• 177.901 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.024 votes
Profile

De Belgische film

Jawaddedadde

• 5348 messages
  • 2196 votes

En nog twee die er aan komen:

TurQuaze

release: 29 september

Marieke Marieke

release: januari 2011

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Het kruim van de Vlaamse filmwereld maakt zich in een open brief zorgen over de toekomst van de Vlaamse film. Doordat de openbare omroep moet bezuinigen, gaat de VRT minder investeren in speelfilms, en ook het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) moet het met minder doen. Stijn Coninx: 'De vraag is: nemen we de sector serieus of keren we terug naar het hobbyisme?'

TV-Visie - 'Koppen' donderdag over noodlijdende Vlaamse film

deredactie.be: Vlaamse filmsector luidt de alarmbel

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Vraag is een beetje of het ook de serieuze films raakt, of het enkel de Jan Verheyens van de filmwereld zijn die wat minder centjes krijgen om bekende Vlamingen in hun crappy filmpjes te proppen.

En dat hoeft niet altijd veel geld te kosten. Een schilder die geen verf heeft, kan ook met koffie schilderen.

De betere Vlaamse films van de afgelopen jaren lijken dat wel te bevestigen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Jawel, maar veel Vlaamse films zijn een co-productie met Nederland of Duitsland.

Als in die landen ook minder geld beschikbaar komt, zal de Vlaamse cinema dubbel hard gepakt worden.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Onderhond wrote:

(quote)

De betere Vlaamse films van de afgelopen jaren lijken dat wel te bevestigen.

Dan moet je maar eens naar Adem gaan kijken, een verrassend goede film van eigen bodem, mét steun van het VAF. Ik had er niets van verwacht, en de film was een ware verademing.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

En weer een rijtje van voornamelijk sociale drama's en (tragi)komedies... Weinig originaliteit uit ons mislukt landje.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

De films hierboven spreken me ook niet direct aan, maar je kan moeilijk naast de slee aan indrukwekkende films kijken die de laatste jaren uit België zijn gekomen. Gebrek aan originaliteit is zeker niet het eerste wat bij me opkomt als ik denk aan Ex Drummer, 22 Mei, Vinyan, JCVD of Small Gods.

Macmanus

• 13726 messages
  • 3701 votes

In deze lijst lijken dat soort filmpje zo 1, 2, 3 er niet tussen te zitten. Toch wel jammer als daarvoor toch een paar best indrukwekkende audio/visuele films langs kwamen. Meeste van de films die jij noemt zijn toch ook alweer wat jaartjes oud helaas. Zijn er landen die er nog langer op moeten wachten natuurlijk

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Njah, da's natuurlijk ook maar de selectie van Knack Focus. Die zitten blijkbaar te wachten op films als Swooni ... al moet ik eerlijk zijn dat ik niet meteen nog een goeie Belgische film op het oog heb. Mortier en Du Welz moeten zich maar weer eens roeren. Of Karakatsanis, daar verwacht ik nog het meest van.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

De films hierboven spreken me ook niet direct aan, maar je kan moeilijk naast de slee aan indrukwekkende films kijken die de laatste jaren uit België zijn gekomen. Gebrek aan originaliteit is zeker niet het eerste wat bij me opkomt als ik denk aan Ex Drummer, 22 Mei, Vinyan, JCVD of Small Gods.

Ik zeg niet dat ze het niet goed of origineel kunnen brengen, maar het draait toch altijd rond sociale malaise. Of het nu een bende marginalen is die een groepje willen starten of Van Damme in een confrontatie met zichzelf, sociale portrettering is bijna altijd van de partij al is het dan de laatste jaren weleens wat origineler gebracht (nog een geluk). Maar ik zie weinig tot geen filmmakers die eens een echte genrefilm aandurven buiten het bekende straatje van (misdaad)drama en tragikomedie om. Denk aan science fiction, western, horror, actie etc...

Ach zal ook wel budgettaire redenen hebben wellicht.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Er is in België amper budget om goede films te maken, maar dat mag geen excuus zijn om flutfilms te fabriceren. Roeiend met de riemen die je hebt kan je toch ook een schitterende film maken? Verbale komedies zoals Woody Allen die maakte, films als Once of The Commitments of horrorfilms als The Evil Dead kostten amper iets, die kunnen handmatig bijeengebricoleerd worden. En welk volk op aarde is er beter in bricoleren dan wij?

Maar toch wil een Vlaamse publieksfilm altijd op veilig spelen en uitpakken met een braaf of ongeïnspireerd script, eindeloos veel 'bekende gezichten' en niets dat de kijker echt verrast. Aan die attitude lijkt maar geen eind te komen: bij het zien van de trailer van Swooni moest ik al spontaan vomeren, om van die van Hasta la Vista nog maar te zwijgen.

Wanneer komt er nog eens een filmmaker naar voren die met een Belgisch (dus minuscuul) budget een film kan maken met een meeslepend, origineel verhaal, goede acteurs, mooie beelden, goede muziek? M.a.w. iets dat de kijker oprecht verrast, iets waarvoor de gemiddelde Vlaamse couch potato nog eens naar de cinema trekt?

Je kan redeneren dat we de afgelopen jaren toch De Helaasheid der Dingen en Rundskop hebben gehad. Ja, dat zijn twee films. Voor de rest krijgen we Zot van A, Smoorverliefd, Swooni en Hasta la Vista op ons bord. Het gaat goed met de Vlaamse film!

