- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horror (en thriller) zonder grenzen
Horror (en thriller) zonder grenzen
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Categorie 1 Horrorkruisingen (Voltooid!)
f) Fantasy horror
Voortgang: 7/54
https://addictedtohorrormovies.files.wordpress.com/2017/05/noob.jpg?w=640
Als ik de film zal moeten waarderen op de genre-aanduiding Fantasy / Horror (MM), dan zal deze spookhuis-film het er niet echt goed vanaf brengen. De melancholieke dramatische sfeer is namelijk belangrijker dan de horror. Ik vond dat de geest van het jongetje niets meer of minder was dan een toevoeging om het verhaal af-en-toe gaande te houden. Als ik de film echter op genre-aanduiding Drama (IDMB) waardeer dan is dit verhaal over het weeshuis Santa Lucia, dat diep in het woestijnachtige Spaanse binnenland is gelegen, zo gek nog niet. Rivaliteit onder de jongens, lotsbestemming en dood, de dramatiek van de oorlogsdreiging (gesymboliseerd door een onontplofte Duitse bom op de binnenplaats) en een crimineel met duistere motieven die uiteindelijk voor nog meer tragedie zorgt, heeft je vanaf het begin meteen in zijn greep en weet de spanning goed vast te houden. Het acteerwerk van de jonge cast is altijd afwachten maar de kleine spelers overtuigen goed en vooral de chemie tussen de groep weeskinderen is voelbaar aanwezig. Doordat de film de Spaanse burgeroorlog als achtergrond heeft en er een bovennatuurlijke element aanwezig is, is het moeilijk om niet te vergelijken met Pan's Labyrinth, iets wat ik toch probeerde te voorkomen! Regisseur Guillermo del Toro maakte deze film vijf jaar eerder, het zal dan ook niet heel eerlijk zijn tegenover deze film. “The Devil’s Backbone” is verder prima om naar te kijken en solide genoeg om de moeite van het bekijken waard te laten zijn.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Categorie 4 (groen): Monsters
c) Mutations
Voortgang: 5/54
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11967.jpg?cb=1467537366
Herschell gebruikt drugs en eet genetisch gemanipuleerd vlees en hoppa hij verandert in een gigantische bloeddorstige kalkoen ... nou ja zijn hoofd dan. Iets meer tempo en hij had helemaal geweldig kunnen zijn, deze iets voorbij zijn doel schietende anti-drugs-film. Alleen geschikt voor liefhebbers van de absolute bottom of the barrel-films.
Nog wel interessant om op te zoeken hoe het afliep met hoofdrolspeler en mede-regisseur Steve Sipek (aka Hawkes). Bij zijn volgende Spaanse Tarzan-film liep hij brandwonden over 90% van zijn lichaam, maar werd gered door de tijger die die hem tijdens de stunt moest bevrijden. Filmcarriere was daarna over voor hem, maar wijdde zijn leven daarna aan het verzorgen van tijgers, leeuwen en luipaarden bij hem thuis.
(3*)
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Als ik de film zal moeten waarderen op de genre-aanduiding Fantasy / Horror (MM), dan zal deze spookhuis-film het er niet echt goed vanaf brengen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
3e gewelddadig - (s)exploitation
Voortgang 6/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/18000/18770.jpg?cb=1467543421
Ik weet niet meer zeker van wiens lijst ik deze heb geplukt, misschien van die van wendyvortex die een van de weinige is op de site die hier een stem aan heeft gegeven en een nuttig bericht heeft geplaatst. Nu heb ik de imdb score niet vooraf bekeken maar blijkbaar vonden nogal veel mensen dit een flinke turkey. Je hebt soms van die slechte films die door hun amateurisme echt wel leuk worden, maar deze past voor mij niet in de 'it's so bad it becomes good' categorie. Het concept van breintransplantatie opent nochtans leuke perspectieven maar het probleem is vooral als dan eindelijk de transplantatie zich heeft gemanifesteerd je al een uur verder zit. Voorheen is het gewoon een rommeltje met niet al te interessante gebeurtenissen en oninteressante karakters. Slakkengangetje, slap acteerwerk, kinderachtig verhaal zonder enige verrassing of spanning en een flauw einde. En dat het monster duidelijk wat plakwerk op zijn gezicht had werd zeer pijnlijk duidelijk in het zonlicht.
https://www.moviemeter.nl/images/cover/17000/17837.jpg?cb=1517840089
Eigenlijk vond ik voorgaande film toch niet echt passen als exploitatiefilm daarom heb ik Olga's Girls in de herziening gegooid. Ik had mijn aandacht er niet zo geweldig bij. Het is door de voice over moeilijk te volgen echter als als vroege film in zijn soort een belangrijk tijdsdocument. Deze volgende keer eens met audiocommentaar bekijken.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Sorry alexspyforever 
Ik zal voor straf deze week ook nog een Al Adamson-film doen.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Mangiati Vivi (1980) FTV
Categorie 3 Rood; D Kannibalisme 5/54
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/e/e3/Eaten-Alive-1980-poster.jpg/220px-Eaten-Alive-1980-poster.jpg
Ik had me vrij vermaakt met Eaten Alive. Maar ondanks ik veel gruwelijke films bekijk; het kannibalen genre moet ik nog echt ontdekken. Zoals alexspyforever ook al zei bij Eaten Alive zelf; er is bar weinig ècht origineel materiaal in deze film. Ze hebben vrijwel inderdaad alle heftige scènes uit andere kannibalen films gepakt en hier opnieuw gepresenteerd. Het verhaal zelf hier was zeker aardig en maakt alles meer dan vermakelijk en zelfs interessant. Het idee van een sekte 'zoals die ook in de film geportretteerd wordt' is zelfs werkelijkheid. Denk aan Jonestown of The People's Temple.
