- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- De Belgen op MovieMeter
De Belgen op MovieMeter
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Ach, we moeten naast veldrijden en vrouwentennis toch ergens goed in zijn. 
finalman
-
- 1767 messages
- 1579 votes
een maand of 2 geleden, was ik in Nederland voor een opleiding voor het werk.
aan tafel:
ik: mag ik de preparé eens?
nederlander: wablieft?
ik: mag ik eens de americain?
nederlanders: ah, hier!
---
In het café:
ik: mag ik een pintje alsjeblieft?
barman: wablieft?
ik: mag ik een pils alsjeblieft?
barman: ah, ok!
---
Ik: mag ik fruitsap alsjeblieft?
barman: wablieft?
ik: mag ik jus d'orange?
barman: ok
---
nederlander tegen mij: wil je soms een stukje vlaai?
ik: wablieft, vlaai? (toen viel mijn frank, natuurlijk taart!)
---
Mag ik een croque monsieur? wablieft? Ahja, een tosti, mag ik een tosti?
Best grappig! 
kos
-
- 46687 messages
- 8844 votes
'Wil je een tasje koffie?' blijft ook altijd grappig.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
nederlander tegen mij: wil je soms een stukje vlaai?
ik: wablieft, vlaai? (toen viel mijn frank, natuurlijk taart!)
Maar opgelet, een vlaai is een taart, maar een taart is geen vlaai.
En dan heb je Ninoofse en Aalsterse vlaai, dat wordt wel in de oven gebakken, maar heeft niets met een taart te maken. 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Kop koffie.
jus d'orange?
En Nederlanders zeggen geen wablief(t).
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
hoe zeg je het anders?
Een kop(je) koffie.
Tasje = draagzakje in het Nederlands.
kos
-
- 46687 messages
- 8844 votes
Tasje = draagzakje in het Nederlands.
laatst in Amsterdam:
*krijgt wisselgeld*
ik: 'ja, dank u
ik: 'heeft u ook een tasje?'
verkoper: 'tasje?'
ik: '
'
verkoper": 'oh, je bedoelt een zakkie!'
.
finalman
-
- 1767 messages
- 1579 votes
Kop koffie.
En Nederlanders zeggen geen wablief(t).
Bij mij was wel het geval dat de persoon wablieft zei. 
(In Dordrecht)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Zal dan wel een verdwaalde Brabander of Limburger geweest zijn. Gekkies.
finalman
-
- 1767 messages
- 1579 votes
Zal dan wel een verdwaalde Brabander of Limburger geweest zijn. Gekkies.
twas de barman van het hotel! 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Gekkies.
Onnozele mannekes. 
M.Goodkat
-
- 1290 messages
- 1463 votes
Ik lach mij altijd een breuk om de "jus d'orange" gedoe...:p
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Het is sowieso vreemd om een lijn tussen Vlaanderen en Nederland te trekken, ik kom oorspronkelijk uit Limburg en daar is het heel gewoon om appelsien, watblief en heel veel andere 'Vlaamse' woorden te gebruiken. Net zoals dat in Brabant of Zeeland ook gebeurt.
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Impliceert toch juist dat er meerdere zenders zijn. Publieke omroep hier bestaat ook uit Nederland 1, 2 en 3. Overigens noemen we het gewoon Canvas en Eén.
"We"? Spreek voor jezelf aub.
Ik maakte die "fout" ook wel eens hoor, ik sprak ook over "België 1" en "België 2", dat geef ik heel eerlijk toe!
Maar Speedy,
dat komt gewoon omdat Één en CANVAS de enige Vlaamse zenders zijn (de publieke zenders dus), die men in Nederland kan ontvangen! De overige (commerciële) Vlaamse zenders kan men in Nederland simpelweg niet ontvangen, en zijn dus voor "ons" Nederlanders ook totaal niet relevant!
Dus daar zit verder niks achter hoor. 
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Het is sowieso vreemd om een lijn tussen Vlaanderen en Nederland te trekken, ik kom oorspronkelijk uit Limburg en daar is het heel gewoon om appelsien, watblief en heel veel andere 'Vlaamse' woorden te gebruiken. Net zoals dat in Brabant of Zeeland ook gebeurt.
Oh, en hoe weet jij zo goed dat dat in Zeeland ook gebeurt? Kom je daar dan zo vaak ofzo?
Misschien in Zeeuwsch-Vlaanderen, maar dat is een geval apart...
Voorderest valt het imho wel mee hoor!
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
België gaat waarschijnlijk op 17 februari het wereldrecord breken als 'land zonder regering', geen record om trots op te zijn maar in Gent gaan ze 't wel vieren. Onderstaand filmpje is trouwens wel leuk gedaan: 
(embed)
Mooie beelden op 01.02 min. van de grootste scheepslift ter wereld in Strépy (in mijn vriendenkring ook wel Streepje genoemd)!
Daar zou ik graag nog eens naartoe gaan!
