- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- De Belgen op MovieMeter
De Belgen op MovieMeter
Horrorfreak12
-
- 375 messages
- 0 votes
Het is toch raar hoeveel Vlamingen nog de benaming 'Belg' gebruiken. Eigenlijk zou men beter dat eens pollen van de VRT uit. Hoeveel percent zich Belg voelt, hoeveel percent de benaming Belg nog toepast.
Wel zo zijn er vele enquêtes gedaan en blijkbaar voelt het merendeel zich nog steeds Belg ondanks de dreigende splitsing van België ! Maar over dit gevoel, waarom en waardoor kan je uren gaan praten en discussiëren !
Trouwens ik voel me nu Belg omdat ik hier in een forum zit samen met Nederland
, omdat alle Belgen hier zo een beetje hun landje vertegenwoordigen.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik niet. Ik voel mij Vlaming en geen Belg. Het is zeker niet zo dat hier pakken Walen zitten.
Ik erger mij ook altijd aan dat nog veel Nederlanders spreken over de tv-zenders de 'eerste Belg' of de 'tweede Belg'. Net alsof er in BelgIê maar twee zenders zouden zijn.
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Impliceert toch juist dat er meerdere zenders zijn. Publieke omroep hier bestaat ook uit Nederland 1, 2 en 3. Overigens noemen we het gewoon Canvas en Eén.
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik niet. Ik voel mij Vlaming en geen Belg. Het is zeker niet zo dat hier pakken Walen zitten.
Ik erger mij ook altijd aan dat nog veel Nederlanders spreken over de tv-zenders de 'eerste Belg' of de 'tweede Belg'. Net alsof er in BelgIê maar twee zenders zouden zijn.
Hoe noemen die dan de RTBF? 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat er in Nederland maar 2 Belgische (lees >Vlaamse) zenders te ontvangen zijn Speedy.
(Naar de RTBF kijken weinig Nederlanders denk ik)
Daarom is het voor kijkers in Nederland ook zo jammer dat acteurs (en presentators- programmamakers) die zij graag zien, overstappen van de VRT naar VTM bijvoorbeeld.
Die zien we dan meestal nooit meer terug, tenzij een Nederlandse zender VRT series aankoopt.
riesma
-
- 3706 messages
- 3081 votes
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Daarom is het voor kijkers in Nederland ook zo jammer dat acteurs die zij graag zien overstappen van de VRT naar VTM bijvoorbeeld..
En laat het nu net voor dezelfde reden rijn dat Vlamingen veel minder naar de Nederlandse openbare zenders kijken. Veel grote namen hebben wij al 15, 20 jaar niet meer aan het werk gezien.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
[Hoe noemen die dan de RTBF?
la une
ladeux
latrois
De openbare omroep voor de Duitstalige gebieden in België is de BRF

Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dat er toch nog veel Vlamingen zijn die zich Belg voelen is meer politiek een keuze dan cultureel. Vraag om 10 bekende Vlamingen op te noemen en het lukt ze niet, zelfs niet met fictieve figuren als Kuifje erbij. Artiesten als Clouseau zitten aan pakweg 25 nummer 1-hits maar zijn onbekend in Wallonië, terwijl artiesten als Machiavel en Lara Fabian Europa veroverden, meer verkochten als een Clouseau of Milk Inc maar in Vlaanderen onbekend zijn. Vlaanderen en Wallonië denken nu eenmaal helemaal anders.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Voor diegene die abonnee van het FD, een bijzonder interessant interview met Mark Eyskens over de toekomst van België:
Groot-Nederlandse gedachte krijgt nieuwe kans - Het Financieele Dagblad - fd.nl
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Voor diegene die abonnee van het FD, een bijzonder interessant interview met Mark Eyskens over de toekomst van België:
Interessant.
Kan je het niet kopieëren en hier pasten?
Skychanger
-
- 13 messages
- 0 votes
Ik ben ook van België. Ik woon in Maasmechelen, helaas ben ik wel geen belg. 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Ik ben ook van België. Ik woon in Maasmechelen, helaas ben ik wel geen belg.
Helaas ben ik wel een Belg
(zegt mijn identiteitskaart)
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Wallonië naar Frankrijk en Vlaanderen naar Nederland en Brussel breken we af en we maken er één grote parking van. 
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
En laat het nu net voor dezelfde reden rijn dat Vlamingen veel minder naar de Nederlandse openbare zenders kijken. Veel grote namen hebben wij al 15, 20 jaar niet meer aan het werk gezien.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Hoe noemen die dan de RTBF?
RTBF zit hier vrijwel nergens meer in de kabelpakketten, zelfs niet in de uitgebreide. Vroeger wel, één zender meestal en die werd in de volksmond België-Frans genoemd.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
BIj ons noemden ze vroeger RTBF ook wel eens 'Frans Brussel'. Omdat zowel RTBF als de VRT vanuit Brussel werden uitgezonden.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
'België -Frans' of 'de Frans-Belsj' was bij ons ook de gebruikelijke benaming voor de RTBF, maar ik heb incidenteel ook wel eens 'De Waal' gehoord.
Als kind heb ik die zender héél veel bekeken, want er waren talloze Amerikaanse TV series op te zien (westerns vooral)
We verstonden er niks van, maar de plaatjes waren boeiend genoeg.
Ik heb er toch wel iets van opgestoken, want op school had ik blijkbaar de beste Franse uitspraak van de hele klas.(waarmee ik niet wil zeggen dat het grammaticaal ook zo goed was allemaal
)
Dat was een compliment van de leraar Frans, die een echte francofiel was.
En later was er het filmprogramma 'Le Carrousel aux Images', met de sympathieke presentator Selim Sasson.
Die droeg bijna altijd streepjeshemden herinner ik mij, haha.
Ik hoop dat ik dit allemaal juist schrijf, want het is alweer zo lang geleden allemaal.
Dat programma was de Waalse tegenhanger van het BRT filmprogramma, met presentator Jo Röpcke.
Ik heb beide vele jaren lang gevolgd.
Waar is de tijd gebleven 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En later was er het filmprogramma 'Le Carrousel aux Images', met de sympathieke presentator Selim Sasson.
Dat programma was de Waalse tegenhanger van het BRT filmprogramma, met presentator Jo Röpcke.(
Selim Sasson presenteerde het programma van 1961 tot 1986. Hij overleed in 2002 op 72-jarige leeftijd. Een icoon inderdaad. 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Dankjewel voor de info speedy.
Toch wel ontroerend om hem weer eens terug te zien op die foto.
Ik heb zijn programma vanaf het begin gevolgd.
De laatste jaren (vanaf '80 niet meer denk ik, of nog maar af en toe)
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
En als we dat niet geloven, maken ze ons iets anders wijs. Goed geweten. 
AGE-411
-
- 10342 messages
- 750 votes
Lijkt me zo'n reactie vanuit het buitenland: "wat een bende zieligaards. Kom, laten we ze hoog in ons lijstje zetten"
Zelfde voor Nepal. Al zijn die echt wel cool.
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
België gaat waarschijnlijk op 17 februari het wereldrecord breken als 'land zonder regering', geen record om trots op te zijn maar in Gent gaan ze 't wel vieren. Onderstaand filmpje is trouwens wel leuk gedaan: 
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ja, dan breken we het record van Irak. De Nederlanders die op twee stonden hebben we al eerder weggedrongen.
Kr!kke
-
- 5394 messages
- 2568 votes
Dan is onze regeringscrisis toch nog ergens goed voor