- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#46 Takers (2010)
USA
107 minuten
FTV
Geen turkey ?????
https://www.moviemeter.nl/images/cover/60000/60050.300.jpg?cb=1365058660
In een week heb ik nu geleerd wie Hayden Christensen is. En niet vanwege zijn acteertalent. Walker was wat dat betreft ook niet best. Jammer dat de beste man is overleden, maar vanwege zijn acteren hoeven we hem niet te missen.
De film zelf is een beetje 'vleesch noch visch'. Wordt nergens echt spannend en met geen van de karakters kon ik echt mee gaan voelen. Het duurde vooral erg lang allemaal. En zogenaamd heroïsche John-Woo-bullshit vuurgevechten waar ik zo'n hekel aan heb. Bah!
Wèl erg goed vond ik de hieronder door W.V. aangehaalde achtervolgingsscène van Chris Brown (die ik alleen vaag ken als vriendje-met-losse-handjes-van). Spannend en spectaculair.
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
http://cdn3-www.craveonline.com/assets/uploads/2017/02/John-Wick-2014.jpeg
#47 John Wick (2014)
Verenigde Staten
101 minuten
Rewatch
(101 pt.)
http://cdn.pm-network.nl/sites/2/2017/02/John-Wick-2.png
#48 John Wick: Chapter 2 (2017)
Verenigde Staten
122 minuten
Rewatch
(122 pt.)
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
https://johnlinkmovies.files.wordpress.com/2015/02/6bqvfvhxuwmfdeatgsk19hngsy1.jpg
Verenigde Staten
86 minuten
FTW
(86 + 10 = 96)
Bij vlagen hilarisch, maar de toon is zó hysterisch dat het met 86 minuten al een lange zit blijkt. De actiescènes hadden het geheel dan nog kunnen redden, maar blinken ook vooral uit in eentonigheid.
http://dazedimg.dazedgroup.netdna-cdn.com/1400/azure/dazed-prod/1190/3/1193162.jpg
Verenigde Staten
113 minuten
FTW
(113 + 10 = 123)
Het verhaal wist me nooit echt te grijpen, maar de sfeer die word neergezet in Donnie Darko is echt voortreffelijk. Ik loop al de hele dag The Killing Moon te neuriën. 
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
#36 Black (2015)
België
Drama / Misdaad
95 minuten
(FTV)
95 + 10 = 105 punten (totaal 4577)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/105000/105047.300.jpg?cb=1444468165
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
#8No Escape (2015)
Verenigde Staten
103 minuten
FTV
Alleraardigste thriller/actie film met een Owen Wilson die zijn rol meer dan degelijk speelt. Tempo ligt erg hoog en de momenten van Brosnan zijn goed gekozen. Meer dan ok. Ware het niet dat er Halverwege de film zo'n ongelooflijk foute morele les komt naar mijn mening, je ziet eerst honderden (of meer) buitenlanders op en beestachtige manier vermoord, verkracht, verminkt, ...
worden, ook locals moeten er op de duur aan geloven, kinderen, vrouwen, ... niks blijft gespaard,
kortom je ziet een hoop beesten (mensen zijn dat niet meer) een soort IS achtige taferelen voltrekken , maar dan komt het : HET IS DE SCHULD VAN HET WESTEN ah ja, want wij komen daar waterleidingen leggen en wij geven hen leningen die ze niet altijd kunnen terugbetalen, eigenlijk zijn het gewoon brave huisvaders die hun gezin willen beschermen door iedereen en alles kapot te maken die een andere instelling of mindset heeft, GTFO with this shit, echt één van de meest moreel verknipte "lessen/boodschappen" die ik ooit in een film heb weten gestoken worden
Om die reden geef ik geen punt (voorlopig toch niet) omdat ik mij zo hard stoorde aan het gedeelte dat in mijn spoiler staat.
