- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Favoriete horror subgenre
Favoriete horror subgenre
ToNe
-
- 2865 messages
- 2336 votes
Horror is een genre van uitersten en zo ook de beleving.
Ik hou van giallo vanwege de gestileerde aanpak, de sensuele vrouwen [een groot verschil met de popidooltjes van nu], de fraaie locaties en de brute executies.
Occulte horror, het liefst suggestief vol onderhuidse gruwel. Een contrast met de uptempo expliciete moorden van giallo's.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Vergeet trouwens niet het genre "monster movie" zoals ze werden genoemd.
Hoe kon ik dat vergeten. Bij deze 2 nieuwe subgenres toegevoegd: Vampire & Monster. De mensen hebben nu 12 genres om uit te kiezen, wat een luxe
.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Wat is horror toch mooi 
Wat je zegt. Ik spendeer er quasi al m'n vrije tijd aan.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Alien: Alien(serie)
Zombie: Day of the Dead(origineel), 28 Days Later...
Splatter: Bad Taste, Braindead
Animal: Jaws, Jurassic Park(valt dat er onder)
Vampire: Dracula
Monster: Frankenstein, The Bride of Frankenstein
Erg weinig gezien om eerlijk te zijn.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Om nog even terug te komen bij 'Nature strikes/fights back'. vaak gaat dit gepaard met 'experiments gone wrong/bazerk'
Ps mag dit topic onder 'genres' vallen? Ik moest nogal even zoeken om hem weer terug te vinden.
Ravenstein
-
- 1524 messages
- 518 votes
Mijn favoriete sub-genre is toch vooral de Zombiefilm.
Verder ben ik ook niet vies van Alien- en Monsterhorror.
Komische horror van niveau (zie oa Bad Taste, Braindead en Night of the Creeps) gaat er ook in.
Alle soorten horror mogen gerust gemengd worden met Splatter: hoe vettiger hoe prettiger...
Subgenres waar ik minder van hou zijn de Giallo en de Slasher.
jimbo79
-
- 274 messages
- 3421 votes
heel goede topic ben vooral liefhebber van splatter horror en zombie horror en hoeverre dat dat niet overlapt vooral de italiaanse sleaze en de japanse gore is geweldig veel japan shock
maar er zijn nog subgenres die je vergeten bent de trash horror zoals trauma en in mindere mate folterfilms zoals shoguns sadism. vooral in azie heel populair ( je kan dit ook natuurlijk onder exploitation zetten)
Total Dirkness
-
- 8 messages
- 7 votes
Moelijk om te zeggen wat nu mijn favoriete subgenre is binnen het mooie horror genre. Elk subgenre biedt wel iets speciaals en het hangt er toch ook een beetje van mijn bui af. De ene keer heb ik zin in een zombiefilm, of een splatter en een andere keer ga ik voor een oude Universal horror en dan zijn er ook regelmatig dat ik naar aziatische spookfilms wil kijken. Ik vind het eigenlijk allemaal wel mooi.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
edit: genre toegevoegd => serial killer
Alien: The Thing, Predator, Alien
Exploitation: Last House on the Left, I Spit on your Grave
Giallo: Profondo Rosso, The New York Ripper
Zombie: Night of the Living Dead, Zombi 2, The Beyond
Splatter: Braindead, Blood Feast
Cannibal: Cannibal Holocaust, Cannibal Ferox
Slasher: Friday the 13th, Scream, Halloween
Occult: The Omen, Suspiria, The Blair Witch Project, Poltergeist
Animal: Jaws, Arachnophobia
Medical: The Ambulance, Re-Animator, The Dentist
Vampire: The Lost Boys, Dracula
Monster: Frankenstein, An American Werewolf in London
Serial Killer: Ted Bundy, Dahmer
Nog wat extra uitleg:
Giallo, een typisch Italiaans genre, heeft zo'n beetje een detectieve-formule, waarbij m'n op zoek gaat naar een moordenaar die op stijlvolle wijze slachtoffers afmaakt. Typisch aan Giallo is dat zowat iedereen verdacht is en er op het einde een onknoping komt.
