het blijkbaar niet gezegd mag worden zal het wel weer om een autist gaan neem ik aan. Is het boeiend wat hij en de anderen doen, neen maar dat is in bijna alle slashers waar je vooral zit te wachten op kills. Er zijn wat pogingen om de karakters wat meer diepgang mee te geven maar uiteindelijk moet je het maar voor waar aannemen dat Sam abnormaal is, die ene leider een klootzak is die in normale omstandigheden eigenlijk nooit scoutleider zou mogen zijn. Een hond meenemen op kamp en dan nog een pitbull neen dat kan echt niet. Ik ben zelf nog bij de scouts geweest en op kamp en herkende wel een aantal dingen al was er nu ook niet echt veel aandacht voor de activiteiten. Blijkbaar een boys only scouts al heb ik wel degelijk een meisje gezien, maar de camera leek haar zo min mogelijk in beeld te willen brengen.

We volgen vooral Sam de eenzaat die een beetje rondhangt en niet al te boeiende dingen doet. Er is een poging om een zekere band te scheppen tussen Kai en Sam maar het voelde toch te gemaakt en op het einde moet je het toch allemaal zelf invullen hoe Kai zo is geworden was hij ook een outcast zoals Sam dan, wat nu precies de drijfveer van de killer is en dan Sam die ineens 180 graden draait alsof hij door alles en iedereen werd bespuwd nee toch. Dat vind ik nu niet getuigen van een sterk verhaal eerder gemakzucht.

Bonuspunten omdat het een Belgische horror is ga ik niet geven wel werd er vrij goed gebruik gemaakt van de setting, maar uiteindelijk is het nogal een rommeltje. Ik weet dat het voor velen te gevoelig ligt om het doden van kinderen on screen te tonen, maar gezien er een aantal ettertjes tussen zaten (Sam incluis) had ik me wellicht wel verkneukelt dat ze Troma stijl van kant werden gemaakt. En wellicht legden een aantal het loodje maar nadat de truck op de tent was ingereden wordt er totaal geen aandacht meer besteed aan de scoutskinderen en niet alle kinderen zaten in die tent.. Jasmijn was eigenlijk nog het enige leuke karakter samen met de goede scoutsleider.

Ook het einde hoewel verrassend is het nu ook weer niet het meest interessante, het is weer zo de cirkel zal zich blijven herhalen en een sequel zou op die manier mogelijk blijven. Ongeloofwaardig vind ik het wel zeker als ik me in de plaats zou stellen van Sam zou ik werkelijk plots op die manier wraak willen nemen op die wat mij een outcast vinden onder leiding van een man die mij met weinig respect zou behandelen en bij een nieuw kid on the block mij hiermee een gevecht op leven en dood laat houden met gekende gevolgen? En dan nog de persoon doden die juist het meeste met hem inzat? Dat hij niet dat mes in de buik van die killer stak dat ging er bij mij niet in.

Toch een aantal zware kritiekpunten. Het is vooral persoonlijk en wellicht kwestie van smaak maar het zijn teveel minpunten waardoor ik de film absoluut geen voldoende kan geven.

En een waarschuwing, hoewel het een rothond was er zit dus inderdaad weer zo een scène in waar dierenliefhebbers niet blij van zullen worden.

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)
Categorie 5: Undead & Supernatural
5e: Zombies
Voortgang 9/54

Gemengde gevoelens. Aan de ene kant zit de film vol hilarisch slecht acteerwerk, een ridicuul verhaaltje en saaie dialogen. Als de film echter bij de horrormomenten aankomt is het alleraardigst met leuke gore en een paar memorabele scenes (de kruisiging, de spinnenmoord en de vele uitgeprikte, uitgekrabte ogen). Ook de soundtrack vond ik wel geinige muziek. Al kon ik mijn aandacht er maar moeilijk bijhouden, wordt de film dus gered door een handjevol leuke kills. 2,5*

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

Communion (1976)

