• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.277 votes
Profile

Contemplatieve Cinema

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Ik Doe Moeilijk wrote:

Ik snap uw vreemde omgekeerde redenering in dezen niet geloof ik.

Volgens mij kan je twee richtingen uit met de term.

Of je ziet slow cinema als equivalent van contemplatieve cinema, en dan vind ik de benaming gewoon verkeerd.

Of je ziet slow cinema als subgenre van contemplatieve cinema, maar dan dek je daar wel ongeveer 99% van de contemplatieve cinema mee, wat ook niet echt zinvol meer is.

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Ik Doe Moeilijk [/quote]Dan gaan er onvermijdelijk ook maniëristische (lees: 'slechte') variaties op het genre komen. [/quote]

Als we maniëristische nu eens voor cliche vervangen, winnen we aan duidelijkheid denk ik. Zoals bv de Silencio trialer die verhoeven liet zien, die terugkeer of cirkelvorm terug naar dat bed. Ik ervaar dat in ieder geval als een cliche.

Ik kan er in ieder geval niet zo goed tegen als een pretentieuze film over het wezen van cinema, die grenzen wil verleggen, leunt op cliche's. En die zijn er zeker in dit genre. Ik ervaar ze in ieder geval wel als zodanig.

Is just the wind al genoemd?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Onderhond wrote:

Volgens mij kan je twee richtingen uit met de term. Of je ziet slow cinema als equivalent van contemplatieve cinema, en dan vind ik de benaming gewoon verkeerd.Of je ziet slow cinema als subgenre van contemplatieve cinema, maar dan dek je daar wel ongeveer 99% van de contemplatieve cinema mee, wat ook niet echt zinvol meer is.

Volgens mij heb ik de titel bedacht voor het topic dus misschien wel handig als ik er ook antwoord op geef. Vind de term 'Slow Cinema' allereerst een slecht bedachte naam. Het geeft slechts maar een heel klein gedeelte weer wat het is en het zegt eerder iets over de persoon zelf dan de film. Het heeft ook een zekere negatieve connectie. Alleen al de manier van uitspreken: 'Slow Cinema'. Het roept een bepaalde passieve stemming op. Een inactieve kijkmodus. 'Slow Cinema' wordt vooral geassocieerd met 'traag' en 'onnodig langzaam', herhalend, treuzelend, slepend, lui, sloom of gemakzuchtig. Of zoiets. Echter de regisseurs en de films / documentaires die hier genoemd worden zijn verre van dat.

De betekenis van Contemplatieve Cinema - meditatief / bespiegelend / beschouwend - zie ik vooral dat je als kijker openstelt. Het openstellen tot. Om ergens tot de kern te komen. Binnendringen. Dus niet inactief of passief filmkijken. Of zoals wij het hier omschrijven. ''Plotlessness, wordlessnes, slowness and openess (for interpretation).'' Het 'slowness' is dus slechts een klein deel van de Contemplatieve Cinema.

En bij Contemplatieve Cinema heb ik nog nooit een langzame film gezien. Als ik aan langzame films denk dan moet ik eerder aan werk van Sono Shion, of Takashi Miike en anders Tetsuya Nakashima denken. Mijn gemoedstoestand ervaart die films als tergend traag. Als langzaam. Niet vooruit te krijgen. Maar ze worden eerder snel dan langzaam gemonteerd. Door het 'overmonteren' raak ik gedistantieerd van de film.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Ik gebruik bij een dergelijke stijl ook nooit het woord "slow", dan heb ik het liever over een "rustige film". Slow/traag/etc. vind ik inderdaad een negatieve klank hebben en ook een verkeerde term, bij goede "slow"-films is slow het juiste tempo en dus helemaal niet "traag".

Bij contemplatief denk (of dacht) ik gelijk aan toekijken (passief kijken). Maar dat ligt meer aan mij, want je kunt het ook inderdaad als beschouwelijk verstaan, en dat is zeker niet passief. Een film die ik passief bekijk vind ik sowieso niks, ik wil graag emoties ervaren of iets zien dat mijn interesse/verbazing wekt als ik film kijk (dat de film dus op wat voor manier dan ook wel "binnenkomt"), en een film waar ik passief bij blijf doet me niets.

Maar daar ligt ook het grote risico van dit type film, als het niet bij je "binnenkomt" voelt het snel als langdradig en saai aan, terwijl het zomaar als een meesterwerkje kan aanvoelen als het wel de juiste snaar weet te raken.

