- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Film noir
Film noir
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Dat detective-achtige en femme fatale dan?
De belangrikste basis elementen van een Film-Noir ontbreken. Te weten, quote: melancholy, alienation, bleakness, disillusionment, disenchantment, pessimism, ambiguity, moral corruption, evil, guilt, desperation and paranoia.
Wil je nog meer hierover weten, dan via deze link.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Film-noir ervaar ik zelf als één lange serie waarbij elke film een lange aflevering is. Op den duur kun je ook niet meer alle film-noirs helder voor het geest halen valt mij op, dit omdat de plots van de meeste noirs teveel op elkaar lijken.
Film-noir is niet opeens gestopt met bestaan, maar minder populair geworden. (opkomst van zwaard en sandalen films)
Jouw opmerking over de zwaard en sandalenfilms kon ik eerst niet helemaal plaatsen. Tot ik in de Wiki deze passage tegenkwam:
Einde van de klassieke periode
Film noirs stonden vaak als B-film op het programma, wat betekende dat men voor de prijs van 1 bioscoopkaartje zowel een groot budget 'A-film' als een low-budget film te zien kreeg. Vanaf eind jaren vijftig verdween de film noir stilaan van het programma. Hierbij speelden waarschijnlijk twee ontwikkelingen een grote rol:
-Grote Amerikaanse filmmakers vertrokken naar Europa om daar sandalenfilms met groot budget te maken, die een enorm succes kenden. Voorbeelden hiervan zijn Spartacus (1953), The Ten Commandments (1956) en Ben-Hur (1958).
-De concurrentie van de televisie en televisiefilms met gelijkaardige thema's.
Dat de eerste ontwikkeling in het bijzonder een belangrijke rol speelde, lijkt me grote kletskoek. En wat bedoelt de wiki-auteur eigenlijk? Dat film noir-regisseurs sandalenfilms gingen maken?
Waar zijn dan de sandalenfilms van bijvoorbeeld Jacques Tourneur,
Billy Wilder en Edgar G. Ulmer (om er een paar te noemen)?
De tweede ontwikkeling speelde zeker wel een belangrijke rol.
Voor typische film noir-regisseurs (die gewend waren aan low-budgetproducties) , maar ook voor sommige acteurs, was het werken voor de televisie ook wellicht financieel interessant. Bijvoorbeeld Jacques Tourneur regisseerde een aantal afleveringen van diverse TV-series.
Daarnaast moesten de bioscopen concurreren met de televisie.
Hoe kan dat beter dan iets te laten zien dat de TV niet kan leveren?
Daarom raakte zwart-wit geheel uit de gratie en ging de filmproducenten zich (vrijwel) uitsluitend toeleggen op het maken van de duurdere kleurenproducties. In het verlengde van die ontwikkeling ging men ook spektakelfilms, o.a. de sandelenfilms, maken.
De bewering van de Wiki-auteur, dat de regisseurs allemaal naar Europa vertrokken om films te maken, lijkt me eveneens strijdig met de werkelijkheid.
In veel gevallen werden de studio-scenes gewoon in Hollywood opgenomen.
Voor de buitenopnamen reisde men vaak af naar Europa, maar dat betekent n.m.m. niet dat er in Hollywood een permanent tekort ontstond aan grote Amerikaanse filmmakers.
Samenvattend, ik ben het niet met je eens dat de opkomst van zwaard- en/of sandalenfilms een belangrijke rol heeft gespeeld bij het verdwijnen van de film noir. Het is ook geen goede verklaring. Dan zou je je eerst moeten afvragen: Waarom werden zwaard- en/of sandalenfilms populair?
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
Hoe zit het trouwens met dat Film-noir? Bij de ene film wordt het als genre gezien, bij de andere film niet. Ik weet dat de discussie tussen genre en stijl er is, maar toch.
Ik vind het toch vrij herkenbaar, zie het ook absoluut als een genre. Ik zal er zeker een paar gaan kijken als ik jou was, heerlijk! Casablanca blijft toch nog wel erg goed door mijn hoofd ''spoken'', na de herziening van gisteravond. Een verhoging sluit ik dan ook niet uit.
fappie
-
- 2688 messages
- 2005 votes
Maar die discussie is er wel toch? Nja volgens mij heb ik er wel een paar gezien. The Killing is er zeker een. A bout de Souffle ook wel toch? Millers Crossing wordt zowaar ook gezien als film-noir. Of dit het is weet ik ook niet. Van Hitchcock heb ik er ook een paar gezien.
fappie
-
- 2688 messages
- 2005 votes
De belangrikste basis elementen van een Film-Noir ontbreken. Te weten, quote: melancholy, alienation, bleakness, disillusionment, disenchantment, pessimism, ambiguity, moral corruption, evil, guilt, desperation and paranoia.
Wil je nog meer hierover weten, dan via deze link.
Die elementen ontbreken volgens jou allemaal?
