• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.914 votes
Profile

Favoriete horror subgenre

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

mikey wrote:

Marginaal? Eeeh? Bedoel je echt dit woord?

Marginaal in de zin van dat het kleine films waren. Klein uitgebracht. Halloween en TTTM zetten de box office op zijn kop, waardoor hun invloed enorm was.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Reinbo wrote:

Je blijft het omdraaien: Psycho heeft een aantal elementen in zich die later door het slasher genre zijn overgenomen.

Maar volgens de algemeen geldende definitie van de slasherfilm (Zie mijn eerdere link) is het geen slasher film pur sang. Daarvoor heeft het gewoon te veel verhaal, en te weinig moorden.

Dus Psycho heeft een groot gedeelte van het genre slasher bepaald maar is zelf geen slasher? De inhoud van de thesis is me gedeeltelijk (grooot) wel bekend. Misschien moeten mensen het genre Slasher iets ruimer zien dan de gemiddelde friday film?

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Wouter wrote:

Marginaal in de zin van dat het kleine films waren. Klein uitgebracht. Halloween en TTTM zetten de box office op zijn kop, waardoor hun invloed enorm was.

Owkee, duidelijk.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

Dus Psycho heeft een groot gedeelte van het genre slasher bepaald maar is zelf geen slasher? De inhoud van de thesis is me gedeeltelijk (grooot) wel bekend. Misschien moeten mensen het genre Slasher iets ruimer zien dan de gemiddelde friday film?

"een groot gedeelte" lijkt mij persoonlijk overdreven, maar is (zoals vele zaken) voor discussie vatbaar. Ik vind dat de invloed van bv. Bay of Blood en TCM een stuk duidelijker is.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

Misschien moeten mensen het genre Slasher iets ruimer zien dan de gemiddelde friday film?

Nee juist niet. Een slasherfilm is een subgenre binnen het Horrorgenre, als je het ruimer gaat zien is het geen subgenre meer, maar gaat het de lading van veel meer horrorfilms dekken. Anders zou je bijv. Event Horizon ook als slasherfilm kunnen omschrijven omdat er enkele originele moorden in worden gepleegd etc...

Je hebt gewoon de pech dat het slashergenre nu eenmaal vrij nauwgezet gedefiniëerd is.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

mister blonde wrote:

Het is sowieso onzin dat een slasher tieners behoort te hebben. Psycho is misschien geen slasher (pur-sang), maar is natuurlijk wel ontzettend van invloed geweest (vreemd dat daar nog over gediscussieerd wordt zelfs).

Natuurlijk is dat zo. De vraag of Psycho de eerste slasher is of niet hangt inderdaad van je definitie af.

http://www.notcoming.com/features.php?id=24

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Reinbo wrote:

Je hebt gewoon de pech dat het slashergenre nu eenmaal vrij nauwgezet gedefiniëerd is.

Sorry, ik blijf me er tegen verzetten.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

"Psycho is known in some circles as the first slasher film, though I disagree with that. Only two people are killed onscreen here, while by definition, slasher films tend to wipe out a larger percentage of their characters. The Texas Chainsaw Massacre is probably the first real slasher film to be released. Nonetheless, the idea for many slasher films - unfair violence against a person who doesn't deserve it - can be traced back to Hitchcock's masterpiece."

Ik geloof dat ik het hier wel mee eens kan zijn.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Kan ik me ook wel min of meer in vinden. Al worden spijtig genoeg vele invloedrijke films vergeten, maar kom...

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Wouter wrote:

"Psycho is known in some circles as the first slasher film, I agree with that, but only two people are killed onscreen here, while by some, slasher films tend to wipe out a larger percentage of their characters. They might say: Texas Chainsaw Massacre is the first real slasher film to be released. Nonetheless, the idea for many slasher films - unfair violence against a person who doesn't deserve it - can be traced back to Hitchcock's masterpiece."

Ik ook wel, als ik een paar dingen mag verbeteren

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

lol, die mikey weet van geen ophouden

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Nieuw Genre :de mikeyslasher: Een moordfilm, al dan niet met teiners en psycho's.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

HAHA

Reinbo wrote:

Nieuw Genre :de mikeyslasher: Een moordfilm, al dan niet met teiners en psycho's.

Zoals Bay of Blood ?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

HAHA

(quote)

Zoals Bay of Blood ?

In Bay of Blood spelen wel degelijk tieners mee hoor, en ook psycho's .

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Tieners? Die studenten die verder niets met het verhaal te maken hadden? en welke psycho's?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

mikey wrote:
Tieners? Die studenten die verder niets met het verhaal te maken hadden? en welke psycho's?

Jep, inderdaad die studenten. En psycho's? Wel zowat iedereen die een moord op z'n geweten heeft, gaande van die machtsgeile vrouw tot die twee kleuters op het einde. Nuja, het zijn geen psycho's in de gekende zin van het woord, maar toch...

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Halcyon wrote:

Uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel. Maar het onzin noemen zoals Mister Blonde doet, is pure onzin.

tuurlijk jongen. Moet ik overal 'ik vind' voor zetten, zodat ik jouw lange tenen niet te vaak beschadig? Jij lijkt je alles persoonlijk aan te trekken, wanneer ik het ergens niet mee eens ben.