#9V Tumane (2012)
Rusland
127 minuten
<250 stemmen
FTV
Trage maar heel sfeervolle film die op een intense en persoonlijke manier zijn verhaal probeert te vertellen. Voor de actiescènes en ontploffingen moet je deze niet kijken (met dialogen als : Ik wist dat je nog ging komen, vijf seconden rust, oh ja? , vijf seconden rust, dat is goed is dit een ander soort film) maar ik vond hem wel erg leuk om is gezien te hebben.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#29 Elckerlyc (1975)
Nederland
92 minuten
FTV
34 stemmen
92+10+5= 107 (Totaal: 3510 punten)
Periode:
1 (Totaal: 19 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
2 (Totaal: 54 punten)
http://ic.pics.livejournal.com/ej199/60094244/1817/1817_original.jpg
Na Mariken van Nieumeghen maakt Jos Stelling opnieuw een Middeleeuws drama met grotendeels amateurs. Dit keer echter wel met een iets hoger budget en dat merk je wel.
Elckerlyc (letterlijk: Alleman) verhaalt over een oplichter en dief die door listen en bedrog macht en rijkdom wil vergaren. Nadat zijn liefde door een zot is gedood verlijd hij een kasteeldame en vergaard grote macht. Hij laat een marteltuig ontwerpen dat op vijf verschillende manieren kan doden en dwingt een schilder zijn beeltenis te schilderen.
Net als Mariken is het een nogal toneelachtig en allegorisch verhaal met veel karikaturen. Gelukkig speelt het zich niet volledig in herbergen af en krijgen we zowaar een kasteel te zien. De setting ziet er dan ook veel verzorgder uit, wat de film enorm helpt.
Misschien komt het omdat de film is opgenomen in de tijd dat de klassieke Disney-films in Nederland werden nagesynchroniseerd, maar ik meende heel veel stemmen te herkennen uit Sneeuwwitje. Ik ben er bijna zeker van dat Jules Croiset George Bruens heeft gedubd, hij klinkt namelijk precies als de dwerg Doc.
Het is niet zo vreemd dat de films van Stelling in Oost-Europa meer worden gewaardeerd dan in Nederland. De invloeden van Middeleeuwse drama's uit het Oostblok en de stijl van Andrei Tarkovsky is namelijk duidelijk zichtbaar. Daarnaast is de visuele stijl van Stelling erg Barok, omdat hij ervan overtuigt is dat goed filmmaken alleen kan in de traditie van het Katholicisme. Filmmakers als Alfred Hitchcock, Francis Ford Coppola, Martin Scorsese en Fellini zetten immers allemaal de symboliek en metaforen van het Katholicisme door in hun visuele stijl. Stelling meent dat de achterstand van de Nederlandse film dees te wijten is aan een grote Protestantse traditie waar soberheid het wint van kunst, en ik denk dat hij er niet veel naast zit.
Maar qua inhoud zijn Stelling's films wel degelijk oer-Hollands. Gevloek en veel seks op die typische Nederlandse manier. Het is duidelijk dat de amateurfilmers die Stelling om zich heen had geschaard vooral onder de indruk waren van Turks Fruit. Vreemd contrast vormen de humor en de seks op het moraliserende verhaal waar het op gebaseerd is, of juist niet eigenlijk.
Omdat de afwerking wat beter is, is de film wat vermakelijker als Mariken. Stelling is visueel zeker geen onaardig filmmaker en Elckerlyc heeft dan ook nog lekker bombastische muziek van Ruud Bos en een liedje van Herman van Veen. Inhoudelijk is de film nog steeds niet echt om warm van te worden. De Vliegende Hollander zou dan ook vele male sterker worden. Leuk stukje Nederlandse filmgeschiedenis.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#31 The Darkest Hour (2011)
Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction
89 minuten
652 stemmen
IMDB score 4,9 (Turkey)
FTV
Een sf/actiefilm waarin Rusland wordt aangevallen door Aliens. Die aliens zien er met de gebruikte effecten heel apart uit, maar om één of andere reden vond ik het tegelijkertijd wel wat hebben. De film komt wat laat op gang, maar biedt gaandeweg genoeg kogels en ontploffingen om toch nog genoeg te vermaken.