Als het kopiëren niet het geval zou zijn, zou de film zeker hoger scoren, want zo verkeerd was het eigenlijk niet. De gore was best goed namelijk. De makers, want de regisseur werkte ook aan een eerdere film,konden beter.
Dan inderdaad maar achter de volgende films aangaan:La Montagna del Dio Cannibale (1978) en Il Paese del Sesso Selvaggio (1972)
De eerste film heeft zelfs een wat leukere kannibaal (met masker!) dan die eeuwige bloempotkapselkannibalen.

2.5*
The Incredible Melting Man (1977)
Categorie 7 Wit E: 1970-1979 6/54
https://www.horrortalk.com/images/reviews_h_p/the-incredible-melting-man/the-incredible-melting-man-02.jpg
Op blu-ray bekeken! Arrow heeft een mooie versie hiervan uitgegeven. Ik heb hem vanavond dus eindelijk bekeken. Tja, je krijgt wat je ervan kan verwachten maar heb er toch een zwak voor. De film kent uitstekende gore make-up, goede props en enkele hilarische momenten. Alleen jammer van de moorden die vaak buiten beeld plaatsvinden.. (behalve de laatste waarbij iemand in een net van stroomkabels wordt gegooid en spectaculair aan zijn einde komt
)
Het einde tijdens de smeltscène is ook smerig zoals het hoort.
3.5*
Stand:
Cat2: B
Cat3: D
Cat5: G
Cat7: EFI
Trouwens, hoe zou het zijn bij een volgende 'horror zonder grenzen', deze kleine subgenres ook mee te nemen? Kortom, gewoon als uitbreiding. Melt-films zijn toch naar mijn mening nog iets specifieker dan een bodyhorror.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
EW101 ik moest echt mijn recensie bij Eaten Alive terug gaan lezen om een idee te hebben waar het nu precies over ging. Als je die film kijkt zonder dat je daarvoor die andere films waaruit ze footage stelen hebt gezien is die best wel leuk, helaas ik had die films wél gezien en ook vond ik al die films beter dan Eaten Alive.
Over je vraag over een melting subgenre tja we kunnen natuurlijk blijven onderverdelen. Een andere mogelijkheid is dat we korte challenges doen bijvoorbeeld van 1 of 2 weken gericht op een bepaald subgenre. Ik had eigenlijk gehoopt dat Valak zoiets op poten wou zetten omdat hij mij hier tijdens de horrordraft over aansprak maar kennelijk paste dat niet in zijn tijdschema. Gisteren is hij dan toch nog eens opgedoken. Misschien dat Hollywood007 iets met dit idee kan? Ik heb al gemerkt dat het voor sommige users moeilijk is om zich tot 4 films te beperken per week
Dus Holly denk er eens over na of dit misschien iets is wat je zou willen organiseren uiteraard kan je hulp vragen aan de gebruikelijke horrorliefhebbers.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Apocalypse Domani (1980)
3d Gewelddadig - Kannibalisme
Voortgang 7/54
http://monstersagogo.com/wp-content/uploads/2017/05/cannibal-apocalypse3.jpg
Als je met zo een titel afkomt als "apocalypse van kannibalen" dan verwachtte ik toch een festijn van bloed en body horror. Helaas dat wordt het dus niet. Het begint nochtans wel interessant zo met de oorlog in Vietnam. Daarna krijgen we een drama met in de hoofdrol de niet bijster interessante John Saxon die blijkbaar ook is geïnfecteerd door het kannibalenvirus maar zich hiertegen beter kan verzetten dan zijn collega's. Daarnaast nog zo een onnodig zijplotje van een tiener buurmeisje die Saxon wel in haar bed wil en wat geneuzel af en toe eens wat actie, helaas meer vuurgevechten dan gore. Het plot is op zich wel origineel al lijkt het verdacht veel op zombie-infectie en de gevolgen van gebeten worden zijn eigenlijk identiek. De film neemt zichzelf veel te serieus, er zit geen vaart in, het boeit allemaal te weinig zeker geen 95 minuten lang. Voor de beginscène en de scène in de cinema kan ik deze nog wel wat opwaarderen maar een voldoende levert het niet op.
Hiermee heb ik alle genres in de hoofdcategorie gewelddadig gehad en het rode label verdiend!
Valak
-
- 626 messages
- 405 votes
Ik had eigenlijk gehoopt dat Valak zoiets op poten wou zetten omdat hij mij hier tijdens de horrordraft over aansprak maar kennelijk paste dat niet in zijn tijdschema. Gisteren is hij dan toch nog eens opgedoken. Misschien dat Hollywood007 iets met dit idee kan? Ik heb al gemerkt dat het voor sommige users moeilijk is om zich tot 4 films te beperken per week
Ik wil best graag helpen alexspyforever. De afgelopen weken had ik het inderdaad te druk om dagelijks op MM langs te komen en actief mee te doen met de KO, nadat de nominaties voorbij waren.
