• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.253 votes
Profile

Recensies op MovieMeter

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Hoe kan ik n reeds geplaatst bericht nou aanmerken als recensie?

Leland Palmer

• 23785 messages
  • 4893 votes

Sterretje aanvinken. Dat moet je nu toch wel bijna weten

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

Ik schrijf graag stukjes, al is het alleen maar omdat ik dan, later, als ik terugdenk aan de film, even kan opzoeken hoe ik erover dacht op het moment dat ik hem net gezien heb. Meestal schrijf ik dan ook op hoe de film voor mij was, wat ik van de acteurs/actrices al gezien heb. En ik schijn heel enthousiast over te komen, heb ik me laten vertellen. Tijdens het schrijven van mijn flauwe, soms best lange stukje tekst (ik durf het woord recensie niet meer in m'n mond te nemen ), begin ik ook soms echt met plezier terug te denken aan de film die ik die dag heb gezien. Maar ik beschouw mezelf niet als echte recensent of wat dan ook. Voor mij is iemand als Jac. Goderie dat veel meer, al ben ik het nooit echt eens met hem.

rose

• 2280 messages
  • 0 votes

gotti wrote:

VInd het vaak fijner om in 2 of 3 zinnen te lezen wat iemand ervan vind dan bij een film hele lappen tekst te moeten lezen.

Ik ook.

JoeCabot

• 2682 messages
  • 1785 votes

Film Pegasus wrote:

of ga je een rijtje af van filmelementen (verhaal, visueel aspect, muziek, acteerwerk, gevoel, ...) die je bespreekt?

Dat dus En dan liefst in een alles behalve zakelijke stijl. Schrijfwijze boeit me niet zo, en voor zover ik me kan herinneren gebruik ik altijd "ik". Ook smileys fleuren het geheel m.i. heel wat op Geen hoogstaande literatuur dus, maar ik probeer het altijd wel zo aangenaam leesbaar mogelijk te maken (met vaak iets te veel onnodige luchtigheid).

O ja, je moet er natuurlijk geen essay van maken, maar 2 lijntjes noem ik eigenlijk echt geen recensie...

speranza

• 24668 messages
  • 0 votes

gotti wrote:

VInd het vaak fijner om in 2 of 3 zinnen te lezen wat iemand ervan vind dan bij een film hele lappen tekst te moeten lezen.

Op hele lappen tekst zit ik ook niet te wachten. Twee of drie zinnen volstaan naar mijn mening echter ook niet. Ik probeer mijn recensies in ongeveer zes zinnen te schrijven. Ik probeer hier vaak mijn gevoel in te leggen. Wat maakt dat een film mij heeft weten te raken? Ik ga steeds meer over tot het uitsluitend lezen van recensies bij films. Er zijn heel veel films in het bovenste gedeelte van de top 250 die volledig zijn bevuild met niets zeggende berichten. Het is vaak een ping pong wedstrijd tussen felle voor- en tegenstanders van een film die vaak over de rand van respectvol met elkaar omgaan gaat. Ik ben zelf uiteraard ook regelmatig in deze valkuil gelopen. Tenslotte valt me op deze site een angst op om een bericht laat staan recensie te schrijven over een film die je de laagst mogelijke beoordeling hebt gegeven. We weten allemaal waar deze angst uit voortkomt.

Kevin13

• 14947 messages
  • 0 votes

Het ging erom meer uitgebreide berichten op de site te krijgen dus dit topic.

Weer een game, maar ditmaal met als doel wat uitgebreidere recensies op de site te krijgen.. het idee is simpel, kies een film uit de stemmen lijst van de persoon die voor je post waar hij nog geen bericht heeft staan, hij moet dan bij dat album een (redelijk uitgebreid) bericht neerzetten. Daarna krijg jij weer die opdracht.. etc...

Lijkt dit wat of niet? Wordt ook om MusicMeter gedaan.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

En dan een recensie schrijven voor Ernest Goes to Jail die je 15 jaren geleden een keer zag......

Kevin13

• 14947 messages
  • 0 votes

Kun je ook altijd aangeven natuurlijk.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Ik vind het in principe best een leuk idee hoor, maar er kunnen natuurlijk enkele problemen optreden. Wel weet iedereen die in het topic post waar ie aan begint.....

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Leuk idee, maar dan moeten users inderdaad niet speciaal gaan zoeken naar een film die je 10 jaar geleden eens gezien hebt. Bij sommige films heb ik ook vanuit mijn geheugen gestemd omdat ik wel weet wat ik ze waard vond, maar helaas kon ik er nog weinig zinnig over vertellen.

Kevin13

• 14947 messages
  • 0 votes

Je kunt ook een film kiezen uit de recente stemmenlijst?

