• 177.899 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.987 votes
Profile

De Belgische film

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Baghdad Messi (Film, 2023)

‘Baghdad Messi’ is de nieuwste film van gelauwerd Belgisch-Koerdisch regisseur Sahim Omar Kalifa (’Zagros’), gebaseerd op zijn persoonlijke ervaringen. De gelijknamige kortfilm won 60 internationale awards en werd in 2015 geselecteerd voor de Academy Awards.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Clash der stijlen ook. Ik hoop hierbij dat Close het laken naar zich kan toetrekken. Le otto montagne van Van Groeningen/Vandermeersch glipt net als Benedictus XVI met zijn overlijden op 31/12 tussen de mazen van het net en is niet opnomen bij de nominaties.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Fisico wrote:

Clash der stijlen ook. Ik hoop hierbij dat Close het laken naar zich kan toetrekken. Le otto montagne van Van Groeningen/Vandermeersch glipt net als Benedictus XVI met zijn overlijden op 31/12 tussen de mazen van het net en is niet opnomen bij de nominaties.

Ik was nog niet bekend met de naam Ensor(s).

Joseph Plateauprijs kende ik wel.

Waarom mag Le otto montagne niet meedoen? Omdat het Italiaans gesproken is en Italië het eerste productieland is?

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

kappeuter wrote:

(quote)

Ik was nog niet bekend met de naam Ensor(s).

Joseph Plateauprijs kende ik wel.

Waarom mag Le otto montagne niet meedoen? Omdat het Italiaans gesproken is en Italië het eerste productieland is?

De Ensors zijn toch de belangrijkste Vlaamse filmprijzen voor audiovisuele media. Traditioneel uitgereikt op de slotdag van het FF in Oostende, de thuisbasis van schildersicoon James Ensor waarmee de kuststad zich graag mee vereenzelvigt.

Leden van De Ensor Academie kunnen vanaf 24 november t.e.m. 21 december 2022 stemmen op hun favoriete producties tijdens de eerste stemronde. De genomineerden worden op 4 januari bekend gemaakt. Dit moment is tevens het startschot voor de tweede stemronde ( de shortlist genomineerden) die de winnaars zal bepalen.

Le otto montagne kwam pas in release in de Vlaamse zalen in de laatste 2 weken van december waardoor er nog niet op gestemd kon worden. Zeer jammer eigenlijk.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Aller/Retour (Film, 2023) - vanaf 9 maart in Nederland in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Speelfilmdebuut van regisseur Domien Huyghe geselecteerd voor Berlinale:

Zeevonk (2023)

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Oogt als een hele mooie jeugdfilm. Ik moet zillion trouwens hoognodig nog kijken, heb jij die al gezien Kapp?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

John Milton wrote:

Oogt als een hele mooie jeugdfilm. Ik moet zillion trouwens hoognodig nog kijken, heb jij die al gezien Kapp?

Jazeker!

Ruime 3*. Zeer vermakelijk. Ik vermoed dat als ik 10 jaar jonger was geweest ik de film wel een halve ster hoger had gegeven.

Te zien op Prime Video!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Engelstalige internationale co-productie:

Luka (Film, 2023)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Noise (Film, 2023) - vanaf 17 maart te zien op Netflix

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bioscooprecords, Cannes en de Oscars: 2022 was een Vlaams filmjaar om niet snel te vergeten | VRT NWS: nieuws

VRT wrote:

Vlaanderen heeft een succesvol filmjaar achter de rug. Dat was niet enkel te voelen aan de nominaties en prijzen die Vlaamse films uit 2022 hebben gekregen, maar ook aan een recordaantal bioscoopbezoeken. Zo zijn de bezoekersaantallen voor Vlaamse films gestegen met 41 procent ten opzichte van 2019, voor de coronacrisis. "De Vlaamse film is in al zijn diversiteit springlevend", zegt Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wil (Film, 2023) - vanaf 28 september in Nederland in de bioscoop (in België een dag eerder)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Le Paradis (Film, 2023) - vanaf 13 juli in Nederland in de bioscoop

In dit speelfilmdebuut vertelt de Belgische regisseur Zeno Graton een verhaal van hoop en liefde, want ook als het leven op een dood spoor lijkt beland, kan het nog altijd een nieuwe wending nemen. Duidelijk wordt dat hoe groot de drang naar vrijheid ook is, hartstocht en het verlangen naar een ander blijken sterker.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het Smelt (Film, 2023) - vanaf 2 november in Nederland in de bioscoop

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

De nieuwe film van Fien Troch:

Holly (Film, 2023)

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

Wil, Het smelt en de nieuwe van Fien Troch noteer ik.

Die Wil, naar het boek van Jeroen Olyslaegers kijk ik wel uit. Eindelijk eens een deftige Belgische film over het verzet en jodenrazzia´s tijdens WOII?