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Maar Speedy,
dat komt gewoon omdat Één en CANVAS de enige Vlaamse zenders zijn (de publieke zenders dus), die men in Nederland kan ontvangen! De overige (commerciële) Vlaamse zenders kan men in Nederland simpelweg niet ontvangen, en zijn dus voor "ons" Nederlanders ook totaal niet relevant!
Net als wij de drie openbare zenders NL 1, 2 en 3 kunnen ontvangen, maar geen enkele commerciële Nederlandse zender.
Ik vin het echt jammer dat de maatschappijen die digitale tv aanbieden niet meer Nederlandstalige zenders aanbieden en zeker in Vlaanderen. De verhouding ligt hier ongeveer 40% Nederlandstalige en 60% Franstalige zenders (zonder dan andere 'buitenlanders) mee te tellen bijvoorbeeld).
Mijn Belgacom zenderaanbod.. Ik heb de 'zwarte met een veertje' en die 'met een ster'
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Nou, die commericële Nederlandse zenders, daar mis je niks aan hoor. Die kijk ik echt alléén voor films, maar voor de rest is het allemaal dom vermaak, geen meerwaarde voor de geest!
Voor inhoud en actualiteiten moet je bij de Publieke Omroep zijn. 
Mat_
-
- 737 messages
- 1334 votes
"We"? Spreek voor jezelf aub.
Ik maakte die "fout" ook wel eens hoor, ik sprak ook over "België 1" en "België 2", dat geef ik heel eerlijk toe!
Maar Speedy,
Er zijn anders ook nog enorm veel (oudere) vlamingen die spreken over BRT1 en BRT2, dus ik vind het zeker niet abnormaal dat in Nederland ook nog de termen Belgie 1 en Belgie 2 worden gebruikt
narva77 (crew films)
-
- 12723 messages
- 6540 votes
Oef, gelukkig!
Bent u zelf Vlaams?
Mat_
-
- 737 messages
- 1334 votes
Ik ben een Vlaming, ja.
Oost-Vlaming om precies te zijn, al ben ik niet zo iemand die zich meer Vlaming voelt dan Belg. Ik ben niet meteen Pro-Belgisch, maar ik vind dat zoals het nu is er niet al te veel moet veranderen. Weliswaar enkele kleinere punten (BHV, meer autonomie voor de gewesten ed) maar Vlaanderen gaat echt niet opeens het aards paradijs worden als we onafhankelijk worden van Wallonie.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Neen, niet het aards paradijs, meer wel beter. Vlaanderen wil de kinderbijslag omhoog laten stijgen, maar mag niet van Walen en Brusselaars. Vlaanderen wil de ouderdomspensioenen verhogen, maar mag niet van Walen en Brusselaars. Vlaanderen wil nog meer medische kosten laten terugbetalen, maar mag niet van Walen en Brusselaars. Vlaanderen wil de belasting op het kadastrale inkomen verlagen, maar mag niet van Walen en Brusselaars. Enz, enz...
Wallonië denkt dat alles nog werkt zoals vroeger, de 'wafelijzerpolitiek', maar dit is al lang voorbijgestreefd hoor. Zolang de PS aan cliëntelisme blijft doen, zal het nooit veranderen.
Mat_
-
- 737 messages
- 1334 votes
Daarvoor heb je geen onafhankelijkheid nodig. Grotere autonomie voor de gewesten ivm sociale zekerheid, pensioenen daar haal je veel meer mee dan onafhankelijkheid. De regionale regeringen doen nu (redelijk goed) hun werk. De federale regering zou er nog gewoon moeten zijn voor zaken zoals defensie, buitenlandse betrekkingen ed.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Dat noemt men geen federalisme, maar confederalisme. Beide deelstaten beslissen dan elk onafhankelijk welke bevoegdheden ze aan een Belgische confederatie toevertrouwen.
Maar dan is Wallonië voor zijn eigen centen (lees inkomen én uitgaven) verantwoordelijk. En daar knelt het schoentje. Uitgeven is makkelijk, maar zonder Vlaanderen centen binnenhalen...
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik zeg het altijd. De grootste fout in de Belgische geschiedenis is het ontstaan van België. 
Ik vind het jammer dat die belgicistische seperatisten toen het land splitsten
Stel je voor in wat voor mooi land we anders hadden geleefd? Hadden we ook al dit communautair gehakketak niet gehad.
Zoals in de post van Kos enzo hier wat boven aangetoond zijn de verschillen tussen de Nederlanders en Vlamingen niet groter dan de verschillen tussen de Vlamingen of de Nederlanders onderling. Yes we can 
Leve Vlamingen en leve Nederlanders. Leve ons 
chevy93
-
- 12753 messages
- 1323 votes
ik: mag ik de preparé eens?
nederlander: wablieft?
ik: mag ik eens de americain?
nederlanders: ah, hier!
Overigens is croque monsieur gewoon Nederlands. En een tosti is wat anders dan een croque monsieur. Bij een croque monsieur zit er ook kaas bovenop.
dave
-
- 1079 messages
- 885 votes
Américain préparé is toch goed gekend in Nederland? Dat rauwe vlees dat ze op sandwiches smeren. Ook in België volop toegepast trouwens.
Of zegt 'Steak tartaar' je meer?
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes