• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.556 votes
Profile

Horror (en thriller) zonder grenzen

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

The Gore Gore Girls (1972)

Categorie 3: Gewelddadig (rood)

c. Splatter

Verenigde Staten, FTV

Voortgang: 5/54

https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12481.jpg?cb=1433573987

Aan de ene kant een typische Herschell Gordon Lewis film, maar toch viel het me best wel tegen. Het verhaal is vrij simpel: we hebben een moordenaar die het gemunt heeft op (lelijke) stripteasedanseressen. Het laat zich raden hoe de film zich ongeveer ontwikkelt: we zien een stripteasescene, een moord met een goeie portie gore, een slecht geacteerd politieonderzoek, een stripteasescene, een moord, een stukje politieonderzoek, enzovoort enzovoort. De moorden en bijbehorende gore zijn nog wel aardig en hoewel een beetje nep wel lekker smerig, maar de rest van de film is behoorlijk saai. Abraham Gentry is een vreselijk irritante detective, het onderzoek heeft geen enkele vorm van sfeer of spanning, het verhaal is een prul, de acteurs zijn verschrikkelijk, en behalve de moorden zelf heb ik me stierlijk lopen vervelen. 1.5*

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

Dat is geen warme aanbeveling.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Nee, alleen als je groot HG Lewis fan bent, zou ik het je misschien aanraden. Maar zelfs dan eigenlijk niet . Om het positief te bekijken, de volgende film gaat vast beter bevallen

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Woland wrote:

The Gore Gore Girls (1972)

c. Splatter

Verenigde Staten, FTV

Voortgang: 5/54

(afbeelding)

Aan de ene kant een typische Herschell Gordon Lewis film, maar toch viel het me best wel tegen. Het verhaal is vrij simpel: we hebben een moordenaar die het gemunt heeft op (lelijke) stripteasedanseressen. Het laat zich raden hoe de film zich ongeveer ontwikkelt: we zien een stripteasescene, een moord met een goeie portie gore, een slecht geacteerd politieonderzoek, een stripteasescene, een moord, een stukje politieonderzoek, enzovoort enzovoort. De moorden en bijbehorende gore zijn nog wel aardig en hoewel een beetje nep wel lekker smerig, maar de rest van de film is behoorlijk saai. Abraham Gentry is een vreselijk irritante detective, het onderzoek heeft geen enkele vorm van sfeer of spanning, het verhaal is een prul, de acteurs zijn verschrikkelijk, en behalve de moorden zelf heb ik me stierlijk lopen vervelen. 1.5*

Het is ook niet mijn favoriete HG Lewis film. Blood Feast 2, Wizard of Gore, zelfs Two Thousand Maniacs en Gruesome Twosome vind ik een stuk beter dan deze film. Het verhaal in Lewis films is nooit echt hoogstaand maar zijn concepten en vaak bizarre of geschifte karakters spreken mij wel aan. Dit ontbreekt toch wel in de Gore Gore girls, de detective is idd vervelend. Vergelijk die met het oude dametje en haar domme zoon uit Gruesome Twosome, de mayor en zijn hillbilly kompanen uit Maniacs, Fuad Ramses en de niet zo snuggere agenten uit Blood Feast 2, Montag the wizard of Gore dat zijn personages die zijn films erg leuk maken. Welke is weer jouw favoriete Lewis joolstein? Ik dacht the Gruesome Twosome of toch The Wizard of Gore? De laatste heeft wellicht nog het meest interessante concept als je van geschift houdt natuurlijk

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Cannibal Ferox (1981)
d. Kannibalisme
Italië, FTV
Voortgang: 6/54

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1798.jpg?cb=1498896985

Het begint allemaal als een wat flauw aftreksel van Cannibal Holocaust: een zelfde verhaal waarbij een groepje blanke Amerikanen de jungle intrekt (om iets andere redenen), wat in het begin al wordt 'opgeleukt' met wat slechte grappen en slapstick. De blonde doos en haar douche-aanbieder, het huisdiertje, het belerende academische tutje, en al gelijk een ongelukje bij het eerste het beste dier dat ze zien. Het is nogal een ongeloofwaardig incompetent stelletje expeditiegangers. Maar in no time zitten ze schijnbaar diep genoeg in de jungle om de kannibalen tegen te komen, en niet alleen dat, ook nog twee andere New Yorkers (klein wereldje die jungle, schijnbaar) die zich nogal misdragen hebben tegen de lokale Indianen.

