• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.264 votes
Profile

De Belgische film

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Malick wrote:

Talentvolle Belgische regisseurs die ik heel hoog heb zitten. Als stelregel hanteer ik maximaal drie films / documentaires en ze moeten debuteren na 2000. Kom tot deze talentvolle mannen en vrouwen in willekeurige volgorde:

Mis ik nog regisseurs? Aanraders?

Felix Van Groeningen ontbreekt toch wel. Al 4 films op MM (Steve + Sky, Dagen zonder lief en Broken Circle Breakdown) die toch relatief hoog scoren.

Voorlopig met wisselend succes ids Geoffrey Enthoven (Vidange Perdue, Meisjes, Hasta La Vista!).

Hans Herbots heeft oa met Bo, Verlengd Weekend, Windkracht 10 en De Behandeling toch ook al enkele goeie titels afgeleverd.

Frank Van Mechelen: De Indringer, Hel van Tanger, Groeten uit Balen. Het teleurstellende W. - Witse de Film kan je niet helemaal aan de regisseur wijten.

Bij debutanten mag je ook nog Christophe Van Rompaey (Aanrijding in Moscou) zetten. Kadir Balci maakte het mooie Turquaze, maar voorlopig is er nog geen opvolger. En ook Gert Embrechts met Allez Eddy zorgde voor mooie beelden (stijl Wes Anderson en Jeunet met momenten) waar ik nog meer van wil zien.

Zandkuiken

• 1743 messages
  • 1428 votes

Lijken mij toch een ander soort namen dan waar Verhoeven mee kwam aandraven...

Over Tom Barman gesproken, er zou eindelijk een opvolger komen voor Any Way The Wind Blows. Hij is samen met met Jonas Govaerts (Welp) bezig aan een scenario voor een nieuwe (Engelstalige) film, onder de werktitel The Alcoholics. Toch wel benieuwd naar.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik zie niet meteen grote verschillen... Het proberen waard zou ik zeggen.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Als stelregel hanteer ik maximaal drie films / documentaires en ze moeten debuteren na 2000

Van Groeningen: 4 films

Enthoven: 6 films

Herbots: 5 films

Van Mechelen: 5 films

Eigenlijk voldoen alleen je laatste 3 namen (Christophe Van Rompaey, Kadir Balci en Gert Embrechts) aan Verhoeven's regel. Allemaal wel interessante regisseurs (Van Groeningen is zelfs één van mijn favoriete Vlaamse regisseurs) maar inderdaad wel een ander soort namen.

Zandkuiken

• 1743 messages
  • 1428 votes

Van Groeningen is gewoon al echt een gevestigde naam, de andere maken stuk voor stuk zuivere publieksfilms. Afgaande op zijn initieel lijstje, is Verhoeven denk ik eerder op zoek naar wat eigenzinnigere cineasten.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik zie geen verschil tussen mijn namen en de namen die Verhoeven meegeeft. Het is maar wat je als een publieksfilm zit en wat als eigenzinnig. Ik geef de namen maar mee, aan hem om te proberen. Kan nooit geen kwaad.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Vond Olivier Masset-Depasse zijn tweede film echt een mindere waardoor ik hem niet heb opgenomen in de lijst. Echter als jij zegt dat zijn debuut heel bijzonder is dan ga ik die zeker eens uitchecken. Toevallig ook uitgegeven op DVD, Dimi303? Het debuut van Peter Monsaert vond ik in tegenstelling tot vele anderen heel gewoontjes.

Die Nuit Noire wil ik echt al heel lang zien. De regisseur heeft trouwens al een film in de jaren ''90 gemaakt waardoor die hier in dit lijstje niet echt genoemd mag worden. My Queen Karo van Dorothée Van Den Berghe was niet al te best. Verder was ik zelf niet zo te spreken over het debuut van Tom Barman maar dat wil niet zeggen dat ik een volgende film uitsluit. En Nic Balthazar laatste film was gewoon tenenkrommend. De rest van de debutanten wel van gehoord maar niets van gezien.