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Du Welz en Mortier leveren wat je wil. Hebben de laatste jaren elk 2 films op hun naam staan. Ook de broertjes Karakatsanis hebben voor een geweldige gutpunch gezorgd. Films als Linkeroever en Ben X verdienen ook wat praise.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Er ís zeker nog talent, dat spreek ik niet tegen. Het probleem is dan echter weer dat Du Welz en Mortier amper media-aandacht krijgen en hun films vaak enkel te zien zijn in obscure zaaltjes, of slechts een week of twee draaien in de grotere cinema's. Als een mislukte prutser als Jan Verheyen een nieuwe film uitbrengt, daarentegen, dan komt die alle dagen in het nieuws, talkshows, kranten en tijdschriften en draait minstens twee maanden in alle grote multiplexen...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Dat komt dan vooral omdat het publiek meer geïnteresseerd is in een Jan Verheyen film dan in een Du Welz of Mortier. Maar da's toch geen Belgisch probleem?

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Het is volgens mij juist andersom. Mensen gaan eerder zien naar de film die in alle boekskes besproken wordt, dan naar een gedurfde, originele film die niét aangeprezen wordt in de Rode Loper. Je zou er van verschieten hoeveel mensen plichtmatig naar elke gehypete Vlaamse film gaan kijken, 'omdat er zoveel over te doen is'. Ze zien dat als een maatschappelijke verplichting of zo. Mijn moeder komt daar ook elke keer weer mee af: 'Zeg, ik zou die Zot van A wel eens willen zien, want daar is zoveel over te doen in de pers.' Vanaf dat er een paar gezichten uit Thuis en Familie in een film opdagen, staan de kranten alle dagen vol met nieuws erover. Maar dat is helaas geen garantie voor kwaliteit.

Kranten als Het Laatste Nieuws en Het Nieuwsblad versterken dat nog eens met al hun hopeloos optimistische/naïeve berichtjes over 'de Vlaamse film doet het goed in het buitenland!' Als er een Vlaamse film een prijs voor beste belichting wint op één of ander derderangsfestival in Zuidoost-Bhutan, dan zijn we plots een 'cinematic hotspot'.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Dan klopt ook wel, maar een film als Calvaire heeft ook gewoon in UGC gedraaid. Vinyan jammer genoeg niet meer. Dat geeft toch ook al aan dat de run van Calvaire niet echt financieel stimulerend moet geweest zijn. Mortier's films hebben beiden in UGC gedraaid, maar ook daar moest je er snel bij zijn.

Voor zo'n film mogen ze nog zoveel lawaai maken, het blijft een beperkt publiek dat op zo'n film afkomt. En een deel komt zwaar teleurgesteld terug uit de bioscoop. De enige reden waarom die grote films zoveel geld tegen advertising kunnen gooien is omdat ze het potentieel ook terug kunnen verdienen.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Ik hoop dat er ooit eens een film komt die de middenweg vindt tussen de platte publieksfilm en de weirde cultfilm. Akkoord, films als Calvaire, Vinyan, Ex Drummer, Small Gods en Nuit Noire zullen dan wel té alternatief zijn voor de gemiddelde bezoeker van de UGC, Kinepolis of Utopolis. Maar wanneer komt er dan eens een film die de platgetreden paden vermijdt, nieuwe wegen inslaat, geen clichés bevat en iets te vertellen heeft, en waar tóch een groot publiek naar komt kijken? Zoiets moet toch mogelijk zijn?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12834 votes

Daar heb je écht wel geld voor nodig denk ik. Want een publiek komt af op gelikte trailertjes en grote namen. Die laatste zijn in Belgie op één hand te tellen (en de goeie zitten dan meestal in de weirde cultfilms), en echt veel geld voor gelikte trailertjes is er ook niet.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

Ik weet het, het zal heel moeilijk zijn om zowel een inhoudelijk goede film te maken als er voldoende publiciteit rond te voeren om Jan met de pet naar de cinema te lokken. Toch zou het mogelijk moeten zijn.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

J. Clouseau wrote:

Maar wanneer komt er dan eens een film die de platgetreden paden vermijdt, nieuwe wegen inslaat, geen clichés bevat en iets te vertellen heeft, en waar tóch een groot publiek naar komt kijken?

Wat je hier zegt is weer een universeel probleem trouwens (enfin 'probleem', persoonlijk heb ik daar niet echt nood aan). Ga de kinepolis programma's maar na, check de filmhuizen of snuister in de videotheken: films die aan al deze voorwaarden voldoen zal je moeilijk vinden, of ze nu uit België, China of de USA komen.

Film die sporadisch bij me opkomt is District 9: was heel origineel, clichévrij met inhoud én een kassucces... Maar inderdaad is toch ook al weer een behoorlijk budget voor nodig die buiten de Belgische normen valt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Welke Belgische film mag meedingen voor een Oscar? - Gva.be

Ik zou het raar vinden als Rundskop het niet zou worden.

J. Clouseau

• 976 messages
  • 1073 votes

'Rundskop' dingt mee naar een Oscar - Gva.be

Het wordt dus toch Rundskop. Geen van de drie films gezien, maar Hasta la Vista maakte door het thema waarschijnlijk toch geen schijn van kans aan de overkant van de oceaan.

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Lijstje uit het artikel van De Morgen met Belgische films die volgend jaar zullen uitkomen, met link naar MM of imdb waar mogelijk.

- Allez Eddy van Gert Embrechts

- The Broken Circle Breakdown van Felix van Groeningen

- Kid van Fien Troch

- Little Black Spiders van Patrice Toye

- The Loft van Erik Van Looy

- Mixed Kebab van Guy Lee Thys

- Offline van Peter Monsaert

- Tot altijd van Nic Balthazar

- Weekend aan zee van Ilse Somers

- Welcome Home van Tom Heene

- The Zig Zag Kid van Vincent Bal

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.