Helaas is ook deze kannibalenprint nou niet gemaakt door een dierenliefhebber - we zien al snel hoe een slang uitgebreid een ander beest aan het wurgen is, niet heel veel later is een slang aan de beurt om door een hagedis doodgebeten te worden, wederom een schildpad die met bruut geweld geslacht wordt, en gedurende de film zien we wel vaker beestjes geslacht of opgegeten worden. Op dat vlak is het misschien nog wel een graadje erger dan Cannibal Holocaust.

Wat je ook van het dierengeweld vindt, ook daarbuiten is het niet zo'n hele geweldige film. Het is een vooral een parade van gore en buitensporig geweld (inclusief bovengenoemd dierenleed), een paar blanken die zich misdragen tegen de kannibalen en de kannibalen die wraak nemen, echt heel slecht acteerwerk en zeker in het begin nogal wat flauwe grappen. Dat past wat mij betreft totaal niet in wat later een veel grimmigere film wordt. Als in de tweede helft de kannibalen los gaan wordt het nog wel enigszins te genieten, maar uiteindelijk blijft het een mindere variant van Cannibal Holocaust, wat voorlopig toch de ultieme kannibalenfilm blijft voor mij. 2.5*

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

alexspyforever, mee eens, ik vond met name The Wizard of Gore en Blood Feast best vermakelijk, deze kwam er helaas niet in de buurt.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5318 votes

Deadfall Trail (2009)

1b: Avontuur

Avontuurlijke en leerzame survivaltrektocht kent een tragisch verloop.

Vooral veel avontuur en drama met een licht horror/thriller kantje in het denkbeeldige en het einde.

Voor de survivalfan zeker een aanrader.

Voortgang: 7/54

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

alexspyforever wrote:

Welke is weer jouw favoriete Lewis joolstein? Ik dacht the Gruesome Twosome of toch The Wizard of Gore?

Blood Feast 2, Wizard of Gore, Two Thousand Maniacs zijn mijn favorieten en Gruesome Twosome komt daar net achteraan! Hilarisch met die dame steeds tegen de opgezette kat Nietwaar, Napoleon? zegt.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

(quote)

Blood Feast 2, Wizard of Gore, Two Thousand Maniacs zijn mijn favorieten en Gruesome Twosome komt daar net achteraan! Hilarisch met die dame steeds tegen de opgezette kat Nietwaar, Napoleon? zegt.

Eigenlijk toch wel zijn 4 beste films ja of toch zijn meest vermakelijke. Ik zou toch weer eens willen gaan schrijven over mijn favoriete horrors nu dat ik er over spreek

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

The Hallow (2015)
Categorie 4: Monsters (groen)
a. Natural fauna
Verenigd Koninkrijk, FTV
Voortgang: 7/54

https://www.moviemeter.nl/images/cover/99000/99901.jpg?cb=1477074166

Wereldschokkend is het allemaal niet, maar ik vond The Hallow best wel een geslaagd genrewerkje. Adam, Claire en hun jonge zoontje Finn verhuizen naar een plek diep in de Ierse bossen, en zoals de locals al snel vertellen: Adam moet daar wegblijven, want het is daar niet pluis. Zoals in bijna elke horrorfilm wordt dit advies natuurlijk in de wind geslagen, en wat volgt is een sfeervolle, claustrofobische vertelling over wat er gebeurt als je de lokale bosdemonen boos maakt. De eerste helft blijft de dreiging vrij vaag, maar langzamerhand wordt er steeds duidelijker wat het jonge gezinnetje naar het leven staat. De uitwerking is weliswaar wat formulaisch, maar vermakelijk vond ik het wel.

