• 177.985 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 646.999 actors
  • 9.371.113 votes
Profile

Film noir

Daniel

• 50 messages
  • 363 votes

thx, goede site!

Mansonite

• 6 messages
  • 13 votes

Hallo, kan er mij eens iemand kort beschrijven wat nu eigenlijk bedoeld wordt met film noir? "Romeo is bleeding " valt ook in die categorie zeker?

Vriendelijke groeten van een nieuweling

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Film Noir (literally 'black film or cinema') was coined by French film critics who noticed the trend of how dark and black the looks and themes were of many American crime and detective films released in France following the war. It is a style of American films that first evolved in the 1940s, became prominent in the post-war era, and lasted in a classic period until about 1960.

Film noir is a distinct branch, sub-genre or offshoot of the crime/gangster sagas from the 1930s (i.e., Little Caesar (1930), Public Enemy (1931) and Scarface (1932)), but different in tone and characterization. The criminal, violence or greed elements in film noir are a metaphoric symptom of society's evils, with a strong undercurrent of moral conflict. Strictly speaking, however, film noir is not a genre, but rather the mood, style or tone of a film.

The themes of noir, derived from sources in Europe, were imported to Hollywood by emigre film-makers. (Noirs were rooted in German Expressionism of the 1920s and 1930s, such as in The Cabinet of Dr. Caligari (1919) or Fritz Lang's M (1931), and in the French sound films of the 30s.) Classic film noir developed during and after World War II, taking advantage of the post-war ambience of anxiety, pessimism, and suspicion. So-called post-noirs (modern, tech-noirs or neo-noirs) appeared after the classic period with a revival of the themes of classic noir.

Bron / meer info: http://www.filmsite.org/filmnoir.html

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bij Samouraï, Le (1967):

Ik wilde net op imdb een correctie insturen betreffende het genre. Imdb heeft namelijk film-noir niet bij de genre-aanduiding staan.

Krijg ik de volgende mededelinig als feedback:

"The Film-Noir genre is only for films made between 1927 and 1958"

Frappant. Een enge definitie van het begrip film-noir. Maar wel te begrijpen.

Op MovieMeter hebben we bijvoorbeeld een recente film als The Man Who Wasn't There ook aangeduid als film-noir.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Het vreemde vind ik vooral die 1927. Als je zo strikt bent zou ik een latere periode hanteren. Film noir ontwikkelde vooral in de jaren '40 en de hoogtijdagen duurden tot ongeveer 1960. De genreduiding ' film noir' kwam van de Franse critici die deze stroming hun naam gaven. 'Noir' sloeg vooral op de inhoud, niet op het feit dat de films in zwart-wit waren

Daarna zijn er ook nog films gemaakt die duidelijk geinspireerd waren op die golf Amerikaanse films.

En waarom zou je die geen film noir mogen moemen? Alhoewel puristen ze moderne film noir zullen noemen, of postmoderne film noir of gewoon post noir.

Vergelijk het met de spaghetti westerns die vooral gemaakt werden tussen half jaren '60 en half jaren '70. Als men over spaghetti westerns heeft heeft men het over die periode. Maar als een Italiaan vandaag weer een wetern zou maken in die traditie, waarom zou het dan geen spaghetti western mogen heten?

Maar als iemand zegt dat ie van film noir houdt, ga ik er wel altijd vanuit dat hij de Amerikaanse films uit de genoemde periode bedoelt.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Aangezien men hier enkel met hoofdgenres werkt, vind ik film noir er eigenlijk sowieso niet bijhoren. Misdaad, zou ik het noemen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ben het met je eens over film noirs. Bij punkmuziek zeg je ook niet dat het geen punk is als het niet uit de jaren '70/'80 komt.

Over hoofdgenres; imdb hanteert ook enkel hoofdgenres en beschouwt film-noir ook als hoofdgenre. Strikt genomen is het inderdaad een subgenre, maar ja, who cares. Ik vind de aanduiding relevant.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Wouter wrote:

Het vreemde vind ik vooral die 1927. Als je zo strikt bent zou ik een latere periode hanteren. Film noir ontwikkelde vooral in de jaren '40 en de hoogtijdagen duurden tot ongeveer 1960.