In het begin miste ik toen een heleboel KO's achter elkaar (het liep opeens héél snel!) waar ik graag in mee had gestemd en ook mee had kunnen stemmen (omdat ik beide films gezien had), maar naderhand gebeurde het steeds vaker dat ik één van de twee nog niet gezien had.
Maar even terugkomen op dit idee; het lijkt me inderdaad superleuk om zoiets te organiseren, maar eerlijk gezegd ben ik zelf een grote chaoot, dus het echte "organisatie"-deel van zo'n challenge of filmgame, ben ik niet echt in thuis en kan ik misschien niet veel zinnigs aan toevoegen. Ik wil wel mee denken en m'n input met de andere initiatief-nemers delen en kijken hoe ver we komen. 
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Goke, Body Snatcher from Hell (1968)
Oorspronkelijke titel: Kyuketsuki Gokemidoro
Categorie 6 (oranje): Horror volgens regio of taal
e) Azië
Voortgang: 6/54
FTV
https://media.senscritique.com/media/000004276578/source_big/Goke_Body_Snatcher_from_Hell.jpg
Al te veel diepgang hoef je niet te verwachten, maar dit is absoluut wel een geweldige SF/Horror. Qua decors moest ik wat denken aan Star Trek (de originele TV-serie) en Damnation Alley.
De mens laat zich hier van zijn mooiste kant zien, als dat laagje beschaving wegvalt dan.... en ja er wordt ook nog verwezen naar Vietnam en de atoombom en dat is ook gewoon menselijke beschaving.
Ruimteschip en alien doen een serieuze poging voor de hoofdprijs qua design en de effecten zijn uitermate doeltreffend (en soms wat doorzichtig, maar dat heeft ook z'n charme). Tempo zit er goed in, wat mij betreft: stevige aanrader!
(4*)
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik wil best graag helpen alexspyforever. De afgelopen weken had ik het inderdaad te druk om dagelijks op MM langs te komen en actief mee te doen met de KO, nadat de nominaties voorbij waren.
In het begin miste ik toen een heleboel KO's achter elkaar (het liep opeens héél snel!) waar ik graag in mee had gestemd en ook mee had kunnen stemmen (omdat ik beide films gezien had), maar naderhand gebeurde het steeds vaker dat ik één van de twee nog niet gezien had.
Maar even terugkomen op dit idee; het lijkt me inderdaad superleuk om zoiets te organiseren, maar eerlijk gezegd ben ik zelf een grote chaoot, dus het echte "organisatie"-deel van zo'n challenge of filmgame, ben ik niet echt in thuis en kan ik misschien niet veel zinnigs aan toevoegen. Ik wil wel mee denken en m'n input met de andere initiatief-nemers delen en kijken hoe ver we komen.
Ik stel voor dat jij en Hollywood007 misschien eens overleggen wat de mogelijkheden zijn. Jijzelf hebt mij uiteindelijk op weg geholpen met het idee van meer themagerichte korte challenges en dat is uiteindelijk deze 'horror zonder grenzen' challenge geworden. Maar ik snap dat door de beperking van 4 registraties per week bij veelkijkers misschien wel nood is aan de challenge te combineren met iets anders. Jullie kunnen uiteraard de subgenres hier als leidraad gebruiken, een aantal nauw verbonden subs combineren tot 1 thema eventueel combineren met niet-horror. Ik wil jullie ook best wel op weg helpen, tips of raad geven. Maar meteen mee organiseren zie ik momenteel niet zitten. Het is niet dat deze challenge zoveel werk in beslag neemt en idem dito voor de KO, maar die laatste zo ik toch eerst liever proper afgerond zien voor ik nogmaals me nog iets anders op de nek neem. Misschien dat joolstein, John Milton, Woland en/of Miszmi zich geroepen voelen om hier mee vorm aan te geven?
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Ik heb momenteel helaas echt geen tijd om actief deel te nemen aan challenges of het organiseren daarvan. Uiteraard ben ik altijd bereid om even mee te kijken als er een idee op papier staat. Meestal heb ik nog wel kritische op- of aanmerkingen
. Of ideeën om het idee te concretiseren. Het op poten zetten gaat hem voor mij nu dus niet worden. Daarom hoop ik snel op een interessante KO, die kan ik tussendoor wel meepakken, net als de cijfers op de posters.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
KO’s hebben mijn interesse niet, aan een challenge wil ik eventueel wel meehelpen 
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Xie (1980) FTV
Alternatieve titel: Hex
Categorie6: E Azië
Voortgang 7/54
https://www.moviemeter.nl/images/cover/101000/101886.jpg?cb=1412985365
Nee, dit is niet de verfilming van het horrorboek van Thomas Olde Heuvelt. Die wordt nu nog gemaakt.
Dit is namelijk een film van Chih-Hung Kuei , een regisseur die veel aparte horrors gemaakt heeft voor de Shaw-Brothers.
Het is een aparte ,maar sfeervolle film die zich niet makkelijk laat duiden en als een razend tempo door het verhaal loopt. Maar zeker één die niet veel verkeerd doet naar mijn mening;heb me verre van verveeld in ieder geval en de film vloog voorbij.
Het is op het eerste gezicht een vrij traditionele Aziatische spookfilm zoals Yotsuya Kaidan (1956) (in een andere setting). Terwijl de verdere uitwerking (en zeker op momenten) van de film een wereld van verschil is. Het wilt namelijk heel veel.