Het verhaal is schijnbaar gebaseerd op Keltische legenden, al komen aspecten hiervan me vooral bekend voor uit de Noorse verhalen over trollen, changelings, en ontvoeringen. De goblins of hoe je die monsters ook wil noemen zijn best tof gemaakt, en dito voor de transformatie van Adam die langzaamaan ook muteert tot medegoblin, maar niet voordat hij het leven van Claire en Finn redt. De dreiging is weer eens wat anders en spek naar m'n bekkie, dus ik rond 'm naar boven af: 3.5*.

cityofshadows

• 10 messages
  • 1110 votes

Henge (2011)
Categorie 4: Monsters
c. Mutations
Voortgang: 8/54
http://horrornews.net/wp-content/uploads/2013/01/Henge-2011-Hajime-Ohata-movie-1.jpg

Vandaag was ik op zoek naar een kort tussendoortje en zo kwam ik bij Henge (2011) terecht. Deze film is toch wel een geval apart. In minder dan een uur gaan we van een vrouw die haar, met psychische problemen kampende, echtgenoot bijstaat, naar een gigantisch monster dat in ware Godzilla-stijl de stad in puin legt. Nu ben ik gewoonlijk niet zo’n fan van body horror en mutaties, maar op de een of andere manier kon ik hier toch van genieten. De korte speelduur en het no nonsense verhaal zullen daarbij ongetwijfeld geholpen hebben. Dat het budget laag was, spatte van het scherm, maar gelukkig was het design van het monster wel goed. Het einde had voor mij iets minimalistischer gemogen aangezien de effecten wel heel goedkoop oogden. Al moet ik zeggen dat dit compleet over de top einde ook wel iets bijzonder was. 3,0*

WardT

• 274 messages
  • 3106 votes

The Babysitter (2017)

Categorie 1: Horrorkruisingen

1c: Comedy horror

Voortgang 6/54

Onzinnig vermaak. De comedy was vaak wel typische flauwe Amerikaanse tienerhumor, tegelijkertijd werd het wel zo over the top gebracht dat het nog wel enigszins werkte. Het horrorgedeelte vond ik ook degelijk, maar had misschien wel net wat rauwer gemogen in hoe het in beeld gebracht werd. Visueel zeker verzorgd, misschien wat glad, maar dat past wel bij de bubblegumsfeer. Over het geheel genomen een vermakelijke popcornavond, maar net niet grappig/leuk genoeg om echt te blijven hangen. 2,5*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Resident Evil (2002)

Categorie 1: Horrorkruisingen

a. Actie

http://horrornews.net/wp-content/uploads/2010/09/resident_evil_2002-4.jpg

Een actiefilm die dankbaar gebruik maakt van een paar standaard elementen uit de horror en scifi cultuur. Niet verrassend en erg drijvend op actie, op vaart en op sfx. En eigenlijk nog wel leuk ook.

Het verhaal is niet origineel en gaat ongeveer als volgt: een groepje helden strijdt voor de goede zaak en wordt daarbij bedreigd door een gevaarlijk virus, een eigengereide computer, zombies en gemuteerde viervoeters. Op de weg naar de verlossing moet de groep heel wat tegenslag overwinnen. In de hectiek is er ruimte ingebouwd voor wat drama en krijgt de kijker gelegenheid om met de personages te sympathiseren. Verder zien we veel last minute escapes en opofferingen voor het goede doel.

Ook de typische techno setting met veel glas en metaal nog even vermelden. Altijd goed voor een kil en onheilspellend sfeertje. Als in zo'n setting buzzers en alarmbellen afgaan, zorgt dat voor extra dosis heftigheid en onrust. Heel routineus, heel afgelikt, maar onmiskenbaar met een sfeerverhogend effect.