Het bericht van Film Pegasus zal ik maar even overslaan want die heeft het niet helemaal begrepen.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik hoop dat je vind wat je zoekt. Zie totaal niet in hoe een Troch en Roskamp creatiever zijn dan Van Groeningen (toch maar 1 film meer dan je criteria) en Van Rompaey of Embrechts. Misschien dat je bij de andere tips wel je ding vindt?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Creatiever? Wie schrijft dat dan? Heb alleen het gebied afgebakend anders kun je iedere Belgische regisseur wel gaan noemen. Heb Groeningen zelf ook heel hoog zitten maar dat kan je met geen mogelijkheid meer een talent noemen. Het is gewoon een gevestigde naam. De twee films van Rompaey liggen hier klaar om gekeken te worden.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Dan heb ik idd niet echt begrepen wat je zoekt. Altijd moeilijk om te zien wat iemand's smaak is natuurlijk. Geniet in elk geval van de tips van de andere gebruikers.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Nuit Noire, hoe kan ik deze vergeten. Destijds gezien in de filmclub van Oostende en was er totaal onderste boven van. Eigenlijk is het wel eens tijd voor een herziening. De dvd is waarschijnlijk nog makkelijk te bestellen, in de fnac bij ons staat hij zelf in de rekken.

Cages is een ander probleem, te vinden maar prijzig. Een tijd geleden gekocht maar vraag me niet voor hoeveel.

Nu Nuit Noire vermeld is mogen we die andere vreemde film noemen?

L'etrange couleur des larmes de ton corps van het regisseurs duo Hélène Cattet en Bruno Forzani. ( amer, The ABC of death ) Eigenlijk zijn het twee Franse cineasten die in Brussel leven. Enkel maar l'etrange .... gezien maar die zou ik zeker nog eens terug willen zien.

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Misschien nog de Belgische documentaire maker Steven Dhoedt die in zijn documentaire "State of play" een beeld heeft van de Zuid-Koreaanse jeugd en hun gedrevenheid om de beste te zijn in de pro-league competitie. The game waar het allemaal om draait is het beroemde Starcraft. Een manier van leven voor deze Zuid-Koreaanse jongeren.

Zijn eerste waar hij de splitsing tussen de realiteit die we kennen en de virtuele wereld exploreert heb ik nog niet gezien. Inside the Metaverse noemt zijn debuut.

Bij toeval state of play gezien als double bill met " The sound of Belgium" vorig jaar op het FFO. Wel niet iets waar iedereen interesse voor zal hebben.

A.L.I.E.N

• 775 messages
  • 1054 votes

Ik vroeg me onlangs af of er in België ook Duitstalige Oostakntons films worden gemaakt? Er zijn in België Franstalige (Waalse), Nederlandstalige (Vlaamse) films, maar Duitstalige films ben ik nog niet tegen gekomen. Heeft iemand een idee of die er zijn, en zo ja welke films? Alvast bedankt

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Dat zou mij verwonderen. Een film maken is duur voor zo'n relatief kleine gemeenschap als de Oostkantons (76000 tot 90000 mensen). Amateurfilms kunnen er misschien wel bestaan. Misschien moeten we Johan Heldenbergh eens naar daar sturen om zijn Schellebelle 1919 over te doen in Sankt Vith of Bütgenbach.

A.L.I.E.N

• 775 messages
  • 1054 votes

18 Vlaamse films die dit jaar de bioscoop bestormen - Film - KnackFocus.be - focus.knack.be

18 Vlaamse films die in 2015 uitkomen bij ons. 18 Films, en alleen maar brol!!!

Het zijn weer van die lichte drama' over persoonlijke problemen en relaties. Of van die feel-good films. Echt gedurfde films maken kunnen ze niet hé, in deze bananenmonarchie! Een film over de Duitse bezetting tijdens WOII? Als Nederland dit kan, waarom België niet? En Nederland is nu niet zoveel groter dan België. Of een paranoia/spionage thriller over de staatsveiligheid tijdens de jaren '70 en '80 en contra-spionage tegen Oost-Europese agenten. Zoals "Tinker, Tailor, Soldier, Spy" bijvoorbeeld? En ja dat kan ook budgettair! Als ze reeksen kunnen maken als "Vriendinnen" (setting 1945-1995) met authentieke kostuums, decors en voertuigen, dan kan zo'n film er ook wel af, qua kosten me dunkt!