Bovendien is het niet zo dat als er geen tieners in voorkomen, het direct geen slasher is. Dus in dat opzicht is het wel degelijk onzin.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

mister blonde wrote:

(quote)

tuurlijk jongen. Moet ik overal 'ik vind' voor zetten, zodat ik jouw lange tenen niet te vaak beschadig? Jij lijkt je alles persoonlijk aan te trekken, wanneer ik het ergens niet mee eens ben.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Nog steeds aan het bakkeleien hierover?

Psycho heeft wel meer films en/of genres beïnvloed, me dunkt. Beetje onzin om die nu allemaal onder slasher te gaan scharen

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

Ondanks dat ik een horror liefhebber ben weet ik spijtig genoeg maar weinig af van de cultuur, de subgenres etc. Gelukkig heeft Halcyon een duidelijke lijst gemaakt met de subgenres waardoor het mij een stuk makkelijker wordt gemaakt. Thx!

Mijn voorkeur qua horror subgenres gaat voorlopig uit naar Alien, Exploitation, Splatter, Slasher en Occult. Dit betekend overigens niet dat de overige subgenres niet zijn toppers heeft.

Hoe zit het overigens met het subgenre Giallo. Kan ik hier een film als ‘From Hell’ ook neerzetten? Of snap ik de Italiaanse formule qua detective zaken niet goed? Overigens weet ik dat ‘From Hell’ geen pure horror is, maar het is slechts een voorbeeld.

Ook vroeg ik me af of iemand enige leesvoer over het horror genre voor mij heeft, zodat ik me wat kan verdiepen in het horror genre.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Giallo was vroeger een boekenreeks met gele covers in Italie, die films zijn daarop geinspireerd en voegden daar nogal grafische plaatjes aan toe. Van wat ik ervan weet; gaat het altijd over een man die per ongeluk in een moordmysterie verzeild raakt en op zoek gaat naar de moordenaar die de gehele film een voorsprong lijkt te hebben. Kenmerken moordenaar: hoed, regenjas, laarsen en vooral heel belangrijk zwarte handschoen met daarin een enorme mes. en van de rug gefilmd. Vooral Argento, de Hitchcock van Italie, is daar bekend mee geworden. Ook Bava.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

mikey wrote:

Giallo was vroeger een boekenreeks met gele covers in italie, die films zijn daarop geinspireerd en voegden daar nogal grafische plaatjes aan toe. Van wat ik ervan weet gaat het altijd over een man die per ongeluk in een moordmysterie verzeild raakt, op zoek gaat naar de moordenaar die de gehele film een voorsprong lijkt te hebben. kenmerken moordenaar: hoed, regenjas, laarsen en vooral heel belangrijk handschoen. en van de rug gefilmd. Vooral argento de hitchcock van italie, is daar bekend mee geworden. Ook Bava.

En zelfs Fulci heeft enkele leuke Giallo's. Maar wat je zegt is overigens volledig correct. Ik geloof ook niet dat je moderne horrorfilms als From Hell hieronder kunt plaatsen, hoewel ze voor een groot deel aan de beschrijvingen voldoen. Giallo lijkt mij persoonlijk dan ook gereserveerd voor die typische Itialiaanse cultfilmpjes van de jaren '70 - '80.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Doom wrote:

Gelukkig heeft Halcyon een duidelijke lijst gemaakt met subgenres waardoor het mij een stuk makkelijker wordt gemaakt. Thx!

Bedankt, maar dat was niet zonder hulp van de andere users hoor .

Ook vroeg ik me af of iemand enige leesvoer over het horror genre voor mij heeft, zodat ik me wat kan verdiepen in het horror genre.

http://www.phantasmagoria.nl/html/features.html (monsters, splatter en mondo)

http://www.ethesis.net/slasherfilm/slasherfilm.htm#Hoofdstuk%202%20De%20slasherfilm (slashers - link van Reinbo)

http://www.projecta.net/ssplatt3.htm (kannibalen)

http://www.projecta.net/ssplatt4.htm (zombie)

Doom

• 8214 messages
  • 1540 votes

Dank jullie wel voor de info.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

En dan vraag je aan mij, waar bepaalde reacties voor nodig zijn. Als je niets te melden heb, doe dat dan ook niet. Maar goed, jij bent de horrorexpert; ik zal me wat meer onderdanig gedragen...

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Net Black Sunday van Mario Bava aangeschaft ten eerste omdat het me een goede film lijkt, maar ook onder het mom meer Italiaanse horrorklassiekers te kijken. Nog meer aanraders iemand?

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Blonde: Nog meer aanraders iemand?

Het overige werk van Bava! En Argento en Fulci is resp. was ook redelijk getalenteerd. Black Sabbath is een uitstekende keus, maar je moet ervan houden.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Itialiaanse horrorklassiekers:

Zombies: Zombi 2, The Beyond, City of the Living Dead, House by the Cemetery, Burial Ground.

Kannibalen: Cannibal Holocaust, Cannibal Ferox, Mountain of the Cannibal God, Cannibal Apocalypse.

Exploitation: House on the Edge of the Park, Body Count.

Giallo: Profondo Rosso, Inferno, Suspiria, Blood and Black Lace, Don't Torture a Duckling, New York Ripper.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Bedankt voor de tip Halcyon en Mikey (meer is altijd welkom).

[Edit] Is Zombi 2 nu een vervolgfilm, of een originele film? [/Edit]

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Nee. maar omdat Dawn of the dead in italie Zombi heet (of zo), verzonnen ze de titel zombi 2. Maar dat slaat werkelijk weer nergens op. En is waarschijnlijk alleen gedaan voor the money. De verhalen hebben niets met elkaar gemeen. Zombi 2 is origineel.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.