- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Film noir
Film noir
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
ben recent begonnen met het verzamelen van film noir op vhs. sowieso omdat er aardig wat noirs nooit op dvd zijn uitgebracht, maar ook omdat ik de covers vaak mooier vind.
zijn er meer mensen die noirs op vhs verzamelen?
zal binnenkort even wat foto's maken van mn startende collectie
Het gaat hier waarschijnlijk om Britse en Amerikaanse releases, denk ik?
Maar een foto van Film Noir videobanden wil ik graag zien (ook omdat ik zelf ook VHS banden verzamel)!
Deerect2007
-
- 127 messages
- 1178 votes
heb een paar britse, meeste zijn amerikaanse banden. krijg er nog iets van 20 binnen, als ik die binnen heb maak ik wel effe wat fotos
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
heb een paar britse, meeste zijn amerikaanse banden. krijg er nog iets van 20 binnen, als ik die binnen heb maak ik wel effe wat fotos

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Olive Films - Canada heeft toestemming van Paramount-US om films te distribueren: complete lijst. Daar zitten ook enige Film-Noirs tussen...
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
Afwachten wat ze ermee gaan doen. Maar het klinkt interessant, zeker als ik ook Skidoo ertussen zie staan (de meest vreemde LSD komedie die ik ken, gemaakt door Otto Preminger).
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Prachtige momenten uit Film-Noirs...
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
Op Amazon.com is de Sony Noir Collection 1 te koop voor $31 (dat is omgerekend, inclusief verzendkosten 29 euro)
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
"Free Film-Noir online": gratis Film-Noirs kijken op het internet:
Lady from Shanghai
http://crackle.com/c/The_Lady_from_S...anghai/2480656
Behind Green Lights
http://www.archive.org/details/Behin...hts_high_Q_mp4
Crime Against Joe
Hulu - Crime Against Joe - Watch the full feature film now.
Somewhere in the Night
Hulu - Somewhere In The Night - Watch the full feature film now.
No Highway in the Sky
Hulu - No Highway In The Sky - Watch the full feature film now.
The Big Combo
http://www.archive.org/details/TheBi...llWilde1955BOO
5 Against the House
http://crackle.com/c/5_Against_The_H..._House/2480340
Underworld USA
http://crackle.com/c/Underworld_U.S...._U_S_A/2480265
The File on Thelma Jordon (!!)
http://www.archive.org/details/TheFi...1950ripHJXvid2
The Pay Off
Internet Archive: Free Download: The Pay Off (1935)
Panic in the Streets
http://www.archive.org/details/Panic...RichardWidmark
The Hitch-Hiker
http://www.archive.org/details/IdaLu...itch-hiker1953
Eddie Muller met enige femme-fatales van weleer...

Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@ Dogie:
Werken die links bij jou allemaal Dogie?
Ik krijg bij de meeste de melding "Page can not be found " en "Only available inside the USA".
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
@ Dogie:
Werken die links bij jou allemaal Dogie?
Ik krijg bij de meeste de melding "Page can not be found " en "Only available inside the USA".

Slaat die verd. regiocode hier ook al toe... 

Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@Dogie:
O.K., dat is dan duidelijk.
Probleem ligt niet aan deze zijde (gelukkig)
Bedankt Dogie.
stephan73
-
- 6269 messages
- 14440 votes
Eindelijk komt ie er dan. Het vijfde deel uit de Warner Noir serie!
De enige info die er is, is dat hij deze zomer uit zal komen!

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Eindelijk komt ie er dan. Het vijfde deel uit de Warner Noir serie!
De enige info die er is, is dat hij deze zomer uit zal komen!
(afbeelding)

Info Eddie Muller, quote:
Warner Home Video is releasing its fifth edition of The Film Noir Classic Collection July 13 (order date June 8., 2010.)
The set has 8 remastered classics, all seeing their first release on DVD, in a four-DVD set. Paired together are 1945's revenge tale Cornered and 1947's Desperate, from director Anthony Mann; 1955's semi-documentary The Phenix City Story and 1950's suspense film Dial 1119; 1950's Armored Car Robbery, directed by Richard Fleischer, and 1956's Crime in the Streets, starring John Cassavetes; and 1946's novel-based Deadline At Dawn and 1950's Backfire, directed by Vincent Sherman.
I can tell you that it has been a long road to get this set out, and that titles changed over the last two years. None of the studios are willing to do special features or commentaries anymore. The market for classic film is deemed so marginal, profit-wise, that they can't justify the extra expense.
=> Meer details.

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
De neo-Noir Mean to Me (2010) komt niet op MM, omdat ie maar 13 minuten duurt.
De film is recent weggehaald bij Youtube, maar er zijn nog:
** Trailer
** Clip: Link 3.

Eddie Muller.. 
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Een lijst met interessante 'Brit-Noirs' kunnen we HIER vinden.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Review van de 5e Film Noir boxset van Warner: dit maal geen extra's.