#32 Dachimawa Lee (2008)
Zuid-Korea
Actie / Komedie
99 minuten
12 stemmen
FTV
Niet leuk. Qua verhaallijn en uitwerking had deze The Chase of the Golden Buddha veel meer kunnen zijn dan het uiteindelijke resultaat. Er wordt veel te vaak gefocust op humor wat een hoop scenes gewoon erg kinderachtig maken. En alles wordt ook zo overdreven gebracht zoals de scene in de trein waar die dief letterlijk aan het janken was omdat hij kennis maakte met Dachimawa Lee. En zo ook was de scene van Dachimawa Lee waarbij het snot en spuug met een stortvloed uit neus en mond komen en met een neus waar het bloed uit gutst na een klap met een pistool op het hoofd teveel van het goede. Qua actiescènes ook een tegenvaller. Als geheel is deze film op alle vlakken een flinke tegenvaller.
#33 The Goonies (1985)
Verenigde Staten
Avontuur / Komedie
114 minuten
1214 stemmen
FTV
Leuke jeugdfilm waarbij The Goonies op zoek gaan naar een schat. Een film die moeiteloos humor en avontuur op een goede manier combineert. Zo is het personage van Feldman bijvoorbeeld heerlijk bezig als hij vertaalt voor de Spaanse schoonmaakster en bijvoorbeeld even vertelt in welke lades het drugs bewaard dient te worden . Het hele avonturen gebeuren zorgt helaas niet echt voor spanning, maar brengt wel een hele fijne setting met zich mee. De badguys zijn zoals verwacht wel lomp, maar het zal ongetwijfeld komen doordat deze film voornamelijk tot de jeugd is gericht. Hoe dan ook, The Goonies is best vermakelijk.
#34 50 First Dates (2004)
Verenigde Staten
Komedie / Romantiek
99 minuten
2272 stemmen
RW
Sandler in een rol die niet eens verschrikkelijk irritant is. 50 first dates voelt dankzij het thema meer aan als een romantische komedie met een vleugje drama, maar weet het toch allemaal goed genoeg te brengen om toch terug te kunnen kijken op een film die voldoende is uitgewerkt. Vooral de bijdrage van Rob Schneider is erg leuk en zorgt zeker voor dat beetje extra.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#30 The Ninth Configuration (1980)
VS
118 minuten
FTV
44 stemmen
118+10+5= 133 (Totaal: 3643 punten)
Periode:
1 (Totaal: 20 punten)
Rariteiten:
Landen:
1 (Totaal: 55 punten)
http://366weirdmovies.com/wp-content/uploads/2016/11/ninth_configuration.jpg
Een apart filmdebuut van Exorcist-auteur William Peter Blatty, gebaseerd op zijn boek Twinkle, Twinkle, "Killer" Kane. Eigenlijk een voorloper op het verhaal van The Exorcist. The Exorcist gaat over (de strijd tussen) goed en kwaad, The Ninth Configuration/Killer Kane over het mysterie van het goede en het derde boek Legioen over het bestraffen van het kwaad en oerzonden.
De film verteld het verhaal van dr. Kane. Een militair die verantwoordelijk is voor een militair gesticht dat gevestigd in een Middeleeuws kasteel. Een van de patiënten is een astronaut die op het laatste moment weigerde om naar de maan te gaan (mensen met een goed geheugen herinneren zich dat Regan in The Exorcist tegen iemand zegt dat hij niet naar de maan moet gaan). Uiteindelijk blijkt echter dat dr. Kane de beruchte Killer-Kane is en ze hem hebben laten geloven dat hij een psycholoog is om hem zo te kunnen genezen, wat is gelukt omdat hij zijn leven wil geven voor de astronaut.
Omdat veel personages gek zijn is het acteerwerk behoorlijk chaotisch. Scott Wilson weet zijn gekte echter sterk te vertolken. In de hoofdrol een jonge Stacy Keach (American History X, Prison Break) die het ook zeker niet onaardig doet.
