- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Belgische film
De Belgische film
partypooper90
-
- 14 messages
- 0 votes
Het wordt dus toch Rundskop. Geen van de drie films gezien, maar Hasta la Vista maakte door het thema waarschijnlijk toch geen schijn van kans aan de overkant van de oceaan.
Vond Rundskop wel een goed, maar ontzettende sombere film. Dat is natuurlijk ook de
bedoeling en toon van de film, maar zelfs de beelden van de Vlaamse stadjes en land schappen creeren die sombere sfeer.
SaveMyMovies
-
- 53 messages
- 18 votes
Vind de belgische cinema sterk bezig de laatste jaren.
'Rundskop' is onwaarschijnlijk goed.
Nog wat sneeuw in de landschappen en je hebt 'Fargo'
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Vanaf 25 april in de Vlaamse bioscopen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Jawaddedadde
-
- 5348 messages
- 2196 votes
Interessant
Zowel Linkeroever als Dirty Mind zijn speciale films waar ik wel van hou.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Is zijn derde film eigenlijk al uit gekomen in de reeks met linkeroever en Dirty Mind. In een interview sprak hij van een trilogy maar ik moet het weer even opzoeken welke film het zou worden. Het zal deze wel zijn denk ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Berichten verplaatst naar Film > Algemeen > Box Office België
A.L.I.E.N
-
- 775 messages
- 1054 votes
Ik vraag me af wanneer er hier in België eens een goeie oorlogsfilm word gemaakt. Qua oorlogsfilm staat Nederland toch al een flinke stap voor. Een film hier in België over b.v. de Tweede Wereldoorlog, of de Eerste Wereldoorlog. Dat zou hier toch perfect mogelijk zijn. Een van de enigste Belgische oorlog thrillers die ik ken is "Gaston's War" (1997). O.K. en Stijn Coninckx deed met "De Kavijaks" ook al poging in die richting. Maar voor de rest bijna niets... In zo'n project zouden de Belgische filmmakers misschien beter hun geld instoppen. Geef toe: 'Feel-good' films en politiethrillers hebben we hier al genoeg he, toch?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb vandaag drie films op MM ingevoerd van de Belgische regisseur Luc Monheim
Verloren Maandag (1974) met Monique van de Ven!
Alledrie bij het label Belfilm op dvd verschenen!
Kennen de Belgen op MM deze regisseur / films? Ik had nog nooit van hem / de films gehoord.
J. Clouseau
-
- 976 messages
- 1073 votes
Deus Lo Volt ken ik wel, maar nog nooit gezien (ook heel slecht verkrijgbaar, dacht ik). Een soort epos dat zich afspeelt tijdens de kruistochten. In een boek over de Belgische film van Jan-Pieter Everaerts maakt de auteur de opmerking 'Hugo Claus had beter eerst naar Deus Lo Volt gekeken voor hij De Leeuw van Vlaanderen begon te draaien.'
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Wie ik met belangstelling volg is Koen Mortier. Hij doet alleen niet veel zichtbaars
Tenzij producen ook artistieke invloed uitoefenen betekent? Hij is momenteel nl co-producer van Borgman (2013) en producer van Waste Land (2013). Ben er erg benieuwd naar en hoop dat hij nog eens iets gaat regisseren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Brasserie Romantiek (2012) - Belgische release: 19 december
MatthijsGr00t
-
- 14031 messages
- 1342 votes
Ter promotie:
FinkPloyd
-
- 642 messages
- 1964 votes
Adil El Arbi en Bilall Fallah, van die mannen wordt ik dus vrolijk sie.
Wonnen in 2011 met hun kortfilm Broeders (http://www.kortfilm.be/recensie/broeders) de Prijs van het Publiek voor Beste Vlaamse Kortfilm op het Kortfilmfestival in Leuven, alsook een wildcard voor fictie van het Vlaams Audiovisueel Fonds - goed voor 60.000 euro die exclusief dient om een nieuwe productie te maken.
Doorgaans dient dat geld om een nieuwe en professionelere kortfilm te maken, maar die mannen hebben gewoon 'fuck you' gezegd en beslist er een langspeler mee te maken: Adil El Arbi en Bilall Fallah draaien eerste langspeler in Brussel: 'Geen tweede Les Barons' | brusselnieuws.be
In tijden waar er in Vlaanderen steevast wordt gedeclameerd dat je met minder dan 1 miljoen geen professionele film kan maken, laten deze gasten zien dat het ook anders kan. Natuurlijk hoop ik dat zij en hun medewerkers dit niet voor niets hoeven te blijven doen, maar als je jong bent en talent en goesting hebt moet je gewoon doen en er voluit voor gaan... zodat ze niet meer om je heen kunnen.
