• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.282 votes
Profile

Vrije filmchallenge

joolstein

• 10824 messages
  • 8910 votes

alexspyforever

Häxan heb ik vorig jaar met de horror-challenge ontdekt, die was inderdaad fantastisch! Superfilm!

En hahaha, je mag niet meer raden wat ik voor 1923 heb uitgekozen: The Hunchback of Notre Dame

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Up in Smoke (1978)

86 Minuten

FTW

<250 stemmen

Algemeen klassement

166 + 86 + 5 + 10= 267 punten

Periode klassement

2 punten

https://img.yescdn.ru/2016/07/21/cover/d6a40cd00bc78520380e7c63f10c5143-up-in-smoke-1469087636.png

Ik was tot nu volledig onbekend met dit schijnbaar toch redelijk bekende duo en besloot me er maar eens aan te wagen. De film is mij niet tegengevallen maar ik had op meer gehoopt, vooral het duo vond ik niet altijd even lachwekkend maar ze hadden zeker wel hun momenten. Om de rechercheurs daar in tegen heb ik telkens weer moeten lachen, de simpelheid die daar van af droop. Het 'middenstuk' in de film is wel erg lang maar wordt gelukkig afgesloten met een sterk laatste half uur. Die soundtrack is zeker noemenswaardig, sleept je fijn door de film heen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Inmiddels is de kogel door de kerk betreffende het landenklassement. Alathir heeft een mooie manier bedacht om punten te verdienen door het aandoen van verschillende filmlanden. je kan hier echter bij elke film punten verdienen (in tegenstelling tot periode waar je enkel 1 punt kan verdienen per verschillend filmjaar dat je aandoet). Hoe groter het land is op gebied van film hoe minder punten is het principe, dat lijkt mij ook logisch. Hier kan natuurlijk altijd over gediscussieerd worden en ik heb een paar aanpassingen gedaan, maar laten we het voor de challenge op deze manier behouden. Gelieve dus vanaf nu ook het land (of landen) van productie te vermelden bij je registraties.

Alathir en TornadoEF5 houden in principe de punten bij (met terugwerkende kracht):

Verenigde Staten : 1 punt

Verenigd Koninkrijk: 2 punten

Canada: 2 punten

Australië: 2 punten

Nederland: 2 punten

België: 2 punten

Japan: 3 punten

Scandinavië: 3 punten

West- en Centraal Europa (Duitsland, Liechtenstein, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Andorra, Frankrijk, Monaco) + Spanje + Italië : 3 punten

Zuid-Korea, Hong Kong & China: 4 punten

Nieuw-Zeeland: 4 punten

Oost-Europa: 5 punten

Midden-Oosten + rest van Azië: 5 punten

Rusland: 5 punten

Turkije: 5 punten

India: 5 punten

Latijns-Amerika: 5 punten

Afrika: 6 punten

Oceanië (minus Australië en Nieuw-Zeeland): 6 punten

Ik tag enkel de mensen die al deelnemen:

Baggerman

baspls

Boenga

Cikx

DVD-T

EW101

Gang_Star

GoodOldJack

horizons

joolstein

kaketoe

luukve

Miszmi

moviefreak#1

MovieMind

Night's Watch

Rvdz

scorsese

tbouwh

U96

Woland

Zandadder

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

alexspyforever wrote:

Inmiddels is de kogel door de kerk betreffende het landenklassement. Alathir heeft een mooie manier bedacht om punten te verdienen door het aandoen van verschillende filmlanden. je kan hier echter bij elke film punten verdienen (in tegenstelling tot periode waar je enkel 1 punt kan verdienen per verschillend filmjaar dat je aandoet). Hoe groter het land is op gebied van film hoe minder punten is het principe, dat lijkt mij ook logisch. Hier kan natuurlijk altijd over gediscussieerd worden en ik heb een paar aanpassingen gedaan, maar laten we het voor de challenge op deze manier behouden. Gelieve dus vanaf nu ook het land (of landen) van productie te vermelden bij je registraties.