De film is bijzonder mooi en sfeervol geschoten, met name de het begin van de film werkt perfect met de muziek eronder. Je zou haast niet geloven dat het Blatty's eerste film is. De setting is ook ongelofelijk sfeervol. Gefilmd in Schloss Eltz in Wierschem (Duitsland), een prachtig kasteel dat perfect zou zijn voor Gotische Horror, maar bizar genoeg buiten deze film nooit is gebruikt. Bizar ook dat de film zich in Amerika afspeelt en wordt beweerd dat het kasteel steen voor steen naar Amerika is verplaatst (kan dat überhaupt?) terwijl het heel duidelijk in Duitsland is.
Al met al een behoorlijk vreemde film, in het begin een echte doorbijter maar aan het einde kwam er toch wel een interessant plot.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
baspls ik moet bij de poster erg aan the Last Temptation denken.. merkwaardig, gezien die film pas negen jaar later uitkwam ofzo
Maar het beeld van een lijdende hoofdpersoon (?) is universeler natuurlijk
Bedoel je deze poster?
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6874.300.jpg?cb=1427699801
Of de foto die ik bijgesloten had?
In het eerste geval gaat het inderdaad over een soort lijdenweg, al is die hier meer psychologisch. Uiteindelijk is er een verband tussen Kane en de Christus, maar als ik dat uitleg ga ik spoilen.
In het tweede geval is het erg symbolisch. Een Atheïstische Astronaut is bang om naar de maan te gaan, tegelijkertijd is hij geobsedeerd met het idee dat er een god bestaat en er leven na de dood is. Het kruis op de maann is een symbool voor zijn angst. Kane probeert hem ervan te overtuigen dat god wel bestaat (vreemd voor een psychiater eigenlijk). Ik weet niet of je The Exorcist hebt gezien, maar dit is een vervolg daarop eigenlijk. Regan waarschuwt terwijl ze bezeten is iemand dat hij niet naar de maan moet gaan, dat is de astronaut uit deze film. Zoals ik zij, een aparte film haha.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
baspls mooi, deze wil ik zien 
Ik bedoelde het eerste beeld, de filmposter.
Ik kan je uitleg grotendeels wel vatten (ook al zag ik de film nog niet), zeker met The Exorcist in het achterhoofd. Blatty schreef natuurlijk het script voor de film en moest veel concessies doen richting Friedkin en ook richting de wensen van de studio v mij. Dit zal dan zijn eigen project zijn geweest, waarin meer artistieke vrijheid bestond. Overigens onlangs overleden die man, r.i.p.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
#82 The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)
USA
201 minuten
rewatch
#83 The Big Short (2015)
USA
130 minuten
rewatch
#84 Los Santos Inocentes (1984)
Spanje
107 minuten
FTV
<250
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#22: The Texas Chain Saw Massacre (1974)
(afbeelding)
Speelduur: 83 min.
Land van herkomst: VS
Beoordeling: 4*
FTV ja/nee: ja
Onder 250 stemmen ja/nee: nee
Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): -
Aantal punten alg. kl: 83+10=93
Aantal punten alg. kl totaal: 2426+93=2519
4* als niet-horror fan dit schreeuwt om een motivering...