Op IMDb zijn dan ook maar 18 films van voor 1941 als 'film-noir' aangemerkt (en bij de twee films die ik daarvan gezien heb kan ik dat niet echt plaatsen), en 396 films van daarna. Daar is er overigens ook een uit '59 bij (The Trap), maar dat zal het gevolg zijn van een jaartalcorrectie.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

FILM NOIR....

"Perhaps the beauty of 'Film-Noir' is its lack of limitation, and its problematic nature of strict classification. Translated literally as "Black Cinema (or film)" and so defined by French critics post WW2 to describe the increasing trend of American crime dramas shot with murky, shadowy grays often with anti-hero protagonists.

Plot devices of amnesia, recent ex-convict characters, flash-back (remembered) narratives, femme fatales, shared guilt, pathos, classic nemesis and occasional obtuse camera angles are only a few of the recognizable stylistic norms building the distinguishing keys of genre Film-Noir. Most often plots were derived from the hard-boiled pulp fiction novels of the era."

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Zo... ff dit genre nieuw leven ingeblazen

Onlangs in R-1 verschenen op DVD, film-noir

THE SHAGHAI GESTURE, uit 1942:

(afbeelding)

De afgelopen maanden aangeschafte film-noirs:

- LAURA ,

- SUNSET BOULEVARD,

- THE BLUE DAHLIA,

- BLACK ANGEL,

- THIS GUN FOR HIRE,

- THE GLASS KEY

Onderweg:

- LEAVE HER TO HEAVEN.

Gepland:

- Night and the City

- GUN CRAZY

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

FOX film-noir-thread: http://tinyurl.com/olhjr

(afbeelding)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

release aug'06:

(afbeelding)

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Een buitengewoon oninterressant genre, kan ik na 1 film (The Maltese Falcon) concluderen. Ik heb de indruk dat de klassiekerstatus van een aantal films en acteurs de grootste aantrekkingskracht is van de film-noir. Maar misschien kan iemand mij ervan overtuigen dat het toch meer is dan telkens weer een standaard detective-/misdaadverhaaltje zonder inhoud.

Mijn grootste afkeer komt waarschijnlijk voort uit het gebrek aan menselijke personages. Dat is juist wat een film inhoudelijk boeiend kan maken: een concrete mens. De film-noir gebruikt daarentegen types en drijft slechts op het snelle verhaal. Als dan ook de vorm nog weinig bijzonder is blijft er niet zoveel over voor mij.

Ik vraag mij dus af wat de liefhebbers van dit genre zo aanspreekt. Is het puur de misdaad-setting (waarbij ook recente misdaadfilms tot de favorieten zouden moeten behoren) of heeft de film-noir nog iets extra's te bieden?

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

eRCee wrote:

Een buitengewoon oninterressant genre, kan ik na 1 film (The Maltese Falcon) concluderen.

.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Beetje reactie oproepen he.

Het is ook vooral een persoonlijke conclusie, niet een absoluut oordeel. Maar misschien kan ik overtuigd worden om toch meer films uit dit genre te gaan zien.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Film-noir is niet zozeer gericht op een misdaad-setting, maar op een sfeerbeeld van donkere rokerige barretjes, veel avond en nachtopnamen, veel schaduw en licht werk en idd femme fatales en mannen die door hen in de luren worden gelegd of politiekerels of criminelen, eenzaam drikkend aan de whisky en veel rokend.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Big Sleep trok me totaal niet. Als ik die film als eerste film-noir had gezien, had ik ook kunnen denken; dit is niks voor mij. Touch of Evil viel me ook tegen. De andere film-noirs die ik gezien heb vond ik erg goed.

Niet elke film-noir heeft een even interessant plot, maar ik denk dat Double Indemnity wel de meest veelzijdige film-noir is.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

kos wrote:

Film-noir is niet zozeer gericht op een misdaad-setting, maar op een sfeerbeeld van donkere rokerige barretjes, veel avond en nachtopnamen, veel schaduw en licht werk en idd femme fatales en mannen die door hen in de luren worden gelegd of politiekerels of criminelen, eenzaam drikkend aan de whisky en veel rokend.