Alathir en TornadoEF5 houden in principe de punten bij (met terugwerkende kracht):

Verenigde Staten : 1 punt

Verenigd Koninkrijk: 2 punten

Canada: 2 punten

Australië: 2 punten

Nederland: 2 punten

België: 2 punten

Japan: 3 punten

Scandinavië: 3 punten

West- en Centraal Europa (Duitsland, Liechtenstein, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Andorra, België, Frankrijk, Monaco, Nederland) + Spanje + Italië : 3 punten

Zuid-Korea, Hong Kong & China: 4 punten

Nieuw-Zeeland: 4 punten

Oost-Europa: 5 punten

Midden-Oosten + rest van Azië: 5 punten

Rusland: 5 punten

Turkije: 5 punten

India: 5 punten

Latijns-Amerika: 5 punten

Afrika: 6 punten

Oceanië (minus Australië en Nieuw-Zeeland): 6 punten

India 5 punten, dat is positief

Maar zowel Nederland en België staan bij zowel 2 als 3 punten.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

alexspyforever

Häxan heb ik vorig jaar met de horror-challenge ontdekt, die was inderdaad fantastisch! Superfilm!

En hahaha, je mag niet meer raden wat ik voor 1923 heb uitgekozen: The Hunchback of Notre Dame

Ik zal maar niet teveel suggesties doen of je klopt mij nog in alle klassementen

Ach kan dat niet laten jong voor 1924 The Hands of Orlac, maar ook Das Wachsfigurenkabinett is de moeite, al gaat mijn voorkeur uit naar de eerste vanwege Veidt (Cesare uit Cabinet of Dr. Caligari)

Night's Watch goed opgemerkt van die 2 landen. Dat was dus een van de aanpassingen die ik heb doorgevoerd. Films van eigen bodem zijn toch iets meer in omloop/beschikbaar bij de deelnemers hier. Inmiddels dat aangepast, 2 punten voor die landen dus

DVD-T

• 15565 messages
  • 3122 votes

alexspyforever, ik neem aan dat het eerst genoemde land bij een co-productie dan telt?

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Ja

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

DVD-T wrote:

alexspyforever, ik neem aan dat het eerst genoemde land bij een co-productie dan telt?

Ja dus. Bij twijfel contacteer de heren die het bedacht hebben

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Mijn puntentelling voor landen hoeft niet bijgehouden te worden. Kijk ze vrijwel alleen uit de VS. Leuke 'competitie' voor de mensen die verschillende landen aan willen gaan doen. Ik zal dan ook geregeld (zo niet altijd) vergeten om het land te vermelden, Bij voorbaat alvast excuses daarvoor

DVD-T

• 15565 messages
  • 3122 votes

#3 Lion (2016)

120 minuten

FTV

Land: Australië

https://cinemabravo.files.wordpress.com/2017/04/lion-movie.jpg?w=1200

Erg kundig gemaakte film.

Dat begin in India is echt erg mooi. De reis van de jonge Saroo is prachtig in beeld gebracht. De locatie, de mensen, het dagelijkse leven. Alles is gedaan om dit zo echt mogelijk te laten lijken. Echter wat hierna volgt is niet altijd even interessant. Vooral de romance tussen Saroo en Lucy voelt erg geforceerd aan. De zoektocht van Saroo naar waar hij vandaan komt weet Davis ook niet heel erg boeiend te houden. In ieder geval niet om de volle 2 uur mee te vullen. Dat einde is misschien wat dik aangezet, maar werkt wel heel goed in combinatie met het sterke begin en is een mooie payoff na de zoektocht van Saroo. Acteerwerk is verder prima, al mist de chemie tussen Patel en Mara, en erg mooi geschoten.

Het begin is echt heel erg fijn. Het einde, hoe over sentimenteel het ook is, werkt goed. Alleen jammer dat de rest er tussen in behoorlijk oninteressant, zelfs slaapverwekkend af en toe, is.

2.5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Miszmi wrote:

Mijn puntentelling voor landen hoeft niet bijgehouden te worden. Kijk ze vrijwel alleen uit de VS. Leuke 'competitie' voor de mensen die verschillende landen aan willen gaan doen. Ik zal dan ook geregeld (zo niet altijd) vergeten om het land te vermelden, Bij voorbaat alvast excuses daarvoor

Bij mij is het ook vooral USA. Niet dat ik de andere landen niet leuk vindt maarja de films en genres die me aanspreken komen nu eenmaal vooral uit de States. Ik ga mijn kijkgedrag niet aanpassen met die vele films die hier nog op mijn schijf staan om te kijken. Maar er was duidelijk genoeg interesse voor nog een apart landenklassement vandaar.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Oke, resumerend. Tot nu toe heb ik drie films gezien:

totaal punten, exclusief landen

The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) | 201 punten

Contratiempo (2016) | 121 punten

I Know Who Killed Me (2007) | 120 punten

Landenklassement: VS+Spanje+VS = 5 punten

Periodeklassement: 3

Goed zo?

joolstein

• 10824 messages
  • 8910 votes

alexspyforever

1924 was een vrij moeilijk jaar om te kiezen doordat zowel The Hands of Orlac als ook Die Nibelungen: Siegfried & Kriemhilds Rache van Fritz Lang uit dat jaar komen. Uiteindelijk is de keus gevallen op Orlac omdat ik al drie films van Lang had geselecteerd.