Tja, het klinkt allemaal heel standaard en het is allemaal heel standaard. De hoge actiesnelheid verhindert overigens dat je daar tijdens het kijken volop mee bezig bent. Je schuift die betweterige observaties heel gemakkelijk aan de kant en duikt moeiteloos in de actie. Na afloop is dat een hele verrassende constatering.

'Resident Evil' is vooral een vermakelijke film. Lekker veel actie en lekker veel vaart. Van verveling is geen sprake. En ja, als dat de finale constatering is, dan is er met deze film niet veel mis, denk ik.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Collins hoewel ik absoluut geen fan ben van actiefilms vond ik de eerste 2 RE films best wel vermakelijk. Ik heb ooit nog een van de spellen op de eerste Playstation gehad dat zal wel mee hebben geholpen

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

Anatomie (2000)

Categorie 6: Regio/taal

b. Germaans

Voortgang: 9/54

http://www.zelluloid.de/images/szenen/3dcd0e6aea8f4.jpg

Als je je hebt voorbereid op een heuse horrorfilm met shockeffecten van fysieke en psychologische aard dan is deze Duitse productie erg tegenvallend. Als je je hebt voorbereid op een spannende film dan is deze Duitse productie nog steeds tegenvallend. Als je je hebt voorbereid op een hele matige en dodelijk saaie Duitse productie dan zit je echter goed.

De film brengt teleurstellend weinig opwinding teweeg. Zelfs een kleine jumpscare is teveel gevraagd. Er is geen flintertje spanning te bekennen. Het is matig, matig. De kwalificatie horror is volkomen onterecht. Thriller/Krimi dekt de lading beter. Maar dan wel eentje van de saaie en belegen soort.

Toch gek, want het verhaal is niet onaardig en de setting is uitermate geschikt voor het betere griezelwerk. Een heerlijke kille anatomische ruimte waar de lichtval de fantasie prikkelt en waar de lijken voor het oprapen liggen. De spannende en ongemakkelijke mogelijkheden van zo'n fantastische setting blijven echter onbenut. De setting genereert geen spanning en suspense. De ruimte roept amper een duistere en onheilspellende sfeer op. Het gebruik ervan is gewoon te klinisch en brengt daardoor geen sfeervolle meerwaarde in de film.

Het verhaaltje dan. Dat leent zich voor nagelbijtende spanning, maar is simpel uitgewerkt. Er zijn geen konijnen die uit hoge hoeden komen. Het is rechttoe rechtaan. Het is saai en onbeholpen. Het is voorspelbaar met veel herhaling van zetten. Het is veel gedans om een thema zonder expliciet iets te tonen. Dat laatste geldt trouwens ook voor de anatomie van de personages die zich op het romantische vlak laten gelden. De film blijkt ook op die momenten uit te blinken in prikkelvrije suggestie.

Het is gewoon een vervelende film. Er is geen enkele spetterende en huiveringwekkende scène te bekennen. Nou, ok dan, de finale spettert een beetje, maar die steekt dan weer dermate knullig in elkaar dat de film toch nog met een teleurstellende sisser afloopt. Geheel in stijl met de rest van de film dus. Gründlich is het wel.

Verschrikkelijke film.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5318 votes

Happy Hunting (2017)

1d: Drama

Opgelet! Verslaving aan alcohol en drugs leidt tot je ondergang! Dat maakt deze Manhunt movie zonder omwegen wel degelijk duidelijk.

Soms mooie kills en een einde met een schaterlach

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

2) Horrorstijlen (violet)

g) Giallo

Lo Squartatore di New York (1982)