Goed, maar de sfeer en de plot staan in nauw verband met elkaar. Beide creeeren in de film-noir de misdaad-setting. Spreken de plot en de setting niet aan dan blijft van de sfeer ook weinig over denk ik.

Inhoudelijk blijft staan dat het erg leeg is allemaal. Geen enkele emotie, geen inleving. Dat resulteert in nogal gelijkvormige films. Elke mens is uniek, elk misdaadverhaal is er daarentegen weer een van de velen. Prima, de sfeer is sterk neergezet maar dat heb ik na één film wel gezien.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

eRCee wrote:

Inhoudelijk blijft staan dat het erg leeg is allemaal. Geen enkele emotie, geen inleving.

Hoe kom je daarbij?

Dat resulteert in nogal gelijkvormige films. Elke mens is uniek, elk misdaadverhaal is er daarentegen weer een van de velen. Prima, de sfeer is sterk neergezet maar dat heb ik na één film wel gezien.
Ik begrijp je punt niet helemaal. Kun je net zo goed zeggen dat alle komedies, horrors, thrillers etc. hetzelfde zijn.

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

Prima, de sfeer is sterk neergezet maar dat heb ik na één film wel gezien.

Dat denk je, want je hebt pas één film noir gezien. Ook nog een die best wisselende reacties kent.

De plot kan ijzersterk zijn, de sfeerelementen hebben dan een toegevoegde waarde. Alleen bij de mindere noir films draait het uitsluitend om de sfeerelementen.

Een film als Out of the Past (met Robert Mitchum) kent ook een uitstekend verhaal. De noir elementen maken het extra leuk.

mikey

• 28986 messages
  • 5138 votes

Film noirs gaan toch altijd over nihilistische kerels met sarcastische neigingen?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

kos wrote:

Hoe kom je daarbij?

Omdat er alleen maar types in de film zitten, geen concrete mensen.

Ik begrijp je punt niet helemaal. Kun je net zo goed zeggen dat alle komedies, horrors, thrillers etc. hetzelfde zijn.

Dat ligt eraan. Mijn indruk is, zoals gezegd, dat het menselijke aspect nogal ontbreekt in de film-noir. Het is slechts plot en sfeer, geen psychologische inhoud. Dan biedt elke film wel een nieuw verhaaltje maar meer ook niet.

Natuurlijk zal elke genre-film nogal veel overeenkomsten vertonen met andere films uit dat genre. Maar als je de personages telkens goed uitwerkt zit er denk ik meer vernieuwing in. Dit zie je bijvoorbeeld wel in een misdaadfilm als The Godfather. Niet voor niets beschouwen veel mensen dit tegelijk als drama. Dat aspect maakt de film inhoudelijk veel rijker en weer compleet anders dan een andere misdaadfilm.

Leno wrote:

De plot kan ijzersterk zijn, de sfeerelementen hebben dan een toegevoegde waarde.

Maar ik vind een ijzersterk plot te weinig (zeker op misdaad gebied) als er geen inhoud is en de film niet weet te raken.

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Hoe kom je er toch bij dat er alleen maar standaard personages en geen echte mensen met eigen karaktertrekken in film-noirs aanwezig zijn?

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

kos wrote:

Hoe kom je er toch bij dat er alleen maar standaard personages en geen echte mensen met eigen karaktertrekken in film-noirs aanwezig zijn?

Die ene film he. En verder wat ik erover gelezen heb. Vergelijk de detective-reeks van Maigret: als je er één hebt gelezen heb je ze allemaal gelezen. Leuk als je er van houdt maar meer ook niet.

Maar jij vindt dus dat er wel 'echte' mensen in voorkomen? Dat maakt het genre voor mij weer wat interessanter.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Geloof het of niet, maar de grootste kracht van de film noir zit 'm toch echt in de innerlijke conflicten van de figuren.

het gebrek aan menselijke personages.