Ze zaten trouwens ook achter het fijne sketchprogramma 'Bergica', dat te zien was op Acht.
Fijn dat twee 'Belgische Marrokanen' het filmlandschap in België een schop onder de kont komen geven.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Small Gods is op eenzelfde manier tot stand gekomen ... ook nooit niks meer van gehoord. Het kán wel, maar het zijn meestal niet de films de het ver schoppen.
A.L.I.E.N
-
- 775 messages
- 1054 votes
Ik vroeg me onlangs af of er in België ook Duitstalige Oostakntons films worden gemaakt? Er zijn in België Franstalige (Waalse), Nederlandstalige (Vlaamse) films, maar Duitstalige films ben ik nog niet tegen gekomen. Heeft iemand een idee of die er zijn, en zo ja welke films? Alvast bedankt 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
VLAAMSE BIOSCOOPHITS NAAR NEDERLANDSE ZALEN
Zowel Marina (2013) als Het Vonnis (2013) trok de afgelopen weken een recordaantal volle zalen in de Belgische bioscopen. Het enorme succes van beide films zorgt ervoor dat ze ook in de Nederlandse filmtheaters zullen verschijnen. Marina, over het opgroeien van de Italiaanse zanger Rocco Granata in België, trok in twee weken tijd 200.000 bezoekers en was drie weken lang de bestbezochte film van het land.
Het Vonnis van regisseur Jan Verheyen (Dossier K., Zot van A.) passeerde de 350.000 bezoekers en verzekerde zich van een plaats in de top 10 succesvolste Vlaamse films aller tijden. Het intense verhaal draait om een man, gespeeld door Koen De Bouw (De zaak Alzheimer), die het recht in eigen hand neemt als de moordenaar van zijn vrouw vrij komt na een procedurefout.
Marina
Marina vertelt het grote verhaal van een jongeman tegen de achtergrond van de massale Italiaanse migratie naar België in de jaren '50. Matteo Simoni vertolkt Rocco Granata, ook in Nederland bekend van zijn hit Marina. Luigi Lo Cascio (La Meglio Gioventù) en Donatella Finocchiaro spelen de ouders van Rocco in de film van Stijn Coninx (Daens, Soeur Sourire).
Marina is een productie van Peter Bouckaert (Rundskop) voor Eyeworks, in coproductie met de gebroeders Dardenne en het Italiaanse Orisa Produzioni. De Nederlandse release is gepland op 6 februari 2014.
Het Vonnis
Als de moordenaar van zijn vrouw door een procedurefout moet worden vrijgelaten, slaan bij Luc Segers de stoppen door. Niet alleen hij, maar ook het publiek vindt het een grove gerechtelijke dwaling en Luc besluit het recht in eigen hand te nemen. Hij wil zich meten met de rechtsstaat die hem in de steek heeft gelaten. Jan Verheyen (Dossier K.) regisseerde dit pakkende, controversiële drama dat eveneens door Eyeworks werd geproduceerd.
Naast Koen De Bouw zijn er rollen voor Veerle Baetens (The Broken Circle Breakdown) en Johan Leysen (The American). Het Vonnis verschijnt in april in de Nederlandse filmtheaters.
Beide films zijn in België buitengewoon succesvol uitgebracht door Kinepolis Film Distributie.
(persbericht)
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Niet echt bezoekersaantallen om van te duizelen, maar wel wat variatie in genres.
Komedies ook hier weer voorop, maar toch wat nuance verder.
N.B.
Bij mijn bezoek aan een Belgische bioscoop, om "De Kampioenen" te bekijken, zag ik wel een zaal die afgeladen vol zat (terwijl de film al weken draaide)
Dat heb ik in geen tijden meer in een Nederlandse bioscoop gezien.
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Niet echt bezoekersaantallen om van te duizelen, maar wel wat variatie in genres.
Komedies ook hier weer voorop, maar toch wat nuance verder.
De vergelijking met het Franse verhaal, lijkt hier qua variatie procentueel inderdaad positief voor België uit te pakken. Normaal compliment voor de zuiderburen, iets kleiner compliment voor de zuiderburen van de zuiderburen. 
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Waalse films scoren inderdaad minder: Lijst van succesvolste Belgische films - Wikipedia - nl.wikipedia.org
FinkPloyd
-
- 642 messages
- 1964 votes
Tsja, aan de andere kant blijft het wel een beetje lullig dat er in die top 10 al vijf films staan die je nu niet echt 'serieus' kan nemen: Koko Flanel, Hector, Max, Oesje, en Kampioen zijn blijft plezant. Steeds met een 'komiek' (of een hele reeks ervan in het laatste geval) die hun hoogtepunt van populariteit wisten te verzilveren op het witte doek.