Maniëristisch/costumbristisch vind ik weer iets heel anders, een film waarin alledaagse gebruiken/handelingen worden vastgelegd. Bijvoorbeeld zeg maar de eerste helft van Der Siebente Kontinent.

Het blijft lastig om dit soort stickers op films te plaatsen.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

De betekenis van Contemplatieve Cinema - meditatief / bespiegelend / beschouwend - zie ik vooral dat je als kijker openstelt.

Als definitie niet echt nuttig want het gaat uit van de kijker, niet van de film zelf. Dan kan kijker X LOTR ook tot de contemplatieve cinema rekeken. En hoort voor mij Sono er misschien ook bij.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Malick wrote:

''Plotlessness, wordlessnes, slowness and openess (for interpretation).'' Het 'slowness' is dus slechts een klein deel van de Contemplatieve Cinema.

Ik vind dat trouwens wel een omschrijving waar ik moeite mee heb. Een film zonder woorden, zonder plot, met laten we zeggen een rustig tempo, en open voor interpretatie.

Dat levert volgens mij nogal veel leegte op, ik kan geen goede films bedenken die aan die criteria voldoen. Een plot moet er toch altijd wel zijn, anders gaat de film nergens heen, dan is het net een bewegend schilderij (van anderhalf uur).

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

In het kader van GO Short (dat ik daar ooit nog reclame voor zou maken) dat als voorprogramma in enkele theater draait. Een contemplatieve short, of is het een experimentele film of een docu (van een real life opname van een performance kunstwerk)??

Yolande van Monsieur Moo (2012)

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Iemand al gehoord van het 51 Paintings project?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nee, maar nu wel. Dankjewel!

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Hmm, dit kan wel eens iets zijn (voor het IFFR)?!

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Is het de emotionele muziek die het "contemplatief" maakt, of het gezwaai met geweren?

Oftewel, zou je dit niet beter in een thriller topic plaatsen...?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Tweede deel van de trailer suggereert inderdaad een thriller maar heb zo'n vermoeden dat het iets meer is dan dat. Anders had ik het ook niet hier geplaatst. Het begin suggereert veel stiltes en overpeinzingen. Plus wanneer is de laatste keer dat je een interessante trailer tegenkwam uit Costa Rica?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Precies zo lang als dat ik een oninteressante trailer tegenkwam uit Costa Rica!

Verhoeven, heb je zin/tijd om je mooie contemplatieve cinema lijst op ICM bij te werken? Er is best wat interessants uitgekomen sinds de lijst is opgesteld, en ik heb het idee dat meer mensen er nu ook een idee van hebben waar we het over hebben als we spreken van CCC of Slow Film.

En zijn er mensen te vinden die een top-10 willen insturen? Ik sowieso wel dus.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nee, geen interesse. Heb nu mijn eigen lijstje. Mocht ik nog iets missen (films / documentaires / regisseurs) dan hoor ik het wel.

Goede lijst Verhoeven

De grote namen aanwezig, maar er staan ook een aantal namen tussen waarvan ik nog niets heb gezien (mijn fout natuurlijk): Matías Meyer, Joanna Hogg, Israel Cárdenas en Laura Amelia Guzmán, Lou Ye, Matthew Porterfield. Ook een aantal namen van makers met nog niet veel werk op hun conto waar ik benieuwd naar ben. Bedankt dus, ik ga kijken wat ervan te zien is.

Ik mis: Angelopoulos, Kiarostami, Sokurov (of zijn die te overduidelijk?)

Andere toevoegingen: Sharunas Bartas, Ben Rivers, David Verbeek (!), Raya Martin, Semih Kaplanoglu, José Luis Torres Leiva, Urszula Antoniak, Lucrecia Martel, Sharon Lockhart, Peter Hutton.

Hier nog een mooie lijst: Contemplative Cinema - A few more additions to the collection - List - MUBI

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Grappig om te zien dat hij ook inspiratie haalt uit MM (en IFFR) voor zijn lijstje. Wel een aantal titels die ik echt niet als 'C.C.C.' zou bestempelen. Zoals deze.

Heb van Bartas en Angelopoulos alleen films gezien van voor de eeuwwisseling. Kiarostami zijn Five Dedicated to Ozu overweeg ik in de lijst maar wil die eerst nog eens terugzien. Keek ik jaren geleden op een hele koude, remoerige winterdag. Van Sokurov wil ik nog Elegy of a Voyage en Father and Son zien alvorens ik tot een beslissing kom.

