• 177.923 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.308 votes
Profile

Film noir

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Dogie Hogan wrote:

dit, in Nederland vrij onbekende, genre.

Vrij onbekend vind ik onzin.

LaCaméraStylo

• 266 messages
  • 368 votes

Diesel wrote:

Persoonlijke noir favoriet:

The Night of the Hunter (5*)

Echt een mooie film is dat, super mooi gefilmd en Mitchum is daar te gaaf. Helaas heb ik de film nog niet af kunnen kijken.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

- Besteld THE KILLERS, R-0.

Bij http://www.musicstore.nl/ (search "film noir") voor elk € 14,99 gezien:

- DARK CORNER

- SOMEWHERE IN THE NIGHT

- THIEVES HIGHWAY(1948)

- STREET WITH NO NAME(1948)

(uit serie Fox Film-Noir)

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Wouter wrote:

(quote)

Vrij onbekend vind ik onzin.

IK NIET.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Kom, iedereen die een beetje filmliefhebber is, kent het. Ook in Nederland.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Filmliefhebbers misschien, maar de gemiddelde persoon op straat absoluut niet. Elke andere genre-aanduiding meestal wel.

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

The One Ring heeft zeker een punt. Film-noir is minder bekend dan alle andere genre's (Thriller, Horror, Komedie etc.) Logisch, aangezien het genre bijna uitgestorven is.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

The One Ring wrote:

Filmliefhebbers misschien, maar de gemiddelde persoon op straat absoluut niet. Elke andere genre-aanduiding meestal wel.

Dat bedoel ik dus. Op verjaardagen e.d. leg ik het ook niet meer uit.

Enige betweters blijven volhouden dat elke zwart/wit film een film-noirs is. Vermoeiende discussies....

In mindere mate, maar zelfde "gezeur" met interesse voor dat andere uitstervende genre: westerns...: "Ohh... kijk je nog cojboj-films...?!" Denegrerend, maar ik laat ze maar

Ik ken zelfs enkele westernliefhebbers die hun western-DVD's wegzetten, als ze bezoek krijgen... dat gaat mij echt te ver!

Kortom, er is nog veel onwetendheid en er zijn nog vele hardnek- kige vooroordelen.

-0-0-0-0-

Deze Noirs wel aangekondigd voor mei, maar nog nergens te koop gezien...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Diesel wrote:

The One Ring heeft zeker een punt. Film-noir is minder bekend dan alle andere genre's (Thriller, Horror, Komedie etc.) Logisch, aangezien het genre bijna uitgestorven is.

Maar is dat Nederlands?

Film Noir is een subgenre van een tijd geleden. Zo onlogisch is het dus niet, inderdaad. Benieuwd of de mensen die niet weten wat film noir is, wel weten wat anime, spaghetti westerns of roadmovies zijn.

Chr.s

• 3671 messages
  • 1703 votes

Film noir is mij ook nooit helemaal duidelijk geweest, wel ongeveer natuurlijk.

Ik weet overigens wel wat die andere genres inhouden.

tsjidde

• 2112 messages
  • 4038 votes

Volgens wikipedia:

Een film noir (Frans: zwarte film) is een filmstijl en -sfeer die in de eerste plaats wordt geassocieerd met misdaadfilms, waarin de hoofdfiguren in een nihilistische en existentiële wereld leven. De film noir is afgeleid van de harde stijl van misdaadromans uit de tijd van de Grote Depressie (eind jaren dertig van de twintigste eeuw). 'Noirs' werden oorspronkelijk geschoten in zwart-wit, en hadden een donkere stijl met veel contrast, afgeleid van de Duitse expressionistische cinematografie.

De term film noir wordt voornamelijk gereserveerd voor specifieke films uit de periode 1941 (The Maltese Falcon) tot 1958 (Touch of Evil). Andere vormen van film noir zijn Neo noir en de meer speciekere Tech noir.