En de zomer van 2010 is prima voor Film-Noir; eind juli DVD-release van

Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
De 5e Film-Noir boxset van Warner bevat helaas geen Film-Noirs. Na een lange wachtijd tussen box 4 en box 5, is box 5 een verzameling van 8 vaak korte, matige B-thrillers geworden. Crime in the Steets is zelfs een drama en zou niet in in deze box thuis moeten horen. Ook The Phenix City Story vind ik een twijfelgeval.
Verder is deze boxset tov de vorige 4 qua case goedkoop uitgevoerd en ontbreken ditkeer de bekende extra's. Ook aan restauratie der films is minder aandacht besteed.
Kortom, lang op gewacht, maar behoorlijke kater, terwijl er toch zo veel mooie Noirs op een DVD/Blu-ray release wachten (Cry Danger, etc.)
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Waarom wordt die 'officiële' grens zo strak getrokken eigenlijk? Hoe kan een genre nou opeens niet meer bestaan?
Film-noir ervaar ik zelf als één lange serie waarbij elke film een lange aflevering is. Op den duur kun je ook niet meer alle film-noirs helder voor het geest halen valt mij op, dit omdat de plots van de meeste noirs teveel op elkaar lijken.
Film-noir is niet opeens gestopt met bestaan, maar minder populair geworden. (opkomst van zwaard en sandalen films)
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
De uitstekende Film-Noir D.O.A. (1950) staat nu in het geheel op Youtube: 1 uur 23.
.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
De 5e Film-Noir boxset van Warner bevat helaas geen Film-Noirs.
In ieder geval 4 van de 8 films worden door Alain Silver en Elizabeth Ward in hun Film Noir, An Encyclopedic Reference to the American Style, Third Edition, als film noir beschouwd.
Te weten: Cornered, Desperate, Deadline at Dawn en Armored Car Robbery.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Er zijn veel boeken en artikelen over wat een Film-Noir is of niet geschreven. Ik houd het boek 'Death on the Cheap' van Arthur Lyons aan en deze lijst.
Daar had Warner goede Noirs tussen kunnen vinden, die in het verlengde zouden liggen van hun eerste 4 boxsets. Veel R,K,O. -Noirs zijn na hun faillisement naar Universal gegaan meen ik, die niet zo happig is om oude films uit te brengen.
De (B-) films uit Warners vol. 5 boxset vallen in elk geval uit de toon met de eerste 4 boxsets. Armored Car Robbery komt het meest in de buurt, maar vind ik erg kort.
Warner Archive brengt wel weer 2 Noirs uit, helaas op DVD-R en niet in de recente boxset:
- The Sellout (1951)
- Tomorrow Is Another Day (1951)
* Bron.

cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Er zijn inderdaad heel veel boeken en artikelen over film noir geschreven (heb hierover zelf een boek of 5 en dan nog wat boeken die gedeeltelijk over film noir gaan). En er zijn veel verschillende visies op het fenomeen.
Daarom was ik ook verbaasd, dat je over deze box zo absoluut verklaarde dat het geen film noir- box was. Sorry, dan kan ik het niet laten om dit te onderzoeken.
Het door mij aangehaalde boek van Ward & Silver is trouwens niet zomaar één van de vele boeken over dit onderwerp, maar een nogal gezagshebbend.
Hoe het ook zij, je zal zeker gelijk hebben dat deze box geen meesterwerken bevat.
Het boek "Death on the Cheap" kende ik niet. Bedankt voor het noemen. Wellicht zal ik eens aanschaffen, hoewel ik naar mijn gevoel al veel over dit onderwerp heb.
De film met Steve Cochran lijkt me wel wat. Sinds ik lang geleden Il Grido zag, heb ik een zwak voor hem.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Heb zeer veel Film-Noirs gezien, maar bij Warner's laatste boxset had ik bij de meeste films het gevoel naar zwart/wit drama's te kijken. Kunnen goede films tussen zitten, maar zet dan geen Film-Noir op de boxset. Bij levensmiddelen en electronica zou de Consumentenbond als in actie gekomen zijn, omdat de tekst op de verpakking niet of onvoldoende matched met de inhoud.
In deze Sony/Columbia boxset zitten wel Film-Noirs: Columbia Pictures Film Noir Classics, Vol. 2.
Enig nadeel is subs geprojecteerd op zwarte balken, die het beeld aardig verzieken.
Meer over DEATH ON THE CHEAP.
Ben trouwens ook donateur van de Film-Noir Foundation.
Zeer informatief Film-Noir forum: Official Forum of the Film-Noir Foundation.
fappie
-
- 2688 messages
- 2005 votes
Bij Casablanca (1942):
Hoe zit het trouwens met dat Film-noir? Bij de ene film wordt het als genre gezien, bij de andere film niet. Ik weet dat de discussie tussen genre en stijl er is, maar toch.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Hoe zit het trouwens met dat Film-noir? Bij de ene film wordt het als genre gezien, bij de andere film niet. Ik weet dat de discussie tussen genre en stijl er is, maar toch.
fappie
-
- 2688 messages
- 2005 votes
Dat detective-achtige en femme fatale dan?