• 177.901 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.996 votes
Profile

Harry Potter: verschillen films en boeken

eeflien

• 383 messages
  • 261 votes

Sirius had toch best een geest kunnen worden? maar het is in de toverwereld (zoals het in het boek wordt uigelegd) geen reden om een geest te worden, alleen omdat je je familie/vrienden mist en ze jou missen. Er zijn heel weinig mensen die na hun dood nog iets af te sluiten hebben op aarde en daarom een schim van zichzelf achterlaten. Als dumbledore's dood inderdaad een voorbedachte zet was om tactische redenen (wat ik wel geloof) zal hij niet als geest achterblijven. zoals ik het zie zijn het toch een beetje de naieve mensen die dat doen, die niet weten waar ze aan beginnen. dat kun je van dumbledore toch niet zeggen. ik denk ook dat iedere geest op den duur wel spijt krijgt van zijn beslissing. kijk maar naar nick en myrtle. die hebben regelmatig moeite met het feit dat ze niet kunnen ademen, eten enz.

Maar wat ik me afvraag, zou Harry, als hij de behoefte heeft met dumbledore te praten, dat niet met zijn portret kunnen doen? die blijven tenslotte praten, en lijken zelf na te denken, ook over nieuwe ontwikkelingen. zo overlegde dumbledore wel eens met de portretten van oude schoolhoofden en gaven die regelmatig hun ongezouten mening.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Klopt, heb ik nooit zo'n sterk punt gevonden. Snap bijv ook niet waarom Potter nooit met zijn ouders sprak.

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Psssst... die zijn dood. (en geen geesten geworden)

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Maar met foto's kun je praten. Ook al zijn ze weetikehethoelang al dood.

(We hadden het over foto's, niet over geesten. Wel lezen.)

Dustyfan

• 5607 messages
  • 0 votes

Oeps, sorry....

Maar dan nog: de enige sprekende 'foto's' zijn de schilderijen en niet de foto's.... Of vergeet ik nu een foto (dus niet een schilderij) dat wel praat?

catweasel

• 1571 messages
  • 951 votes

ik vind een aantal dingen erg vreemd in het zesde boek.
Een van deze dingen is de dood van Dumbledore. Bijv: waarom gebruiken ze de tijdverdrijver niet om hem te redden?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dustyfan wrote:

Oeps, sorry....

Maar dan nog: de enige sprekende 'foto's' zijn de schilderijen en niet de foto's.... Of vergeet ik nu een foto (dus niet een schilderij) dat wel praat?

Ik herinner me ook foto's...

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

catweasel wrote:
ik vind een aantal dingen erg vreemd in het zesde boek.
Een van deze dingen is de dood van Dumbledore. Bijv: waarom gebruiken ze de tijdverdrijver niet om hem te redden?

Pfff, omdat Dumbledore dat nooit gewild had evenmin als geest worden. Ik denk dat Dumbledore het aanvaard dat hij dood is (niet dat hij door een van zijn vertrouwelingen is vermoord). En met de tijdverdrijven moet een heel geregel worden met het ministerie en tegen die tijd zijn er al zo veel dingen gebeurt dat het terughalen een Butterfly effect heeft. Bovendien ik denk niet het het in de toverwereld legaal is om iemand weer terug te halen om hem te laten leven.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Die tijdverdrijver was geen sterke zet in dat bewuste boek. Zo zijn er wel meer zwakheden.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Wouter wrote:
Ik herinner me ook foto's...

Kom maar op dan. Voorbeelden graag. Anders is het een vrij nietszeggende opmerking.

Wat betreft de tijdverdrijver: alleen al de vertaling is briljant, laat staan het gebruik in deel 3. Ik zou echter niet weten hoe Perkamentus hiermee gered zou kunnen worden, aangezien er iets van vijf mensen zijn die zien hoe hij sterft. Interventies kunnen alleen plaatsvinden als ze door niemand worden gezien. Daarbij verander je de geschiedenis niet met een tijdverdrijver, je gaat alleen terug in de tijd. Zo creeer je als het ware een extra perspectief. En ik blijf erbij: Perkamentus moest dood.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

eRCee wrote:

(quote)

Kom maar op dan. Voorbeelden graag. Anders is het een vrij nietszeggende opmerking.

heb de boeken niet, dus dat wordt lastig.