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
overigens vind ik m'n favorieten binnen alle genres hé, dus op zichzelf zegt het hier weinig dat ik geen groot horrorfanaat ben
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
119 min
FTV
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
8055 + 119 + 10 = 8184
Periode klassement
28
Landen klassement
111 + 2 = 113
Rariteiten klassement
7
Uitstekende film over een schildersechtpaar waarbij de man worstelt met zijn identiteit. Een mooi verhaal over de eerste transgender dat zich afspeelt eind jaren '20. Alhoewel nergens echt aangrijpend, wordt de innerlijke tweestrijd van beide hoofdpersonages sterk neergezet. De film ziet er prachtig uit met mooie kostuums en zorgvuldig uitgekozen locaties. Eddie Redmayne en vooral Alicia Vikander zetten twee prachtrollen neer.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
80 minuten - FTV - <250
USA
Algemeen: 80 + 10 + 5 = 95 (Totaal: 6827)
Landen: 1 (Totaal: 82)
http://www.beckerfilms.com/History%20of%20Cinema%20Project/1970KN_files/psycholoverthe1970.jpg
Jammer dat de plotomschrijving eigenlijk bijna alles weggeeft, want het duurt eigenlijk een heel tijdje voor datgene gebeurt wat er beschreven is. Voor een film uit 1970 valt deze nog mee qua brutaliteit. Het interessantste zijn dus de moorden die de patiënt pleegt die op haast kunstzinnige, surrealistische wijze. Het heeft wel iets weg van een giallo bij momenten maar dan met wat meer naakt hier. Helaas door het geneuzel tussendoor van de psychiater met diverse personen gaat de vaart er flink uit. Dat hele verhaaltje van de psychiater die vreemd ging met dat jonge ding was niet bijster interessant. Gelukkig is er op het einde nog een twist. The Flesh trilogie is een stuk aangenamer.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
#40. Pidä Huivista Kiinni, Tatjana (1994)
Finland
FTV, 65 minuten, <250 stemmen
Zwart-wit
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4411.300.jpg?cb=1453537189
Ontzettend droge road-trip-film van de hand van Aki Kaurismäki. Deze tweede film beviel me wel een klein beetje minder dan The Match Factory Girl, maar alsnog was het een apart doch vermakelijk uurtje kijkwerk. Vermakelijk vanwege de ontzettende droogheid, voornamelijk. De film begint als de koffie van Valto op is. Boos sluit hij zijn moeder op en begint aan een road trip met zijn vriend Reino, de garagehouder, eveneens van middelbare leeftijd en ook niet al te tevreden met zijn leven. Vervolgens zien we veelal Valto en vriend, en hun opgepikte reisgenoten Tatiana en Klaudia die een reis lang vakkundig genegeerd worden door de ultra-stugge Finnen, die uberhaupt geen woord teveel uitkramen. Om uiteindelijk toch nog te ontdooien, zonder er woorden vuil aan te maken, door Klaudia naar het station te brengen, waarna Reino bij Tatiana in Tallinn achterblijft - en waarna Valto moederziel alleen en treurend achterblijft. Echt een grap is bijna niet te bekennen, plaatsvervangende schaamte des te meer, en toch heb ik met een glimlach en zeker aan het einde met wat medelijden zitten kijken. 3.5*
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
106 min
FTV
<250 stemmen
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
8184 + 106 + 10 + 5 = 8305
Periode klassement
28
Landen klassement
113 + 2 = 115
Rariteiten klassement
7
Matige film over twee vriendinnen die de as van hun recentelijk overleden vriend op verschillende plaatsen uitstrooien. Afgezien van een wat rommelige opening, toont de film zeker potentie als de roadtrip begint. Een prima balans tussen drama en komedie op het begin, echter wordt de film daarna een stuk deprimerender van toon. Net geen 3.0 sterren.
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
Bill & Ted's Excellent Adventure (1989) - FTV - >250 stemmen - USA
Punten: 90 + 10 = 100
Landenklassement snap ik niet
Sl8n8 (2006) - FTV - Nederland
Resident Evil: Retribution (2012) - FTV - USA
Punten: 95 + 10 = 105
Hunt for the Labyrinth Killer (2013) - FTV - < 250 stemmen * USA
Punten: 87 +10 +5 = 102
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
Revenge of the Nerds (1984) - FTV - usa
Revenge of the Nerds II: Nerds in Paradise (1987) - FTV - USA
Punten: 98 +10 = 108
Rariteitenpunten: Minder dan 5 op imdb: 1 punt
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#74. Wolf Creek (2005)
104 minuten - FTV
Australië
Algemeen: 104 + 10 = 114 (Totaal:
Landen: 2 (Totaal: 84 punten)
Periode: 1 (Totaal: 44 punten)
http://cdn.bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2013/01/Wolf-Creek-9.jpg
Een horrorfilm uit Australië, zou dit beter zijn dan de clichématige horror uit de USA? Nou neen, integendeel zou ik zeggen. Zoals de meeste die ook niet onder de indruk waren was de aanloop veel te lang. En het strafste is dat je de karakters zelfs niet beter leert kennen of sympathie voelt voor hen. Wat daarna volgde was ook al niet om over naar huis te schrijven. De 'martelscènes' zijn ontstellend zwak met de typische redneck villain. Als ik de cow-boy hoed en het accent en dat boertige zie dan weet ik het wel, dit gaat weer troep worden. Gebaseerd op ware feiten, realistisch net zoals het al even idiote Eden Lake? Die was trouwens ook niet van de States. Laat me niet lachen...
