- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Welke dieren heb jij? (+ Dierendag)
Welke dieren heb jij? (+ Dierendag)
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Hij wordt tussen de 25-35 cm, dus blijft een kleintje.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Hondje halen en dan niet even langs "Dieren" gaan. 
Nee Huissen ligt nog wel een stukkie hier vandaan, dus vergeef het je. Heb de koekjes zelf maar opgegeten 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Maar dat is -denk ik- wel normaal bij die kleintjes toch, dat ze niet willen lopen en bang zijn voor het riempje?
Ja dat hoort er allemaal bij als ze klein zijn
Qua riempje kan je hem het beste laten wennen door een soepele halsband te kopen die hij altijd om houd en waar je dus ook je riem aan vast kan klikken, dan hoef je niet steeds zijn halsband om en af te doen. Is ook iets waar je pup gewoon even doorheen moet, zijn ze in principe zo aan gewend. En met lopen is het belangrijk dat je ze niet meetrekt maar juist lokt met een snoepje en als ze dan een stukje lopen, het snoepje geven, ook al zijn het maar twee stapjes. Dan gaan ze wandelen leuk vinden omdat ze weten dat het ook inhoud dat ze snoepjes krijgen. Je moet dus proberen het wandelen leuk te maken door middel van snoepjes geven, als je dan even een tijdje doet gaat hij als het goed is gewoon vrolijk met je mee 
Hopelijk heb je wat aan mijn tips, ik ben geen expert maar dit is hoe wij het gedaan hebben met Jordan. Zal ook wel van alles aan mankeren, maar bij ons heeft het wel gewerkt 
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Hij wordt tussen de 25-35 cm, dus blijft een kleintje.
Zo'n lengte is in andere vakgebieden niet bepaald een kleintje 
Maar leuke hond zeg! Al het goede komt uit Gelderland 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Thanks voor de tips!
Ik had zelf ook al het idee om het halsbandje (losjes) om te laten, dan is het niet telkens dat gefriemel om zijn nekje maar kun je het riempje er gewoon aan vastklikken en dan went hij sneller (dacht ik), maar een ander zei weer juist dat ik dat niet moest doen omdat hij er anders bang voor zou worden, Maarja, dat merk ik snel genoeg aan 'm.
Probeer hem niet teveel te verwennen omdat het anders een té aanhankelijk beestje wordt die al begint te janken wanneer je naar het toilet gaat, maar belonen wil ik er wel inhouden ja.
Verder mag ik ook niet teveel lekkers geven, heb een schema gekregen waar ik me aan zou moeten houden (in grote lijnen).
08.00 - 20 gr Pedigree / halve snee bruin brood / 2 theelepels gekookte kipfilet
12.00 - '' '' ''
18.00 - '' '' ''
22.00 - 1/8 beschuit of 1/8 liga
extra: 2 x p/w 1/8 hard gekookt ei
Aan de tijden hoef ik me niet precies te houden, de voeding wel.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Waar blijft de hond overdag? Jij woont toch alleen?
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Ik had zelf ook al het idee om het halsbandje (losjes) om te laten, dan is het niet telkens dat gefriemel om zijn nekje maar kun je het riempje er gewoon aan vastklikken en dan went hij sneller (dacht ik), maar een ander zei weer juist dat ik dat niet moest doen omdat hij er anders bang voor zou worden
Hoef je niet bang voor te zijn hoor. Het riempje constant aan laten houden is een prima manier om 'm te laten wennen. Wat Rianneke zegt klopt ook helemaal. Wat je er nog bij kan doen is zodra je de riem pakt de pup naar je toe lokken met een snoepje. Dan associeert hij de riem direct met iets leuks.