Het word tijd dat de "Vlaamse cinema" die het toch "o zo goed doet" weer eens wat kl****n krijgt! Het zijn altijd oftewel Boerenfilms, of domme komedie's, flauwe romantische films, feel good-movie's, flauwe drama's over persoonlijke affaires of politiethrillers. "De Behandeling" zie ik hier als een uitzondering! Maar ik denk toch dat de film in België wel wat meer in zijn marche heeft, en dus ook beter moet doen! Alleen zo kunnen we Nederland en de rest van Europa (en misschien later Amerika) bijbenen.

Sorry maar dit moest er eventjes uit

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Enkel Lucifer hoort zeker niet in dit rijtje thuis en verder wel benieuwd naar de nieuwe Van Dormael.

Twee films ook uitgekomen van Du Welz vorig jaar en deze worden jammer genoeg niet opgenomen in het programma van arthouses. Dit gaat er bij mij toch niet in. Of je moet natuurlijk naar de grootsteden trekken zoals Gent, Brussel, enz...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Onderschat jullie Belgische arthouse niet, A.L.I.E.N. Ben er best wel jaloers op.

A.L.I.E.N

• 775 messages
  • 1054 votes

Ja er zijn zeker wel goeie films. En er zijn zeker pareltje's in de Belgische cinema. Ook recent zijn er goeie prenten uitgekomen. "Het Vonnis" of zoals eerder genoemd "De Behandeling".

Nu ik bedoel niet dat films die binnerkort uitkomen zoals "Belgica" (over het Gentse caféleven rond de milleniumwisseling) per definitie slechte films gaan zijn. Maar wat mij vooral tegen de borst stoot is dat er hier vooral films worden geproduceerd van het zelfde genre. Constant van die drama's of romantische komedie's over persoonlijk belevingen (hier en daar wel uitzonderingen maar ze zijn wel en beetje schaars). Nu deze genre's vind ik niet bepaald slecht maar ze beginnen (als het op Belgische films aankomt) wel stilaan mijn oren uit te komen.

Een film als "Boy 7" (S.F.) of "Oorlogsgeheimen" (Oorlog), daar wacht ik al een tijdje op hier in dit land. En met een beetje creativiteit kan je wel om grote budgettaire kosten heen (bv. Explosies: gewoon een bommetje in een berg zand steken en vervolgens een shot filmen van vallende soldaten waar een hoop puin word over gekapt. Kwestie van juiste camerastandpunten en montage)

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1725 votes

Kampioen zijn blijft plezant 2 (als liefhebber van de serie)

en Black (als liefhebber van Adil El Arbi, en het boek zelf). staan al op het verlanglijstje.

Welp en de loft moet ik dit jaar ook maar eens zien. Ik denk ook dat ik eens tijd zal maken voor de zaak alzheimer. En als er eens een mooie vlaamse film wordt uitgezonde op de Belgische TV zal ik die ook wel meenemen.

Op het lijstje dat ik gezien heb staat voorlopig enkel: De helaasheid der dingen (aanrader!), allez eddy, kampioen zijn blijft plezant, aanrijding in moskou, code 37: de film, rundskop en misschien nog een film dat ik vergeten ben.

Zjokke

• 68 messages
  • 2341 votes

A.L.I.E.N wrote:

Ja er zijn zeker wel goeie films. En er zijn zeker pareltje's in de Belgische cinema. Ook recent zijn er goeie prenten uitgekomen. "Het Vonnis" of zoals eerder genoemd "De Behandeling".

Nu ik bedoel niet dat films die binnerkort uitkomen zoals "Belgica" (over het Gentse caféleven rond de milleniumwisseling) per definitie slechte films gaan zijn. Maar wat mij vooral tegen de borst stoot is dat er hier vooral films worden geproduceerd van het zelfde genre. Constant van die drama's of romantische komedie's over persoonlijk belevingen (hier en daar wel uitzonderingen maar ze zijn wel en beetje schaars). Nu deze genre's vind ik niet bepaald slecht maar ze beginnen (als het op Belgische films aankomt) wel stilaan mijn oren uit te komen.