Wat betreft de tijdverdrijver: alleen al de vertaling is briljant, laat staan het gebruik in deel 3.

De vertaling? Niet gelezen.

Ik vond het een slap plotdevice. Zo kan alles. Daar heeft de schrijfster vaker last van. Muur in de weg? Verdwijnio. Weg muur.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Wouter wrote:
Daar heeft de schrijfster vaker last van. Muur in de weg? Verdwijnio. Weg muur.

Daar heb ik zelf nog nooit last van gehad, dat ze het er makkelijk vanaf bracht.
eRCee wrote:
En ik blijf erbij: Perkamentus moest dood.

Ben ik het mee eens. Het was gewoon tijd. Anders zou de zoektocht naar Gruzielementen in deel 7 te makkelijk zijn. Nu is het gewoon Harry vs Voldermort en niemand die daar echt van waarde bij is (Alleen Perkamentus kon Voldermort bang maken).

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Wouter wrote:
De vertaling? Niet gelezen.
Ik vond het een slap plotdevice. Zo kan alles. Daar heeft de schrijfster vaker last van. Muur in de weg? Verdwijnio. Weg muur.

Ik bedoel het woord 'tijdverdrijver'. Mooie vondst.

Wat betreft het plotdevice: ik noem dat fantasie. Rowling creeert in het slot van deel 3 een groot probleem ( Sirius wordt gepakt), draagt vervolgens de oplossing aan middels de tijdverdrijver en dan blijkt dat die oplossing er al was (immers, de gebeurtenissen spelen zich gelijktijdig af). Een prachtige paradox.

Sannepan

• 181 messages
  • 124 votes

Volgens mij kon er niet eens gebruikt gemaakt worden van die tijdverdrijvers. Alle tijdverdrijvers waren toch vernietigd in boek 5??? Die dingen werden toch bewaard bij het ministerie en die zijn toen toch kapotgevallen ofzo?

Witch-king

• 230 messages
  • 411 votes

Angrod_Pallanén wrote:
de profetie slaat niet meer op Marcel omdat Voldermort Harry heeft uitgekozen. Dat was al duidelijk in deel 5 en Perkamentus heeft het alleen nog maar verduidelijkt. Maar ik vraag me af waarom in hemelsnaam Perkamentus geen Geest kan worden? Hij is tenslotte gestorven op Zweinstein.

Oke, Voldemort heeft Harry uitgeKOZEN, in de voorspelling stond volgens mij geen naam van diegene. Dus dan kan het toch even goed zijn dat het Marcel is, aangezien Voldemort DENKT dat het Harry is.
Ik moet lachen als het toch nog Marcel is.

Ik denk dat harry het slot gevecht met voldemort niet overleefd, ik denk dat hij zichzelf op een of andere manier opoffert om zo hem en voldemort te doden waardoor de wereld gered zal zijn... het zal mij in elk geval niks verbazen als harry het einde van het boek niet haalt.

eeflien

• 383 messages
  • 261 votes

Witch-king wrote:

Oke, Voldemort heeft Harry uitgeKOZEN, in de voorspelling stond volgens mij geen naam van diegene. Dus dan kan het toch even goed zijn dat het Marcel is, aangezien Voldemort DENKT dat het Harry is.
Ik moet lachen als het toch nog Marcel is.

Maar in de profetie stond ook dat Voldemort degene waar de profetie over ging zou zien als zijn gelijke. door harry te kiezen (omdat hij overeenkomsten zag, zoals het feit dat ze allebei halfbloed tovenaars zijn) gaf hij dus aan dat harry zijn gelijke zou worden (of was, want voldemort wilde natuurlijk niet dat hij het overleefde). alleen wist voldemort nog niet hoe dit precies zat omdat hij niet de hele profetie kende. hij wist dus ook niet dat de jongen een kracht zou hebben die hij zelf niet kent, waarmee dus de opoffering wordt bedoeld. misschien, als hij marcel had gekozen, had die nu wel een litteken gehad, maar zo liep het niet...
wat k me wel nog afvraag (heeft iemand daar ideeen over?) wat is nu eigenlijk de echte reden dat perkamentus (sorry dumbledore) snape vertrouwde... want de uitleg in deel 6 kan k maar moeilijk geloven. zo naief kan dumbledore toch nooit geweest zijn...

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

daar komen we dan waarschijnlijk in deel 7 achter

kinzo79

• 7 messages
  • 122 votes

Het is wel grappig. Er zijn al veel speculaties. Kijk hier maar eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Potter_deel_7

Echt cool. Ik denk ook dat het niet ondenkbaar is dat Harry het einde van deel 7 niet gaat halen. Ik hoop alleen dat het anders afloopt.

Dat doet op zich het laatste hoofdstuk van boek 7 wel vermoeden. J.K. Rowling heeft al bekend gemaakt dat dat het hoofdstuk is waarin ze verteld hoe het verder gaat met iedereen na de ontknoping van het plot. Het laatste woord is litteken.

starshine

• 14 messages
  • 133 votes

Ik hoop wel dat ze wel aan een deel 8 begint, want ik vind deze boeken heel mooi en vind het ook behoorlijk jammer dat ik tot 2007 moet wachten met deel 7.:(

Naja ik vond het zesde deel wel een mooi boek alleen beetje jammer het einde

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Ik vind de boeken geweldig en heel goed geschreven.

Het zesde boek vond ik onwijs spannend en ik heb m in drie dagen uitgelezen!!!

Het einde was heel ontroerend, ik zat zo in het boek dat ik een traantje moest wegpinken haha...

Ik ben ook heel benieuwd naar het volgende boek.

Maar ik hoor zoveel geruchten dat Harry dood gaat, maar dat hoop ik toch niet hoor.

Ik denk dat ik dan echt een rotgevoel heb bij de Harry Potter reeks.

Ik ben namelijk best wel verslaafd, en neem ongeveer wekelijks men Hp shot !!! (muziek, film, posters, sites)

Ik zou het wel heel leuk vinden als Hagrid gaat trouwen, en als we meer te weten komen over Harry's ouders.

We wachten rustig af...

pink_roosje

• 1792 messages
  • 807 votes

starshine wrote:
Ik hoop wel dat ze wel aan een deel 8 begint, want ik vind deze boeken heel mooi en vind het ook behoorlijk jammer dat ik tot 2007 moet wachten met deel 7.:(
Naja ik vond het zesde deel wel een mooi boek alleen beetje jammer het einde

JK heeft verteld dat het nog ongeveer 2 jaar gaat duren vanaf januari 2006 dat betekend dus dat we tot januari 2008 moeten wachten. En dan moet het boek nog geedit worden enz.

JK heeft ook verteld dat ze nooit een deel 8 zal schrijven. heel misschien wel een boek over iemand anders in dezelfde wereld en ze vond het ook wel een goed idee om een boek over het leven van Lilly en James te schrijven.

Ik ben nu weer bezig met het lezen van de boeken ben in deel 3. Ik vind het altijd leuk dat ze hints achterlaat in de boeken. bijv: In boek 2 beland harry in de winkel van borgin & burkes. Daar ziet hij draco en draco kijkt naar een paar atributen waaronder een keting die de drager vervloekt en de hand van de gevangene. dit zijn beide atributen die Draco gebruikt in boek 6

Zulke dingen vind ik echt geweldig en daarom vind ik de verhalen ook zo leuk om steeds overnieuw te lezen. iets wat eerst totaal onbelangrijk was is nu plots heel er belangrijk.