https://image.tmdb.org/t/p/w780/4lfkFFgFIpTU25zjsUmCPdoXU8h.jpg

Het verhaal is simpel: in New York dwaalt een maniak rond, die het op welgevormde dames heeft voorzien. De gewelddadige scènes zijn talrijk, doorweven met naakt en vaak in close-up gefilmd. Doordat er soms door de ogen van de killer werd gefilmd, deed het me af en toe denken aan William Lustig's MANIAC (1980). Maar dan wel op een Fulci manier met veel naakt en bloed om te choqueren. De kijker wordt opgegeild met naakte vrouwenlichamen die dan iets later vreselijk worden gemutileerd. Smullen voor de liefhebbers van (Euro-)horror. De voor het giallo-genre gebruikelijke plotgaten zijn aardig weggemoffeld en het blijft lang raden naar (zoals gebruikelijk vergezocht) de identiteit van de moordenaar die de politie door de telefoon treitert met zijn Donald Duck-stemmetje (een effectief bizar detail). Vermoedelijk was de film maar weinig meer dan een excuus om ​​het publiek het na hun zin te maken, niets mis mee! Zeker niet als het met zo'n brutale hardheid wordt getoond.

Il Gatto Nero (1981)

https://lastroadreviews.files.wordpress.com/2013/05/20130513-022414.jpg

Erg losjes op het verhaal van Edgar Allen Poe's The Black Cat gebaseerde film, door de ongekroonde koning van de Italiaanse horror-sickies Lucio Fulci, die hier aanmerkelijk subtieler te werk gaat dan je van hem verwacht zal hebben. Poe's verhaal was een kort verhaal en niet genoeg om anderhalf uur speelduur gevuld te krijgen. Er moesten dan ook elementen bij worden verzonnen. Bij het Giallo-genre wordt dat dan algauw een whodunit en hierdoor is er flink gesneden in het originele verhaal. Hiertegenover staat dat de interessantste elementen uit het origineel wel bewaard zijn gebleven. Mooiste aanvulling was wel het vermoorden van de kat en de afdruk hiervan op een door brand geblakerde muur. Vooral mede door hoe de kat gefilmd is en met behulp van goede montage weet het poezenbeest toch heel wat 'schrik' aan te jagen. Hoe het dier de onfortuinlijke de dood injaagt getuigt van een zeker sadistisch raffinement, wat het er allemaal niet minder luguber op maakt. Ondanks dat Fulci's bij deze film de nadruk meer op sfeer en minder op bloed en smerigheid lig, is het toch een zeer fijne film.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

The Blackcoat's Daughter | February (2015) - 7) Periode (wit) - i. 2010-heden - 9/54 (FTV) https://thewolfmancometh.files.wordpress.com/2015/09/february-movie-kiernan-shipka-blood-knife.jpgLange zit voor zo'n korte film. Het begint wat mysterieus maar op den duur gaat dat door matige editing over op vaag en saai. Het is een hele tijd lastig om de drie verhalen van de drie meisjes te volgen. Het ergste is toch wel de opdringerige en monotone soundtrack waar continu zonder enige reden dreiging van uitgaat. Het is eng omdat de soundtrack het 90 minuten lang ons zo laat weten, dat werkt bij mij averechts en maakt het erg saai. De cast doet het goed, maar de soundtrack verpest het voor mij volledig. 1,5*

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Flowers in the Attic (1987) - 7) Periode (wit) - f. 1980-1989 - 10/54 (FTV)https://crypticrock.com/~crypti10/dev/wp-content/uploads/2014/11/flowers-in-the-attic-1987.jpgIk neem aan dat deze als horror mag, zoniet dan hoor ik het wel, horrors uit de jaren '80 zijn er wel meer . alexspyforever je hebt hem gezien zie ik? De remake staat op imdb wel als horror, en het plaatje komt uit This Week in Horror Movie History - Flowers in the Attic (1987) - Cryptic Rock.

