• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

Favoriete horror subgenre

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Mij lijkt dat je de definitie van slasher aan het herschrijven bent om je gelijk te halen...
Psycho is geen slasher, is dat nooit geweest en zal dat ook nooit zijn. Reden? Geen geile tieners die (eventueel tijdens de seks) afgeslacht worden door een koelbloedige killer (niet Norman Bates dus, die gewoon mentaal gestoord is). + er zijn gewoon té weinig moorden om van een slasher te kunnen spreken. Psycho handelt gewoon over iemand die sociale problemen heeft omwille van een ziekelijke obsessie voor z'n moeder en bijgevolg nu en dan volledig doordraait. Totaal niet te vergelijken met bv. Halloween waar een groepje jongeren wordt opgejaagd als grof wild en vervolgens een voor een het loodje legt tot er één over blijft. En trouwens, Norman Bates gemaskerd? Ik herinner me z'n gezicht nog sprekend.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Bij Halloween (1978):

Ik zou willen stellen dat het Slasher genre een offspring is van Psycho. In wezen is een Slasher film een heleboel douchescenes acher elkaar.

Dus Psycho heeft wel degelijk een soort startschot voor de slasherfilms gegeven al was het dat zelf idd niet.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Ik zou willen stellen dat het Slasher genre een offspring is van Psycho. In wezen is een Slasher film een heleboel douchescenes acher elkaar.

Huh?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wat huh?

ter verduidelijking, de killers uit de slasherfilms zijn ook vaak Psycho's met eem moeder/zuster complex (Zie ook Friday the 13th), zij hakken er alleen meer op los dan Norman en alle subthema's die in Psycho nog aanwezig waren zijn niet meer aanwezig, waardoor alleen het slasheren over blijft: Slasherfilm.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

In wezen is een Slasher film een heleboel douchescenes acher elkaar.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Iedereen verzint een eigen definitie dmv kenmerken van een slasher en stiekem voldoet de film psycho aan al die kenmerken. Behalve dat tienergedoe dan...

En het is niet zo dat de douchescene de enige horror/slasher scene is in die film

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Halcyon wrote:
(quote)

De douchescene is onomstotelijk een slasherscene. Dus als je (zoals ik boven al aangaf) alle verhalende elementen uit Psycho (Diefstal, detective etc) weglaat en je stopt tien slasherscenes in de film, eentje in de douche, eentje met een hooivork, eentje met een kapmes etc. dan krijg je een zuivere slasherfilm a la Halloween en Friday the 13th.

Wat niet wegneemt dat Norman een van de eerste slashers was en ook zeker als inspiratie heeft gedient voor het genre.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

Iedereen verzint een eigen definitie dmv kenmerken van een slasher en stiekem voldoet de film psycho aan al die kenmerken. Behalve dat tienergedoe dan...

Ten eerste verzin ik niks, die kenmerken zijn gewoon een feit. Ten tweede is dat tienergedoe toevallig wel de essentie van de slasher. Ten derder wil ik er nog aan toevoegen dat Psycho qua seks en killer helemaal niet voldoet aan de regels van het slashergenre.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Whatever... zekers scream gezien?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

Whatever... zekers scream gezien?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:
(quote)

De douchescene is onomstotelijk een slasherscene. Dus al je (zoals ik boven al aangaf) alle verhalende elementen uit Psycho (Diefstal, detective etc) weglaat en je stopt tien slasherscenes in de film, eentje in de douche, eentje met een hooivork, eentje met een kapmes etc. in de film dan krijg je een zuivere slasherfilm, wat niet wegneemt dat Norman een van de eerste slashers was.

MAAR: er zaten nu eenmaal geen 10 "douchescènes" in. DUS: geen slasher. En bovendien bevat een slasher meer dan alleen maar moorden met scherpe voorwerpen... DUS: stel dat Psycho 10 "douchescènes" meer telde, was het nog altijd geen slasher omwille van de andere ontbrekende kenmerken.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Hier staat een hele 'wetenschappelijke' analyse/omschrijving van de Slasherfilm.....

http://www.ethesis.net/slasherfilm/slasherfilm.htm#Hoofdstuk%202%20De%20slasherfilm

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Halcyon wrote:
MAAR: er zaten nu eenmaal geen 10 "douchescènes" in. DUS: geen slasher. En bovendien bevat een slasher meer dan alleen maar moorden met scherpe voorwerpen... DUS: stel dat Psycho 10 "douchescènes" meer telde, was het nog altijd geen slasher omwille van de andere ontbrekende kenmerken.

Ik stel ook nergens dat Psycho een slasher film is.

Ik stel alleen dat het Slashergenre voor een groot deel uit Psycho is voortgekomen. Psycho, mes, slasherscene, sexueel gefrusteerde moordenaar, meerdere slachtoffers, maskers/verkleedpartij.... lijken mij allemaal kenmerken van Slasherfilms die ook op al Psycho van toepassing zijn.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Maar dan zijn the bone collector, cell, de hele profiler-reeks op tv en aanverwante psychokiller parafernalia, saw, seven, copycat, american psycho en een hele trits die ik niet ga noemen omdat het nergens op slaat zeker ook allemaal slashers

Beetje onzin lijkt me. Bij het één licht het zwaartepunt bij de abnormaliteit van de (serial)killer en het ander is gewoon een exploitation genre waarbij het hoofdzakelijk om de bodycount gaat en tieners die worden afgeslacht omdat ze zondig zijn

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Lijkt me een leuke tekst, die ga ik meteen eens doornemen. Wat ik over Psycho lees bevestigt trouwens m'n stelling: geen slasher, maar uiteraard invloedrijk op het genre (zij het in mindere mate dan Black Christmas en Bay of Blood, die schijnbaar over het hoofd gezien wordt).

