- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- De Belgen op MovieMeter
De Belgen op MovieMeter
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Aan de reacties hier te merken zou dat maar op een sisser uitdraaien denk ik
.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Ik zou wel naar een meeting in Vlaanderen komen
.
Blue Velvet
-
- 22 messages
- 10 votes
Chauvinistisch als ik ben, moet ik zeggen dat ik enorm van België hou. Vooral de chocolade valt me in de smaak en de meisjes.
Ik ben al enkele keren naar NL geweest, Rotterdam bijvoorbeeld en ik vindt het beide coole landen. Toch ligt mijn toekomst hier niet, de filmindustrie in België is verre van dood en begraven ('Les Triplettes de Belleville' is hier een prominent voorbeeld van) maar wat het moeilijk maakt in dit land is de financiën vinden van potentiële investeerders. Investeerders die daadwerkelijk euro willen investeren in film komen slechts sporadisch voor in België. De amateurs krijgen al het geld en zij die wondermooie films maken met een buitengewone artistieke waarde worden in de koude laten staan. Als ik in België zou blijven weet ik dat dat met mij het geval zou zijn, dus wil ik voorkomen dat dit ooit gebeurt door te kiezen voor een carriere in het buitenland waar de opportuniteiten voor het grijpen liggen.
- Blue Velvet
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Dimitri Karakatsanis heeft zopas weer bewezen dat wanneer je talent hebt die euros van minder belang zijn 
Blue Velvet
-
- 22 messages
- 10 votes
Dimitri Karakatsanis heeft zopas weer bewezen dat wanneer je talent hebt die euros van minder belang zijn 
Ik ga heel eerlijk met je zijn, die film ziet eruit alsof het alleen maar gaat om atmosferische beelden met een film noir tintje, dit oordeel ik op het zien van de trailer maar ik heb altijd al geweten dat je een boek niet op z'n omslag mag beoordelen want dat zou nogal idioot zijn.
Ik ga die film bekijken van A tot Z en ik ga hem beoordelen, misschien dat m'n vertrouwen in de Belgische film ooit nog gerecupereerd zal worden. De toekomst zal het uitwijzen...
- Blue Velvet
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Wat voor het film het uiteindelijk geworden is lijkt me van weinig belang, het gaat erom dat de man met geen geld een professioneel audiovisueel aantrekkelijk product heeft afgeleverd, waarin ook nog eens erg sterk geacteerd wordt.
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
True, maar ook weer niet hélemaal. Je moet ook maar mazzel hebben dat Steffi Peeters je vrouw is, Nicolas Karakatsanis je broer is, etc (die dus geen geld hoeven te zien). Wat wel waar blijft is dat ze een groot deel van de film (niet alles) zelf hebben gefinancieerd. Wat er niet gezegd wordt is hoevéél ze zelf geïnvesteerd hebben. Het geld dat zij er zelf in hebben gepompt is voor sommigen misschien ook al lang niet haalbaar zonder subsidie.
Anyway, natuurlijk heeft Karakatsanis gewerkt met een veel lager budget dan een hoop andere films en heeft er echt een grandioos kwalitatief sterk product mee afgeleverd. Petje af.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Allemaal waar wat je zegt, maar zo toevallig is dat ook allemaal weer niet natuurlijk.
De acteurs hebben allen meegedaan op vrijwillige basis (of ze er achteraf nog wat voor gekregen hebben is mij niet meteen duidelijk). Dat gebeurt ook niet zomaar natuurlijk. Enthousiaste mensen met talent trekken andere mensen ook gewoon aan.
Een acteur als Titus De Voogdt krijg je niet zomaar gratis in je film 
Daarnaast hebben ze de extra funding verkregen aan de hand van een geschoten demo. Als die talentvol genoeg is lijkt het mij dat je tegenwoordig in België toch best wat kan lospeuteren (zijn film vond onderdak bij dezelfde maatschappij als Ex-Drummer geloof ik).
Als doorsnee terughoudend filmer zal België waarschijnlijk niet het land bij uitstek zijn, maar voor recht door zee klasbakken is dat duidelijk geen belemmering 
tovenaar
-
- 6723 messages
- 0 votes
Daarnaast hebben ze de extra funding verkregen aan de hand van een geschoten demo. Als die talentvol genoeg is lijkt het mij dat je tegenwoordig in België toch best wat kan lospeuteren (zijn film vond onderdak bij dezelfde maatschappij als Ex-Drummer geloof ik).
Wat ik wil zeggen is dat het niet zó simpel is om alleen maar getalenteerd te zijn / een mooie demo te maken om nog wat geld los te peuteren. Dimitri was natuurlijk ook al een reclame-maker, dus de filmwereld kent hem en heeft daardoor waarschijnlijk wel wat streepjes voor. Maar goed, het is een beetje een uitzondering, dit geval 'Karakatsanis'. Wat belangrijk is in deze is dat dit inderdaad een zeer gezonde stimulans kan en moet zijn voor andere filmmakers om niet bij de pakken neer te gaan zitten als je geen funds krijgt, maar blijven vasthouden aan je creatieve idee en doorzetten. Máken die film.