De film, over een vrouw die met haar kinderen bij oma intrekt terwijl ze niet welkom zijn en het gezin daar wordt ingesloten, vond ik helaas wat aan de slappe kant, mooie sfeervolle setting maar er gebeurt niet zoveel, had wel spannender/beter gekund, de regie slaagt er niet in om de spanning goed naar de kijker over te brengen. Kleine 2,5*

Boeikens

• 4467 messages
  • 5318 votes

XII (2008)

3b: Slasher/Revenge

Een bloody headshot deed binnen de eerste 5min hopen op lekkere gore, maar neen, echt geen aanrader dit

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

arno74 voor mij is het OK als horrorfilm. Ik heb in mijn studententijd de roman ooit gelezen, eigenlijk de hele reeks. De film is op zich niet zo schokkend omdat het hele incestgebeuren dat tussen broer en zus dat centraal staat in de boeken maar heel beperkt blijft in de film. Een duidelijk voorbeeld van een horrordrama.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

7e Periodehorror - 1970-1979

Voortgang 9/54

Nightwing (1979)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/23000/23725.jpg?cb=1519583032

Zoals user brucecampbell lang geleden eens zei, een film waarin weinig gebeurt. Er zijn een 3-tal scènes waarin we een grootscheepse aanval zien van de vampier vleermuizen, die het hoogtepunt van de film vormen. De karakters en het verhaal zijn niet bijster interessant te noemen. Door de weinige actie, dialogen en gebeurtenissen die uiteindelijk weinig belangrijk waren en dan nog een of ander bovennatuurlijk plotje rekten de film tot zo een 100 minuten wat natuurlijk veel te lang was. De shots van het ruwe woestijn en berglandschap waren wel fraai maar uiteindelijk toch te weinig om deze een voldoende te geven.

So Sweet, so Dead (1972)

http://images2.static-bluray.com/products/20/46409_1_large.jpg

Ik ga me aansluiten bij de review van mikey je moet maar de pech hebben om een vrouw te zijn die vreemd gaat terwijl de mannen blijkbaar ongestoord ontrouw kunnen zijn. De moorden zijn niet slecht maar vrij snel uitgevoerd. Zoals wel vaker bij een echte giallo veel vrouwelijk naakt. De inspecteur lijkt inderdaad nogal incompetent want hij heeft totaal geen idee hoe de moordenaar te vatten. Je ziet hem ook maar weinig progressie maken. Ik vond het wel aardig, krijgt een voldoende.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Magic (1978)
e. Dolls
Verenigde Staten, FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10236.jpg?cb=1394281540

Best een vermakelijk filmpje. Echt horror is het niet (en dat label heeft het op MM dan ook niet), en het verhaal volgt ook een redelijk te verwachten verloop, maar met name het puike acteerwerk van Anthony Hopkins, die de escalerende gekte en manie van Corky uitstekend belichaamt, en eigenlijk ook van de rest van de cast maakt het een solide thriller. Het is het verhaal van de onzekere goochelaar Corky Withers, en wat sullige, verlegen jongen met technisch prima goochelskills maar met veel te weinig stage presence om van zijn show een succes te maken. Maar op een gegeven moment komt hij met een leuke gimmick: de grofgebekte buikspreekpop Fats in combinatie waarmee hij wel uit de verf komt. Waar we echter al snel achterkomen is dat Corky psychisch niet al te stabiel is; het karakter van Fats is een uiting van schizofrenie en 'dwingt' hem al snel tot gewelddadige, primaire reacties. Een soort van Mr. Hyde tot Corky's Jekyll.

Hoe de vork in de steel zat, en de ontwikkelingen gedurende de film, waren dus niet heel verrassend, maar alsnog vermaakte ik me prima met de mentale ontrafeling van Corky. Tot mijn verbazing kwam ik ook nog een sample tegen die door het onovertroffen (ahem) Therapy? gebruikt is in het noise-klassiekertje Dancin' with Manson - 'Take the knife upon the hill, lover... And kiss the girl goodbye.' Niet heel relevant voor mijn beoordeling van de film, maar toch een leuk puntje trivia voor ondergetekende.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

Class of 1999 (1990)

g. Mens vs machine

Verenigde Staten, FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9214.jpg?cb=1366911883

Seattle, 1999. Amerika is gedegenereerd tot een postapocalyptische wereld waar Mad Max nog een puntje aan kan zuigen. Waar de jeugdbendes, die eruit zien als een stelletje cliche-punkers uit begin jaren '80, de dienst uitmaken, met Uzis en Kalashnikovs rondrijden en iedereen doodschieten die ze maar willen. Maar toch gaan ze naar school. Waar ze opeens bang worden van een pak billenkoek. Hoe dan ook, deze situatie vraagt natuurlijk om discipline: en wat kan er nu misgaan als we een paar militaire androids in gaan zetten als leraar?