Splatter draait gewoon om bloed en gore. Afgehakte ledematen, liters spuitend bloed,...
Exploitation: Gaat om grof geweld dat op een rauwe en realistische manier in beeld is gezet. Thema's als verkrachting, wraak, vernedering en seksisme worden hier vaak behandeld.
Occult, tja, heeft zowat alles te maken met het bovennatuurlijke: heksen, satanisme, exorcisme, geesten, spoken,...
Slashers draaien meestal om een gemaskerde killer die met allerlei vlijmscherpe steekwapens geile tieners afmaakt.
De rest spreekt voor zich denk ik.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Animal/Monster: Jaws
Nature fights back: Piranha/alligator
Rape 'n Revenche/Crime horror: House on the edge of the park
Woman in jeopardy/Slasher: Halloween
Roadkill: duel
Kinderhorror: Gremlins
Exploitation: Slave of the Cannibal God
Total Dirkness
-
- 8 messages
- 7 votes
Volgens mij kan je er ook Reli-horror aan toevoegen:
The Omen, The Exorcist, The Devil Rides Out.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Mja inderdaad. Er is daar wel een verschil met occultisme.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Giallo vind ik toch echt geweldig.
Zie de 3 S:
Silence Of The Lambs
Se7en
Saw
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Ik mis een beetje een benaming voor onzin horrorkomedies zoals Tremors en Gremlins. Waar zou je die onder plaatsen Halcyon?
Vind trouwens horror steeds leuker, ik heb heel veel Amerikaanse (moderne)klassiekers gezien. Nu is het tijd voor wat meer Aziatische en Europese.
Occult vind ik erg leuk, ook al geloof ik totaal niet in die onzin onderwerpen. Giallo; ook erg leuk (zie ook post hierboven). Goede slashers vind ik ook geweldig, maar te weinig goede gezien hiervan (alleen TCM, Halloween en Sream- die erg onderschat wordt). Eigenlijk vind ik alles wel leuk.
Wel vind ik het jammer dat er maar erg weinig horrorfilms erin slagen angst aan te jagen.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik mis een beetje een benaming voor onzin horrorkomedies zoals Tremors en Gremlins. Waar zou je die onder plaatsen Halcyon?
Monsters? Is eigenlijk moeilijk een categorie op te plakken...
Ik raad je de Italiaanse horrorcinema aan, met name Fulci, Argento en Deodato. Bava is nogal mak voor mensen die uit zijn op spanning en gore.
Ik neem aan dat je films als Blair Witch en Alien al gezien hebt? Die slagen er echt wel in je de stuipen op het lijf te jagen met een aantal schrikmomenten. Misschien Candyman, Hostel en Cannibal Holocaust eens proberen? Bij mij toch goed genoeg om me op het puntje van m'n stoel te krijgen en me een ongemakkelijk gevoel te bezorgen.
salvatore
-
- 1937 messages
- 3236 votes
Leuk, als ik dit topic inlees krijg ik meteen zin om horrorfilms te kijken.
Ik ben wel een grote zombiefan. Vond iig Dawn of the dead van George A. Romero al een pareltje (de remake mag er ook zeker wezen) en vandaar de trilogy of the dead gekocht. Geweldige reeks van Romero + land of the dead dan. Daarnaast ben ik wel fan van splatter zoals Braindead en Bad taste en slasher, vooral halloween 1. Binnekort ga ik me wagen aan Cannical Holocaust.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Ik raad je de Italiaanse horrorcinema aan, met name Fulci, Argento en Deodato. Bava is nogal mak voor mensen die uit zijn op spanning en gore.
Ik neem aan dat je films als Blair Witch en Alien al gezien hebt? Die slagen er echt wel in je de stuipen op het lijf te jagen met een aantal schrikmomenten.
Misschien Candyman, Hostel en Cannibal Holocaust eens proberen? Bij mij toch goed genoeg om me op het puntje van m'n stoel te krijgen en me een ongemakkelijk gevoel te bezorgen.