Blue Velvet
-
- 22 messages
- 10 votes
True, maar ook weer niet hélemaal. Je moet ook maar mazzel hebben dat Steffi Peeters je vrouw is, Nicolas Karakatsanis je broer is, etc (die dus geen geld hoeven te zien). Wat wel waar blijft is dat ze een groot deel van de film (niet alles) zelf hebben gefinancieerd. Wat er niet gezegd wordt is hoevéél ze zelf geïnvesteerd hebben. Het geld dat zij er zelf in hebben gepompt is voor sommigen misschien ook al lang niet haalbaar zonder subsidie.
Anyway, natuurlijk heeft Karakatsanis gewerkt met een veel lager budget dan een hoop andere films en heeft er echt een grandioos kwalitatief sterk product mee afgeleverd. Petje af.
Weet je wat ik een echt goeie Belgische film vondt?
Ben X, die regisseur van die film was een complete nobody bij het grote publiek maar nu is hij begonnen aan z'n rise to fame. Hopelijk voor hem lukt het om een deal te sluiten met een Amerikaanse filmstudio om die remake een toekomst te geven.
Die film was echt qualitatief hoogstaand op zowel op visueel vlak als wel op de verhaallijn, alleen het einde vondt ik een beetje belachelijk.
Maar voor de rest, prima film.
soom
-
- 24919 messages
- 2751 votes
Misschien een beetje een dommige vraag, maar heeft iemand een idee wat er leuk zou zijn/is in Gent/Brugge? Ik ga hier namelijk waarschijnlijk (in de grote vakantie..) heen, en ik was benieuwd wat voor dingen er zijn die een beetje leuk zijn om te bezoeken..
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Is te zien hoe lang je er bent en hoe mobiel. Als je naar Brugge gaat is een goeie tip niet alleen Brugge, maar ook het stadje Damme. Er is trouwens een boottocht tussen Damme en Brugge. Damme is heel mooi met de figuren van Tijl Uilenspiegel en verder bekend vanwege z'n vele variaties van pannenkoeken en een boekenmarkt.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Twee prachtige historische steden. Maar opgepast als je in Brugge rond de grote markt iets gaat eten of drinken, want het is daar verschrikkelijk duur. 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Martin Van K
-
- 9050 messages
- 4553 votes
daar noem je nu net twee steden, ik woon in Gent en ben afkomstig van (en werk in) Brugge. De twee mooiste steden van Vlaanderen 
Het centrum van Brugge is één groot openluchtmuseum, ideaal om gezellig in rond te wandelen en je een 7-tal eeuwen terug te wanen. (toeristische) aanraders zijn het begijnhof, minnewater, de Grote Markt, de Burg, het gruuthuusemuseum,... het ganse historische stadscentrum is echt een aanrader. Je kunt ook altijd een tochtje met de koets door de stad maken om een eerste impressie van Brugge te krijgen of een boottochtje (leuk in de zomer) maken op de Brugse reitjes.
Gent is natuurlijk een stuk groter en daar liggen de verschillende bezienswaardigheden iets verder uiteen. Zeker de moeite zijn de Graslei/Korenlei, de Korenmarkt met daaraan verbonden de drie torens van Gent en het Gravensteen. Gent heeft wel leukere plekjes om gezellig iets te drinken en te eten dan Brugge en is op dat gebied ook iets goedkoper.
Veel plezier in ons Belgenlandje!
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Het centrum van Brugge is één groot openluchtmuseum, ideaal om gezellig in rond te wandelen en je een 7-tal eeuwen terug te wanen.
Ik moet er altijd om lachen dat de vele Japanse en Amerikaanse bezoekers denken dat het centrum van Brugge één groot themapark is dat 's morgens geopend wordt en 's avonds gesloten. 
Freud
-
- 10772 messages
- 1153 votes
Idem, 4,20 euro.
Belachelijk duur inderdaad, en het betreft dan nog niet eens een prior-zending.
Nu dat non-prior zegels zijn afgeschaft, kost het al 4.80 euro om een dvd'tje naar Nederland te versturen. Zelfs de mevrouw achter het loket in het postkantoor was er verontwaardigd over
.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Ik betaal nochthans beduidend minder voor het versturen van een dvd naar Nederland. Naar goede gewoonte kleef ik drie prior-zegels op de enveloppe, met een waarde van 0,52€ (of 0,54€...) per stuk. En nimmer klachten ontvangen van de ontvanger voor een eventueel tekort aan zegels of totale geldwaarde.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Ik heb onlangs een vreemde, maar zondermeer belangrijke vaststelling gemaakt inzake de kosten die samengaan met het verzenden van een dvd. Wanneer ik een dvd eigenhandig verzend (de enveloppe en zegels reeds bij de hand hebbend), kost het me aanzienlijk minder dan wanneer ik een dvd verzend via het postkantoor.