Wat mij betreft in ieder geval geen films om mee uit te pakken, laat staan bv. in het buitenland, maar blijkbaar wel iets wat het Vlaamse publiek weet te smaken (van tijd tot tijd).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Uit die lijst vind ik Daens de enige met herkijkwaarde. Broken Circle Breakdown toch niet zo succesvol als men liet uitschijnen.
Belgische films die ik echt goed vind staan er helemaal niet tussen. Hiermee bedoel ik dan "Hasta la Vista!", "Schellebelle 1919" en "Marina".
Max in de top 10, jezes dat was zo een vreselijk slechte film.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Maar moeten films dan serieus zijn. Ik bedoel voordat er films waren, was er ook al een hoop volksvermaak en dat zette zich later voort in films. Dat was in Nederland niet anders, neem de Jordaanfilms uit de jaren '30, die werden toch goed bekeken maar waren cinematografisch niet bepaald hoogstaand.
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Voor degene die de uitreiking van de ensors dit jaar live willen volgen is dit mogelijk voor Telenet klanten. Als je primeHD kan nemen is de uitreiking morgen om 21h te zien.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Talentvolle Belgische regisseurs die ik heel hoog heb zitten. Als stelregel hanteer ik maximaal drie films / documentaires en ze moeten debuteren na 2000. Kom tot deze talentvolle mannen en vrouwen in willekeurige volgorde:
- Fien Troch
- Gust Van den Berghe
- Koen Mortier
- Michaël R. Roskam
- Caroline Strubbe
- Fabrice Du Welz
- Alex Stockman
- Bouli Lanners
- Micha Wald
- Stéphane Aubier + Vincent Patar
Debutanten:
- Tom Fassaert
- Nicolas Provost
- Benny Vandendriessche
- John Shank
- Fleur Boonman
Van Pieter Van Hees moet ik nog het een en ander zien en het debuut van Bas Devos moet heel bijzonder zijn hoor ik van verschillende kampen. Van Christophe Van Rompaey, Vanja d'Alcantara, Dimitri Karakatsanis en Dominique Abel + Fiona Gordon + Bruno Romy heb ik nog steeds niets gezien. Fabrice Du Welz Colt 45 tel ik voorlopig nog niet mee. Mis ik nog regisseurs? Aanraders?
dimi303
-
- 3418 messages
- 3663 votes
Olivier Masset-Depasse Misschien.
Bracht in 2006 zijn debuut, het naar mijn mening op vlak van geluid en het visuele indrukwekkende "Cages" gevolgd door de wat mindere opvolger "Illégal" in 2010. ( opvolger werd wel geselecteerd als inzending voor de oscars )
Bij debutanten mag Peter Monsaert ook wel bijgezet worden met zijn debuut "Offline".
Verder kijk ik ook fel uit naar de eerste echt Belgische slasher "Welp" van Jonas Govaert.
Op de uitreiking van de ensors werd weer maar eens treffend duidelijk gemaakt dat je de Belgische regisseurs niet allemaal op één lijn kan plaatsen door enkele films aan verschillende leeftijdscategoriën te vertonen waaronder de film "drift". Ik vind films van het kaliber drift, I"m the same, i'm another, kid, calvaire enz... films die je niet echt volledig kunt beoordelen na één kijkbeurt. Dit zijn films die bij mij althans steeds groeien en meer gewaardeerd worden.
FinkPloyd
-
- 642 messages
- 1964 votes
Talentvolle Belgische regisseurs die ik heel hoog heb zitten. Als stelregel hanteer ik maximaal drie films / documentaires en ze moeten debuteren na 2000.
Mis ik nog regisseurs? Aanraders?
Ik kom nog tot de volgende. Nog niet alles gezien dus geen kwaliteitsbelofte 
-Nabil Ben Yadir
-Olivier Smolders
-Dorothee Van Den Berghe
-Erik Lamens
-Lieven Debrouwer
-Guy Goossens
-Tom Barman
-Nic Balthazar
(de laatste twee zijn natuurlijk niet meteen jong talent)
Debutanten
-Hans Van Nuffel (Adem)
-Bavo Defurne (Noordzee, Texas)
-Joost Wijnant (De Laatste Zomer)
-Kadir Balci (TurQuaze)
-Luk Weyns (Crimi Clowns, evenmin een jong talent)
Naar Welp ben ik idd zeer benieuwd, net zoals naar Image van Adil El Arbi en Bilal Fallah.