Voor snoepjes kan je een zak Frolic gebruiken en dan de brokjes in 4 delen. Zo krijgt hij niet teveel binnen en naar mijn ervaring zijn ze er gek op
. Het drukt de kosten ook wat. Met zo'n zak doe je gerust een paar maanden.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Dankje Fabienne! En met de voeding, weet je dat toevallig ook? Kreeg dit schema dus mee:

Als je dat telkens geeft op die tijdstippen, zou dat dus 60 gr per dag worden, 1 1/2 snee bruin brood en 6 'theelepels' gekookte kipfilet, maar is dat niet teveel voor zo'n klein beestje? Want daar heb ik dus een discussie over nu, want volgens mij is het TUSSEN 08.00 uur en 18.00, dat hij dan de 20 gr/1/2 snee en gekookte kipfilet krijgt, éénmalig dus, en niet 3 keer.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Awwwwwwwwwwwwwwww
Heb echt een zwak voor puppy's 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Precies gebruik mijn traktaties niet te grote stukken, anders heeft je hond zo overgewicht, vooral in het begin als je hem nog veel moet leren
Het schema voor de voeding vind ik trouwens bar slecht, allemaal dingen die een hond niet perse nodig heeft. Kipfilet kan, maar zou ik niet dagelijks geven, net zoals twee keer per week een stuk ei. En kijk uit met zacht vlees, want daar krijgt je hond slechte tanden van en ook een hele slechte adem trouwens. Gewoon harde brokken zijn beter, ook goed tegen tandplak.
Is dat een schema die je van de eigenaars hebt meegekregen? Ik weet wel dat het met die hondjes iets anders is dan met standaard honden omdat ze een gevoeligere maag hebben, maar dit vind ik persoonlijk iets teveel gedoe voor zo'n klein hondje 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Ja, ik kreeg het van die mevrouw waar ik het hondje van gekocht heb. Ze zijn al 25 jaar een privé kennel dus nam aan dat zij het wel zou weten, maar er staan inderdaad dingen op waar ik ook mijn twijfels bij heb. Ze heeft zóveel informatie gegeven dat ik het zelf niet allemaal meer weet.
Het ei was voor de vacht, geloof ik. Daar zou hij mooi glanzend van blijven, 2 keer in de week een klein stukkie.
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Voor de vacht kun je ook schapenvet halen bij de dierenwinkel. Elke dag een klein stukje en je pup heeft een geweldige vacht. Hoef je niet elke keer een ei te koken 
Brix
-
- 19680 messages
- 5118 votes
Wat een leuk hondje Eline 
Veel geluk en plezier gewenst.
Zelf ben ik helemaal geen voorstander van halsbandjes, een tuigje vind ik hond-vriendelijker, en is beter voor zijn nekje.
Misschien iets om eens te overwegen, of in ieder geval voor later?
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Je hebt natuurlijk verschillende soorten halsbandjes. Met uitlaten gebruik ik bij Jordan ook een tuigje, vind ik zelf veel prettiger je hebt meer controle over je hond en voor hem zelf is het ook beter. Maar hij heeft wel altijd een heel soepel riempje om, alleen vanwege het feit dat hij weleens weg probeert te lopen en dus is het wel handig als hij een kokertje met gegevens bij zich draagt 
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Heb nu zo'n puppy riempje gekocht, maar moet inderdaad even kijken of er geen fijnere dingen zijn voor hem.
Nooit gedacht dat een pup zo leuk zou zijn, dat het veel werk is zal ik nog wel achterkomen, maar tot nu toe is het een perfect hondje.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Het schema voor de voeding vind ik trouwens bar slecht, allemaal dingen die een hond niet perse nodig heeft. Kipfilet kan, maar zou ik niet dagelijks geven, net zoals twee keer per week een stuk ei. En kijk uit met zacht vlees, want daar krijgt je hond slechte tanden van en ook een hele slechte adem trouwens. Gewoon harde brokken zijn beter, ook goed tegen tandplak.
Dat is inderdaad wat de fabrikanten je proberen wijs te maken. Waar honden tandplak van krijgen is de granen die in het voer zitten, niet van vlees. Vergeet niet dat de hond een carnivoor is en geen omnivoor of herbivoor. Wat dat stukje ei en kipfilet betreft: zeker doen! Alle eiwitten die het hondje binnen kan krijgen zijn mooi meegenomen, aangezien brokken voor minimaal 60% uit graan en andere plantaardige stoffen bestaan.
Nu wil ik hier niet te veel over uitweiden, maar neem eens een kijkje op http://www.barfplaats.nl/.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Dankjewel voor de hulp/tips meiden!
Ga me ook maar eens inlezen over het zindelijk maken, en met name hoe je dit 's nachts doet.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Wij hadden de pup 's nachts in een box voor peuters gezet. Kon hij tenminste een rondje lopen, wat in een bench niet kan.