Dit is mij lijstje:

(1924) The Hands of Orlac Orlac's Hände - Robert Wiene

(1925) The Phantom of the Opera - Rupert Julian

(1926) Faust: Eine Deutsche Volkssage - F.W. Murnau

(1927) Metropolis - Fritz Lang

(1928) The Passion of Joan of Arc - Carl Theodor Dreyer

(1929) Die Büchse der Pandora: Pandora's Box - Georg Wilhelm Pabst

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

alexspyforever, het is ook niet zo dat ik tegen dit idee ben, integendeel zelfs. Vind het een prima toevoeging, dat vond ik al toen we er zelf over spraken, maar er geen concreet idee uit voort kwam. Voor mensen die daadwerkelijk films uit verschillende landen kijken, is het absoluut een leuke toevoeging. Ik stap al uit mijn comfort zone als ik eens een Nederlandse of Britse film kijk zeg maar . Hetzelfde geldt overigens voor de andere nevenklassementen. Mijn films dateren met name van na '00, eigenlijk alleen horrorfilms die ik van voor die tijd kijk. Ik noteer hier dan ook eigenlijk alleen voor het algemeen klassement en zelfs daarbij ga ik er niet voor om in de top 5 te eindigen, daar heb ik gewoonweg de tijd en zin niet voor.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

alexspyforever

1924 was een vrij moeilijk jaar om te kiezen doordat zowel The Hands of Orlac als ook Die Nibelungen: Siegfried & Kriemhilds Rache van Fritz Lang uit dat jaar komen. Uiteindelijk is de keus gevallen op Orlac omdat ik al drie films van Lang had geselecteerd.

Dit is mij lijstje:

(1924) The Hands of Orlac Orlac's Hände - Robert Wiene

(1925) The Phantom of the Opera - Rupert Julian

(1926) Faust: Eine Deutsche Volkssage - F.W. Murnau

(1927) Metropolis - Fritz Lang

(1928) The Passion of Joan of Arc - Carl Theodor Dreyer

(1929) Die Büchse der Pandora: Pandora's Box - Georg Wilhelm Pabst

Leuk lijstje, enkel Joan of Arc heb ik niet gezien (gaat op de tiplijst!), The Man Who Laughs van hetzelfde jaar dan weer wel, ook weer goed omwille van Veidt. Ik was niet echt onder de indruk van Pandora's Box. De actrice speelde haar rol van Pandora heel goed en de film is goed voor wat het was maar het verhaal sprak me niet zo aan en dan is zo een lange speelduur niet zo fijn. Faust vond ik qua verhaal matig, maar visueel enorm sterk op dat vlak wellicht de beste van alle silents. Lijkt beetje handelsmerk van Murnau visueel heel sterk maar qua verhaal vrij rommelig. Dezelfde commentaar heb ik bij zijn Nosferatu en Schloss Vögelod.

Andere goede keuzes naar mijn mening waren The Bat (1926), The Cat and the Canary (1927), The Lodger (1927), Sparrows (1926), The Penalty (1920). Als je nog wat films wil van de jaren 1910

Maar Metropolis tja dat is eigenlijk dé film die mij overhaald heeft om meer silents te proberen (voorheen was dat vooral Chaplin zijn slapstick comedy drama) en ontdekt dat er op horrorgebied enorm sterke films tussen zitten! Al behoort Metropolis niet tot mijn favoriete silents, het is een enorm goede film met prachtige scènes, settings en effecten en een simpel maar effectief verhaal. Zal atijd een speciale plaats voor mij behouden.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Ik vind het wel niet mooi dat er buiten mijn medeweten nog een verandering plaatsvond in het aantal punten. Nieuw-Zeeland vier punten is belachelijk veel, gezien die films engelstalig zijn. Ik kan lekker de LOTR-trilogie zien, en twaalf punten halen, terwijl het een en al mainstream is. Er is ook nooit duidelijk aangegeven dat ik de punten zou moeten bijeentellen. Wie zegt dat ik daar de tijd voor heb?

joolstein

• 10824 messages
  • 8910 votes

TornadoEF5

Als je LOTR-trilogie zal kijken, levert je dat maar 6 punten op hoor.

het eerst genoemde land bij een co-productie telt?

