• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.389 votes
Profile

De Belgen op MovieMeter

Horrorfreak12

• 375 messages
  • 0 votes

AGE-411 wrote:

Het is toch raar hoeveel Vlamingen nog de benaming 'Belg' gebruiken. Eigenlijk zou men beter dat eens pollen van de VRT uit. Hoeveel percent zich Belg voelt, hoeveel percent de benaming Belg nog toepast.

Wel zo zijn er vele enquêtes gedaan en blijkbaar voelt het merendeel zich nog steeds Belg ondanks de dreigende splitsing van België ! Maar over dit gevoel, waarom en waardoor kan je uren gaan praten en discussiëren !

Trouwens ik voel me nu Belg omdat ik hier in een forum zit samen met Nederland , omdat alle Belgen hier zo een beetje hun landje vertegenwoordigen.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Ik niet. Ik voel mij Vlaming en geen Belg. Het is zeker niet zo dat hier pakken Walen zitten.

Ik erger mij ook altijd aan dat nog veel Nederlanders spreken over de tv-zenders de 'eerste Belg' of de 'tweede Belg'. Net alsof er in BelgIê maar twee zenders zouden zijn.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

Ik erger mij ook altijd aan dat nog veel Nederlanders spreken over de tv-zenders de 'eerste Belg' of de 'tweede Belg'. Net alsof er in BelgIê maar twee zenders zouden zijn.
Impliceert toch juist dat er meerdere zenders zijn. Publieke omroep hier bestaat ook uit Nederland 1, 2 en 3. Overigens noemen we het gewoon Canvas en Eén.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

speedy23 wrote:

Ik niet. Ik voel mij Vlaming en geen Belg. Het is zeker niet zo dat hier pakken Walen zitten.

Hoe noemen die dan de RTBF?

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

speedy23 wrote:

Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er in Nederland maar 2 Belgische (lees >Vlaamse) zenders te ontvangen zijn Speedy.

(Naar de RTBF kijken weinig Nederlanders denk ik)

Daarom is het voor kijkers in Nederland ook zo jammer dat acteurs (en presentators- programmamakers) die zij graag zien, overstappen van de VRT naar VTM bijvoorbeeld.

Die zien we dan meestal nooit meer terug, tenzij een Nederlandse zender VRT series aankoopt.

riesma

• 3706 messages
  • 3081 votes

speedy23 wrote:

Wel maar twee Belgische zenders in Nederland, dus zo gek is dat niet. Daarbij heetten ze vroeger BRT1 en BRT2. Dat werd in de volksmond België 1 en 2 genoemd.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Brix wrote:

Daarom is het voor kijkers in Nederland ook zo jammer dat acteurs die zij graag zien overstappen van de VRT naar VTM bijvoorbeeld..

En laat het nu net voor dezelfde reden rijn dat Vlamingen veel minder naar de Nederlandse openbare zenders kijken. Veel grote namen hebben wij al 15, 20 jaar niet meer aan het werk gezien.

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

AGE-411 wrote:

[Hoe noemen die dan de RTBF?

(afbeelding) la une

(afbeelding) ladeux

(afbeelding) latrois

De openbare omroep voor de Duitstalige gebieden in België is de BRF

(afbeelding)

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Dat er toch nog veel Vlamingen zijn die zich Belg voelen is meer politiek een keuze dan cultureel. Vraag om 10 bekende Vlamingen op te noemen en het lukt ze niet, zelfs niet met fictieve figuren als Kuifje erbij. Artiesten als Clouseau zitten aan pakweg 25 nummer 1-hits maar zijn onbekend in Wallonië, terwijl artiesten als Machiavel en Lara Fabian Europa veroverden, meer verkochten als een Clouseau of Milk Inc maar in Vlaanderen onbekend zijn. Vlaanderen en Wallonië denken nu eenmaal helemaal anders.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Lara Fabian

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Voor diegene die abonnee van het FD, een bijzonder interessant interview met Mark Eyskens over de toekomst van België:

Groot-Nederlandse gedachte krijgt nieuwe kans - Het Financieele Dagblad - fd.nl

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Quentin wrote:

Voor diegene die abonnee van het FD, een bijzonder interessant interview met Mark Eyskens over de toekomst van België:

Interessant.