juhroen130

• 31 messages
  • 3 votes

wat ik wel nep vind dat, sneep soms niet doorheeft dat harry liegt maar hij was toch zo goed in legilimentie, en dat je met die tijdverdrijver niks mag veranderen ik bedoel in boek 3 kan harry toch zo ff die rat doodmaken wat maakt et nou uit wat ik wel cool vind is dat sneep toch een dooddoener blijkt te zijn vraagje: als hermelien een uur teruggaat blijft de wereld dan stil staan ofzo ik snap het niet helemaal

ik snap het ook niet, ik heb boek 6 van hp in het nederlands en in het engels maar die in het nederlands is veel minder bladzijden hebben ze dan stukken weggelaten in het nederlandse boek of zo want de lettertypes zijn niet verschillends en ze zijn het zelfde formaat

volgensmij wordt film 5 echt onwijs saai in dat huis van de moeder van sirius. alleen het einde word vet en dat was het dan denk ik

wat ik jammer vond is dat ik nog niet aan boek 6 was begonnen, en had gehoord dat perkamentus dood zou gaan dat was echt lullig want nu dacht ik de hele tijd gaat perkamentus nog dood of hoe zit dat dat was wel echt jammer

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Als iemand met de tijdverdrijver een uur terug gaat, gaat de tijd gewoon door. Maar het is écht vet ingewikkeld. Ik probeerde het uitteleggen, maar heb de moed opgegeven

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

juhroen130 wrote:

wat ik wel nep vind dat, sneep soms niet doorheeft dat harry liegt maar hij was toch zo goed in legilimentie, en dat je met die tijdverdrijver niks mag veranderen ik bedoel in boek 3 kan harry toch zo ff die rat doodmaken wat maakt et nou uit wat ik wel cool vind is dat sneep toch een dooddoener blijkt te zijn vraagje: als hermelien een uur teruggaat blijft de wereld dan stil staan ofzo ik snap het niet helemaal

Neej dan beleeft zij alles nog een keer. Je merkt ook dat als het de eerste keer gebeurt ze al eigenlijk voor de 2e keer aanwezig is.

ik snap het ook niet, ik heb boek 6 van hp in het nederlands en in het engels maar die in het nederlands is veel minder bladzijden hebben ze dan stukken weggelaten in het nederlandse boek of zo want de lettertypes zijn niet verschillends en ze zijn het zelfde formaat

De bladzijden zijn in het Nederlands groter.

volgensmij wordt film 5 echt onwijs saai in dat huis van de moeder van sirius. alleen het einde word vet en dat was het dan denk ik

volgens mij niet. bevat veel boeiende informatie.

wat ik jammer vond is dat ik nog niet aan boek 6 was begonnen, en had gehoord dat perkamentus dood zou gaan dat was echt lullig want nu dacht ik de hele tijd gaat perkamentus nog dood of hoe zit dat dat was wel echt jammer

Da's dan behoorlijk dom om bij Spoilers te kijken terwijl je een boek nog niet eens gelezen hebt

juhroen130

• 31 messages
  • 3 votes

Drs. DAJA Da's dan behoorlijk dom om bij Spoilers te kijken terwijl je een boek nog niet eens gelezen hebt

ik heb het boek wel gelezen maar ik hoorde toen de nederlandse versie nog niet uit was van iemand uit mijn klas dat perkamentus dood zou gaan, ik heb dat boek allang uit man

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Ow, oke dan neem ik mijn opmerking terug.

Het is inderdaad behoorlijk irritant, iedereen heeft wel klasgenoten die hem sneller uit hebben en maar al te graag alle lol voor iemand verpesten door het einde te verklappen. Daarom lees ik ze nu in het engels :-P. Bovendien zijn ze in het engels veel gaver, de taal en zelfverzonnen woorden vind ik veel mooier.

Ik bedoel het schitterende woord "horcruxes" word vertaald naar "Gruzielementen" :S

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Drs. DAJA wrote:

Ik bedoel het schitterende woord "horcruxes" word vertaald naar "Gruzielementen" :S

Deel 6 heb ik in het engels gelezen, maar de Nederlandse vertaling bevalt mij toch prima. Over mooie woorden gesproken: hersenpan, tijdverdrijver, verdwijnselen, versprokkelen, zwerkbal en heel veel meer.

Angrod_Pallanén

• 6687 messages
  • 1042 votes

Gruzielementen vind ik echt het verschrikkelijkste woord uit de HP-geschiedenis, zonde!

juhroen130

• 31 messages
  • 3 votes

Ik erger me niet aan de andere woorden hoor vind het wel prima

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.