Een gegeven is ook dat er flink wat op beeld gebeurd ,maar dat dit zoals in The Others (2001)niet echt is om angst aan te jagen ,maar meer als sfeersetting en als toevoeging op het verhaal. De geesten hoeven niet altijd eng uit te zien als de opbouw maar goed is. Dan wordt het vanzelf wel spannend. Deze spoken verschijnen ook achter glas of verdwijnen in het niks na een praatje gemaakt te hebben als je iemand anders erbij haalt.
Toch zijn er ook vreemde momenten, die zeer vermakelijk zijn, die ineens opborrelen. Dan gaat de film echt los in ideeën. Zo zie je hier en daar een pratend hoofd á la Mystics in Bali (1981) , afgetrokken oren, lopende afgehakte armen en close-ups van beschilderd vrouwelijk schoon(?-om het zo en net te zeggen; Kaidan (1964)
).
Het verhaal begint ongeveer als volgt. Een adellijk of rijk echtpaar woont ongelukkig samen. De man drinkt te veel en is letterlijk een bullebak die al het personeel wegjaagt terwijl de vrouw ernstig ziek is en terwijl hij daar nul empathie voor heeft. Zo wordt de ene hulp na de andere het huis uitgestampt totdat er een nieuw dienstmeid op de stoep staat. Deze wordt ook aangepakt door de echtgenoot en op gegeven moment loopt alles uit de hand. Het noodlot zoals je die ziet aankomen sloeg toe en de man wordt vermoord. En deze gaat natuurlijk spoken als een iets slijmerige waterzombie . Een waterzombie? Ja, dat lees je goed.
Hoe het verder loopt moet je zelf maar zien.
De film zelf begint met een traditioneel lied op het begin en een intro waarbij het huis waarin zich alles afspeelt geïntroduceerd wordt. Dit wordt fijn in POV(met bewegende camera enzovoort;iets wat soms terugkomt) gedaan. Af en toe zijn er ook leuke camera shots (zoals een in die richt op de reflectie in een olielamp) en is de film kleurrijk. Erg mooi om dit in Blu-Ray te zien. Ik heb de 88films-versie hier liggen.
Kortom een erg leuke aankoop die soms meer en iets anders aanbiedt dan ik gewend ben. Een perfecte film die past in deze 'horror over de grenzen heen'. 
4*
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
Dracula vs. Frankenstein (1971)
Categorie 5 (blauw): Undead & supernatural
d) Vampiers
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19668.jpg?cb=1414757531
En zelfs een iets mindere Al Adamson-film weet nog redelijk te vermaken. Niet zo all-out geweldig als Brain of Blood (1972) of Girls for Rent (1974) maar dat komt waarschijnlijk omdat de Frankenstein en Dracula-regeltjes al wat meer vast stonden.
Graaf Dracula (die er vooral uitziet als het vijfde Kiss-lid) bezoekt een verre nazaat van de oorspronkelijke Frankenstein om het monster maar weer eens tot leven te wekken. Maar worden daarbij gestoord door onze vrouwelijke held en haar hippe vrienden die op zoek zijn naar haar vermiste zus, die voor het laatst werd gezien bij de kermis-freakshow geleid door Frankenstein. Mr Hyde komt ook nog langs in de Igor-rol.
(3*)
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
The Wolf Man (1941) - MovieMeter.nl
4d ) Monsters - Weerwolven
https://antifilmschoolsite.files.wordpress.com/2011/10/wolf-man-1941-crop.jpg
The Wolf Man is een klassieke Universal-Horror die van grote invloed is geweest op het Horror-genre. Voorheen was de legende dat een Weerwolf bij volle maan simpelweg veranderd in een wolf. In deze film veranderd Lon Chaney Jr niet in een wolf, maar in een half-wolf, half-menselijk monster. Inmiddels een iconisch filmmonster geworden.
De film was anders als ik had verwacht. De film speelt zich af in Engeland (ook al praten de dorpelingen regelmatig met een duidelijk Amerikaans accent en Chaney spreekt ook wel heel erg Amerikaans voor iemand die er maar 12 jaar geweest is), maar in plaats van een echte Highland-legende worden er allemaal zigeuners bijgehaald. Jammer vond ik ook welke keuzes er gemaakt zijn. De Wolf-man zelf is nauwelijks in beeld en echt spraken ven suspense is er niet echt, vooral veel gepraat over de mogelijkheid van een weerwolf.
Eerlijk is eerlijk, de film bevat een heerlijk sfeertje en de beelden in de mistige bossen waren schitterend. Chaney is een sterke Wolf-man, maar niet zo'n heel boeiend hoofdpersonage. Bela Lugosi zag er ook goed uit als de zigeuner, al was die ook heel kort in beeld. Nee, mijn favoriete Weerwolf-film blijft toch Silver Bullet omdat daar wel goed gebruik is gemaakt van het mysterieuze aspect en suspense.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
[Rec] (2007) - MovieMeter.nl
2b) Horrorstijlen - Found footage
https://i2.wp.com/www.watchbeforeyoudie.com/wp-content/uploads/2017/01/REC-Film-Spanish-Film.gif
Een cameraman en een presentatrice volgen de lokale brandweer een nacht lang. Ze worden opgeroepen naar een appartementencomplex om een oude vrouw te helpen. Uiteindelijk zitten ze in het gebouw ingesloten en gaat het van kwaad tot erger.