Kan je het niet kopieëren en hier pasten?

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Ik stuur je een pm .

s0062423

• 682 messages
  • 1739 votes

Ik zou het ook wel willen lezen...

Skychanger

• 13 messages
  • 0 votes

Ik ben ook van België. Ik woon in Maasmechelen, helaas ben ik wel geen belg.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Skychanger wrote:

Ik ben ook van België. Ik woon in Maasmechelen, helaas ben ik wel geen belg.

Helaas ben ik wel een Belg (zegt mijn identiteitskaart)

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Quentin wrote:

Wallonië naar Frankrijk en Vlaanderen naar Nederland en Brussel breken we af en we maken er één grote parking van.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

speedy23 wrote:

(quote)

En laat het nu net voor dezelfde reden rijn dat Vlamingen veel minder naar de Nederlandse openbare zenders kijken. Veel grote namen hebben wij al 15, 20 jaar niet meer aan het werk gezien.

Aan welke grote namen denk je dan?

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

AGE-411 wrote:

(quote)

Hoe noemen die dan de RTBF?

RTBF zit hier vrijwel nergens meer in de kabelpakketten, zelfs niet in de uitgebreide. Vroeger wel, één zender meestal en die werd in de volksmond België-Frans genoemd.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

BIj ons noemden ze vroeger RTBF ook wel eens 'Frans Brussel'. Omdat zowel RTBF als de VRT vanuit Brussel werden uitgezonden.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

'België -Frans' of 'de Frans-Belsj' was bij ons ook de gebruikelijke benaming voor de RTBF, maar ik heb incidenteel ook wel eens 'De Waal' gehoord.

Als kind heb ik die zender héél veel bekeken, want er waren talloze Amerikaanse TV series op te zien (westerns vooral)

We verstonden er niks van, maar de plaatjes waren boeiend genoeg.

Ik heb er toch wel iets van opgestoken, want op school had ik blijkbaar de beste Franse uitspraak van de hele klas.(waarmee ik niet wil zeggen dat het grammaticaal ook zo goed was allemaal )

Dat was een compliment van de leraar Frans, die een echte francofiel was.

En later was er het filmprogramma 'Le Carrousel aux Images', met de sympathieke presentator Selim Sasson.

Die droeg bijna altijd streepjeshemden herinner ik mij, haha.

Ik hoop dat ik dit allemaal juist schrijf, want het is alweer zo lang geleden allemaal.

Dat programma was de Waalse tegenhanger van het BRT filmprogramma, met presentator Jo Röpcke.

Ik heb beide vele jaren lang gevolgd.

Waar is de tijd gebleven

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Brix wrote:

En later was er het filmprogramma 'Le Carrousel aux Images', met de sympathieke presentator Selim Sasson.

Dat programma was de Waalse tegenhanger van het BRT filmprogramma, met presentator Jo Röpcke.(

Selim Sasson presenteerde het programma van 1961 tot 1986. Hij overleed in 2002 op 72-jarige leeftijd. Een icoon inderdaad.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Dankjewel voor de info speedy.

Toch wel ontroerend om hem weer eens terug te zien op die foto.

Ik heb zijn programma vanaf het begin gevolgd.

De laatste jaren (vanaf '80 niet meer denk ik, of nog maar af en toe)

Dragon

• 62559 messages
  • 4509 votes

lol

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

En als we dat niet geloven, maken ze ons iets anders wijs. Goed geweten.

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

Lijkt me zo'n reactie vanuit het buitenland: "wat een bende zieligaards. Kom, laten we ze hoog in ons lijstje zetten"

Zelfde voor Nepal. Al zijn die echt wel cool.

MNV2

• 6932 messages
  • 1899 votes

België gaat waarschijnlijk op 17 februari het wereldrecord breken als 'land zonder regering', geen record om trots op te zijn maar in Gent gaan ze 't wel vieren. Onderstaand filmpje is trouwens wel leuk gedaan:

speedy23

• 18945 messages
  • 14043 votes

Ja, dan breken we het record van Irak. De Nederlanders die op twee stonden hebben we al eerder weggedrongen.

Kr!kke

• 5394 messages
  • 2568 votes

Dan is onze regeringscrisis toch nog ergens goed voor

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.