Eigenhandig:
- België: 2,28€ (1,20€ voor de enveloppe en 2 zegels van 0,54€)
- Nederland: 2,82€ (1,20€ voor de enveloppe en 3 zegels van 0,54€)
Via het postkantoor:
- België: ca. 4€, al was dat een tijd terug...
- Nederland: geloof het of niet, maar iets meer dan 6€. Wat een onvoorzien bezoek, ik doe het immers steeds eigenhandig, tot gevolg kan hebben...
Wellicht heeft het iets te maken met het feit dat ze op het postkantoor het product in zijn geheel wegen vooraleer het werkelijk gefrankeerd wordt, en het per toeval een gram te veel weegt voor een kleinere frankering. Toch herinner ik me helder dat een postbeambte me destijds het volgende zei: "2 zegels voor verzending binnen België en 3 zegels voor verzending naar Nederlands is voldoende". En uit ervaring blijkt dat correct te zijn, aangezien ik nog nooit klachten heb ontvangen van een ontvanger.
Allerminst absurde vaststelling, toch...?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
- België: 2,28€ (1,20€ voor de enveloppe en 2 zegels van 0,54€)
- Nederland: 2,82€ (1,20€ voor de enveloppe en 3 zegels van 0,54€)
De zegelprijs voor zowel België als naar Nederland.
U wenst een Brief te verzenden.
Met de behandeling: PRIOR
Met bestemming: België (nationaal)
In het formaat: Niet-genormaliseerd formaat van 100 - 350 g
De basisprijs hiervoor bedraagt: 1.62 EUR
Aantal stuks: x 1 Stuk(s)
Totaal: 1.62 EUR
U wenst een Brief te verzenden.
Met de behandeling: PRIOR
Met bestemming: Europa (Nederland)
In het formaat: Niet-genormaliseerd formaat van 100 - 350 g
De basisprijs hiervoor bedraagt: 4.80 EUR
Aantal stuks: x 1 Stuk(s)
Totaal: 4.80 EUR
Bron: depost.be
Niet-genormaliseerd formaat mag ook een pakje zijn, maar het moet wel door de brievenbus kunnen.
Naar Nederland plak ik er altijd € 3 op en hij komt altijd aan.
En neen, ik geef nooit brieven of pakjes af in het kantoor zelf, want dan kom je gegarandeerd bedrogen uit. 
Edit: tracht zoveel mogelijk gebruikte enveloppes te gebruiken, dat scheelt een slok op de borrel. Overplak desnoods de voorzijde met een nieuw, wit blad, dat mag.
Matchostomos
-
- 4171 messages
- 535 votes
Bedankt voor de uiteenzetting, speedy23, maar ook nu valt me iets merkwaardigs op. Wanneer ik de kosten van de enveloppes niet meereken, blijkt dat ik in beide gevallen te weinig frankeer en ik toch geen klachten krijg van de ontvanger.
Samengevat:
- België: 1,08€ tegenover jouw 1,62€
- Nederland: 1,62€ tegenover jouw 4,80€
Andermaal, vreemd, toch...?
NielsP
-
- 29 messages
- 205 votes
*Belg meldt zich*
Ja, hier nog een Belgje. 'k Ben 15 en ben van Waregem afkomstig. Ben lid sinds vandaag, dus het is allemaal wat nieuw, maar het zal wel lukken om m'n weg te vinden. 'k Ben in ieder geval al druk bezig geweest met het Mijn Films-gedeelte.
guulbert
-
- 1618 messages
- 18 votes
Ier nen echten West - Vloamink! *fier* *fier*
Geboren en getogen in Stasegem ( één of ander boeregat
) op 3 minuutjes van de 'grootstad' Kortrijk.
bennerd
-
- 48 messages
- 462 votes
Nog mensen hier van Gent of de streek daarrond?
Ik woon in Oostakker, bekend om zijn Carrefour, Gent-Zeehaven, de slechtste voetbalploeg in de wereld en natuurlijk die ouwe kerel die een kartonnen bordje op zijn raam heeft geplakt waarop staat:
"Ik zoek een vrouw voor relatie."
Ik hou toch zo van Oostakker 
Die Hard,Willis
-
- 4005 messages
- 1360 votes
Ik ben half belg en half nederlander.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik ben uit Schoten en bij mijn weten ligt dat nog altijd in Antwerpen 
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Ik hoop over drie jaartjes in Antwerpen een 'kot' te vinden, ik zou graag naar de academie voor schone kunsten willen