Op de bodem legden we dan kranten en een kleedje om op te liggen. Ook legden we er een knuffel in zodat hij daar tegenaan kon liggen (een beetje als vervanging voor nestgenootjes).
Voor je gaat slapen de pup even buiten laten plassen en zodra je opstaat nog een keer. Zeker niet boos worden als hij binnen plast, maar belonen als hij buiten plast.
De eerste paar weken is het aan te raden om de pup iedere 2 uur mee naar buiten te nemen om te laten plassen. Als je tussen die 2 uur ziet dat hij een plekje zoekt o.i.d. gelijk buiten zetten.
Wat ook kan helpen is een krant voor de deur leggen. Zodra je ziet dat hij wil gaan plassen zet je 'm op de krant. Na een tijdje loopt hij daar vanzelf naartoe als hij moet plassen en dan heb je nog net de tijd om snel met 'm naar buiten te gaan.
Kan echt lastig zijn de eerste paar weken hoor. Maar vooral heel uitbundig belonen als hij buiten z'n plasje doet helpt enorm.
Dat is wat me zo even te binnen schoot. Als je vragen hebt mag je me trouwens best pm-en hoor, dit is zo'n beetje m'n vakgebied
.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Dat is lief, en daar zal ik de komende tijd ook vast gebruik van maken!
Ik ben echt niet thuis in het puppy-wereldje en jij weet er zo te zien veel vanaf! Ik ga sowieso wel om het 1,5 uur/om de 2 uur even met hem naar buiten, en dan enkele minuten. Die vrouw zei ook dat ik beter 10 keer een minuutje kon gaan, dan 2 keer een half uur, want ze mogen nog niet te lang lopen/wandelen.
Ga voor ik ga slapen nog even met hem naar buiten, heb inderdaad ook een box naast het bed met een dekentje en zijn speelgoed, alleen nu las ik dat het de eerste nachten handig is om 's nachts nog een korte sanitaire stop in te lassen, de eerste 3 dagen bijvoorbeeld, omdat het beestje zoveel nieuwe indrukken opdoet en het huis wennen is voor hem. Aan de ene kant vind ik het ook wel logisch, want ik slaap meestal een uurtje of 8, en dat is misschien wat te lang voor hem. Anderzijds: hij moet het wel leren op te houden en als ik nu een paar dagen 's nachts ook ga plassen met hem, is het misschien weer een vorm van gewenning.
Ik voel me echt een bezorgd moedertje nu haha.
_Se7en_
-
- 2041 messages
- 1780 votes
Juist goed dat je bezorgd bent, dat wil alleen maar zeggen dat je 't goed wil doen
.
's Nachts nog een keer uitlaten is niet noodzakelijk. Zoals je zelf al zegt: uiteindelijk zal hij het 's nachts ook op moeten kunnen houden.
Je hebt 'm nu naast je bed en dat kan best voor een paar dagen, maar niet te lang. Anders wordt het een drama wanneer je 'm 's nachts niet meer in je kamer wil hebben (of je moet willen dat hij, als hij volwassen is, ook bij je slaapt).
In verband met het kunnen ontstaan van verlatingsangst raad ik het wel af.
Hij is inderdaad nog veel te jong om lange stukken mee te lopen, daar kan heupdysplasie door ontstaan. Ook traplopen is het eerste jaar absoluut verboden.
Er is een formule om te bepalen hoeveel de pup mag lopen namelijk:
leeftijd in maanden x 5 minuten
Hij mag nu dus 10 minuten lopen per wandeling.
Heeft hij trouwens veel gejankt de afgelopen nachten?
- edit: was vergeten dat je 'm pas sinds vandaag in huis hebt. Dat gaat een lange nacht worden meid!
Nog een advies: als hij 's nachts begint te janken, vooral niet tegen 'm praten of aanraken o.i.d. Gewoon negeren. Pups hebben heeeeel snel door wat ze moeten doen om aandacht te kunnen krijgen. Het zal heel vervelend zijn om 'm te moeten negeren (en een beetje zielig), maar als je er geen aandacht aan besteedt is het binnen een paar dagen over. Anders kan het een proces van weken worden en dat is veel moeilijker. Ff op je tanden bijten en doorzetten, daar heb je later alleen maar profijt van!
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Ik heb hem sinds vandaag, dus het gaat de eerste nacht worden.