Categorie: Gewelddadig

3B – Slasher & Revenge

Voortgang 15/54

https://bandsaboutmovies.files.wordpress.com/2017/12/alice-sweet-alice.jpg?w=1200

Eentje uit de koker van onze eigen Alexspy. Althans, geplukt uit zijn hoger gewaardeerde films. In die hoedanigheid zal Sweet Alice zo ongeveer een jaartje op mijn radar staan, en daarvoor had ik van Alfred Sole (1943) nog nooit gehoord. Geboren in Paterson, NJ, en met een architectuur diploma van de Universiteit van Florence op zak, besloot hij na een aantal jaar ontwerpen toch te gaan regisseren. Zijn debuut Deep Sleep (1972) zorgde naar verluidt voor zijn excommunicatie van de Rooms-Katholieke Kerk en aanklachten wegens obsceniteit. Toch liet hij zich niet uit het veld slaan en kwam hij in 1976 met zijn bekendste film: Alice Sweet Alice.

In feite is heet een soort pre-slasher met wellicht wat giallotrekjes, maar de invloed van Don’t Look Now die vaker genoemd wordt, is niet te missen. Zeker voor fans van die genres dus de moeite waard, maar het is ook grappig om Brooke Shields in haar debuut te zien en bizar hoe Paula E. Sheppard min of meer geloofwaardig een 12-jarige speelt terwijl ze 19 was tijdens de opnames. Bonuspunten voor de perverse landlord, al acteert hij niet al te geweldig. Wat een goorlap. De dierenmishandelingsscène is naar, maar gelukkig snel voorbij. Een meesterwerk vond ik het niet, maar een noemenswaardige (vroege) uiting in zijn genre is het zeker wel.

Na deze Lieve Alice zou Sole nog slechts 2 films maken, waarna hij zich meer met production design bezig ging houden. Je kunt zijn werk onder andere gezien hebben in Veronica Mars, Castle en de reboot van MacGyver. Still going Strong.

3,5*

------------------------------------------------------------------------------------------------

...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)

Categorie: Undead & Supernatural

5E – Zombies

Voortgang 16/54

http://dailygrindhouse.com/wp-content/uploads/2017/07/TheBeyond-6-620x300.jpg

Ik doe WardT even na, aangezien ik hem (ook?) gisteravond zag. Mijn tweede Fulci na de klassieker Zombi 2, die ik in 2013 zonder bericht af heb gedaan met een zesje. Die moet wellicht toch even herkeken worden, want ik kan niet uitsluiten dat dat met te weinig aandacht in een nacht is geweest na een avond borrelen. En ik vond deze Fulci zeker het kijken waard. Het acteerwerk wisselt tussen slecht en toereikend, maar de sfeer die Fulci in het verhaal weet te stoppen en de manier waarop hij visueel zijn verhaal vertelt en scènes construeert, vond ik best goed. De man heeft zeker geen gebrek aan verbeeldingskracht en horrorschwung, en de special effects en soundtrack zijn ook in orde. Met name de effecten. Pretty good!

Minpunt: hoelang duurt het voor een dokter om door te hebben dat in de borst schieten niet helpt, en door het hoofd schieten wel? Het antwoord is, om met Julia Roberts te spreken: indefinitely.

Een typische zombieflick is het niet, en je zou hem evenwel voor haunted house kunnen kijken en andere ondoden wellicht ook? Maar ze waren er wel degelijk

3,5*

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

Sanatorium pod Klepsydra (1973)

FTV Categorie 6D: Oost-Europa

Voortgang 15/54

http://www.johncoulthart.com/feuilleton/wp-content/uploads/2009/02/hour-glass3.jpg

Zeer interessante film. Niet altijd evenveel van begrepen ,maar dat maakt niet veel uit. Door de mooie uitwerking van decors, belichting en camera en aparte gebeurtenissen kom je in een soort trance en waan je je in een droomwereld. Zoals baspls ook al zei over een andere film uit Oost-Europa. Ik weet weinig over de Oost-Europese filmindustrie, maar ze komen totaal anders over dan de West-Europese films. Is het omdat de makers meer vertrouwen hadden in het publiek?