Remi

• 6720 messages
  • 0 votes

Ik vind recensies schrijven erg moeilijk, ik probeer het wel en merk ook wel dat het steeds beter gaat. Maar ik vind de juiste woorden meestal niet om het naar mijn gevoel juist te omschrijven. Nadat ik een film gezien heb, wil ik eigenlijk meteen een heleboel vertellen wat ik ervan vond, maar als ik eenmaal moet schrijven, gaat het toch wel moeilijker dan ik dacht.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Ik vind recensies schrijven erg moeilijk

Idem.

Hoewel ik het altijd erg knap vind hoe mensen regelmatig lange mooie beargumenteerde teksten nerzetten, lees ik voor het gros van de films toch liever de korte. Mits serieus heb ik aan een paar zinnen vaak wel genoeg.

Van sommige films las ik wel vaak alles.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Nog even hierop terugkomend; ik schrijf recensies meer voor mezelf dan voor anderen. Ik gebruik MM heel erg als database voor mijn stemmen, maar zeker ook om na een paar jaar (of zelfs een paar maanden) eens terug te lezen wat ik nu ook alweer (precies) van een film vond. Er zijn drie fases van filmbeleving; 1. tijdens de film zelf (de belangrijkste) 2. het gevoel vlak na (soms zelfs tijdens de aftiteling, maar kan ook zijn de nacht dat de film wel of niet door mijn hoofd spookt) de film en 3. hoe de film in de loop van de tijd me bij blijft. En bij dat laatste heb ik af toe hulp nodig (hoewel je je af kunt vragen wat dat dan over de betreffende film zegt). Ik som dan ook bij de meeste films een aantal van mijn favorieten momenten op. Doe ik niet omdat ik dat nu zo interessant vind voor anderen, maar voor mezelf. Zijn er meer mensen die zo te werk gaan, of is dit een beetje egocentrisch gebruik van MM?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Mnee, doe ik ook. Sowieso vergeet ik het meeste van een film na een week ofzo, dan is het handig om later even je recensie erbij te pakken. Schrijf er meestal de voor mij meest opvallende punten in.

Vind het alleen niks om een film echt aan te rekenen. Komt ook wel omdat ik dikwijls een 10-tal films per week kijk.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Onderhond wrote:

Vind het alleen niks om een film echt aan te rekenen. Komt ook wel omdat ik dikwijls een 10-tal films per week kijk.

Hoe bedoel je?

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Voordat film een echte hobby werd vond ik het toch makkelijker om films in z'n geheel te onthouden. Nu zijn er teveel films die op elkaar lijken, teveel dingen om te onthouden. Zelfs van mijn favorieten ben ik de details van plotlijnen vaak na een week alweer vergeten.

Maar dat maakt de films er voor mij niet slechter op.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ah zo. Wel herkenbaar, hoewel ik niet aan de 10 films per week kom. Zullen eerder een stuk of 5 zijn (waaronder herzieningen). De films die ik echt heel goed vind, blijven overigens wel goed hangen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Ik maak ook een recensie als een soort nabeschouwing zodat ik voor mezelf alles op een rijtje kan zetten. Helpt bij het geven van punten maar ook om later terug te blikken wat ik van die film vond.

En ik ben er toch van overtuigd dat als je voor jezelf alles op een rij zet, je daarmee ook een oordeel kan mee neerzetten waarbij anderen kunnen zien wat je van die film vindt. En dat is toch één van de voordelen van een recensie. Ook al schrijf je dat grotendeels voor jezelf.

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Ah, je moet het zelf doen, heb het niet kunnen vinden in de Wiki. Ik had de indruk dat hier een aantal Uitverkorenen (vaste leden of zo) zijn wier Mening boven 't voetvolk uitsteekt en hun mening daardoor niet slechts mening is maar echt een Mening Plus. Die schijn wordt namelijk wel opgewekt.

Vind 't maar een raar systeem, ik beschouw in principe elk commentaar als mening ook als mensen simpelweg schrijven: k*tfilm.

Maak er dan recensie van (met een aantal criteria zoals minimaal aantal woorden) om een "uitgebreide" mening van "gewone" meningen te onderscheiden.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Iedereen kan bij elke film 1 recensie/mening aanvinken. Dat kan zelfs in één zin zijn, maakt niet uit. De filter dient dan om die recensies en meningen apart te kunnen lezen tussen de bladzijden vol discussies, voor- en nabeschouwingen, verwachtingen, .... Beiden zijn nuttig, maar zo kan je die meningen/recensies wel op zich lezen. Heel interessant om sneller een beeld te krijgen van wat de gebruikers van de film vinden.

Jeauhan

• 879 messages
  • 0 votes

Bélon wrote:

Die schijn wordt namelijk wel opgewekt.

Hoe bedoel je dat?

Vind 't maar een raar systeem, ik beschouw in principe elk commentaar als mening ook als mensen simpelweg schrijven: k*tfilm.
Heb je ook gelijk in. Het woordje mening dekt ook niet geheel de lading, maar komt op dit moment het dichtstbij.