Inderdaad, Class of 1999 is een ongegeneerde pulpfilm. Verwacht geen al te samenhangend verhaal, of subtiliteit: dit is anderhalf uur lang clichebendeleden, ontsporende androids, cartoonesk geweld en kazige one-liners. En in dat genre is het best nog wel de moeite waard. Verwacht geen Terminator-achtig gedoe, dit is een b-film en proud of it. En dat is ook wel eens lekker. 3.0*

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

a) Gothic

Voortgang: 10/54

Gothic (1986)

https://goregirl.files.wordpress.com/2010/07/gothic1.jpg

Het was een beetje lastig om over deze film kort te zijn

Het jaar zonder zomer 1816, in dat jaar arriveert dichter Percy Bysshe Shelley (Julian Sands) samen met zijn toekomstige vrouw Mary Godwin (Natasha Richardson) en haar stiefzuster Claire Clairmont (Myriam Cyr) bij de villa Diodati aan het Meer van Genève om te verblijven bij dichter en schrijver Lord Byron (Gabriel Byrne). Ook aanwezig is de arts John William Polidori (Timothy Spall). Deze bijeenkomst van literaire bekende zal de geschiedenis in gaan als de geboorte van zowel Frankenstein als ook de moderne vampier. Deze film van de Britse regisseur Ken Russell heeft verder een 'fictief' verhaal maar is deels wel gebaseerd op die bijeenkomst. Vandaar dan ook de naam 'Gothic.' Echter is dit geen makkelijke of rechtlijnige film. Eerder chaotische en het zal absoluut niet iedereen in de smaak vallen.

Enige voorkennis over de histories personages maakt het kijken misschien iets leuker maar is niet echt een vereiste. Wel is het nodig om sterk tegendraadse films leuk te vinden want regisseur Ken Russell doet wat erin hem opkomt en wat hij zelf leuk vind. Dit kan soms Artsy Fartsy (is het niet) overkomen en dat moet je natuurlijk wel liggen! In de hoofdlijn zijn het die vijf karakters die uiteindelijk iets creëren maar verder is alles plot-technisch zo'n beetje losgelaten. Af en toe lijkt het dan ook op experimenteel toneel, terwijl op andere momenten het meer kinds overkomt.

Dit kan ook komen doordat iedereen ook daadwerkelijk aan de laudanum heeft gezeten. Er zijn zoveel rare beelden. De meest bizarre zijn toch wel een harnas dat tot leven komt waarvan tevens de fallus is geharnast, borsten met ogen, een gerecht met rijst en levende bloedzuigers, Een Turkse buikdansende mannequin. Daarnaast zijn er ook de terugkerende elementen van de gotische literatuur te zien; een oud kasteel, verval, demonische (en Byronische) figuren, schedels, stormachtige nachten, bliksem, dromen, voortekenen, en romantische liefde, we zien ze allemaal in cameo's in de film.

De cast met bekende namen speelt erg goed en doen niet voor elkaar onder. Toch is het Timothy Spall die het meest opvalt. Hij maakt optimaal gebruik van zijn kansen om een hysterische, overspannen dokter Polidori uit te beelden die krankzinnig jaloers lijdt onder suïcidale gedachten. De gek onder de gekken. Om deze gekte te completeren is er dan nog de soundtrack van Thomas Dolby. Zijn maffe synthipop past goed bij de verwarde sfeer.

Met een onderwerp uit het begin van de negentiende eeuw, gefilmd op een manier die doet denken aan de flowerpower van de jaren '60 maar die toch overduidelijk uit de jaren '80 komt, weet regisseur Ken Russell een geïsoleerde, opzettelijk clichématige maar wonderbaarlijke gotische wereld te scheppen.Een filmische orgie!