Je hebt daar in ieder geval in elk genre wel aparte unieke werkjes die je lastig in een categorie kan plaatsen. Zo zag ik het historische en betoverende Marketa Lazarova eens in de bioscoop, Stalker op dvd en beelden uit het experimentele Happy End (Stastny Konec). En nu deze Poolse films dus.

Spalovac Mrtvol (1968) zal zeker op de kijklijst komen.

Hoe kan ik de film het best uitleggen? Een jonge man, genaamd Jozef gaat op zoek naar zijn vader Jakob.(al meteen een verwijzing naar de Bijbel of beter gezegd nu de Tenach). Deze vader blijkt echter doodziek te zijn en gestorven in de normale wereld. Met normaal bedoel ik 'onze wereld'. In het sanatorium waarin hij opgenomen is, kan men namelijk met de tijd spelen. Daardoor kan je proberen een ander resultaat krijgen in het heden door steeds een andere oplossing te vinden in het verleden. Die kant gaat de film niet per se op lijkt het, maar ook weer wel, maar zo wordt het wel in de eerste minuten ongeveer uitgelegd.

Na dit uitgelegd te krijgen wordt de film enigszins duidelijker. Zo zie je dat de hoofdpersoon door bijvoorbeeld onder een bed door te kruipen ineens in een geheel andere tijd beland. En vrij soepel vinden deze overgangen plaats-dus voordat je er 'echt' van bewust bent. Erg knap.

Hier ziet Jozef zijn vader dus ook in levende lijven in bijvoorbeeld zijn oude stad tijdens Carnaval(er liepen mannen in vogelpakken ) en andere hoofdstukken. Zo ook een dorpje waarin Joden gezellig samen leefden en bijvoorbeeld liederen zongen.

Deze omgevingen zijn verre van saai. Er is altijd wel interessants te zien; zo in de achtergrond of de gekke personages zelf. Er zijn maffe beelden, van oogballetjes en dat weer tot levende wassen poppen van historische figuren. Leuk effect trouwens als een van die kapot valt.

Op IMDB staan ook enkele leuke feitjes over de film. Het zou met inflatie meegerekend de duurste Poolse film ooit zijn. Iets wat wel zichtbaar is;Has had zelfs 5 jaar lang hieraan gewerkt. Jammer genoeg kon de film niet uitkomen door de communisten in Oost-Europa zelf en werd de film in het geheim opgestuurd naar het filmfestival van Cannes. Dit had tot gevolg dat Has 8 jaar lang geen film mocht maken.

Lees ook de recensies van anderen eens.

4*

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Flowers (2015)
Categorie 3: Gewelddadig (rood)
f. Underground
Verenigde Staten, FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/145000/145290.300.jpg?cb=1437209299

Niet zo heel veel stemmen op IMDb: ik ben nummer 220. Wat dat betreft doet ie het nog verbazend goed hier op MM. En, in alle eerlijkheid, Flowers verdient wel wat meer aandacht, want het is best wel interessant wat op het scherm gezet wordt met een minimaal budget. Op behoorlijk smerige, experimentele wijze zien we zes vrouwen, slachtoffers van een seriemoordenaar en hartstikke dood al weten ze dat zelf nog niet, zwerven door mysterieuze, vieze kamers en ruimtes waar ze langzaam ontdekken wat er met ze gebeurd is en hoe ze aan hun einde zijn gekomen. En dat zonder ook maar een woord dialoog. Toegegeven, daardoor en ook vanwege de verder ook niet heel toegankelijke stijl is het soms wat lastiger om de aandacht erbij te houden. Maar desondanks is deze vuige, ranzige nachtmerrietrip behoorlijk knap gedaan. 3.5*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.