Candyman lijkt me niet echt wat, Hostel vond ik aardig, mar er zat veel meer in en CH staat al tijden bovenaan mijn Wishlist, maar is nergens te kopen.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Ik vond het wel spannende films, maar angst aan jagen lukte erg weinig films. (the Tenant, Rosemary's Baby, The Exorcist)
The Omen al eens gezien? Wat mij betreft nog een stuk beter dan The Exorcist. Van Polanski is Repulsion naar het schijnt ook erg goed, maar heb hem zelf nog niet gezien.
Free Record Shop
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
The Omen al eens gezien? Wat mij betreft nog een stuk beter dan The Exorcist.
Dat meen je niet !
Vond the Omen wel aardig, maar niet half zo goed als het geniale the Exorcist.
Free Record Shop
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Horror is voor mij ook nog steeds een genre dat ik erg graag zie. Er schuilt uiteraard veel rotzooi tussen, maar er zitten prachtige meesterwerkjes bij. Bij het bekijken wat mijn favoriete subgenre was viel me op dat vooral horror gecombineerd met humor het bij mij goed doen.
Mijn favoriete subgenre is toch wel de slasher: Met mijn all-time favoriet A Nightmare on Elm Street en andere amusante reeksen als The Texas Chainsaw Massacre, Friday the 13th en Halloween is de slasher toch één van mijn favoriete genre. Het is echter jammer dat er (en dan vooral de laatste tijd) zoveel gruwelijk veel slechte en zo ontzettend weinig goeie slashers meer verschijnen.
Ook één van mijn favoriete subgenres is de splatter: Vooral door het vroegere werk van mijn favoriete regisseur Peter Jackson ben ik dit genre erg gaan waarderen. Lekker ranzig, maar wel gecombineerd met veel humor. Zijn films Braindead en Bad Taste vallen dan ook onder mijn favorieten in het horrorgenre.
Tot mijn favorieten horen ook nog de subgenres Zombie en Monster: De zombiefilm kent met George A. Romero's geweldige Dead trilogie (deel 4 nog steeds niet gezien) en andere werken als Braindead en Return of the Living Dead 1 t/m 3 een aantal amusante films en ook het Monster genre (Evil Dead reeks, Bubba Ho-Tep, Frankenstein ...) kent zijn meesterwerken.
Het Occult genre mag ik ook graag zien. Met name films als The Changeling, Ghosts That Still Walk, Poltergeist en The Ring zijn erg leuk. Jammer genoeg kent dit genre als geen ander ook een hoop rommel.
Ik heb pver het algemeen ook niet erg veel met de horrorfilms waarin buitenaards leven verschijnt. Toch kent dit subgenre wel een hoop leuke horrors, als Bad Taste, Critters en The Thing. Alien is natuurlijk ook geweldig, maar valt wat mij betreft toch meer onder science fiction.
Met de Italiaanse Giallo ben ik totaal niet bekend, maar het is dan ook niet echt een genre dat mij echt aanspreekt. Films als Saw, Silence of the Lambs en Seven (die hierboven als Giallo worden verstaan) weet ik wel weer erg te waarderen.
Het subgenre Animal is wel ok, maar echt geweldig heb ik dit nooit gevonden. Tuurlijk, de Jaws films zijn erg leuk en ook producties als Lake Placid en Willard zijn amusant genoeg, toch is er veel te veel rommel gemaakt met gemuteerde beesten die mensen vermoorden.
Met de genres Medical en Exploitation ben ik nog niet echt bekend, hoewel ik de films die Halcyon als voorbeelden noemt (Re-Animator, Denist, Last House on the Left) wel ken en ook waardeer. Misschien maar eens wat meer van dat genre opzoeken ...
En dan komen we bij de subgenres waar ik weinig tot niets mee heb. Als eerste is er de Cannibal films. Ik ken Cannibal Holocaust en Cannibal Ferox en deze hebben zeker hun amusante kanten. Toch word ik er verder niet warm of koud van, ben niet echt weg van dit genre.