Ik heb het niet zo op found-footage. Over het algemeen is het gewoon een trucje om niet goed te hoeven filmen en om het verhaal flinterdun te houden. The Blair Witch Project is daar een goed voorbeeld van. Hier is op zijn minst echt wat te zien op te beelden. Mischien zelfs wat te veel, want voor een film die in vrijwel alles realisme nastreeft vind ik dat ze wel overschatten hoe makkelijk een cameraman achteruit kan lopen in een gebouw dat hij niet kent.
De film begon als een reportage en begon uiteindelijk steeds meer mijn interesse te trekken. Uiteindelijk werden er echter steeds meer clichés bijgehaald en halverwege was mijn interesse weer nagenoeg weg. Aanvankelijk gaat het om een doorgedraaide gestoorde vrouw dan komen we ineens in een Epidemie-horror met allerlei paranoia, om vervolgens om te slaan in Zombie-horror en alsof dat nog niet genoeg was wordt er ook nog eens duivelsbezitting en Mengele-achtige experimenten bijgehaald. Een beetje te geëscaleerd en waar The Blair Witch Project veel te weinig prijsgeeft, spelt [Rec] het allemaal veel te veel uit. De spanning zit hem vooral in het feit dat er uit het donker ineens bezetenen opdoemen.
Al met al dus weer geen geweldige film, maar voor een found-footage nog best onderhoudend.
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5318 votes
4c: Mutations
Zoals alexspyforever me deze tipte als voorloper van Hatchet maar dan met veel minder gore doch echt wel zeer sfeerrijk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
baspls Silver Bullet de beste weerwolf film? Lijkt me toch een kwestie van jeugdsentiment (hoewel we jou nog steeds tot de jeugdige leeftijd mogen rekenen haha) ofwel nog niet veel andere films in dit subgenre te hebben gezien. Toegegeven zelf heb ik er ook nog niet bijzonder veel gezien, omdat ik er niet zo gek op ben wellicht. Ben over het algemeen ook niet zo voor de King verfilmingen. Dacht echt dat je een American Werewolf en Company of Wolves toch meer kon waarderen dan Silver Bullet.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Gesproken over weerwolven..heeft iemand al the Howling 2:Stirba-Werewolf Bitch gezien? 
Silver Bullet ligt ook klaar hier op dvd om eens herbekeken te worden. Ik ben best benieuwd nu.
Het is nogal een tijd geleden denk ik dat ik die gezien heb.
De eerste keer kon die film mij niet echt bekoren, maar waarom weet ik niet meer.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
baspls Silver Bullet de beste weerwolf film? Lijkt me toch een kwestie van jeugdsentiment (hoewel we jou nog steeds tot de jeugdige leeftijd mogen rekenen haha) ofwel nog niet veel andere films in dit subgenre te hebben gezien. Toegegeven zelf heb ik er ook nog niet bijzonder veel gezien, omdat ik er niet zo gek op ben wellicht. Ben over het algemeen ook niet zo voor de King verfilmingen. Dacht echt dat je een American Werewolf en Company of Wolves toch meer kon waarderen dan Silver Bullet.
Silver Bullet en Company of Wolves vind ik ongeveer even goed. Om een of andere manier vind ik Company of Wolves niet direct een weerwolf film, maar dat is onzin natuurlijk. American Wherewolf vond ik ook wel een aardige film, maar ik vond het jammer dat er humor bij kwam kijken en dat de film zich al snel naar de stad verplaatste. De perfecte weerwolf-film heb ik - net zoals de perfecte mummy-film en de perfecte dracula-film - nog nooit gezien. King vind ik altijd of heel goed, of helemaal niets. Heb ook erg veel boeken van hem in bezit, sommige lees ik in een ruk uit en bij andere erger ik me dood aan al die hillbilly-onzin en lees ik ze niet eens uit. SIlver Bullet moet mischien maar weer eens in de herziening. Ik herinner me dat het een hele spannende film was, die begon als een Who-dunnit en eindigden als een suspense-volle film waarin een klein jongetje als enige weet wie de boosdoener is (bovendien had dat verhaal ook een sterke motivatie voor de slachtoffers, de weerwolf was namelijk een priester die zonden van zijn parochie wilde bestraffen of voorkomen).