Hij heeft tot nu toe nog niet geblaft en maar een paar keer zachtjes gejankt, en dat was alleen toen ik hem net had en we nog in de auto zaten terug naar huis. Sinds ik hem thuis heb gaat het eigenlijk heel goed, hij slaapt veel en als hij het liggen zat is, gaat hij op verkenning en een beetje spelen. Ben wel blij dat hij tot nu toe niet jankt of blaft, misschien vannacht, maar probeer het dan maar te negeren denk ik.
Ben net wel nog een keer met hem naar buiten geweest, dan ga ik rond twaalven nog eens, en het ging gelukkig al wat beter aan het riempje. Dat wil zeggen, op het gras, op de stoep wil hij nog steeds niet lopen.
Skycrawler
-
- 741 messages
- 0 votes
Schattig hondje. Heeft hij al een controle en inentingen gehad bij de dierenarts? 
kos
-
- 46695 messages
- 8852 votes
Keilief hondje!
!
En diertjes uit zo'n kloteplaatsje als Huissen halen is sowieso al een goede daad.
.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Hij heeft alles gehad ja, gechipt, ontworming, puppycocktail. Dus hij is helemaal gezond en in orde. Moet alleen als hij 3 maanden is nog even naar de dierenarts voor de 'grote inentingen'.
@ Kos:
Hij was het waard.
Eerste nacht ging gelukkig beter dan verwacht. Hij heeft me om 2 uur even wakker gemaakt, toen heb ik heel even het nachtlampje aangedaan zodat hij kon zien dat ik er nog steeds was, even een snelle aai over de bol en toen ging meneer weer verder slapen. Rond 7 uur met hem uitgeweest, daarna kroop ik nog even terug mijn bed in en heeft meneer tot half 11 verder gesnurkt. Wat slapen betreft lijkt hij gelukkig op mij. 
Rianneke_Dan
-
- 14194 messages
- 2563 votes
Mooi dat de nacht goed is verlopen. Bij ons was dat echt een drama. De bench stond klaar, naast het bed en daar heeft ie uiteindelijk 10 min ingezeten. Toen heeft mijn vriend hem eruit gehaald omdat hij het zo zielig vond dat hij zo tekeerging. Dus toen heeft de geluksvogel lekker tussen ons in geslapen, ging overigens wel goed. Wij lieten hem trouwens zo laat mogelijk nog uit, rond 12 uur en dan 's nachts niet, maar uiteindelijk pas rond 6 uur in de ochtend, en dat in verloop van tijd steeds iets later gemaakt.
Tegenwoordig laten we hem rond elf uur uit 's avonds en dan kan hij zo tot 10 uur doorslapen, zonder te plassen
Slapen doet hij wel heel netjes in zijn eigen mand, wel op de slaapkamer maar dat vinden wij alleen maar gezellig. De keuze om je pup of alleen te laten in de woonkamer, of mee te nemen naar de slaapkamer is dan denk ik ook persoonlijk. Wij konden dat niet over ons hart verkrijgen om dat piepen te negeren en achteraf heb ik ook totaal geen spijt dat we dat niet gedaan hebben 
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Ik zou wel een dierenverzekering nemen Eline. Al zoveel mensen gehoord die baalden dat ze dit niet hebben gedaan. Wij hebben wat dat betreft ook pech met onze boxer. Al wel duizenden euro's aan extra operaties hebben mijn ouders betaald. Je doet dat uiteraard voor je hond, maar het is en blijft veel geld.
Elineloves
-
- 24071 messages
- 3631 votes
Ach dat lijkt me echt sneu ja, als je hondje zo aan het jammeren is. Hoe oud is Jordan nu? Die is toch wel pup-af lijkt me he?
Ik laat hem gewoon lekker bij mij slapen, in het mandje naast het bed. Ging vannacht goed, hij kroop er niet uit en sliep het grootste deel van de nacht door. Vind het ook zielig om hem in de hal of in de woonkamer te zetten, dan voel ik me ook niet op mijn gemak, zeker omdat hij nog zo klein is. Als hij wat groter is (en zindelijk) mag hij ook lekker bij mij op bed, kan hij mijn beer gezelschap houden. 
Skycrawler
-
- 741 messages
- 0 votes
Elders werd gezegd dat je alleen woont. Hoe doe je dat dan met uitlaten, ervan uitgaande dat je ook werkt? Breng je hem naar bekenden of een pension?