Een film als "Boy 7" (S.F.) of "Oorlogsgeheimen" (Oorlog), daar wacht ik al een tijdje op hier in dit land. En met een beetje creativiteit kan je wel om grote budgettaire kosten heen (bv. Explosies: gewoon een bommetje in een berg zand steken en vervolgens een shot filmen van vallende soldaten waar een hoop puin word over gekapt. Kwestie van juiste camerastandpunten en montage)

Blij dat je je eerste post wat nuanceert, want die was wel héél kort door de bocht. Tussen de 18 genoemde films zat best wel wat verscheidenheid. Ik vind ook wel dat er de laatste jaren te veel op veilig gespeeld is, maar films als Belgica, Black en D'Ardennen lijken me op basis van de fragmenten en trailers toch wel allesbehalve crowd pleasers te worden. Het mag van mij ook wat rebelser, maar om nu Nederland als hét beloofde filmland te zien ? In 2014 werden in Nederland ook dingen als Gooische Vrouwen 2, Toscaanse bruiloft, Hartenstraat,... op de markt gebracht. Ook in Nederland zijn er niet enkel fijne films als Boy 7.

Enfin, ik deel je bezorgdheid, maar laten we niet alles op voorhand afbreken en met onbevangenheid en vol verwachting uitkijken naar de vele nieuwe films in zowel Vlaanderen als Nederland. Terug naar morgen heb ik avant première al gezien en kan voor mij gerust naast Boy 7 staan als sci-fi drama.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Gisteren heb ik Terug naar Morgen gezien en dat is een wervelend verhaal met science fiction-elementen. Een e-nor-me aanrader, eindelijk eens een Vlaamse genrefilm, waar in dit forumtopic al zo lang om geschreeuwd wordt.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Gewaarde Vlamingen! Need a little help!

Ik wil binnenkort nog een stuk of tien films zien van de lijst van Belgian Film Awards, al is die naam zo te zien niet eenduidig.

Al gezien: Mr. Nobody, The Broken Circle Breakdown, Deux jours, une nuit, Ernest et Celestine, Rundskop, Le huitième jour

Ik zat te denken om te gaan zien: Deze jonkskes. Leek me een aardige dwarsdoorsnede, al zijn de Dardennes oververtegenwoordigd.

Is daah waah? Of sla ik nu een echte parel over van die lijst?

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Aardige lijst, maar Adem, De zaak Alzheimer, Terug naar Morgen, Le Tout Nouveau Testament, Nuit Noire en C'est arrivé près de chez vous zijn de parels die ontbreken als je een dwarsdoorsnede van de Belgische film wil zien

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Eigenlijk gewoon een vreselijke lijst. Als zelfs Marina het haalt

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ja ik had ook wat moeite met tien titels ervan kiezen, Onderhond. Met name Marina. Die jij noemt staan er toch niet (allemaal) op, J. Clouseau?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Ik denk dat dat z'n punt was

Small Gods, Fabrice du Welz, Koen Mortier ... zelfs geen Any Way the Wind Blows als ik het goed zie. Beetje de Oscars van de Belgische film dit (ditto niveau).

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1725 votes

Het meest grappige van allemaal is dat de Belg en Belgie in het algemeen gewoon van hun eigen denkt dat ze kwaliteitsvolle films maken...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

wat zijn de drie grootste algemene aanraders uit het volgende lijstje?

Si le Vent Te Fait Peur

Palaver

Between the Devil and the Deep Blue Sea

Het afscheid

Brugge, Die Stille

Si le Vent Soulève les Sables

kid

Brussels by Night

small gods

Crazy Love

Malpertuis

steve + sky

Dagen zonder Lief

Iedereen Beroemd!

De Man Die Zijn Haar Kort Liet Knippen

la promesse

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag van je lijstje Sounds of Sand, Kid, Offline, Malpertuis, Steve + Sky, Dagen zonder Lief en La Promesse. Small Gods heb ik nog op DVD liggen. Denk dat die van Harry Kümel je wel gaat liggen. De rest vind ik moeilijk inschatten.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het gaat er niet precies om of ze mij liggen dit keer (ik ga er vanuit van wel, want heb de titels zelf uitgezocht), maar welke ook algemeen goed vallen

ik heb ze al min of meer op volgorde gezet van weinig naar veel gezien, maar het helpt altijd als een kenner even roept 'die zou iedereen gezien moeten hebben' oid, dat kan ik totaal niet inschatten zonder de films gezien te hebben...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.