- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Film noir
Film noir
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Ik moet er nog best veel zien: #2, 7, 8, 10, 16, 19, 20 en 25. Verder is het wel een mooi lijstje, al vind ik de Billy Wilders (Double Indemnity en Sunset Blvd.) toch nog van een hoger niveau dan In a Lonely Place.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
In A Lonely Place vond ik maar een matige film. Wel een leuk lijstje verder.
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
Verder is het wel een mooi lijstje, al vind ik de Billy Wilders (Double Indemnity en Sunset Blvd.) toch nog van een hoger niveau dan In a Lonely Place.
In A Lonely Place vond ik maar een matige film.

Maarja, eigen mening hé. 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Het wordt wel eens tijd dat er een Nederlandse dvd-release verschijnt van noir klassiekers als Nighgtmare Alley, Chris Cross, The Asphalt Jungle, Ace In The Hole.
Waarom er van Billy Wilder een heleboel films een Nederlandse dvd-release hebben behalve Ace In The Hole, is mij een raadsel.
Stu-Pot
-
- 3491 messages
- 1189 votes
Heb sinds kort een smaakontwikkeling achter de rug en zou graag nieuwe genres ontdekken. Film-Noir behoort tot dat genre. Maar doordat ik helemaal niets van afweet zou ik graag willen weten wat er zo kenmerkend en typerend is aan dat genre. Trouwens heb ik ook The Killing (Kubrick) gespot in de FRS, hier op MM staat aangegeven dat het een Film-Noir is. Een goede film om mee te beginnen..?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Heb sinds kort een smaakontwikkeling achter de rug en zou graag nieuwe genres ontdekken. Film-Noir behoort tot dat genre. Maar doordat ik helemaal niets van afweet zou ik graag willen weten wat er zo kenmerkend en typerend is aan dat genre. Trouwens heb ik ook The Killing (Kubrick) gespot in de FRS, hier op MM staat aangegeven dat het een Film-Noir is. Een goede film om mee te beginnen..?
Een regiovrije DVD/Blu-ray player is voor Film-Noir genre (en ook Western genre) eigenlijk een must, aangezien dit genre in NL amper bekend is, in tegenstelling tot daarbuiten (R-1), waar het aanbod aanzienlijk is, en de meeste Film-Noir DVD's ook nog gerestaureerd zijn en de DVD's meestal relevante extra features hebben.
Een mooie collectie zijn de 5 Film-Noir boxsets van Warner, die een goed beeld geeft van dit geweldige genre. Alle films hebben Engelse ondertitels.
Ook heeft Fox een 22-delige Film-Noir reeks uitgegeven: gerestaureerd met vele extra's en Engelse subs. Meer info: forum.
DVD/blu-ray reviews/comparions van de meeste Noirs kun je vinden bij DeBeaver uit Canada.
Play.com en cd-wow.nl zijn leuke en betaalbare adressen voor Film-Noir aankopen.
Film-Noir tips zijn er te over; naast bovengenoemde 5 boxsets van Warner en de Fox Noir reeks, een greep:
- Pick-up on South Street
- This gun for Hire
- Le Samurai (neo-Noir)
- The Killers
- The Blue Dahlia
- The big Combo
- Double Indemnity
- The Third Man
- Criss Cross
- White Heat
- Gilda
- Sunset Blvd
- In a lonely Place
- L.A. Confidential (neo-Noir)
- Night and the City
- Body Heat (neo-Noir)
- Too Late for Tears
- Rififi (1955)
- Dark Passage
- Dead Reckoning
Aardig complete Film-Noir lijst met DVD release info: Link.
Sommige Noirs staan ook (in parts) op Youtube, als D(eath).O(n). A(rrival).(1950), en
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Voor de liefhebbers, ik stel mijn Warner Film-Noir Classic Collection Box Volume 5 beschikbaar, ooit overgenomen van Dogie.
Is zowel te koop als te ruil en ik hoef er echt niet veel voor terug.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Het wordt wel eens tijd dat er een Nederlandse dvd-release verschijnt van noir klassiekers als Nighgtmare Alley, Chris Cross, The Asphalt Jungle, Ace In The Hole.
Waarom er van Billy Wilder een heleboel films een Nederlandse dvd-release hebben behalve Ace In The Hole, is mij een raadsel.