Maak er dan recensie van (met een aantal criteria zoals minimaal aantal woorden) om een "uitgebreide" mening van "gewone" meningen te onderscheiden.
Het was eerst recensie maar dat dekte de lading ook niet geheel. Veel echte recensies staan hier niet op MM.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Bélon wrote:

Het was eerst recensie, maar daar waren geen criteria aan verbonden.

Dan krijg je van die mensen die 3 woorden schrijven en het dan aanvinken als "recensie".

Bélon

• 1795 messages
  • 0 votes

Ah OK maar er zijn weinig mensen die weten hoe ze iets als mening (MM style) moeten aanmerking, daarom zie ik ook heel vaak dezelfde mensen die een mening "MM style" maken. Vandaar mijn veronderstelling dat sommigen hier speciale status zouden hebben wat betreft meningen/recencies. Dat is dus kennelijk niet zo, mooi om te weten.

Friday the 13 th

• 2558 messages
  • 2023 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Klopt. Ik kan veel meer genieten van een "The One Ring" die schuimbekt van enthousiasme bij Casablanca, een "Friday the 13th" die als enige een slappe remake prijst, of een "Onderhond" die genadeloos korte metten maakt met gevestigde waarden. Allemaal veel plezanter, interessanter en vooral veel menselijker dan die automatische pilootjes in de krant.

Hahaha een zeer oud bericht, maar thanks, je hebt gelijkt! Ook al zijn sommige films slecht, door sommige enthousiaste comments van moviemeter-users wil ik ze altijd graag kijken.

doodah

• 1538 messages
  • 1232 votes

Film Pegasus wrote:

Ik maak ook een recensie als een soort nabeschouwing zodat ik voor mezelf alles op een rijtje kan zetten. Helpt bij het geven van punten maar ook om later terug te blikken wat ik van die film vond.

En ik ben er toch van overtuigd dat als je voor jezelf alles op een rij zet, je daarmee ook een oordeel kan mee neerzetten waarbij anderen kunnen zien wat je van die film vindt. En dat is toch één van de voordelen van een recensie. Ook al schrijf je dat grotendeels voor jezelf.

Ik vind dat eigenlijk niet altijd waar. Vooral dat het schrijven van recensis helpt bij het geven van punten.

Het kan zijn dat je een film best goed vind, ondanks het feit dat er toch wel wat minpunten inzitten. Je schrijft in je recensie dan een aantal negatieve zaken over de film, die misschien maar gaan over kleine momenten, maar als ik dan daarna mijn tekst overlees, denk ik: hij was precies toch niet zo goed.

Niet dat ik dan mijn stem verander, want ik weet wel dat het over kleine zaken gaat, maar als iemand anders dat leest, weet die dat natuurlijk niet.

Het schrijven van recensies vind ik toch niet simpel. in 3 lijntjes, zoals sommigen prefereren, is gemakkelijk, maar om echt volledig te zijn en alles toch wat uit te leggen, daar kruipt wel wat tijd in.

• 31144 messages
  • 5447 votes

Je kan toch perfect bij je negatieve punten vermelden dat die niet de doorslag geven of hoe ze wegen op je beoordeling? Dat is enkel een kwestie van argumenteren denk ik dan.

En het is idd niet altijd gemakkelijk om een uitgebreide recensie te schrijven, en soms hoeft dat ook niet. Als een film gewoon leuk was om te zien maar nergens speciaal was, ben ik ook uitgepraat in enkele regels. Als er veel goeie punten en/of slechte punten in een film zitten kan dat al wat langer zijn.

doodah

• 1538 messages
  • 1232 votes

Film Pegasus wrote:

Je kan toch perfect bij je negatieve punten vermelden dat die niet de doorslag geven of hoe ze wegen op je beoordeling? Dat is enkel een kwestie van argumenteren denk ik dan.

Ja daar heb je gelijk in, nogal een domme opmerking van me.

En het is idd niet altijd gemakkelijk om een uitgebreide recensie te schrijven, en soms hoeft dat ook niet. Als een film gewoon leuk was om te zien maar nergens speciaal was, ben ik ook uitgepraat in enkele regels. Als er veel goeie punten en/of slechte punten in een film zitten kan dat al wat langer zijn.

Je kan natuurlijk sec schrijven dat het acteerwerk goed was. Of je kan dat allemaal langer uitschrijven, door een aantal personages te bespreken, er wat extra informatie over de acteurs in verwerken, etc.

De kern van wat je zegt blijft hetzelfde, maar het langere is toch eigenlijk de kunst van het recensieschrijven; over een punt dat je in een paar woorden kan zeggen, toch meer vertellen, het met meer woorden zeggen, maar wel vlot blijven, in je zinnnen nog extra informatie geven over acteurs, regisseur, enz.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Waar ik vooral op let is dat ik in mijn recensie alles staat wat ik wou zeggen. Soms kan ik een halve pagina blijven doorlullen maar andere keren is het maar redelijk weinig. Het belangrijkste is volgens mij dat je niet blijft babbelen gewoon om meer tekst te hebben.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.