Voor Serial Killers ken ik teveel rommel om het subgenre te kunnen waarderen. Ted Bundy en In the Light of the Moon (Ed Gein) waren amusant, maar met afgrijselijk prul als Dahmer en Gacy krijgt het genre bij mij toch een vrij slechte naam.
En dan het genre dat mij het minst kan boeien, de vampiertjes. De bloedzuigers hebben me eigenlijk nooit echt geïnteresseerd en ik heb vroeger dan ook talloze saaie vampierfilms gezien (To Die For, Bloodstone 2, Bram Stoker's Dracula). Enige vampierfilm die nog een beetje te doen was, was Joel Schumacher's The Lost Boys. Verder bijzonder weinig memorabels in dit subgenre gezien.
Al met al kan ik een groot deel van de horrorgenres wel waarderen en kent elk genre wat mij betreft wel één of meerdere leuke producties. En wie nog aanraders heeft voor subgenres waar ik minder bekend mee ben of waarvan ik alleen maar matige tot slechte producties van heb gezien, laat het horen; ik sta overal voor open! 
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Horror is nogal een rijk genre, nietwaar...
Een stuk rijker dan die regeltjes die hier opeens gelden.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Een stuk rijker dan die regeltjes die hier opeens gelden.
Welke regeltjes?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Met de Italiaanse Giallo ben ik totaal niet bekend, maar het is dan ook niet echt een genre dat mij echt aanspreekt.
Profondo Rosso en Suspiria al eens geprobeerd?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Van Polanski is Repulsion naar het schijnt ook erg goed, maar heb hem zelf nog niet gezien. Die moet je zien. Is ook erg goed. Sowieso is de hele paranoia trilogie (officieus) van Polanski.
Wat is de derde dan? Le Locataire?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Ik was vooral vroeger een horrorfanaat. Van m'n 8e tot m'n 14e denk ik. Van thuis uit kreeg ik geen kijkrestricties opgelegd, dus dat hielp ook wel. M'n vader nam ooit Hellraiser voor me op toen ik 8 of 9 jaar oud was, m'n eerste film die ik zelf mocht huren was Braindeas. Toen was ik een jaar of 12.
In die tijd konden er niet genoeg darmen, gemuteerde wezens en demonen in een film zitten. Ook horrorboeken verslond ik. Die van James Herbert en Clive Barker voorop. Alleen raak je na een tijdje desensitized. De meeste ranzige dingen heb ik wel gezien, wat rest zijn eigenlijk veel clichés.
De horrorfilms die me nu nog aanspreken zijn vaak die waar alles met een paar korrels zout genomen dient te worden. In de monster categorie filmpjes zoals Critters of Tremors. En natuurlijk die enorme campy kaiju films ala Godzilla. Wat gore betreft grijp ik dan al snel terug naar Bad Taste en Braindead.
Toch zijn er ook wat serieuzere filmpjes die me af en toe nog weten te vermaken. Wat geestverhaaltjes betreft zijn er een paar stijlvolle Aziatische films die de kroon spannen. Met name Zhixi, The Eye en Tales of Two Sisters. De meeste Japanse films zijn junk. Qua slasher springt vooral Haute Tension eruit. Eerste keer was het toch erg tense allemaal, heerlijk sfeertje. En voor de echte gore grijp ik dan graag terug naar de Guinea Pig reeks. Daar krijg je wat je vraagt. Ook nog een paar piekjes met films als Suspira, maar dan heb je het meeste wel gehad denk ik.
En dan is er nog Aftermath van Nacho Cerda aan te raden (kortfilm). Goor, hard maar uitermate stijlvolle 30 minuten durende dissectie + corpsefuck.
Maar verder heb ik niet veel meer met het genre. De aliens, geesten, zombies (
) en weet ik veel wats doen mij allemaal niet veel meer. Zelden spannend, zelden goor en vooral steeds weer hetzelfde opnieuw en opnieuw. Enige positieve wat ik er aan overgehouden heb ik dat Miike films doorgaans heel wat makkelijker wegkijken dan voor de gemiddelde kijker denk ik