De twee langspelers van Ben Rivers waren het nog net niet. Van David Verbeek wellicht R U There maar vond die nog te narratief gedreven zoals eigenlijk alle films van Verbeek. Raya Martin wellicht over tien jaar. Van Semih Kaplanoglu wil ik al heel lang zijn twee langspelers zien die hij voor de trilogie gemaakt heeft. Zijn die ergens te krijgen op DVD? José Luis Torres Leiva komt hopelijk een keer. Is het allemaal nog net niet. Urszula Antoniak? Lucrecia Martel?

Sharon Lockhart + Peter Hutton staan al jaren op mijn IFFR-verlanglijstje.

Ik Doe Moeilijk

• 1145 messages
  • 197 votes

Retrospectief Serra in het Tate Modern binnenkort.

Albert Serra: Divine Visionaries and Holy Fools | Tate - tate.org.uk

Cellulord

• 597 messages
  • 2382 votes

Zeer bedankt voor die links naar https://mubi.com/. Die kon ik nog niet. Een kleine goudmijn!

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Cellulord wrote:

Zeer bedankt voor die links naar https://mubi.com/. Die kon ik nog niet. Een kleine goudmijn!

Mubi is geweldig.

Bij een jaarabonnement kost het trouwens maar 2,92 in de maand. Nog net niet gratis dus. Maand los is 5 euries.

Als je een maand gratis wilt proberen of het wat is, dan kan dat via deze link: Mubi Gratis

Cellulord

• 597 messages
  • 2382 votes

Thanks, ik zit hier op een publieke pc, maar de eigennaar (met goede filmsmaak) van dit huis doet wel wat streaming, ik zal de link aan hem doorgeven. In iedergeval van harte bedankt.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nieuwe film van Nicolas Pereda. Duimen voor het IFFR.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Screening Boredom: The History and Aesthetics of Slow Cinema

En hier de lijst op ICM. Hoeveel zagen jullie er?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik zag er maar liefst 15

Heb je die thesis gelezen, en zo ja, was het wat?

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Toch nog 11 gezien, en nog een stuk of 15 in de planning, o.a. Offret, Nostalghia, Vozvrashchenie, El Perro, La promesse, Batalla en el cielo, Le silence de Lorna, Tiro en la cabeza en Landscape in the Mist.

Hoeveel heb jij uit die lijst gezien?

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Nee, (nog) niet gelezen. Zag er 176.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

178 hier, vooral nog veel te gaan uit de filmografieën van Benning, Diaz en Angelopoulos. Gelijk ook wel een nadeel van een lijstje uit een boek, het is meer een index dan een echt top-lijstje. Had dit lijstje toch al een tijdje geleden gebookmarked, want hier en daar vind je titels die dan opeens interessanter lijken, zoals een Heremakono, die ik toevallig van de week nog ga zien.

Heb het boek ook wel zien liggen bij EYE en even in gebladerd... denk niet dat ik het zal gaan lezen...

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Jep, klopt. Hier wordt gemakshalve (?) gewoon halve oeuvre's in verwerkt. Waarom staat bijvoorbeeld The Adventures of Iron Pussy er tussen? Het is niet eens een film van Weerasethakul. Kwam de lijst toevallig tegen na het zien van Omirbayev's Kardiogramma.

Het zijn bij mij ook steeds dezelfde namen die terugkeren: Alain Cavalier, João César Monteiro, Peter B. Hutton, Bing Wang, Lav Diaz, Denis Côté, Sharon Lockhart, Aleksey German, Hou Hsiao-Hsien, György Fehér, Sharunas Bartas, Nobuhiro Suwa, Matthew Barney en natuurlijk Fred Kelemen. Een aantal hiervan zou ik NU willen zien. Kon dat maar.

En moet er nog een paar van Naomi Kawase, Franco Piavoli, Tsai Ming-liang, Theodoros Angelopoulos, Edward Yang, Bruno Dumont, Jaime Rosales, Zeki Demirkubuz, James Benning, Shinji Aoyama, Aleksandr Sokurov en Andrei Tarkovsky. En Yuki & Nina. Wat dat mag zijn.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

beavis wrote:

zoals een Heremakono, die ik toevallig van de week nog ga zien.

Toch niet toevallig in de bioscoop?

Ik kom aan slechts 142 checks.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Hou, Monteiro en Bartas zijn nog redelijk op DVD verkrijgbaar, enkele van de andere misschien ook wel, met wat zoekwerk.

McSavah nee, heb em al een tijdje te leen liggen op dvd, en hij moet binnenkort eens terug

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.