Als laatste nog een klein feitje: Het schilderij dat op de schoorsteenmantel hangt in de logeerkamer, en die in een droom wordt nagebootst in live-actie, is gebaseerd op John Henry Fuseli's The Nightmare

La Frusta e il Corpo (1963)

https://demmentia.files.wordpress.com/2015/06/la-frusta-e-il-corpo-1963-20.jpg?w=640&h=359

Donkere contouren van een (familie)kasteel op de kust, de ruisende zee, kliffen op de achtergrond, verlaten stranden, regenbuien, de huilende wind die om het kasteel giert, geheime gangen, haardvuren, krakende vloeren, schaduwen, het zijn de sfeervolle ingrediënten van deze gotische horror van regisseur Mario Bava. Vakkundig gemaakt en met als belangrijkste blikvangers Christopher Lee en Daliah Lavi. Regisseur Bava heeft met deze ‘The Whip and The Body’ dan ook, zoals voor veel van zijn producties geldt, een op meerdere onderdelen verdienstelijke horrorfilm afgeleverd waarin zijn kwaliteiten zich weer duidelijk laten gelden. Het nadeel is dat de regisseur stijl en sfeer wat teveel voorop stelt, en dat het verhaal daaraan teveel ondergeschikt wordt gemaakt en dat Bava met zijn verhaal ook teveel kanten op wil. Verder een prima klassieke horrorfilm van Italiaanse makelij die op meerdere gebieden nog wel weet te waarderen.

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

b) Found footage:

Voortgang: 11/54

The Black Water Vampire (2014)

http://horrorcultfilms.co.uk/wp-content/uploads/2014/02/1930ded06bb43f8f91588366620bded4.jpg

Cliché, cliché let me count the way: talloze nutteloze scenes, vijf scènes met een belachelijke creatuur, vier naïeve documentairemakers, drie persoonlijkheden die niet meer waren dan karton, twee ahum... angstaanjagende nachten in het bos en één moorddadige dreiging. Wacht, heb ik oneindige clichés al genoemd? Ik mistte alleen nog de snotterige neus. Het is hetzelfde plot wat we al honderden keren eerder zagen. Groepje maakt zich klaar om een documentaire te gaan maken, gaat op weg naar het bos en in het bos komen ze iets tegen. Het script is niets minder dan The Blair Witch Project. Voor degene die found footage een warm hart toedragen zijn er een paar bevredigende shots, de laatste vijftien minuten gebeurde er ook echt iets en het einde was zelfs nog ietwat verrassend. Het is allemaal te mager om ook maar van een goede film te spreken.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

joolstein, welke film is dit?

joolstein

• 10828 messages
  • 8910 votes

baspls wrote:

Wil je dat echt weten?

Ik heb het aangepast! THXS!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

Klinkt net als die film die found footage populair maakte maar eigenlijk alles deed zoals je het (in mijn ogen) NIET moet doen

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Invasion of the Body Snatchers (1956) - 4) Monsters (groen) - b) Natural flora - 11/54 (FTV)http://screenprism.com/assets/img/article/_1080x400/DI-InvasionOfTheBodySnatchers.jpg

Wat een erg aangename verrassing was dit! Ik was bang voor een doorsnee zombiefilm (wat het niet is) maar al meteen vanaf het begin zie je dat de kwaliteit erg hoog ligt. De makers zijn hier voor een bloedserieuze aanpak gegaan om een film te maken die uiteindelijk een horror-scifi blijkt te zijn, maar waarvan je dat aanvankelijk niet zou zeggen en van een uitzonderlijke kwaliteit is. Geen of nauwelijks special effects, sterke acteerprestaties en een geloofwaardig mysterieus verhaal zuigen je snel mee. Er zit alleen wel een plotgat in waaraan ik me stoorde, alleen daardoor komt het niet verder dan de ruime 4* die het van me krijgt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.