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

(quote)

Ik stel ook nergens dat Psycho een slasher film is.

Maar Mikey zei dat wel, en door in te pikken op jouw commentaar wou ik zijn stelling ontkrachten.

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Ik blijf het zeggen; pscycho is geen literair meesterwerk maar gewoon een horror over een man met een mes. Oftewel een halloween zonder tieners.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Oftewel een Alien zonder Aliens, maar met een man met een mes .

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Het is sowieso onzin dat een slasher tieners behoort te hebben. Psycho is misschien geen slasher (pur-sang), maar is natuurlijk wel ontzettend van invloed geweest (vreemd dat daar nog over gediscussieerd wordt zelfs).

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Psycho lijkt op een slasher, heeft dezelfde kenmerken als een doorsnee slasssher, maar okee het is totaal geen slasher.

Inderdaad en alienfilm zonder aliens is waarschijnlijk geen alienfilm

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Halcyon wrote:

er zijn gewoon té weinig moorden om van een slasher te kunnen spreken.

zoveel meer moorden zijn er in Halloween niet, hoor.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Gelieve vanaf nu rekening te houden met spoilers omtrent Psycho. Alvast hartelijk dank daarvoor.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

mikey wrote:
Ik blijf het zeggen; pscycho is geen literair meesterwerk maar gewoon een horror over een man met een mes. Oftewel een halloween zonder tieners.

Heb jij Psycho eigenlijk wel gezien?

Psycho gaat over een dame die haar baas oplicht en dan in een verkeerd motel terecht komt waar ze door een psycho wordt vermoord. Verder gaat het grootste deel van de film over het onderzoek van de detective naar haar verdwijning. Het hele Norman gebeuren zou je bijna een subplot kunnen noemen...... (ik wet ik overdrijf iets, maar Psycho is wel veel meer dan een horrorfilm.)

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Owkee dus je zegt eigenlijk dat psycho meer te bieden heeft dan enkel en alleen slasher. Daar ben ik het me eens als een slasher per definitie een jaren 80 blote tieten festival is. en een freak met een kettingzaag.
Maar in mijn fantasie IS psycho een slasher. De een vindt het detectivegebeuren het belangrijkst, de ander de Bates psychologie over 'moeder is een monster'-idee Ik vind dat laatste typisch iets voor een slasher: psychologie om een moordenaar te verklaren. Ook typisch voor een slasher zijn bijvoorbeeld de extreme en plotselinge geweld-uitbarstingen

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Je blijft het omdraaien: Psycho heeft een aantal elementen in zich die later door het slasher genre zijn overgenomen.

Maar volgens de algemeen geldende definitie van de slasherfilm (Zie mijn eerdere link) is het geen slasher film pur sang. Daarvoor heeft het gewoon te veel verhaal, en te weinig moorden.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

mister blonde wrote:

Het is sowieso onzin dat een slasher tieners behoort te hebben. Psycho is misschien geen slasher (pur-sang), maar is natuurlijk wel ontzettend van invloed geweest (vreemd dat daar nog over gediscussieerd wordt zelfs).

Dat is helemaal geen onzin. Hetgeen jij vertelt, dàt is onzin. Een slasher is nu eenmaal opgebouwd rond een aantal vaste regels.

En wat Psycho betreft, niemand ontkent dat die een grote invloed heeft gehad, de discussie ging hier over het feit of Psycho al dan niet een slasher was.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:
(quote)

Heb jij Psycho eigenlijk wel gezien?

Psycho gaat over een dame die haar baas oplicht en dan in een verkeerd motel terecht komt waar ze door een psycho wordt vermoord. Verder gaat het grootste deel van de film over het onderzoek van de detective naar haar verdwijning. Het hele Norman gebeuren zou je bijna een subplot kunnen noemen...... (ik wet ik overdrijf iets, maar Psycho is wel veel meer dan een horrorfilm.)

Dat zag je bij The Birds ook. Een horrorfilm met een romantisch subplot. Of een romantische film met een horrorsubplot...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Dat van die tieners is niet een vaste regel, maar meestal zijn het wel tieners. Ik Halloween 4 (of 5) gaat het om een klein meisje en worden er ook veel volwassenen afgeslacht. Niemand zal ontkennen dat het een slasher is...

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Reinbo wrote:

Dat van die tieners is niet een vaste regel, maar meestal zijn het wel tieners. Ik Halloween 4 (of 5) gaat het om een klein meisje en worden er ook veel volwassenen afgeslacht. Niemand zal ontkennen dat het een slasher is...

Uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel. Maar het onzin noemen zoals Mister Blonde doet, is pure onzin.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Nou ik ben het in zoverre met MB eens dat je ook een slasherfilm kan maken zonder tieners. Gebeurd weinig, maar kan wel. Een slasher film zonder moorden, gillende slachtoffers of moordenaar wordt al een stuk lastiger.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.