cityofshadows
-
- 10 messages
- 1110 votes
Kyôfu Kikei Ningen: Edogawa Ranpo Zenshû (1969)
Categorie 6: Regio/taal
e. Azië
https://stigmatophiliablog.files.wordpress.com/2014/05/vlcsnap-2014-05-13-14h24m27s131.png
Iets te bizar voor mij. Het plot schiet zo’n beetje alle richtingen uit en ik voelde nooit enige verbondenheid met het hoofdpersonage. Hier en daar zaten er wel leuke stukken in, maar over het algemeen wist ik niet zo goed wat ik ermee moest aanvangen. Had er toch meer van verwacht aangezien oudere Japanse films me meestal wel bevallen. 2,5*
Categorie 7: Periode
i. 2010-heden
http://thecriticalcritics.com/review/wp-content/images/the-ritual-still-1-1160x480.jpg
Origineel is deze film niet, maar de gekende elementen worden wel goed samengebracht. De setting is leuk, de spanningsopbouw is uitstekend. Het verhaal is op zich niet bijzonder, maar de dynamiek tussen de personages wist me wel te boeien. Het slot stelde een klein beetje teleur, maar was nog wel ok. Eén van de betere horrorfilms van 2017. 3,5*
Categorie 3: Gewelddadig
b. Slasher & Revenge
Voortgang 7/54
Hetzelfde als deel 1, maar dan een tikkeltje beter. Dat het verhaal weinig voorstelt, hoeft niet te verwonderen. Het is nu eenmaal een slasher en dus vooral een aaneenschakeling van kills met tussendoor nu en dan wat bloot. Het camerawerk was genietbaar en ook het tempo zat wel goed. Geen te lange (of te korte) opbouw en daarna een vlotte opeenvolging van kills. De finale vond ik bovendien beter dan bij Friday the 13th (1980). 3,5*
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 6: Regio/taal
g. Oceanië
Voortgang 6/54
http://www.filmaluation.com/uploads/5/5/8/4/5584262/8181995_orig.jpg
Vooral veel komedie en ook nog wat horror.
Heel veel schapenhumor. En wel zoveel dat de vraag of schapenhumor leuk is een terechte vraag is. Het antwoord luidt: ja hoor, in ieder geval leuk genoeg om er een film mee te vullen.
De film is in de eerste plaats een komedie. Alle facetten van het verhaal hebben een komische onder- of bovenlaag. Veel is over the top. Binnen dat raamwerk is er plaats voor horror. De horror wordt er door aangeraakt en krijgt er vaak een humoristische touch door.
Doordat de film niets serieus neemt, is de impact van de serieuze horror dus erg gering. De horror die visueel is en voornamelijk uit gore bestaat, raakt behoorlijk ondergesneeuwd in de schreeuwerigheid en absurditeit van het verhaal. De prima special effects die in een serieuze horrorfilm zeker een angstaanjagend effect zouden sorteren, doen hier op dat vlak dan ook niet erg veel.
Schapenhumor dus. Alle mogelijke komische mogelijkheden die het schaap biedt komen voorbij. En zo wordt kuddegedrag komisch uitgespeeld, wordt schaapscheren een grappige schaamtevolle bezigheid en gaat liefde voor het schaap verder dan platonische bewondering. En ga zo maar door.
Conclusie: vleesetende schapen zijn niet eng.
Hollywood007. Zo zie je maar weer. Ik vond het een hele aardige komedie, maar ook een hele matige horror.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Omdat ik toch niet meer wist waar deze te plaatsen dan maar allebei onder zelfde sub bij periode
7f Periodehorror - 1980-1989
Voortgang 8/54
Satan's Princess (1990)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BN2QwMDQ1YWQtYWZkZS00Y2Q5LWIwNWUtOTQ3NWM5YTFjZmQxXkEyXkFqcGdeQXVyMTI2OTM0NzQ@._V1_.jpg
Dit was nog de enige Bert I. Gordon horrorfilm die ik nog niet had gezien. Deze kan ik nu dus ook afstrepen van het lijstje. Op imdb krijgt deze een erg lage waardering en daar kan ik wel inkomen. Er is wel een verhaal maar het springt nogal van de hak op de tak met wat erotische droomseqenties en bijbehorend vrouwelijk naakt tussendoor. Nu op die korte lesbische scène na is de erotiek ook niet om over naar huis te schrijven. Laatste kwartier krijgen we dan nog wat bovennatuurlijke zaken en actie met nog redelijk goede effecten. Helaas is het een film waar weinig van zal blijven hangen.
Het jaartal is trouwens 1989 en niet 1990 zoals MM aangeeft
Satan's Princess (1989) - IMDb
La Casa Sperduta nel Parco (1980)
https://image.tmdb.org/t/p/original/i9682FDcY28LVK2EQJqgd6JLr60.jpg
Ik twijfelde een beetje voor de score die ik aan deze film zou geven. Enerzijds vond ik het wel degelijk boeiend van begin tot eind en mocht ik zeker niet klagen over het vrouwelijk schoon en naakt dat de revue passeert. Het geweld het is wel brutaal maar vermits Deodato de regisseur is, kan het natuurlijk nog ruwer. Ach ik vond het best wel ok. Tja, het einde ik had het niet zien aankomen hoewel dat verklaarde misschien waarom de meeste slachtoffers vrij passief waren. Denk dat enkel die Cindy niet op de hoogte was van het wraakplan. Aan de andere kant misschien toch niet zo geloofwaardig dat iedereen kon overtuigd worden om gewillig slachtoffer te spelen voor zo een gevaarlijk individu. Dus ja aan de ene kant wel leuk dat verrassende einde maar anderzijds had ik het nier erg gevonden dat de brunette de twee gasten en die vrouw met haar kort haar had afgeknald want dat waren ook vreselijke mensen.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Categorie 1: Horrorkruisingen
d. Drama
Voortgang 7/54
http://www.heavemedia.com/wp-content/uploads/2012/09/lovely-molly.jpg
Zwaarmoedige en deprimerende film die het meest raakt aan psychologische horror, hoewel de film in de loop ook plastischer en bloediger actiewerk laat zien en bodyhorror en gore niet schuwt. Ook een film die in een trage cadans voortbeweegt en die zo heel kundig en stroperig verstrikt raakt in de getroebleerde geest van hoofdpersonage Molly.