Toch wel erg verbaasd dat een gorehound als Boeikens deze zo sterk vind. Dit vind ik toch slappe pap op alle horrorfronten.
En zie de foto, dat gestolen grapje zit er dus wel degelijk in
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
41. Hardware (1990)
Verenigd Koninkrijk
FTV, 93 minuten, <250 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1588.300.jpg?cb=1449251171
Hardware was een best leuk culthorrortje. In een postapocalyptische wereld met een nogal cyberpunk/Mad Max achtig sfeertje vindt een lokale schrootboer op een van z'n zoektochten een robothoofd, en neemt dat mee als cadeautje voor z'n vriendin, romanticus dat ie is. Wat hij dan nog niet weet, and wat nog 45 behoorlijke trage minuten in de film duurt voordat het duidelijk is, is dat het een MARK 13 is - een zelfreparende, improviserende vechtrobot die in dit geval her en der een draadje los heeft. Maar na dat moeizame begin van zo'n drie kwartier begint de film pas echt, en wordt het een best leuke, futuristische horror met een behoorlijk gave (maar niet al te geavanceerde) robot die bruut los gaat op alles en iedereen. Goed sfeertje, visueel prima, lekker lomp, dit kan er wel mee door. 3.5*
Zandadder
-
- 2595 messages
- 3080 votes
#37 The Mummy (2017)
http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2016/12/the-mummy-sofia-boutella-slice-600x200.png
Verenigde Staten
110 min
FTV
>250
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
Verenigde Staten
126 minuten
FTW
(126 + 10 = 136)
Genietbaarder dan de eerste, maar nog steeds vrij matig. Danny DeVito is een goede schurk, maar tegenover hem staan Walken en Pfeiffer op hun beurt maar wat te schmieren. Grootste pluspunt van dit deel is dat hij veel meer dan het origineel een eigen smoel heeft en lekker duister is, maar alsnog komt het door het vrij lachwekkende script allemaal niet heel lekker uit de verf.
Verenigde Staten
141 minuten
Rewatch
(141 pt.)
Blijft heerlijk. Na herziening gaat er nog wel een half puntje van mijn 4,5* af, daarvoor rammelt de climax toch echt wat te veel, maar verder blijft dit een van de betere niet aan Nolan of het MCU gerelateerde superheldenfilms
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#47 Killer Elite (2011)
Verenigd Koninkrijk
116 minuten
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/67000/67827.300.jpg?cb=1406053441
Degelijke actiefilm. Statham blijf ik toch stiekem wel appreciëren. Wel een vreemd verhaal en een beetje zonder kop of staart. Ook dat gedoe met Yvonne Strahovski, hoe smakelijk ze er ook uit mag zien, voegt niets toe en leidt alleen af van het 'verhaal'. De actie is wel okay en maakt de film zeker het bekijken waard.
Dominic Purcell ziet er trouwens niet uit in deze film, zeg!
#48 To Meteoro Vima tou Pelargou (1991) (The Suspended Step of the Stork)
Griekenland
143 minuten
FTV
< 250 stemmen (21)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/11000/11691.300.jpg?cb=1427960117
Ik vind de films van Angelopoulos prachtig, maar op één of andere manier zit ik er altijd tegen aan te hikken om er weer eens eentje te bekijken. Ze duren nogal lang en je moet wel uitgeslapen zijn, anders mis je veel. Vanwege het overlijden van Jeanne Moreau tòch maar deze film eens opgezet en weer viel het niet tegen. Prachtig contemplerend en voor vele interpretaties vatbaar. Ook hier weer winterse Griekse landschappen. Mooi is dat de film met Moreau en Mastroianni eigenlijk best een sterrencast heeft, maar dat is volledig ondergeschikt in deze film (en veel van Angelopoulos' andere films). Wat jammer toch dat Angelopoulos zo onfortuinlijk aan zijn einde is gekomen! Fraai laatste shot ook trouwens!