Het blijft me verbazen dat België ondanks hun gelijklopende geschiedenis over WOII met Nederland zo prematuur is op filmisch vlak over dat thema.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Fisico wrote:

Het blijft me verbazen dat België ondanks hun gelijklopende geschiedenis over WOII met Nederland zo prematuur is op filmisch vlak over dat thema.

Wel opmerkelijk ja. Wellicht deels een budgettaire kwestie, aangezien het nogal prijzige films zijn. Er was denk ik in Nederland iets meer budget beschikbaar voor zulke films, maar de laatste (10+) jaren met behulp van tax shelter regeling is er in België meer budget gekomen.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

kappeuter wrote:

(quote)

Wel opmerkelijk ja. Wellicht deels een budgettaire kwestie, aangezien het nogal prijzige films zijn. Er was denk ik in Nederland iets meer budget beschikbaar voor zulke films, maar de laatste (10+) jaren met behulp van tax shelter regeling is er in België meer budget gekomen.

Torpedo tel ik overigens niet mee als serieuze film, dit ter zijde.

Maar het gaat verder dan enkel film. Het is cultureel-historisch misgroeid doordat we onze zwarte bladzijden van collaboratie slecht hebben verwerkt. Het verzet is letterlijk in het verdomhoekje geplaatst. Hoewel er wellicht tientallen heldendaden zijn verricht door het verzet zijn die niet of nauwelijks gekend bij de publieke opinie. Wij hebben ook onze Anne Frank, maar niemand die weet hoe ze heet.

In België speelt ook het communautaire Vlaams-Waals waardoor het hele thema erg politiek geladen blijft. Dit is in Nederland toch heel anders.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Fisico

Dat is heel merkwaardig zeg.

Is er geen instituut voor oorlogsdocumentatie? En zoiets hoort toch ook gewoon in het onderwijs aan bod te komen.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

kappeuter wrote:

Fisico

Dat is heel merkwaardig zeg.

Is er geen instituut voor oorlogsdocumentatie? En zoiets hoort toch ook gewoon in het onderwijs aan bod te komen.

De visie is gelukkig wat aan het keren. Er wordt meer en meer aandacht besteed aan het oorlogsverleden vanuit de kant van het verzet. Dit zien we in de media. Maar ook daar wordt vaak verwezen naar Canvas (met een select publiek). Uiteraard hebben wij ook ons Nationaal Rijksarchief. Maar die politieke zweem van inmenging is een pest (maar dat is het enige wat ik er politiek over kwijt wil).

Mijn vrouw is trouwens historica en geeft onder andere les (in het laatste jaar aan 17-18 jarigen) over WO II en de 20e eeuw. Zij werkt niet met handboeken of laat staan werkboeken (gruwel!!!), maar stelt zelf haar cursussen samen aangelengd met actuele verwijzingen, interessante teksten of de historische atlas. Alleen, scholieren krijgen maar 2 uur geschiedenis per week, dat is bitter weinig (ook niet onlogisch natuurlijk). Maar probeer maar eens wat diepgang te creëren over de 20e eeuw als je thema's hebt als WO I, het belangrijke interbellum, WOII (en dat is erg ruim, dat weet je, daar zit zelfs de Russische revolutie in, absoluut noodzakelijk om Lenin/Stalin te vatten), Koude oorlog (jaren 50 tot 1989), Congo, ... Bovendien licht ze jaarlijks een actueel thema uit (de geopolitiek met China, Oekraïne, de revoluties jaren terug in de Maghreb, Syrië, de Amerikaanse verkiezingen ...). Oja, vergeten: ook de Europese Unie is een thema dat ze behandelt. Tja, veel te veel om op te noemen dus ...

Maar ik wijk af.

Misschien is dit wel een interessante link. Niet te veel en fijn om eens snel door te nemen:

Veel minder aandacht voor het verzet in België dan in Nederland - geschiedenismagazine.nl

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Veerle Baetens en dochter Billie voor het eerst samen op de filmset: "Ze kan zich enorm enerveren aan mij” | Showbizz | hln.be

HLN wrote:

Eind augustus zijn de opnames gestart van ‘Come Back’, het speelfilmdebuut van de broers Jan en Raf Roosens. De hoofdrollen worden vertolkt door Veerle Baetens die niet alleen voor de eerste keer samen met haar dochter Billie op de set staat, voor Billie is het ook meteen haar debuut op een filmset. De opnames lopen tot eind september in heel Vlaanderen. De film loopt in het najaar van 2024 in de bioscoop.

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

In navolging van eerdere berichten over de film "Wil" in dit topic en de verzwegen gebeurtenissen tijdens WOII in Vlaanderen/België, een interview met regisseur Tim Mielants, gisteren verschenen in NRC.

Het Vlaamse zwijgen over WO II in film - NRC

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.