Soberheid troef. Weinig sprekende kleuren. Nauwelijks muziek om sfeer te creëren. We moeten het vooral doen met omgevings- en huiselijke geluiden. Verder is er een elementaire setting zonder opsmuk. De algehele soberheid werkt heel benauwend en confronterend.
Een bepalende factor in deze film is het camerawerk. Een combinatie van found footage, van dicht-op-de-huid weergave en van beeldregistratie vanuit het perspectief van de personages. De camera registreert koel en kil. De camera heeft een actieve rol, beweegt mee en toont de visie van de personages. De interpretatie van de beelden is daarbij steeds aan de kijker.
Gewend geraakt aan en ingebed in het psychologische harnas dat de film vanaf het begin heel solide en hardnekkig om de kijker heen weeft, komen de plastiche scènes als een schokkende verassing. Opeens is er een doorbreking van het verhalende ritme. Opeens is er een doorbreking van de stijl. Het wordt heftiger. De gore en het bloed zijn een logisch gevolg van hetgeen we tot dan toe hebben gezien en meebeleefd, maar ze vereisen door hun andersoortigheid wel wat gewenningstijd. Het zijn scènes die erin hakken. Ze werken heel effectief. De film wordt er uiteindelijk nog een tikkie ongemakkelijker en indringender door.
Een belangrijke factor voor de geloofwaardigheid is het acteerwerk. Dat acteerwerk is erg goed. Gretchen Lodge overtuigt. Als gestoorde gekkin, als actief slachtoffer, als monster, als wat dan ook.
De film geeft een fantastisch beeld van een getormenterde ziel en zit vol subjectieve aanwijzingen over het waarheidsgehalte van de waarnemingen van het hoofdpersonage. De vraag die wordt opgeworpen of Molly psychotisch is of bezeten, is daarom niet heel relevant of interessant. Het maakt voor de filmbeleving ook niet veel uit. Peinzend geworstel over het antwoord op die vraag ging aan mij in ieder geval voorbij.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
The Little Girl Who Lives Down the Lane (1976) - MovieMeter.nl
7e) Periode - 1970-1979
https://afewgoodfilmreviews.files.wordpress.com/2013/04/the-little-girl-who-lives-down-the-lane-1976-the-little-girl-who-lives-down-the-lane-29530979-714-350.jpg
Rynn is een 13-jarig meisje dat alleen in het huis van haar vader woont sinds die is overleden. Ze is intelligent genoeg om voor zichzelf te zorgen, alleen maken de bemoeizieke verhuurder en haar pedofiele zoon het haar niet makkelijk. Gebaseerd op het boek van Laird Koenig.
The Little Girl Who Lives Down the Lane is zo'n film waarbij de poster werkelijk niets te maken heeft met de daadwerkelijke film. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik een heel ander soort film had verwacht. In plaats van een film over 'killer kids' is het namelijk een bijzonder sterk drama, dat ook erg goed past bij de veranderende opvattingen van de jaren '70 (meisjes/kinderen die meer aanzien krijgen).
Een piepjonge Jodie Foster (met haar jongens-achtige stem) laat al vroeg zien dat acteren haar in het bloed zit. In het zelfde jaar (toen ze nog maar 13 was) speelde ze echter al een prostituee Taxi Driver. Martin Sheen wist ook op sterke wijze een enge kerel neer te zetten, die tegelijkertijd intimiderend is en toch de schijn van overdreven Amerikaanse beleefdheid ophoud.
Soms vond ik wel dat Rynn en Mario zich veel te makkelijk lieten intimideren door de pedofiele Mr Hallet. In de bijzonder schokkende scène waarin Hallet een sigaret uitdrukt op Rynn's Hamster blijven ze naar mijn mening veel te rustig en even later praten ze zelf weer alsof er niets gebeurd is. Ik zou de ziekeling met spoed naar het hiernamaals geholpen hebben als het mijn hamster was geweest...
Door de betreffende scène was ik nogal bezorgt, maar na wat zoekwerk bleek dat ze een dode hamster uit een laboratorium hebben gebruikt voor het shot met de sigaret en de openhaard. De levende hamster was eigendom van een set-designer. Ookal was het nep, Foster vond (in tegenstelling tot haar personage) de scène wel bijzonder schokkend. De filmmakers hielden überhaupt weinig rekening met Foster's jonge leeftijd. De naaktscène werd gedaan door een stand-in, maar Foster was er heel erg op tegen dat mensen zouden denken dat het haar was. Overigens over Pedofilie gesproken, eigenlijk is Mario evengoed als Mr. Hallet een pedofiel gezien hij 20 is en Rynn pas 13.
Hoor veel negatieve dingen over de muziek, maar ik vond het juist een mooie compositie van synthesizer en piano die de melancholie van het verhaal mooi begeleide. De beelden waren ook degelijk geschoten.