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#31 Rembrandt Fecit 1669 (1977)
Nederland
120 minuten
FTV
26 stemmen
120+10+5= 135 (Totaal: 3778 punten)
Periode:
1 (Totaal: 21 punten)
Rariteiten:
Landen:
2 (Totaal: 57 punten)
http://rarefilm.net/wp-content/uploads/2015/07/Rembrandt-fecit-1699-1977-2.jpg
Nadat Jos Stelling begin jaren '70 als autodidact filmmaker met een eigenzinnige filmstijl twee Middeleeuwse kluchten maakte, was het eind jaren '70 dan eindelijk tijd voor zijn grote serieuze film.
Rembrandt Fecit 1669 verhaalt van de belangrijkste gebeurtenissen uit Rembrandt's lezen tot aan zijn laatste zelfportret in 1669. In de film wordt nauwelijks gesproken en Rembrandt is zelf ook een man van weinig woorden. Stelling begrijpt dat film een visuele vertelvorm is en slaagt er uitstekend in om op een beeldende wijze het leven van Rembrandt te vertellen. De dialoog die er is was enigszins verouderd (gij of ge in plaats van u) om de setting realistisch te houden. Sterk acteerwerk ook en erg knap dat Stelling mensen kon vinden die zo erg leken op de afgebeelde personen. Frans Stelling en Ton de Kof lijken ook sprekend op de zelfportretten van Rembrandt.
Visueel is de film echt een meesterwerk. Ieder beeld is als een werk van Rembrandt. Sterke compositie (hier dan wel aangepast aan het 4:3-formaat) en prachtige clair-obscure belichting. Feilloze close-ups en fenomenale beelden vanuit het perspectief van de meester die precies zijn schilderijen zijn. Het is haast niet te geloven dat Stelling hier met de zelfde "amateurfilmers" heeft gewerkt die ook Mariken en Elckerlyc hebben gemaakt.
Laurens van Rooyen maakt een mooie score in renaissance-stijl en daarnaast waren kostuums en locaties ook zeer goed verzorgd.
Naast dat de film het toppunt is van Stelling's visuele kwaliteiten is het ook een verademing dat de humor uit zijn vorige films ontbreekt en de film de toneelachtige manier van acteren achterwegen laat (Mariken en Elckerlyc zijn immers ook wagenspelen). Later zouden de humor en het theatrale terugkeren in De Vliegende Hollander, maar dan wel op Shakespeareaans niveau.
Ook deze film van Stelling krijgt niet de waardering die hij verdient. Opnieuw is de film in het buitenland populairder dan in Nederland. Het concept doet namelijk opnieuw denken aan Andrei Tarkovksy, diens film over het leven van Icoon-schilder Andrei Rublev om precies te zijn. Hoewel er zeker wat aan te merken is op zijn vroege werk vind ik Stelling een erg ondergewaardeerde Nederlandse filmmaker, met Rembrandt Fecit 1669 (zijn visuele meesterwerk) en De Vliegende Hollander (zijn verhalende meesterwerk) heeft hij toch wel degelijk bewezen een bijzonder vaardig regisseur te zijn.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#32 Dracula A.D. 1972 (1972)
Verenigd Koninkrijk
96 minuten
FTV
72 stemmen
96+10+5= 111 (Totaal: 3889 punten)
Periode:
1 (Totaal: 22 punten)
Rariteiten:
Landen:
2 (Totaal: 59 punten)
http://wrongsideoftheart.com/wp-content/gallery/posters-d/dracula_ad_1972_poster_08.jpg
De Dracula-reeks van Hammer is toch wel hetgeen waardoor ik aan Horror verslaafd ben geraakt. Echter werden die film uiteindelijk steeds wat minder en om een of andere reden heb ik de reeks nooit afgemaakt. Nu toch maar voortzetten.