Twee van die films staan "correct" op de Verenigde Staten. Alleen bij deel 1: The Fellowship of the Ring hebben ze dat andersom staan en staat Nieuw-Zeeland als eerste.

The Hobbit komt eveneens uit die Nieuw-Zeelandse studio van Peter Jackson en ook daar staan de meeste terecht op Verenigde Staten. En ach dan krijg je toch mooi 3 puntjes extra voor de moeite.

Als ik trouwens zoek bij landen op MM die Nieuw-Zeeland als productie-land hebben staan zijn dat er 195. Daar moeten dan nog wel alle CO-producties vanaf. Vrij mager getal? Dus geen grote bedreiging voor de puntentelling.

Wat verder onderling afgesproken is weet ik niet. Maar ik neem aan dat als je om een landenklassement vraag en dat geregeld wordt je ook enigszins moeite moet doen om dat klassement draaiende te houden. Alle andere deelnemers (behalve Alathir) hebben niet echt een voorkeur aangegeven.

joolstein

• 10824 messages
  • 8910 votes

#4 The Hunchback of Notre Dame (1923)

Verenigde Staten

133 minuten

FTV

<250 (40 stemmen)

Rariteiten: S, ZW (6+2=8)

Puntenberekening : 571 +133 +5+10= 719 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12918.300.jpg?cb=1387108234

The Hunchback of Notre Dame oogt als een blockbuster, en dat uit een tijd dat er nog geeneens blockbuster bestonden. Het is ook ongelooflijk dat dit een replica van de Notre Dame kathedraal betreft. Zo echt lijkt het, en toch is het allemaal domweg nagebouwd in de Universal -studio's. Het verhaal volgt redelijk de lijnen die schrijver Victor Hugo heeft opgetekend, echter het einde is veranderd naar een positiever goed einde. En tja, ook al is de tragische Quasimodo, gespeeld door uitmuntende Lon Chaney, niet de hoofdpersonage, ondanks dat de titel anders doet vermoeden, hij steelt wel de show. Prachtig geschminkt springt hij olijk rond tussen de klokken en waterspuwers. Aangezien het camerawerk in die tijd een stuk lastiger was, minder dynamisch, is het alleen maar een grotere en knappere prestatie dat er meerdere memorabele scenes te zien zijn. Een heerlijk stukje film-historie.

Alathir

• 2125 messages
  • 1635 votes

Normaal heb ik wel voldoende tijd om het klassement bij te houden (in Excel zou dat vrij snel moeten gaan)TornadoEF5. En zoals joolstein zegt is LOTR kijken nu ook weer geen puntensprokkelaar an sich. Heeft ook nog eens een speelduur waarin je even goed twee andere films had kunnen zien.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Alathir wrote:

Normaal heb ik wel voldoende tijd om het klassement bij te houden (in Excel zou dat vrij snel moeten gaan)TornadoEF5. En zoals joolstein zegt is LOTR kijken nu ook weer geen puntensprokkelaar an sich. Heeft ook nog eens een speelduur waarin je even goed twee andere films had kunnen zien.

Excel, ... ja, niet echt mijn favoriete tool. Ik denk dat ik wel kan helpen. Ik vond het alleen niet duidelijk aangegeven, en het lijkt me toch wel wat werk. Ik ga in september een Franse filmchallenge organiseren

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

#1 I Used to Be Darker (Matthew Porterfield, 2013) - FTV - <250 - 80 min. (stond er niet met een stopwatch, dus ik hou me aan MM)
http://www.indiefestival.com.br/2013/_imgs/_films/7a.jpg

Weten we ook weer waar McSavah zijn voormalige avatar vandaan haalde. Prachtig, net als deze poster.

Het heeft wel iets in zich dit (no pun intended), maar er had meer punch in gemogen. De film kabbelt onzeker voort zonder richting voor enig doeleinde. De aandacht gaat vooral uit naar de muziek, ten koste van de personages. Taryn, Abby en Kim zijn enigszins interessant, de rest staat erop te koekeloeren. Het is dat de liedjes voor mij weinig toevoegen, ik ervoer ze meer als een redundantie.