American Film Now van James Monaco geeft aan dat film noir niet een genre is maar een stijl. Film noir leende in de jaren 40 elementen uit misdaad, detectives en mysterie genres. Hierbij werd een nieuwe vorm van cinema gecreëerd met een aantal nieuwe karakteristieken.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Wouter wrote:

Benieuwd of de mensen die niet weten wat film noir is, wel weten wat anime, spaghetti westerns of roadmovies zijn.

Ik denk zelfs ook dat er een hoop mensen zijn die vaak niet het verschil weten tussen fantasy en science fiction.

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Spaghettifilms zal moeilijk worden denk ik. Roadmovies en Anime is denk ik een stuk bekender, mede doordat die nu nog gemaakt worden en de Spaghetti westerns niet meer (je zou van periode-genre's kunnen spreken).

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Anime's zijn populairder dan ooit en zijn best bekend. Roadmovie snappen de meesten ook nog omdat de naam de bedoeling verraad. Film-noir leg ik zelf vaak uit onder de term zwart-wit detectives uit de oude tijd. Is natuurlijk geen goede beschrijving, maar iedereen weet dan tenminste waar je het over hebt. Ik denk overigens niet dat het een Nederlands verschijnsel is.

Mijn westerns staan ook gewoon tussen mijn andere dvd's, Dogie_Hogan. Heb er nog nooit een reactie op gehad. Waarschijnlijk omdat ze altijd genegeert worden ("Hé, je hebt Lord of the Rings Extended Edition!")

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

31/5: Leuke film-noir aanbiedingen bij Ro-disc (R2NL):

- Kiss Me Deadly.............................. € 5,73

- Pickup On South Street................. € 12,29

- The Postman Always Rings Twice.. € 8,19

- High Sierra.................................... € 5,73

- Key Largo..................................... € 5,00

Bron: http://www.rodisc.nl/

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Kennis maken met FILM-NOIR ?:

- LINK naar zeer sterk afgeprijsde 5DVD-box.

(Vorig jaar weer teveel betaald dus...)

-0-0-0-0-0-

Op de zoveelste bootleg van THE BLUE DAHLIA (met trailer) kan ook weer (flink) geboden worden...

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

High Sierra voor maar €5!

Bedankt voor de tip.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

** FEMME-FATALES of Film-Noir**

(click to ENLARGE!!!)

Freud

• 10772 messages
  • 1153 votes

Altijd al een interessant genre gevonden .

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Waren de vrouwen van vroeger nou echt mooier, of lijkt dat maar zo?

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Even gevaarlijk als nu

gotti

• 14075 messages
  • 5883 votes

Prachtige foto's iig...

Diesel

• 9411 messages
  • 0 votes

gotti wrote:

De vrouwen van vroeger waren duidelijk mooier, natuurlijker vooral. Tegenwoordig wordt er teveel gekloot met het uiterlijk van vrouwen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Diesel wrote:

(quote)

De vrouwen van vroeger waren duidelijk mooier, natuurlijker vooral. Tegenwoordig wordt er teveel gekloot met het uiterlijk van vrouwen.

Deze dames stapten ook niet zo uit bed, hoor....

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Haha.

Ik denk dat jij bedoelt, Diesel, dat ze toentertijd een ander schoonheidsideaal nastreefden.

Zoals de mooie bob in de 80s, de Cindy Crawfords in de 90's en Paris Hiltons nu.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Bob?

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Wouter wrote:

Bob?

BOB

Diesel wrote:

(quote)

... en veel meer glamour

Wouter wrote:

(quote)

Deze dames stapten ook niet zo uit bed, hoor....

- Reporter: "What do you think when you look at yourself in the mirror, after waking up in the morning?"

- Rita Hayworth: "Darling, I don't wake up till the afternoon." (1974)

Bron.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

gotti wrote:

Jazeker... en zoals femme-fatale Jane Greer de film binnenstapt...

...waar zie je dat nog, en die glamour.... 1malig :

1.

(afbeelding)

2.

(afbeelding)

3.

(afbeelding)

4.

(afbeelding)

...dan hebben 't "buikje" bij de ingang en Robert Mitchum alleen maar 't toekijken...

(Bron: OUT OF THE PAST, 1947.)

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

Als in kapsel

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.