Al met al een sterke film.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
Omdat ik toch niet meer wist waar deze te plaatsen dan maar allebei onder zelfde sub bij periode
On the Edge of the Park plaats ik onder Home Invasion.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Die had ik al opgebruikt 
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
White Dog (1982) - MovieMeter.nl
4a) Monsters - Natural fauna
Voortgang: 8/54
https://www.slantmagazine.com/images/made/assets/film/whitedog_1130_430_90_s_c1.jpg
Een actrice rijdt per ongeluk een witte Duitse herder aan en neemt hem naar de dierenarts. Omdat het baasje van de hond niet gevonden wordt, besluit ze de hond zelf te houden. Op een dag breekt een verkrachter bij haar in en de hond beschermt haar door de verkrachter aan te vallen. De vrouw is dolblij met haar hond. Totdat hij ook een willekeurig zwart persoon aanvalt en nog een. Ze ontdekt dat de hond is getrained om zwarte mensen aan te vallen. Haar omgeving wil dat de hond wordt afgemaakt, maar een zwarte hondentrainer is vastbesloten om de hond te genezen.
Aanvankelijk verwacht je misschien een b-film a la Cujo te gaan zien. White Dog is echter heel andere koek als Cujo, want de film wind er geen doekjes om dat mensen de echte monsters zijn en niet de hond. Mensen die vechthonden trainen en fokken horen wat mij betreft bij het laagste van het laagste. Daarnaast heeft White Dog ook veel meer materie. Het is namelijk een grote metafoor op rassenhaat. Een hond is een onschuldig dier, maar door het dier pijn te doen en te mishandelen kun je het vals maken en trainen om mensen aan te vallen. Op dezelfde manier zijn kinderen onschuldig, maar kunnen ze door racistische ouders leren om anderen te haten. De moderne maatschappij probeert (o.a. door onderwijs) het racisme af te leren, net zoals de hondentrainer in de film de hond wil genezen. Maar zoals Samuel Fuller heel duidelijk maakt aan het einde van de film, is het nog maar de vraag of dat mogelijk is...
De film werd in de VS totaal verkeerd begrepen. The National Association for the Advancement of Colored People was - bizar genoeg - van mening dat het uitgangspunt van de film racistisch is en protesteerde fel tegen het uitbrengen van de film. Hierdoor besloot de studio de film alleen in Europa uit te brengen, waar hij wel begrepen werd. Criterion wist de film gelukkig in handen te krijgen en zo is de waardering over de jaren langzaam aan gekomen.
Het uitgangspunt van de film is waargebeurd. De vriendin van de schrijver van het verhaal had echt een hond aangereden die vriendelijk was tegen blanke mensen en agressief tegen zwarten. Dat is echter wel waar de realiteit ophoud, want ondanks de super sterke metafoor is een groot gedeelte van de dialogen vrij onzinnig. Bovendien vind ik die dierentrainers van Noah's Arc niet bepaald diervriendelijk. White Dog laat ook goed zien hoe weinig mensen zich in de jaren '80 bewust waren van dierenwelzijn. Het vergassen van asielhonden en het leren van trucjes aan leeuwen zijn toch dingen die we vandaag de dag niet meer accepteren. De film is gelukkig wel gemaakt onder toezicht van American Humane, dus ik vertrouw erop dat in de film zelf geen dierenmishandeling heeft plaatsgevonden. Wat een ongelooflijk geduld moeten filmmakers hebben gehad om alle shots goed te krijgen met de hond.
De film is prima opgenomen en bevat een aantal geniale beelden. Bijvoorbeeld anthropomorfische shots vanuit het perspectief van de hond, een shot waar een zwart jongetje net op tijd uit het gezichtsveld van de hond loopt of het geniale geschoten diep trieste einde van de film. Dat samen met een soundtrack van niemand minder dan Ennio Morricone.
Al met al vind ik White Dog een sterke film. Toegegeven, soms werd het een beetje onrealistisch en niet ieder moment boeit even veel. Toch vind ik het knap van Fuller een film te hebben gemaakt die zowel werkt als Thriller als een commentaar op rassenhaat. Een hond is kleurenblind, maar de mens leert hem zwart van wit te onderscheiden...
http://www.80shorrormovies.com/_images/boxart/white_dog82.jpg
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
2) Horrorstijlen (violet)
f) Documentary/Mockumentary/Shockumentary
Voortgang: 8/54
The Houses October Built (2014)
http://www.dvd-forum.at/img/uploaded/8db3aa221ee3f75b53e53e157fab28203a7a5a59_hq.jpg
Films uit het found-footage horror subgenre kennen maar weinig echt goede uitschieters. Deze 'The Houses October Built' is geen uitzondering daarop maar weet nog enigszins te vermaken door zich presenteren als een Mockumentary en een paar creepy momenten. Het handelt over een groep van vijf horror-fans op die zoek zijn naar de meest extreme 'haunted house'-attracties in de Verenigde Staten. Tussen de beelden van de meegebrachte camera's zien we dan ook wat archief-beelden over deze spookhuizen. Uit die archief-beelden blijkt onder andere dat zo'n 30 miljoen Amerikanen elk jaar ongeveer 2500 spookhuis-attracties bezoeken. Ook wordt de suggestie gewekt dat sommige iets meer krijgen dan waar ze om vragen. De beelden uit real-life 'haunted house'-attracties zijn verreweg de meest interessantste van de film. Echter zijn deze te spaarzaam en is het verder vooral veel dom inhoudsloos geouwehoer (te typische Amerikaans) Er wordt wel gepoogd om het iets spannender te maken door creepy figuren en wat angstige momenten in te bouwen en ook de climax bij de “Blue skeleton” was nog redelijk spannend maar dat was niet genoeg om deze film heel geslaagd te vinden.