De film-noir gebruikt daarentegen types en drijft slechts op het snelle verhaal. Als dan ook de vorm nog weinig bijzonder is blijft er niet zoveel over voor mij.

Van het verhaal weet je hoe het afloopt. Misdaad loont niet. Iedereen met smet gaat dood of wordt opgepakt. Punt.

Voor het verhaal alleen kijk je dus naar de verkeerde films.

Bij film noir stuurt het plot het conflict aan en zodoende de handelingen van de karakters. Waarom zij doen, waarvoor zij het doen. Figuren met een geschiedenis die hen achtervolgt. Obsessies die ze fataal worden. En zwaktes die hen in leven houdt, maar miserabel doen voelen. Dat zijn de ingrediënten van noir.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

En ik heb misschien nog wel wat informatie die je misschien interesseert, eRCee. Voor school heb ik recent nog veel onderzoek gedaan over de vorm en inhoud van de film-noir (ik moest namelijk zelf een kort filmpje maken) en kwam daar iets heel interessants tegen. Het blijkt namelijk dat naast de door ToNe als genoemde donkere eigenschappen van de personages ook het gevoel van de tijd waarin de films gemaakt werden goed te zien is in de film-noir. De film-noir beleefde zijn belangrijkste periode rond de jaren '50, wat tevens de periode was dat de Koude Oorlog op zijn ergst was. Paranoia en negativisme overheerste in het dagelijks leven van die tijd en veel filmmakers brachten dat gevoel terug in de film-noir, wat meteen de sombere toon van het genre verklaart. En het is ook niet voor niks dat een aantal regisseurs de film-noirverhalen als metafoor gebruikten voor de Koude Oorlog. Grappig genoeg staat dit in groot contrast met de vrolijke musicals, die ook in die tijd hun grootste populariteit kende.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

(afbeelding)

Mooiste genre wat er is.... Film-Noir....

Ik heb er al meer dan 30 ...en 7 onderweg; maar THE MALTHESE FALCON zit daar niet tussen. Is gewoon niet mijn fav Noir.

Bijna elke Film-Noir is echter anders....zeer interessant genre

Mijn fav Film-Noir Top-20 (tot nu toe):

1. THIS GUN FOR HIRE

2. LAURA

3. THE BLUE DAHLIA

4. SUNSET BOULEVARD

5. THE BIG SLEEP

6. DARK PASAGE

7. LEAVE HER TO HEAVEN

8. THE GLASS KEY

9. L. A. CONFIDENTIAL

10. THE SHANGAI GESTURE

11. NIGHT AND THE CITY

12. WERE THE SIDEWALK ENDS

13. FALLEN ANGEL

14. OUT OF THE PAST

15. BLACK ANGEL

16. BODY AND SOUL

17. DOUBLE INDEMNITY

18. GUN CRAZY

19. WHIRLPOOL

20. RIFIFI

(afbeelding)

**Voor Noir-sceptici:

DEZE FIRMA in Hongkong levert vele Film-Noirs (6) uit mijn boven- staande Top-20 lijst voor ca. € 11,00 p.paar inkl. Air-Mail.

Hoogwaardige persingen, R-0, Engelstalig met Engelse subtitles en meestal ca. 20 chapters. Geen bootlegs, maar sobere edities: geen verdere extra features.

Voor die prijs zeker geen teleurstellingen; integendeel, vele van die DVD's hebben al veel kennissen enthausiast gemaakt voor dit, in Nederland vrij onbekende, genre.

**IMDB Film-Noir top-50: http://tinyurl.com/7fxo6

**Ned. Film-Noir forum: http://tinyurl.com/oxpo9

**FOX Film-Noir forum (USA): : http://tinyurl.com/olhjr

**FOX Film-Noirs: http://tinyurl.com/kef56

(afbeelding)..Dogie

PS

**Film-Noir topper LAURA binnenkort als 2DVD-S.E. bij bol.com: http://tinyurl.com/lcfke

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Wel, als ik nog eens de mogelijkheid krijg een film-noir te zien zal ik het zeker niet laten. Dit zal waarschijnlijk nooit mijn favoriete genre worden maar misschien zit er nog wel wat aardigs tussen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.