- Criss Cross (1949), R-2Fr uit 2007:

'Film Noir today'. Quote:
New films, like new music, need to be of their time.
Characters in movies set in the 1940s and 1950s do things that were taken for granted at the time but that seem bizarre to modern audiences.
They sacrifice themselves to concepts like honour, they sacrifice themselves for the sake of respectability, they don't talk about their problems and they don't indulge in self-help therapy. But to the actors and writers of the time this was normal behaviour, they believe in the characters and their performances still work today.
But a modern writer, director or actor could never believe in such things, and their lack of belief always shows. The results are phony or anachronistic.
The other problem is that modern actors, writers and directors just can't get the feel of the past right. Period dramas are becoming less and less convincing since the actors increasingly seem like 21st
century people in period costumes. No-one bothers to do the research to get the etiquette and the social rules right. And there's an increasing tendency to rewrite the past to make it more politically
correct..
simonvinkie
-
- 2271 messages
- 827 votes
Voor de liefhebbers, ik stel mijn Warner Film-Noir Classic Collection Box Volume 5 beschikbaar, ooit overgenomen van Dogie.
Is zowel te koop als te ruil en ik hoef er echt niet veel voor terug.
Ik heb best wel interesse, maar niet alle films hebben ondertiteling zeker?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
=> Review boxset 5.
De inmiddels ook separaat verkrijgbare bonus docu. -disc uit Warner's boxset Vol. 3 "Film Noir: Bringing Darkness to Light" bevat meer dan 60 minuten behoorlijk gedetailleerde en interessante info over genre/style Film-Noir , plus 5 korte "Noirs".
Items als "What is the difference between crime stories and Film-Noir?", "femme-fatales", etc., etc.

Inhoud:
- Intervieuws met o.a. James Ellroy (L.A. Confidential, The Black Dahlia), Jane Greer (Out of the Past, Duel in the Sun, The big Steal), Audrey Trotter (Lady in the Lake, The Set-Up) en regisseurs als Edward Dmytryk (Crossfire), Peter Bogdanovich (The Last Picture Show).
- Scenes uit Film-Noir klassiekers als Out of the Past, Murder my Sweet, Born to Kill, The Maltese Falcon'41, Scarface '32, Gun Crazy.
- Scenes uit de a.s. "FILM-NOIR CLASSIC COLLECTION Vol. 4":
Decoy met Jean Gillie en Crime Wave met Sterling Hayden en Charles Bronson.
Impressie: Andre de Toth (Crime Wave):
- 5 "Crime Doesn't Pay" -shorts: Forbidden Passage / A Gun in the Hand / The Luckiest Guy in the World /Women in Hiding / You the People
- Engelse, witte subs.
- chapters
- slim-case
Det. Sims in Crime Wave: "Once a crook, always a crook":
Charles Bronson in Crime Wave:
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Pixar's film-noir parodie.
Volledige versie: YouTube - Mater's Tall Tales- Mater Private Eye.wmv
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Op zich 25 goede, soms geweldige, films, maar de ranking begrijp ik niet helemaal. Bijvoorbeeld
het feit dat " Out of the Past " lager staat dan "The Maltese Falcon", is n.m.m. onbestaanbaar.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@cinema.rex. 'Onbestaanbaar' zou ik niet gebruiken, maar The Maltese Falcon (1941) zou ook niet mijn keuze zijn. Deze remake lijdt duidelijk onder de Hays Code censuur. De 1e versie uit 1931 is eigenlijk veel mooier, aanrader. (Zit ook in deze boxset of via Youtube.)
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@Dogie: Goeie tip! Je blijft me verbazen.
Ik bedoelde overigens niet dat ik The Maltese Falcon een slechte film vind. Het verbaast me wel dat veel mensen dit soort detective-films als ultieme film noir beschouwen. The Maltese Falcon heeft veel film noir-kenmerken (en hoort als zodanig bij de stroming), maar ik vind het geen film die zeer verontrustend is. Hoe dreigend de sfeer ook is, ik heb nooit de indruk dat de hoofdfiguur Sam Spade zijn greep op de situatie verliest. De dreiging wordt vooral gebruikt om de film spannend te maken.
Hoe anders is dit in Out of the Past. Jeff Bailey is een man die gelukkig is. Hij heeft een garage gekocht in een klein plaatsje. En hij heeft een vrouw ontmoet, die verliefd op hem is.
Als hij echter wordt herkend door iemand uit z'n verleden, heeft hij geen andere keus dan op het voorstel van de man in te gaan. Hij moet zijn veilige schuilplaats verlaten om het een en ander op te lossen en er is geen weg terug.
Dat is pas een ultieme film noir. Van het scenario tot de manier van filmen, film noir zit in alle poriën van deze film. Om die reden is een hogere notering gerechtvaardigd.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@Dogie: Goeie tip! Je blijft me verbazen.
Ik bedoelde overigens niet dat ik The Maltese Falcon een slechte film vind. Het verbaast me wel dat veel mensen dit soort detective-films als ultieme film noir beschouwen. The Maltese Falcon heeft veel film noir-kenmerken (en hoort als zodanig bij de stroming), maar ik vind het geen film die zeer verontrustend is. Hoe dreigend de sfeer ook is, ik heb nooit de indruk dat de hoofdfiguur Sam Spade zijn greep op de situatie verliest. De dreiging wordt vooral gebruikt om de film spannend te maken.
Hoe anders is dit in Out of the Past. Jeff Bailey is een man die gelukkig is. Hij heeft een garage gekocht in een klein plaatsje. En hij heeft een vrouw ontmoet, die verliefd op hem is.
Als hij echter wordt herkend door iemand uit z'n verleden, heeft hij geen andere keus dan op het voorstel van de man in te gaan. Hij moet zijn veilige schuilplaats verlaten om het een en ander op te lossen en er is geen weg terug.
Dat is pas een ultieme film noir. Van het scenario tot de manier van filmen, film noir zit in alle poriën van deze film. Om die reden is een hogere notering gerechtvaardigd.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Ter info:

Voor de 9e keer al weer. Nog steeds niet zo iets geweldigs in NL of Belgié... 
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Jammer dat ze zoiets nooit in België of Nederland doen
, lijkt me wel sfeervol om op een avond een paar film noirs op het grote doek te zien.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
, lijkt me wel sfeervol om op een avond een paar film noirs op het grote doek te zien. 
De bijbehorende poster is al geweldig (met Eddie Muller als victim!): 

MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Voor de mensen die een next gen-console (Playstation 3, XBox 360, ...) bezitten en liefhebber zijn van het Film Noir-genre komt er L.A. Noire.

L.A. Noire is een game van Rockstar, de makers van de bekende Grand Theft Auto-reeks, waarin je als dedective kunt rondlopen in het Los Angeles van 1947. De makers hebben net als in GTA voor een free roam-aanpak gekozen wat wil zeggen dat je vrij kunt rondlopen in een nagemaakt L.A. en missies kunt spelen. Maar liefst 130 vierkante kilometer van L.A. is nagemaakt door de speldesigners. De makers baseerden zich op films als Double Indemnity ('44), The Big Sleep ('46), Chinatown ('74) en honderden andere films, krantenartikels en boeken, waardoor er honderden missies beschikbaar zijn, de game vertoont verder ook veel raakvlakken met o.a. L.A. Confidential en The Black Dahlia. Als er een zaak op te lossen is kun je met je personage op onderzoek uitgaan. Per auto reis je dan eerst af naar de plaats van de misdrijf, om vervolgens mensen te verhoren, notities te nemen, verdachten te schaduwen per auto of te voet, in een schietpartij terecht te komen enzovoort. Het personage dat je speelt is de meervoudig gedecoreerde marinesoldaat Cole Phelps, die door het LAPD aangeworven wordt om het corrupte imago van het politiekorps te herstellen. Het spel is gemaakt in samenwerking met een 300-tal acteurs van wie de bewegingen via 32 HD-camera's vastgelegd werden in de computer. Bekendste acteur die zijn gezicht en stem voor het spel leende is Aaron Staton, bekend als hoofdpersonage in de tv-reeks Mad Men.
Spel is uit op 20 mei
Wat screeshots van L.A. Noire

Het 'inscannen' van een acteur door 32 HD-camera's

Simon Smith (crew films)
-
- 1374 messages
- 4512 votes
Ik zag laatst "Nightmare Alley" 2x, geweldige noir! Lekker cynisch.
Net The Dark Corner binnen, zin om daar aan te beginnen.
Simon Smith (crew films)
-
- 1374 messages
- 4512 votes
Komende week een paar noirs van Fritz Lang, 's nachts op BBC2!
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Uzza_Sparta
-
- 1195 messages
- 2138 votes
vier films over vier nachten zelfs, vanaf maandag 
Secret beyond the Door... (1947)
The Big Heat komt op maandag, Secret beyond the Door... (aka Het Geheim achter de Deur) op dinsdag, Scarlet Street op woensdag, en op donderdag 22 december komt While the City Sleeps
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Beeld While the City Sleeps is belabberd, BBC onwaardig.

** Bron.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
januari = Film Noir maand op Arte TV > Schwerpunkt Film Noir - Alle Filme im Überblick | Film Noir | de - ARTE
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Brrr.. heb geen ARTE op digit. UPC-kabel.