Fijn om weten is dat Jeremy Saulnier, regisseur van Blue Ruin en Green Room, achter de camera staat. Minder fijn, pijnlijk eigenlijk, is de fout in Adèle’s achternaam. Een te negeren rol, overigens.

2.5*

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Miszmi alexspyforever het kost welhaast meer moeite om bij te houden wie wel of niet mee willen dingen dan gewoon van iedereen de punten (voor de landen) bij te houden. Dus lijkt me niet nodig om daar een punt van te maken nu het klassement er eenmaal is horizons ik zal iedere post eenmaal langslopen, dus overzichten plaatsen (en daarmee dus dubbele registraties) is niet nodig

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

tbouwh, dat begrijp ik, het zal inderdaad minder tijd kosten om gewoon iedereen mee te pakken, maar ik ken mezelf en ben van de structuur. Zodra dat overhoop gehaald wordt, vergeet ik dingen. In dit geval is het dus redelijk waarschijnlijk dat ik het productieland vergeet te vermelden. Bedoelde daar dus ook mee dat het niet erg is als er daarin door degene die nakijkt punten worden 'vergeten' bij mij in dat klassement, omdat ik daar toch niet mee bezig ben. Hetzelfde als die nieuwe regel van hoeveelste film het is die je kijkt. Leuk idee en misschien wat overzichtelijker, maar ik vergeet dat gewoon, omdat ik dat bij geen enkele van de voorgaande challenges heb gedaan.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

TornadoEF5 tuurlijk kost het tijd/werk, maar jij wilde nu juist graag een landenklassement misschien kun je in overleg met Alathir de tweede of juist de eerste helft van de challenge bijspringen. Voor het algemeen klassement geldt ook dat bas het waarschijnlijk een deel van de challenge van mij overneemt.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Miszmi geen probleem, meer mensen zullen dat vergeten. Als de moviemeter link wel is ingevoegd hoef je als controleur maar je muis op de link te houden (of anders een keer te klikken) om te zien wat het eerstgenoemde productieland is. Dat loopt echt wel los hoor

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dying Rose wrote:
#1 I Used to Be Darker (Matthew Porterfield, 2013) - FTV - <250 - 80 min. (stond er niet met een stopwatch, dus ik hou me aan MM)
(afbeelding)

Weten we ook weer waar McSavah zijn voormalige avatar vandaan haalde. Prachtig, net als deze poster.

Het heeft wel iets in zich dit (no pun intended), maar er had meer punch in gemogen. De film kabbelt onzeker voort zonder richting voor enig doeleinde. De aandacht gaat vooral uit naar de muziek, ten koste van de personages. Taryn, Abby en Kim zijn enigszins interessant, de rest staat erop te koekeloeren. Het is dat de liedjes voor mij weinig toevoegen, ik ervoer ze meer als een redundantie.

Fijn om weten is dat Jeremy Saulnier, regisseur van Blue Ruin en Green Room, achter de camera staat. Minder fijn, pijnlijk eigenlijk, is de fout in Adèle’s achternaam. Een te negeren rol, overigens.

2.5*

De volgende keer dat je een film registreert, zou je beter een stopwatch gebruiken. Foei!

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

Klinkt misschien vals bescheiden en pretentieus, maar de punten kunnen me echt niet schelen. Als ik iemand kan inspireren en vice versa ben ik een happy persoon.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Dying Rose wrote:

Klinkt misschien vals bescheiden en pretentieus, maar de punten kunnen me echt niet schelen. Als ik iemand kan inspireren en vice versa ben ik een happy persoon.

daar gaat het ook om. Ik hoop dat de nuances/opmerkingen rond de punten snel uit de lucht zullen zijn en we qua thematiek in het geheel naar iets anders kunnen overgaan: de films zelf

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Amen tbouwh!

Ik weet nu al dat ik de horrorchallenge heel eenvoudig ga maken.

EW101

• 1256 messages
  • 2284 votes

The Collector (2009) 90 minuten -USA >250 RW

Blijft een leuke film om te kijken. Net zo spannend als vorige keer. Helaas wou ik wel soms wat meer context bij van de Collector zelf; het is een interessant vormgegeven personage naar mijn mening. Jammer dat er niet meer daarmee gedaan wordt.

Ik kijk zeker uit naar een deel 3 als die nog komt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.