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Misschien vind je dit interessant:
Casablanca: Film Noir or Not Film Noir? - Associated Content - associatedcontent.com
En dan met name het slot:
However, one would be hard-pressed to describe the film as Expressionistic. It is a deeply realistic film, in fact, directed in an almost pedestrian manner with little in the way of unusual angles or camera movement. Since the distorted look of most film noirs is intended as a manifestation of the distortion of values and morals that drive the characters in the story, perhaps this may be why Casablanca is rarely regarded as film noir.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Wat ik concludeer is dat Casablanca alle elementen heeft van een film-noir, maar het verhaal en de personages zijn te realistisch. De drijfveer van de personages wijkt af.
fappie
-
- 2688 messages
- 2005 votes
O ok. Ik ben er zelf ook niet heel erg bekend mee. Heb er wel een paar gezien, maar hoe het nou echt precies zit weet ik niet. Op de achterkant van Usual Suspects staat ook dat het een film-noir is. Is dat dan ook zo of is het meer de stijl qua camerawerk, donkere scenes en de elementen in het verhaal?
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
The Usual Suspects is echt allesbehalve een Film-Noir volgens mij.
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Usual Suspects is inderdaad zeker geen film-noir.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Die elementen ontbreken volgens jou allemaal?
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Dit vind ik persoonlijk de beste (tot nu toe, begin het genre pas net te ontdekken): Double Indemnity (1944)
Simon zal deze noemen
: Third Man, The (1949)
Verder mag Hitchcock uiteraard ook niet ontbreken:
Rebecca (1940) (zelf nog niet gezien)
En verder nog een wat minder bekende: Du Rififi chez les Hommes (1955)
Als laatste kan ik je deze site nog aanraden: http://www.theyshootpictures.com/noir.htm (de top 1000 van hun site is ook zeker een aanrader!)
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Eigenlijk is het geen genre, maar dit terzijde.
Naast Double Indemnity nog een paar aanraders:
Detour
Raw Deal
Gun Crazy
The Killers
en mijn persoonlijke favoriet:
Out of the Past
Zelf ben ik niet geneigd om Rebecca tot de film noir te rekenen, omdat deze film buiten de periode valt (te vroeg).
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
Ik ga alleen maar af op MovieMeter. Daar staat film-noir als subgenre.
P.S. Out of the Past heb ik kunnen vinden. 
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Eigenlijk reageerde ik op de vraag van fappie. Bij het lezen van jouw commentaar had ik over het woord "genre" heengelezen. 
Het gebruik van het woord "genre" is geen doodzonde, maar subgenre vind ik beter. Genre of geen genre is een eeuwigdurende discussie. Volgens mij komt het erop neer dat een genrefilm te herkennen is aan een aantal vaststaande kenmerken en karakters.
Bij de film noir is dat niet zo, de femme fatale bijvoorbeeld komt vaak voor, maar het ontbreken ervan wil niet zeggen dat het geen film noir is. Hetzelfde geldt voor de voice-over, de goede vrouw als tegenwicht voor de femme fatale, enzovoorts.
Meer dan bij de echte genres is de manier van filmen belangrijk, de sfeer die wordt weergegeven.
Bovendien is de film noir (meestal) een vermenging van genres, namelijk diverse misdaadgenres met het melodrama.
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
The Desperate Hours, The Maltese Falcon, The Big Sleep, Dark Passage, In a Lonely Place, High Sierra, White Heat, Sunset Boulevard en The Night of the Hunter zijn ook aanraders Fappie! 
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
The Night of the Hunter had ik expres overgeslagen. Wel een geweldige film, maar eigenlijk meer een film noir voor gevorderden.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Ik wist niet dat Eddie Muller aan het hoofd stond van de Film Noir Foundation.
Kende hem alleen van "Dark City, the lost world of film noir", een erg sfeervol boek.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Film-Noir doet ook mee aan de 3D trend:

Recent is de 35 mm. print van Cry Danger teruggevonden en gerestaureerd.
Wachten is nog op een DVD release. Cry Danger met o.a. Rhonda Fleming, Dick Powell en William Conrad. Trailer:
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Ik wist niet dat Eddie Muller aan het hoofd stond van de Film Noir Foundation.
Kende hem alleen van "Dark City, the lost world of film noir", een erg sfeervol boek.
Je kunt Eddie ook bereiken via het Amerikaanse Film-Noir forum, heeft hij eigen thread: Ask Eddie.
Eddie Muller zit ook in deze 'Noir parodie':
Eddie geeft via extra's van de DVD Too Late For Tears als 1e ruime aandacht aan Film-Noir baddy Dan Duraye. Mooie doc.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Zojuist vernam ik dat Paul Verhoeven aan een film noir werkt.
Die speelt zich af aan de grens tussen Californië en Mexico en gaat over drugshandel.
Hij werkt tegelijkertijd ook aan de verfilming van 'De Stille Kracht'(was bekend) maar de noir zal denkelijk eerder in de bioscopen komen volgens de berichten.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Helaas wordt het begrip 'Film-Noir' te pas en te onpas gebruikt. Volgens mij bedoelt Verhoeven een grimmige film. Verwacht geen neo-Noir als The Black Dahlia, Big Heat of L.A. Confidential.
Verhoeve zou ook Dick Bos verfilmen, nooit meer iets van vernomen.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Verwacht ik zelf ook niet nee.
De woorden van Verhoeven duiden ook meer in de richting van 'grimmige' film.
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
@Dogie_Hogan.
Ik heb nu best een hoop FIlm-Noirs gezien, maar ik ben toch wel benieuwd wat nu de ''eerste'' officiele FIlm-Noir was. Jij zult het vast wel weten. 
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
Als ik het goed heb is dat Stranger on the Third Floor. Daar werden voor het eerst de kenmerkende Noir elementen gebruikt!