Dat de jaren '70 het einde voor Hammer zouden betekenen is geen raadsel als je bedenkt dat de producten het een goed idee vonden om een film te maken met Dracula in de moderne tijd. Sfeervolle ruïnes, zwarte magie en een griezelige vampier gaan nu eenmaal niet samen met hippies, blije rockmuziek en slang... Dracula A.D. 1972 is dus nogal een maffe film en tot nu toe misschien wel de meest matige die ik van Hammer heb gezien. Geen wonder dat Lee het helemaal had gehad met de exploitatie van Stoker's personage. Na de eerste film wilde hij er eigenlijk al niets meer van weten, maar om contractplichten te voldoen, de rekeningen te kunnen betalen en zijn vrienden bij Hammer niet werkeloos te maken heeft hij toch steeds weer de rol gespeeld. Cushing en Lee zullen ook wel gefronst hebben toen ze zagen dat de naam Abraham Van Helsing ineens in Lawrence Van Helsing is veranderd.
Je zou de film kunnen bekijken voor de rollen van Christopher Lee en Peter Cushing, die eindelijk weer naast elkaar te zien zijn in de Dracula-reeks of de knappe Caroline Munro (die nauwelijks in beeld is en niet eens uit de kleren gaat, hoezo gemist potentieel...), maar eerlijk gezegd kun je dit deel rustig overslaan. De enige sfeer die er is wordt compleet om zeep geholpen door de tenenkrommende soundtrack die eerder onder een film als Austin Powers zou passen.
Nee de originele Dracula film blijft op eenzame hoogte met op een gedeelde tweede plaats de sterke vervolgen The Brides of Dracula en Dracula: Prince of Darkness. Daarnaast waren Dracula Has Risen from the Grave en Scars of Dracula ook nog wel sfeervol.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#26: Spider-Man: Homecoming (2017)
Speelduur: 133 min.
Land van herkomst: VS
Beoordeling: 2,5*
Onder 250 stemmen ja/nee: ja (zag deze op 15-7, film was toen nog ruimschoots <250, nu 252, red.)
Aantal punten alg. kl: 133+10+5=148
Aantal punten alg. kl totaal: 2836+148=2984
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#27: The World's End (2013)
https://i.ytimg.com/vi/cmW2DhexRLw/maxresdefault.jpg
Speelduur: 109 min.
Land van herkomst: GB
Beoordeling: 2*
Aantal punten alg. kl: 109+10=119
Aantal punten alg. kl totaal: 2984+119=3103
Mijn voornaamste kritiek op Baby Driver hield verband met de clichématige inkleuring van een welhaast verplichte romance en de opzichtige invulling van een aantal stereotypen. Hoe ironisch is het dan dat je tweede Wright-titel krankzinnige afslagen neemt, en daardoor gevoelsmatig niet verder van de genre-mainstream af had kunnen staan...
The World's End begint echt hilarisch; Wright en Pegg voeren de flauwigheden en getimede scriptgrappen in rap tempo op. De film zelf voelt qua narratief aan als T2: Trainspotting avant la lettre, met de jeugdversies van het jolige vijftal ditmaal verpakt in een wel erg korte flashback.
Hoe jammer is het dan dat Primal Scream: de film na een ruim halfuurtje de plank volledig misslaat. Aan originaliteit ontbreekt het The World's End echt niet, maar die aliens waren mij wel zo stompzinnig dat ik tóch liever een buddy-comedy zónder sf-twist had gezien. Met het niveau van de humor gaat het snel achteruit, de verholen kijk op de maatschappij die in het script verborgen zit komt maar beperkt over. Alle aandacht wordt opgeëist door Wrights eigenzinnige antwoord op die ene vraag: Wat als Carpenter zijn The Thing wél uit de hand had laten lopen en de sequel in Groot-Brittannië had gesitueerd?
Ik zal de andere films van Wright nog wel de revue laten passeren, al is het alleen al omdat deze titel wel een erg groot hit or miss-gehalte bleek te hebben.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#28: Videodrome (1983)
https://filmfork-cdn.s3.amazonaws.com/content/Videodrome%20-%203.jpg
Speelduur: 89 min.
Land van herkomst: Canada
Beoordeling: 4*